سیزدهمین همایش فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.

سیزدهمین همایش فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر عصر روز یکشنبه ۷ تیرماه ۱۳۹۴ مصادف با ۱۱ رمضان المبارک  ۱۴۳۶ با حضور  فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر استان قم و به همت معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات جامعه مدرسین برگزار شد.

در ابتدای این همایش که با حضور مسئولین و اعضای ارگان‌های مختلف برگزار شد، حضرت آیت الله فقیهی عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ایراد سخنرانی پرداخت و با بیان اهمیت و جایگاه این دو فریضه الهی همگان را نیازمند آن دانست.

سپس حجه الاسلام والمسلمین ابراهیمی مسئول دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیام حضرت آیت الله یزدی ریاست محترم شورای عالی جامعه مدرسین خطاب به این همایش را به شرح ذیل قرائت نمود.

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و الصلوه علی رسوله و آله اجمعین سیما بقیه الله المنتظر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف

گردهمایی جمعی از تلاشگران عرصه‌ی امر به معروف و نهی از منکر در فضای قدسی ضیافت رحمانی در ماه مبارک رمضان با هدف تأکید بر احیاء و اجرای دو فریضه‌ی مهمّ الهی بسیار امیدبخش و موجب تشکر و قدردانی است.

امید است در چنین مجامعی رهنمودها و مطالبات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی مورد بحث و پی‌گیری قرار گرفته و افق نگاه معظم‌له در مورد مفهوم و ابعاد امر به معروف و نهی از منکر به ویژه «معرفی ایجاد و حفظ نظام اسلامی به عنوان بالاترین معروف و نیز تأکید بر دعوت به همه‌ی خوبی‌ها و بازداشتن از همه‌ی بدهی‌ها» که در بیانات نوروزی مورد اشاره قرار داده‌اند، تشریح و راهکارهای تحقق آن‌ها بررسی گردد.

اینجانب ضمن گرامیداشت قدوم اعزّه در دفتر جامعه مدرسین توفیق روزافزون شما را از درگاه خداوند مسئلت نموده، بر لزوم اجرای قانون مصوّب مجلس شورای اسلامی توسط دولت محترم و حمایت از آمران و ناهیان توسط قاطبه‌ی علماء و مسئولین و آحاد امّت شهید پرور تأکید و آمادگی جامعه مدرسین را برای کمک به توسعه و تعمیق و فرهنگ‌سازی عمل به این دو فریضه‌ی حیات‌بخش اعلام می‌دارم.

والسّلام علیکم و رحمه الله و برکاته
محمّد یزدی
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

 

در ادامه حجت الاسلام سلیم‌زاده دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم در سخنانی به تشریح روند شکل گیری قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر پرداخت.

همچنین در این جلسه فرمانده نیروی انتظامی استان قم سردار مجتبایی و همچنین جناب آقای امیرآبادی نماینده مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی بر حمایت از اجرای قانون در این زمینه تأکید کردند.

در پایان این همایش بیانیه ای قرائت و حاضران بر آن تأکید کردند.

متن بیانیه پایانی همایش فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه پایانی همایش فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر استان قم

الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلّهِ عاقِبَهُ اْلأُمُورِ(حج/۴۱)

حمد و سپاس بیکران خداوند منّان را که در تحقّق منویّات معمار عظیم الشأن انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی قدس سرّه و به برکت ایثارگری‌های اقشار گوناگون امت همیشه در صحنه و جانفشانی شهداء گرانقدر، نعمت ممتاز نظام مقدس جمهوری اسلامی را به مردم شریف و متعهد ایران عطا و رهبری داهیانه‌ی خلف صالح امام راحل، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی را زمینه‌ساز تداوم برکات این نظام الهی قرار داده است.

برکات مادی و معنوی این انقلاب شکوهمند به کشور اسلامی ما محدود نگشته و سال‌هاست که مرزهای سیاسی را در نوردیده و ملّت‌های مظلوم و ستم‌کشیده را به بیداری و خیزش وا داشته است تا آنجا که نظام استکباری را به سردمداری آمریکای جنایتکار در آستانه‌ی فروپاشی قرار داده است.

امروز و در شرایطی که جهان آبستن تحوّلی شگرف و در مرحله‌ی عبور از پیچ تاریخی و فتح سنگرهای کلیدی جهان و زمینه‌سازی قیام جهانی آخرین ذخیره‌ی الهی حضرت بقیه الله الاعظم اروحنافداه قرار گرفته لازم است همگان در پیشگاه قادر منّان پیشانی شکر و سپاس به خاک ساییده و با قدرشناسی از این انعام بی بدیل و کریمانه‌ی ربّ متعالی فرصت را مغتنم و بیش از گذشته در اجرای احکام نورانی قرآن کریم و دستورات اولیاء معصوم الهی علیهم صلوات الله اقدام نمایند.

در این میان جایگاه و تأثیر امر به معروف و نهی از منکر بر کسی پوشیده نیست و پر واضح است که اجرای بسیاری از فرائض و سنن در گرو اجرای این دو فریضه‌ی مبارک است.

ما شرکت‌کنندگان در این همایش بر موارد زیر تأکید می‌کنیم:

۱. با توجه به ضرورت انجام امر به معروف و نهی از منکر توسط کلیه مدیران و اقشار مردم در تمام سطوح، ازمنه و امکنه، در سراسر کشور اسلامی از مسئولین محترم استان ولایتمدار قم و مجاورین بارگاه ملکوتی کریمه‌ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها انتظار داریم در حفظ قداست پایتخت معنوی تشیع که مزیّن به مراکز حوزوی و حضور مراجع عظام و علماء اعلام می‌باشد بیش از پیش کوشا بوده و از هیچ اقدامی فروگذار ننمایند.

۲. ضمن اذعان به لزوم و تأثیرگذاری اقدام فرهنگی، آموزشی، تبلیغی و ترویجی در جهت ارتقاء سطح معرفتی و مهارت افزایی اقشار و آحاد جامعه‌ی اسلامی بر اقدام انتظامی و قضایی در برخورد با متجاهرین و معاندین پای فشرده و از مسئولین تقاضا داریم با پرهیز از فرافکنی و مقصّر دانستن یک دیگر به وظایف شرعی و قانونی خود عمل نمایند.

۳. ضمن درخواست از عموم برادران و خواهران مبنی بر تقیّد به احکام شرع مقدس اسلام و پرهیز از ارتکاب محرّمات و تظاهر به فسق و معصیت، در تأکید بر لزوم اقدام عموم مؤمنین در خصوص امر به معروف و نهی از منکر یادآوری می‌کنیم شرط تأثیر در انجام این دو فریضه اقدام عمومی و تکرار تذکر لسانی همراه با شفقت و حفظ احترام مرتکبین می‌باشد و ترک این وظیفه به بهانه‌ی عدم تأثیر یا جرأت یافتن مرتکبین و متجاهرین و یا ترس از آسیب‌های جانی و آبرویی وجه شرعی نداشته و تارکین عندالله معذور نخواهند بود.

۴. از اصحاب رسانه‌های جمعی، هنرمندان، فرهیختگان و صاحبان قلم و بیان انتظار می‌رود به وظیفه خطیر اسلامی و انقلابی خود عمل نموده و در ترویج گفتمان امر به معروف و نهی از منکر و تبیین و تبلیغ ابعاد آن همّت و اقدام بایسته را معمول دارند.

۵. با عنایت به رسالت سترگ کارگزاران نظام مقدس اسلامی در احیاء و ترویج فریضتین امر به معروف و نهی از منکر از کلیه‌ی مسئولین و مدیران در سطوح مختلف درخواست می‌کنیم در جایگاه مدیر نظام اسلامی با بهره‌گیری از کلیه امکانات نرم وسخت که به برکت خون شهدای پاکباخته و ایثارگری‌های اقشار گوناگون در اختیار آن‌ها قرار گرفته ضمن اجرای این دو واجب الهی از آمران و ناهیان در دستگاه‌های مربوطه حمایت و با متخلفین و معارضین برخورد قانونی را به عمل آورند.

۶. با تشکر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر را به تصویب رساندند از دولت محترم مصرّانه درخواست می‌کنیم نسبت به اجرای دقیق و کامل این قانون اهتمام ورزیده و پی‌گیری‌های لازم را به عمل آورند.

والسّلام علیکم و رحمه الله و برکاته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *