کمک دولت به حوزه‌ها به معنای ارتباط داشتن با حوزه نیست

محمود رضا جمشیدی

حجت الاسلام و المسلمین محمود رضا جمشیدی، پول دادن دولت به حوزه‌های علمیه را به معنای ارتباط داشتن با حوزه‌ ندانسته و گفت: پول دولت، پول ولی فقیه است.  ۱۳۹۰/۰۳/۰۷

به گزارش مرکز خبر حوزه، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در جمع اعضای هیئت‌های امنای منطقه چهار حوزه‌های خواهران ، در سخنانی با بیان این که برای پیشرفت اسلام و مسلمانان اجازه نداریم، هر کاری انجام دهیم، اظهار داشت: این کار ممکن است، نزدیکی به افرادی باشد که از نظر شریعت فاسد و مفسد باشند.

وی، این امر را ناشی از عدم ارتباط  وثیق با روحانیت دانسته و ادامه داد: عدم ارتباط وثیق با روحانیت با پول دادن به حوزه درست نمی‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران این مبالغ را متعلق به نظام دانست و افزود: روحانیت از سابق به تربیت نیرو می‌پرداخته است و اکنون نیز به این کار می‌پردازد، چه این پول را داشته باشد یا نداشته باشد، کار خود را انجام می‌دهد.

*کمک‌های دولتی صرف ساخت و ساز می‌شود

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به نظر مراجع تقلید در ارتباط با عدم صرف کمک‌های دولتی در شهریه طلاب، یادآور شد: به همین دلیل مبالغ دولتی تنها صرف ساخت و ساز می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین جمشیدی با اشاره به این که بودجه اداری مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نیز از طریق کمک‌های مقام معظم رهبری تامین می‌شود، اضافه کرد: بخش زیادی از آمار و ارقامی که به عنوان کمک به حوزه‌های علمیه مطرح می‌شود، مربوط به بودجه‌های تکلیفی است.

وی با بیان این که حوزه‌های علمیه از ابتدا حرکت خود را داشته‌اند و از این پس نیز خواهند داشت، افزود: ارتباط با حوزه تعریف خاص خودش را دارد و پول دادن به حوزه‌های علمیه به معنای ارتباط با حوزه نیست.

*این پول‌ها منتی بر سر حوزه نیست

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران این کمک‌ها را متعلق به ولی فقیه دانسته و گفت: این پول‌ها منتی بر سر حوزه نیست.

وی با بیان این که تاریخ انقلاب، هضم تاریخ اسلام را برای ما راحت‌تر کرده است، یادآور شد: اکنون می‌توان دریافت که چگونه وقتی هنوز بدن پیامبر(ص) بر روی زمین بود، عده‌ای منحرف شدند.

*فاصله گرفتن ازمراجع و روحانیت، انحراف است

حجت‌الاسلام و المسلمین جمشیدی با طرح این سئوال که زمینه‌های انحراف در برخی افراد از چه ناشی می‌شود، خاطرنشان ساخت: این مسئله ناشی از آن است که آنان از روحانیت فاصله گرفته‌اند، آنان نه خود اسلام‌شناس بودند و نه با اسلام‌شناس واقعی ارتباط داشتند و چشم و گوش و دهان و فکر و قلبشان وامدار مراجع نبود.

وی با اشاره به مشخص شدن تکلیف مردم در دوران غیبت امام عصر(عج) از طریق روایات، اظهار داشت: در روایات گفته شده است که افراد در زمان غیبت به فقیه واجد شرایط مراجعه کنند، نه آن که هر چه به ذهنشان رسید به اسلام و معصوم(ع) نسبت دهند و سلیقه‌ای عمل کنند.

*اسرارمهدویت از نوامیس شیعه است

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این که ما اجازه نداریم هر چیزی در مورد امام زمان(عج) بگوییم، تصریح کرد: اسرار مهدویت از نوامیس شیعه است و نمی‌توان هر مصداقی را بر آن تطبیق داد.

وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود حدود ۴۰ مدرسه علمیه خواهران در استان اصفهان، گفت: این استان از استان‌های کم‌نظیر از نظر میزان اشتیاق و حمایت‌های مردمی نسبت به حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین جمشیدی خطاب به اعضای هیئت‌های امنای مدارس علمیه خواهران استان اصفهان، گفت: شما ماندگاری حوزه‌ها را تضمین می‌کنید و باعث رشد حوزه‌ها می‌شوید.

وی با بیان این که هر روز باید نقش هیئت امنا در حوزه‌های علمیه بیشتر شود، گفت: هیئت امنا باید بداند در مدرسه علمیه چه می‌گذرد و سیاست‌های حوزه‌ها چیست.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به نقش هیئت‌های امنا در ایجاد ارتباط میان مدارس علمیه و عرصه‌های کاری فراوان اظهار داشت: در حال حاضر در برخی شهرهای کشور، تمام مدارس زیرمجموعه آموزش و پرورش زیر پوشش فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی مدارس علمیه خواهران قرار دارند.

* می‌توان در کنارهرمدرسه علمیه یک پایگاه قرآنی ایجاد کرد

براساس گزارش روابط عمومی حوزه های علمیه خواهران،  وی با بیان این که می‌توان در کنار هر مدرسه علمیه یک پایگاه قرآنی ایجاد کرد، افزود: باید تاثیر حوزه‌های علمیه برای خیرین بیان شود تا از این امکان به نحو احسن بهره‌برداری شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین جمشیدی همچنین با اشاره به مصوبه شورای عالی حوزه‌های علمیه در زمینه راه‌اندازی مدیریت‌های استانی،  خاطرنشان ساخت: مدیریت‌های استانی که به منظور واسپاری امور راه‌اندازی می‌شوند، باید چابک و کم‌حجم باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *