خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۱۱

**رئیس قوه قضاییه: باید مسائلی که به اعتماد مردم به نظام خدشه وارد کرده را بررسی و جبران کنیم** با حضور آیت‌الله رئیسی و پاشینیان انجام شد: تمدید تهاتر گاز و برق بین ایران و ارمنستان تا پایان 1409 با امضای یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی در بخش انرژی** آیت الله اراکی: اغتشاشات اخیر در کشور مرحله جدیدی از جنگ فرهنگی دشمن است** آیت‌الله علیدوست: طلاب فرصت تحصیل را مغتنم بدانند** وزیر ارتباطات اعلام کرد: جزئیات بسته حمایتی دولت از مشاغل اینترنتی از تخفیف های مالیاتی تا وام های بانکی
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 وزارت خارجه پیگیر امور قربانیان حادثه سئول است
عامری، مدیر‌کل شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه با اشاره به حادثه غمبار جان‌باختن پنج نفر از هموطنان ایرانی در حادثه سئول که در آن جمع زیادی از اتباع کره و خارجیان مقیم آن کشور از جمله پنج شهروند ایرانی جان خود را از دست دادند، بیان کرد: وزارت خارجه از طریق سفارت کشورمان در سئول و سفارت کره‌جنوبی در تهران از ابتدای وقوع حادثه، پیگیری جدی و مؤثر موضوع را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده و در مذاکره با مقامات محلی، تمامی ابعاد حقوقی و قضایی از جمله انتقال هرچه سریع‌تر اجساد را پیگیری کرده، اقدامات لازم را تا حصول نتیجه دنبال خواهد کرد.

 همشهری
 «محسن منصوری» معاون اجرایی رئیس‌جمهور شد
رئیس‌جمهور در حکمی «محسن منصوری» را به سمت معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری منصوب کرد. آیت الله رئیسی در حکم انتصاب محسن منصوری، با آرزوی موفقیت برای معاون اجرایی ریاست‌جمهوری در انجام شایسته وظایف محوله، وی را مکلف کرد با اهتمام به «عدالت‌محوری»، «روحیه انقلابی»، «مردم‌داری»، «پاکدستی و فسادستیزی»، «قانون‌مداری» و «مفاد عهدنامه مدیران دولت مردمی» با نظارت دقیق بر پیشبرد و حسن اجرای امور در تحقق اهداف کلان دولت در این حوزه مجدانه بکوشد. «محسن منصوری» متولد خرداد ۱۳۶۳ در شهرستان ورامین و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه تهران است. وی پیش از این استاندار تهران بود.

 کیهان
 تمدید تهاتر گاز و برق بین ایران و ارمنستان تا پایان ۱۴۰۹ با امضای یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی در بخش انرژی
همزمان با سفر «پاشینیان» به تهران یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و ارمنستان در بخش انرژی به امضا رسید که به تمدید قرارداد گازی از طریق تهاتر گاز با برق اختصاص دارد و بر اساس آن مبادلات انرژی دو کشور تا پایان سال ۱۴۰۹ خورشیدی تمدید می‌شود.
آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، سفر وی به تهران را نقطه عطفی در جهت ارتقای روابط بین دو کشور دانست و گفت: گسترش همکاری‌ها و روابط همسایگی از سیاست‌های مورد تاکید دولت مردمی است و در همین راستا در مدت سپری شده از آغاز فعالیت این دولت، چند دیدار با آقای پاشینیان داشتیم و بر توسعه روابط تجاری، اقتصادی، سیاسی و امنیتی بین دو کشور تاکید کردیم.
رئیسی با اشاره به اینکه روابط تجاری تهران-ایروان طی ماه‌های گذشته ۴۳ درصد رشد داشته است، افزود: در مذاکرات خود رسیدن سطح همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور به ۳ میلیارد دلار را هدف‌گذاری کردیم که با اراده موجود در مقامات دو کشور این هدف کاملا امکان‌پذیر است.
وی با بیان اینکه روابط خوب موجود میان دو کشور حتما به روابط بهتر در منطقه و در سطح بین‌المللی خواهد انجامید، اظهار داشت: منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران است و ما نسبت به منطقه قفقاز حساس هستیم؛ امنیت و صلح در منطقه قفقاز برای ایران بسیار اهمیت دارد.
 جزئیات بسته حمایتی دولت از مشاغل اینترنتی از تخفیف های مالیاتی تا وام های بانکی
طی مراســمی با حضور وزرای ارتباطات و اقتصاد، از بسته حمایتی دولت برای پشتیبانی از مشاغل اینترنتی رونمایی شد.
در این بسته حمایتی، حدود ۳۰ نوع امکان و حمایت قانونی جدید برای سکوها و کسب و کارهای اینترنتی پیش بینی شده است که در قالب تکالیفی برای دســتگاه های مختلف در قالب یک آیین نامه متبلور شده است.
برخورداری از معافیت ها و تســهیلات مالیاتی، عدم نیاز به مجوز فعالیت، بســته های تبلیغاتی متنوع در پلتفرم های مشــمول و سازمان صدا و سیما برای بازیابی شبکه مشتریان کسب و کارها، تسهیلات بانکی، امکان استفاده از اکانت افراد در سکوهای داخلی در اعتبارسنجی بانک ها و پذیرش آن به عنوان وثیقــه بانکی و چندین امکان دیگر، از جمله تسهیلاتی است که برای کسب و کارهای فعال در سکوهای مشمول در نظر گرفته شده است.
در قســمت حمایت های پرداخــت، خدماتی از جمله حساب امانی (کســر مبلغ خرید پس از اطمینان از ســبد کالا) خرید اعتباری (پرداخت وجه با فاصله از دریافت کالا)، پرداخت مستقیم، کیف پول، درگاه پرداخت و رمزریال عرضه می شود.
در بخش مالیات مقرر شده کسب و کارهایی که سابقه مالیاتی ندارند تا سقف ۲ میلیارد تومان از مالیات معاف شــوند و همچنین کسب و کارهایی که سابقه مالیاتی دارند، از تخفیف مالیاتــی برخوردار شــوند. همچنین هزینه راه اندازی و توســعه کســب و کار به عنوان هزینه مالیات پذیرفته شده است.

 ایران
 تجمع خانواده شهدا و ایثارگران مقابل سفارت آلمان
برخی از جانبازان و خانواده‌های معظم شهدا در اعتراض به عملکرد مغرضانه دولت آلمان در حوادث اخیر، دیروز مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند. در این تجمع جانبازان شیمیایی، نخاعی، ویلچری- کانادین (قطع پای کامل)، قطع عضو و آسیب‌دیدگی‌های خاص به همراه خانواده‌های معظم شهدا و ‌ایثارگران به عملکرد و ‌رفتارهای مغرضانه دولت آلمان در حوادث اخیر اعتراض کردند. در پایان این اجتماع که جانبازان شیمیایی دوران هشت سال دفاع مقدس در آن با حضور پررنگ خود شعارهای انقلابی سر دادند، قطعنامه‌ای علیه اقدامات دشمنان، در مورد حوادث اخیر کشور قرائت شد.

 جمهوری‌اسلامی
 باید مسائلی که به اعتماد مردم به نظام خدشه وارد کرده را بررسی و جبران کنیم
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: باید بررسی کنیم که تاکنون چه مسائلی به اعتماد مردم نسبت به نظام و سرمایه اجتماعی ما خدشه وارد کرده و درصدد جبران برآییم و از سایر مسائلی که می‌تواند به این اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی لطمه وارد آورد پرهیز و اجتناب کنیم.
رئیس قوه قضاییه امید مردم و بالاخص جوانان به آینده را یکی دیگر از موضوعات مهم دانست و در همین راستا گفت: جوان هموطن ما می‌خواهد بداند چشم‌انداز آینده‌اش چیست؟ لذا ما نیز باید بررسی کنیم که چه مواردی به تقویت امید جوانان نسبت به آینده کمک می‌کند و آنها را در دستور کار قرار دهیم.
وی با بیان اینکه تحقق و تقویت عدالت اجتماعی از جمله مواردی است که به افزایش اعتماد عمومی و امید به آینده می‌انجامد، تصریح کرد: با آن عدالت اجتماعی مورد انتظار که معتقد به آن هستیم، فاصله داریم و باید توجه کنیم که هر مقدار در ارتقاء مقوله عدالت اجتماعی تاخیر به عمل آوریم به همان نسبت در آینده با مشکل مواجه می‌شویم.
رئیس قوه قضاییه گفت: اگر نتوانیم معیشت و وضعیت اقتصادی مردم و دنیا و آخرت آنها را توامان تامین کنیم، آن اعتماد مورد اشاره مخدوش می‌شود؛ لذا امروز مسئله معیشت و اقتصاد و اشتغال از جمله مسائل بسیار حائز اهمیت و اولویت است.

 وطن امروز
 لزوم تسریع محاکمه آمران و عاملان ترور شهید سلیمانی
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای طی نامه‌ای به فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق ضمن ابراز خرسندی از برگزاری ۳ دور مذاکرات کمیته تحقیقات مشترک میان مقامات قضایی ۲ کشور، نتایج حاصل از این همکاری مشترک را نشان‌دهنده اراده ۲ کشور جهت مبارزه با تروریسم، برقراری عدالت، حفظ صلح و امنیت و گسترش روابط دوستانه بویژه همکاری‌های دوجانبه قضایی دانست. رئیس قوه‌ قضائیه با تاکید بر اینکه ترور سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و ۸ نفر از همراهان ایشان توسط دولتمردان آمریکا و سایر ایادی آنها در خاک عراق مغایر صلح و امنیت بین‌المللی است،‌ افزود: این اقدام تروریستی منجر به نقض حاکمیت ۲ کشور، اصول مسلم شناخته شده حقوق بین‌الملل و همچنین نقض تعهدات بین‌المللی درباره حمایت از شخصیت‌های رسمی مورد حمایت بین‌المللی شده است. وی تصریح کرد: اگر چه این اقدام تروریستی توسط رئیس‌جمهور وقت آمریکا با مشارکت برخی مقامات رسمی و سایر کشورها صورت گرفته است، لکن سمت آنها مانع مسؤولیت و مجازات نیست و اقدامات آغاز شده در دستگاه قضایی عراق نیز نشان‌دهنده عزم و اراده آن کشور جهت دستگیری، محاکمه و مجازات این جنایتکاران است.
رئیس دستگاه قضا در ادامه یادآور شد: لازمه برقراری عدالت، رعایت اصل سرعت در رسیدگی است. با توجه به اینکه اقدام تروریستی مذکور در خاک عراق روی داده و از زمان وقوع آن بیش از ۲ سال گذشته است صدور دستور تسریع در رسیدگی، محاکمه و مجازات مرتکبان این جنایت مورد درخواست ملت ایران است.
 مجلس دوباره به فاطمی‌امین اعتماد کرد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، دوباره به وزیر اعتماد کردند. طبق اعلام رئیس مجلس در این جلسه که با مشارکت ۲۷۴ نماینده مجلس برگزار شد، ۸۴ نماینده به استیضاح رای مثبت دادند و ۱۸۲ نماینده با استیضاح مخالفت کردند. آرای ممتنع ۶ رای و آرای باطله ۲ رأی بود. بنابراین مجلس برای ادامه کار فاطمی‌امین در جایگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت رأی مثبت داد.
 حامل خبرهای خوبی در روزهای آینده خواهیم بود
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: در روزهای آینده خبرهای بسیار خوب و مسرت‌بخشی را به سمع و نظر ملت متدین، انقلابی، شهیدپرور و شریف ایران خواهیم رساند. امیر سرتیپ صباحی‌فرد در تشریح ابعاد قدرت پدافند هوایی ارتش کشور افزود: وقتی مطرح می‌شود که یگان‌های پدافند هوایی ارتش ایران در بین کشورهای منطقه غرب آسیا یک قدرت منطقه‌ای هستند این موضوع واقعیت دارد یا وقتی اعلام می‌شود که تجهیزات پدافند هوایی به‌روز است یا برابر و حتی بهتر از مشابه آن در دنیاست موضوعی کاملاً جدی و حقیقتی غیرقابل انکار است.
وی تأکید کرد: تجهیزات پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در لبه تجهیزات به‌روز دنیا قرار دارد و بابت این توانمندی و قدرت دفاعی، خداوند متعال را شاکر هستیم. صباحی‌فرد در پایان گفت: ان‌شاءالله در روزهای آینده خبرهای بسیار خوب و مسرت‌بخشی را به سمع و نظر ملت متدین، انقلابی، شهیدپرور و شریف ایران خواهیم رساند. امیدواریم انتشار این اخبار باعث قوت ‌قلب مردم ایران در شرایط فعلی کشور باشد، چراکه ما جز این کار وظیفه دیگری نداریم.

 جوان
 ۲۷۰۰ نخبه به کشور بازگشتند
سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر موجی از بازگشت نخبگان به کشور را شاهد هستیم، از شهید سیدفرید معصومی که در حمله تروریستی حرم شاهچراغ شهید شد به عنوان یکی از این نخبگان یاد کرد که در حوزه برق و انرژی فعالیت داشت. بهادری جهرمی در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به اجتماع مردم در تشییع پیکر شهدای حوادث اخیر اظهار کرد: این نشان می‌دهد مردم مخالف آشوب، ناامنی و تجزیه‌طلبی هستند و دست رد به اقدامات آشوبگرانه مورد حمایت دشمنان که همه امکانات خود را در این مدت به کار گرفته‌اند، زده‌اند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نخبه که از کشور خارج شده بودند، به کشورمان بازگشتند، تأکید کرد: در سال‌های اخیر موجی از بازگشت نخبگان به کشور را شاهد هستیم و در همین سال جاری ۴۳ نفر از نخبگانی که موفق به کسب مدال جهانی المپیاد شدند موفق به ثبت نام در رشته‌های علوم پایه در دانشگاه‌های تهران شدند. وی افزود: مقرر شد دارندگان مدرک دکتری بتوانند به عنوان محقق پسادکتری در فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و صنایع و شرکت‌های دانش بنیان فعالیت کنند. سخنگوی دولت یادآور شد: ۲۰ درصد سهمیه جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به نخبگان اختصاص یافته است.

 خراسان
 هیچ پرواز اختصاصی از فرودگاه امام انجام نشده است
سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام اظهار کرد: لوفت‌هانزا مدارکی مبنی بر این که فرد فوت شده از فرودگاه امام در محفظه چرخ هواپیما مستقر شده ارائه نکرده‌ است. این شرکت ادعای واهی دارد و الان ما به طور جدی به دنبال این هستیم که لوفت‌‌هانزا ادعای خود را ثابت کند و هرچه زودتر اطلاعات تکمیلی را به ما ارائه دهد. چلندری درباره انتشار اخباری مبنی بر انجام پروازهای خارج از برنامه برای خروج عده‌ای خاص از کشور نیز اظهار کرد: تا به این لحظه هیچ پرواز اختصاصی از فرودگاه امام انجام نشده و تمام پروازها برنامه‌ای بوده که اطلاعات آن از طریق تابلوی پروازی در انتشار عمومی می‌شود و پروازهای کارگو هم طبق روال انجام می‌شود.
 انتشار نامه‌ای مجعول منتسب به دبیرکل حزب‌ا…
از روز گذشته تصویر نامه‌ای مجعول منتسب به سید حسن نصرا… دبیرکل حزب‌ا… لبنان در فضای مجازی در حال بازنشر است که ادعا شده است دبیرکل حزب‌ا… در نامه‌ای سرّی و فوری خطاب به شخصیتی خیالی(!) از وی درخواست کرده اقدامات لازم به‌منظور اعزام نیروهای ۲ واحد ۱۳۳ و گردان عملیات خارجی حزب‌ا… تحت نام واحد ۹۱۰، به ایران انجام شود. اما ماجرا چیست؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد این نامه جعلی نخستین بار توسط یک خبرنگار زن صهیونیستی به‌نام «امیلی شرادر» که ستون‌نویس روزنامه جروزالم پست است تولید و پس از آن توسط بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی معاند از جمله صدای آمریکا نیز بازنشر شده است.

 مردم سالاری
 هشدار ایران درباره تشکیل شورای امنیت سازمان ملل
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه تلاش آمریکا برای برگزاری جلسه غیررسمی در مورد شرایط داخلی ایران، رویه‌ای خطرناک و غیر سازنده است، از اعضای سازمان ملل متحد خواست تا از هر اقدامی که به برگزاری این جلسه و ایجاد رویه خطرناک کمک می‌کند، خودداری کنند. ایروانی در نامه ای به تمام سفرا و نمایندگان دائم کشورهای عضو و ناظر سازمان ملل متحد با ارائه گزارش مختصری از روند تحولات جاری در ایران، اهداف آمریکا از برگزاری نشست ضد ایرانی علیه ایران در سازمان ملل متحد را تشریح کرد.
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در این نامه با اشاره به درخواست برگزاری نشست غیر رسمی (آریا فرمولا) از سوی آمریکا تحت عنوان «اعتراضات جاری در ایران» تاکید کرد: آمریکا با به راه انداختن جنگ روانی و عملیات فریب ادعا دارد که این جلسه هدفش حمایت از حقوق زنان ایران است اما این امر کاملا ناشی از نفاق آمریکا بوده و سوء استفاده از مفهوم ارزشمند حقوق بشر محسوب می شود.
 تلاش برلین برای اقدامات جدید علیه تهران
صدر اعظم آلمان با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران، گفت که اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم‌های بیشتر علیه ایران است. شولتس، گفت که اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم‌های بیشتر علیه ایران به دلیل آن چه «سرکوب مفرط» تظاهرات‌کنندگان می‌خواند، است. شولتس با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران، در صفحه توییترش نوشت: ما خشونت مفرط نیروهای امنیتی را محکوم می‌کنیم و در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم. تحریم‌های ما در اتحادیه اروپا مهمند. در حال بررسی اقدامات بیشتری هستیم.

 آرمان ملی
 تسلیت رئیس‌جمهور برای درگذشت آیت‌الله اختری
آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور در پیامی درگذشت عالم وارسته آیت‌ا… «عباسعلی اختری» نماینده فقید مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری را به جامعه علمی کشور، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، شاگردان و به‌ویژه بیت شریف آن مرحوم تسلیت گفت.
 سخنران مراسم ۱۳ آبان مشخص شد
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران به تشریح برنامه‌های ۱۳ آبان پرداخت. حجت‌الاسلام والمسلمین محمودی گفت: تجمع عظیم ضد استکباری در روز ۱۳ آبان در تهران برگزار و در این مراسم ریاست محترم جمهور سخنرانی خواهند کرد. وی با اشاره به فتنه‌انگیزی‌های عمال آمریکا طی هفته‌های اخیر که نقطه اوج آن را در جنایت حرم مطهر شاهچراغ شاهد بودیم، گفت: اهمیت برگزاری مراسم ضد استکباری در ۱۳آبان مضاعف گردید که باید همه دستگاه‌ها و تشکل‌های دینی و انقلابی پای کار آمده و برای بار دیگر انزجار و تنفر خود را از استکبار جهانی به نمایش بگذارند.
 گفت‌وگوی انگلیس و امارات درباره ایران
دفتر نخست وزیر انگلیس با صدور بیانیه‌ای از تماس تلفنی ریشی سوناک با شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی و گفت‌وگو درباره ایران خبر داد. در این بیانیه آمده است که دو طرف «نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت ایران به اشتراک گذاشتند.» در بیانیه یادشده توضیح بیشتری پیرامون جزئیات گفت‌وگوی رهبران دو کشور درباره ایران ارائه نشده است. بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس، دو طرف در مورد همکاری‌های دیپلماتیک، دفاعی و تجاری میان دو کشور تبادل نظر کردند.

 قدس
 کشف ۵۴ قبضه سلاح در سیستان و بلوچستان
فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان روز گذشته اعلام کرد: در اجرای طرح شناسایی و برخورد با دارندگان سلاح‌های جنگی غیرمجاز بررسی موضوع در ۷۲ ساعت گذشته به‌صورت ویژه در دستور کار مأموران فرماندهی انتظامی استان قرار گرفت. طاهری افزود: در بازرسی از محل‌های مورد نظر تعداد ۵۴ قبضه انواع سلاح جنگی کشف شد.
 آزادی هشت روزنامه‌نگار بازداشتی
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی درباره خبرنگاران بازداشتی حوادث اخیر گفت: از روز سی‌ام شهریورماه که متوجه دستگیری‌ها شدیم، پیگیری‌ها با نهادهای امنیتی برای مشخص شدن وضعیت آن‌ها انجام شد و همچنان ادامه دارد و تاکنون هشت نفر آزاد شده‌اند. شمسایی ادامه داد: درباره افراد بازداشتی، نهادهای انتظامی و امنیتی اذعان دارند اتهام این افراد پوشش وقایع اخیر برای رسانه‌هایشان نبوده است و حتی هیچ فردی در تهران به‌خاطر فعالیت رسانه‌ای دستگیر نشده است. با این حال ما امیدواریم و به صورت روزانه پیگیریم تا هرچه زودتر مشکلات پیش آمده برطرف شود.‌
 هیئت سیاسی ۵۰ نفره بحرین در تل‌آویو
یک هیئت سیاسی ۵۰ نفری از سوی دولت بحرین به ریاست «زاید بن راشد الزیانی»، وزیر صنعت و تجارت این کشور با هدف آنچه ادامه مذاکرات برای «توافق تجارت آزاد با رژیم صهیونیستی» عنوان شده، وارد تل‌آویو شد. دو هفته پیش نیز رژیم صهیونیستی از امضای یادداشت تفاهم همکاری در زمینه کشاورزی و امنیت غذایی با بحرین در توافقی که از آن به عنوان «تاریخی» یاد کرد، خبر داده بود. رژیم صهیونیستی و بحرین اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی توافق سازش امضا کردند.
 انجام شد!
در شرایطی که رسانه‌های انگلیس از هک موبایل لیز تراس، نخست‌وزیر و وزیر خارجه پیشین این کشور خبر می‌دهند برخی منابع خبری مدعی شده‌اند او پس از انفجار در خط لوله گاز نورداستریم پیامی به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ارسال کرده و خطاب به او نوشته است: «انجام شد». وزارت دفاع روسیه ۲۹ اکتبر گفته بود پرسنل نیروی دریایی انگلیس عامل انفجار این خط لوله بوده‌اند اما لندن این ادعا را رد کرد.

 اطلاعات
 پرونده اتهامات علیه برنامه هسته‌ای ایران باید بسته شود
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که باید پرونده ادعاها علیه برنامه هسته ای ایران بسته و تحریم ها برداشته شود.
اسلامی در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین تصریح کرد: باید پرونده اتهامات و ادعاها درباره برنامه هسته ای ما بسته و تحریم ها برداشته شود. وی افزود: توافق باید از التزام و پایبندی همه طرف ها برخوردار باشد. ما به توافق سال ۲۰۱۵ میلادی متعهدیم؛ به شرط تعهد و پایبندی دیگران به مفاد آن و در صدر آنها برداشته شدن تحریم ها.
 شهروند
 حمایت وزارت نفت از توسعه روابط ایران و روسیه در همه بخش‌ها
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه گفت: «وزارت نفت به‌عنوان متولی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور افزون بر تلاش برای گسترش همکاری‌های راهبردی در حوزه‌های مختلف انرژی، از همکاری بین تمامی وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی و روسی حمایت می‌کند.»جواد اوجی با بیان اینکه در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه پیشبرد پروژه‌های مشترک اقتصادی برمبنای منافع متقابل در دستور کار قرار دارد، افزود: «نتایج تلاش‌های کارگروه‌ها حاکی از آن است که گام‌های محکمی برداشته شده و بنده مطمئنم اگر همه بیشتر تلاش کنیم، روند همکاری‌ها سرعت بیشتری می‌گیرد.» وزیر نفت تصریح کرد: «اگرچه روابط دو کشور با سرعت در حال توسعه است، اما متناسب با ظرفیت‌های دو کشور نیست و این موضوع ما را بر آن می‌دارد تا روابط خود را توسعه دهیم.»

 

اخبارخبرگزاری ها و سایت های خبری
پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی ارتحال آیت الله عباسعلی اختری
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدوری پیامی در گذشت آیت الله عباسعلی اختری نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت:در بخشی از این پیام آمده است:این عالم فاضل، عمر شریف خود را در تحصیل، تدریس، تألیف و تبلیغ معارف اهل بیت گذراند و در راستای اهداف انقلاب اسلامی خدمات شایانی به اسلام و انقلاب ارائه کرد. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رحلت این روحانی عالیقدر را به خانواده آن فقید سعید تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال براى ایشان علوّ درجات و براى بازماندگان صبر و اجر مسألت دارد.

اغتشاشات اخیر در کشور مرحله جدیدی از جنگ فرهنگی دشمن است
ایرنا/ عضو جامعه مدرسین گفت: آنچه امروز در جامعه از اغتشاشات و جریان‌های همراه آن می‌بینیم، مرحله جدیدی از جنگ فرهنگی تمام عیار دشمن علیه انقلاب اسلامی است.
آیت الله اراکی ادامه داد: جهان استکبار که جریان‌های تروریستی را در سراسر جهان ایجاد کرد اکنون به دنبال جنگ فرهنگی علیه ملت ایران است،‌ در این شرایط باید همه امکانات کشور برای مقابله با دشمن بسیج شود،‌ گرچه خون پاک شهدای حرم شاهچراغ و مظلومیت بازماندگان آن از جمله آرتین کودک خردسال، ماهیت توطئه شوم دشمنان را نشان داد و شهدای آن به نماد مظلومیت ملت ایران تبدیل شدند، با این وجود نیاز است که همه نهادها و مجموعه‌ها برای مقابله با این جنگ فرهنگی بسیج شوند، وی افزود: امروز دانشجویان ما در دانشگاه‌ها در برابر شکستن حریم‌ها توسط عده‌ای حرمت شکن ایستادگی می‌کنند و باید از این قهرمانان تجلیل شود.

طلاب فرصت تحصیل را مغتنم بدانند
ایکنا/ آیت‌الله علیدوست، گفت: عالم دین نباید از کسب علم سیر شده و یا خود را به سیری زند؛ بلکه باید از هر فرصت و از هر شخص صالحی برای کسب علم استفاده کند و فرصت علم‌آموزی را غنیمت بداند. عضو جامعه مدرسین، در نشست تربیتی «بایسته‌های طلبه معاصر» با اشاره به اهمیت واژه قلم و ریشه قرآنی و روایی آن، اظهار کرد: شأن نزول سوره قلم و بسیاری از آیات دیگر و روایات متعددی مانند «فضل العالم علی غیره، کفضل النبی علی امته» تصریح روشنی به مقام عالمان دینی دارند.
آیت‌الله علیدوست، با اشاره به آسیب‌های احتمالی در قشر عالمان دینی، اظهار کرد: همان‌گونه که زندگی و روابط اجتماعی افراد هر قشری باید در سلامت فکری و عملی باشد؛ طلبه دین نیز باید سلامت اعتقادی و عملی خود را به گونه‌ای حفظ کند تا موجب ناراحتی و انزجار پدر و صاحبی مهربان همچون حضرت امام زمان نشود.

فروش تسلیحات به روسیه را برای ایران سخت می‌کنیم
ایسنا/ ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری در پاسخ به این که چه توضیحی درباره گزارش‌هایی دارد که در آن‌ها ادعا شده ایران در حال آماده شدن برای ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه است، گفت: ما نگرانیم که روسیه به دنبال گرفتن تسلیحات متعارف پیشرفته از ایران باشد، مانند موشک‌های زمین به زمین که تقریبا می‌توان با اطمینان گفت که در جنگ روسیه علیه اوکراین استفاده خواهد شد. قبلا درباره تلاش‌هایمان برای استفاده از تمام ابزارهای مناسب برای افشا کردن، جلوگیری و مقابله با تهیه این تسلیحات از سوی ایران برای روسیه و علیه مردم اوکراین صحبت کرده‌ایم. ما سرسختانه به اجرایی کردن تمام تحریم‌های آمریکا علیه تجارت تسلیحاتی ایران و روسیه ادامه خواهیم داد تا کار فروش این تسلیحات به روسیه را برای ایران سخت کنیم و به اوکراینی‌ها کمک کنیم آن‌چه برای دفاع در برابر این تهدیدها نیاز دارند، در اختیار داشته باشند. ما همچنین با شرکای اروپایی‌مان در مقابل تهدیدات ایران در خاورمیانه ایستادگی خواهیم کرد.

کمبود آنتی بیوتیک در آمریکا
ایرنا/ به گزارش نشریه هیل، سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که آنتی بیوتیک (آموکسی‌سیلین) که توسط کودکان استفاده می‌شود در ایالات متحده کمیاب شده است. شرکت های تولیدی دارو آمریکا نیز همه کمبود دوزهای مختلف آموکسی سیلین را گزارش کرده‌اند که بیشتر برای درمان عفونت‌های باکتریایی در کودکان استفاده می‌شود. سازمان غذا و دارو آمریکا به این دلیل آموکسی سیلین را در لیست داروهای کمیاب قرار داد زیرا تولید این دارو در شرکت های تولیدی دارو کاهش یافته است.سازمان انجمن داروسازان سیستم سلامت آمریکا نیز اعلام کرد که کمبود داروی آموکسی سیلین در ایالات متحده از دو هفته پیش آغاز شد اما سازمان غذا و دارو کمبود این دارو را از ۲۸ اکتبر اعلام کرد.شایع‌ترین دلیل تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها برای کودکان درمان عفونت گوش است، اگرچه می‌توان از آن‌ها برای درمان عفونت‌های باکتریایی سینوس و گلو نیز استفاده کرد.

سوئیس تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرد
باشگاه خبرنگاران/ به گزارش پایگاه خبری سوئیس اینفو، سوئیس مدعی شد تحریم های جدید اتحادیه اروپا را علیه شرکت صنایع هوایی شاهد و سه افسر ارشد نظامی ایران به دلیل حمایت از جنگ روسیه علیه اوکراین تصویب کرده است.بر اساس بیانیه دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوئیس (SECO) این تحریم‌ها قرار بود اواخر روز سه‌شنبه با تصمیم وزارت اقتصاد اجرایی شود. بنابر این گزارش، صنایع هوایی شاهد، شرکتی وابسته به نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که وظیفه طراحی و توسعه پهپاد‌های ایرانی شاهد را بر عهده دارد. سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست، اما موافقت کرده که از تحریم‌های این بلوک ۲۷ کشوری تبعیت کند.

واکنش لاپید به پیشتازی ائتلاف نتانیاهو
فارس/ «یائیر لاپید» نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در واکنش به انتشار نتایج نظرسنجی های پای صندوق که حکایت از پیشتازی ائتلاف راست به رهبری «بنیامین نتانیاهو» دارد گفت: «منتظر اعلام نتایج رسمی انتخابات می‌ماند.» نیویورک تایمز درباره انتخابات کنست گزارش داد، نتایج سه نظرسنجی بعد از انتخابات نشان می‌دهد که حزب لیکود احتمالا با یک اکثریت کم رمق قادر به تشکیل کابینه خواهد شد. کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داده است که نتانیاهو با کسب ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان پیروز این انتخابات خواهد شد. با این حال نیویورک تایمز می‌نویسد، نتایج نظرسنجی های پای صندوق سابقه اشتباه زیاد دارد. مثلا در انتخابات مارس ۲۰۲۱، نتایج نظرسنجی های پای صندوق، پیروزی نتانیاهو را اغراق آمیز پیش بینی کردند. در نهایت او موفق به تشکیل کابینه نشد.

ایران به روسیه موشک زمین به زمین نداده است
باشگاه خبرنگاران/ جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: ما هنوز شاهد انتقال موشک‌های زمین به زمین ایران به روسیه نیستیم. با این حال، گرچه این اتفاق تاکنون رخ نداده است، اما ما همچنان نسبت به وقوع آن نگران هستیم.وی با اشاره به آنچه قطعنامه شورای امنیت برای محدود کردن صادرات تسلیحات ایران نامید، افزود: در صورتی که تهران اقدام به ارسال موشک‌های زمین به زمین به روسیه کند، این اقدام مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. اگر این اتفاق رخ دهد ما به همراه شرکایمان اقدامات مقتضی را در سازمان ملل انجام خواهیم داد. کربی در پایان مدعی شد: آمریکا به دنبال درگیری با روسیه نیست و تنها به دنبال یافتن راهکاری برای پایان بخشیدن به بحران اوکراین است. ما به کی یف برای موفقیت در میدان جنگ کمک خواهیم کرد، اما همچنان بر سازوکار دیپلماتیک برای حل اختلافات پایبندیم.

به جای رقابت با ایران با آن متحد شوید
صداو سیما/ جنبش “جامعه صلح” الجزائر در بیانیه‌ای به مناسبت میزبانی این کشور از سی و یکمین نشست سران کشور‌های عربی از مقامات شرکت کننده در این نشست خواست به جای رقابت با کشور‌های اسلامی و در راس آن‌ها با ترکیه و ایران متحد شوند.به نوشته روزنامه اینترنتی رای الیوم، در این بیانیه آمده است، بزرگ‌ترین حزب اسلامی الجزائر “از سران کشور‌های عربی می‌خواهد با گروه‌های اسلامی و در راس آن‌ها با ترکیه و ایران گفتگو و روابط طبیعی برقرار کنند، نه برای رقابت و درگیری بلکه برای یکپارچگی و در چارچوب نگرش متمدنانه به منظور از سرگیری جدید تمدن فرهنگ مآبانه برای امت اسلامی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *