بیانیه پایانی یازدهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای محترم بلاد

یازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد با قرائت بیانیه پایانی به کار خود پایان داد.

متن بیانیه پایانی یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که از سوی آیت الله حسینی بوشهری نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر اجلاسیه قرائت و با تکبیر علما و حاضران همراه شد، بدین شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلوه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمّد و آله الطیبین الطاهرین المنتجبین، الهداه المهدییّن سیّما بقیه الله فی الارضین؛

سپاس بیکران، پروردگار عالمیان را که به توفیق حضرتش یازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علماء اعلام بلاد با هدف «راهکارهای صیانت از انقلاب و نظام اسلامی» در جوار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت «علیهم‌السلام» حضرت فاطمه معصومه «سلام الله علیها» برگزار گردید.

در این اجلاس، شرکت کنندگان، علاوه بر کسب رهنمود و استماع توصیه‌های مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی«دامت برکاته» ، اعلام، اساتید و اعاظم محترم استانها در ارتباط با موضوع اجلاس در کمیسیونهای تخصصی به تبادل نظر پرداخته و به اتفاق بر نکات ذیل تأکید می‌نمایند.

۱.    اکنون که بحمد الهی در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و علیرغم تمامی مشکلات و فراز و نشیب‌ها، حرکت مستقیم و پرشتاب کاروان انقلاب اسلامی و دست‌آوردهای آن را نظاره می‌نمائیم به پیشگاه مقدس الهی سر تعظیم و شکر فرود آورده، رسالت روحانیت اصیل و انقلابی را سنگین‌تر از گذشته دانسته، نسبت به آینده و سرنوشت انقلاب اسلامی احساس مسئولیت جدی می‌نمائیم. لذا پشتیبانی از انقلاب، نظارت و هدایت آنرا از جمله وظایف اصلی روحانیت و حوزه‌های علمیه بر شمرده و هرگونه تلاش برای کمرنگ نمودن این نقش و تضعیف این روحیه را توطئه‌ای در راستای جدایی دین از سیاست می‌دانیم و در یک کلام؛ انقلابی بودن و انقلابی ماندن را رسالت دائمی روحانیت اصیل و وفادار به آرمان‌های اسلام ناب میدانیم.

۲.    روحانیت و حوزه‌های علمیه ضمن ستایش نقش بی‌بدیل رهبری نظام در مهار فتنه‌ها و سکانداری انقلاب و مقابله با زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه و استکبار جهانی، پشتیبانی از اصل مترقی ولایت فقیه و رهبری نظام را وظیفه دائمی خود می‌داند.

۳.    مرجعیت شیعه به عنوان عالی‌ترین رکن و جایگاه روحانیت در حوزه‌های علمیه همواره پیشتاز در دفاع از کیان اسلام ناب محمدی «صلی الله علیه و آله و سلم» و انقلاب اسلامی بوده و خواهد بود و تلاش‌های مؤثر این عزیزان را در حفظ اصول و ارزشهای اسلامی ارج می‌نهیم و زمزمه‌های نابخردانه و مغرضانه‌ای که باعث تضعیف این جایگاه رکین و حوزه‌های علمیه گردد را محکوم می‌نمائیم.

۴.    جنایات استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جهان‌خوار و اسرائیل غاصب و ایادی مزدورش در منطقه، بویژه عربستان سعودی را در یمن و فلسطین اشغالی محکوم نموده و از مسلمانان آزاده جهان بویژه علماء و فرهیختگان می‌خواهیم اجازه ندهند بیش از این مردم بی‌دفاع؛ بویژه کودکان و زنان، آماج این کینه‌ورزیها در یمن، بحرین، افغانستان، عراق، سوریه و سایر کشورهای منطقه گردند.

۵.    پیروزی رزمندگان اسلام در عراق و سوریه که در سایه استقامت و تدبیر و مجاهدت‌های بی‌دریغ مدافعین حرم حاصل گردید را تبریک عرض نموده ، خروج خفت‌بار و با عجله‌ نیروهای آمریکایی را عبرتی تاریخی دانسته و پیروزی جبهه‌اسلام و شکست جبهه کفر و استکبار را وعده الهی و سرنوشت مختوم آنان می‌دانیم.

۶.    تحریم‌های سنگین آمریکا که به دنبال بدعهدی و پیمان‌شکنی‌های مکرّر آنها و در حقیقت برخاسته از عمق کینه و خباثت و دشمنی استکبار جهانی با انقلاب اسلامی است، اگر چه مشکلات جدی را برای مردم عزیز ما به وجود آورده است، امّا این درس عبرت و پیام را برای مسئولین و مردم کشور دارد که تنها راه برای حفظ عزت و سربلندی ایران اسلامی تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی است و ان‌شاءالله به حول و قوه الهی و با همت و تدبیر و همدلی و همراهی مردم و مسئولین، همچون چهل سال گذشته انقلاب، این مشکلات تحمیلی را با موفقیت پشت سر خواهیم گذاشت.

۷.    روحانیت و حوزه‌های علمیه همچون گذشته تاریخ، همواره در کنار مردم بویژه اقشار محروم بوده و خواهد بود، در همین راستا مراتب نگرانی خود را نسبت به وضع اقتصادی عموم مردم خاصه طبقات ضعیف و کم‌درآمد ابراز داشته و از مسئولین محترم در قوای مجریه، مقننه و قضائیه می‌خواهیم. با مدیریت جهادی و توجه جدی به اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی صحیح و استفاده بهتر از امکانات مادی و معنوی کشور هر چه سریعتر اقدام و عمل شایسته‌ای انجام دهند.

۸.    امر تبلیغ از رسالت‌های مهم روحانیت و حوزه‌های علمیه بوده که با هجوم شبهات و نیازهای فرهنگی جهان بویژه جهان اسلام، گسترش رسانه‌ها و فضاهای مجازی، توجه جدی به آسیبهای اجتماعی و اثرات مخرب آن تلاش مضاعف همه مسئولان فرهنگی و حوزه‌های علمیه را می‌طلبد، از این رو لازم می‌دانیم روحانیت و حوزه‌های علمیه ضمن توجه به نیازهای جدید در این عرصه و بهره‌گیری از ابزار و شیوه‌های نوین تبلیغی که موجب افزایش ظرفیت‌ها و همگرایی و استفاده از فرصتهای جدید می‌گردد با دقت و شتاب بیشتری همراه شود.

در خاتمه با گرامیداشت یاد امام راحل «قدس سره الشریف»، شهیدان گلگون کفن انقلاب بویژه شهدای مدافع حرم اهل‌بیت «علیهم السلام» و علمای عزیزی که سالیان قبل در کنار و همسنگر ما در پاسداری از ارزشهای اسلام و انقلاب بوده‌اند، برای سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» و سایر مراجع عظام تقلید «دامت برکاتهم» دعا نموده و ظهور و تعجیل در فرج مولایمان حضرت ولیعصر(ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا) را از خداوند منان مسئلت می‌نمائیم.

و آخر دعوانا الحمد الله رب العالمین

محمدیزدی
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
۱۳ دیماه ۱۳۹۷ – ۲۶ ربیع الثانی ۱۴۴۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *