خبر روز ۱۴۰۱/۱۲/۱۵

**رئیس ‌قوه قضائیه: موافقت رهبر انقلاب با عفو گسترده محکومان دستاویز برای تحریک دیگران را از دشمن گرفت** آیت‌الله العظمی جوادی آملی: حرف اول را در حوزه باید قرآن کریم بزند** آیت الله فاضل لنکرانی: لباس روحانیت نشان خدمتگزاری و وقف شدن در قرآن و اهل‌بیت است** با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد؛ آیین واگذاری ۲۳ هزار واحد مسکونی به خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی** سخنگوی وزارت خارجه: آمریکا استحقاق دفاع از حقوق بشر را ندارد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 اظهارات گروسی در تهران نتانیاهو را آشفته کرد
نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که هرگونه حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای را غیرقانونی خواند، واکنش نشان داد.گروسی این اظهارنظر را در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره تهدیدهای رژیم موقت صهیونیستی و آمریکا برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در صورتی که «دیپلماسی برای ممانعت از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای به بن‌بست بخورد» بیان کرد. طبق این گزارش، بنیامین نتانیاهو یکشنبه در اظهاراتی تلویزیونی به کابینه خود گفت: «رافائل گروسی فردی شایسته است که اظهارات نامناسبی را بیان کرد.» وی افزود: «خارج از چه قانونی؟ آیا برای ایران که آشکارا خواستار نابودی ماست، جایز است ابزار کشتار برای نابودی ما را سازماندهی کند؟ آیا ما از دفاع از خود منع شده‌ایم؟ بدیهی است که مجاز به انجام این کار هستیم.»

 همشهری 
 جنگ جهانی سوم در راه است
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکاگفت:جهان به‌زودی وارد جنگ جهانی سوم خواهد شد، مگر اینکه خیلی زود اتفاقی بیفتد. با پیروزی در انتخابات قبل از اینکه به کاخ سفید برسم، جنگ فاجعه‌بار روسیه و اوکراین را تمام خواهم کرد؛ مطمئن باشید که پایان دادن به جنگ بیش از یک روز طول نخواهد کشید.
 تلاش برای تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراین
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: ما سخت تلاش می‌کنیم تا توافق غلات را بدون هیچ مانعی اجرا و آن را تمدید کنیم. در این‌باره با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل صحبت کردم. گرچه توافق اوکراین و روسیه درباره صادرات غلات به کاهش قیمت مواد غذایی کمک کرد، اما گرسنگی هنوز در جهان ریشه‌کن نشده است.
 مسائل باید از راه‌ دیپلماسی حل شوند
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان افغانستان گفت:دوره اعمال فشار دیگرگذشته است. بهتر است همه موضوعات از راه گفت‌وگو و دیپلماسی حل شود. شیوه‌ای که مقام‌های آمریکایی در پیش گرفته‌اند، درست نیست. ما از راه گفت‌وگو باید مشکلات را حل کنیم. بسیاری از حرف‌های آنها درست نیست و نتیجه‌ مثبت نخواهد داشت.

 کیهان 
 آیین واگذاری ۲۳ هزار واحد مسکونی به خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی
با حضور رئیس‌جمهور ۲۳ هزار واحد مسکونی به خانواده‌های تحت حمایت کمیته امام خمینی در سراسر کشور واگذار شد.آیت‌الله رئیسی پیش از ظهر دیروز و همزمان با سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی طی مراسمی و به‌صورت ویدئوکنفرانسی دستور واگذاری ۲۳ هزار واحد مسکونی به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی را در ۳۱ استان کشور صادر کرد.این واحدهای مسکونی با اهتمام ویژه دولت به مسکن محرومین و به همت کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام، سپاه و بسیج سازندگی و خیرین تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.
 موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو گسترده محکومان دستاویز برای تحریک دیگران را از دشمن گرفت
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای برای بررسی جزئیات و فرآیندهای منجر به عفو تعدادی از متهمان و محکومان اغتشاشات پاییز به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه پرداخته است.در بخشی از سخنان رییس قوه قضائیه در این گفت و گو آمده است:
این جنبه رحمانیت الهی از اول انقلاب تا امروز بوده است. حالا در هر مقطعی به مقتضای زمان، به یک نحوی در این راستا عمل شده است. چقدر از رهبر انقلاب توصیه‌های اینچنینی داشتیم؛ چقدر به بنده حقیر و دیگران گفتند که گزارش‌هایی به دستمان رسیده است، حواستان جمع باشد طبق قانون باید با مجرم رفتار کنید، از آنچه مقررات و قانون گفته تعدّی نشود؛ مراقب باشید خدای ناکرده کوچک‌‌ترین توهین و تحقیری نسبت به مجرم صورت نگیرد. مکرّر خودم این را از زبان رهبر انقلاب شنیدم که فرمودند: «حواستان باشد ما باید روز قیامت پاسخگو باشیم، مراقب باشید.» این رفتار رحمانی با مجرم و متهم که الان صورت می‌گیرد، یک مسئله سیاسی مقطعی نیست؛ این جزو ذات انقلاب ماست.
البته این عفو آن‌طور که بعضی‌ها تعبیر کردند عفو عمومی نبود. چون عفو عمومی از نظر قانون اساسی و مقررات یک تعریفی دارد.این پیشنهاد عفو هم با استنباط و شناختی بود که ما از مبانی رهبر انقلاب داشتیم. براساس آن نکاتی بود که ایشان صراحتاً یا در جلسات علنی یا به‌صورت خصوصی به ما سفارش کرده بودند و با جمع‌بندی‌ای که با کارشناسان مختلف کردیم آن پیشنهاد را تنظیم کردیم.
استنباط این بود که دشمن از این عفو ناراحت است. دشمن احساس کرد خیلی از بهانه‌هایی که می‌توانست بر امواج آنها سوار بشود از دستش گرفته شد. دستاویز برای تحریک دیگران از دشمن گرفته شد. دشمن قطعاً از این عفو ناراحت است.
گزارشی که تا الان دادند، تعداد کسانی که مشمول عفو شدند، اعم از دستگیرشدگان اغتشاشات و غیر اغتشاشات، اعم از آنهایی که حکمشان تقلیل پیدا کرده و تخفیف گرفتند از مرز هشتاد هزار نفر گذشته است؛ یعنی تا الان بیش از هشتاد هزار مشمول این عفو واقعاً به نظر بنده پرخیر و برکت رهبر انقلاب قرار گرفته‌اند. پیش‌بینی این است که با آن قسمتی که رضایت شاکی را می‌گیرند تا نود هزار نفر هم شامل عفو بشوند؛ حتی ممکن است به بالاتر از نود هزار هم برسد.
 فشارهای سفیر آمریکا در برزیل نتوانست مانع پهلوگرفتن دو ناو ارتش ایران در بندر ریودو ژانیرو شود
خبرنگار یک شبکه برزیلی مستقر در ریودوژانیرو در رابطه با ورود ناوهای ایرانی به سواحل برزیل گفت: طبق برنامه ناوهای ایرانی مکران و دنا در بندر ریودوژانیرو پهلو گرفته‌اند.وی افزود: [این کشتی‌ها] قرار است تا تاریخ چهارم مارس همان‌طور که از قبل تعیین شده این‌جا بمانند. درست طبق خبری که در روزنامه آمریکایی منتشر شده است.این خبرنگار برزیلی اظهار داشت: البته سفیر آمریکا الیزابت باگلی از دولت برزیل خواسته بود که اجازه ندهد ناوهای ایرانی در برزیل پهلو بگیرند. به این خاطر که آنها به تجارت محصولات غیرقانونی کمک می‌کنند و تروریسم را حمایت و تامین مالی می‌کنند. اما این اتفاق نیفتاده چون ناوها هم‌اکنون در بندر حضور داشته و پهلو گرفته‌اند.
گفتنی است مقامات آمریکایی تلاش‌های بسیاری برای ممانعت از پهلوگیری ناو‌های دنا و مکران در سواحل برزیل انجام دادند ولی دولت برزیل تسلیم فشارهای دولت جو بایدن نشده و مجوز پهلوگیری در سواحل ریودوژانیرو را صادر کرد.

 ایران 
 هراس افکنی در مدارس جنایت است
رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت، با اشاره به گزارش وزیر اطلاعات از بررسی و پیگیری مسأله مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی شهرها، اظهارکرد: توطئه جدید دشمن برای ایجاد دلهره در دل دانش‌آموزان، فرزندان عزیز و والدین آنان جنایت و اقدامی ضد بشری است.آیت الله رئیسی، با تأکید بر لزوم پیگیری این موضوع و اطلاع‌رسانی دقیق و بموقع دستگاه‌های مربوطه برای رفع نگرانی‌های مردم، گفت: این اقدام حلقه‌ای دیگر از زنجیره‌ توطئه‌های دشمن است که برای التهاب‌آفرینی در جامعه و تشویش اذهان عمومی و هراس‌افکنی در میان فرزندان این مرز و بوم انجام گرفته و باید ریشه‌یابی و با آن برخورد جدی شود.
 دیدار وزرای دفاع ایران و سوریه
وزیر دفاع سوریه روز گذشته با حضور در ستاد وزارت دفاع کشورمان با امیر سرتیپ آشتیانی دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر دفاع کشورمان در این دیدار ضمن اشاره به تعرضات رژیم صهیونیستی به تمامیت ارضی سوریه، تأکید کرد: هرگونه تعرض به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه را محکوم می‌کنیم.
وی با اشاره به اهمیت و نقش سوریه در زنجیره محور مقاومت تقویت و استحکام قدرت ملی و دفاعی این کشور را ضروری دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در مواجهه با جنگ اقتصادی در اختیار برادران سوری خود قرار دهد.
 درگیری مرزبانان ایران و طالبان
روز گذشته میان نیروهای طالبان و مرزبانان در مرز میلک شهرستان هیرمند در شمال استان سیستان و بلوچستان، درگیری منجر به تیراندازی رخ داد. یک منبع آگاه در این باره گفت: این درگیری و تیراندازی ‌مرزی تلفات جانی نداشت و علت دقیق ماجرا در دست بررسی است.
 دستمزد ۱۰۰هزار دلاری امریکا برای علینژاد
یافته ها از فهرست حقوق بگیران آژانس رسانه‌های جهانی ایالات متحده نشان می دهد این نهاد امریکایی برای مسیح علینژاد در سال ۲۰۲۳ میلادی قریب به ۱۰۰ هزار دلار حقوق و دستمزد تعیین کرده است. گفته می‌شود علینژاد سال گذشته نیز در راستای پیاده‌سازی سیاست‌های ضدایرانی دولت امریکا، قریب به ۱۰۸هزار دلار از این موسسه پاداش دریافت کرده است.
 توجیه شکنجه های ساواک از سوی انتخابی فرد
کاملیا انتخابی فرد که به رغم ایرانی بودن، در سال های اخیر به عنوان پادوی رسانه ای و توجیه گر سیاست های کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات فعالیت می‌کند، به تازگی حتی شکنجه های ساواک را هم توجیه کرد. این به اصطلاح خبرنگار، در واکنش به انتشار تصویر پرویز ثابثی، شکنجه‌گر ساواک، مدعی شد که این شکنجه ها برای حفظ امنیت بوده است، مثل امریکا که برای حفط امنیتش افغانستانی‌ها را شکنجه می‌کرد!

 جمهوری‌اسلامی 
 نرخ تورم سال آینده کمتر از امسال خواهد بود
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه نرخ تورم در آینده روند کاهشی خواهد داشت، گفت: برنامه دولت و بانک مرکزی برای سال آینده کاهش نرخ تورم نسبت به امسال است. خاندوزی در حاشیه نخستین همایش ملی قرض الحسنه، گفت: برنامه دولت و بانک مرکزی برای سال آینده کاهش نرخ تورم نسبت به امسال است و در بحث ارزی نیز با توجه به اختیاراتی که به بانک مرکزی داده شده، امیدواریم سال آینده شاهد نرخ تورم کمتری نسبت به امسال خواهیم بود.

 وطن امروز 
 دست نمایندگان مجلس انگلیس به خون ۱۷ هزار شهید ترور در ایران آلوده است
عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در توئیتر به همراهی نمایندگان مجلس انگلیس با منافقین اشاره کرد و نوشت: «همراهی نمایندگان مجلس انگلیس با منافقین یعنی اعلام مشارکت در قتل‌ها و ترورهای این گروهک جنایتکار و منفور؛ دست این نمایندگان نیز به خون بیش از ۱۷ هزار شهید ترور در ایران آلوده است».
 رد ادعای دسترسی آژانس اتمی به افراد در نشست کمیسیون امنیت
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، اظهار داشت: ظهر امروز (دیروز یکشنبه) جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با دعوت از آقای اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و آقای کمالوندی معاون سازمان برای بررسی ابعاد و نتایج سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران برگزار شد.
ابوالفضل عمویی افزود: آقای اسلامی با تشریح آخرین وضعیت برنامه هسته‌ای کشور در تولید و ذخایر اورانیوم غنی‌شده، خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر کسانی که مخالف برنامه هسته‌ای ما هستند با تمرکز بر برخی موارد از جمله یافتن ذره‌ای اورانیوم فراتر از ۶۰ درصد یا طرح سوال درباره نحوه چینش آبشارهای جدید سانتریفیوژها (DIQ)، سعی می‌کردند به فضای سیاسی علیه برنامه هسته‌ای ما دامن بزنند که ما در چارچوب پادمان و در گفت‌وگو با مقامات آژانس ابهام نسبت به این موضوعات را برطرف کردیم و به نوعی بهانه را از دشمنان گرفتیم. در موضوعات باقیمانده از جمله ۳ مکان هم طبق پادمان با آژانس همکاری خواهیم کرد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در این جلسه آقای کمالوندی هم با تشریح مواد سه‌گانه مورد توافق در بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی، گفت: ملاک ما برای همکاری با آژانس، پادمان است و طبق قانون اقدام راهبردی مجلس، تا زمانی که تحریم‌ها طبق توافق رفع نشود، ایران نظارت‌های فراپادمانی را اجرا نمی‌کند.
عمویی تصریح کرد: کمالوندی در پاسخ به سوالات مطرح‌شده از جانب نمایندگان، ادعای مطرح‌شده درباره دسترسی آژانس به افراد را رد کرد، همچنین گفت با توجه به اینکه در فردو افزایش فعالیت هسته‌ای داشته‌ایم براساس استانداردهای متعارف بازرسی آژانس، دفعات بازرسی از این سایت افزایش دارد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: بر اساس گزارش ارائه‌شده در جلسه، نحوه نظارت و راستی‌آزمایی بعدی در جلسه فنی که در آینده بین ایران و آژانس در تهران برگزار خواهد شد، مورد توافق قرار خواهد گرفت.
 معاون اجرایی رئیس‌جمهور به دوحه رفت
محسن منصوری که به منظور شرکت در پنجمین کنفرانس سازمان ملل برای کشورهای کمتر توسعه یافته به قطر سفر کرده است، در بدو ورود به فرودگاه دوحه مورد استقبال مقامات قطری و سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور قرار گرفت. معاون اجرایی رئیس‌جمهور علاوه بر سخنرانی در پنجمین کنفرانس سازمان ملل برای کشورهای کمتر‌توسعه یافته با تعدادی از مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

 جوان 
 آمادگی ایران برای انتقال فناوری دفاعی به عراق
معاون بین‌الملل وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با اشاره به حضور صنایع دفاعی کشورمان در نمایشگاه عراق اظهار داشت: ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران آماده هستیم دوستان خود در نیرو‌های مسلح عراق را از جهت تسلیحات و صنایع نظامی تقویت کنیم؛ البته تفاوت ما با بسیاری از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه یا فروشندگان تسلیحات، چه دولت‌ها و چه شرکت‌های دیگر، این است که ما صرفاً به دنبال تجارت و کسب درآمد از فروش تسلیحات نیستیم.سردار قلندری افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده است دانش و علم ایرانی را که امروز سرآمد و زبانزد در عرصه دفاع و امنیت محسوب می‌شود و جزو ستارگان درخشان عرصه دفاع در جهان است به حضور برادران عراقی خود تقدیم کند.

 خراسان 
 عطاءا… مهاجرانی: مرتجعان چهره ساواک را بزک می‌کنند
وزیر اسبق ارشاد در گفت وگوی اخیر خود به تبیین ارتجاع و اقسام و گروه های مختلف آن در شرایط کنونی پرداخت و اظهار کرد:« کسانی که در توهم و مالیخولیای سلطنت هستند و برای پررنگ نشان دادن حضور مقتدرانه‌شان، بدنام‌ترین چهره ساواک را بزک می‌کنند و به صحنه می‌آورند، مرتجع اند…کسانی که جمهوریت نظام را انکار می‌کنند و به صراحت از نفی حق حاکمیت ملی و مشروعیت متکی بر رأی مردم سخن می‌گویند، نگاه و رویکردی ارتجاعی دارند.» وی می افزاید:« نمونه بی‌سابقه نگاه ارتجاعی، کسانی‌اند که برهنگی را ترویج و تشویق می‌کنند. «برهنگی تمام» را نشانه هنر و آزادی زن می‌دانند…
 زمینه‌سازی‌های غرب برای بازگشت به مذاکرات
دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در توئیتی نوشت: «مذاکره غیرمستقیم آمریکا برای تبادل زندانیان، دیدار وزیر خارجه گیس‌بریده بلژیک با امیرعبداللهیان، اعزام سفیر فرانسه به ایران، مخالفت پارلمان اروپا با تعلیق مذاکرات برجام و سفر اخیر گروسی، زمینه‌سازی‌های غرب برای بازگشت به مذاکرات پس از شکست اغتشاشات و ترکیدن توهم هاست.

 مردم سالاری
 مجوز مجلس به قوه قضائیه برای نصب حداقل یک دوربین در هر محکمه
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به قوه قضائیه اجازه دادند به منظور شفافیت، تکریم ارباب رجوع، و اجرای عدالت تعداد حداقل یک دوربین در هر محکمه نصب کند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی دیروز مجلس، بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرده و با پیشنهاد لطف الله سیاهکلی مبنی بر الحاق یک بند به تبصره ۱۰ لایحه موافقت کردند.بر اساس این بند الحاقی به تبصره ۱۰؛ نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۱۴ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره (۱۰) ماده واحده این لایحه با پیشنهاد لطف‌الله سیاهکلی موافقت کردند. بر اساس بند الحاقی تبصره (۱۰) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ به قوه قضائیه اجازه داده می‌شود برای شفافیت، تکریم ارباب رجوع، و اجرای عدالت در سال ۱۴۰۲ از محل محکومیت‌های مالی قطعی محاکم در قوه قضائیه و یا از محل فروش کالاهای قاچاق تا سقف سیصد میلیارد ریال (سی میلیارد تومان) تعداد حداقل یک دوربین در هر محکمه نصب نماید.

 آرمان ملی 
 آمریکا استحقاق دفاع از حقوق بشر را ندارد
سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریکا استحقاق دفاع از دموکراسی و حقوق بشر را ندارد؛ چون اصلا هیچ باوری بدان ندارد. ناصر کنعانی در توییتی نوشت: آمریکا زمانی از رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی حمایت می‌کرد و CIA به آن رژیم برای دستگیری ماندلا کمک کرد. اکنون نیز همپیمان راهبردی و حامی بی‌قید و شرط رژیم آپارتاید صهیونیستی است آمریکا استحقاق دفاع از دموکراسی و حقوق بشر را ندارد؛ چون اصلا هیچ باوری بدان ندارد.
 توان رزمی بالای نیروی زمینی ارتش زبانزد است
فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به این که نیروی زمینی ارتش، برنامه‌ریزی مطلوبی برای استفاده از دانش نخبگان کرده است، اظهار داشت: هر کدام از نخبگان که میل به استخدام در ۲۳ حوزه خدمتی در ارتش دارند، می‌توانند با ارائه مهارت‌های خود در نیروی زمینی ارتش استخدام شوند. امیر سرتیپ حیدری با تاکید بر منشا اثر بودن نخبگان به وسیله علم خود گفت: علوم و فنون فراگیری و به کارگیری شده توسط نخبگان موجب شده که در این دوران خدمت مقدس بتوانید به ارتقای توان رزمی و دفاعی کشور کمک کرده و امنیت آفرینی کنید. وی با بیان این که ماموریت اصلی نیروی زمینی ارتش، حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور است، بیان کرد: آمادگی و توان رزمی بالای نیروی زمینی ارتش که امروزه زبانزد تمام رسانه‌های دنیا است، مدیون خون شهدای دوران دفاع مقدس و نخبگان عرصه دفاع کشور است.
 دیدار سفیر ایران با معاون وزیر خارجه کویت
سفیر ایران در کویت با معاون وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. محمد ایرانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت دیروز با منصور العتیبی، معاون وزیر خارجه این کشور دیدار و رایزنی کرد. دو طرف در این دیدار درخصوص روابط دوجانبه در تمامی زمینه و راه های تقویت آن تبادل نظر کردند. محمد ایرانی پیش از این در اظهاراتی گفت: روابط کشورم با دولت دوست و همسایه کویت پس از دوره سخت کرونا به تدریج مسیر طبیعی خود را بازمی‌یابد و شاهد برگزاری کمیسیون‌هایی در موضوعات کنسولی، ‌حقوقی، ‌گارد ساحلی و مقابله با مواد مخدّر بوده و این پیشرفت‌ها ناشی از اراده رهبران دو کشور بر تعمیق این روابط تاریخی است.

 قدس 
 بسته ارزی مشخصی از مجلس دریافت نشده است
سخنگوی دولت درباره بسته پیشنهادی ارزی مجلس به دولت گفت: چنین بسته‌ای به دولت تحویل نشده و در صورتی که مجلس طرح مشخصی برای مدیریت ارز داشته باشد، در دولت بررسی خواهد شد. بهادری جهرمی افزود: جزئیات بسته ارزی دولت که بانک مرکزی تهیه کرده بود، با دقت و با بحث و نظر همه اعضا مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.
 زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی شد
«زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در دومین انتخابات این جنبش بار دیگر به عنوان دبیرکل جدید جهاد اسلامی انتخاب شد. رأی‌گیری انتخاباتی دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی به‌صورت همزمان و هماهنگ، روز گذشته در داخل و خارج از فلسطین به پایان رسید. پس از سال ۲۰۱۸، این دومین بار است که جنبش جهاد اسلامی انتخابات داخلی برگزار می‌کند. این جنبش در سال ۱۹۷۸ توسط شهید «فتحی شقاقی» دبیرکل اول و تعدادی از همراهانش تأسیس شد.
 تمرد خلبانان صهیونیست از دستورات
تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی کان گزارش داد: ارتش رژیم صهیونیستی ۴۰خلبان از نیروهای ذخیره را برای مشارکت در مانور فراخوانده بود که ۳۷نفر آن‌ها از اجرای این دستور تمرد کردند. منابع عبری پیشتر با اشاره به ادامه تلاش‌های نتانیاهو در راستای تصویب اصلاحات قضایی مدنظر خودش، از کشیده شدن دامنه اختلافات در اسرائیل به سطح نظامیان خبر داده بودند.

 اطلاعات 
 درآمد نفتی کشور به ۵/۲ برابرسال‌های قبل رسید
جواد اوجی وزیر نفت گفت: فروش نفت ایران در ماه گذشته با توجه به تحریم‌ها قابل‌توجه است و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده هم افزایش یابد. همچنین منابع ارزی حاصل از این فروش بر اساس رویه‌های موجود و قابل ‌قبول خوشبختانه وصول شده به‌طوری که به جرأت می‌توانم بگویم این مقدار وصول حداقل ۲ تا ۵/۲ برابر وصول مطالبات ارزی سال‌های پیش است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌ها خبری:

حرف اول را در حوزه باید قرآن کریم بزند
شفقنا/ آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار اعضای هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اظهار داشتند: مهمترین و کلیدی ترین کار و مبنا برای حفظ شریعت، وجود پر برکت حوزه است و در حوزه نیز مدیریت حرف اول را می زند.ایشان با تاکید بر فرهنگ نخبه پروری در حوزه، بیان داشتند: فرهنگ نخبه پروری میراث سید مرتضی است، سید مرتضی مدیر خوبی بود و به طلابی که استعداد بیشتری داشتند، توجه بیشتری می کرد.ایشان با تاکید بر نقش مدیریت صحیح در حوزه ها، بیان داشتند: در یکی از دعاهای نورانی صحیفه سجادیه آمده است که خدایا آن توفیق را بده که ما «حُسن الولایه» داشته باشیم و «سوء الولایه» نداشته باشیم؛ حسن الولایه یعنی مدیریت خوب، یعنی فرد بتواند کسانی را که زیرمجموعه و تحت امرش هستند، خوب اداره کند؛ این حسن الولایه در کار سید رضی و مرتضی بود که باید در مدیریت حوزه نیز نهادینه شود.ایشان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشتند: الان بحث های اصلی حوزه فقه و اصول است و کمتر به مباحث قرآنی توجه می شود، در صورتی که حرف اول را در حوزه باید قرآن کریم بزند.

لباس روحانیت نشان خدمتگزاری و وقف شدن در قرآن و اهل‌بیت -علیهم السلام- است
حوزه/ آیت‌الله فاضل لنکرانی در مراسم عمامه‌گذاری جمعی از طلاب مدرسه علمیه امام باقر  ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با بیان این که ائمه -علیهم السلام- مسئولیت تبیین را بر عهده داشتند، تأکید کرد: این رسالت تبیین در دوران غیبت بر عهده علما است، بخشی از آن جهاد تبیینی است که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که معرفی انقلاب و دستاوردهای آن است.عضو جامعه مدرسین تأکید کرد: رمز موفقیت مراجع عظام در این است که این‌ها نوکر اهل‌بیت -علیهم السلام- و تسلیم محض اهل‌بیت بودند، ما نیز باید این را در خودمان احیا و برجسته کنیم.رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار خاطرنشان کرد: این لباس نشان خدمتگزاری و وقف شدن در قرآن و اهل‌بیت -علیهم السلام- است و نگذارید از این نشان سوءاستفاده شود.وی تصریح کرد: این هویت ما است و نباید با هیچ چیز دیگری معاوضه شود.

هشدار رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی درباره افزایش امتناع از انجام خدمت سربازی
تسنیم/ رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم، در سطح سیاسی درباره پدیده امتناع گسترده از خدمت در ارتش صحبت کرد.هرزی هالیوی در این دیدار، نگرانی و ترس خود را از پدیده امتناع گسترده از خدمت در ارتش اسرائیل ابراز کرد و توضیح داد که این پدیده به سمت ابعاد نگران کننده در حال افزایش است.در سایه تشدید شکاف‌های داخلی در جامعه صهیونیستی بعد از روی کار آمدن کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو، هشدارها و انتقادات مقامات و محافل صهیونیستی درباره تعمیق بحران‌های این رژیم و فروپاشی آن بیشتر شده و این در حالی است که افسران و نظامیان اعلام کردند که دیگر حاضر به خدمت نظامی نیستند.در همین رابطه، شبکه صهیونیستی « کان» اعلام کرد که امتناع افسران و نظامیان اسرائیل از انجام خدمت نظامی در اعتراض به قانون موسوم به «اصلاحات قضایی» به سرعت افزایش یافته است.

نتانیاهو درباره آمادگی اسرائیل برای حمله به ایران دروغ می‌گوید
فارس/ نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی و یکی از سران احزاب اپوزیسیون در فلسطین اشغالی، در پیامی که در صفحه توییتری خود انتشار داد، فاش کرد، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، درباره آمادگی برای هر گونه حمله به ایران، دروغ می‌گوید.
لاپید در این پیام به نتانیاهو هشدار داد: «اگر نتانیاهو از دروغ گفتن درباره آمادگی در موضوع ایران دست برندارد، من مجبور خواهم بود تمام شکاف‌ها و غفلت‌هایی را که او مسئول آن بود، توضیح دهم تا زمانی که او را جایگزین کنیم».نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی سپس در ادامه به نتانیاهو توصیه کرد که کمتر حرف بزند و در این باره گفت: «من به او پیشنهاد می‌کنم که کمتر در مورد موضوع صحبت کند و مهم‌تر از همه بیشتر عمل کند».

صدور حکم اعدام برای اعضای اصلی گروهک تروریستی حرکه النضال
باشگاه خبرنگاران / دادگاه انقلاب شهرستان اهواز، ۶ نفر از عناصر گروهک تروریستی حرکه النضال را به اعدام محکوم کرد.۶ نفر از اعضای گروهک تروریستی حرکه النضال که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ اجرای بخشی از عملیات‌های مسلحانه این گروهک در استان خوزستان را بر عهده داشتند به اعدام محکوم شدنداین افراد عبارتند از: علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی و سالم موسوی اعضای شاخه نظامی این گروهک تروریستی که دستورات سرکردگان ساکن اروپای خود نظیر حبیب نبگان و حبیب الله چعب را اجرا می‎کردند، درعملیات‌های تروریستی جداگانه دو بسیجی به نام‌های علی صالحی مجد و یونس بحر در آبادان و یکی از کارکنان نیروی انتظامی به نام الله‌نظر صفری و یک سرباز وظیفه به نام محمدرضا رفیعی نسب را در بندر امام خمینی به شهادت رسانده بودند.

واکنش دمشق به بازدید مارک میلی از پایگاه غیرقانونی آمریکا در سوریه
باشگاه خبرنگاران/ وزارت امور خارجه سوریه سفر اخیر ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا به پایگاه آمریکایی در شمال شرق سوریه را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت این کشور دانست.این وزارتخانه اعلام کرد: سوریه سفر غیرقانونی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به پایگاه نظامی غیرقانونی آمریکا در شمال شرق سوریه را به شدت محکوم می‌کند و آن را نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه می‌داند.
چندین رسانه آمریکایی از این سفر اعلام نشده در روز شنبه خبر داده اند. گفته می‌شود که ژنرال میلی از یک پایگاه لجستیکی در یک منطقه تحت کنترل کرد‌ها برای گفتگو با سربازان و تهیه توصیه‌هایی برای پنتاگون بازدید کرده است. ادعا شده این مأموریت در حمایت از عملیات آمریکا برای مقابله با گروه‌های تروریستی بوده است.

اولیانوف از بررسی برنامه هسته‌ای ایران در نشست شورای حکام خبر داد
مهر/ نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در پیامی توییتری نوشت: نشست ماه مارس شورای حکام آژانس انرژی اتمی امروز آغاز می‌شود.میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در پیامی توییتری نوشت: نشست ماه مارس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه (۱۵ اسفند) آغاز می‌شود و موضوع هسته‌ای ایران نیز در دستور کار قرار دارد.میخاییل اولیانوف ادامه داد: موارد دستور کار، پیمان «آکواس» (AUKUS؛ توافق ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای برای استرالیا توسط انگلیس و آمریکا)، برنامه هسته‌ای ایران و ایمنی، امنیت و پادمان‌های هسته‌ای در اوکراین، در کانون توجه خواهد بود.این پیام توییتری اولیانوف در پاسخ به پیامی بود که برگشت دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای ایران را «از دستاورد‌های مهم سفر گروسی به ایران» اعلام کرده بود.

پلیس حامی آمران به معروف و ناهیان از منکر است
مهر/ رئیس پلیس کشور گفت: باید در سال ۱۴۰۲ در مجموعه انتظامی کشور فریضه امر به معروف و نهی از منکر نهادینه‌سازی و در امتداد آن به یک فرهنگ سازمانی قالب تبدیل شود. سردار رادان در سومین جلسه گردهمایی سراسری آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: همه ما جزو آمران به معروف هستیم. وی با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر برای پلیس عین مأموریت است، خاطرنشان کرد: پلیس در تراز انقلاب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران، همه برای امر به معروف است در واقع اگر سرقت را منکر می‌دانید برای این است که معروف در جامعه بیشتر شود.سردار رادان گفت: تمام اقدامات پلیس برای انجام مأموریت و وظایف محوله است به شرط اینکه معروف نیز به دنبال آن تبیین شود؛ بایستی در سال ۱۴۰۲ در مجموعه انتظامی کشور فریضه امر به معروف و نهی از منکر نهادینه سازی و در امتداد آن به یک فرهنگ سازمانی قالب تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *