رییس قوه قضاییه در اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین و علمای بلاد: موضع نظام برخورد قاطع با فساد بدون هیچ گونه ملاحظه کاری است

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس دستگاه قضا روز پنج شنبه مورخ ۱۴ آذرماه ۱۳۹۸ در نشست عمومی نهمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین و علمای بلاد در اصفهان، با ابراز خرسندی از حضور در این اجلاسیه مهم و ارزشمند، به تبیین رسالت روحانیت در قبال نظام و جامعه اسلامی پرداخت.

وی علم آموزی، علم افزایی و دانش اندوزی با محوریت فقه را رسالت نخستین حوزه های علمیه دانست و گفت: نیاز امروز جامعه بشری بویژه کسانی که عشق خدا در دل دارند به دنبال شناخت دین بیش از همیشه در عالم وجود دارد.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: رسالت روحانیت این است که ضمن تجهیز خود به آخرین یافته های این عرصه و کار و تحقیق، پاسخگوی سؤالات موجود در این عرصه باشد.

وی با تاکید بر این که این که فقه باید در تمامی عرصه ها حکومت کند، اظهار داشت: فقه و اجتهاد تمدن ساز پاسخ به همه سؤالات را در خود دارد؛ تحقق این مهم نیاز به کار و تلاش دارد، بزرگان ما در حوزه های علمیه بویژه قم در این عرصه کار کرده اند و نیاز است در بستر گام دوم بیش از گذشته کار شود.

رییس دستگاه قضا با تبیین رسالت روحانیت در قبال بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، بر لزوم تلاش و همت مضاعف جهت پاسخگویی به نیازهای موجود این عرصه تاکید کرد.

وی شناخت و تبلیغ دین را رسالت دیگر روحانیت ذکر و تصریح کرد: مبلغان و علمای بزرگ در طول تاریخ اثرگذاری شان معلول خشیت شان بوده است، آنچه از امام، رهبری و بزرگان سراغ داریم چیزی جز روحیه خداترسی و اخلاص نیست.

آیت الله رئیسی مجاهدت سیدحسن نصرالله را نشانه همین خشیت دانست و گفت: تبلیغ دین، امر به خوبی ها و نهی از زشتی ها و پلشتی ها جایگاه مهمی است که رسالت روحانیت را به عنوان پیروان انبیا و اولیای الهی مشخص می کند.

وی به بایکوت رسانه ای رهبر معظم انقلاب در رسانه های دنیا اشاره و تصریح کرد: با وجود همه این سانسورها و بایکوت ها، حق جای خود را باز و در دل ها نفوذ می کند.

آیت الله رئیسی بیداری اسلامی را مؤیدی بر همین نکته دانست و گفت: هرچه آنها سعی کردند مانع این حرکت شوند نتوانستند اما ما خواستیم و توانستیم، در عین حال باید رسالت خود را به درستی بشناسیم و در این مسیر سستی به خرج ندهیم.

وی گفت: دشمنان می خواهند ما را از عرصه خارج کنند، اما از بزرگان آموخته ایم که میدان را خالی نکنیم.

آیت الله رئیسی عمل به دین و پیاده سازی آن در جامعه را ماموریت دیگر روحانیت و حوزه های علمیه دانست و افزود: از مهم ترین محورها آن است که به دین و آموزه های دینی در تمامی عرصه های سیاسی و اجتماعی عمل شود و اساسا رمز تقدس نظام، حوزه و مسؤولان و دست اندرکاران نظام ما در پرتو قدسیت حضرت حق و اتصال به وحی است.

رییس قوه قضاییه از جمله محوری ترین نکات موجود در بیانیه گام دوم را اجرای عدالت دانست و تصریح کرد: باید در جامعه اجرای عدالت را بیشتر مورد توجه قرار دهیم، در این چهل ساله کارهای زیادی شده که برای همه آن احترام قائلیم اما کار باید بیش از این صورت گیرد.

وی اجرای دقیق و درست عدالت را خواسته مهم مردم ذکر و تصریح کرد: بستر گام دوم برای همه دست اندرکاران در حوزه های مختلف، برخورد، پیگیری و اقدام در حوزه عدالت به صورت اجرایی است.

آیت الله رئیسی گفت: به عنوان طلبه ای که در دستگاه قضایی مسؤولیت دارم تاکید می کنم باید به بسترهای فسادزا توجه کنیم.

وی اضافه کرد: بنده در یکی از سخنرانی ها عرض کردم هاضمه نظام اسلامی فساد را نمی پذیرد، ضد انقلاب از این سخن ما بسیار عصبانی شده بود؛ نظام ما در درون خود اجرای عدالت و مبارزه با فساد را دارد، رفتار دولتمردان و مسؤولان و امثال ما رفتار خود ما است.

آیت الله رئیسی گفت: آنچه لازم است به صورت عملی، ملموس و عینی تحقق پیدا کند، این است که مردم احساس عدالت کنند؛ دستگاه قضایی باید ملجا و پناه باشد در این جهت ما این امر را هم شدنی و هم قابل اجرا می دانیم.

رییس دستگاه قضا افزود: در این عرصه، ورود با اراده، نهراسیدن از زخم زبان ها و ملامت ملامت گران، توجه نکردن به حاشیه سازی ها مهم است؛ رمز امیدواری که امروز مردم پیدا کردند این است که احساس کنند در عرصه اقدام و عمل کاری انجام می شود.

آیت الله رئیسی یادآورشد: برخی القا می کنند تنها راه حل مشکلات کوتاه آمدن و مذاکره است، اما رهبری با استراتژی مقاومت و مردم ثابت کردند تنها راه برون رفت از مشکلات، اتکال به خدای متعال و نگاه به دستان توانمند زنان و مردان این مرز و بوم است که از مشکلات گره گشایی کنند.

رییس قوه قضاییه بیان کرد: امروز راهبرد مقاومت در تمام لایه های اجتماعی جای مذاکره را پر کرده است، حتی کسانی که دیروز نگاه شان مذاکره بود امروز معتقدند هیچ راهی جز مقاومت وجود ندارد.

وی افزود: در موضوع فساد دشمنان دمیدند، افراد و دوستان ناغافل گفتند این دولت و آن مجلس، سایت های مخرب دست ساخته انگلیسی ها و صهیونیست ها در همین فضا دمیدند و باوری نامطلوب و ناصواب را در اذهان برخی ایجاد کرده اند که گویا فساد همه جا را فراگرفته است.

آیت الله رئیسی بیان داشت: من در جلسه ای به مسؤولان عالی کشور گفتم راهبرد من این است که تمام پرونده هایی که در اذهان مردم به هر دلیلی به عنوان دغدغه جای گرفته است، باید عادلانه و منصفانه نسبت به این پرونده ها رسیدگی و به مردم اطلاع رسانی کنیم تا ذهن شان نسبت به این پرونده ها آرام بگیرد.

رییس دستگاه قضا تاکید کرد: امروز اراده نظام برخورد قاطع با فساد است، نه جناح می شناسد، نه قدرت می شناسد و نه ثروت.

آیت الله رئیسی کار دوم را صیانت از مسؤولان و کارگزاران دانست و با اشاره به راه اندازی سامانه اموال مسؤولان، خاطرنشان کرد: اگر قانون ابهام و اجمال دارد باید از مقنن سؤال کرد، اما قانون را نباید معطل کرد؛ این یکی از راه های صیانت از مسؤولان است.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: به همکاران خود اعلام کردم خط قرمز شما بی استناد مطلبی را استناد دادن است، لکن هر شخصی در هر جایگاهی بگذارید مردم احساس کنند حقیقتا قرار است به دنبال کارهایی که در گذشته انجام شده در این دوران یک کار متفاوت انجام شود و در این راه باید از هرگونه سیاه نمایی نیز پرهیز شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: فضای مبارزه با فساد باید روز به روز در جامعه نهادینه شود، در این عرصه نیاز به دعای خیر و هدایت بزرگان داریم و پذیرای هدایت شان هستیم.

** ناگفته هایی از ماجرای افزایش قیمت بنزین

رییس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود در خصوص قیمت بنزین، گفت: طبق قانون برنامه توسعه ششم، دولت موظف است نسبت به مدیریت مصرف سوخت متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی اقدام کند، در هر سال باید همراه با اضافه کردن برخی قیمت ها و تعدیل برخی قیمت ها، این وظیفه چند سال انجام نشد؛ اگر در زمان خودش انجام می گرفت، شیب ملایمی اتفاق می افتاد.

وی اضافه کرد: در جلسه سران طرح افزایش قیمت بنزین از ناحیه دولت مطرح شد، بنده گفتم این موضوع ربطی به جلسه سران ندارد و باید به قانون مراجعه کنیم؛ دو تا سه بار مخالفت کردم در وقت های مختلف، منتهی حرف دولت این بود که از باب هماهنگی قوا است که مطرح می کنیم؛ ما هم از این جهت مشکلی نداشتیم. طرح های مختلفی در جلسه مطرح بود، یک گزینه نبود.

رییس قوه قضاییه گفت: آنچه شورای هماهنگی سران قبول کرد کیفیت مصرف وجوه حاصله از مدیریت مصرف بود، افزایش قیمت سوخت تکلیف قانونی بود، اما در نحوه اجرای طرح با این قید گفتم که باید با تمهید مقدمات لازم در کشور باشد.

وی اظهار کرد: بنده به صورت غیر رسمی از کانال های مختلف مطلع شدم که می خواهد چنین طرحی اجرا شود، یادداشتی به دفتر رییس جمهور نوشتم و عرض کردم با توجه به مسائل منطقه و کشورهای همسایه بدون زیرساخت ها و اقناع افکار عمومی ممکن است بروز حوادثی را داشته باشیم؛ البته در دولت هم برخی از وزرا و دیگر دستگاه های امنیتی هم چنین مطلبی را بیان کرده بودند.

آیت الله رئیسی افزود: اینکه مردم، نخبگان، مراجع بی اطلاع باشند، باعث ایجاد شوک شد، اعتراض حق مردم است، عدم تبیین برای مردم را یکی از نواقص جدی اجرای طرح می دانیم که حوادثی را به دنبال داشت.

وی با اشاره به موج سواری دشمنان و اغتشاشگران در حوادث ناشی از گرانی بنزین، گفت: خواست مردم و اعتراض شان و معیشت شان کاملا باید در نظر گرفته شود و البته برای آن فکری جدی بشود؛ مساله دیگر آشوب اغتشاشگران است که باید در دادگاه ها بررسی و با آنها برخورد شود.

آیت الله رئیسی بر لزوم نظارت بر بازار تاکید و تصریح کرد: اگر وضع بخواهد با همین منوال پیش برود دچار مشکل خواهیم شد، باید سازوکارهایی ایجاد کرد که بازار را کنترل کند و اجحافی به مردم نشود.

رییس دستگاه قضا تاکید کرد: باید با وحدت و انسجام زمینه را از دست دشمنان بگیریم و تلاش کنیم هم معیشت و اقتصاد مردم سامان یابد و همه بخش ها باید در این خصوص دست به دست هم دهند و حضوری مؤثر و چشمگیر داشته باشند.

آیت الله رئیسی در پایان به سؤالات حاضران در اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد پاسخ داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *