خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۳۰

**آیت الله العظمی نوری همدانی: وعده‌های داده شده در حوزه مسکن هر چه زودتر عملی شود** آیت الله حسینی بوشهری: تحریم بنیاد مستضعفان از سوی دشمنان نشان از کارآمدی و موفقیت این مجموعه است** آیت الله اعرافی: خدمتگزاری مردم در تار و پود حوزه‌های علمیه است** همت بلند دولت برای آبادانی سیستان و بلوچستان؛ رئیس‌جمهور: اجرای عدالت برای همه نقاط کشور مسئله مهم دولت است** فرمانده کل سپاه: آمریکایی‌ها هنوز سیلی نهایی را از ایران نخورده‌اند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
آمریکایی‌ها هنوز سیلی نهایی را از ایران نخورده‌اند
سردار سرلشکر سلامی در یادواره شهدای شهرستان گلپایگان با بیان این‌که آمریکایی‌ها اگرچه حاج قاسم ‌را شهید کردند اما سیلی نخست را خوردند و سیلی دوم نیز که چیزی جز خروج تدریجی آنها از منطقه نیست، دریافت می‌کنند اما سیلی نهایی هنوز مانده است‌، افزود: امروز اروپا با چالش‌های گوناگونی مواجه است.فرمانده کل سپاه با اشاره به اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند مانع تجارت دریایی ما شود و اگر چنین اتفاقی رخ دهد یقه آنها را در هر جای جهان خواهیم گرفت. امروز امت ما برخلاف گذشته به پیش حرکت می‌کند در حالی که دشمنان قصد داشتند ما را در تنگنا قرار داده تا تسلیم شویم اما این‌گونه نشد و ما مسیر پیشرفت را طی کرده و می‌کنیم.سردار سلامی با بیان این‌که ‌کاری که مبارزان و رزمنده‌های ما کردند به دشمن نشان داد که باید دست از سر ایران بردارند، عقب‌نشسته و در اندیشه ایجاد مشکل برای کشورمان نباشند، گفت: چنان که در جنگ با عراق فقط با این کشور روبه‌رو نبودیم، بلکه کشورهای متعدد با بسیج آخرین تجهیزات و امکانات خود در مقابل ملت ما ایستادند تا نگذارند نظام ولایی در ایران اسلامی شکل گیرد.
برنامه‌های موشکی و فضایی بدون وقفه پیش می‌رود
امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با رئیس، معاونان و روسای گروه‌های سازمان هوافضای وزارت دفاع گفت: برنامه‌های پیش‌بینی‌شده فضایی و موشکی در سال ۱۴۰۲ نشان از جهش بزرگ سازمان هوا و فضا دارد و بیانگر حرکت این سازمان به سمت شرایط مطلوب‌تر و آینده درخشان‌تر است. وزیر دفاع با اشاره به تهدیدات مختلف جمهوری اسلامی ایران وجود انواع سامانه‌های دفاعی موشکی را از اولویت‌های دکترین دفاعی جمهوری ‌اسلامی ایران برشمرد و بر لزوم به‌روزماندن این فناوری‌ها به‌همراه آموزش‌های تخصصی و پشتیبانی تاکید کرد.

 همشهری 
مطمئنم مردم دوباره من را انتخاب می‌کنند
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: به خواست خداوند، همه ما مطمئن هستیم که مردم ترکیه مجدداً ریاست‌جمهوری را برای یک دوره ۵ساله دیگر به من خواهند سپرد و در دور دوم انتخابات، با آرا و درصد خود رکورد جدیدی را ثبت خواهند کرد.
آمریکا بزرگ‌ترین تهدید جهان است
هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق آمریکاتصریح کرد: اگر روسای‌جمهور آمریکا و چین ملاقات کنند، رئیس‎جمهور آمریکا اذعان می‌کند که بزرگ‌ترین خطر برای جهان در حال حاضر همین ۲ کشور هستند چرا که تقابل واشنگتن و پکن پتانسیل نابودی بشریت را دارد. آمریکا و چین باید بین خود توافق کرده و سعی کنند از بروز چنین وضعیتی اجتناب کنند.
گسترش ناتو امنیت اروپا را تضمین نمی‌کند
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: تضمین امنیت منطقه‌ای اروپا با تقویت و گسترش بلوک‌های نظامی غیرممکن است. امنیت یک طرف نباید به بهای عدم امنیت سایرین تامین شود. چین انتظار دارد همه طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین به یک مفهوم امنیتی مشترک، فراگیر و پایدار پایبند باشند.

 کیهان 
همت بلند دولت برای آبادانی سیستان و بلوچستان
رئیس‌جمهور روز پنجشنبه به منظور افتتاح چندین طرح عمرانی و تجاری پیگیری پیشرفت پروژه راهبردی سواحل مکران وارد استان سیستان و بلوچستان شد. رئیسی در بدو ورود به این استان با تاکید بر اینکه توسعه‌یافتگی و رسیدگی به مسائل استان مسئله جدی دولت است، خاطرنشان کرد: اجرای عدالت برای همه نقاط کشور مسئله مهم دولت و مبنای ما در اجرای عدالت، آمایش سرزمینی است. وقتی در نقشه نگاه می‌کنیم کاملا مشخص است که در این منطقه نسبت به نقاط دیگر باید کارِ بیشتری انجام شود و این جزو برنامه‌های دولت است. آیت الله رئیسی با بالگرد از پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران و همچنین از مجموعه کشت و صنعت مکران در کنارک و جاذبه گردشگری دماغه راشدی بازدید کرد.همچنین در جریان سفر یک روزه رئیس‌جمهور به استان سیستان و بلوچستان، عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با دستور آیت‌الله رئیسی و با نام مبارک امام رضا علیه‌السلام آغاز شد. همچنین با دستور رئیس‌جمهور عملیات آبگیری و بهره‌برداری از سد مخزنی کهیر شهرستان کنارک به منظور تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت محدوده بخش کهیر سواحل مَکُران پس از گذشت۶ سال آغاز شد. رئیس‌جمهور همچنین از طرح آبرسانی به ۱۵۵ روستای استان سیستان و بلوچستان به صورت همزمان و از طریق ویدئو کنفرانس بهره‌برداری کرد.آیت‌الله رئیسی سپس از طریق بالگرد به گذرگاه مرزی پیشین و نقطه صفر مرزی با پاکستان رفت و طی مراسمی با حضور شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان به طور مشترک بازارچه مرزی مند-پیشین را افتتاح کردند.بازارچه خرده‌فروشی مشترک «پیشین» می‌تواند تحول مهمی را هم در شهر پیشین و هم در شهرستان راسک داشته باشد و به نحو مطلوب معیشت مرزنشینان را تامین کند. همچنین با حضور رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر پاکستان خط تبادل برق پلان-جیوانی در گذرگاه مرزی «پیشین» به صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد.
راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی و تبادل برق میان ایران و پاکستان زمینه‌ساز تحکیم روابط دو کشور است
آیت‌الله رئیسی پس از مراسم مشترک افتتاح بازارچه مرزی مند-پیشین در دیدار نخست‌وزیر پاکستان، با‌ اشاره به اراده دولت جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط با همسایگان، بر ضرورت گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.رئیس‌جمهور ساخت ۷ بازارچه مرزی و تبادل برق میان ایران و پاکستان را جلوه دیگری از همکاری‌های خوب و زمینه‌ساز تحکیم روابط دو کشور دانست و گفت: ظرفیت‌های خوبی برای تبادل انرژی بین ایران و پاکستان وجود دارد.رئیسی همچنین با بیان اینکه سطح روابط تجاری ایران و پاکستان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با پاکستان در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی، کشاورزی و علم و فناوری تاکید کرد.شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیس‌جمهور و تعدادی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران در نقطه صفر مرزی با پاکستان، مرز دو کشور را مرز دوستی، برادری و پیشرفت دانست و با ‌اشاره به اهمیت تامین امنیت مناطق مرزی دو کشور، بر عزم دولت پاکستان برای ریشه‌کنی ناامنی در این منطقه تاکید کرد.
مقام سابق آمریکا: ایران از ما نمی‌ترسد
«دنیس راس»‌، مشاور ارشد سه رئیس‌جمهور آمریکا از سیاست دولت فعلی این کشور در قبال ایران انتقاد کرد.راس در مصاحبه‌ای با سایت صهیونیستی اسرائیل‌هیوم گفت: «ایران، آن‌طور که باید از ما نمی‌ترسد. آنها باید این را بفهمند که مسیری که در آن قرار دارند به ویژه مسیر هسته‌ای که داخلش هستند به شدت خطرناک است. آنها باید این را آن‌طور که خودشان مخاطرات را ارزیابی می‌کنند بفهمند نه آن‌طور که ما تصور می‌کنیم باید ارزیابی کنند.»این مقام سابق آمریکا اضافه کرد: «این واقعیت که آنها غنی‌‌سازی ۶۰ درصدی دارند، ۱۶ آبشار از سانتریفیوژهای جدید دارند که سانتریفیوژهای پیشرفته نسل ششم هستند یعنی اینکه در مسیری قرار دارند که حتی اگر تصمیم به ساخت سلاح نگرفته‌اند خودشان را در وضعیتی قرار داده‌اند که گزینه ساخت سلاح را دارند.».دنیس راس در ادامه مصاحبه با روزنامه اسرائیل‌هیوم گفت: «آنها دارند به سمتی می‌روند که به نقطه‌ای برسند که نه تنها گزینه ساخت سلاح را داشته باشند بلکه به عقب برگرداندنشان دشوار باشد.
تصاویر ماهواره‌ای چه می‌گویند؟
سازمان فضایی ایران اعلام کرد رصدهای ماهواره خیام نشان داده که حکومت افغانستان مسیر رودخانه هیرمند را منحرف کرده است و به این ترتیب مانع از رسیدن آب به کشورمان می‌شود. به گفته این سازمان حکومت افغانستان در برخی از مسیرهای این رود بندهای متعددی ایجاد کرده است و از این طریق مانع رسیدن آب به ایران می‌شود. سازمان فضایی ایران از آمادگی خود برای ارائه اطلاعات و داده‌های مربوط به این مسئله به وزارت خارجه خبر داد.‏همچنین تصاویر ماهواره‌ای از حجم آب پشت ‎سد کجکی ‎افغانستان بر رودخانه هیرمند در تاریخ ۲۸ اردیبهشت امسال و مقایسه با دو سال قبل نشان می‌دهد که امسال بیشترین حجم آب در پشت سد کجکی ذخیره شده و ظرفیت سد تکمیل است اما ‎طالبان از رها‌سازی حقابه ایران خودداری می‌کنند!

 ایران
رئیس جمهور به حاکمان افغانستان هشدار داد: به تعهدات خود درباره حقابه ایران از رود هیرمند عمل کنید
آیت‌الله رئیسی که پنجشنبه به جنوب سیستان و بلوچستان سفر کرده بود، مقامات افغانستان را مخاطب مواضع هشدار‌آمیز خود قرار داد و تأکید کرد که کابل این اخطار را جدی بگیرد. رئیس جمهور در سخنان خود یادآور شد حقابه‌ای را که مردم سیستان و بلوچستان از رود هیرمند دارند، در چهارچوب معاهدات آمده است و مشمول مرور زمان نمی‌شود. رئیسی همچنین به برخی ادعاهای منتشره مبنی بر اینکه سد احداث شده روی هیرمند آب چندانی ندارد یا بخشی از آن رسوبات است، اشاره و تصریح کرد: «باید هر چه سریع‌تر این اجازه به کارشناسان ما داده شود تا این مسأله را بررسی کنند، اگر کارشناسان ما این مطلب را تأیید کردند، بسیار خوب اشکال ندارد، در نبودن آب ما بحثی نداریم، اما اگر آب وجود دارد، این حق مردم سیستان و بلوچستان باید داده شود و ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود.»رئیس جمهور با تأکید بر این نکته که در عمل به مواضع کشور در این باره جدی است، گفت: «مخاطبان، این سخنان بنده را بسیار جدی بگیرند و بعداً گله نکنند که به ما گفته نشد یا تصور می‌کردیم می‌شود با گفتار سیاسی و گذشت ایام از این مسأله گذر کرد، خیر، گذشت ایام این مسأله را حل نمی‌کند. از حاکمان افغانستان می‌خواهم سریعاً اقدام کنند که مردم سیستان و بلوچستان به حق‌شان برسند.»
کتاب و نشر یکی از پایه‌های اصلی و پیشران پیشرفت کشور است
مخبر با حضور در مصلای تهران و بازدید از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، در نشست با جمعی از ناشران بزرگ کشور از نزدیک در جریان آخرین وضعیت حوزه چاپ و نشر قرار گرفت.معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست با تأکید بر اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی کشور ریشه فرهنگی دارد، افزود: روحیه تلاش، مجاهدت و فعالیت اقتصادی نیاز به فرهنگ‌سازی و تلاش قشر فرهنگی و ناشران در ترویج این روحیه بین نسل جوان دارد. وی تأکید کرد: کتاب، نشر و انتشارات یکی از پایه‌های اصلی و پیشران پیشرفت کشور است.وی همچنین با اشاره به ساخت یک کارخانه جدید کاغذ با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در دولت سیزدهم افزود: با خریداری تجهیزات و زیرساخت‌های لازم، ساخت این کارخانه پیشرفت ۴۰ درصدی داشته که در صورت راه‌اندازی می‌تواند کاغذهای بازیافتی را نیز با تکنولوژی روز دنیا به کاغذ مناسب برای صنعت نشر تبدیل کند.
اشتباه مکرون درباره اغتشاشات در ایران
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گو با رسانه فرانسوی «فیگارو» در پاسخ به پرسشی درباره آزادی دو تبعه فرانسوی بازداشت شده در ایران و اینکه آیا می‌توانیم انتظار آزادی بقیه را داشته باشیم، گفت: «من و همتای خود خانم کاترین کولونا تماس‌های دائمی تلفنی داریم. اخیراً در پکن تقریباً دو ساعت مذاکره داشتیم. ما در مورد تمام سوءتفاهمات بین دو طرف گفت‌وگو کردیم.» امیرعبداللهیان ادامه داد: توافق‌هایی نیز بین ما حاصل شد که نتیجه بخشی از این توافق‌ها، آزادی چند روز پیش دو تبعه فرانسوی بود. ما با خانم کولونا موافقت داریم که برای آزادی فرانسوی‌هایی که به دلیل ارتکاب جرم در ایران زندانی هستند، تلاش کنیم. اما پیگیری این موضوع در دست قوه قضائیه کشورمان است.» وزیر خارجه همچنین مخاطب این پرسش قرار گرفت که شما از رویکرد واقع‌بینانه آقای امانوئل مکرون استقبال کردید. منظورتان چه بوده است؟ گفت: «آقای مکرون با دولت کنونی در ایران، کار را خوب آغاز کرد. وی برای رسیدن به یک نتیجه مثبت در مذاکرات، تماس‌های سازنده و خوبی با آقای رئیسی داشت. آقای مکرون حتی از همتای ایرانی خود خواسته بود تا برای برقراری آتش‌بس بین روسیه و اوکراین مداخله کند. اما در جریان اغتشاشات، جنگ روانی و رسانه‌ای گسترده‌ای علیه مردم ایران به راه افتاد. آقای مکرون در آن زمان به ارائه دیدگاه اشتباهی در مورد ایران پرداخت، اما بسرعت دریافت که هیچ اتفاقی در ایران رخ نخواهد داد.»رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: «لذا ما در حال حاضر به تماس‌های خود ادامه می‌دهیم تا سوءتفاهمات بین دو کشور را کنار بزنیم.»

 وطن امروز
استقبال شناورهای ایرانی از ناوگروه ۸۶ ارتش
ناوگروه ۸۶ نداجا که از ۲۷ اردیبهشت‌ماه پس از بیش از ۶۰ هزار کیلومتر دریانوردی و دور زدن کره زمین وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شده است، در محدوده آب‌های بندر جاسک در دریای عمان مورد استقبال انبوهی از شناورهای ایرانی قرار گرفت. انواع یگان‌های شناور از ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فراجا، یگان‌های بسیج دریایی و لنج‌ها و شناورهای مردمی در این مراسم با عبور از کنار ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران به دریادلان ایرانی که پس از ۸ ماه دریانوردی در حال مراجعت به کشور هستند، خوشامد گفتند.ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش که ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۱ به ماموریت دریانوردی دور کره زمین اعزام شده بود، از ۲۷ اردیبهشت‌ماه وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شده و در حال ادامه مسیر به سمت بندرعباس برای پهلوگیری است.
دختران در نظام جمهوری‌اسلامی ایران از جایگاه بی‌نظیری برخوردارند
امام جمعه موقت تهران با تبریک فرارسیدن دهه کرامت و میلاد باسعادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، ایشان را شخصیتی بی‌نظیر توصیف کرد و با اشاره به نامگذاری این روز به نام روز دختر اظهار داشت: این نامگذاری نشان می‌دهد همان‌طور که روز پدر و مادر شأن و جایگاه ویژه‌ای در این کشور دارد، نظام جمهوری اسلامی اهمیت خاصی برای دختران منظور کرده و بی‌نظیر است. حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی برای بازشناسی ظرفیت بانوان و دختران است، اظهار داشت: توسعه حوزه‌های علمیه بانوان که صدها فقیه و مجتهد و نویسنده را تربیت کرده است و نیز قهرمانی آنان در میادین علمی و ورزشی به طوری که در ۴۳ سال گذشته ۸۰۰ مدال ورزشی توسط دختران ایرانی کسب شده است، بیانگر ارزشی است که اسلام برای دختران و بانوان قائل است.

 خراسان 
تدارک تهران -قاهره برای مذاکره در بغداد
روزنامه «العربی الجدید» قطر نوشت که منابع آگاه دیپلماتیک مصر از برگزاری نشستی جدید میان مقامات مسئول ایرانی و مصری در سطح دیدارهای امنیتی با میانجی گری عراق خبر می‌دهند و به صورت اولیه توافق شده که این دیدار در اوایل ماه ژوئیه(اواسط خرداد) آینده انجام شود. این منبع مصری تصریح کرد:« میانجی گری عراق پس از تلاش های عمان برای توسعه روابط دو کشور وکاهش تنش ها صورت می گیرد و محافظه کاری مصر که همواره در روابط با ایران مطرح بوده رو به کاهش است.» وبگاه «الدبلوماسی» مصر نیز در یادداشتی به قلم «اشرف ابو عریف» نویسنده مصری اعلام کرد که احتمالا سی‌و‌دومین اجلاس سران اتحادیه عرب شکل متفاوتی خواهد داشت و در آن رایزنی‌هایی در خصوص توسعه روابط با ایران انجام خواهد شد.
کنایه رسانه شورای عالی امنیت ملی به «مولوی عبدالحمید»
نورنیوز رسانه شورای عالی امنیت ملی نوشت: چرا از مسجد مکی زاهدان صدایی در محکومیت اقدام غیرقانونی طالبان و بستن آب بر روی مردم تشنه سیستان و بلوچستان شنیده نمی‌شود؟!… شاید در این آب، نانی برای مدعیان دفاع از حقوق اهل سنت نیست!

 مردم سالاری 
وزرای پیشنهادی دولت بعد از انتخابات هیأت رئیسه مجلس معرفی می‌شوند
حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره معرفی وزرای پیشنهادی برای وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون تصمیمی گرفته نشده است، هفته آینده انتخابات هیأت رئیسه مجلس است. انتخابات هیأت رئیسه مجلس بحث مهمی است و ما منتظر هستیم تمام شود و بعداً ان‌شاءالله بحث‌های دیگر مطرح شود.

 قدس 
به حق حاکمیت ما حمله‌ شده
پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان در واکنش به گزارش اخیر واشنگتن‌پست که به نقل از اسناد افشاشده پنتاگون منتشر و مدعی شد زلنسکی قصد دارد به خط لوله دروژبا حمله کند، گفت: این چیزی نیست جز تهدید علیه حاکمیت مجارستان؛ امنیت تأمین انرژی مسئله حاکمیتی است. اگر کسی خواسته باشد امنیت تأمین انرژی مجارستان به خطر بیفتد، عملاً به حاکمیت مجارستان حمله کرده است. سیارتو همچنین کی‌یف را به «خصومت فزاینده» علیه بوداپست متهم کرد.
حضور بحث‌برانگیز زلنسکی در جده
یکی از اتفاقات سی و دومین اجلاس اتحادیه عرب در جده، حضور و سخنرانی رئیس جمهور اوکراین در این نشست بود. ولودیمیر زلنسکی که در میان مخالفت‌ها و انتقادات رسانه‌ای در این نشست شرکت کرده بود، با تأکید بر «تسلیم‌نشدن و ادامه جنگ» گفت: از عربستان به خاطر ایفای نقش میانجی‌گری تشکر می‌کنم؛ ما برای پس گرفتن سرزمین‌هایمان به مبارزه ادامه خواهیم داد، هیچ کشوری نمی‌تواند یک وجب از خاک ما را بگیرد. هنگام سخنرانی زلنسکی در اجلاس سران عرب، هیئت سوریه حاضر در نشست از گذاشتن هدفون ترجمه خودداری کرد و سخنان او را بی‌اهمیت شمرد. رسانه‌های عربی نیز با انتقاد از دعوت‌شدن رئیس‌جمهور اوکراین به نشست، تأکید کردند این یک اقدام سیاسی بی‌سابقه است و سبب ناراحتی و ناهماهنگی بین اعضای اتحادیه عرب خواهد شد.

 اعتماد 
اجرای حکم محکومان به اعدام در پرونده «خانه اصفهان»
مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: حکم اعدام محکومان صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی از عوامل حمله تروریستی محله خانه اصفهان در آبان ماه ۱۴۰۱ که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای حافظ امنیت شد، بامداد جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ به اجرا درآمد. ۲۵ آبان ماه سال ۱۴۰۱، در پی حمله مسلحانه تروریستی در میدان نگهبانی محله خانه اصفهان، ۳ مدافع امنیت به نام‌های اسماعیل چراغی، محسن حمیدی و محمد کریمی به شهادت رسیدند.

 اطلاعات
استقبال گرم بن سلمان از بشار اسد در نشست سران عرب
محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در نشست سران اتحادیه عرب در شهر جده عربستان گفت: حضور جناب بشار اسد در این اجلاس مایه مسرت است. امیدواریم که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در حمایت و امنیت سوریه موثر باشد.
وی افزود: موضوع فلسطین موضوع مهمی است. اجازه نمی‌دهیم که منطقه ما به کانون درگیری تبدیل شود. سال‌ها درگیری که ملت‌های ما از آن رنج برده‌اند، کافی است. ما در راستای تلاش برای حل بحران یمن حرکت می‌کنیم.ولیعهد عربستان گفت: امیدواریم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به پایان بحران در این کشور منجر شود. ایمن بن عبدالرحمن، نخست وزیر الجزایر نیز گفت: ما از حضور مجدد سوریه در اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم .وی گفت: جامعه بین المللی باید حمایت بین المللی از ملت فلسطین و مقدسات آن را تضمین و برای توقف شهرک سازی اسرائیل تلاش کند.
بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب
سران عرب در پایان سی و دومین نشست خود که در جده برگزار شد، بیانیه ای صادر کردند. در این بیانیه بر اهمیت گسترش تلاش‌ها به منظور دستیابی به حل و فصل عادلانه مساله فلسطین تاکید شد.همچنین بر مرکزی بودن مساله فلسطین در میان کشورهای عربی و بر ابتکارعمل عربی به عنوان راه حل آن تاکید شد.در این بیانیه همچنین بر توقف مداخله‌های خارجی در امور داخلی کشورهای عربی تاکید شد.در این بیانیه همچنین از توافق حاصله میان عربستان و ایران به منظور فعال سازی توافقنامه همکاری امنیتی و اقتصادی طرفین استقبال شد.

 شهروند
با کسانی که در فضای مجازی امنیت مردم را هدف قرار می‌دهند برخورد خواهیم کرد
دادستان کل کشور گفت: «دادستان وظیفه دارد اگر امروز مسئله‌ای در فضای مجازی پیچید و منتشر شد، بلافاصله آن را پیگیری کند و به دنبال مستنداتش باشد. اگر فردی بدون مبنا و سند حرفی را زد و جامعه را ملتهب و امنیت روانی را مخدوش کرد، نباید از آن گذشت کرد و البته اگر مستندات ادعا موجود بود، باید در جهت رفع نقص پیش رویم.» حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری افزود: «دادستان‌ها و قضات سراسر کشور سال گذشته توانستند با اقدامات خوب خود دشمن را در رسیدن به اهدافش ناامید کنند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

وعده‌های داده شده در حوزه مسکن هر چه زودتر عملی شود
صداوسیما/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار مهندس پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، اقدامات این بنیاد را در محرومیت زدایی و فعالیت‌های عام المنفعه برجسته و ارزشمند توصیف کرد. استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از سختی معیشت مردم، گرانی مسکن و پایین بودن ارزش پول ملی تصریح کرد: باید در مدیریت کار‌ها اولویت بندی لازم لحاظ شود چنانچه بعضی از مناطق کشور، گرفتار مشکل کم آبی هستند و باید برای رفع این مشکل، اقدامات مفید و موثری صورت بگیرد، چگونه می‌شود که همدان در سینه کوه‌های الوند از مشکل کم آبی رنج ببرد. باید دقت کرد برای رفع مشکلات، باید عوامل و ریشه‌های آن را پیدا نمود. استاد حوزه علمیه قم گرانی مسکن و بالا بودن اجاره بها را یکی از دغدغه‌های مردم برشمرد و تصریح کرد: متولیان امور مسکن هر چه سریعتر فکر و تمهیدات لازم برای رفع مشکلات مسکن و مسائل پیرامون آن داشته باشند و وعده‌های داده شده را هر چه زودتر عملی کنند.

تحریم بنیاد مستضعفان از سوی دشمنان نشان از کارآمدی و موفقیت این مجموعه است
صداوسیما/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس بنیاد مستضعفان با تقدیر از اقدامات و عملکرد این نهاد گفت: تحریم بنیاد مستضعفان از سوی دشمنان، نشان از کارآمدی و موفقیت این مجموعه است. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در ادامه گفت: دشمنان هر کجا احساس کنند که مجموعه‌ای هست که می‌تواند مردم را نسبت به انقلاب دلگرم نگه دارد، آن مجموعه را تحریم می‌کنند. وی افزود: دشمنان بیش از ۴۰ سال است در تلاش هستند رابطه مردم با نظام قطع شود؛ از این رو نمی‌توانند ببینند که این رابطه علی‌رغم همه کارشکنی‌هایی که انجام داده‌اند تقویت شده است و تحریم‌هایی که علیه بنیاد مستضعفان وضع می‌شود به همین جهت است. وی همچنین تصریح کرد: دشمنان بواسطه تحریم‌ها لطمات زیادی به انقلاب اسلامی و روابط خارجی ما با دیگر کشور‌ها وارد کرده‌اند، چون بسیاری از کشور‌ها از ترس اینکه مورد تحریم قرار بگیرند، از ارتباط با ما خودداری می‌کنند؛ اما اقدامات بنیاد مستضفعان نشان می‌دهد که جنگ، جنگ اراده‌هاست و هر اراده‌ای که قوی‌تر و پای‌کارتر باشد، می‌تواند بر تمامی این توطئه‌ها پیروز شود.

خدمتگزاری به مردم در تار و پود حوزه‌های علمیه است
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در آیین افتتاح ساختمان مدرسه علمیه امام صادق -علیه السلام- شهر گچساران گفت: تعامل حوزه و دانشگاه برای آن است که علم و دانش با علم اسلامی و حکمت و خرد اسلامی در آمیزد. وی به اهمیت نقش حوزه‌های علمیه پرداخت و تصریح کرد: حوزه خادم مردم است و طلاب و اساتید در شالوده وجودشان خدمت به مردم نهفته است. مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: هرگاه علم الهی، اندیشه توحیدی و عالمان راستین دین در کار بودند کشور به نقطه درخشان عزت، استقلال و عظمت می‌رسد و امروز هم نهاد روحانیت و حوزه در دفاع از کشور و مردم مقابل همه هجمه‌ها ایستاده است. البته ممکن است اشکالاتی هم باشد و آن را نفی نمی‌کنیم و خود را پذیرای نقد می‌دانیم، اما تار و پود ما نگاه به شریعت الهی و خدمت به خلق الله است.

بایدن بسته کمک جدیدی به اوکراین اعلام می‌کند
فارس/ جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بسته کمک نظامی جدیدی به ارزش ۳۷۵ میلیون دلار به اوکراین اعلام خواهد کرد. خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از یک مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نام او نشده گزارش داده است. همچنین بایدن به رهبران گروه ۷ اطلاع داده از برنامه مشترک متحدان برای آموزش کار با جنگنده‌های اف-۱۶ به خلبان‌های اوکراینی حمایت می‌کند. در همین راستا، پایگاه خبری پولیتیکو به نقل از مقام‌های کاخ سفید گزارش داد واشنگتن در حال برنامه‌ریزی برای این احتمال است که درگیری‌های میان اوکراین و روسیه به یک «جنگ منجمد» تبدیل شود.

وزیر دفاع انگلیس: جنگ در راه است
باشگاه خبرنگاران/ وزیر دفاع انگلیس ادعا کرد که جهان تا پایان دهه جاری میلادی «مکانی خطرناک‌تر و بی‌ثبات‌تر» خواهد بود و هشدار داد که این کشور ممکن است در ۷ سال آینده وارد درگیری مستقیم با روسیه و چین شود و با همین ادعا خواستار افزایش هزینه‌های نظامی برای مقابله با این تهدید احتمالی شد. وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه با فایننشال تایمز پیش‌بینی کرد که «یک درگیری با طیف وسیعی از دشمنان در سراسر جهان در راه است. »والاس از وزیر خزانه‌داری انگلیس درخواست کرده است تا یک جدول زمانی مشخص برای افزایش هزینه‌های نظامی این کشور از ۲. ۱ درصد به ۲. ۵ درصد تولید ناخالص داخلی تعیین کند.

مردم ونزوئلا راهشان را برای مقابله با آمریکا پیدا کرده اند
مهر/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «آوریل در کودتا» نوشته وزیر فرهنگ ونزوئلا که عصر جمعه در سرای ملل سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد گفت: در ونزوئلا شاهد وفاق فرهنگی برای پیشبرد کشورشان هستیم. آنها راه خودشان را برای مقابله با آمریکا پیدا کردند و در این مسیر حرکت می‌کنند. وی افزود: آن چیزی که ایران و ونزوئلا را به هم نزدیک کرده است، ایستادگی در برابر نظام سلطه است. هر کشوری برای مستقل شدن، قبل از هر چیز باید استقلال علمی و فکری پیدا کند و سپس استقلال سیاسی پیدا کند.

هشدار لاپید درباره روابط ایران و مصر
مهر/ نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نسبت به هرگونه نزدیکی بین ایران و مصر هشدار داد. لاپید در توییتی نوشت: «نزدیکی مصر و ایران با منافع (رژیم) اسرائیل و منطقه در تضاد است». این در حالی است که اخیرا «سامح شکری»، وزیرخارجه مصر تاکید کرد: «آنچه در رسانه‌ها درباره برقراری کانال روابط میان مصر و ایران منتشر شده، گمانه‌زنی‌هایی بی‌پایه و اساس است.» وی افزود: «روابط میان ایران به همان شیوه که بوده، جریان دارد و ما تحولات روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و سیاست‌های تهران را رصد می‌کنیم.» سامح شکری تاکید کرد: «زمانی که منفعت در تغییر رویکرد (در روابط دوجانبه) باشد، قطعاً به سوی تحقق منافع حرکت خواهیم کرد.»

ورود گردشگران خارجی به ایران ۴ برابر شد
تسنیم/ سازمان جهانی گردشگری از رشد ۳۱۵ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داد و اعلام کرد: ۴.۱ میلیون گردشگر در این سال به ایران سفر کردند. آمارهای منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد در سال میلادی گذشته ۹۶۳ میلیون سفر گردشگری خارجی در سطح جهان انجام شده است که این رقم با رشد ۱۱۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴۵۰ میلیون سفر گردشگری خارجی در جهان انجام شده بود که بر این اساس در سال ۲۰۲۲ تعداد سفرهای گردشگری خارجی ۵۱۳ میلیون سفر نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

«الکس» اعدام شد
ایسنا/ قوه قضاییه دراطلاعیه ای اعلام کرد که صبح امروز «شنبه، شهروز سخنوری معروف به الکس به جرم قاچاق انسان به قصد فحشا به دار مجازات آویخته شد.» در این اطلاعیه با تشریح جزئیات عملکرد این باند آمده است: شبکه فساد و فحشا با مدیریت الکس با ثبت یک شرکت صوری، اخذ ویزای دانشجویی دختران و زنان را انجام می‌داد.
این شبکه با ارتباط گیری گسترده موفق شده بود کارهای مربوط به اقامت و اخذ ویزا را انجام داده و دختران را با قصد فساد و فحشا به مالزی و سپس به دوبی اعزام کند. الکس با اقدامات گسترده و خرج پول موفق شده بود حتی یک کارمند ایرانی مشغول به فعالیت در بخش پذیرش سفارتخانه کشور مالزی در تهران را جذب کند و با استفاده از وی کارهای اخذ اقامت و ویزا را در کمترین زمان ممکن انجام دهد. همچنین شبکه گسترده فساد و فحشای الکس به واسطه ارتباطات خود با برخی از کارکنان فرودگاه مالزی مُهر قلابی بر روی گذرنامه برخی از دختران زده و مبادرت به خروج آن‌ها از مالزی به مقصد کشورهای دیگر می‌کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *