خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۲۱

**آیت‌الله جنتی: برای حل مشکلات کشور در هیچ سطحی بن‌بست وجود ندارد** در پاسخ به جنایت دوشنبه شب صهیونیست‌ها؛ مقاومت فلسطین بیش از 300 موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد** آیت‌الله کعبی: جریان نفاق خطرناک تر از ارتداد سیاسی و اجتماعی است** آیت‌الله اراکی: جبهه مقاومت درحال پیشرفت است** وزرای خارجه ایران، روسیه،‌ سوریه و ترکیه تأکید کردند: احترام به تمامیت ارضی سوریه و عدم مداخله خارجی
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 اجرای عدالت در پرونده شهید سلیمانی نباید مشمول زمان شود
آیت‌الله رئیسی در دیدار فائق زیدان، رئیس شورای‌عالی قضایی عراق با اشاره به توضیحات وی درباره پیگیری پرونده ترور سرداران مقاومت، گفت:‌ اراده دولت و نظام قضایی عراق در پیگیری پرونده جنایت هولناک آمریکایی‌ها در ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس و سپردن آمران،‌ مباشران و عاملان این جنایت به دست عدالت برای ما روشن است.رئیس جمهور با تأکید بر این‌که اجرای عدالت در پرونده ترور سرداران مبارزه با تروریسم نباید مشمول مرور زمان شود، بیان کرد: پیگیری این پرونده تا حصول نتیجه نشان خواهد داد که ایران و عراق در اجرای عدالت، در قبال کسانی که به‌هیچ میثاق و پیمانی پایبند نیستند، هیچ ملاحظه‌ای ندارند. رئیس‌جمهور با اشاره به تداوم همکاری‌های گسترده تهران – بغداد در حوزه انرژی، بر لزوم پایبندی و تسریع دولت عراق به اجرای تعهداتش تأکید کرد. فائق زیدان، رئیس شورای‌عالی قضایی عراق نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت گسترش روابط و همکاری‌های قضایی با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مصادیق همکاری قضایی دو کشور همسایه و برادر، محاکمه همه افرادی است که در جنایت تروریستی به شهادت رساندن سرداران مبارزه با تروریسم مشارکت داشتند. رئیس شورای‌عالی قضایی عراق همچنین گزارشی از اقدامات این کشور برای پرداخت مطالبات ایران در زمینه فروش گاز و برق به عراق ارائه کرد.

 همشهری
 غرب از پیروزی اوکراین می‌ترسد
«فیلیپ بریدلاو»، ژنرال سابق آمریکایی گفت: غرب به ‌دلیل تهدیدهای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از پیروزی اوکراین در جنگ می‌ترسد. ما از گسترش جنگ به درگیری هسته‌ای می‌ترسیم و نگرانیم که دامنه این جنگ به اروپا برسد. افراد بلندپایه در روسیه تقریباً هر هفته می‌گویند درصورت شکست در جنگ، سلاح هسته‌ای به میدان می‌آید.

 کیهان
 برای حل مشکلات کشور در هیچ سطحی بن‌بست وجود ندارد
دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا ضمن تسلیت به مناسبت ایام وفات حضرت عبدالعظیم حسنی -علیه السلام-، به فضیلت‌های این محدث بزرگ شیعه ‌اشاره کرد و گفت: ایشان از محدثین بزرگ و از اصحاب امام جواد و امام‌هادی -علیه السلام- بودند. آیت‌الله جنتی مهم‌ترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی حضرت عبدالعظیم -علیه السلام- را برابر دانستن فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار با فضیلت زیارت سیّدالشهدا‌ -علیه السلام- توسط حضرت امام‌هادی -علیه السلام- دانست و تصریح کرد: این نکته که شخصیتی مانند عبدالعظیم حسنی -علیه السلام- به خدمت حضرت امام‌هادی -علیه السلام- می‌رسید و عقاید خود را به آن امام بزرگوار عرضه می‌کرد، حاوی آموزه‌های بسیاری است. وی با بیان اینکه مهم‌ترین این آموزه‌ها ولایتمداری ایشان است، خاطرنشان کرد: در حقیقت این محدث بزرگ و عالم برجسته، اعتبار اجتماعی و علمی خود را برای معرفی جایگاه امامت هزینه کرد. دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به برخی مسائل روز گفت: به برکت قانون اساسی متعالی جمهوری اسلامی ایران، برای حل مشکلات کشور در هیچ سطحی بن‌بست وجود ندارد و همگان باید برای طی کردن مسیرهای قانونی و احترام به قانون تلاش کنند.
 تأکید حاضران در نشست مسکو بر احترام به تمامیت ارضی سوریه و عدم مداخله خارجی
نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه روز چهارشنبه با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو برگزار شد. در آغاز نشست چهارجانبه که دستورکار آن حل مسائل سوریه و رفع اختلافات میان آنکارا و دمشق اعلام شده بود وزیر خارجه روسیه دیدار وزرای خارجه ترکیه، سوریه، ایران و روسیه را مهم توصیف کرد و گفت: روند عادی‌‌سازی روابط میان ترکیه و سوریه، فرصت‌های جدیدی را برای فرمول «آستانه» در خصوص حل بحران سوریه ایجاد می‌کند. آغاز روند عادی‌‌سازی میان ترکیه و سوریه بر روی اوضاع منطقه و به طور کلی خاورمیانه تاثیر مثبتی می‌گذارد. لاوروف در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: «بر اساس اطلاعات ما، ایالات متحده آمریکا تشکیل [گروه موسوم به] «ارتش آزاد سوریه» را با مشارکت شبه‌نظامیان داعش برای بی‌ثبات کردن اوضاع در این کشور آغاز کرده است.»لاوروف ادامه داد: ما به دنبال همکاری نزدیک برای مبارزه با تروریسم هستیم و یکی از مواردی که با آن مخالفیم حضور نیروهای ‌اشغالگر آمریکا در سوریه است. در خاتمه نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران،روسیه،ترکیه و سوریه بیانیه‌ای صادر شد که در آن بر تمامیت ارضی سوریه و طراحی نقشه راه برای پیشبرد روابط ترکیه وسوریه تاکید شد. در بخشی از این بیانیه عنوان شده است: با نظر به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و بیانیه‌های رسمی در روند آستانه، شرکت کنندگان بر تعهد خود نسبت به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی و مبارزه با تمام ‌اشکال تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط گرایی در این کشور تأکید کردند.
 قدرت‌های سنتی جهان دیگر قادر به تحمیل نظرات خود نیستند
وزیر امور خارجه ایران در نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران،روسیه،ترکیه و سوریه خاطرنشان کرد: امروزه در شرایط ویژه و کم نظیری در روابط بین‌الملل قرار داریم. همه نشانه‌ها و متغیرها گواه روند گذار در نظم جهانی، افول قدرت آمریکا و پررنگ شدن منطقه‌گرایی است. قدرت‌های سنتی جهان دیگر به مانند گذشته قادر به تحمیل نظرات خود و اعمال یکجانبه‌گرایی نیستند و این امر فرصتی را فراهم آورده است تا بتوان مشکلات جمهوری عربی سوریه را با بلوغ و ابتکارات سیاسی حل و فصل کرده و امنیت، ثبات و توسعه را در این کشور و منطقه رقم زد. امیرعبداللهیان ضمن استقبال از آغاز گفت‌وگوهای جمهوری عربی سوریه و جمهوری ترکیه، اظهار داشت: این رخداد را در جهت خیر و صلاح مردم دو کشور و امنیت منطقه می‌دانیم و عمیقاً باور داریم این دو کشور می‌توانند گذشته را پشت سر گذاشته و با نگاه به آینده، موضوعات دوجانبه خود را از طریق گفت‌وگو و تعمیق همکاری‌ها بر اساس حسن همجواری، حل و فصل کنند. تجربه نشان داده است که توسل به اقدام نظامی نه تنها به حل مشکلات کمک نمی‌کند، بلکه علاوه‌بر تحمیل خسارات انسانی و مادی، موجب پیچیده‌تر شدن اختلافات موجود می‌شود.

 ایران
 سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گشایش یافت
مراسم افتتاحیه سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، روز گذشته در محل مصلی برگزار و درهای نمایشگاه به روی علاقه‌مندان به کتاب باز شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: امسال فضای مصلی زیبای شهرمان به صورت کامل در اختیار اهالی کتاب قرار گرفته و ۱۲۵ هزار متر مربع در اختیار ناشران قرار دارد و همه مشتاقان کتاب و نشر فضای کافی برای بازدید و خرید در اختیار دارند. اسماعیلی همچنین از حضور ۳ هزار ناشر گفت و پیش‌بینی کرد که بین ۵ تا ۷ میلیون نفر از نمایشگاه امسال بازدید کنند.
 نیروگاه اتمی بوشهر وارد مدار شد
نیروگاه اتمی بوشهر در مدار تولید برق کشور قرار گرفت. شرکت مدیریت شبکه برق ایران روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام داشت: نیروگاه اتمی بوشهر پس از ۸۰ روز تعمیرات دوره‌ای و سوخت‌گذاری با موفقیت در مدار تولید برق قرار گرفت. اکنون این نیروگاه اتمی با ظرفیت یک‌هزار مگاوات و تولید ۱۰۰ درصد در مدار قرار دارد. این نیروگاه اتمی که در منطقه گرمسیری واقع شده برق یک شهر با جمعیت معادل یک میلیون نفر را تأمین می‌کند.

 وطن امروز
 تأکید رئیس‌جمهور بر مقابله با هرگونه تبعیض و روابط ناسالم اداری
آیت‌الله رئیسی در جلسه روز گذشته هیأت دولت، با اشاره به لزوم هماهنگی در «قیمت‌گذاری کالاها و خدمات» تأکید کرد: دستگاه‌ها در تعیین تعرفه کالا و خدمات با ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هماهنگ باشند تا در حق تولید‌کننده و همچنین مصرف‌کننده اجحاف نشود.
رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر ضرورت «مبارزه با فساد» و مقابله با هرگونه «تبعیض و روابط ناسالم اداری»، نظارت و پیشگیری را مؤثرترین و مهم‌ترین عامل مقابله با مفاسد دانست و تصریح کرد: مقابله با فساد زمانی مؤثر است که مردم در عمل احساس کنند دولت مردمی به تمام قوانین و ضوابط پایبند بوده و اجازه نمی‌دهد هیچ مدیر یا کارمندی از قدرت و منابعی که در اختیار دارد، سوءاستفاده کند. رئیسی «صداقت» را از عناصر مهم حکمرانی دانست و با تأکید بر صادق‌الوعد بودن دولت و لزوم پیگیری به‌موقع کارها گفت: مردم از دولتمردان انتظار دارند علاوه بر صدق نیت، در گفتار و عمل هم صادق باشند و هرجا امکان انجام کاری را نداشتند، صادقانه علل آن را با مردم در میان بگذارند. رئیس‌جمهور «حمایت از نخبگان» در همه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی را ضروری دانست و تصریح کرد: حمایت از نخبگان مختص و منحصر به یک دستگاه نیست و همه ارکان دولت و حاکمیت باید در راستای تحقق انتظارات مقام معظم رهبری و بر اساس نیاز کشور به نخبگان توجه داشته باشند.
 نامه ایران به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل درباره اظهارات تهدید‌آمیز جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هشدار داد. سعید ایروانی در بخشی از این نامه توجه شورای امنیت را به نقض دیگری از مقررات حقوق بین‌الملل توسط ایالات متحده آمریکا علیه ایران جلب کرد و گفت: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارات اخیر خود در مؤسسه واشنگتن در تاریخ ۴ مه ‌۲۰۲۳ تلویحاً جمهوری اسلامی ایران را به استفاده از زور علیه تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای آن از طریق حمایت آمریکا از به اصطلاح به رسمیت شناختن آزادی عمل رژیم اسرائیل تهدید کرد. بدون شک، این اظهارات غیرمسؤولانه، تحریک‌آمیز و جنگ‌طلبانه، قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد، بویژه بند ۴ ماده ۲ را نقض می‌کند. وی ادامه داد: علاوه بر این، چنین اظهاراتی نه تنها دلالت بر همدستی ایالات متحده در هرگونه اقدامات تروریستی یا تجاوزکارانه رژیم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران، از جمله علیه تأسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز آن دارد، بلکه پذیرش مسؤولیت از سوی آمریکا به دلیل نقش آن در کمک، تسهیل و حمایت از عملیات تروریستی و خرابکارانه اسرائیل علیه مقامات، دانشمندان، مردم و تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است. بنابراین مطابق حقوق بین‌الملل، آمریکا مسؤول عواقب چنین اقدامات خلاف بین‌المللی است.

 جوان 
 جریانی تلاش می‌کند دستاورد‌های دولت دیده نشود
وزیر کشور که در گردهمایی نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها سخن می‌گفت، افزود: همه باید با هم تلاش کنیم تا مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری چشمگیر باشد. وحیدی با اشاره به شکست دشمنان در جنگ ترکیبی سنگین، همه‌جانبه و برنامه ریزی شده سال گذشته و تمرکز کنونی آنان برای کاهش حضور مردم در انتخابات اظهار کرد: مردم باید احساس کنند که دولت همواره و در همه صحنه‌ها در کنار آنان است، به خواسته‌های آنان توجه دارد و چنین نگاهی مهم و تعیین‌کننده است. تلاش دشمنان بر این محور تمرکز دارد که نگذارند پیشرفت‌های بزرگ دولت با وجود تحریم‌ها و برخی مشکلات به جا مانده از سال‌های گذشته در اذهان مردم به خوبی به تصویر کشیده شود. وحیدی با اشاره به اینکه اقدامات بزرگ در دولت رئیسی انجام شده و دستاورد‌های زیادی به دست آمده است، خاطر نشان کرد: تلاش می‌شود تا نگذارند مردم متوجه این حجم از فعالیت‌ها و اقدامات کم سابقه دولت سیزدهم در زمینه‌های گوناگونی چون نفت، گاز و آب شوند.وزیر کشور با اشاره به موفقیت‌های بزرگ جمهوری اسلامی در سطح منطقه ای، سیاسی و بین الملل و بهبود وضعیت سیاسی در داخل کشور با وجود توطئه‌ها و جنگ ترکیبی دشمن گفت: اکنون یک همسویی بین بخش‌های مختلف در کشور ایجاد شده است و به همین خاطر کشور از ماجراجویی‌های دشمنان سربلند بیرون آمده است.

 خراسان
 تقلای پارلمان سوئد برای احیای طرح شکست خورده غرب علیه سپاه
نمایندگان پارلمان سوئد به طرحی رای دادند که دولت این کشور را ملزم می‌کند در چارچوب اتحادیه اروپا نهاد رسمی نظامی ایران را سازمان تروریستی شناسایی کند. بر اساس این مصوبه ، دولت سوئد موظف است تا برای افزودن نام سپاه به فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، طرحی که پیشتر در سطح شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا مطرح اما به دلیل موانع قانونی با شکست مواجه شد، تلاش کند.
 پیام‌رسان‌های داخلی از بلوغ قابل قبولی برخوردار هستند
زارع‌پور درباره پیام‌رسان‌های داخلی گفت: پیام‌رسان‌های داخلی از بلوغ قابل قبولی برخوردار هستند و حدود ۴۰ میلیون کاربر در این پیام‌رسان‌ها فعالیت می‌کنند و روزبه‌روز کیفیت آن‌ها بیشتر می‌شود؛ ضمن این‌که ده‌ها پلتفرم خارجی نظیر imessage ،FaceTime ،Imo ،Discord و دیگر پیام‌رسان‌های خارجی برای ارتباط با خارج از کشور وجود دارد.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی در حال بررسی است؛ در پی افزایش هزینه‌ها، اپراتورها پیشنهادهایی را در این باره مطرح کردند که درباره آن اطلاع‌رسانی می‌شود. زارع پور گفت: آخرین تعرفه بسته‌های اینترنتی مربوط به سال ۹۶ است و در دولت سیزدهم افزایش قیمت وجود نداشته است؛ از طرفی سال گذشته بسته‌های زیرقیمت حذف شد اما اپراتورها بسته‌های جدیدی معرفی نکردند. وی ادامه داد: موضوع افزایش قیمت در حال بررسی است؛ چرا که به‌دلیل افزایش هزینه‌ها، دستمزد، افزایش قیمت دلار و تجهیزات، پیشنهادهایی را اپراتورها مطرح کردند که در صورت نیاز اطلاع‌رسانی لازم دراین‌باره انجام خواهد شد. البته هدف این است که به مردم فشاری وارد نشود، ولی اپراتورها هم برای افزایش کیفیت خدمات، باید سرمایه‌گذاری لازم را دراین‌باره انجام دهند.

 مردم سالاری 
 رؤسای کمیته‌های ستاد انتخابات کشور مشخص شدند
وزیر کشور احکام رؤسای کمیته‌های دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و رئیس هیأت بازرسی ستاد انتخابات کشور را صادر کرد. وحیدی در این احکام، محسن اسلامی، افشار دارابی، محسن حقیقت، میکائیل راسخی، امیر شجاعان و علیرضا احمدی را به ترتیب به عنوان دبیر، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی، رئیس کمیته حراست و استعلامات، رئیس کمیته مالی و پشتیبانی، رئیس کمیته فناوری اطلاعات و رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخابات کشور تعیین کرد. براساس حکم وزیر کشور، رؤسای کمیته‌های مزبور در ستاد انتخابات کشور عضویت دارند. وحیدی همچنین در احکام دیگری،‌هاشم کارگر را به عنوان عضو ستاد انتخابات کشور و محمد مهدی عارف‌پور را به عنوان رئیس هیأت مرکزی بازرسی انتخابات تعیین کرد. براساس این احکام، رؤسای کمیته‌های تخصصی مکلف شدند ضمن هماهنگی و همکاری با رئیس ستاد انتخابات کشور، تمامی امکانات و ظرفیت‌ها را برای برگزاری هر چه باشکوهتر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به کار گیرند.
 واکنش «محسن رضایی» به شایعه کناره‌گیری از دولت
معاون اقتصادی رئیس جمهور خبر کناره‌گیری خود از دولت را تأیید نکرد. محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به شایعه رفتن خود از دولت تصریح کرد: همان اطلاعیه‌ای که دفتر معاونت اقتصادی منتشر کرده است، درست است. اخیرا دفتر معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که محسن رضایی هیچگونه برنامه‌ای برای حضور در انتخابات پیش روی مجلس را ندارد.

 قدس 
 افتتاح پایگاه بالگردی و پهپادی نیروی زمینی سپاه در زاهدان
با حضور سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، صبح دیروز پایگاه هوایی و بالگردی جنوب شرق کشور و هلی‌گاه هواپیماهای بدون سرنشین هوانیروز نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام شهید علی عربی در زاهدان به بهره‌برداری رسید. این پایگاه با قابلیت فرود و برخاست انواع بالگردهای هجومی و رزمی، پشتیبانی- امدادی و هواپیماهای بدون سرنشین با استفاده از جدیدترین شیوه نامه‌های فنی-مهندسی و منطبق بر استانداردهای هوانوردی، توسط مهندسی رزمی سپاه و متخصصان داخلی ساخته شده است. سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: با بهره‌برداری از این پایگاه، ناوگان بالگردی نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور برای مأموریت‌های بزرگ امنیتی – دفاعی، امداد و نجات، پشتیبانی، مردم یاری و خدمات‌رسانی تقویت و تجهیز شد.
 حمایت کره شمالی از روسیه
به گزارش خبرگزاری «یونایتدپرس» به نقل از «خبرگزاری دولتی کره شمالی» کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی در پیام تبریکی به «ولادیمیر پوتین» گفت: روسیه بر «نیروهای متخاصم» پیروز خواهد شد. کره‌شمالی در بحبوحه نبرد روسیه با اوکراین ضمن تقویت روابط خود با مسکو گفت: پیونگ‌یانگ خواستار تقویت همکاری‌ها با روسیه برای مقابله با اقدامات ثبات‌زدای آمریکا در شرق آسیاست.
 آتش خشم در پاکستان
در پی درگیری‌ میان هواداران عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان و نیروهای پلیس که از دو روز گذشته در سراسر شهرهای پاکستان رخ داده، دست‌کم دو نفر کشته و بیش از یک‌هزار نفر دیگر بازداشت شدند. وبگاه «اینتل ری‌پابلیک» در این خصوص گزارش کرد: عمران‌خان که به اتهام فساد بازداشت شده می‌گوید بازداشت وی با انگیزه‌های سیاسی رخ داده است.
 گسترش ناتو به شرق آسیا
یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن به سی‌ان‌ان گفت: توکیو در حال مذاکره برای افتتاح دفتر ارتباط ناتو است که نخستین دفتر از نوع خود در آسیاست و افزود: حمله روسیه به اوکراین، جهان را از ثبات کمتری برخوردار کرده است. به‌طور خاص حمله روسیه به اوکراین، ژاپن را مجبور کرد در مورد امنیت منطقه تجدیدنظر کند .او گفت: «دلیل ما این است از زمان حمله روسیه به اوکراین، جهان بی‌ثبات‌تر شده است».
 ضرورت محکومیت جنایات اسرائیل توسط سازمان ملل و اتحادیه عرب
«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی از سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب خواست با در پیش گرفتن مسیرهای دیپلماتیک، سازمان ملل و شورای امنیت را به برداشتن گام‌های جدی در قبال رژیم صهیونیستی وادارند و از ملت مظلوم فلسطین حمایت لازم را به عمل آورند.

 اعتماد
 پادشاه سعودی از «بشار اسد» برای شرکت در نشست اتحادیه عرب دعوت کرد
ریاست‌جمهوری سوریه روز چهارشنبه خبر داد که «بشار اسد» رییس‌جمهور سوریه دعوت رسمی از «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب که قرار است روز ۱۹ مه‌ در شهر جده برگزار شود، دریافت کرده است. پیش از این برخی منابع خبر داده بودند که احتمال دارد بشار اسد پیش از نشست اتحادیه عرب به عربستان سفر کند.

 اطلاعات 
 مقاومت فلسطین بیش از ۳۰۰ موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد
منابع فلسطینی از آغاز حملات تلافی‌جویانه مقاومت فلسطین در واکنش به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی خبر دادند. رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که در پی حملات راکتی مقاومت به اسرائیل، آژیر خطر در عسقلان و برخی شهرک‌های صهیونیستی مجاور غزه به صدا در آمده است. بنابر گزارش‌ها تاکنون بیش از ۳۰۰ راکت به سمت اراضی اشغالی نزدیک به غزه شلیک شده که سامانه گنبد آهنین تنها تعداد محدودی راکت را رهگیری کرده است.
منابع عبری از وقوع دست‌کم سه انفجار در تل‌آویو در پی حملات موشکی مقاومت فلسطین خبر دادند. گفته می‌شود در یکی از این حملات پایگاه هوایی بلماحیم هدف قرار گرفته است.همچنین اطلاعات ناوبری بین‌‎المللی گزارش داد که ترافیک هوایی در فرودگاه بن گوریون در تل آویو پس از شلیک راکت از غزه مختل شده است. براین اساس، تا اطلاع ثانوی پروازی از این فرودگاه انجام نخواهد شد. در همین رابطه،منابع عبری زبان اعلام کردند که مقاومت فلسطین مناطق مجاور فرودگاه بن‌گوریون را هدف حمله راکتی قرار داده است.همچنین پایگاه خبری عبری زبان حدشوت از مقابله سامانه گنبد آهنین با راکت‌های مقاومت در نزدیکی یک هواپیمای اسرائیلی که در حال پرواز بوده، خبر داد. از طرفی، منابع فلسطینی از به صدا درآمدن آژیر خطر در مناطق مختلف اراضی اشغالی از جمله عسقلان، اشدود، حولون، بات یام خبر می‌دهند.منابع عبری اذعان کردند که در حملات موشکی مقاومت فلسطین علیه اسدود، یک شهرک‌نشین صهیونیست زخمی شده است.
 بررسی پیش‌نویس اصلاحات ساختار بودجه در جلسه سران قوا
جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به منظور ادامه بررسی پیش‌نویس اصلاحات ساختار بودجه، عصر چهارشنبه به ریاست رئیس جمهوری و با حضور دیگر اعضا برگزار شد. این جلسات به منظور رفع چالش‌های ساختاری حاکم بر بودجه و بنا به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. در این جلسه با تاکید بر ضرورت نگاه ملی و فرابخشی به سند بودجه، ماده یک پیش‌نویس اصلاح ساختار بودجه درباره بررسی شیوه بودجه‌ریزی کشور، ازسوی اعضا مورد تبادل نظر قرار گرفت.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

جبهه مقاومت درحال پیشرفت است
حوزه/ آیت‌الله اراکی در همایش بین‌المللی شباب المقاومه لشکر فاطمیون، که با عنوان «فاطمیون و نظم نوین جهانی» در سالن همایش‌های پیامبر اعظم مدرسه امام کاظم -علیه السلام- در قم برگزار شد با تجلیل از شهدایی که اخیرا در غزه به شهادت رسیدند گفت: به مردم مقاوم فلسطین بشارت می‌دهیم که نتیجه مقاومت‌ها پیروزی خواهد بود. عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: ما از این اجتماع پیامی به مردم غزه می‌فرستیم و می‌گوییم که همه ما، جهان اسلام و آزادگان جهان پشتیبان شما هستند.وی اولین خاصیت راه مقاومت را ایثار دانست و گفت: از این ایثار احساس خوف یا حزن نکردن دیگر ویژگی مقاومت است.عضو جامعه مدرسین خاصیت دیگر جبهه مقاومت را ایمان به نصرت و یقین به پیروزی برشمرد و گفت: جبهه مقاومت همواره درحال افزایش است و از نظر کمی و کیفی درحال پیشرفت است؛ از مهم‌ترین نکاتی که باید مورد توجه جبهه مقاومت قرار گیرد توسعه در میان اقشار مختلف مردم است.

جریان نفاق خطرناک‌تر از ارتداد سیاسی و اجتماعی است
رسا/ آیت‌الله کعبی در مراسم نکوداشت شهید آیت‌الله عباسعلی سلیمانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آن عالم فرزانه، با تاکید بر این که شهید آیت‌الله سلیمانی قربانی جنگ رسانه‌ای دشمن و اتحاد شوم جریان ارتداد و نفاق در درون انقلاب اسلامی شد، اظهار داشت: این شهید، شهید جهاد تبیین و جهاد و مقاومت است و اگر کسی در عصر حاضر در دفاع از انقلاب اسلامی، مقابله با دشمنان و حفظ نظام اسلامی در میدان حاضر شده و در این مسیر به شهادت برسد، شهید فی سبیل‌الله است. عضو جامعه مدرسین با تبیین استراتژی حضرت رسول الله -صلی الله علیه و آله- در مقابله و مواجهه با خط نفاق، این جریان را به مراتب از ارتداد سیاسی و اجتماعی خطرناک‌تر خواند و ویژگی خاص و ظاهری این جریان در شرایط کنونی را تأیید ظاهری انقلاب عنوان کرد. وی افزود: امروزه روحانیت پرچمدار اسلام ناب و مکتب اهل بیت -علیهم السلام- در عصر غیبت بوده و در کنار انقلاب اسلامی هستند و شهید آیت‌الله سلیمانی یکی از بزرگ مردان پرچمدار اسلام ناب محمدی و مکتب اهل‌بیت -علیهم السلام- در این دوران است.

شهادت فرمانده مقاومت در حمله پهپادی صهیونیست‌ها
باشگاه خبرنگاران/ جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در آخرین جنایت خود شب گذشته به ساختمانی مسکونی در خان یونس در جنوب نوار غزه حمله ور شدند که در نتیجه آن ۳ فلسطینی از جمله یکی از فرماندهان سرایا القدس به همراه برادرش به شهادت رسیده و تعدادی نیز زخمی شدند.در حمله اخیر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به شهرک حمد در غرب خان یونس، علی حسن غالی، عضو شورای نظامی گروهان قدس به شهادت رسیده است. به گزارش منابع خبری این حمله به طبقه پنجم این ساختمان مسکونی و محل سکونت این فرمانده شهید و توسط یک فروند پهپاد انتحاری انجام شده است. گفته می‌شود رژیم صهیونیستی در این حمله خود از موشک‌های هدایت شونده GBU ۳۹ ساخت آمریکا استفاده کرده است.

«فاطمی‌امین» مشاور رئیس‌جمهور شد
باشگاه خبرنگاران/ وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با حکم آیت‌الله رئیسی به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور در نظارت بر روند اجرای طرح‌های تولیدی منصوب شد. آیت‌الله رئیسی در این حکم پیگیری و نظارت بر روند پیشرفت طرح‌های بزرگ و پیشران تولیدی کشور و رصد و پایش میزان موفقیت و موانع پیش روی دستگاه‌های اجرایی به‌منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص رشد تولید را از اهم مأموریت‌های سیدرضا فاطمی امین عنوان کرده است. سیدرضا فاطمی امین سوم شهریور ۱۴۰۰ با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت انتخاب شد و دهم اردیبهشت ۱۴۰۲ با ۱۰۲ رأی مخالف و ۱۶۲ رأی موافق نمایندگان مجلس یازدهم از وزارت صمت خداحافظی کرد.

پرونده ترور شهید سلیمانی بی‌کیفر نخواهد ماند
ایرنا/ معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: پیام پیگیری قضایی پرونده ترور شهید سلیمانی این است که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق مصمم هستند به بی کیفرمانی در این پرونده پایان دهند. غریب آبادی افزود: این موضوع که یک دولتی است به نام آمریکا این مانع محاکمه آنها نخواهد شد؛ حال اگر ما به مجرمی دسترسی نداریم باید اجرای قوانین را معطل بگذاریم؟ نه این مانع از اجرای عدالت نخواهد بود. وی همچنین گفت: این اقدام نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران و صدور کیفرخواست در عراق در آینده رعب و وحشتی در دل کسانی که این اقدامات تروریستی را انجام داده‌اند خواهد انداخت. این اقدام تروریستی بی کیفر نخواهد ماند.

تأکید مقام پاکستانی بر تکمیل خط لوله انتقال گاز از ایران
ایرنا/ دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور صنایع و تولید گفت: تکمیل خط لوله انتقال گاز از ایران تنها راه حل برای بحران انرژی در پاکستان است. «تسنیم احمد قریشی» در دیدار با صنعت‌گران پاکستانی تأکید کرد که تکمیل خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان کمک می‌کند تا نیازهای فزاینده خود در حوزه انرژی را تأمین کرده و وابستگی به واردات نفت را کاهش دهد. اسد مجید خان قائم مقام وزارت خارجه پاکستان ماه گذشته به کمیته روابط خارجی مجلس این کشور اعلام کرد که اسلام‌آباد برای پیشبرد طرح انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران مصمم و تکمیل آن همچنان اولویت کاری دولت پاکستان است.

اسرائیل متجاوز به التماس افتاد: آتش‌بس شود به آن پایبند خواهیم بود!
تسنیم/ رژیم صهیونیستی که خود آغازگر تجاوزات وحشیانه به نوار غزه از چند روز گذشته بوده است، در پی پاسخ کوبنده و غافلگیرکننده گروه‌های مقاومت به تجاوزات مستمر، برای برقراری آتش بس به التماس افتاده و از طرف‌های میانجی در این زمینه کمک خواسته است. مصر، قطر و سازمان ملل به عنوان طرف‌های میانجی با اسماعیل هنیه رئیس جنبش حماس برای بررسی تجاوزات اشغالگران به نوار غزه تماس گرفتند. هنیه بر وحدت گروههای مقاومت و آمادگی کامل آنها برای مقابله با هرگونه تجاوزگری اشغالگران تأکید کرد. کانال سیزدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی ادعا کرد که اسرائیل برای پایبندی به آتش بس آماده است.

نخست‌وزیر به خواست مردم اهمیت نمی‌دهد
فارس/رهبر حزب کارگر انگلیس در پارلمان، نخست وزیر انگلیس را به بی‌توجهی به خواسته‌های مردم متهم کرد. «کر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس «ریشی سوناک» نخست وزیر را متهم کرد که به حرف مردم این کشور گوش نمی‌دهد. استارمر، سوناک را متهم کرد که حفظ سود از نفت و گاز را بر متوقف ساختن افزایش قبوض ترجیح می‌دهد. رهبر اپوزیسیون انگلیس همچنین با انتقاد از سوناک در استفاده نامناسب از بودجه گفت: اقدامات وی باعث شده تا شهروندان مرفه انگلیس برای مستقلات خارج از کشور مالیات بر درآمد پرداخت نکنند.

رایزنی مقام‌های امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره حمله به غزه
ایرنا/ مقام‌های امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص حملات اخیر تل آویو به نوار غزه گفت‌وگو کردند.کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در تماس تلفنی با «تساحی هنگبی» رئیس شورای موسوم به «امنیت ملی» رژیم صهیونیستی، بر حمایت کاخ سفید از این رژیم تأکید کرد. وی همچنین با اشاره به ادامه تلاش‌های منطقه‌ای برای میانجی‌گری و رسیدن به آتش‌بس، بر ضرورت کاهش تنش‌ها و جلوگیری از تلفات بیشتر تاکید کرد. «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز چهارشنبه شب با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا گفت‌وگو کرد. از بامداد روز سه شنبه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نوار غزه را هدف حملات سنگین خود قرار دادند که در جریان آن تاکنون ۲۳ فلسطینی از جمله چند کودک و زن و ۴ فرمانده ارشد گروهان‌های قدس (سرایا القدس) شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین شهید شدند. ارتش رژیم صهیونیستی ساعاتی پیش نیز اعلام کرد که ۱۳۳ نقطه از نوار غزه را آماج حملات شدید خود قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *