خبر روز ۱۴۰۲/۰۳/۴

**آیت الله حسینی بوشهری: حوزه علمیه از نگاه‌هایی که در راستای بهبود فضای جامعه باشد پشتیبانی می‌کند** رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس تأکید کردند: مجلس یازدهم، انقلابی و آشنا با مشکلات مردم است** آیت‌الله خاتمی: ترویج اخلاق غیر انقلابی و انزواطلبی، فاجعه‌ای برای حوزه علمیه است** آیت‌الله جنتی: بهره‌گیری از فرهنگ دفاع‌مقدس باعث رفع مشکلات کشور می‌شود** آیت‌الله اعرافی: حوزه علمیه آماده تکمیل نقش‌آفرینی نظام جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
رونمایی از سامانه‌های پهپادی و موشکی جدید در آینده نزدیک
جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش در جمع فرماندهان مناطق و گروه‌های پدافندی این نیرو با بیان این‌که سوم خرداد یادآور مقاومت، عزت و جانفشانی فرزندان این زمین است، بیان کرد: سوم خرداد نماد وحدت نیروهای مسلح در دفاع از تمامیت ارضی کشورمان است. امیر الهامی گفت: پدافند هوایی با اقتدار و صلابت روزافزونی که در راستای دفاع از منافع ملی کشورمان نشان داده، یقینا معادلات دشمن را در طرح‌ریزی و اجرای نقشه‌های شوم برهم زده است. وی با اشاره به این‌که در آینده نزدیک شاهد رونمایی از انواع سامانه سلاح‌های راداری، موشکی و پهپادی توسط پدافند هوایی ارتش خواهیم بود، افزود: به همت و تلاش‌های شبانه‌روزی متخصصان فنی در علوم پدافندی، گام‌های مثبت و سازنده‌ای در زمینه ارتقای سامانه سلاح‌های بازدارنده برداشته شده که توان دفاعی و قدرت بازدارندگی کشورمان را بیش از پیش تقویت می‌کند.
واکنش وزیر دفاع به شایعه تولید مشترک ناو با روسیه
امیر آشتیانی، وزیر دفاع در واکنش به شایعه تولید مشترک ناو با روسیه گفت: برخی خبرها پایه و اساس ندارد. ما ارتباط‌مان با روسیه مانند سایر کشورها راهبردی است و در بخش‌های مختلف تجهیزات و تسلیحات همکاری داریم. وزیر دفاع تأکید کرد: ما خودمان تولیدکننده هواپیما و ناوشکن هستیم اما ممکن است از دانش آنها برای برخی مشکلاتی که در روند تحقیقات باشد، استفاده کنیم. کما این ‌که در بخش‌های مختلف، هرکجا که مجموعه کشور و بخش خصوصی و نیروهای مسلح در گلوگاه‌ها مشکلی داشته باشند، قطعا از کمک دیگر کشورها استفاده می‌کنند. آشتیانی همچنین درخصوص درگیری اخیر در مرز شرق کشور بیان کرد: امنیت شرق کشور تامین شده است، همه کشورها در مناطق مرزی خود دچار همچنین ناامنی‌هایی هستند و این طبیعی است، از طرفی بالاخره ما مرزهای طولانی داریم و عدم ثبات در آن‌طرف مرز وجود دارد. وی تاکید کرد: قطعا مرزبانان ما در مذاکراتی که انجام می‌دهند پیش‌بینی‌های لازم را می‌کنند و ما هم در تجهیز نیروهای مسلح به آخرین ابزار و سلاح‌هایی که به مرزبانان در تامین امنیت کمک می‌کند، وظیفه خود را انجام می‌دهیم و نگرانی خاصی نیست.

 همشهری 
غرور ملی روسیه تقویت شده است
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: روسیه برهه سختی را می‌گذراند با این حال ما نظاره‌گر لحظه‌ای مشترک از همبستگی هستیم. غرور ملی تقویت شده و ما به هر قیمتی در تلاش هستیم تا پایه‌های معنویت خود را تقویت کنیم تا از آینده بدون قید و شرط کشورمان اطمینان حاصل کنیم.
نمی‌خواهد آمریکا چطور زندگی کردن را به ما بیاموزد
ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان تصریح کرد: مجارستان با آموزه‌های آمریکا و تمایلش برای تحمیل دیدگاهش به دیگر کشورها موافق نیست. این وظیفه من نیست که از جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، انتقاد کنم اما از واشنگتن می‌خواهیم به ما یاد ندهد که چگونه زندگی کنیم.
نقشه راه عادی‌سازی روابط با سوریه را تهیه می‌کنیم
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: کمیته‌ای برای تهیه نقشه راه و برنامه عملیاتی عادی‌سازی روابط با دمشق تشکیل می‌شود. این کمیته در روزهای آتی کارش را شروع خواهد کرد. آنکارا در زمینه‌های مختلف به‌ویژه مبارزه با تروریسم برای همکاری با دمشق آمادگی دارد.

 کیهان
مجلس یازدهم، انقلابی و آشنا با مشکلات مردم است
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس تأکید کردند:
– عمده قوانین برای مبارزه با فساد، رفع تبعیض، رفع انحصار و بهبود فضای کسب و کار، «قاطعیت و صراحت» تصویب شده است.
– بعد از ۳ سال، در مجموع این مجلس را همچنان انقلابی، جوان و پرتحرک می‌دانم؛ البته این نگاه، کلی و بدون در نظر گرفتن استثنائاتی است که ممکن است در مجلس وجود داشته باشد.
– قانون اقدام راهبــردی برای لغو تحریم ها، مصوبه ای اساســی و مهم بود که کشــور را از سرگردانی در مســئله هسته ای و حالت ندانم کاری نجــات داد که نتایج اجرای آن را حتی در عرصه جهانی مشاهده می‌کنیم.
– قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به معنای واقعی کلمه از آن قانون‌های حیاتی است.
– قانون گذاری، ریل گذاری و به تعبیر دقیق تر «جاده سازی» است که مسیر حرکت دیگر قوا را مشخص می‌کند.
– سیاســت‌های کلی که برای همه سلایق و شــیوه‌های مدیریتی ظرفیت حرکت دارد،جهت را مشــخص می‌کنــد و قانون گذاری مسیرهایی را تعیین می‌کند که می‌شود در این جهت مشخص شده، در آنها حرکت کرد.
به دلیل سلایق مختلف، دسته بندی همیشه در مجالس بوده اما نباید گذاشــت به صورت دوقطبی درآید و به جای حق و مصلحت، در قانون گذاری تأثیرگذار شود.
قانون را با سلامت، طهارت، و برای رضایت و نصرت خدا بنویسید که اگر این باشد، حتما برکت می‌یابد.
سازمان‌های منطقه‌ای در توسعه اقتصادی کشورها اهمیت زیادی دارند
در دومین روز از سفر رسمی آیت‌الله رئیسی به ‌اندونزی، «کائو کیم هورن» دبیرکل اتحادیه آسه‌آن با حضور در محل اقامت، با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.دبیرکل اتحادیه آسه‌آن در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه، گزارشی از برنامه‌های این اتحادیه برای گسترش تعاملات با کشورمان ارائه کرد. آیت‌الله رئیسی نیز در این دیدار با‌ اشاره به اهمیت نقش سازمان‌های منطقه‌ای در توسعه اقتصادی کشورها، ظرفیت‌ها و اولویت‌های اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تعاملات با این اتحادیه و کشورهای عضو آن را مورد ‌اشاره قرار داد و بر ضرورت پیگیری تحقق اهداف تعیین شده در این زمینه تاکید کرد.

 ایران 
نقشه راه اقتصادی کشور باید به‌روزرسانی شود
به دلیل سفر آیت‌الله رئیسی به اندونزی، جلسه روز گذشته هیأت وزیران به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار و ضمن بررسی برخی پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی، تصمیماتی در بخش‌های مختلف اتخاذ شد. مخبر در این جلسه بر لزوم توجه به موضوع بهره‌وری به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه اقتصادی کشور تأکید کرد. وی از رئیس سازمان اداری و استخدامی خواست برنامه‌ای جامع برای توسعه بهره‌وری، نه تنها برای دولت بلکه برای تمام بخش‌های کشور تدوین کند تا شاهد توجه جدی به این موضوع در تمامی حوزه‌ها باشیم. معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به نقشه راه اقتصادی و تجاری کشور اشاره کرد و گفت: نقشه راه اقتصادی کشور باید متناسب با توسعه دیپلماسی و شرایط بین‌المللی به‌روزرسانی شود و نمی‌توان نقشه‌ای ثابت برای تجارت و اقتصاد کشور تدوین کرد. وی اضافه کرد: لازم است گروهی از کارشناسان و متخصصین در این زمینه فعال شوند و ضمن رصد مستمر و دقیق شرایط بین‌المللی و شرایط دیپلماسی کشور، نقشه راه اقتصادی و تجاری کشور را به‌روزرسانی و برنامه‌ها را متناسب با شرایط ابلاغ کنند.
امریکا و انگلیس دست از سر ایران بردارند
مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه به امریکا و انگلیس توصیه کرد که دست از دخالت در امور مربوط به جمهوری اسلامی ایران بردارند. ناریشکین طی همایش امنیت بین‌الملل در مسکو، درباره فعالیت‌های امریکا و انگلیس در منطقه غرب آسیا گفت که واشنگتن و لندن باید ایران را رها کرده و به امور داخلی خودشان رسیدگی کنند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی توضیح داد: «می‌توان به آنگلوساکسون‌ها توصیه کرد که با درگیری‌های داخلی خود مقابله کنند یا اصلاً بهتر است پیش دوست قدیمی خود (شیطان) در جهنم بروند!». این مقام اطلاعاتی روس با بیان اینکه توافق ایران و عربستان سعودی در ماه مارس برای بهبود روابط با میانجیگری چین، ضربه بسیار دردناکی به امریکا و انگلیس وارد کرد، اظهار داشت: «لندن و واشنگتن این تحولات مثبت را در منطقه خاورمیانه، تهدیدی برای موقعیت راهبردی خود و به‌مثابه شکست سیاست بلندمدت در خفه‌کردن تهران می‌دانند.»

 جمهوری‌اسلامی 
آغاز اعزام زائران به حج ۱۴۰۲ با سفر دو کاروان از استان تهران
اعزام زائران به حج ۱۴۰۲ با سفر دو کاروان از استان تهران به عربستان، آغاز شد. امسال حدود ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی در توافق با عربستان در حج شرکت می‌کنند. نخستین کاروان‌های حج ایران بامداد دیروز با بدرقه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و جمعی از مسئولان به شهر مدینه عربستان رفتند.حجت‌الاسلام نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم بدرقه این زائران در فرودگاه امام، درباره چگونگی و آداب سفر حج توصیه‌هایی را بیان کرد.همچنین حسینی رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سازمان حج و زیارت و سازمان هواپیمایی با کمک و همکاری یکدیگر در بازه زمانی حدود یک ماهه از ۲۱ ایستگاه پروازی کار انتقال حجاج به عربستان را انجام می‌دهند و برنامه‌ریزی دقیقی برای انتقال و بازگشت زائران صورت گرفته است.

 وطن امروز 
بهره‌گیری از فرهنگ دفاع‌مقدس باعث رفع مشکلات کشور می‌شود
آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با اشاره به حماسه فتح خرمشهر توسط رزمندگان اسلام در سال ۱۳۶۱ اظهار کرد: امروز سالروز آزادی خرمشهر است که به همین مناسبت روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شده است. یاد و خاطره همه مردان و زنانی را که خداباورانه برای خلق این حماسه مجاهدت کردند گرامی می‌داریم. دبیر شورای نگهبان به مقاومت مردم دزفول نیز اشاره کرد و اظهار داشت: فردا هم در تقویم به احترام مقاومت‌های دلیرانه مردم دزفول در ۸ سال دفاع‌مقدس، روز دزفول و روز مقاومت و پیروزی نامگذاری شده است. ایستادگی و مقاومت مردم این شهر بارها مورد توجه حضرت امام خمینی -قدس سره- قرار گرفت. وی در پایان تاکید کرد: دوران دفاع‌مقدس فقط یک مقطع تاریخی نیست، بلکه یادآور یک فرهنگ و روش زندگی است که مبتنی بر ایثار و اخلاص و شجاعت است. حقیقت این است که اگر این روش و سبک زندگی در جامعه حکمفرما شود و همه آحاد جامعه و بویژه مسؤولان با برخورداری از این فرهنگ حرکت کنند، مشکلات کشور بسیار سریع‌تر حل خواهد شد.
عقب‌نشینی دشمنان از سرزمین‌های اسلامی نتیجه مقاومت است
فرمانده کل سپاه در دومین گردهمایی بزرگ «قهرمانان خط‌شکن» در سالروز فتح خرمشهر گفت: امروز سالروز یک رخداد عظیم در تاریخ کشور ما پس از انقلاب است که خرمشهر به پیکره ایران عزیز بازگشت و سوم خرداد از زیباترین روزهای این ملت بود. سردار سلامی با بیان اینکه وقایع دوران جنگ تحمیلی فراموش‌شدنی نیست، بیان کرد: اگر یک ملت از هویت، استقلال و فرهنگ خود دفاع نکند، برای همیشه از تاریخ حذف می‌شود و اسیر و ذلیل و تسلیم و فقیر خواهد شد. چنین کشوری از تاریخ جا می‌ماند و هویتش به یغما می‌رود. فرمانده کل سپاه خطاب به رزمندگان گفت: شما در کنار ولی‌امر مسلمین ماندید و مثل برخی از ناجوانمردان نبودید که سر بزنگاه میدان جهاد را ترک می‌کردند. این‌گونه بود که کشور درخشید. راه شما را جوانانی ادامه دادند که قامت و سیمای دیروز شما را داشتند. قدم‌های ثابت و قلب‌های مطمئن دارند و سینه خاکریزهای دشمن را می‌شکافند و سرزمین‌های اسلامی را آزاد می‌کنند. وی تصریح کرد: هم شهادت و هم جهاد جاری است. در یمن و لبنان می‌گویند به پشتوانه این جوانان ایستاده‌ایم و در عراق و سوریه و افغانستان و پاکستان این روحیه وجود دارد. فرمانده کل سپاه اضافه کرد: امروز آثار آن جهاد و شهادت را با عقب‌نشینی دشمن از سرزمین‌های اسلامی و افسردگی صهیونیست‌ها و ناکامی آمریکا می‌بینیم.

 جوان 
برخورد قاطع با عاملان و حامیان حادثه تروریستی سراوان
وحیدی در خصوص آخرین وضعیت پیگیری شهادت مرزبانان، تصریح کرد: این یک اقدام جنایتکارانه بوده و حتماً برخورد جدی و قاطع با عاملان و حامیان و مشوقان در این باره صورت خواهد گرفت.وزیر کشور در ادامه با تأکید بر اینکه حقابه ایران قطعی و قانونی است و حاکمان افغانستانی باید بر اساس آن به تعهدات خود عمل کنند، گفت: همه ابعاد روشن است و مهم این است که بر اساس آن، اقدامات لازم توسط دولت افغانستان انجام شود.وحیدی در پاسخ به این سؤال که آیا گفتگو با حاکمان افغانستان در این رابطه انجام شده است، نیز توضیح داد: بار‌ها گفتگو شده و اکنون نیز در حال تبادل نظر هستیم، البته حاکمان افغانستانی اعلام کرده‌اند که حقابه ایران را قبول دارند و آن را تأمین می‌کنند. وی تصریح کرد: اکنون بحث بر سر این است که حاکمان افغانستانی می‌گویند آبی در هیرمند نیست حال آنکه کارشناسان و متخصصان ایرانی اعلام می‌کنند که آب وجود دارد، از این رو برای اینکه این مسئله حل شود باید تیم مشترکی برای بررسی به منطقه اعزام تا مشخص شود که آیا آبی وجود دارد یا خیر و همچنین مشخص شود که اظهارات متخصصان ایرانی درست است یا حاکمان افغانستان.

 خراسان 
واکنش اسلامی به ادعای ساخت تاسیسات جدید اتمی در زیرزمین
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره گزارش‌ها مبنی بر ساخت تاسیسات جدید اتمی در زیرزمین گفت: «جمهوری اسلامی ایران مطابق موازین آژانس و پادمان کار می‌کند و هر زمان بخواهد فعالیتی انجام دهد، تنظیماتش را با آژانس برقرار و مطابق آن عمل می‌کند». اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفته، «اسرائیل سال‌هاست این اراجیف را می‌گوید». خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی با انتشار تصاویر ماهوار‌ه‌ای جدید، مدعی احداث تونل‌های بسیار عمیق در کوه‌های نزدیک به تاسیسات هسته‌ای نطنز، در مرکز ایران شده بود.
ذخایر آبی سیستان و بلوچستان تا ۲ ماه آینده تمام خواهد شد
فداحسین مالکی، نماینده زاهدان در مجلس گفت: ذخایر آبی استان سیستان و بلوچستان تا ۲ ماه آینده تمام خواهد شد و جمعیت حدود ۲ میلیونی منطقه با بحران امنیتی آب مواجه است.

 مردم سالاری 
تایید حکم اعدام دو عامل حمله به حرم شاهچراغ
دیوان عالی کشور از تایید حکم اعدام دو نفر از عوامل حمله به حرم شاهچراغ خبر داد. روابط عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرد: هیأت شعبه دیوان عالی کشور درخصوص فرجام خواهی وکلای مدافع محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی، نسبت به رأی صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز، با توجه به جامع محتویات پرونده، گزارش اداره اطلاعات استان فارس، اظهارات متهمان و مستندات فنی ارائه شده، دادنامه صادره را تایید کرد. شعبه دیوان عالی کشور با توجه به آیه ۳۳ سوره مائده و آیه ۹ سوره حجرات در خصوص اهم احکام جزائی اسلام درحوزه امنیتی حکم بغی، محاربه و افساد؛ اقدامات صورت گرفته توسط نامبردگان را از مصادیق بارز و روشن بغات و محاربین و مفسدین فی الارض عنوان کرد. در رأی شعبه دیوان عالی کشور آمده است: «در لایحه فرجام خواهی، مطلبی که بر اساس دادنامه خدشه وارد کند ملاحظه نگردید و با توجه به مستندات مندرج در پرونده، از جمله اقاریر محکوم علیهما و اینکه در رسیدگی معموله و صدور حکم، موازین قانونی و شرعی اعم از شکلی و ماهوی رعایت شده است، لذا به استناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آئین دادرسی فرجام خواهی وکلای نامبردگان رد و دادنامه صادره ابرام می‌گردد».

 آرمان ملی 
سیره‌ شهدا را فرهنگ عمومی و شخصیت آنان را الگوی جوانان قرار دهید
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به یادواره‌ ۲۴۰۰ شهید بخش کن تهران تاکید کردند: سیره‌ شهدا را فرهنگ عمومی و شخصیت آنان را الگوی جوانان قرار دهید.متن پیام رهبرمعظم انقلاب به این شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. سلام و رحمت خداوند بر آن شهیدان والامقام بزرگداشت شهدای عزیز و احیاء یاد و نام آنان وظیفه‌ای مقدس است که خداوند توفیق آن را به شما عنایت فرموده است. سعی کنید سیره‌ این بندگان شایسته خدا را فرهنگ عمومی و شخصیت آنان را الگوی جوانان خود قرار دهید.

 قدس 
اتحادیه پایاپای آسیایی با هدف دلارزدایی ایجاد شده است
فرزین رئیس کل بانک مرکزی گفت: اتحادیه پایاپای آسیایی با هدف دلارزدایی، استفاده از ارزهای محلی و تقویت معاملات پایاپای بین ۹ کشور عضو از سال ۱۹۷۴ فعالیت خود را آغاز کرده است. اگر چه حجم مبادلات سال‌های گذشته این اتحادیه قابل توجه نبوده اما تحولات سال‌های اخیر، رشد تجارت در شرق و تقویت ارزهای این کشورها فرصت‌های جدیدی را پیش ‌روی این اتحادیه قرار داده است.
پیام‌رسان جایگزین سوئیفت رونمایی می‌شود
معاون بین‌الملل بانک مرکزی گفت: پیام‌رسان بین‌بانکی جایگزین سوئیفت تا یک ماه آینده بین اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی اجرا می‌شود. کریمی در حاشیه پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا در بانک مرکزی در مورد ظرفیت‌های پیام‌رسان جدید گفت: این پیام‌رسان فقط برای اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی و ارتباط آن‌ها با یکدیگر است که البته می‌تواند ۱۰۰ درصد نیاز اعضا را پوشش دهد و جایگزین سوئیفت شود که سبب کاهش هزینه مبادلات بین اعضا خواهد شد.
افشای نقش کیسینجر در کشتار غیرنظامیان کامبوجی
سایت آمریکایی «اینترسپت» با ارائه یک آرشیو انحصاری، مدارکی را منتشر کرده که بیانگر دست داشتن هنری کیسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا در کشتار مردم بی‌گناه کشور کامبوج است. کیسینجر مهندس بمباران کامبوج در سال ۱۹۷۳، با انتشار کتاب خود در سال ۲۰۰۳ به نام «پایان دادن به جنگ ویتنام»، اذعان می‌کند ۵۰هزار غیرنظامی کامبوجی در دوره مسئولیت وی، کشته شدند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند این آمار ممکن است حتی تا سه برابر بیشتر باشد.
بازدید کمیسیون امنیت ملی مجلس از مرز ایران و پاکستان
رئیس کمیته مرز مجلس شورای اسلامی گفت: به‌زودی هیئتی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به منطقه سراوان و مرزهای مشترک با پاکستان اعزام خواهد شد. حیدری افزود: پاکستان باید پاسخ‌گوی اقدامات تروریستی باشد؛ چرا که تاکنون به بسیاری از پاسگاه‌ها و برجک‌های ما حمله شده و برخی از مرزبانان ایران مجروح و برخی هم شهید شدند.

 اعتماد
انهدام یک تیم تروریستی توسط رزمندگان قرارگاه قدس سپاه
به گزارش روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یک تیم تروریستی مسلح که قصد انجام اقدامات تروریستی و خرابکاری در جنوب شرق کشور را داشت، با اشراف اطلاعاتی و اقدامات عملیاتی رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه منهدم شد.این اطلاعیه می‌افزاید: با اشراف اطلاعاتی رده‌های امنیتی و اطلاعاتی استان سیستان و بلوچستان، این تیم مسلح تروریستی در جنوب استان رهگیری و قبل از انجام هر اقدام تروریستی برنامه‌ریزی شده، منهدم شد.روابط عمومی قرارگاه قدس همچنین از هلاکت دو تروریست مسلح و دستگیری یک نفر در این عملیات خبر داد و اعلام کرد که مقادیری سلاح، مهمات، مواد منفجره و تجهیزات ارتباطی از تروریست‌ها کشف و ضبط شد.

 ابتکار 
سلطان عمان یکشنبه به ایران می‌آید
تلویزیون عمان اعلام کرد که هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان قرار است یک‌شنبه آینده طی یک سفر دو روزه به ایران سفر کند. بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، دیدار با مقامات بلندپایه ایران از برنامه‌های سلطان عمان در جریان این سفر خواهد بود. این سفر چند روز پس از سفر سلطان عمان به مصر و دیدار وی با عبدالفتاح سیسی رییس‌جمهوری مصر انجام می‌شود. سلطان عمان در سفر به مصر با رییس‌جمهور این کشور دیدار و درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

 اطلاعات
دلار‌زدایی ‌پاسخ اجتناب‌ناپذیر کشورها به «پروژه سلاح‌سازی از دلار» است
پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا (ACU) به میزبانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با حضور اعضای اتحادیه در تهران آغاز به کار کرد. معاون اول رئیس جمهور در این اجلاس گفت: اتحادیه پایاپای آسیا با بهره‌مندی از سازوکار پایاپای سازی که باعث تکیه بیشتر بر ارزهای محلی برای تسویه مبادلات بین کشورهای عضو این اتحادیه می‌شود، طی نزدیک به پنج دهه فعالیت خود بر آن بوده است تا باعث تسهیل روابط تجاری میان کشورهای عضو شده و بر کارآیی و اثربخشی این سازوکار بیفزاید؛ به طوری که طی این سال‌ها حجم معاملات صورت‌گرفته در این سازوکار رشد چشمگیری داشته است.دکتر مخبر ادامه داد: دیگر دلار‌زدایی یک «انتخاب داوطلبانه» توسط کشور‌ها نیست، بلکه یک ‌پاسخ اجتناب‌ناپذیر کشورها به «پروژه سلاح‌سازی از دلار» است، «سلاح‌سازی از دلار» در چند دهه گذشته از جمله مهمترین عواملی است که کشورها را وادار کرده به‌ دنبال یافتن راهی برای رهایی از عواقب تحریم‌های دلاری احتمالی در آینده باشند.وی گفت: تضعیف دلار می‌تواند تهدیدی جدی برای نفوذ آمریکا در صحنه جهانی باشد. این چشم‌انداز برای آمریکایی‌ها نگران‌کننده است و این نگرانی در گزارش‌های اخیر اندیشکده‌های آمریکایی هم به وضوح منعکس شده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

حوزه علمیه از نگاه‌هایی که در راستای بهبود فضای جامعه باشد پشتیبانی می‌کند
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین ادیانی رئیس عقیدتی سیاسی فراجا، ضمن تقدیر از اقدامات نمایندگی ولی فقیه در فرماندهی انتظامی ابراز داشت: حرکتی که در راستای اعتلای انتظامی آغاز شده است، حرکت ارزشمندی است و حوزه علمیه هم از این نگاه در راستای بهبود فضای جامعه پشتیبانی می‌کند. رئیس شورایعالی جامعه مدرسین با اشاره به تلاش‌های دشمنان در جهت بی‌آبرو کردن نظام جمهوری اسلامی در میان جامعه گفت: امروز هر کسی حتی یک ذره اعتبار دارد باید برای اعتلای نظام اسلامی به میدان بیاید؛ چرا که دشمنان با تمام توان به میدان آمده‌اند تا این نظام را در چشم‌ها کوچک و بی‌اعتبار جلوه دهند. وی بر لزوم چاره اندیشی برای حل مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور تأکید کرد و ابراز داشت: برای مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی روز جامعه باید راهکارهایی اندیشیده شود تا مردم دغدغه نداشته باشند.

ترویج اخلاق غیر انقلابی و انزوا طلبی، فاجعه ای برای حوزه علمیه است
رسا/ آیت‌الله خاتمی در دیدار حجت‌الاسلام عالم زاده معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه ، بر ریشه یابی مشکلات تربیتی و تهذیبی تاکید کرد و افزود: به نظرم می‌رسد باید درد حوزه را فهمید تا نفهمیم درد حوزه کدام است و چه چیزی را می‌خواهیم درمان کنیم، مشکلات حل نمی شود. عضو جامعه مدرسین بر گزینش اساتید اخلاق بر پایه اصول اخلاقی و سیاسی تاکید کرد و اظهار داشت: بنده به عنوان عضو شورا، بر درس اخلاق به مراتب بیشتر از درس مکاسب، رسائل و کفایه حساسیت دارم؛ رسائل، مکاسب و کفایه اصطلاحات است. می‌توان از مراجع معظم هم درخواست کرد که درس اخلاق بگویند؛ علی ذلک معتقدم اساتید اخلاقی که برای تدریس فرستاده می‌شوند، باید از حیث نفسانی و سیاسی مورد تایید و در خط ولایت باشند. آیت‌الله خاتمی یکی از آسیب‌های دروس اخلاق را ترویج اخلاق غیر انقلابی و انزوا طلبی ذکر کرد و ترویج این نوع اخلاق را فاجعه ای برای آینده حوزه دانست چرا که طلبه ای بی تفاوت و منزوی به جامعه تحویل می‌دهد.

حوزه علمیه آماده تکمیل نقش‌آفرینی نظام جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل است
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با موضوع «نظم جهانی در حال ظهور، نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران» ضمن تجلیل از تلاش‌های ارزنده وزارت امور خارجه، به نقش تاریخی حوزه‌های علمیه اشاره کرد و نهاد حوزه علمیه را در طول تاریخ نهادی موثر، ارزشمند، علمی و جریان‌ساز دانست. مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه با اشاره به تحولات حوزه علمیه قم در یکصد سال اخیر گفت: حوزه علمیه آمادگی دارد در تکمیل نقش‌آفرینی نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل، هم ظرفیت‌های محتوایی و هم انسانی خود را به میدان آورد. وی توجه به عرصه‌های بین‌المللی را از مهمترین تحولات حوزه‌های علمیه در سال‌های پس از انقلاب معرفی کرد و در ادامه توصیه‌هایی به سفیران و رؤسای نمایندگی‌های ارائه کرد و گفت: ظرفیت زبان فارسی در عرصه بین‌الملل مورد توجه جدی قرار بگیرد؛ از ظرفیت علمی و محتوایی حوزه‌های علمیه در گفتگوها و تعاملات دینی و مذهبی استفاده شود.

۳ چترباز اسرائیلی در نزدیک مرز لبنان بازداشت شدند
تسنیم/ نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی سه اسرائیلی را که اقدام به چتر بازی بر فراز مناطقی از شمال فلسطین اشغالی کرده بودند را به دلیل ایجاد رعب و وحشت دستگیر کردند. پایگاه خبری شبکه تلویزیونی کان اعلام کرد، رعب و وحشت به حدی رسید که نیروهای امنیتی آژیر خطر را از بیم حمله مبارزان مقاومت در این شهرک‌ها به صدا در آوردند. گفتنی است وقوع این حادثه چند روز بعد از برگزاری رزمایش حزب‌الله در جنوب لبنان صهیونیست‌های ساکن شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی و نظامیان مستقر در این منطقه را به شدت به وحشت انداخته بود.

یک صهیونیست در دوبی به هلاکت رسید
تسنیم/ رسانه‌های صهیونیستی از هلاکت یک صهیونیست با ضربات چاقو در امارات متحده عربی خبر دادند. رسانه‌های عبری زبان رژیم صهیونیستی از جمله رادیو ارتش رژیم صهیونیستی و سایت روزنامه یدیعوت احارانوت خبر دادند، این صهیونیست ۳۰ ساله با نام رسن شمسیه ساکن شهر عکا به ضرب چاقو در شیخ نشین دوبی جان سپرده است. رسانه‌ها تنها به خبر مرگ این صهیونیست به نقل از بیانیه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اکتفا کرده و از انتشار جزئیات بیشتری در مورد علت وقوع آن و عامل این حادثه امتناع کردند. در عین حال پلیس دوبی از دستگیری چندین صهیونیست دیگر به اتهام دست داشتن احتمالی در قتل فرد مزبور خبر داد.

حمله گسترده هکرهای چینی به زیرساخت‌های آمریکا
ایرنا/ نهادهای اطلاعاتی غربی و شرکت مایکروسافت اعلام کردند که یک گروه هکری وابسته به حکومت چین از طیف وسیعی از سازمان‌های زیرساختی آمریکا جاسوسی کرده است. مایکروسافت در گزارشی مدعی شد که این اقدام جاسوسی، جزیره گوام را که میزبان پایگاه‌های نظامی و مهم و راهبردی آمریکا است، هدف قرار داده است. این گروه هکری سازمان‌های مختلفی از مخابرات گرفته تا هاب‌های حمل و نقل آمریکا را هدف قرار داده اما فعلا مشخص نیست که چه تعداد از این نهادها تحت تاثیر حملات هکرها قرار گرفته‌اند. آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) گفت که در حال همکاری با شرکای خود در کانادا، نیوزیلند، استرالیا، انگلیس و اداره تحقیقات فدرال (اف. بی. آی) است تا مراکز و بخش‌هایی را که تحت تاثیر هکرها قرار گرفته‌اند، شناسایی کند. به نوشته رویترز، هر چند مشخص است که هکرهای چینی از کشورهای غربی جاسوسی می‌کنند اما این حمله جدید یکی از بزرگ‌ترین کارزارهای جاسوسی سایبری علیه زیرساخت‌های حیاتی آمریکاست.

پیروزی‌های مقاومت لکه ننگی برای دستگاه نظامی اسرائیل است
ایرنا/ جنبش عمل اسلامی لبنان چهارشنبه شب و به مناسبت بیست و سومین سالروز پیروزی، آزادسازی و بیرون راندن رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان با صدور بیانیه ای تأکید کرد که مقاومت لکه ننگی برای دستگاه نظامی رژیم تل آویو است. این جنبش در بیانیه خود بر اهمیت انسجام و اتحاد داخلی لبنان و اقدام جدی برای تحکیم عرصه داخلی برای مقابله با چالش‌ها و توطئه‌ها علیه مقاومت در منطقه بویژه پس از پیروزی گروه‌های فلسطینی در نبرد اخیر «انتقام آزادگان» در نوار غزه، تأکید می‌کند. در جریان جنگ پنج روزه غزه، ۳۳ شهروند فلسطینی از جمله ۶ نفر از فرماندهان سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی به شهادت رسیدند. در این جنگ ۲ صهیونیست نیز کشته و ۷۵ تن دیگر نیز زخمی شدند.

رزمایش نیروی زمینی امارات و آمریکا
ایرنا/ رزمایش آزمایشی آمریکا و امارات روز چهارشنبه در خاک این کشور با هدف انتقال تجربیات نظامی و افزایش سطح آمادگی ارتش ابوظبی آغاز شده است. این رزمایش با عنوان «اتحاد آهنین ۱۹» در خاک امارات برگزار می‌شود. وزارت دفاع امارات اعلام کرد که این رزمایش با هدف توسعه همکاری و هماهنگی مشترک میان نیروهای اماراتی و آمریکایی، افزایش آمادگی رزمی، تبادل تجربیات نظامی در افزایش کارایی و آمادگی رزمی و تقویت روابط میان دو کشور اعلام شد. بودجه نظامی امارات: ۲۵ میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود و در خاورمیانه رتبه دوم و در جهان رتبه ۱۵ را دارد. ۶۵ هزار نظامی در ارتش امارات فعالیت دارند و این کشور دارای بیش از ۵۲۲ هواپیمای مختلف نظامی، ۴۳۴ تانک و ۸۷۵۰ خودروی زرهی نظامی است. امارات به تازگی به خرید سلاح و تجهیزات نظامی از چین و روسیه روی آورده است، هرچند که اماراتی ها بویژه نیروی هوایی آن بشدت به تجهیزات غربی به ویژه آمریکایی متکی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *