خبر روز ۱۴۰۱/۱۲/۲۵

**در شمال اقیانوس هند رزمایش مشترک دریایی با حضور ایران، روسیه و چین برگزار شد** آیت‌الله حسینی بوشهری: حوزه های علمیه به سمت تشکیل اتاق رصد و تولید محتوای غنی حرکت کنند** آیت الله خاتمی:گرانی ها جنگ اقتصادی با آمریکاست** عادل عبدالمهدی: توافق ایران و عربستان را شهید سلیمانی پایه‌گذاری کرد** وزیر نفت: ظرفیت پالایشی کشور دویست و ده هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 شمخانی امروز به امارات سفر می‌کند
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به دعوت همتای اماراتی و در رأس هیئتی از مسئولان اقتصادی، بانکی و امنیتی امروز پنج‌شنبه به ابوظبی سفر می‌کند. علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، امروز پنجشنبه ۲۵ اسفندماه در پاسخ به سفر «شیخ طحنون بن‌زاید آل نهیان» مشاور امنیت ملی امارات عربی متحده به ایران و به دعوت رسمی همتای خود به ابوظبی سفر می‌کند. شمخانی در سفر به امارات علاوه‌بر مذاکره با همتای اماراتی خود با مقامات بلندپایه این کشور نیز دیدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد. مسئولان عالی اقتصادی، بانکی و امنیتی دبیر شورای عالی امنیت ملی را در این سفر همراهی می‌کنند.

 کیهان
 آمادگی داریم بسترهای بازگشت سرمایه‌گذاران و محصلان ایرانی خارج از کشور را فراهم کنیم
آیت‌الله رئیسی با حضور در نشست نوروزی جمعی از ایرانیان مقیم خارج از کشور برگزاری این نشست را به جهت شنیدن سخنان هم‌وطنان خارج از کشور و همچنین آشنایی بیشتر آنها با دستاوردها و پیشرفت‌های ایران اسلامی مهم دانست. رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت نقش ایرانیان خارج از کشور در حفظ فرهنگ، تمدن و هویت ایرانی، حفظ هویت ایرانی را برای ایرانیان خارج از کشور در همه عصرها و نسل‌ها بسیار مهم عنوان کرد و افزود: نباید به بهانه شغل یا تحصیل رابطه ایرانیان خارج از کشور با وطنشان قطع شود، چراکه ایرانی بودن برای همه ایرانیان در سراسر جهان یک افتخار بزرگ است. رئیس‌جمهور اظهار داشت: دولت آمادگی دارد بسترهای لازم را برای فعالیت سرمایه‌گذاران ایرانی در داخل کشور و همچنین بازگشت تحصیل‌کنندگان ایرانی فراهم کند، تا هم سرمایه‌ها و هم علم و دانش ایرانیان مقیم خارج از کشور در راه خدمت به کشور به کار گرفته شود.
 ظرفیت پالایشی کشور دویست و ده هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد
فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان در اوج تحریم‌های اقتصادی با طراحی، ساخت و نصب بزرگ‌ترین واحد تقطیر در منطقه غرب آسیا و ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز، فردا با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد. جواد اوجی، وزیر نفت گفت: دو هفته پیش افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی را داشتیم که ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایش گاز کمک می‌کند و روز جمعه با افتتاح فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان روزانه ۲۱۰ هزار بشکه نفت خام سبک و سنگین فرآورش می‌شود.وی با بیان اینکه در پالایشگاه آبادان فاز دو با ارزش ۱.۱ میلیارد دلار به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: این پالایشگاه در شروع دولت سیزدهم ۶۴ درصد پیشرفت داشته و اکنون این پتروپالایشگاه که تولید سوخت بنزین و گازوئیل و تولید محصولات خوراک پتروشیمی‌های آبادان و بندر امام را برعهده ‌دارد، تکمیل شده است. این پالایشگاه صددرصد دولتی است و هفت هزار نفر در آن مشغول به کار هستند.اوجی گفت: با شروع این پالایشگاه تولید بنزین از ۱۰ به ۱۴ میلیون لیتر و گازوئیل هم از ۱۵ به ۱۸ میلیون لیتر خواهد رسید. همچنین با راه‌اندازی این پالایشگاه شاهد کاهش نفت کوره و مازوت خواهیم بود.
 توافق ایران و عربستان را شهید سلیمانی پایه‌گذاری کرد
نخست‌وزیر پیشین عراق با انتشار یادداشتی، شهید حاج قاسم سلیمانی را آغازگر روند توافق ایران و عربستان عنوان کرد.«عادل عبدالمهدی» در یادداشتی نوشت: در سفر رسمی به چین در سپتامبر ۲۰۱۹ قبل از نشست با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین،قاسم سلیمانی با من تماس گرفت و گفت که برای شما امکان دارد که به عربستان سعودی بروید؟ پرسیدم برای چه؟ گفت: برای میانجی میان ما و عربستان پاسخ دادم به‌محض بازگشت به بغداد به ریاض سفر خواهم کرد. عبدالمهدی افزود: ازجمله مواردی که شهید سلیمانی درخواست طرح آن را کرد، عبارت است از اینکه می‌توانیم به حل بحران یمن از طریق دولت وحدت ملی کمک کنیم، از تحول در روابط عربستان و عراق و برقراری روابط گسترده با مردم عراق حمایت می‌کنیم.نخست‌وزیر سابق عراق تصریح کرد: ما با برادران سعودی تماس گرفتیم. من بحث درخواست میانجی‌گری ایران را مطرح کردم و پرسیدند که طرف ایرانی درخواست‌کننده کیست و گفتم سلیمانی و آنها استقبال کردند و ما صبح ۲۵/۹/۲۰۱۹، مهیای سفر به عربستان شدیم و عصر آن روز بغداد را به مقصد عربستان ترک کردیم . پادشاه عربستان از ما استقبال کرد و سپس در ساعات پایانی شب دیداری با ولیعهد این کشور برگزار کردیم. وی بیان کرد: بن سلمان برگه‌ای شامل ۹ مورد درباره احترام به حقوق بین‌الملل، پایبندی عمیق بدان ازجمله اصل حُسن همجواری، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و توسعه روابط با کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای همسایه که در همزیستی امن و ثبات و شکوفایی نقش دارد، را تحویل ما داد. برگه اولیه لحن تندی داشت و ما این برگه را به با‌اندکی تغییرات و تلطیف برخی عبارت‌ها به شهید سلیمانی تحویل دادیم و گفت: کار خوبی به سرانجام رساندید، من این برگه را به سران کشور ارائه خواهم کرد، چند هفته پیش از ترور ایشان، از پاسخ مقامات ایرانی سؤال کردم که مقامات عربستانی هم به دنبال جواب آن بودند، شهید سلیمانی گفت: سران ایران این موضوع را بررسی کرده و به‌محض بازگشت به بغداد، جواب را خواهم آورد.
نخست‌وزیر اسبق عراق گفت: متأسفانه دولت سابق آمریکا دست به اقدام بزدلانه و احمقانه زد و کیف و جوابیه ایران که همراه شهید سلیمانی بود، پیدا نشد. من در ۵/۷/۲۰۲۰ نخست‌وزیری را ترک کردم و الکاظمی عهده‌دار مسئولیت شد و طرف سعودی تصمیم به ادامه ابتکار عمل گرفت و نشست‌های اولیه به سرپرستی وی در بغداد در‌آوریل ۲۰۲۱ برگزار شد و در غیاب او «محمد الهاشمی» جلسات را اداره می‌کرد و از جانب سعودی هم «خالد الحمیدان» حضور داشت و ریاست طرف ایرانی را هم سعید ایرانی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران عهده‌دار بود. این نشست‌ها ادامه یافت تا به توافق راهبردی در پکن منجر شد. وی در پایان گفت: طرفین با قدرت به مذاکرات ادامه دادند و اگر تحولات منطقه‌ای و جهانی و نقش مؤثر و فزاینده چین نبود امکان نداشت این توافق به نتیجه برسد.

 همشهری
 آمریکا به تغییر رژیم نیاز دارد‌ نه روسیه
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکاگفت: به جای تغییر رژیم در روسیه، ما باید از تغییر رژیم در آمریکا حمایت کنیم، این خیلی خیلی مهم‌تر است. دولت بایدن ما را وارد آشفتگی فعلی کرده است و این وضعیت بسیار بسیار بدتر از گذشته است. این وضعیت بایستی اصلاح شود.
 عراق تهدیدی علیه امنیت همسایگان نیست
شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق گفت: ما هرگز نخواهیم پذیرفت که سرزمین عراق نقطه آغازی برای تهدید امنیت همسایگان باشد و قانون اساسی ما را موظف کرده است که در امور دیگران دخالت نکنیم، همانطور که نمی‌پذیریم کرامت سرزمین و حاکمیت ما از سوی همسایگان یا دیگران تحت‌تأثیر قرار گیرد. نخست وزیر عراق همچنین تاکید کرد که در مساله دخالت ایران در امور عراق اغراق شده است و همه خواستار استقلال عراق در تصمیم گیری هستند.

 ایران
 ساعت رسمی کشور تغییر نمی‌کند
سخنگوی دولت با بیان اینکه مطابق مصوبه مجلس، ساعت رسمی کشور دیگر تغییر نمی‌کند، اظهارکرد: اما در مورد ساعت کاری کارکنان، با توجه به منطقه و جغرافیا، دولت می‌تواند ساعت کاری کارکنان را تغییر دهد. بهادری جهرمی افزود: بر این اساس، ساعت آغاز به کار ادارات، سازمان‌ها و مراکز تابعه تا پیش‌ از آغاز به کار در سال جدید ابلاغ خواهد شد.
 افزایش سرعت اینترنت تا ۴۰ برابر
زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه این وزارتخانه برای افزایش سرعت اینترنت ۳۰ تا ۴۰ برابری در استان‌ها خبرداد و گفت: از زمانی که طرح فیبر نوری برای کسب و کارها آغاز شده، سرعت ۸۰۰ تا ۹۰۰ مگابایتی به مشتریان داده شده است که امیدواریم سرعت‌های چند صد مگابایت بر ثانیه ارائه کنیم.
 هیچ‌کسی نمی‌تواند از امارات برای ضربه زدن به ایران استفاده کند
الزعابی سفیر امارات متحده عربی در تهران، در دیدار با قالیباف رئیس مجلس تأکید کرد که با هرگونه وارد شدن خسارت به ایران مخالفیم و همه تضمین‌ها را در این خصوص ارائه می‌کند که هیچ‌کسی نمی‌تواند با حضور در امارات از کشور ما برای ضربه زدن به ایران استفاده کند. حال چه این مسائل نظامی، امنیتی، اطلاعاتی یا در هر زمینه دیگری باشد.رئیس مجلس نیز در این دیدار سیاست قطعی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم را توسعه روابط با کشورهای همسایه عنوان کرد و افزود: ارتباط نزدیک ایران و امارات و سایر کشورهای منطقه باعث ایجاد امنیت در منطقه و رشد و توسعه این کشورها می‌شود. وی همچنین نسبت به حضور و طراحی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج فارس برای برهم زدن امنیت این منطقه هشدار داد.

 جمهوری‌اسلامی
 مجلس ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال آینده را رفع کرد
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را رفع کردند.در این جلسه بمنظور تامین نظر شورای نگهبان، سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز به ۴۲ درصد افزایش یافت و مجوز بانک مرکزی برای فروش ارز نیز حذف شد. همچنین با تصویب مجلس دوره بازپرداخت مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک‌های تجاری بابت اصل و سود تسهیلات پرداختی به شرکت ملی نفت ایران، بابت تامین مالی طرحهای بالادستی نفت و گاز به مدت یکسال با رعایت موازین شرعی و قوانین و مقررات افزایش می‌یابد. در ادامه رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال آینده اصلاحاتی در بند “ل” و بند ۶ الحاقی به تبصره ۱ اعمال شد که براساس آن بند مربوط به مجوز مجلس به بانک مرکزی برای فروش ارز به نرخ حداکثر ۲ درصد کمتر از میانگین نرخ ارز صادراتی از بودجه حذف شد.
در ادامه، با اصلاحات صورت گرفته در تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور و به منظور تامین نظر شورای نگهبان بند مربوط به اختصاص سهام به متولدین سال ۱۴۰۲ از لایحه حذف شد.

 وطن امروز
 رایزنی باقری با همتایان اتریشی، دانمارکی و هندی‌
پیتر لااونسکی قائم‌مقام وزیر خارجه اتریش، یسپر مولر سورنسن معاون وزیر خارجه دانمارک و وینای موهان کوترا معاون سیاسی وزارت خارجه هند در تماس‌های تلفنی جداگانه با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو و رایزنی کردند.
 سرمایه‌گذاری در ایران با سرعت بالا انجام خواهد شد
وزیر دارایی عربستان با اشاره به توافق تهران – ریاض گفت سرمایه‌گذاری کشورش در ایران با سرعت بالا انجام خواهد شد. محمد الجدعان در اظهاراتی گفت سرمایه‌گذاری عربستان در ایران بعد از توافق اخیر با سرعت گسترده انجام خواهد شد. وی تاکید کرد که فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در ایران ایجاد شده است و تا زمانی که به بندهای توافق احترام گذاشته شود، هیچ مانعی در این باره وجود نخواهد داشت.

 خراسان
 رد شایعات فضای مجازی مبنی بر طرح مجلس برای مقابله با بدحجابی
موسوی با اشاره به گزارش قرائت شده کمیسیون فرهنگی در صحن علنی مجلس گفت: در گزارش کمیسیون فرهنگی تاکید شده بود که در صورت احساس ضرورت برای مقررات جدید در حوزه حجاب و عفاف، اولویت با ارائه لایحه با قید فوریت از سوی قوه قضائیه است.سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با رد برخی موارد مطرح شده در فضای مجازی به عنوان جزئیات طرح مجلس برای مقابله با بدحجابی گفت: اولویت کمیسیون فرهنگی، ارائه لایحه از سوی دولت و قوه قضائیه است و طرح پیشنهادی برخی نمایندگان نیز هنوز وارد روند بررسی نشده و روسای قوا نیز نفیا یا اثباتا درباره آن نظر نداده اند.
 عملیات ناکام موساد برای انفجار در ایران
نمایشگاه تبیینی «روایت میدان» به همت وزارت اطلاعات به ‌مناسبت هفته‌ سربازان گمنام امام زمان برگزار شد تا آخرین برنامه‌ریزی‌ها، اقدامات، صحنه‌گردانی‌ها و پشت‌پرده‌های اغتشاشات ۱۴۰۱ را به اطلاع عموم برساند. در نمایشگاه «روایت میدان» وزارت اطلاعات‌، بیان شد که ۵۱ سرویس اطلاعاتی بزرگ دنیا، ۲۴۰ افسر اطلاعاتی آمریکا، ۱۷۵ ستاد جامعه اطلاعاتی، ۴۰ ایستگاه فرامنطقه‌ای و ۱۸۰ افسر رژیم صهیونیستی در منطقه شناسایی شده‌اند که علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند. از جمله بخش‌های مهم نمایشگاه اطلاعات که برای اولین‌بار در این حد منتشر شد، ماجرای عملیات موساد برای انفجار بود که چهار نفر عوامل آن که در دو کشور آفریقایی آموزش‌های لازم را دیده و چندین‌بار این عملیات را شبیه‌سازی کرده بودند، چند روز قبل از اجرا دستگیر می‌شوند. قرار بوده کارخانه‌ای در کشور منفجر شود و مواد منفجره گسترده‌ای نیز برای آن تدارک دیده شده بود که همگی ضبط و طبق برآورد کارشناسان تا شعاع ۱۰۰۰ متر توان تخریب داشت و می‌توانست معادل ۱۴۲ اتوبوس یا ۲۰۰ کامیون یا ۲۱ هواپیما یا ۳ ناو یا ۲۵۰ خودرو را تخریب کند.

 رسالت
 توافق اخیر ضربه مهلکی به آمریکا زده است
معاون دبیر کل حزب‌الله ضمن تأکید بر حمایت از هر توافقی که موجب اتحاد امت اسلامی در مقابله با دشمنان واقعی این امت شود، اعلام کرد: توافق ایران و عربستان ضربه مهلکی به پروژه آمریکایی-صهیونیستی در منطقه است. شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان در مراسم چهل و دومین سالگرد تأسیس انجمن علمای مسلمان طی سخنانی به توافقی که اخیرا ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک امضا کرده‌اند پرداخته و اظهار داشت که توافق ایران و عربستان نور امیدی برای همکاری و امنیت کشورهای منطقه و نیز توسعه اقتصاد و تقویت استقلال آن‌هاست.وی تأکید کرد که این توافق ضربه مهلکی به پروژه خصمانه‌ای است که رژیم صهیونیستی با همکاری آمریکا علیه ایران به راه انداخته و می‌خواستند کشورهای منطقه و در رأس آن‌ها کشورهای خلیج‌فارس را جمع کرده و وانمود کنند که دشمن آن‌ها ایران است نه اسرائیل. اما اکنون با این توافق میان تهران و ریاض، رژیم صهیونیستی همچنان به‌عنوان دشمن کشورهای عربی و اسلامی باقی خواهد ماند و ما همه جهان را علیه اسرائیل بسیج می‌کنیم و به کسانی که وجدان دارند می‌گوییم نگاه کنید که این رژیم خطری برای انسانیت و بشریت است.

 مردم سالاری
 دولت ضوابط صدور کارت بازرگانی را اصلاح کرد
هیأت دولت ضمن بررسی بندهای دیگری از لایحه قانون برنامه هفتم توسعه، تعدادی از بندهای آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات در خصوص شرایط صدور کارت بازرگانی را مورد بازبینی و اصلاح قرار داد. در ادامه جلسات فوق‌العاده بررسی لایحه قانون برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در دولت، هیأت وزیران در نشست چهارشنبه، بندهای دیگری از این لایحه را تصویب کرد. در این جلسه که به ریاست آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» برگزار شد، همچنین برخی بندهای آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات در خصوص «شرایط صدور کارت بازرگانی» و همچنین «صدور مجوز برای راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی» اصلاح شد. بررسی و تصویب برخی طرح‌های پیشنهادی کمیسیون‌های تخصصی دولت برای تغییر در تقسیمات کشوری و الحاق یا انتزاع برخی بخش‌ها در شهرستان‌های مختلف، از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در جلسه امروز هیأت دولت بود.
 کیفرخواست زیباکلام و منصوری صادر شد
دادستان تهران گفت: کیفرخواست صادق زیباکلام و آذر منصوری صادر شد. علی صالحی گفت: در خصوص توییت‌های زیباکلام و منصوری درباره بدحالی دختران دبیرستانی که توسط این دادستانی اعلام جرم شده بود، نامبردگان به دادسرا احضار شدند. وی اظهار کرد: ضمن انجام تحقیقات قضایی و اخذ دفاع و آخرین دفاع متهمین، قرار جلب به دادرسی صادر شده است. دادستان تهران گفت: پرونده نامبردگان با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شده است.

 آرمان ملی
 راه‌اندازی قرارگاه «ضیافت خدمت»
مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری اعلام کرد با راه‌اندازی قرارگاه «ضیافت خدمت» بر بازار شب عید و همچنین عملکرد و نحوه پاسخگویی دستگاه‌های خدمت‌رسان به مردم در ایام نوروز نظارت ویژه خواهد داشت. تمرکز بر مأموریت نظارتی و پاسخگویی به درخواست‌ها و مطالبات مردمی در روزهای پایانی سال و مشغله‌های روزمره و دغدغه‌های خاص این روزها موجب غفلت مرکز ارتباطات مردمی دولت از اقدامات نظارتی این مجموعه در تعطیلات نوروز نشده و بر اساس اعلام مسئولان مرکز، قرارگاه «ضیافت خدمت» به‌منظور نظارت ویژه بر عملکرد و نحوه خدمت‌رسانی و پاسخگویی دستگاه‌های دولتی در تهران و استان‌ها و همچنین نظارت بر بازار شب عید فعالیت‌های خود را آغاز کرد.
 ۱۳۰ دستاورد داشتیم
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: ما ۱۳۰ دستاورد تحقیقاتی، فناوری و صنعتی داشتیم که در طول عمر سازمان انرژی اتمی به این میزان نتیجه‌گرایی را تجربه نکرده بودیم. وی افزود: ما هر آنچه را که در سال ۱۴۰۱ در سازمان انرژی اتمی برنامه ریزی کرده بودیم را انجام دادیم.

 قدس
 آمریکا نمی‌توانست میانجی صادقی باشد
ترکی‌الفیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان گفته است نه آمریکا و نه اروپا نمی‌توانستند میانجی صادقی باشند و مانند آنچه چین انجام داده است، توافق بین عربستان سعودی و ایران را تضمین کنند. وی تأکید کرد از جزئیات این توافق بی‌اطلاع است، اما امیدوار است این توافق منجر به تحولات مثبت‌تر در منطقه شود.
 اتصال ۳۰هزار فروشگاه به طرح کالابرگ الکترونیکی
مرتضوی وزیر کار درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی بیان کرد: فرایند استانی این کار را شروع کردیم. در سراسر کشور افزون بر ۳۰ هزار فروشگاه به این سامانه وصل شده و مردم می‌توانند یک‌ماه پیش از زمان واریزی یارانه نقدی، چنان‌که نیاز دارند به‌صورت اعتباری از این فروشگاه‌ها خرید کنند.
 دستگیری ۱۱۸نفر مرتبط با ماجرای مسمومیت‌ها
سردار سعید منتظرالمهدی گفت: در این روزها بیش از ۱۱۸ نفر از خاطیان توسط سازمان اطلاعات فراجا شناسایی و دستگیر شدند.وی افزود: شماری از مسمومیت‌ها، واقعی و بخش عمده دیگر متأثر از عوامل روان‌شناختی مبتنی بر ترس و سرایت روانی بوده است. باوجود این در این مدت حدود ۹ هزار بمبک بدبو جمع آوری و از فروش آن جلوگیری شد و تعدادی از واردکنندگان عمده که این مواد را از طریق کشورهای همجوار وارد کرده بودند، دستگیر شدند.

 اعتماد
 رزمایش مشترک دریایی با حضور ایران، روسیه و چین برگزار شد
روز گذشته ناوهای روسیه و چین برای شرکت در رزمایش مشترک با نیروهای دریایی کشورمان وارد آب‌های سرزمینی ایران شدند.رزمایش مشترک ایران‌، روسیه و چین با عنوان «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳» روز گذشته آغاز شد و تا ۲۸ اسفند در شمال اقیانوس هند ادامه خواهد داشت. در این رزمایش، یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین ناوهای نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه حضور خواهند داشت. وزارت دفاع چین روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه‌ای از رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در دریای عمان از ۱۵ تا ۱۹ مارس (۲۴ تا ۲۸ اسفند) خبر داد.در این اطلاعیه آمده «طبق پیمان‌نامه نظامی میان نیروهای مسلح سه کشور ایران، چین، روسیه و سایر کشورها، این رزمایش با عنوان «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳» در خلیج دریای عمان از امروز ۱۵ مارس به مدت ۴ روز ادامه خواهد داشت.
گفتنی است سال گذشته نیز جمهوری اسلامی ایران با کشورهای چین و روسیه رزمایش دریایی مشترک با عنوان «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲» برگزار کرده بود.
 واکنش آمریکا به رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین
جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به سؤالی درباره رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین گفت: آنها رزمایش نظامی انجام می‌‌دهند و این اولین‌باری نیست که چین و روسیه با هم رزمایش انجام داده‌‌اند.وی افزود: ما قطعاً این موضوع را رصد می‌کنیم تا مطمئن شویم هیچ تهدیدی ناشی از این رزمایش برای امنیت ملی ما یا متحدان‌مان در منطقه وجود ندارد.

 ابتکار
 ویزای عمان برای ایرانیان لغو شد
عمان با هدف ارائه مشوق به گردشگران بین‌المللی برای سفر به این کشور فهرست جدیدی از کشورهایی را که شهروندانشان می‌توانند بدون دریافت ویزا به ایران سفر کنند را منتشر کرد. بر این اساس ۱۰۳ کشور، از جمله ایران، واجد شرایط سفر به کشور عمان بدون نیاز به دریافت روادید به مدت ۱۴ روز هستند.

 

اخبارخبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

حوزه‌های علمیه به سمت تشکیل اتاق رصد و تولید محتوای غنی حرکت کنند
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری، در سومین آیین افتتاح و کلنگ زنی پروژه های عمرانی مرکز مدیریت حوزه خواهران گفت:مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) دو مرکز علمی حوزوی تأثیرگذار در جامعه هستند. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین دربخش دیگری از سخنان خود هدف اصلی دشمنان را نابودی انقلاب دانست و افزود: دشمنان بن مایه انقلاب را نشانه گرفته و با اسلام مشکل دارند و به تعبیر مقام معظم رهبری تحمل ذات جمهوری اسلامی برای آنها سخت است و دشمن می‌خواهد دین را از صفحه روزگار پاک کند، پس باید تلاش ما در پاسخگویی به شبهات به گونه ای باشد که میدان به دست ما بیفتد. وی با تاکید براینکه آحاد جامعه به تولید محتوا نیاز دارد و حوزه باید به میدان بیاید و تولید محتوا کرده و آماده باشد گفت: مدیران و شورای سیاستگذاری باید به سمت تشکیل اتاق رصد حرکت کنند تا نیازهای جامعه را به موقع شناسایی کرده و به تولید محتوای غنی بپردازند.

گرانی ها جنگ اقتصادی با آمریکاست
ایسنا/ آیت الله خاتمی در یادواره ۲۲۰۰ شهید شهرستان رشت و ۲۳ شهید مدافع حرم استان گیلان با اشاره به طراحی ۲۰۰ توطئه برای سرنگونی نظام اسلامی توسط پژوهشکده های آمریکایی، تاکید کرد: تنها یک توطئه باقی مانده و آن گرانی های افسارگسیخته است؛ در واقع گرانیها جنگ اقتصادی با آمریکاست. عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انگلیسی ها خاندان پهلوی را برای دین زدایی از جامعه ایرانی آورده بودند، گفت: شاه نیز در آخرین اقدام خود به تحریک هویدا می خواست در کشور ما اسلام را از رسمیت بیاندازد و ضدیت خود را با دین نشان دهد، اما شهدا اجازه ندادند. وی همچنین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را بر مبنای فقه اسلام دانست و عنوان کرد: هر کجا سخن از اسلام ناب محمدی است، شاهد نقش آفرینی ایران هستیم و اسلام و بیداری اسلامی با انقلاب ما جان گرفت.

فرانسه و انگلیس همچنان درگیر اعتراضات واعتصاب
فارس/ در حالی که قرار است اصلاحات بازنشستگی جنجالی دولت فرانسه امروزپنجشنبه در معرض یک رای‌گیری مهم قرار بگیرد، صدها نفر از مردم معترض فرانسه بار دیگر با برگزاری اعتصابات گسترده به سیاستهای دولت مکرون اعتراض کردند. اعتصاب‌های روز چهارشنبه فرانسه اختلال در حمل‌ونقل ریلی را موجب شد به نحوی که بالغ بر سه پنجم قطارهای بین شهری منطقه پاریس طبق اعلام سازمان ملی راه‌آهن فرانسه لغو شدند. اعتصاب‌های دیروز فرانسه همچنین سبب شد سازمان هوانوردی این کشور ۲۰ درصد از پروازها را در فرودگاه «اورلی» شهر پاریس کاهش دهد. اعتصابها به روال روزهای قبل تحویل سوخت از پالایشگاه‌های چند شرکت نفتی شامل «توتال انرژیز» و «اکسون موبیل» را هم با اخلال مواجه کردند. انباشت زباله در شهر های مختلف فرانسه از جمله شهر پاریس حالا تبدیل به مشهودترین نشانه اعتراضات و اعتصابها شده است. به نوشته بلومبرگ، اعتصاب رفتگران شهر پاریس به رها شدن و انباشت بالغ بر ۷۰۰۰ تن زباله در این شهر طی روزهای اخیر منجر شده و اختلاف دولت فرانسه با شهردار سوسیالیست شهر پاریس بر سر مدیریت انباشت زباله را تشدید کرده است. همچنین در ادامه اعتراضات در انگلیس؛ نوبت به کارکنان ریلی رسید. اتحادیه های کارگری درانگلیس بار دیگر اعتراضات مربوط به دستمزد پایین و شرایط کاری نامناسب در این کشور را برگزار کردند.

واکنش وزیر خارجه آمریکا به توافق ریاض و تهران
فارس/ با گذشت چند روز از توافق ایران و عربستان در نهایت وزیر خارجه آمریکا درباره این توافق واکنش نشان داد. بلینکن در جریان یک کنفرانس خبری در خصوص ازسرگیری روابط تهران وریاض ابراز خوشبینی کرد. وزیر خارجه آمریکا در ابراز خوشبینی خود نیز بار دیگر شک و شبهاتی درباره پایبندی ایران به تعهداتش مطرح کرد و گفت: «اگر این توافق واقعاً محقق شود و به‌ویژه اگر ایران به تعهداتی که ظاهراً مطرح کرده،‌ عمل کند، باز هم مثبت خواهد بود». وی ادامه داد: «از دیدگاه ما، هر آن‌چه که بتواند به کاهش تنش‌ها، جلوگیری از درگیری، و مهار اقدامات خطرناک یا ثبات‌زدای ایران کمک کند، چیز خوبی است».

سرنگونی یک پهپاد صهیونیستی در شمال غزه
باشگاه خبرنگاران/ یک فروند پهپاد متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه در شمال نوار غزه منهدم شد. این پهپاد هدف تیراندازی گروه‌های مقاومت فلسطینی در آسمان بیت حانون در شمال نوار غزه قرار گرفت و سرنگون شد. مبارزان مقاومت فلسطین کمتر از ۱۰ روز پیش نیز در جریان حمله گسترده صهیونیست‌ها به جنین، ۲ فروند پهپاد در حال پرواز ارتش رژیم صهیونیستی را سرنگون کردند.

اسرائیل به دنبال آزمایش توانایی سامانه‌های خود در اوکراین برای شکار پهپاد‌های ایرانی
باشگاه خبرنگاران/ یک منبع صهیونیستی مدعی شد تل آویو با ارسال سامانه‌های ضدپهپادی به اوکراین قصد دارد توانایی این سامانه‌ها را در برابر پهپاد‌های ایرانی آزمایش کند. پایگاه خبری آکسیوس به نقل از یک منبع صهیونیستی ضمن مطرح کردن ادعای ارسال کمک‌های نظامی ایران به روسیه برای جنگ در اوکراین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با فروش تجهیزات پارازیت‌انداز به اوکراین برای مقابله با پهپاد‌های ایرانی موافقت کرده است. پیشتر، شبکه العربیه در گزارشی به نقل از نیروی هوایی اوکراین ضمن تکرار ادعای مشارکت پهپاد‌های ایرانی در جنگ روسیه و اوکراین مدعی شد شهریور سال جاری شمسی تاکنون ۶۵۰ موشک روسی و ۶۱۰ پهپاد ساخت ایران را منهدم کرده است. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هم مدعی شده تهران – مسکو در حال همکاری برای ساخت کارخانه جدیدی در روسیه برای تولید پهپاد طراحی ایران هستند. با این وجود مسکو تاکید کرد این ادعا صحت ندارد و این روسیه است که بر روی قدرت پهپادی تمرکز کرده است.

۳۱ تریلیون دلار بدهی بزرگترین تهدید است
ایرنا/ سناتور جمهوریخواه آمریکایی فاش کرد: بدهی ۳۱ تریلیون دلاری دولت بزرگ ترین تهدید برای آمریکا است. “راجر مارشال” به کمیته بودجه سنای آمریکا گفت: اغلب از من سؤال می شود که بزرگترین تهدیدی که کشورما با آن روبرو است چیست و من می گویم این تهدید از سوی ایران، روسیه، چین و کره شمالی نیست بلکه بزرگترین تهدید بلند مدت که آمریکا با آن روبرو است بدهی ملی ۳۱ تریلیون دلاری دولت ماست که همچنان در حال رشد است. مارشال به کمیته بودجه سنای آمریکا گفت: جو بایدن بیش از هر رئیس جمهور دیگری در آمریکا در ۲۰ ماه اول ریاست جمهوری خود هزینه کرده است.

پیش‌بینی تورم فزاینده در سال ۱۴۰۲ درست نیست
ایرنا/ وزارت اقتصاد اعلام کرد: پیش‌بینی نرخ تورم بالا در سال آینده اگر به مفهوم یک اصطلاح فنی اقتصادی باشد که تحلیل خاص خود را دارد، اما اگر به معنای این باشد که شاخص‌های اقتصادی به سمت تورم فزاینده پیش می‌رود، درست نیست. وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به مطلبی در رسانه‌ها که پیش‌بینی تورم‌های بالا در سال آینده توضیح داد: در ادبیات اقتصادی نرخ تورم دو رقمی، نرخ تورم بالایی است. تورم پایین به سطوح تورم کمتر از ۱۰ درصد گفته می‌شود. در ادبیات امروز و در واقع پس از دهه ۱۹۸۰ منظور از تورم پایین، تورم‌های کمتر از ۵ درصد است و قاعدتاً زمانی که یک اقتصاددان از تورم‌ بالا سخن می‌گوید کاملاً یک بحث فنی است و ناظر به افزایش تورم در سال آینده نخواهد بود.

کره شمالی یک موشک «قاره‌پیما» آزمایش کرد
تسنیم/ ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی بامداد پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کره شمالی یک موشک بالستیک به سمت دریای شرقی شلیک کرده است. در این بیانیه آمده که ارتش کره جنوبی در حال تجزیه و تحلیل مشخصات دقیق موشک و مسافت طی شده آن است. در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که موشک بالستیک پرتاب شده توسط کره شمالی، «قاره پیما» است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *