خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۲۵

**سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق -علیه السلام- را تسلیت می‌گوییم** رهبر معظم انقلاب پس از بازدید سه ساعته از نمایشگاه کتاب: فرهنگ‌سازی کشور نیازمند کتاب است** آیت الله اعرافی: ادیان در چالش های امروز جهان باید نقشی سازنده و راه گشا ایفا نمایند** آیت الله رجبی: انتظارات رهبر معظم انقلاب از مجمع نمایندگان طلاب را به برنامه راهبردی تبدیل کنید** فرمانده نیروی قدس سپاه: تا ریشه‌کنی رژیم صهیونیستی به حمایت از مقاومت ادامه می‌دهیم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
تا ریشه‌کنی رژیم صهیونیستی به حمایت از مقاومت ادامه می‌دهیم
فرمانده نیروی قدس سپاه طی پیامی به گروه‌های مقاومت، تأکید کرد مجاهدان قدس و کرانه باختری و سراسر سرزمین فلسطین، ثابت کردند که صبح پیروزی نزدیک است. وی با بیان این‌که مردم و مجاهدان غزه با وجود محاصره، ابزارهایی برای عزت، دفاع و جهاد خلق می‌کنند، خطاب به رزمندگان مقاومت گفت: «ای فرماندهان اتاق عملیات مشترک، حماسه جدیدی در تاریخ نبرد رقم زدید و مجددا ثابت کردید که می‌توانید هیمنه دشمن را در هم شکنید و آن را شکست دهید.» سردار قاآنی خاطر نشان کرد: «شما با همکاری و اتحاد خود، توانستید پیروزی دیگری به پیروزی‌های قبلی خود، اضافه کنید. این پیروزی‌ها، گام‌های ثابتی به سمت پیروزی نهایی است. ایران هم همچنان از ملت و مقاومت فلسطین حمایت خواهد کرد. ایران به تقویت محور مقاومت ادامه خواهد داد تا رژیم صهیونیستی از سرزمین فلسطین، ریشه‌کن شود.»
تشکر رهبران فلسطینی از ایران
هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در اظهاراتی در مورد آخرین تجاوز رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه و جنگ پنج روزه از تمام طرف‌هایی که از فلسطین حمایت کردند، تقدیر و تشکر کرد. وی گفت: از تمام ملت‌های عربی و اسلامی و کشورهایی که در کنار مقاومت و فلسطین ایستادند و در ایجاد موازنه قدرت با دشمن صهیونیستی سهیم بودند، به ویژه ایران و حزب‌ا… لبنان تقدیر و تشکر می‌کنیم. هنیه همچنین از تلاش‌های مصر، قطر و سازمان ملل در راستای ایجاد آتش‌بس تمجید کرد. پیش از این هم زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در اظهاراتی گفت: از همه کسانی که در کنار مقاومت و سرایا القدس بودند، در رأس آنها جمهوری اسلامی ایران، حزب‌ا… و برادران‌مان در مصر و قطر که تلاش‌های زیادی انجام دادند تا ما تجاوز را مهار کنیم، تشکر می‌کنم.

 همشهری 
هدف از ضدحمله، حمله به خاک روسیه نیست
ولودیـمیر زلـیـنـسـکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت: اوکراین به خاک روسیه حمله نمی‌کند و هیچ برنامه‌ای هم برای انجام این کار ندارد. نیروهای ما در حال آماده‌سازی ضدحمله برای آزادسازی مناطق اشغال‌شده هستند، نه حمله به خاک روسیه. ما قصد انجام این کار را نداریم.
آخرین وضعیت لایحه حجاب
معاون امورمجلس رئیس‌جمهور با بیان اینکه لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون حقوقی قضایی دولت در دست بررسی است، اظهارکرد: این لایحه، که از سوی قوه قضاییه تدوین شده، پس‌از تصویب در دولت، تقدیم مجلس می‌شود تا مراحل خود را طی کند. حسینی ‌گفت: نکته کلیدی لایحه این است که برخی موارد که تاکنون «جرم» قلمداد می‌شدند، به تخلف تبدیل شده و به تبع آن، دیگر نیاز نیست در همه موارد پرونده‌ای در قوه قضاییه تشکیل شود، بلکه مجریان با استفاده از اختیاراتی که به آنان داده می‌شود، می‌توانند اقدام لازم را انجام دهند و به‌عنوان مثال، متخلف را جریمه کنند.
احترام به قوانین بین‌المللی کم‌رنگ‌تر شده است
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: هزینه‌های نظامی اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۳۰درصد افزایش یافته است. در حال حاضر اعتماد بین بازیگران اصلی عرصه جهانی رو به کاهش است. احترام به قوانین بین‌المللی و چندجانبه هم روزبه‌روز کم‌رنگ‌تر می‌شود.

 کیهان 
فرهنگ‌سازی کشور نیازمند کتاب است
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته به مدت سه ساعت از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در محل مصلای تهران بازدید کردند. رهبر معظم انقلاب در این بازدید که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، در جریان تازه‌های نشر و کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه قرار گرفتند و همچنین با صاحبان غرفه‌ها و ناشران به گفت‌وگو پرداختند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در پایان بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب:
بحمدالله در نمایشگاه کتاب نشانه‌های مژده‌بخش و همت‌ها و انگیزه‌های خوب جوانانه مشاهده می‌شود.
استقبال مردم از نمایشگاه کتاب براساس آمارهای ارائه شده بالا و میزان کتاب‌های خریداری شده نیز خیلی خوب بوده است.
نشر کتاب در کشور به‌رغم برخی زمینه‌های نامساعد رو به پیشرفت است
عمده زمینه‌های نامساعد در زمینه نشر مربوط به گرانی کاغذ و در برخی موارد، نامرغوب بودن کاغذ است، البته وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرهای خوبی درباره آغاز مقدمات تولید کاغذ مرغوب دادند که امیدواریم این اقدامات به شکسته شدن قیمت بالای کتاب منجر شود.
باوجود مشکلات در عرصه نشر، تعداد عناوین کتاب‌های چاپ شده بالا است اما در عین حال شمارگان چاپ کتاب نسبتا پایین است.
به‌رغم گسترش فضای مجازی کتاب همچنان در جایگاه بسیار والای خود قرار دارد.
فرهنگ‌‌سازی کشور همواره احتیاج به کتاب دارد و به‌رغم گسترش فضای مجازی، کتاب همچنان در جایگاه بسیار والای خود قرار دارد.
من همواره مردم و به ‌خصوص جوانان را به خواندن کتاب توصیه می‌کنم اما امروز تاکید ویژه‌ای بر لزوم کتابخوانی و مطالعه برنامه‌سازان رسانه‌ای، فعالان در عرصه هنری و هنرهای نمایشی و اهالی مطبوعات دارم.
ترجمه کتاب‌هایی که در داخل نوشته می‌شوند باید مورد توجه جدی قرار گیرد البته باید برای ترجمه این کتاب‌ها از مترجمینی استفاده شود که تبحر کامل را داشته باشند.
باید تا آنجا که امکان‌پذیر است در زمینه تولید کتاب‌های کودکان و نوجوانان متناسب با فرهنگ خودمان، تلاش شود تا از کتاب‌های بیگانه بی‌نیاز شویم.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی همچنین با ‌اشاره به علاقه خود و صرف وقت برای مطالعه کتاب‌های مختلف به‌ویژه کتاب‌های خاطرات مربوط به دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم خاطرنشان کردند: این کتاب‌های خاطرات بسیار باارزش هستند و گونه‌ای جدید از تولید کتاب به شمار می‌روند که بانوان نویسنده در این زمینه بسیار فعال هستند و نوشته‌های خوبی دارند.
تاکید رئیس‌جمهور بر پیگیری حق‌آبه ایران از هیرمند
رئیس‌جمهور عصر دیروز در جلسه هیئت دولت با‌اشاره به پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت در نوار غزه و درخواست صهیونیست‌ها برای برقراری آتش‌‌بس، تصریح کرد: گرچه شهادت عزیزان ما در غزه‌ اندوه‌بار بود ولی جریان مقاومت در فلسطین با ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی، نشان داد ابتکار عمل را در دست داشته و حرف نهایی را ‌می‌زند. آیت‌الله رئیسی همچنین با ماموریت ویژه به وزرای نیرو و امور خارجه و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان، تاکید کرد: حق‌آبه ایران از هیرمند مسئله با اهمیتی است، این مسئله را با جدیت پیگیری کنید.رئیس‌جمهور در ادامه همکاری صدا و سیما در انعکاس دقیق و خلاقانه تصمیمات و اقدامات دولت در جهت امیدآفرینی هر چه بیشتر در جامعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: دشمنان و بدخواهان همواره برای ایجاد یأس و ناامیدی در دل مردم فضا‌سازی می‌کنند و رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی باید با انعکاس هوشمندانه واقعیت‌ها، امید و اعتماد را در جامعه افزایش دهند.
سفارتخانه‌های ایران و مصر به‌زودی بازگشایی می‌شود
فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: احیای روابط ایران و مصر بسیار مهم است، زیرا مصر یکی از کشورهای قدیمی و با تمدن منطقه و جهان است، ازاین‌رو جایگاه مصر نسبت به سایر کشورها بسیار جایگاه بالا و مهمی است حتی در گذشته نیز ملت مصر با احترام به ملت ایران نگاه می‌کردند و همین‌طور ملت ایران نیز همین نگاه را به ملت مصر داشته‌اند، در همین راستا نیز مذاکرات ایران و مصر در عراق در حال انجام است و در آینده‌ای نزدیک روابط ایران و مصر احیا خواهد شد و شاهد افتتاح سفارتخانه‌ها در هر دو کشور خواهیم بود و بعد از این اقدام نیز دیداری بین آقای رئیسی رئیس‌جمهور ایران و آقای السیسی رئیس‌جمهور مصر تدارک دیده خواهد شد.

 ایران 
استانداران از دستگاه‌ها حساب‌کشی کنند
در هفتمین جلسه شورای عالی مسکن که روز گذشته به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص ساماندهی بازار اجاره‌بها، ساماندهی و نظارت بر مشاورین املاک، آخرین وضعیت اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی و همچنین عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات ساخت مسکن ارائه شد. آیت‌الله رئیسی در این جلسه ضمن گلایه‌مندی از کندی اجرای طرح ساماندهی بنگاه‌های مشاورین املاک بر ضرورت تسریع در اجرای این طرح و برخورد با بنگاه‌های متخلف یا فاقد مجوز و همچنین اصلاح قانون ارائه مجوز به بنگاه‌های مشاورین املاک تأکید کرد.رئیس جمهور در ادامه همچنین بر پیگیری اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی براساس آیین‌نامه ابلاغ شده به دستگاه‌های اجرایی بویژه در استان‌ها و از سوی استانداران تأکید کرد و گفت: برای تسریع در اجرای این قانون تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف مؤثر خواهد بود و از سوی دیگر در روند اجرا، هر بخشی از این قانون دارای نقص یا اشکال بود بلافاصله باید به قانونگذار اطلاع داده شود. وی همچنین با انتقاد از تبعیض در تسهیلات‌دهی برخی بانک‌ها تأکید کرد: سازمان‌ها و نهادها موظفند بدون هرگونه اعمال تبعیض میان مردم، امکانات خود را در جهت نفع عمومی به کار بگیرند. آیت‌الله رئیسی با تاکید بر برگزاری جلسات منظم شورای مسکن در استان‌ها- حداقل ۲ بار در ماه- استانداران را به حساب‌کشی از دستگاه‌های مختلف در انجام وظایف محوله در زمینه ساخت مسکن مکلف کرد. رئیس جمهور با انتقاد از تأخیر در واگذاری زمین در برخی از استان‌ها بر ضرورت رفع موانع اداری آن تأکید و از وزارت راه و شهرسازی خواست در جلسه بعدی شورای عالی مسکن گزارشی از میزان واگذاری زمین به متقاضیان در استان‌های مختلف تهیه و ارائه شود.
بیش از ۴۰ نماینده کاندیدای انتخابات هیأت رئیسه مجلس
سلمان اسحاقی عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس درباره انتخابات هیأت رئیسه مجلس که قرار است اوایل خرداد ماه برگزار شود، گفت: بیش از ۴۰ نفر از نمایندگان برای تصدی کرسی‌های هیأت رئیسه مجلس رایزنی‌های خود را آغاز کرده اند. به گفته وی تقاضا برای سمت دبیری و کارپردازی هیأت رئیسه مجلس بیشتر از دیگر سمت‌ها است.

 جمهوری‌اسلامی
شفافیت آراء استقلال رای نمایندگان را از بین می برد
نماینده تهران در مجلس، شفافیت آرای نمایندگان را یک تله خواند. مصطفی میرسلیم در توییتر خود نوشت: شفافیت در رفتار و درآمد نمایندگان لازم است ولی شفافیت آرا یک تله است تا تحت تاثیر گروه‌های فشار و با تهدید و تطمیع، استقلال رای نمایندگان را از بین ببرند.

 وطن امروز
ملت فلسطین مانند امام حسین -علیه السلام- به تنهایی می‌جنگد
نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه ملت فلسطین مانند امام حسین -علیه السلام- به تنهایی می‌جنگد، گفت: قلب کشورهای اسلامی با فلسطین است اما شمشیر آنها با ما نیست. ناصر ابوشریف درباره نقش حماس در جنگ اخیر خاطرنشان کرد: فعلاً وظیفه و ماموریت حماس حمایت و پشتیبانی از مقاومت است. اگر حماس وارد جنگ شود کل غزه درگیر جنگ می‌شود و ما نمی‌خواهیم دامنه جنگ به کل غزه گسترش یابد.

 جوان 
امریکایی‌ها همچنان پیام می‌فرستند
وزیر امور خارجه گفت: «ما همچنان از طریق واسطه‌ها پیام‌هایی را از امریکایی‌ها دریافت می‌کنیم و پیام‌هایی را به امریکایی‌ها می‌دهیم. ما در مسیر دیپلماسی یکی از کارویژه‌هایمان در وزارت امور خارجه تلاش برای لغو تحریم‌ها است. به موازات کار‌های ما برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها، دولت طراحی بزرگی دارد و اقدامات خود را انجام داده است.»امیر عبداللهیان، در پاسخ به سؤالی درباره روند گفتگو‌ها و همکاری‌های ایران و آژانس و بحث نصب مجدد دوربین‌ها گفت: دو روز پیش که با آقای بورل گفتگو داشتم وی شاید بعد از مدت‌ها و برای اولین بار براساس گزارشاتی که اتحادیه اروپا از آژانس دریافت کرده بود ابراز رضایت می‌کرد و می‌گفت روند، روند بسیار خوبی است.امیرعبداللهیان گفت: البته این ابراز رضایت طرفینی است. ما نمی‌توانیم بگوییم که ما رضایت آژانس را جلب کرده‌ایم، اما آژانس در مسیر اتهاماتش باقی مانده است. آژانس هم واقعاً گام‌های خوبی برداشت. مجدداً تأکید می‌کنم از آنجایی که رویکرد آژانس فنی است به اعتقاد من در مسیر فنی پیشرفت‌های خوبی حاصل می‌شود و طرفین ابراز رضایت می‌کنند. البته تبادل هیئت‌ها بدون اینکه رسانه‌ای و هیاهو شود میان ایران و آژانس جریان دارد. وزیر امور خارجه همچنین درباره تأثیر رضایت آژانس در روند گفتگو‌های احیای برجام گفت: نوع گزارش و رفتار آژانس اگر به جمع‌بندی مثبت مانند الان منجر شود آثار مثبت خود را در گفتگو‌ها برای لغو تحریم‌ها به دنبال دارد.

 خراسان 
این که رهبری گفتند برای هرچیز نمی‌توان رفراندوم کرد به معنای مخالفت ایشان با رفراندوم نیست
باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موضوع رفراندوم اظهار کرد:« در مجموع معتقدم که در یک جاهایی از قانون اساسی باید تجدیدنظر شود. البته بدانیم که نمی‌شود برای هر مشکلی در کشور رفراندوم برگزار کرد، مثلاً این که بنزین گران شود یا نشود، شاید مردم گفتند بنزین مجانی شود! این که رهبر انقلاب گفتند برای هرچیز نمی‌توان رفراندوم کرد به معنای مخالفت ایشان با رفراندوم نیست. اولین کسی که برای حل مسئله فلسطین به راهکار رفراندوم اشاره کرد رهبر انقلاب بود ،اما نه این که هرچیزی را به رفراندوم گذاشت. مثلاً حزبی ‌شدن انتخابات هم می‌تواند از موارد اصلاحی قانون اساسی باشد.»
کشف ۱۶ بلوک جدید نفتی
خجسته مهر از کشف ۱۶ بلوک جدید نفتی خبر داد و گفت: ایران رتبه اول تولید نفت وگاز جهان را به خودش اختصاص داده است. معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره مدیریت اکتشافات نفتی گفت: ذخایر شناخته شده نفتی می‌تواند تضمینی برای تولید نفت در بلند مدت باشد چرا که ایران رتبه اول در تولید نفتی و گازی را دارد و رتبه دوم جهان در ذخایر گازی را به خود اختصاص داده است. وی افزود: هم اکنون ۱۶ بلوک اکتشاف جدید معرفی شده است و در گذشته ۱۰ بلوک نفتی وجود داشته است که این بلوک‌های نفتی می‌تواند راهبردی برای افزایش تولید نفت باشد.خجسته مهر در ادامه از سرمایه گذاری بخش خصوصی در نفت گفت: سرمایه گذاری دربخش اکتشافات ،تحقیقات و توانمندی است که در برنامه هفتم توسعه توان سرمایه گذاری بخش خصوصی ۱.۵ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

 مردم سالاری 
ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در صلاله عمان پهلو گرفت
ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران پس از طی ۶۳ هزار کیلومتر مسیر دریایی در بندر صلاله عمان پهلوگیری کرد.ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش که به نام ناوگروه ۳۶۰ نیز شناخته می‌شود، از ۲۹ شهریور سال ۱۴۰۱ به ماموریت دریانوردی دور کره زمین اعزام شده و هم اکنون در ۲۳۶‌ امین روز سفر دریایی خود در بندر صلاله عمان پهلوگیری کرده است.صلاله آخرین ایستگاه ناوگروه ۸۶ نداجا پیش از رسیدن به ایران است و دریادلان ایرانی پس از جدا شدن از اسکله صلاله به سمت کشورمان حرکت خواهند کرد تا نهایتا با طی حدود ۲ هزار کیلومتر مسیر باقی‌مانده در بندرعباس پهلوگیری کنند.مجموع مسیر طی‌شده توسط ناوگروه ۸۶ نداجا تاکنون حدود ۶۳ هزار کیلومتر بوده و این ناوگروه تاکنون ۴ بار از خط استوا عبور کرده است.
پهپادهای ایرانی از کارآمدترین پهپادهای دنیا هستند
امیر سرتیپ صباحی‌فرد با اشاره به اذعان دشمنان به توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه پهپادی عنوان کرد: پهپادهای ساخته شده به دست نیروهای مسلح کشورمان از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند.فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش اضافه کرد: پهپادهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از بهترین و کارآمدترین پهپادها در دنیا محسوب می‌شوند و می‌توانند در حوزه‌های مختلف به اجرای مأموریت بپردازند.وی با بیان اینکه همه سامانه‌های پدافند هوایی در سراسر کشور در سطح بسیار خوبی ارتقا یافته‌اند، اظهار داشت: تجهیزات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ردیف بهترین تجهیزات دفاعی به‌روز دنیا محسوب می‌شود.

 آرمان ملی 
خدا را شکر که این پیشنهاد قطع اینترنت تکذیب شد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به پیشنهاد قطع اینترنت برای کنترل تقلب‌های احتمالی دانش‌آموزان در زمان برگزاری امتحان‌های نهایی واکنش نشان داد. سردار جلالی در مطلبی نوشت: «پیشنهاد قطع اینترنت برای کنترل تقلب‌های احتمالی دانش‌آموزان در زمان برگزاری امتحان‌های نهایی غیرقابل قبول است. اولویت پدافند غیرعامل پایداری خدمات زیرساختی به مردم از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات است. خدا را شکر که این پیشنهاد تکذیب شد. زمانی که زیرساخت ارتباطات کشور زیرساخت تمام مشاغل دیجیتال می‌گردد و این بخش پیشران اقتصاد می‌شود تضمین تداوم کارکرد زیرساخت ارتباطات از منظر پدافند غیرعامل امری واجب است، البته حساب مخاطرات در سطح امنیت ملی را جدا می‌دانیم.»

 قدس
بهبود روابط با کشورها قاعده کار وزارت خارجه است
کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به گمانه‌زنی‌ها درباره از سرگیری روابط ایران و مصر گفت: اگر شرایط ایران در این گفت‌وگوها پذیرفته و رعایت شود، هرچه روابط ایران با کشورهای همسایه و منطقه بیشتر بهبود پیدا کند، به نفع همه است.
بدون فرزندآوری نمی‌توانیم به ایران قوی بیندیشیم
وزیر کشور با تأکید بر نقش مهم نهادهای مردمی در زمینه ازدواج و فرزندآوری گفت: بدون فرزندآوری نمی‌توانیم به ایران قوی بیندیشیم. وحیدی به چاره‌سازی در حوزه جلوگیری از سقط جنین اشاره و اظهار کرد: در این رابطه همگان باید به تأکیدهای وزارت بهداشت توجه کنند و هراقدامی برابر چارچوب‌های آن انجام بگیرد.
هزینه ۵۰۰ میلیارد دلاری آمریکا ضد سوریه
عبدالباری عطوان، تحلیلگر، در سرمقاله روزنامه رأی‌الیوم به واکنش هراسناک آمریکا دربرابر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پرداخت. او با اشاره به هزینه ۵۰۰میلیارد دلاری آمریکا برای توطئه ضدسوریه تأکید کرد: دمشق، بیشتر سرزمین‌های اشغالی را آزاد کرده و نبرد پیش‌رو به اخراج آمریکایی‌ها از پایگاه‌های تنف و شرق فرات که سرشار از چاه‌های نفت و گاز است و همچنین آزادسازی مناطق شمال غربی سوریه از اشغالگران ترکیه اختصاص دارد.

 اعتماد 
شمشیر ما غلاف نیست و دستان ما روی ماشه است
با برقراری آتش‌بس اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین با انتشار یک بیانیه اعلام کرد که این دور از جنگ، باعث شده است مقاومت قدرتمندتر شود. این گروه‌ها با اشاره به اینکه به دشمن نسبت به بازگشت به سیاست ترور هشدار می‌دهیم، خاطرنشان کردند: زیرا شمشیر ما غلاف نیست و دستان ما روی ماشه است. اگر بازگردید، باز می‌گردیم. مقاومت با ایستادگی، اتحاد و مبارزه شرافتمندانه، نقشه دشمن خائن و جنایت کثیف آن را بر هم زد و ثابت کرد که نیرنگ دشمن، راه به جایی نخواهد برد. این جنگ، یک صفحه تازه از صفحات افتخار و سربلندی ملت و شهدای ماست.

 ابتکار
زلنسکی پیشنهاد پاپ را رد کرد
رئیس‌جمهوری اوکراین پیشنهاد پاپ فرانسیس برای کمک به مذاکره برای خاتمه دادن به جنگ را رد کرد. زلنسکی قبلا هرگونه تماس میان کی‌یف و مسکو را ممنوع کرده بود و از آن زمان همه پیشنهادات میانجیگری خارجی را رد می‌کند.

 اطلاعات
سیاست قوه قضائیه مقابله با بی‌حجابی عامدانه در خیابان است
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف اقدامهای فرهنگی و آموزشی را می‌طلبد، اما با قانون گریزان و با افرادی که عامدانه به دنبال رواج برهنگی در کف خیابان هستند، مقابله خواهد شد. علی القاصی درنشست ستاد پیشگیری و مقابله با جرائم مهم و خشن استان تهران با حضور دادستان ، رئیس پلیس و شماری از معاونان قضایی و فرماندهان انتظامی و امنیتی شرق و غرب استان ،ناهنجاری‌های اجتماعی و هرج و مرج را عامل سوء استفاده و تجری افراد سابقه دار برای ارتکاب مجدد به جرائم خشن‌تر از جمله سرقت به عنف و برهنگی اعلام کرد و افزود: سیاست قوه قضائیه در موضوع مقابله با بی حجابی، اقدام بر اساس الزامات قانونی است، اما در این جنگ ترکیبی شاهد تلاش برخی افراد و گروه‌ها در فضای مجازی هستیم تا اقدامات شاخص و مقابله سریع و بدون فوت وقت دستگاه قضائی و پلیس را با هنجار شکنان در هاله‌ای از ابهام قرار دهند تا ناهنجاری و بزه را به ویژه نزد جامعه هدف که بیشتر نوجوانان و جوانان هستند، عادی انگاری کنند.وی تاکید کرد: از روزمرگی در مسیر مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی باید اجتناب کرد و با همکاری و هماهنگی بیشتر میان دستگاه قضائی و پلیس‌های تخصصی به ویژه در مجموعه پلیس آگاهی، فتا و امنیت باید هتاکی‌هایی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد را با حضور موثر و اقدام بموقع و با تدبیر پاسخ لازم و قانونی داد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

ادیان در چالش‌های امروز جهان باید نقشی سازنده و راه گشا ایفا نمایند
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در دیدار عالیجناب پاتریارک مار آوا سوم روئیل پاتریارک (رهبر جهانی) کلیسای شرق آشور ضمن تأکید بر صیانت از هویت دینی، بر شکل گیری فهم مشترک و عمل و اقدام مشترک بین الادیانی برای رویایی با مشکلات جهانی تأکید دارد. وی انقلاب اسلامی را نهضتی برای بازگشت بشریت به دین و اندیشه‌های الهی دانست و ابراز داشت: ۶۰ سال قبل از شهر قم و توسط امام خمینی -قدس سره- فریادی در مقابل جهت گیری تمام عیار جهان به سمت ماده گرایی بلند شد؛ ندای امام خمینی -قدس سره- نگاه مادی جهان را به سمت رویکردهای معنوی و معرفتی سوق داد. مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر این که اندیشه انقلاب اسلامی هیچ مخالفتی با ادیان توحیدی ندارد، اظهار داشت: قم به عنوان پایگاه تعمیق معارف اسلامی، همزمان به گفتگوی سازنده با ادیان معتقد بوده و بدان التزام دارد. وی در آمیختگی خون‌های پاک مسلمانان و مسیحیان در دفاع از ایران و ارزش‌های الهی را نشانه ای از تجلی وحدت بین الادیانی توصیف کرد و ابراز داشت: عنایت و اهتمام رهبر معظم انقلاب به فرزندان مسیحیت در ایران و خانواده‌های شهدای مسیحیت، نشانی والا از احترام اندیشه انقلاب اسلامی به ادیان توحیدی است.

انتظارات رهبر معظم انقلاب از مجمع‌نمایندگان‌طلاب را به برنامه راهبردی تبدیل کنید
رسا/ آیت‌الله رجبی در دیدار با هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب اظهار داشت: انتظارات و رهنمودهای مقام معظم رهبری به مجمع را سرلوحه کار خود قرار دهید و آن را تبدیل به یک برنامه راهبردی کنید. عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: برنامه‌های اولویت‌دار و واجب‌تر برای هر سال خود را لیست کرده و تا حصول نتیجه مطلوب دنبال کنید. وی با اشاره به ظرفیت‌های مجمع نمایندگان طلاب در طرح ریزی و ارائه ایده‌های جدید بیان داشت: با توجه به کارکردها و توانمندی‌های مجمع نمایندگان طلاب به بررسی ایده‌های نو پرداخته و تا رسیدن به نتیجه مطلوب آن طرح‌ها را دنبال کنید. گفتنی است در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین رضوی‌مهر، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، گزارشی از برنامه‌ها و کارهای جدید و در دست اقدام این مجمع در سطح کشور ارائه کرد.

درگیری مرزی ایران و افغانستان
باشگاه خبرنگاران/ اطلاعات رسیده حاکی است ساعتی پیش درگیری مرزی بین نیرو‌های مرزبانی کشورمان با برخی نیرو‌های مرزبانی افغانستان در منطقه مرزی نیمروز رخ داده است. براساس گزارش‌های رسیده، مرزبان ایرانی در حال گشت‌زنی در منطقه پاسولی، منطقه مرزی ایران و افغانستان بوده‌اند که با کاروان قاچاقچیان مواد مخدر که در حال عبور از خاک افغانستان به ایران، روبرو می‌شوند که در ادامه قاچاقچیان به سوی سرباز مرزبانی ایران اقدام به تیراندازی می‌کنند. منابع افزوده‌اند: در این تبادل آتش هیچ فردی کشته نشده است و بلافاصله جلسه‌ای بین مرزبانی ایران و افغانستان تشکیل و مراتب اعتراض ایران به مرزبانی افغانستان اعلام شده است.

ایران سال گذشته ۳. ۷ درصد مقاله‌های دنیا را ارائه داد
باشگاه خبرنگاران/ رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با بیان اینکه یک درصد جمعیت دنیا را داریم، گفت: سال گذشته ۷۸ هزار مقاله یعنی معادل ۳. ۷ درصد مقاله‌های دنیا را ارائه دادیم. حسن زمانیان گفت: تنها راه صنعتی کردن کشور شرکت‌های دانش بنیان است. وی افزود: ۲۳ طرح کلان برای آینده پژوهشی کشور برنامه ریزی شده که تا ۲۰۵۰ اجرا و به نتیجه می رسد. زمانیان عنوان کرد: برای صنعتی شدن دانشگاه چهار مرحله مد نظر است که شامل توسعه پژوهشی، توسعه آموزش، کیفیت آموزشی و فناوری است. معاون وزیرعلوم تصریح کرد: بیش از ۲ درصد دانشمندان جهان را داریم.

چین جاسوس آمریکایی را به حبس ابد محکوم کرد
ایرنا/ چین یک شهروند ۷۸ ساله آمریکایی را به اتهام جاسوسی به حبس ابد محکوم کرده است. «جان شینگ وان لونگ» که اقامت دائم در هنگ گنگ دارد ۱۵ آوریل ۲۰۲۱ در شهر سوژو بازداشت شد. دادگاه این شهر در بیانیه کوتاهی خبر محکومت این شهروند آمریکایی را اعلام کرد اما جزئیات بیشتری منتشر نکرد. روابط چین و آمریکا بدلیل اختلافات گسترده در حوزه‌های تجارت، فناوری، حقوق بشر و ادعاهای مرزی پکن تیره شده است. حکم حبس ابد شهروند آمریکایی در حالی صادر می‌شود که قرار است جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در روزهای آینده برای شرکت اجلاس سران هفت کشور صنعتی (جی۷) به هیروشیمای ژاپن سفر کند.

فرانسه ده‌ها خودروی زرهی و تانک سبک به اوکراین می‌دهد
ایرنا/ فرانسه اعلام کرد که در هفته‌های آینده ده‌ها خودروی زرهی و تانک سبک از جمله خودروهای جنگی ای.ام.ایکس-۱۰ آر.سی به اوکراین می‌دهد. در بیانیه مشترکی که پس از سفر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به پاریس و شام کاری با همتای فرانسوی‌اش امانوئل مکرون صادر شد، آمده است که پاریس تلاش هایش را بر حمایت از قابلیت‌های دفاع هوایی کی‌یف در مقابل حملات روسیه متمرکز می‌کند. زلنسکی پیش از سفر به پاریس، راهی برلین شده بود و با اولاف شولتس صدراعظم آلمان دیدار کرد. زلنسکی در کشورهای متحد اروپایی به دنبال دریافت تسلیحات بیشتر از آنهاست تا بتواند بر روسیه فائق آید و همچنین منابع مالی را برای بازسازی کشورش جمع آوری کند. وی پیش از سفر به آلمان، به دیدار مقام‌های ایتالیایی در رم رفته بود و همچنین روز شنبه دیداری با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان داشت.

بازگرداندن روسیه به معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا توهمی بیش نیست
ایرنا/ معاون وزیر خارجه روسیه گفت که «معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا (CFE)» مغایر منافع امنیتی مسکو است و باید از توهم بازگشت روسیه به این معاهده دست کشید. ریابکوف، اظهار کرد: این معاهده سال‌هاست کارساز نبوده است، بنابراین خروج ما از آن نمی‌تواند وضعیت را بدتر کند. وی افزود: کسانی که هنوز امیدوارند ما به معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا بازگردیم باید از این توهم دست بردارند زیرا این معاهده مغایر منافع امنیتی روسیه است. غرب باید این واقعیت آشکار را بپذیرد. ریابکوف تاکید کرد که شرایط به منظور ارائه جایگزینی برای این معاهده فراهم نیست. وی ادامه داد: این معاهده به دلیل اقدامات خصمانه کشورهای عضو ناتو و متحدان آنها نابود شده است. معاهده اولیه نیروهای مسلح متعارف اروپا در پایان جنگ سرد توسط ۱۶ عضو ناتو و ۶ عضو پیمان ورشو امضا شد.

ارتش رژیم صهیونیستی آتش بس را نقض کرد
مهر/ رژیم موقت صهیونیستی با نقض آتش بس به چند نقطه و مقر دیده بانی مقاومت در شمال نوار غزه حمله کرد. به گزارش شرکت پخش تلویزیونی فلسطین (PBC)، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که چند مقر مقاومت در بیت لاهیا و بیت حانون واقع در شمال نوار غزه را با توپخانه مورد هدف قرار داده است. این در حالی است که مقاومت هم به مقابله با جنگنده‌های صهیونیست با موشک‌های زمین به هوا برخاسته است. این حملات که همچنان هم ادامه دارد در واکنش به حملات کوبنده مقاومت فلسطین رخ می‌دهد که صهیونیست‌ها را به هراس انداخته است.

انهدام باند سازمان‌یافته قاچاق سلاح در بندرعباس
تسنیم/ دادستان بندرعباس گفت: سربازان گمنام امام زمان در اداره کل اطلاعات هرمزگان یک باند سازمان‌یافته قاچاق سلاح را در بندرعباس متلاشی کردند. علیرضا احمدی منش، دادستان بندرعباس، اظهار داشت: در این عملیات که به دستور مقام قضایی و با کار پیچیده اطلاعاتی این باند متلاشی و دو نفر از اعضای باند شامل یک مرد و زن دستگیر شدند. وی افزود: در این عملیات ۱۸ قبضه سلاح کمری، ۳۷ تیغه خشاب و بیش از ۵۵۰ فشنگ کشف شد، تلاش برای دستگیری دیگر اعضای این باند قاچاق ادامه دارد. دادستان بندرعباس، عنوان کرد: دو متهم دستگیر شده تحویل مقام قضایی شدند و به سرعت به پرونده آن‌ها رسیدگی می‌شود. احمدی منش تصریح کرد: اعضای این باند در تلاش بودند انواع مختلف سلاح را از استان‌های شرقی کشور به استان هرمزگان وارد و از این طریق به دیگر استان‌ها قاچاق کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *