26 دی 1400 ساعت 23:26

/images/stories/gam2_ir/asar/213.pdf

حوزه و دانشگاه در مملکت اسلامی ایران یکی بوده و ماموریت هر دو احیای تمدن نوین اسلامی است؛ دنیای اسلام به قیام علمی نیاز دارد و این قیام علمی به تنهایی محقق نخواهد شد، حوزه و دانشگاه باید در کنار هم تمدن نوین اسلامی را احیا کنند.

🔹 حوزه و دانشگاه باید باهم متحد باشند و به میدان بیایند، متاسفانه به واسطه نقشه های آمریکا، پول عربستان و حضور اسرائیل در منطقه، جغرافیای کشورهای اسلامی میدان تاخت و تاز شده و دشمنان اسلام، مسلمانان را به جان هم انداخته اند، صاحب نظران و اندیشمندان حوزه و دانشگاه به میدان علمی بیایند و در این زمینه تبیین کنند.

اولین نمایشگاه تمدن نوین اسلامی

🔻معرفی آثار تولید علم در زمینه:
🔹تمدن نوین اسلامی
🔸حکمرانی دینی
🔹علم تمدن ساز
🔸بیانیه گام دوم
🔹فقه حکومتی
🔸الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

🕘 زمان برگزاری: ۲۷ الی ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۹ الی ۱۶

⭕️ افتتاحیه: شنبه ۲۷ آذر ساعت ۹:۳۰ صبح (همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه)

💠 مکان: باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران

🎬 پخش زنده از تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران:
tv.ut.ac.ir

حوزه/ آیت الله رجبی در ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: پس از انقلاب که امام راحل طرح بازسازی علوم انسانی را مطرح و اقدامات لازم را آغاز کردند. در همان زمان برخی کارشکنی علیه این اقدامات را شروع کردند و این طرح مبارک متوقف شد، اما آیت الله مصباح به مسیر خود ادامه دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمود رجبی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، امروز در ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که در مرکز همایش های صدا و سیمای تهران برگزار شد، گفت: پیش از انقلاب آموزش علوم انسانی در دانشگاه های ما مبتنی بر مبانی سکولاریستی و الحادی بود که زندگی، فکر و اندیشه نسل آینده را تهدید می کرد و خلا در این حوزه ناشی از این مسئله می شد که نظام آموزشی در آن مقطع زمانی نمی توانست به مقابله با تهاجم و پاسخگویی به شبهات برآید.

وی اضافه کرد: آیت الله مصباح یزدی با شناختی که از علوم انسانی و برنامه های حوزه علمیه داشت، برنامه تحولی به عنوان مکمل برنامه حوزه را تدوین کرد که هدف جلوگیری از آن تهدید و آسیب و کارآمدسازی حوزه برای تامین و مقابله با این تهاجم بود. در همین راستا علوم انسانی با رویکرد انتقادی و پیش نیاز تقریر شده بود که یکی از آنها فلسفه اسلامی و مباحث عقلی و نظام اندیشه قرآنی بود.

وی افزود: هدف استاد از آموزش علوم انسانی اسلامی به فضلای حوزه با رویکرد انتقادی، هدف اصلی نبود بلکه معبری برای تولید علوم انسانی قرآن بنیاد با علوم اسلامی بود. اقدام ایشان چند جانبه بود که به تربیت نیروی انسانی و تدوین علوم انسانی قرآن بنیاد منجر شد.

آیت الله رجبی با اشاره به اینکه هدف آیت الله مصباح این بود که فضلای حوزه تدریس و تحصیل حوزه علوم انسانی اسلامی را فراهم کنند و استادان را برای تدریس در این حوزه آماده نمایند، گفت: علوم انسانی برای اجرا باید توسط استادان این عرصه اجرا شود، بنابراین باید محققانی تربیت شوند که در وضعیت کنونی مسیر را ادامه دهند. بر همین اساس ایشان سعی کردند که به علوم انسانی در بستری که مسائل و مبانی خود را دارد توجه شود. ایشان معتقد بود که باید علوم انسانی اسلامی را شناخت و مبانی آن را به دست آورده و نقد کرد.

معرفی_کتاب

 نام کتاب: آزادی یعنی آزادی
"آزادی در منظومه فکری استاد سید علی خامنه‌ای"

 گردآورنده: محمدرضا سعادتی

مجموعه حاضر ، متشکل از دو بخش است.

1⃣ بخش اول شامل متن پانزده سخنرانی رهبر معظم انقلاب در خطبه های نمازجمعه تهران است که در سال های ۱۳۶۵ و ۱۳۶۶ ایراد شده است.

2⃣ بخش دوم نیز شامل متن «بیانات ایشان در دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۷۷» و «بیانات در نشست اندیشه های راهبردی با موضوع آزادی» است که به جهت اهمیت و کمتر دیده شدن آنها ، مجموعه ی خانه طلاب جوان به جمع آوری و انتشار این بیانات اقدام کرده است.

مایش ملی حکمرانی اسلامی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ در قم برگزار می‌شود. مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان دی ماه ۱۴۰۰ و مهلت ارسال اصل مقالات نیز تا پایان بهمن سال ۱۴۰۰ تعیین گردیده است. زمان برگزاری همایش نیز برای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده است.

📑 مقالات دریافتی از سوی دبیرخانه همایش ارزیابی گردیده و طی مجلداتی چاپ و منتشر می‌شود و مجموعه مقالات منتخب با حضور اساتید و علما در روز برگزاری همایش رونمایی خواهد گردید.

🔻علاقه‌مندان جهت تماس با دبیرخانه همایش ضمن ارتباط با آدرس قم، بلوار پانزده خرداد، خیابان شهید میثمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گروه سیاست، می توانند با صندوق پستی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید مکاتبه و یا با شماره ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی ۱۲۷ تماس حاصل نمایند.

🔰 محوزهای مقالات همایش:

🔹1- ماهیت و مولفه‌های حکمرانی اسلامی

🔹2- حکمرانی و نظام‌های معرفتی اسلام

🔹3- حکمرانی و تجربه نظام جمهوری اسلامی

🔹4- حکمرانی مجازی

 

حجت الاسلام علی احتشام استاد حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به هشدارهای رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله مکارم شیرازی و حضرت آیت الله جوادی آملی درباره خطر نفوذ در دستگاه علما و مراجع تقلید و حوزه های علمیه گفت: معمار کبیر انقلاب اسلامی درون مایه حوزه های علمیه را سرمایه برای رقم خوردن انقلاب اسلامی قرار دادند و همچنین دشمنان می دانند تا زمانی که حوزه های علمیه مردمی باشند و از آرمان های اسلام ناب دفاع کنند عملا مبارزه با نظام و انقلاب اسلامی راه به جایی نخواهند برد.

وی دفاع جانانه حوزه های علمیه از نظام اسلامی و اسلام ناب محمدی را کالایی نفیس و گران بها دانست و افزود: غاصبان، سارقان و خائنان برای ربودن این کالای ارزشی و قیمتی بیشتر سرمایه گذاری خواهند کرد و یکی از راه های ربودن این سرمایه عظیم به راه انداختن پروژه نفوذ در حوزه های علمیه است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: آن روزی که امام راحل به ما نهیب زد که دشمن برای آینده روحانیت و حوزه های علمیه مارهای خوش خط و خالی را پرورانده است، اگر این بیانات جدی گرفته می شد، شاید دیگر نیاز به هشدارهای امروز نبود.

امام جعمه موقت کاشان ابراز داشت: حضرت امام خمینی تحجّر و مقدس مآبی را به عنوان یکی از آفت های حوزه های علمیه مطرح کرد تا جایی که مثال زد: آقا مصطفی از ظرفی آب خورد، اما برخی ظرف وی را آب کشیدند چرا که پدرش در حوزه فلسفه درس می دهد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، محمدستوده امروز در نشست کرسی ترویجی حکمرانی و تمدن که به مناسبت هفته پژوهش توسط پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) و مرکز همکاری های علمی و بین الملل دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه دولتی می تواند ایده تمدن داشته باشد که فراملی و جهان شمول باشد گفت: تمدن سطح کلان است و بنابراین باید از سطح کلان به سطح خرد آییم.
ستوده با طرح این پرسش که در نسبت حکمرانی و تمدن، آیا دولتی که در پی حکمرانی است ایده تمدنی دارد یا خیر؟ بیان کرد: بسیاری از دولت ها ایده تمدنی ندارند، در حال حاضر در میان ۲۰۰ دولت جهان تعداد دولت هایی که ادعای تمدنی دارد محدود است.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، با بیان اینکه پرسش دیگر این است که اگر دولت یا حکمرانی ایده تمدنی داشت، آیا قدرت تمدن سازی دارد یا خیر؟ گفت: در ذیل قدرت تمدنی باید نکاتی از جمله ایده هدایت گری مورد توجه باشد به طوری که هردولتی که ادعای تمدنی کرد نمی تواند تمدن ساز باشد بلکه باید ایده و حرکت آن دولت را به عنوان موتور محرک تمدن سازی مورد بررسی قرار داد.
وی با اشاره به اینکه در بحث توان و قدرت که در تمدن سازی نکته مهم به شمار می رود، بحث قلمرو و حوزه تمدنی برای یک تمدن است، خاطرنشان کرد: یک دولت تمدنی باید بتواند نفوذ و اثرگذاری بالایی از سطح بالایی بر ایده ها و حتی کارگردهای اقتصادی از مناطق پیرامونی داشته باشد.
ستوده با بیان اینکه همچنین زمان و مکان برای یک دولتی که ادعای دولت تمدنی دارد مهم است، افزود: یک دولت تمدنی نمی تواند به طور صرف درون نگر باشد، زیرا درونگری و تاکید صرف بر قابلیت های داخل به گستره تمدنی نمی تواند کمک کند.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه حمکرانی مهم ترین عامل در پیدایش تمدن سازی است گفت: به لحاظ روش تمام پدیده هایی که داریم چند متغیره است، همه تمرکز بیشتر و موثرتر تمدن سازی جند متغیره است و عوامل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در آن دخالت دارند.
ستوده گفت: اگر تمدن را یک بذر در نظر بگیریم، بذر سالم را نمی توان در هر سرزمینی سبز کرد، بنابراین این مهم به عنوان یک عامل در تمدن سازی موثر است.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، سیدحسین فلاح زاده امروز در نشست کرسی ترویجی حکمرانی و تمدن که به مناسبت هفته پژوهش توسط پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) و مرکز همکاری های علمی و بین الملل دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: تمدن از خانواده آغاز و به تیره، اجتماع، جامعه و شهر تبدیل می شود.
وی بیان کرد: نوع روابط انسانی از موضوع های بسیار مهم در تمدن است و اگر نتواند به عدالت و تعاون جمعی منجر شود، تمدن محقق نمی شود.
استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به تاثیر نهاد حاکمیت بر پیدایش تمدن گفت: در هر جامعه ای با نهادهای متعددی روبرو هستیم و امور جامعه را در دست دارند که یکی از آن نهاد خانواده است و تربیت نسل را برعهده دارد و اگر حاکمیت نتواند در این زمینه حکمرانی کرده و نسل کافی ایجاد کند بستر شکل گیری تمدن محقق نمی شود.
فلاح زاده با طرح این پرسش که جایگاه نهاد سیاست و حمکرانی کجاست بیان کرد: نهاد سیاسی یا حکمرانی با توجه به دراختیار داشتن بخش زیادی از قدرت و تسلط بر سایرنهادها بیشترین نقش را در بستر سازی تمدن بر عهده دارد و نقش نهاد قدرت در مقابل آنان بیشتر است.
وی با بیان اینکه در حکمرانی نهاد حاکمیت در رونق اقتصاد موثر بوده و تاثیر مستقیم و غیرمستقیم دارد افزود: تمدن بدون عدالت پدیدار نمی شود و باید در قوانین خود به سمت عدالت پیش برویم.
فلاح زاده در بخش دیگری از سخنان خود برقراری بسترهای شکل گیری روابط با دیگران را از وظایف حاکمیت دانست و افزود: در بحث تمدن باید مشارکت اتفاق افتد و این مهم نیز از ارتباطات شکل می گیرد و نهاد حاکمیتی باید آن را دنبال کنند.
وی به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: در این بیانیه اهداف کلان فراروی نظام تبیین شده و می تواند نقشه راه بوده و باید برای اجرای نقشه راهبرد و سیاست هایی را در نظر گرفته و نقش عملی داشته باشیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حاکمیت در انتخاب راهبردها و حرکت اصلی جامعه موثر است و حاکمیت باید سعه صدر داشته و به پتانسیل های مختلف میدان دهد، افزود: حاکمیت می تواند با میدان دادن گروه های مختلف همگان را در ساخت اجتماع، شهر و مدینه فاضله دخالت دهد.


📝 عبدالحسین خسروپناه و جمعی از پژوهشگران

🔸 در این کتاب تلاش می‌شود با مطالعه مجموعه مکتوبات، منشورات، بیانیه‌ها و سخنرانی‌های امام خمینی(ره)، هندسه و #منظومه_معرفتی ایشان نگارش شود. این اثر در چهار بخش با عنوان‌های نظام‌های بینشی و نگرشی (جهان‌بینی اسلامی)، نظام‌های منشی و رفتاری اسلام، نظام‌های اجتماعی اسلام و اهداف اجتماعی اسلام سامان یافته است.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام حبیب الله بابایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در نشست علمی «مسأله تمدنی در جهان اسلام» از سلسله نشست‌های علمی «رويكرد تمدنی در مسائل راهبردی» که به همت پژوهشکده الهیاتو خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه گاهی اوقات براساس طبقات و دسته بندی‌هایی که به جهت آبژه و عینیت پیدا می‌کنیم، معلومات خود را طبقه بندی می‌کنیم، گفت: بحث طبقه بندی علوم براساس نیازها و مسأله های اجتماعی موضوعی است که در فلسفه ما چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی در ادامه افزود: در قرن ۲۱ لازم است فیلسوفان، جامعه شناسان و نظریه پردازان مسلمان در این موضوع تأمل کنند که نیازهای اجتماعی جهان اسلام چه دسته بندی‌ها و طبقه‌بندی‌هایی پیدا می‌کند، این طبقه بندی علوم را در جهان اسلام نداریم و به همین دلیل در مدیریت اجتماعی دچار مشکلاتی می‌شویم. تازمانی که این مدیریت اجتماعی محقق نشود به مرزهای تمدنی نزدیک نخواهیم شد.

استاد علیرضا اعرافی:

🔹جریاناتی وجود دارد که تراث گذشته را کم می‌شمارد و بزرگان را در سطح و جایگاه خود نمی‌بیند و دچار سطحی‌نگری و شتاب‌زدگی است و در نقطه مقابل هم تحول‌هراسی و غفلت از حرکات جدید و نیازهای نو و آفاق جدید صورت می‌گیرد که موجب توقف حوزه می‌شود.

🔸منهجی که مدیریت حوزه دنبال می‌کند منهجی متعادل و مبتنی بر نگاه درست اجتماعی و دور از افراط و تفریط است؛ ما در مسیر تحول نباید شتاب‌زده و سطحی‌نگر باشیم و تراث گذشته را ناچیز بدانیم. تحول در حوزه با شتاب‌زدگی و سطحی‌نگری و افراط و تفریط در تعامل بین سنت و نوگرایی ایجاد نمی‌شود.

🔹اصلاح نظام آموزشی و تدوین متون جدید از جمله کارهای صورت گرفته، در سطوح عالی کتب مکمل مکاسب و کفایه به صورت آزاد در قالب الفائق تدوین شد. همچنین ترسیم حوزه دانشی حوزه‌های علمیه در قالب دانشواره انجام شده است.

🔸۵۰ درس خارج در طول دو سال رسمیت یافته و ۸۰ رشته و گرایش در حال اجرا است. طراحی آموزش‌های هدفمند برای خروجی‌های هدفمند در ۳۰ محور، استفاده از فناوری‌های پیشرفته و هوش مصنوعی، توسعه گروه‌های علمی، رتبه‌بندی مبلغان و… از جمله دیگر موضوعات پیگیری شده است.

🔹دفتر فقه معاصر مدعی حصر در دروس نیست. ما تاکید بر حوزه آزاد با سنت‌های آزاد حوزه داریم؛ قلب حوزه، حوزه آزاد و مبتنی بر سنت‌های اصیل بزرگان است و به هیچ نحو ساختاردهی ظاهری را مد نظر نداریم، دفتر فقه معاصر به سنت‌های حوزه پایبند است و آن را متزلزل نخواهد کرد.

گزارش فعالیت‌های پنج ساله دفتر فقه معاصر: https://b2n.ir/b27521

آیت الله اعرافی در هم اندیشی مدیران و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی ضمن گرامیداشت هفته پژوهش با تاکید بر این که قلب حوزه باید مسائل نو در دایره ابواب فقه و فراتر از ابواب فقه را در بر بگیرد، یادآور شد: برای مصاحبه های دروس خارج و امتحانات شفاهی، چندین نمره برای ارائه مقالات علمی پژوهشی در نظر گرفته شده است. اگر درست پیش ببریم، خروجی آن زیرساختی مهم برای حرکت پژوهشی حوزه خواهد بود.

🔹مدیر حوزه های علمیه، شناسایی نخبگان و حمایت های نخبگانی را مهم ارزیابی نمود و گفت: در سیاست‌های کلان حوزه ۲ راهبرد خروجی هدفمند و کشف استعدادهای ناب حوزوی را بسیار مهم می دانیم باید نهال های ذی قیمت آینده دار مورد شناسایی قرار گرفته از آنها حمایت هایی صورت گیرد.آیت الله اعرافی در هم اندیشی مدیران و معاونان پژوهشی

تحقق تمدن اسلامی، راز خصومت غرب با ایران است

🔻آیت الله اراکی در دیدار با اساتید حوزه ‌علمیه و دانشگاه‌ های استان مرکزی

🔹 آن چه که در این علم باید مورد توجه قرار گیرد، فلسفه‌ی علم هوش مصنوعی است. تعریف روشن از هوش مصنوعی، کاربردها، آفات و آسیب‌های هوش مصنوعی از مسائلی است که در فلسفه‌ی این علم باید مورد بحث و گفتگو قرار بگیرد، و این مهم از قبیل کارهایی است که حوزه و دانشگاه در کنار هم عهده‌دار آن هستند.

🔹برای رسیدن از مجهول به معلوم، چهار روش وجود دارد: ۱- از کلی به جزیی، ۲- از خاص به عام، ۳- از کل به جز و ۴- از جز به کل. یکی از مهم‌ترین مباحث در هوش مصنوعی، بررسی منطق نتیجه‌گیری در هوش مصنوعی است که از چه شیوه‌ای برای رسیدن به معلوم باید استفاده شود.

🔹راز خصومت غرب با انقلاب اسلامی ایجاد تمدنی نوین در ایران است، به چالش کشیده شدن تمدن غرب در جهان از سوی انقلاب اسلامی اصلی ترین عامل مخالفت با ایران است و برای رسیدن به تمدن اسلامی، باید در حوزه‌های علمیه مباحث تمدنی مثل فقه نظام اقتصادی، فقه فرهنگ، فقه نظام سیاسی و فقه عمران شهری مطرح شود، البته بحمدالله تدریس این مباحث در قم آغاز شده و تالیفاتی هم در این فضا صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، هادی جلالی اصل در نشست معرفی آثار پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با عنوان «روش شناسی علوم سیاسی بر اساس رابطه عقل و نقل» با بیان اینکه علوم انسانی اسلامی و به ویژه علوم سیاسی یک سلسله مقدماتی را می طلبد که این مقدمات در سایر علوم الزامی ندارد، گفت: علوم سیاسی ما متأسفانه متأثر از جوامع غربی شکل گرفته است، از این رو نمی تواند نیاز جامعه ما را پاسخ دهد، زیرا جامعه ما اسلامی است.

وی ادامه داد: نخستین علتی که سبب می شود ما نتوانیم به راحتی   در زمینه علم واردات داشته باشیم، متغیرهایی است که جامعه ما را از جوامع غربی متفاوت ساخته است.

جلالی اصل به تبیین دلایلی برای این که ما در جامعه اسلامی نمی توانیم از علوم غربی استفاده کنیم، پرداخت و ابراز کرد: بدون شک هر جامعه ای متغیرهای خاص خودش را دارد، از این رو ما نمی توانیم با علوم غربی که برای متغیرهای غربی شکل گرفته است، جامعه اسلامی را رشد و ارتقا ببخشیم.

 دانش آموخته دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، اندیشمندان به سوی بومی سازی علوم حرکت کردند، مطرح کرد: ضعف هایی که در زمینه روش شناسی وجود دارد سبب شد تا این تلاش ها به نتیجه کافی نرسد و ما متأسفانه نتوانستیم نسبت میان علوم وحیانی و علوم انسانی و تجربی را حل کنیم.

 وی با اشاره به دیدگاه های مختلف در خصوص اسلامی سازی و بومی سازی علوم تصریح کرد: عده ای در این زمینه معتقد هستند که ما در تولید علوم نباید سراغ علوم دینی حرکت کنیم و یا عده ای دیگر نیز علوم اسلامی را به شکل کامل قبول ندارند و تنها به غرب می نگرند.

 جلالی اصل به دیدگاه اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در خصوص اسلامی سازی علوم اشاره کرد و به تشریح روش صحیح بومی سازی علوم پرداخت و عنوان کرد: در این زمینه باید از سلایق مختلف گذر کرد و به اسلوب روشمند و هدفمند روی آورد.

 وی با بیان اینکه نباید به نام اسلامی سازی علوم، سلیقه ها بر جامعه اسلامی حاکم شود، ادامه داد: در جامعه اسلامی نمی توانیم یک سری علوم ناقص غربی را حاکم کنیم، اما باید در نظر داشته باشیم که اگر به جای اسلامی سازی روشمند علوم، سلایق را حاکم کنیم، بدون شک مشکلات عدیده ای برایمان پدید خواهد آمد.

 دانش آموخته دانشگاه باقرالعلوم(ع) رابطه عقل و نقل و نسبت آن با اسلامی سازی علوم را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: بدون شک علوم ناقص بشری بسیار بهتر از اعمال سلیقه در بومی سازی علوم است، از این رو باید تلاش داشته باشیم که بر اساس اصول و روش دست به اسلامی سازی علوم بزنیم.

 وی با بیان اینکه توجه به نقل، همچنان که می تواند یک فرصت باشد، می تواند یک تهدید جدی نیز به شمار رود، اضافه کرد: اگر نتوانیم به صورت روشمند کاربرد نقل را برای خود مشخص کنیم، بدون شک دچار مشکل خواهیم شد، زیرا با این نگاه، عقل و نقل در تقابل همدیگر قرار خواهند گرفت.

 جلالی اصل با اشاره به بیان آیت الله جوادی آملی مبنی بر اینکه آنچه که قطعی است، وحی می باشد، نه نقل، عنوان کرد: در این زمینه باید توجه ویژه داشته باشیم؛ بدون شک امروز هم عقل بشری و هم نقل بشری نقص ها و مشکلات بسیاری دارد که در زمینه اسلامی سازی علوم باید به آن توجه داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه اصول فقه می تواند در زمینه روش شناسی علوم سیاسی کمک شایانی به ما داشته باشد، به معرفی کتاب خود با عنوان «روش شناسی علوم سیاسی بر اساس عقل و نقل» پرداخت و الگوهای به کار رفته در این کتاب را مورد تبیین قرار داد.

تصویر مطلبحسین رمضانی، مدیر مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاهحوزه/ مدیر مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی اختصاصی حکمرانی و مسئلۀ پیشرفت در چارچوب دلالت‌های راهبردی بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی را تبیین کرد.خبرگزاری حوزه / ‏حسین...
تصویر مطلباستاد حوزه علمیه تبیین کرد:تمدن ثمره فرهنگ می باشد نه بخشنامه و شعارحجت الاسلام و المسلمین سید محمود مدنی در جلسه "نقش و جایگاه زن در تمدن نوین اسلامی" اظهار داشت: تمدن با بخش نامه و شعار ایجاد نمی شود بلکه "تمدن" ثمره فرهنگ می باشد.به گزارش...
تصویر مطلب همایش بین‌المللی مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب در قم برگزار می‌شودرئیس مجتمع عالی فقه با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در قم گفت: اساتید، اندیشیمندان و فرهیختگان علمی تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ فرصت دارند تا...
تصویر مطلبتوسط گروه #سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌‌شود: ▪️حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده به عنوان ارائه دهنده، حجج اسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا و ذبیح الله نعیمیان به عنوان ناقد در این نشست حضور خواهند داشت.⏰ سه شنبه 21 دیماه، ساعت...
تصویر مطلبشست مجازی و یک روزه "زنان در آینده تمدنی ما"🔸با حضور بانوان فرهیخته از ایران و جهان اسلام👈لینک نشست:💠 https://bbb01.dte.ir/b/gkc-xkh-uoh-6i6
تصویر مطلبحاج قاسم سلیمانی و دو جریان سیاسی کشورحجت الاسلام والمسلمین خسروپناهحوزه/ کشور ما بیش از صد شورای عالی دارد که تنها به سیاستگذاری بسنده می‌کنند؛ نه حکمرانی و گاه هم بین حکمرانی و حکومت داری خلط می‌کنند و می‌خواهند به جای قوای سه گانه عمل کنند و...

امروز1761
دیروز1850
در هفته12525
در ماه24996
مجموع2168007

بازدید کنندگان برخط

8
Online

بالای صفحه