خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۲۰

**آیت الله حسینی بوشهری: تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها هنر مدیریت است** وزیر اقتصاد اعلام کرد: سهم دلار در تجارت کشور به زیر ۱۰ درصد رسید** آیت‌الله مقتدایی: حوزه علمیه خواهران نعمتی برای جمهوری اسلامی است** پیام گروه‌های مقاومت به صهیونیست‌ها: 100درصد انتقام می‌گیریم** وزیر امور خارجه: دولت و ملت سوریه بخشی از حقیقت منطقه هستند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 نخست‌وزیر سابق پاکستان بازداشت شد
عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان در حالی که دیروز برای دفاع از خود در برابر اتهامات فساد به دادگاه عالی اسلام‌آباد رفته‌بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.ویدئوهای منتشرشده نشان می‌دهد نیروهای امنیتی با نفربرهای زرهی، عمران خان را پس از ورود به محوطه دادگاه عالی اسلام‌آباد، بازداشت می‌کنند سپس او را در خودروهای نظامی می‌برند. وکیل عمران خان در ویدئویی که در توییتر منتشر کرده، گفت: او خارج از دادگاه عالی اسلام‌آباد بازداشت شده و در این روند به شدت مجروح شده‌است. مسرت چیما، از مقام‌های حزب تحریک انصاف پاکستان هم در ویدئویی در توییتر مدعی شد، آنها در حال شکنجه عمران خان هستند و او را می‌زنند. از فروردین سال گذشته که عمران خان توسط مخالفانش در پارلمان از سمت نخست‌وزیری برکنار شد، ده‌ها پرونده قضایی علیه او تشکیل شده‌ که به گفته عمران‌خان با انگیزه‌های سیاسی بوده‌است. در همین مدت نیروهای امنیتی چند بار تلاش کرده‌بودند که او را در محل اقامتش در لاهور بازداشت کنند اما هوادارانش مانع این کار شدند. عمران خان در این مدت همواره برای برگزاری انتخابات زودهنگام تلاش کرده‌بود و بازداشت او در حالی که قرار است انتخابات سراسری به زودی برگزار شود، با واکنش شدید هوادارانش روبه‌رو شده‌است. به گزارش رسانه‌های محلی، اعضای حزب تحریک انصاف پاکستان، به رهبری عمران خان با پلیس درگیر شدند و بنابر گزارش‌ها، تعدادی زخمی شده‌اند.

 همشهری 
 ارمنستان در مذاکرات با باکو پیشرفتی به‌دست نیاورده است
آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان گفت: ما در قبال مسائل اصلی مذاکرات یعنی تعریف اراضی حاکمیتی ارمنستان به میزان ۲۹۸۰۰کیلومترمربع، ایجاد مکانیسم بین‌المللی باکو- استپاناکرت و ارائه تضمین‌های بین‌المللی پیشرفتی حاصل نکردیم. از این‌رو نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، به‌زودی دیداری مجدد با یکدیگر خواهند داشت.
 سوریه خاستگاه اعراب است
عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس جهان عرب تصریح کرد: سوریه خاستگاه اعراب و تابلوی اصلی آنهاست، این کشور همه زخم‌ها را پشت سر گذاشته و صفحه گذشته را ورق زده چراکه به‌دنبال اتحاد اعراب و همبستگی آنهاست و می‌خواهد اعراب را حول مسئله اصلی آنها متحد کرده و از ملت فلسطین حمایت کند.
 حقابه ایران را به رسمیت می‌شناسیم
امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان گفت: کابل حقابه ایران از رود هلمند را به رسمیت می‌شناسد و امیدوار است که امسال باران بیشتری ببارد تا با افزایش ذخایر آبی، نیازهای هر دو کشور افغانستان و ایران تأمین شود. افغانستان خواستار ایجاد مشکل برای ایران نیست.

 کیهان
 سهم دلار در تجارت کشور به زیر ۱۰ درصد رسید
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد دولت در زمینه قطع وابستگی اقتصاد کشور به دلار خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۷ به‌طور مشخص بعد از شروع تحریم‌ها دستورکار کشور کاهش اتکا به دلار بود اما به ‌کندی پیش می‌رفت، ولی با اهتمام رئیس‌جمهور دولت سیزدهم مبنی بر تسریع در این زمینه، اقدامات خوبی انجام شده است. خاندوزی اظهار داشت: امروز به‌طور مشخص سهم دلار در تسویه‌های تجاری کشور به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است در حالی ‌که دو سال قبل حدود ۳۰ درصد بود؛ بنابراین به‌سرعت مبادله با ارزهای محلی در دستورکار قرار دارد. وی یک اقدام در این زمینه را اتصال شبکه شتاب کشور به دیگر کشورها دانست و افزود: به‌طور مشخص این اتصال با شبکه بانکی روسیه انجام شده است و درخصوص کشورهای دیگری مانند ترکیه، عمان و عراق هم بانک مرکزی پیگیر انجام آن است.وزیر امور اقتصادی و دارایی مبادلات پایا را از دیگر راهبردها برای کاهش وابستگی تجارت ایران به دلار دانست و اظهار داشت:‌ یکی از ظرفیت‌های آن، اتحادیه پایاپای آسیایی است و در همین راستا در اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد اجلاس این اتحادیه با حضور ۹ کشور در تهران برگزار خواهد شد. وی توسعه پیمان‌های پولی را دیگر سیاست دولت در این زمینه عنوان کرد و افزود: تلاش می‌کنیم به‌تدریج سهم کمتر از ۱۰ درصد دلار از کل مبادلات خارجی کشور باز هم کمتر شود.
 ۹۵ درصد مشکلات امنیتی اسرائیل از ایران ناشی می‌شود
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که ۹۵ درصد از مشکلات امنیتی رژیم تحت امر او از ایران ناشی می‌شود. نتانیاهو گفت: «ما با تلاش‌های ایران جهت کلید زدن یک کارزار چندجبهه‌ای علیه خودمان مواجه هستیم. دستور من به ارتش اسرائیل و دستگاه‌های امنیتی این است که برای یک کارزار در چند جبهه آماده ‌باشید… اگر به چنین چیزی نیاز داشته باشیم می‌توانیم آن را انجام دهیم.»

 ایران 
 بررسی و تصویب تعدادی از احکام برنامه مهار تورم و رشد تولید
جلسه شورای اقتصاد بعد از ظهر سه‌شنبه به ریاست آیت‌الله رئیسی و با دستور کار بررسی احکام برنامه مهار تورم و رشد تولید، برگزار و احکام مورد نیاز به منظور تحقق رشد اقتصادی هدف و کاهش نرخ تورم بررسی شد. در این جلسه احکام مربوط به رفع ناترازی ارزی، انضباط مالی و پولی و همچنین تسهیل تأمین مالی فعالیت‌های تولیدی تصویب و مقرر شد، این احکام توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، نهایی تا جهت اجرا به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شود.برنامه مهار تورم و رشد تولید با کار مشترک سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی و همکاری وزارتخانه‌های نفت و صنعت، معدن و تجارت تدوین شده است.
 برگزاری جلسه مجمع شهرداران کلانشهرها با حضور معاون اول رئیس جمهور
معاون اول رئیس جمهور روز گذشته در جلسه مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، با تأکید بر لزوم مشارکت جدی شهرداری‌ها در تحقق شعار سال، گفت: شهرداری‌های کشور به دلیل ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با جامعه می‌توانند از طریق مردمی کردن اقتصاد نقش مؤثری در تحقق شعار سال ایفا کنند.محمد مخبر، همچنین با اشاره به اینکه نقدینگی موجود در جامعه می‌تواند زمینه اختلال در بازارهای مختلف را مهیا کند، اظهارکرد: اگر نقدینگی در خدمت تولید و سازندگی قرار گیرد، تحولات مثبتی در کشور ایجاد خواهد کرد و شهرداران کلانشهرها باید با تعریف پروژه‌های مختلف، زمینه مشارکت مردم و جذب نقدینگی جامعه را برای اجرای این پروژه‌ها فراهم سازند تا از این طریق بتوان در کاهش تورم نیز اثرگذار بود.معاون اول رئیس جمهور تأمین و به روز‌رسانی تجهیزات، ناوگان حمل و نقل عمومی و ماشین‌آلات شهرداری‌ها را امری ضروری برشمرد و از شهرداران کلانشهرها خواست ضمن تعامل مناسب با وزارت کشور، امکانات مورد نیاز را از تولیدات داخلی تهیه کنند و چنانچه ظرفیت لازم برای تأمین داخلی وجود نداشت از دیگر مسیرها برای تأمین نیازمندی‌های خود اقدام کنند.
 واکنش توئیتری وزیر خارجه امریکا به اعدام اسیود
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در اظهارنظری مداخله‌جویانه و بدون اشاره به شهدا و قربانیان حملات تروریستی، اعدام حبیب اسیود، سرکرده یک گروهک تجزیه‌طلب را محکوم کرد. آنتونی بلینکن، با انتشار متنی در توئیتر نوشت: «امریکا اعدام ناعادلانه حبیب چعب، شهروند دوتابعیتی سوئدی-ایرانی را محکوم می‌کند. ما برای مقابله با نقض حقوق بشر از سوی ایران در کنار سوئد و دیگر شرکایمان ایستاده‌ایم.» اظهارنظر بلینکن، یک روز پس از مداخله‌گری دیگر همتای غربی وی، کلورلی، وزیر خارجه انگلیس صورت گرفت.
 انفعال امریکا مقابل افزایش فروش نفت ایران
گزارش‌های رسانه‌های امریکایی نشان می‌دهد سران این کشور نسبت به اعمال تحریم‌ها، از جمله ممانعت از فروش نفت ایران دچار انفعال و بی تصمیمی شده‌اند. تارنمای «واشنگتن فری‌ بیکن» گزارش داد دولت بایدن به مسئولان اجازه توقیف کشتی‌هایی که نفت تحریم شده ایران را حمل می‌کند، نمی‌دهد. در همین حال گروهی از قانونگذاران دو حزبی معتقدند این امر به افزایش ۳۵ درصدی صادرات نفت ایران در سال گذشته کمک کرده. این گروه در نامه‌ای از بایدن خواستند به وزارت خزانه داری دستور دهد تا از توقیف نفت ایران برای باقیمانده این سال مالی حمایت و تأمین مالی شود و توضیح دهد که چرا هیچ بودجه‌ای برای توقیف محموله‌های نفتی ایران که اجرای آشکار تحریم‌های ایران است، وجود ندارد.

 جمهوری‌اسلامی
 دستگیری متهمان در پرونده شهید الداغی و بازداشت دو مدیر محیط‌زیستی
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه میزان جریمه مدیران اسبق بانک مرکزی چقدر است و اگر نتوانند آن را پرداخت کنند چه اتفاقی می‌افتد؟ گفت: اتهام افراد یاد شده مشارکت در قاچاق کالا و ارز است که به جزای نقدی و میزان دو برابر معادل ریالی در زمان تخلف محکوم شدند که اگر نتوانند پرداخت کنند به تبع برای تادیه حقوق دولت، بازداشت خواهند شد.ستایشی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات بازداشت سه مدیر در سازمان حفاظت از محیط‌زیست گفت: سه مدیر نیست و دو نفر متهم در این زمینه هستند. اتهام نفر اول اختلاس و تحصیل مال از طریق نامشروع است. پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است و نفر اول این پرونده جلب شده و با قرار تامین وثیقه و صدور قرار قبولی وثیقه آزاد شده است.سخنگوی قوه قضاییه افزود: اتهام نفر دوم پولشویی و منع تصدی بیش از یک شغل بوده که پس از جلب و صدور قرار وثیقه و قرار قبولی وثیقه آزاد است.سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده افسانه بایگان و فاطمه معتمدآریا گفت: پس از گزارش مرجع انتظامی، پرونده در ناحیه ۳۵ دادسرای انقلاب تهران مطرح و درحال تحقیقات مقدماتی است و هر زمان رسیدگی شد اطلاع‌رسانی می‌شود.وی در پاسخ به سوالی درباره سابقه‌دار بودن ضاربان و قاتلان شهید الداغی و اصل بازدارنده بودن مجازات‌ها گفت: این موضوع در فضای رسانه‌ای مطرح شده است و درست است. یکی از متهمان پرونده قتل این شهید، همچنان زیر ۱۸ سال سن دارد و پیش از این در ۱۲ آذر ۱۴۰۰ در یک نزاع دسته جمعی شرکت داشته و منجر به قتل یک نفر شده است و این متهم همان زمان به عنوان یکی از متهمان در نزاع دسته جمعی در کانون اصلاح و تربیت با صدور قرار بازداشت موقت نگهداری می‌شود.

 وطن امروز
 آغاز ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی از ۱۹ آذر
ستاد انتخابات کشور روز گذشته در نخستین اطلاعیه خود اعلام کرد ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۱۹ آذر ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و به مدت ۷ روز ادامه خواهد داشت.
 قانون انتخابات مجلس باید به‌روزرسانی شود
سخنگوی شورای نگهبان در همایش جامع اصلاح قوانین انتخاباتی مجلس گفت: قانون انتخابات مجلس مصوب سال ۷۸ است و این قانون با توجه به شرایط باید به‌روزرسانی شود. طحان‌نظیف تاکید کرد: سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب آسیب‌شناسی نظام انتخابات به همراه ارائه راهکارهاست. وی تصریح کرد: با وجود برخی تلاش‌های مجالس اما هنوز کار جدی درباره این سیاست‌ها نشده است. طحان‌نظیف ادامه داد: مهلت رسیدگی به صلاحیت‌ها، تبلیغات در فضای مجازی، برخورد با تخلفات جدید، پیش‌بینی فرآیندهای جدید همچون پیش‌ثبت‌نام و نقش‌آفرینی احزاب و گروه‌های سیاسی در قانون انتخابات نیازمند بازبینی و اصلاح است. وی افزود: مبنای همه در اصلاح قانون انتخابات باید سیاست‌‌های کلی ابلاغی رهبر انقلاب باشد، چراکه این سیاست‌ها حاصل خردجمعی است. طحان‌نظیف گفت: افتخار داریم در سامانه جامع نظرات شورای نگهبان تاریخ و سوابق تمام مصوبات ارسالی به شورا را از ابتدای انقلاب تاکنون در معرض عموم گذاشته‌ایم.

 جوان
 ملت‌های منطقه به زودی بر اختلافات تصنعی غلبه می‌کنند
سرلشکر باقری در جمع استادان و فرماندهان دانشگاه علوم راهبردی و دفاعی عمان با اشاره به شکل‌گیری نظم نوین جهانی با بیان اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر شکل‌گیری ترتیبات امنیت منطقه‌ای بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای بوده است، تأکید کرد: البته از این مهم با مخالفت سلطه‌جویان ممانعت شده و در این مسیر از ابزار ایران هراسی در منطقه استفاده کرده‌اند، یعنی دقیقاً به همان نحو که در غرب از حربه اسلام‌هراسی بهره برده‌اند.رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: آنچه مسلم است زمینه‌های قطعی و وسیع همگرایی در ملت‌های منطقه وجود دارد و آن‌ها دیر یا زود بر اختلافات تصنعی و عوامل واگرایی غلبه پیدا خواهند کرد. باقری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تبدیل خلیج فارس و دریای عمان به آب‌های دوستی و پیشرفت و رفاه برای مردم منطقه دور از دسترس نیست، بیان داشت: دستیابی به این آرمان بزرگ نیازمند تدبیر و تلاش و رفع توطئه‌ها و فتنه‌هایی است که در سر راهمان قرار دارد. وحدت و برادری بین مسلمانان مورد تأکید دین و رهبران دینی ما بوده و هر قدمی در این مسیر برداشته شود خداپسندانه خواهد بود.

 رسالت
 پیام قاطعانه گروه‌های مقاومت به صهیونیست‌ها : ۱۰۰درصد انتقام می‌گیریم
اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در واکنش به جنایت ارتش رژیم صهیونیستی در حملات هوایی به نوارغزه بیانیه‌ای صادر و بر پرداخت بهای آن توسط اشغالگران تأکید کرد. در این بیانیه آمده است: ما عزادار جمعی از کودکان، زنان و در رأس آن‌ها، سران شهدای فرمانده سرایا القدس، بازوی نظامی جنبش جهاد اسلامی (جهاد الغنام، خلیل البهتینی و طارق عزالدین) هستیم که درنتیجه تجاوزات خائنانه صهیونیست‌ها به خانه‌هایشان به شهادت رسیدند.اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در ادامه این بیانیه خاطرنشان کرد: اتاق مشترک، مسئولیت کامل عواقب این جنایت ناجوانمردانه را بر عهده دشمن جنایتکار می‌داند؛ اشغالگران و رهبران آنان که آغازگر تجاوز هستند، باید خود را برای پرداخت بهای آن آماده کنند.جنبش جهاد اسلامی فلسطین طی بیانیه‌ای تأکیدکرد: «دشمن صهیونیستی را مسئول کامل این کشتار تروریستی خائنانه» می‌داند.«طارق سلمی» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی نیز خاطرنشان کرد: تأکید می‌کنیم که دشمن صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد داد و ما وظیفه خود را برای پاسخ به این جنایت انجام خواهیم داد. ما مواظب همه تحرکات دشمن برای هدف قراردادن رهبران مقاومت هستیم و پاسخ ما حتمی است. این دشمن فقط زبان زور را بلد است و باید در حالت وحشت دائمی زندگی کند؛ جناح‌های مقاومت هستند که مکان، زمان و نوع پاسخ به دشمن صهیونیستی را تعیین می‌کنند.

 مردم سالاری
 ادعای نماینده مجلس درمورد وزیر سابق صمت فاقد اسناد و مدارک بود
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری درباره وضعیت رسیدگی به موضوع ادعای احمد علیرضا بیگی یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر واگذاری خودرو به نمایندگان مجلس افزود: به دنبال شکایت سیدرضا فاطمی‌امین وزیر سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با ادعاهای احمد علیرضا بیگی نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد واگذاری خودرو به تعدادی از نمایندگان مجلس، موضوع به معاونت مربوطه در دادستانی کل کشور برای رسیدگی ارجاع داده شد؛ در همین راستا منتظر اعلام نظر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بودیم. دادستان کل کشور اظهارداشت: امروز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت نظر هیات نظارت بر نمایندگان مجلس در دادستانی کل کشور دریافت شد. منتظری گفت: براساس گزارش هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ادعای احمد علیرضا بیگی فاقد اسناد و مدارک است. وی اضافه کرد: به دنبال شکایت وزیر سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت و گزارش هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، موضوع برای پیگیری و رسیدگی قانونی به دادستانی عمومی و انقلاب تهران ارجاع شد تا مراحل قضایی آن طی شود.
 احتمال دیدار روسای جمهوری ایران و مصر
روزنامه اماراتی نشنال نوشت که مقامات مصری و عراقی به روزنامه نشنال امارات گفتند که مصر و ایران از ماه مارس در بغداد پایتخت عراق برای گفت‌وگو در مورد عادی سازی روابطشان گفتگو کرده‌اند. مقامات مصری گفتند که آخرین دور گفت‌وگوها در آخر هفته آغاز شد، اگرچه مشخص نیست تا کنون چقدر پیشرفت حاصل شده است. به گفته این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، گفت وگوها همچنین به کاهش تنش در مناطقی که ایران دارای نفوذ قابل توجهی است مانند یمن، لبنان و سوریه هم کشیده شده است. آنها گفتند که دو طرف همچنین در حال بررسی امکان دیدار بین عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر و ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران هستند.به نظر ‌می‌رسد که مذاکرات در بغداد بخشی از تجدید ساماندهی منطقه ای است که طی آن عربستان سعودی و ایران توافق کردند تا روابط دیپلماتیک خود را احیا کنند.

 خراسان
 اعلام جرم علیه روزنامه جهان صنعت
مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: دادستانی عمومی و انقلاب تهران در پی ارائه نکردن ادله و مستندات از سوی روزنامه جهان صنعت در باره خبر مجعول افزایش فروش اعضای بدن اعلام جرم کرد. هفته گذشته روزنامه جهان صنعت با انتشار گزارشی ادعا‌هایی را درباره افزایش فروش اعضای بدن در کشور مطرح کرد و در این گزارش مدعی شد برخی افراد برای دریافت پول بیشتر اعضای بدن خود را در خارج از کشور به فروش می‌رسانند. براساس این گزارش، پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده و در حال رسیدگی است.
 رشد ۴۸ درصدی تولید گندم
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که مطالبات گندمکاران تا پایان‌ هفته تسویه می‌شود، از افزایش بیش از ۴۸ درصدی تولید گندم نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: تا کنون بیش از ۱.۵ میلیون تن گندم خریداری شده است.

 قدس
 آمادگی نیروی زمینی ارتش برای همکاری با ارتش عمان
فرمانده نیروی زمینی ارتش دردیدار با فرمانده نیروی زمینی عمان گفت: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای همکاری با نیروی زمینی سلطنت عمان در حوزه‌های مختلف آموزشی، فنی و عملیاتی را دارد. سرلشکر حیدری افزود: نیروی زمینی ارتش تجربیات ارزشمندی در هشت سال دفاع مقدس کسب کرده و آمادگی دارد آن را در اختیار برادران عمانی قرار دهد.
 ارسال سلاح توسط پاکستان در حمایت از کی‌یف
پایگاه خبری «نیو ایندین» در گزارشی نوشت: در دوره زمانی فوریه تا مارس سال جاری میلادی، اسلام‌آباد ۴۲‌هزار خمپاره ۱۲۲ میلیمتری به اوکراین فروخته که روند تحویل این خمپاره‌ها از طریق آمریکا، انگلیس و عربستان سعودی صورت گرفته است. اگر چه کمک‌های پاکستان به اوکراین در سطح اهمیت کمک‌های غرب یه کی‌یف نبوده اما پاکستان در کنار جمهوری آذربایجان از اوکراین حمایت می‌کند.

 اطلاعات 
 سفر قریب‌الوقوع فرستاده عربستان به سوریه برای دعوت از بشار اسد
منابع عربی از سفر قریب‌الوقوع فرستاده عربستان به دمشق خبر دادند و گفتند فرستاده سعودی برای دعوت از رئیس جمهوری سوریه به اجلاس سران عرب، به دمشق سفر می‌کند.
 امضای یادداشت تفاهم همکاری قضائی میان ایران و عراق
رئیس قوه قضائیه دردیدار با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق با اشاره به توسعه روابط فی‌مابین ایران و عراق و ترددهای پرشمار مردم این دو کشور به سرزمین‌های یکدیگر گفت:ممکن است شماری از ترددکنندگان میان مرزهای ایران و عراق به دلیل ناآشنایی با قوانین و مقررات کشور میزبان، دچار مشکلاتی شوند؛ لذا امیدواریم شرایطی فراهم شود تا در قبال آن دسته از افراد و شهروندان ایرانی یا عراقی که از روی عدم آگاهی به قوانین و مقررات کشور میزبان، مرتکب تخلفی می‌شوند، مساعدت‌های لازم انجام گیرد و جنبه‌های انسانی موضوع نیز لحاظ شود. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: از مقامات قضایی عراق به سبب اقداماتی که در زمینه مقابله با تروریسم و پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهانشان انجام دادند، بسیار تشکر می‌کنیم و امیدواریم با تعامل هر چه بیشتر دستگاه‌های قضایی دو کشور ایران و عراق، این پرونده هرچه زودتر به مراحل نهایی و حصول نتیجه برسد. دراین دیدار محسنی اژه‌ای با فائق زیدان ، ۲یادداشت تفاهم همکاری با هدف توسعه و تعمیق تعاملات حقوقی و قضایی میان ایران و عراق امضا کردند.
 مایل هستیم پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس به سرانجام نهایی برسد
فائق زیدان، رئیس شورای‌عالی قضایی عراق درملاقات باحجت‌الاسلام محسنی اژه ای با بیان اینکه عمق روابط ثمربخش دو کشور برادر ایران و عراق، به بهترین وجه ممکن در مرحله مبارزه با تروریست‌های داعش تجلی پیدا کرد، افزود: در جریان نبرد با تروریست‌های داعش، خون عراقی‌ها و ایرانی‌ها در راه مقابله با دشمن مشترک در هم آمیخت؛ گروه تروریستی داعش بیش از آنکه با مردم ایران و عراق دشمنی داشته باشد، دشمن کل انسانیت بود و در صورتی که جلوی آنها گرفته نمی‌شد، خطری برای کل مردم دنیا محسوب می‌شدند. بسیار خرسند هستیم که برادران ایرانی ما کیفرخواست پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس و همراهانشان را تکمیل کردند و مایل هستیم که این پرونده به سرانجام نهایی برسد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها، هنر مدیریت است
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری در اجلاس مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران ،مسئولیت‌های حوزه‌های علمیه را در دوران جدید جامعه مورد توجه قرار داد و گفت: امروز شرایط ویژه‌ای بر جامعه حاکم است و امیدواریم بتوانیم نقش مؤثری را در جامعه ایفا کنیم. وی تربیت انسان را مهم‌ترین نیاز جامعه دانست و گفت: ما امروز به انسانهای نقش آفرین و تأثیرگذار نیاز داریم تا آیندگان به کارنامه ما نمره قبولی بدهند. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در ادامه به اهمیت مسئله مدیریت در دنیا اشاره و بیان کرد: کسی که بتواند از ابزار به نحو احسن استفاده کند و تهدیدها را به فرصت تبدیل کند یک مدیر شایسته و مدبّر است اما این در حالی است که امروز شاهد نبود چنین مدیرانی در جامعه هستیم. وی ادامه داد:‌ مدیریت یک مسئولیت مهم بوده که خروجی آن تربیت انسان است و رسالت انبیاء الهی تربیت انسان بوده و ما جا پای انبیاء الهی گذاشته ایم تا کاری پیامبرگونه انجام دهیم.

حوزه علمیه خواهران نعمتی برای جمهوری اسلامی است
حوزه/ آیت‌الله مقتدایی در اجلاس مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران ضمن تجلیل از اقدامات انجام شده، حوزه علمیه خواهران را نعمتی برای جمهوری اسلامی دانست و گفت: کاری که شما در کشور برای امت اسلامی انجام می‌دهید برای مردم و برای شما برکت است. قائم مقام جامعه مدرسین درادامه تصریح کرد: شما مبانی اسلام و شریعت را به مردم آموزش داده و توصیه‌های اخلاقی برای مردم دارید و این نعمتی است که برای شما نیز برکاتی دارد و در روایات آمده است کسی که احکام اسلامی را در جامعه تعلیم می‌دهد تا مادامی که آن شخص به آن خیر عمل می‌کند گوینده نیز در ثواب آن عمل شریک است. وی یادآور شد: شما به عنوان اساتید معنوی و مذهبی مردم در ثواب عمل مردم شریک هستید و امام تأکید می‌کند حتی اگر آموزش شما توسط متعلّم شما به دیگری نیز انتقال پیدا کند باز شما در این ثواب شریک خواهید بود و این نعمت و برخورداری در ثواب منقطع نمی‌شود.

فروپاشی “آمریکا و اسرائیل” را شاهدیم
تسنیم/ فرمانده‌کل سپاه گفت: صهیونیست‌هایی که چند ماه قبل به رجزخوانی افتاده بودند، اکنون خیره مانده‌اند زیرا هرروز بیش از ۳۰ عملیات مسلحانه در سرزمین‌های اشغالی صورت می‌گیرد، اتفاقات بزرگی در راه است، امیدها زنده شده است و حق دوباره در منطقه طلوع خواهد کرد. سرلشکر سلامی تصریح کرد: غرب به‌تازگی درک کرده که سیستم‌ها باعث پیروزی در جنگ‌ها نمی‌شوند بلکه این انسان‌ها هستند که می‌توانند سرنوشت هر جنگ را رقم بزنند، به همین دلیل است که فراتر از تهاجم فرهنگی و حصر اقتصادی به‌دنبال ترور، خرابکاری، گسترش ناامنی و جنگ ترکیبی هستند تا چکیده هر آن‌چه را تاریخ از شرارت سراغ داشته است بر سر ملت ایران خراب کنند. مقابله با این جریان کار ساده‌ای نیست و در این میان، مظهر نصر و اراده الهی به‌روشنی مشخص است.

دولت و ملت سوریه بخشی از حقیقت منطقه هستند
فارس/ وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در نخستین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه درباره سوریه بامداد امروز (چهارشنبه) وارد مسکو شد. وی در توئیتی بعد از ورودش به مسکو با بیان اینکه ابتکار عمل در دیپلماسی پویا و چندوجهی ایران‬ می‌تواند با تکمیل روند همگرایی، چشم‌انداز پایان چالش‌های اساسی را برای کل منطقه ترسیم کند، گفت: دولت و ملت سوریه بخشی از حقیقت منطقه هستند. نخستین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه درباره سوریه قرار است امروز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در شهر مسکو و با حضور وزرای خارجه چهار کشور برگزار شود. براساس اعلام قبلی سرگئی لاوروف، مولود چاووش اوغلو و فیصل المقداد وزرای خارجه روسیه، ترکیه و سوریه نیز در این نشست شرکت می‌کنند.

وزارت خارجه عربستان ازسرگیری فعالیت دیپلماتیک خود در سوریه را اعلام کرد
تسنیم/ دو روز بعد از بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب و اعلام احتمال حضور بشار اسد در نشست آتی در عربستان سعودی، وزارت خارجه این کشور اعلام کرد، دفتر نمایندگی دیپلماتیکش در سوریه رسما فعالیت خود را از سر گرفته است. در بیانیه این وزارت خانه که در خبرگزاری رسمی عربستان هم منتشر شده آمده است: با توجه به روابط برادرانه بین دو ملت عربستان سعودی و جمهوری عربی سوریه و براساس توجه ویژه‌ای که به سهیم شدن در توسعه فعالیت‌های مشترک عربی داریم و نیز در راستای توسعه امنیتی و ثبات در منطقه و با در نظر گرفتن مصوبه نشست وزرای خارجه کشورهای اتحادیه عرب که روز ۷ مه ۲۰۲۳ صادر و براساس آن مشارکت هیئت‌های جمهوری عربی سوریه در نشست اتحادیه عرب بلامانع اعلام شد، عربستان سعودی هم مقرر کرد، فعالیت نمایندگی دیپلماتیک خود را در جمهوری عربی سوریه از سر بگیرد.

اگر حماس در این رویارویی مداخله کند، سنوار را ترور می‌کنیم
ایسنا/ سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل عصر سه‌شنبه مصاحبه‌ای با یسرائیل کاتس، وزیر انرژی و یکی از اعضای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی انجام داد که او در این مصاحبه تأیید کرد که اگر حماس در رویارویی جاری با ارتش اسرائیل مداخله کند، تل‌آویو یحیی سنوار رهبر حماس در غزه و دیگر رهبران این جنبش را ترور خواهد کرد. اظهارات یسرائیل کاتس قبل از جلسه کابینه بیان شد و وی طی آن جلسه اشاره کرد که “عملیات نظامی در نوار غزه موفقیت آمیز، دقیق و استثنایی بود.”

طرح آمریکایی برای جلوگیری از رفع محدودیت‌های موشکی سازمان ملل علیه ایران
فارس/ گروهی از قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه طرحی معرفی کرده‌اند که خواستار تحریم هر گونه فعالیت در حمایت از برنامه موشکی و پهپادی ایران قبل از انقضای محدودیت‌های موشکی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۳ است. مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که حدود ۸ سال پیش برای تأیید برجام صادر شد محدودیت‌های اعمال‌شده این سازمان در خصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌هالی بالیستیک ایران اکتبر ۲۰۲۳ منقضی خواهند شد. «مایک مک‌کال»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و «گئورگی میکس»، عضو ارشد این کمیته به همراه گروه دیگری از قانونگذاران این مجلس طرحی فراحزبی «برای تحریم طیف وسیعی از فعالیت‌های حامی برنامه موشکی و پهپادی ایران» معرفی کردند.

قالیباف: ایران هرگز منزوی نمی‌شود
ایسنا/ رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که باید در سیاست داخلی و خارجی بیانیه گام دوم مبنا باشد، گفت: یکی از حرکت‌های دشمنان تلاش برای در انزوا قرار دادن ایران اسلامی است که بعضا برخی نگاه‌ها و افکار داخلی به این موضوع دامن می‌زنند البته ایران عزیز اینقدر قوی و وسیع و تاثیرگذار است که هرگز منزوی نخواهد شد. محمدباقر قالیباف در همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی گفت: با نگاه منصفانه این موضوع را می‌توان پی برد که فرصت ایجاد شده برای جامعه بشری تغییر در هندسه نظم جهانی به نفع بشریت و آزادی خواهان به ویژه به نفع مسلمانان است؛ همه این را مدیون امام و شهدا می‌دانیم امامی که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گام برنداشت، انقلاب اسلامی در این حرکت نقش کلیدی و اساسی داشته و دارد. وی با بیان این‌که دنیا در حال تغییر در نظم جدید جهانی است، تصریح کرد: همه متخصصان و اندیشمندان این اصل را پذیرفته‌اند که دنیا در حال تغییر در نظم جهانی است

چین: از استقلال استراتژیک اروپا حمایت می‌کنیم
ایسنا/ وزیر خارجه چین گفت که کشورش از مسیر توسعه انتخاب شده توسط مردم اروپا و نیز از اروپا در دستیابی به استقلال استراتژیک حمایت می‌کند. کین گانگ، رئیس دستگاه دیپلماسی چین این اظهارات بعد از دیدار با آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در برلین در جمع خبرنگاران مطرح کرد. وزیر خارجه چین افزود که کشورش به عنوان شریک اصلی اروپا در مقابله با خطرات و چالش‌ها، از اروپا برای به اشتراک گذاشتن فرصت‌ها و سودهای حاصل از توسعه فراهم شده توسط بازار چین، به منظور ارتقای توسعه مشترک مدرن‌سازی چین و تکامل اروپا استقبال می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *