خبر روز ۱۴۰۳/۰۵/۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
روایت وزیر اطلاعات از دستگیری داعشی‌های سرگردان گسیل‌شده به ایران
حجت‌الاسلام خطیب، وزیر اطلاعات گفت: هم‌افزایی بین دستگاه‌های امنیتی در دولت سیزدهم شکل گرفت و شاهد نتایج خوب آن در شمال‌غرب و جنوب‌شرق کشور هستیم.وی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در ابتدای دولت شاهد بودیم حضور گروه‌های ترور و اقدامات تخریبی علیه مردم و دارایی‌های اساسی و زیرساخت‌ها بود که با هم‌افزایی و برنامه صورت گرفته شاهد این امنیت هستیم و شبکه‌ها متلاشی و افراد دستگیر شده‌اند و برخوردها با آنها صورت گرفت. وزیر اطلاعات تصریح کرد: با توجه به توقف جنگ سوریه و فعالیت‌های تکفیری و داعش‌ها درسوریه، شاهد گسیل داعش‌های سرگردان از اتباع کشورهای مختلف به کشورمان بودیم که با توانمندی کشور و نیروهای مسلح وزارت کشوروشورای‌عالی امنیت ملی امروز شاهد دستگیری کامل افراد انتحاری وانغماسی هستیم ویکی از اقدامات بزرگی که نتیجه هم‌افزایی بود این است که ما از مردم و دارایی‌ها صیانت کردیم.خطیب تأکید کرد: همچنین شاهد گسترش فعالیت وتبادل باسرویس‌های کشورهای همسایه وکشورهای مؤثر درزمینه اقدامات متقابل بودیم، امروز تفاهم‌نامه فی‌مابین داریم و مهم‌ترین توافق امنیتی مربوط به ایران وعراق بود که شاهد آرامش وامنیت در شمال غرب کشور هستیم.
تحقق وعده ایجاد یک میلیون شغل
صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حوزه اشتغال وعده شهید جمهور محقق شدوما به تحقق ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی دست پیدا کردیم تا جایی که براساس آمارهای رسمی ارائه‌شده از مراکز داخلی و خارجی، نرخ بیکاری ۱.۹درصد کاهش داشته و به ۷.۷رصد رسیده که کمترین نرخ بیکاری کشور است.
تحویل زمین به مردم
مهرداد بذرپاش، وزیر راه وشهرسازی گفت: در بخش روستایی از ابتدای انقلاب تا سال ۱۴۰۲، تعداد ۸۰۰ هزار قطعه زمین تقدیم روستاییان شده بود؛ این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ و چهار ماهه امسال بیش از یک میلیون قطعه زمین وارد سامانه بخش روستایی و بخشی از آن تحویل مردم شده که این یک عدد بی‌سابقه است.

 همشهری 
در راه دمکراسی تیر خوردم
ترامپ سخنرانی‌اش در ایالت میشیگان را با حضور سناتور جی‌دی‌ونس، معاونش انجام داد و پس از پایان سخنرانی با انتشار پستی در شبکه ایکس، عنوان کرد: آنها می‌گویند‌ من خطری برای دمکراسی هستم. من چه خطری برای دمکراسی می‌توانم داشته باشم؟ منی که هفته گذشته در راه دمکراسی تیر خوردم.
تل‌آویو دیگر امن نخواهد بود
‌عبدالملک بدرالدین الحوثی‌، رهبر انصارالله یمن در سخنانی پس از عملیات اشغالگران اسرائیلی علیه بندر الحدیده، گفت که اسرائیلی‌ها باید بیش از هر زمان دیگری بترسند و نگران باشند و بدانند تل‌آویو دیگر امن نخواهد بود. ما واقعا از جنگ مستقیم با اسرائیل و آمریکا خوشحالیم.

 کیهان 
انتخاب اعضای کابینه وظیفه مشترک رئیس‌جمهور و مجلس است
رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس گفتند: مجلس برخلاف تصور عمومی فقط پرسشگر نیست بلکه مانند هر نهاد تصمیم‌گیر و اقدام‌کننده باید در قبال وظایف و عملکرد خود در پیشگاه خداوند و در مقابل مردم پاسخگو باشد.
در گذشته کارهای برخی مجالس مورد پسند مردم نبود و به همین علت از چشم مردم افتادند؛ بنابراین تک تک نمایندگان باید رفتار، نطق‌ها، مواضع و عملکرد خود را با توجه به ضرورت پاسخگویی تنظیم کنند.
ارکان مختلف نظام باید یک مجموعه واحد را شکل دهند که تحقق این هدف، نیازمند تعامل و همکاری و حتی گاهی اغماض و چشم‌پوشی است.
همچنان‌که همیشه مجلس را به تعامل سازنده با دولت‌ها فراخوانده‌ام، به دولت‌ها نیز همکاری با مجالس را سفارش و تأکید کرده‌ام.
باید همه به رئیس‌جمهور منتخب در ادای وظایف کمک کنیم و از بُن دندان باور کنیم که موفقیت ایشان، پیروزی همه ماست.
مجلس باید مرکز انتشار امواج مثبت و صدور آرامش و طمأنینه در افکار عمومی باشد و با خودداری از تکرار حرکات بعضی نمایندگان در برخی دوره‌های قبل از جمله سیاه‌نمایی و منفی‌بافی، اذهان مردم را متشنج نکند.
از جمله اقدامات خوب و اثرگذار مجلس در زمینه سیاست خارجی قانون اقدام راهبردی مجلس یازدهم است؛ البته بعضی‌ها به این قانون اعتراض و عیب‌جویی کردند که مطلقاً وارد نیست و تصویب آن قانون، کار بسیار درستی بود.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ایمان یک شاخص مهم است، امید به آینده و نگاه مثبت به افق شاخص مهم دیگر است و به کسانی که نگاهشان به افق تاریک است و معتقدند نمی‌شود کاری کرد، نمی‌توان مسئولیت‌های مهم و کلیدی داد.
ایشان، تشرّع، اشتهار به صداقت و پاکدستی، نداشتن سابقه سوء، برخورداری از نگرش ملی و غرق نشدن در مسائل سیاسی و جناحی، و کارآمدی را از معیارهای ضروری دیگر برای اعضای کابینه دولت چهاردهم خواندند و گفتند: هم رئیس‌جمهور منتخب و هم مجلس باید این معیارها را رعایت کنند چرا که یک مسئولیت مشترک در انتخاب مسئولان کشور دارند.
قطار کانتینری رفت و برگشت ایران- چین راه‌ افتاد
طی یک مراسم در بندر خشک ریلی آپرین، قطار کانتینری دو سربار ایران- چین- ایران، دیروز راه‌اندازی شد و فاز نخست کریدور ریلی چین- ایران- اروپا به بهره‌برداری رسید. مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، معاون سفیر چین، سفیر قزاقستان و کاردار ترکمنستان در مراسم اعزام قطار کانتینری رفت و برگشت ایران- چین حضور داشتند. صالحی؛ مدیرعامل راه آهن گفت: قطار کانتینری دو سر بار ایران – چین با عبور از کشورهای ترکمنستان و قزاقستان به سمت چین و از چین به سمت ایران حرکت خواهد کرد. دو سربار بودن این قطار سبب می‌شود تا هزینه‌های حمل‌ونقل کاهش یابد و شاهد تثبیت این مسیر به عنوان یک کریدور ریلی باشیم. او افزود: افزایش تبادلات بین چین، قزاقستان و ترکمنستان از این مسیر، از جمله مزایای آن است و بسیاری محموله‌ها که شاید حمل‌شان از طریق دریایی مدت زمان بالایی نیاز داشته باشد می‌تواند از طریق این مسیر ریلی ایمن در مدت زمان کوتاه‌تری تبادل شود. پیش‌بینی ما این است که زمان حمل محموله‌ها بین دو کشور ایران و چین به یک‌سوم میزان فعلی کاهش یابد.
ایران شریک راهبردی بریکس شده است
باقری سرپرست وزارت امور خارجه گفت: مجموعه بریکس بزرگ‌ترین سازوکار تجاری خارج از چهارچوب یکجانبه‌گرایی به حساب می‌آید و امروز ایران به شریک راهبردی تصمیم‌گیری در کنار سایر اعضای بریکس تبدیل شده است.

 ایران
دیدار معاون نظارت و حسابرسی دفتر رهبری با پزشکیان
معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر روز شنبه با مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب دیدار کرد. محمدجواد ایروانی پس از دیدار با رئیس‌جمهور منتخب ملت اظهار کرد: در این دیدار آنچه از وضعیت اقتصاد ایران تصور داشتم و همچنین راه‌های جهش در اقتصاد کشور و مسائل مهم مربوط به مهار تورم و چگونگی آن و همین‌طور هم‌افزایی بین همه بخش‌های اقتصادی و تعامل سازنده آنها با دولت اعم از بخش خصوصی، بخش تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی و نهادهای انقلابی را مطرح کردم. همه این نهادها باید آماده همکاری با دولت باشند. وی با یادآوری اینکه شعار رئیس جمهور منتخب احقاق حق و عدالت، و رفتارشان مردمی است، تأکید کرد: طرح‌های مهم دولت با همراهی مردم به نتیجه می‌رسد. به این معنا که مردم و فعالان اقتصادی به این طرح‌ها و برنامه‌ها واکنش مثبت خواهند داشت به جای آنکه واکنش منفی نشان دهند یا سکوت کنند. بنابراین فکر می‌کنم دولت چهاردهم با محورهایی که پزشکیان مطرح کرد، حتماً موفق خواهد شد.
صنعت پهپادی ایران کابوس صهیونیست‌ها
منشه امیر سردبیر فارسی‌زبان رادیو اسرائیل در جدیدترین اظهاراتش نسبت به عجز سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی در برابر پهپادهای ایرانی ابراز نگرانی شدیدی کرد. وی با بیان اینکه ایران بسیار در حوزه صنعت پهپادی پیشرفت کرده و با ادعای اینکه حمله اخیر نیروهای مقاومت یمن به پشتوانه صنعتی ایران بوده است، درخصوص ارتقای طول پروازی این پهپادها اظهار عجز و تعجب کرد! سردبیر رادیو اسرائیل، توانایی عبور پهپادهای مقاومت از لایه‌های سه‌گانه پدافندی حاکم بر آسمان سرزمین‌های اشغالی را عامل اصلی نگرانی‌های امنیتی در اسرائیل برشمرد؛ بویژه آنکه حزب‌الله لبنان نیز مجهز به صنعت پهپادی بوده و برخلاف یمن، فاصله کمی با فلسطین دارد. وی صنعت پهپادی ایران را از جمله عوامل تغییر موازنه قدرت در غرب آسیا برشمرد که اسرائیل همچنان در برابر آن به توانایی کامل مقابله دست نیافته است.

 وطن امروز 
دولت مردمی با وجود همه فشارها هیچ‌گاه ارزپاشی نکرد
مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری کنترل رشد نقدینگی، رشد پایه پولی و کاهش تورم بدون آسیب به رشد اقتصادی و تولید، کاهش نرخ بیکاری، کاهش شکاف طبقاتی، انعقاد پیمان‌های پولی خارجی برای دلارزدایی از تبادلات مالی کشور و بهبود تعاملات بین‌المللی کشور به عنوان بستری برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را بخشی از توفیقات دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: دولت مردمی با وجود همه فشارها هیچ‌گاه ارزپاشی نکرد.
توضیحات پزشکیان درباره روند انتخاب اعضای کابینه
مسعود پزشکیان که در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بود، بعد از پایان جلسه در توضیح چگونگی انتخاب وزرا اظهار کرد: از افراد در گروه‌های مختلف سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل که فکر می‌کنند می‌توانند کمک کنند، درخواست کردیم رزومه دهند. وی اضافه کرد: این رزومه را گروه‌هایی جداگانه یعنی اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و مستقلان به صورت جداگانه بررسی می‌کنند و نهایتا افرادی بالا می‌آیند و درباره آنها تصمیم می‌گیریم. رئیس‌جمهور منتخب بیان کرد: افرادی را که نمره بیشتری آورده و می‌توانند هماهنگ عمل کنند انتخاب خواهیم کرد اما کار سختی است. همچنین دیروز در دیداری که رئیس مجلس و نمایندگان مجلس دوازدهم با رهبر انقلاب داشتند، مسعود پزشکیان نیز شرکت کرده بود.
تمام تلاش خود را برای کمک به دولت به کار خواهیم بست
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در شبکه اجتماعی خود نوشت: «رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان بر لزوم تعامل سازنده مجلس با دولت جدید تأکید کردند. در لبیک به فرمایش ایشان ما نیز در مجلس اعلام می‌کنیم موفقیت رئیس‌جمهور منتخب و دولت جدید را موفقیت خود می‌دانیم و تمام تلاش خود را برای کمک به دولت به کار خواهیم بست».

 جوان 
۲۰۰ پرونده بین المللی در دولت سیزدهم مدیریت شد
دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت که برای نخستین بار به صورت زنده از تلویزیون پخش شد، با ارائه گزارش عملکرد این معاونت در دولت سیزدهم گفت: در حوزه بین‌الملل از اوایل انقلاب تاکنون حدود ۴ هزار پرونده داشتیم. وقتی ما وارد شدیم گفتند ۱۳۶ پرونده بین‌المللی وجود دارد که با دسته بندی این ۴ هزار پرونده حدود ۷۰ پرونده جدید احیا شد که این پرونده‌ها یا راکد مانده بود یا با تغییر دولت‌ها فراموش شده بود، در این دوره ما ۲۰۰ پرونده را مدیریت کردیم و بخشی از این پرونده‌ها هم مختومه شد. وی تصریح کرد: کار مهمی که در این دوره انجام شد، بحث فرایند انتخاب وکلای خارجی بود. در این زمینه اشکالاتی داشتیم که قابل بیان نیست، اما هم گرفتن وکیل باید در چارچوب و هم هزینه‌ها کنترل شده باشد.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این دوره ایجاد پایگاه اطلاعاتی وکلای خارجی یعنی اتصال این وکلا با حقوقدانان داخلی انجام شد، اظهار کرد: چون ایران یکی از کشور‌های پر دعوای جهان است، اما اساتید از پرونده‌های ما خبر نداشتند. ما اساتید را به پرونده‌های مهم و وکیل خارجی متصل کردیم تا اساتید در جریان قرار گیرند و وکیل خارجی هم بداند که جمعی از اساتید هم رشته وی بر او نظارت می‌کنند.

 خراسان 
محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور
منابع خبری در گفت‌‌ و گو با تسنیم تایید کردند که هم‌اکنون حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت چهاردهم است. احتمال حضور پورمحمدی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی یا وزارت اطلاعات تقریباً منتفی شده است. پورمحمدی به تازگی درباره کابینه حداقل دو بار با آقای پزشکیان گفت‌‌وگو کرده است.
نمی‌شود با سمبل اختلاف مملکت را به وحدت رساند
مهدی کوچک زاده نماینده مجلس در صحن علنی در نطقی خطاب به مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب اظهار کرد: رئیس جمهور محترم شما دعوت به وحدت می‌کنید ولی نمی‌شود با سمبل اختلاف، محمدجواد ظریف این مملکت را به وحدت رساند. وی افزود: محمدجواد ظریف که در کارگروه‌هایش آدم‌هایی که اصل روحانیت و جمهوری اسلامی را نفی می‌کنند، وزیر معرفی کند.
کمیته‌ها تا پایان روز سه‌شنبه (دوم‌مرداد) باید لیست‌های نهایی را اعلام کنند
ظریف، رئیس شورای راهبری تشکیل دولت چهاردهم گفت: اسامی نامزدها برای وزارتخانه‌ها و سایر نهادهای دولتی، اعلام عمومی نخواهد شد چراکه هم افراد را ذی حق می‌کند و هم آبرو و حریم خصوصی افراد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. هیچ کمیته‌ای حق ندارد «فهرست نهایی» خود را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و یا اعلام عمومی کند.رای‌گیری در کمیته‌ها ممنوع است. کمیته‌ها فقط می‌توانند امتیازدهی کنند. کمیته‌ها تا پایان روز سه‌شنبه (دوم‌مرداد) باید لیست‌های نهایی را اعلام کنند.
بانک خصوصی یا اختصاصی؟
طبق آخرین آمارها تا خرداد امسال، یک بانک خصوصی ۹۹ درصد از تسهیلات خود را به شرکت‌ها، مدیران و کارمندانش پرداخت کرده است.
ضرر ۷ میلیارد دلاری تولید سالانه هندوانه به اقتصاد کشور
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: ایرانِ کم آب پایین‌ترین قیمت هندوانه را دارد، محاسبات نشان می‌دهد که تولید این محصول سالانه ۷ میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضرر می‌زند و این غیر از خساراتی است که به منابع مالی و آبی کشور وارد می‌کند.

 مردم سالاری 
ورود شناور ۴۵ SB روسیه به آب‌های سرزمینی ایران
شناور۴۵ SBروسیه برای برگزاری رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ در دریای خزر وارد آب‌های سرزمینی ایران شد. در این رزمایش، یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناو موشک انداز«پیکان»، «جوشن»، «درفش»، «سپر»، دو فروند بالگرد ۲۱۲ AB و یگان شناوری از نیروی دریایی سپاه پاسداران با نام «شهید بصیر»، شناورهایی از دریابانی فرماندهی انتظامی کل کشور و همچنین شناور ۴۵ SB روسیه که وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شد، حضور دارند. همچنین نمایندگانی از کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و فدراتیو روسیه بر مراحل مختلف این رزمایش نظارت دارند.
سامانه‌های راداری، موشکی، جنگالی و پهپادی وارد چرخه پدافند هوایی کشور می‌شود
فرمانده نیروی پدافندهوایی ارتش در ادامه بازدید از یگان‌های پدافندهوایی غرب کشور، از گروه پدافند هوایی آبدانان، سایت‍ها و مواضع راداری گروه شهید نظامعلی ملکی بازدید و میزان آمادگی دفاعی این یگان‍ها را مورد ارزیابی عملیاتی قرار داد. امیر سرتیپ صباحی فرد در جمع فرماندهان و کارکنان این یگان پدافندی، اظهار کرد: پدافند هوایی به عنوان اصلی‌ترین بخش دفاعی کشور توانسته است نقش مؤثری در ارتقای توان رزم نیروهای مسلح داشته باشد. وی در ادامه به پیشرفت‌های اخیر پدافند هوایی در طراحی و توسعه تجهیزات پدافندی اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله در آینده نزدیک با تلاش و پشتکار کارکنان متخصص و فنی این نیرو و نیز تعامل با سایر مبادی مربوطه انواع سامانه‌های راداری، موشکی، جنگالی و پهپادی وارد چرخه پدافند هوایی کشور می‌شود. فرمانده نیروی پدافندهوایی ارتش تصریح کرد: ایران اسلامی امروز یک لنگرگاه مطمئن و ایمن از آرامش و امنیت است.

 قدس
۱۵۵ هزار نفر در سامانه سماح نام‌نویسی کرده‌اند
میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به آمار ثبت‌نام در سامانه سماح گفت: از ابتدای محرم تاکنون نزدیک به ۱۵۵ هزار نفر در سامانه سماح نام‌نویسی کرده‌اند. میراحمدی یادآور شد: تمام خدماتی که به زائران می‌دهیم منوط به ثبت نام در سامانه سماح https://samah. haj.ir است، یعنی تهیه بلیت قطار، هواپیما و اتوبوس و‌ ارز مسافرتی و… همه منوط به این است که زائر در سامانه سماح نام‌نویسی کرده باشد. وی تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که اربعین امسال بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش زائر داشته باشیم. همچنین گفتنی است رئیس ستاد مرکزی اربعین پیش از این با اشاره به حضور زائران ایرانی در ایام محرم در کربلا گفته امسال در ایام محرم حضور زائران ایرانی در عراق و عتبات عالیات ۲۰ درصد افزایش داشته است.
کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا
جو بایدن ۸۱ ساله سرانجام پس از بحث‌های بسیار بر سر نامزدی او در انتخابات پنجم نوامبر امسال (۲۰۲۴) برابر با پانزدهم آبان‌ماه ۱۴۰۳و توانایی رقابتش با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در این انتخابات، شامگاه روز یکشنبه به‌وقت محلی از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور کنار کشید و اعلام کرد که در روزهای آینده درباره این تصمیمش با مردم آمریکا سخن خواهد گفت.
طبق گمانه‌زنی رسانه‌ها کاملا هریس و هیلاری کلینتون به عنوان گزینه‌های احتمالی برای جایگزینی بایدن مطرح هستند، هر چند شانس هریس بیشتر است.

 اعتماد 
حمایت رهبری از دولت بزرگ‌ترین سرمایه ما برای رسیدن به موفقیت‌ است
رئیس‌جمهور منتخب با انتشار پیامی از حمایت رهبر معظم انقلاب قدردانی کرد و نوشت: اعتماد مردم و حمایت شما از دولت ایران بزرگترین سرمایه همه ما برای رسیدن به موفقیت‌های پیش روست. «مسعود پزشکیان» با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: از لطف حضرت آقا صمیمانه سپاسگزارم. وی افزود: اکنون اعتماد مردم و حمایت شما از دولت ایران بزرگترین سرمایه همه ما برای رسیدن به موفقیت‌های پیش روست و از دل و جان برای موفقیت ایران تلاش خواهیم کرد. پزشکیان تأکید کرد: یک «صدای واحد» برای ایران.
شکست ما مقابل حزب‌الله، بزرگتر از شکست مقابل حماس است
«آویگدور لیبرمن» از سیاستمداران رژیم صهیونیستی به شدت از عملکرد دستگاه‌های اطلاعاتی این رژیم در تعامل با تهدیدات امنیتی در جبهه‌های شمالی انتقاد کرد و گفت: شکست اطلاعاتی ما مقابل حزب‌الله، لبنان و سوریه بسیار بزرگتر از شکست اطلاعاتی‌مان مقابل حماس است. ما درباره تهدیداتی پیچیده‌تر و خطرناک‌تر صحبت می‌کنیم که بالاترین سطح از هوشیاری و برنامه‌ریزی را می‌طلبد. لیبرمن گفت: این شکست ضرورت انجام تغییرات ریشه‌ای در ساختار و استراتژی‌های دستگاه‌های اطلاعاتی برای تضمین آمادگی بهتر برای مقابله با چالش‌های آتی را می‌طلبد. وی همچنین به حملات ارتش یمن علیه رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: حوثی‌ها خسارت‌های اقتصادی بزرگی به ما زدند و ما نباید تنها به یک حمله علیه آن‌ها اکتفا کنیم، بلکه باید بندر الحدیده را ویران کنیم.

 اطلاعات
نگذاریم اتفاقات اطراف بر روابط ایرا ن و چین تأثیر بگذارد
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با آقای کونگ پی وو سفیر جدید چین در ایران دیدار و گفتگو کرد. دکتر ولایتی در این دیدار بر اهمیت تقویت و گسترش روابط راهبردی دو کشور تأکید کرد و گفت: چین برنامه توسعه ارتباطات خود به خصوص در زمینه طرح یک کمربند، یک جاده را دنبال می‌کند و در این جهت استفاده از ظرفیت‌های ایران و عبور این مسیر از کشورمان به طور جدی در دستور کار قرار دارد و می‌بایست دنبال گردد. دکتر ولایتی افزود: ما نباید اجازه بدهیم اتفاقاتی که در اطراف ما رخ می‌دهند بر روابط چین و ایران تاثیر بگذارد. در این دیدار دکتر ولایتی همچنین بر مواضع جمهوری اسلامی ایران در حق حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه تأکید کرد و گفت جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک تعلق ابدی به ایران داشته و جزء جدایی‌ناپذیر سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است.»

 شهروند 
در دوره پزشکیان، حمایت ایران از مقاومت ادامه می‌یابد
روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» نوشت که با وجود آنکه یک فرد اصلاح‌طلب به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران برگزیده شده است اما موضع ایران در قبال اسرائیل همچنان خصمانه خواهد بود و حمایت از گروه‌های مخالف رژیم صهیونیستی همچنان ادامه خواهد داشت. ایران همچنان حامی سرسخت حماس، جهاد اسلامی فلسطین، حزب‌الله، رئیس‌جمهور سوریه بشار اسد و انصارالله یمن است که همگی این گروه‌های مقاومت از دشمنان رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند و «این به مفهوم آن است که با وجود انتخاب یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب، ایران همچنان تهدید حیاتی کشور اسرائیل باقی خواهد ماند».

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

واکنش رسانه‌ها و مقامات صهیونیستی به کناره‌گیری بایدن
تسنیم/ رسانه‌های رژیم صهیونیستی به شکل قابل توجهی در حال پوشش خبری کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا هستند. پایگاه خبری وای نت وابسته به روزنامه یدیعوت آحارانوت، تشکر یتسحاق هرتزوک رئیس رژیم صهیونیستی از جو بایدن را منعکس کرده و از زبان رئیس رژیم صهیونیستی مدعی شد، بایدن نماد ارتباط ناگسستنی بین واشنگتن و تل‌آویو باقی می‌ماند. این رسانه همچنین یادداشتی را بعد از اعلام رسمی کناره گیری بایدن از انتخابات ریاست جمهوری روی خروجی خود قرار داد.در این یادداشت آمده است: زلزله‌ای که بایدن به وجود آورد، سفر نتانیاهو به ایالات متحده را امری بی فایده تبدیل کرد.ایتمار ایشنر نویسنده این یادداشت آورده است: خروج بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، سفر نتانیاهو را خنثی و به سفر غیر ضروری و حاشیه‌ای تبدیل می‌کند.

ژاپن به دنبال اعمال تحریم علیه شخصیت‌های رژیم صهیونیستی
تسنیم/ یک رسانه عبری زبان اعلام کرد، دولت ژاپن قصد دارد شماری از شخصیت‌های صهیونیست را در فهرست تحریم‌های خود قرار دهد.روزنامه یدیعوت آحارانوت اعلام کرد تا چند روز دیگر ژاپن چهار شخصیت صهیونیست را در فهرست تحریم‌های خود قرار خواهد داد.این رسانه عبری زبان نوشت، پیش بینی می‌شود، ژاپن روز سه شنبه تحریم‌‌هایی را علیه چهار شخصیت از شهرک نشینان افراطی اعمال کند. این اقدام توکیو بعد از آن صورت می‌گیرد که برخی از کشورهای جهان، شهرک نشینان صهیونیست را در فهرست تحریم‌های خود قرار دادند و ژاپن بعد از آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس، نیوزیلند و کانادا به جمع تحریم کنندگان می‌پیوندد. این خبر در حالی منتشر می‌شود که رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند، کاخ سفید در حال آماده سازی برای قرار دادن بتسئلیل اسموتریچ و ایتمار بن گویر دو وزیر کابینه بنیامین نتانیاهو در فهرست تحریم‌های خود است. یدیعوت آحارانوت به نقل از پایگاه ایکسیوس خبرداد، تحریم علیه این دو وزیر افراطی کابینه اسرائیل هم روز چهارشنبه در جریان جلسه شورای امنیت ملی کاخ سفید در حاشیه بررسی شرایط امنیتی وخیم در کرانه باختری مطرح خواهد شد.

هریس: تمام تلاشم را برای شکست ترامپ به کار خواهم گرفت
تسنیم/ کامالا هریس معاون جوبایدن پس از کناره گیری وی از رقابت انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا گفت: افتخار می کنم که حمایت رئیس جمهور بایدن را به دست آورده ام، برای پیروزی تلاش خواهم کرد. وی افزود: تمام تلاش خود را برای متحد کردن حزب دموکرات و متحد کردن مردم خود برای شکست دونالد ترامپ به کار خواهم گرفت. خاطر نشان می شود که جو بایدن روز یکشنبه با انتشار نامه‌ای در حساب ایکس خود نوشت: معتقدم به نفع حزب من و کشورم است که کناره گیری کنم و بر روی تحقق وظایفم به عنوان رئیس جمهور در باقی مانده دوره‌ام تمرکز کنم.

تلاش برای سرپوش گذاشتن بر تراژدی غزه شکست خورده است
تسنیم/ سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به حمایت یمن از مردم فلسطین نوشت: تلاش‌های شرم‌آور قدرت‌های بدخواه برای سرپوش گذاشتن بر تراژدی غمبار غزه و ایجاد خوف در منطقه و جهان برای ممانعت از حمایت از ملت مظلوم فلسطین، شکست خورده است. ناصر کنعانی، در واکنش به اقدامات یمن در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: یمنی‌های شریف و غیرتمند بار دیگر نشان دادند که تلاش‌های شرم‌آور قدرت‌های بدخواه برای سرپوش گذاشتن بر تراژدی غمبار غزه و ایجاد خوف در منطقه و جهان برای ممانعت از حمایت از ملت مظلوم فلسطین، شکست خورده است. وی همچنین نوشت: بی‌تردید هرچه جنایت صهیونیستها علیه فلسطینیان افزایش یابد، حمایت ملت‌های جهان از فلسطینیان و نفرت عمومی از رژیم آپارتاید اسرائیل افزایش خواهد یافت.

ممانعت خانواده‌های اسرای صهیونیست از سفر نتانیاهو به آمریکا
تسنیم/ روزنامه یدیعوت آحارانوت در پایگاه اطلاع رسانی خود نوشت: صدها نفر از معترضان با تجمع در فرودگاه بن گوریون اعلام کردند به دنبال آن هستند تا مانع سفر نتانیاهو شوند، زیرا ربوده شدگان اولویت او محسوب نمی‌شود. به نوشته این رسانه، خانواده های اسرای اسرائیلی که در غزه در اختیار حماس قرار دارند، خود را به سالن فرودگاه بن گوریون رساندند تا مانع سفر نتانیاهو به آمریکا شوند که قرار است فردا صبح انجام شود.

دارایی‌های ارزی کشور افزایش یافت
تسنیم/ رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به روند افزایشی ذخایر ارزی کشور گفت: با دیپلماسی پولی و بانکی و افزایش وصول درآمد‌های نفتی و گازی کشور هم کمّیت و هم کیفیت دارایی‌های ارزی کشور افزایش یافته است و به‌خلاف انتقادات و گزاره‌های خبری نادرست، بانک مرکزی هرگز از دارایی‌های ارزی کشور و ارزپاشی برای مدیریت بازار ارز از جمله در مقطع کنونی استفاده نکرده است. محمدرضا فرزین؛ در اجلاس سالانه مجمع عمومی بانک مرکزی، مدیریت بازار ارز از طریق افزایش وصول درآمد‌های نفت و گاز، تأمین ارز موردنیاز واردات، گسترش تأمین مالی ارزی و مدیریت ذخایر بین‌المللی کشور را برنامه‌های ارزی بانک مرکزی برشمرد و افزود: این مهم با کنترل و کاهش نوسانات نرخ ارز، افزایش درصد بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور به بیش از ۸۵ درصد، افزایش تأمین ارز به تخصیص ارز از ۷۴ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۸۵ درصد در سال ۱۴۰۲ و کاهش مدت انتظار برای تخصیص و تأمین و کنترل ثبت‌سفارش‌ها با بودجه‌ریزی ارزی عملیاتی شده است.

اسرائیل مسئول تشدید تنش‌ها در منطقه است
تسنیم/ در ادامه واکنش‌های منطقه‌ای به تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به الحدیده یمن، وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: ما تجاوزات اسرائیل به یمن را به شدت محکوم و بر همبستگی کامل خود با مردم یمن تاکید می‌کنیم و اسرائیل را مسئول هرگونه تشدید تنش‌های نظامی در منطقه می‌دانیم.وزارت خارجه عراق تاکید کرد: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که قاطعانه در برابر این تجاوزات خطرناک بایستد.

غربی‌ها در حال آماده‌سازی برای درگیری مستقیم با روسیه هستند
فارس/ رئیس جمهور صربستان می‌گوید که کشورهای غربی هم اکنون درگیر آماده سازی فعال برای وارد شدن به درگیری مستقیم با روسیه هستند. ووچیچ در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پینک گفت، غرب دوست دارد از فاصله دور از طریق شخص ثالث یا از طریق سرمایه گذاری و پول پاشی و ابزارهای دیگر جنگ کند اما در حال حاضر آنها آماده درگیری مستقیم با روسیه نیستند. وی افزود: اما چه زمانی آنها آماده خواهند بود؟ من فکر می‌کنم آنها به زودی آماده خواهند شد. آنها الان درحال آماده سازی برای درگیری با فدراسیون روسیه هستند و زودتر از چیزی که برخی‌ها فکر می‌کنند آماده می‌شوند. رئیس جمهور صربستان افزود، ما از آمادگی نظامی و اینکه چطور پیش می‌روند اطلاع داریم و من می‌خواهم به شما بگویم که آنها در حال آماده شدن برای جنگ هستند.رئیس جمهور صربستان پیش از این تاکید کرده بود که غربیها تا زمانی که شهروندان غربی نمی‌میرند یا فقط افراد داوطلب غربی می‌میرند اهمیتی نمی‌دهند که چقدر اوکراینی در جنگ با روسیه کشته می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *