خبر روز ۱۴۰۱/۱۲/۱۱

**رئیس قوه قضاییه: با آغوش باز از نقدهای منصفانه استقبال می‌کنیم** آیت الله حسینی بوشهری: جوانان مهم‌ترین سرمایه انقلاب برای گام دوم هستند** آیت الله خاتمی: مردم با نظام و حاکمیت همراه هستند** آیت‌الله جنتی: هوشیاری متولیان اقتصادی در شرایط فعلی کشور ضروری است** آیت الله اعرافی: مصوبات و خروجی اجلاسیه‌های جامعه مدرسین در دستور کار مرکز مدیریت حوزه قرار می‌گیرد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 اتاق فرمان مشترک«آشوب» و «جنگ ارزی»
احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت گفته است: ‏از شهریور۱۴۰۰ تا شهریور۱۴۰۱، ۲۰۰۰تومان به قیمت دلار اضافه شد اما با آغاز اغتشاشات و امتداد آن با جنگ ارزی، نمودار ارز شیب تند گرفت.وی تاکید کرده که اتاق فرمان «آشوب» و «جنگ ارزی» یکجاست و هدف آن، انتقام از زندگی مردمی است که هیزم آتش ویرانی‌طلبی و سوریه‌سازی از ایران نشدند.
 عبور ناوگروه ارتش از قلب قاره آمریکا
تصاویری از ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوهای دنا و مکران در حال پهلوگیری در بندر ریودوژانیروی برزیل منتشر شده است و به این ترتیب ناوگروه ۳۶۰ نخستین ناوگروه نظامی ایرانی است که در طول تاریخ کشورمان به قاره آمریکا سفر کرده است.
ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش از مهرماه امسال با هدف پیمودن دور کره زمین مأموریت خود را آغاز کرد و قصد داشت با عبور از اقیانوس‌های هند، اطلس و آرام و گذر از کانال پاناما در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلو بگیرد.این ناوگروه با عبور از شمال اقیانوس هند، تنگه مالاکا و پس از آن سواحل استرالیا وارد اقیانوس آرام شده و مسیر خود را به‌سمت کانال پاناما ادامه داده و بعد از عبور از کانال پاناما وارد اقیانوس اطلس شده و سپس در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلو گرفته است.

 همشهری
 بایدن باید از اسرائیل توضیح بخواهد
ایلهان عمر، نماینده دمکرات کنگره آمریکاگفت: تصاویر یورش شهرک‌نشینان اسرائیلی به روستاهای فلسطینی‌ها و به آتش کشیدن خانه و خودروهای آنها بسیار وحشتناک است. چنین رویکردی، راه‌حل دو‌دولتی را نابود می‌کند. خشونت، خشونت به بار خواهد آورد. دولت بایدن باید از اسرائیل به‌خاطر این حملات توضیح بخواهد.
 جامعه جهانی اسرائیل را بازخواست کند
ریاض منصور، نماینده تشکیلات خودگردان در سازمان ملل گفت: از شورای امنیت می‌خواهیم راهی برای محافظت از فلسطینی‌ها در برابر رژیم اسرائیل پیدا کند. از این شورا خواستیم مسئولیت خود را در قبال غیرنظامیان فلسطینی به‌عهده بگیرد. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم جنایت‌های رژیم اشغالگر علیه غیرنظامیان فلسطینی را محکوم و این رژیم را بازخواست کند.

 کیهان
 مسمومیت دانش‌آموزان به‌سرعت ریشه‌یابی شود
آیت‌الله رئیسی در جلسه هیئت دولت با اشاره به نگرانی‌های ایجاد شده در ارتباط با مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس، به وزیر کشور مأموریت داد ضمن پیگیری و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر موضوع، از نتایج پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی مستند و مستمر صورت گیرد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود.رئیس‌جمهور تاکید کرد که وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و دیگر بخش‌ها با وزیر کشور در این زمینه همکاری خواهند کرد و هرگونه اطلاع‌رسانی باید از طریق وزارت کشور انجام شود.رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، به وزرای کابینه دستور داد، برای جلوگیری از پرداخت پاداش‌های بی‌رویه و بی‌منطق که بعضاً در دوره‌های قبل در شرکت‌های دولتی برای هیئت‌مدیره‌ها در نظر گرفته می‌شد، مراقبت‌های لازم را انجام دهند.موظف شدن معاونت علمی رئیس‌جمهور و سازمان برنامه و بودجه برای برنامه‌ریزی جهت جذب و به‌کارگیری نخبگان علمی از دیگر دستورات رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت بود.
 اخراج دو دیپلمات آلمانی در پاسخ به اقدامات خصمانه و مداخله‌جویانه برلین علیه ایران
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از اخراج دو دیپلمات آلمانی به‌عنوان عنصر نامطلوب در پی اقدامات مداخله‌جویانه و غیرمسئولانه دولت آلمان در امور داخلی و قضایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به احضار سفیر آلمان توسط مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه و ابلاغ تصمیم اتخاذ شده، افزود: جمهوری اسلامی ایران در قبال زیاده‌خواهی‌ها، مقتدرانه عمل خواهد کرد.کنعانی خاطرنشان کرد: اولویت جمهوری اسلامی ایران همواره حفظ تعامل در فضای احترام است، اما چنان‌که برخی طرف‌ها بخواهند موازین اصولی و حاکمیت ملی کشورمان را نادیده بگیرند، تعریف گزینه‌های جایگزین اجتناب‌ناپذیر است.
گفتنی است پس از صدور حکم اعدام توسط قوه قضائیه برای جمشید شارمهد، تروریستی که تابعیت آلمانی نیز داشت، دولت آلمان در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه از این تروریست حمایت و دو کارمند سفارت ایران در آلمان را به‌عنوان عنصر نامطلوب از این کشور اخراج کرد.

 ایران
 ابهام‌زدایی از ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی
اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه «ذره ۸۴ درصدی یک نمونه‌برداری از کنار یک شیر در روند غنی‌سازی بود که با میکروسکوپ هم دیده نمی‌شود»، تصریح کرد: «بازرسان آژانس موادی را که از پروسه خارج شده بود، مشاهده کردند و دیدند که غنای آن بیش از ۶۰ درصد نیست.» رئیس سازمان انرژی اتمی در این باره افزود: «خط تولید ما همان تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی است و همان هدف را هم دنبال می‌کنیم، بنابراین آن موضوع با همین تعریف کنار گذاشته می‌شود.» وی ادامه داد: در دو هفته گذشته هیئت‌هایی از آژانس در تهران حضور پیدا کردند. آن مواردی که در مورد عدم انطباق بیانیه طراحی چیدمانی سانتریفیوژها و ذره‌ای که اعلام کرده بودند، به‌خوبی مرور شد، بحث کارشناسی و بازدید شد، اینها نهایی و جمع و مشخص شد انحراف خاصی وجود ندارد، بنابراین، این موضوعات با توجه به بحث‌های کارشناسی واجد اهمیت نبوده است.اسلامی خاطرنشان کرد: درخصوص موارد پادمانی بایستی مذاکرات ما برای روشنگری در مورد پاسخ‌هایی که دادیم، انجام می‌گرفت، به‌گونه‌ای القا می‌کنند که پاسخ داده نشده است، اما پاسخ‌ها در چند صد صفحه ارسال شده بود، بایستی با حوصله این موضوع را مرور می‌کردیم، این امر تداوم نیز دارد، در همین راستا با سفری که معاون آژانس به ایران داشت و مذاکراتی که انجام شد، دعوت رسمی از آقای گروسی به‌ عمل آوردیم، ایشان در یکی دو روز آینده به تهران خواهد آمد و موارد را ادامه خواهیم داد.
 پرونده بیژن زنگنه در مرحله بازپرسی
ستایشی سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری از تشکیل پرونده قضایی برای وزیر سابق نفت خبر داد و گفت: براساس دستور رئیس قوه‌قضائیه برای برخورد با ترک فعل مسئولان، درخصوص عدم جمع‌آوری گازهای مشعل میادین نفتی و گازی برای وزیر وقت نفت، پرونده قضایی تشکیل شده است. عدم اقدام مؤثر و بموقع وزیر وقت نفت در جمع‌آوری گازهای مشعل میادین نفتی که منجر به اتلاف منابع، آلودگی و تخریب محیط زیست شده از مصادیق تضییع اموال دولتی و تهدید علیه بهداشت عمومی تشخیص داده شده و گزارش برای مرجع قضایی ارسال شده است. این گزارش در مرحله بازپرسی بوده و در دادسرای تهران در حال رسیدگی است. سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده برخی مدیران سابق ارزی مثل احمد عراقچی که به دلیل مداخله در بازار متهم شده بودند، گفت: اتهامات عراقچی در حوزه مداخله در بازار ارز نبود بلکه اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام ارزی بوده است. بنابراین برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به افرادی که حسب مورد با فعل و ترک افعال‌شان که به موجب قانون قابل مجازات است دستگاه قضایی ورود می‌کند و تعارفی ندارد.
 تحریم امریکا علیه دو مقام مسئول متوفی ایران!
دولت امریکا در گزارشی به کنگره این کشور، فهرستی از ۴۳ مقام ارشد فعلی و سابق جمهوری اسلامی ایران را که شامل محدودیت‌های مهاجرتی ایالات متحده می‌شوند، اعلام کرد. فهرستی که در نمایشی بودن آن همین بس که نام افرادی همچون مرحوم سرلشکر حسن فیروزآبادی رئیس فقید ستاد کل نیروهای مسلح در سال‌های ۶۸ تا ۹۵ و شهید حسن ایرلو سفیر سابق ایران در یمن به عنوان مقامات سابقی که اکنون در قید حیات نیستند هم در آن ذکر شده است! مقامات دولت جو بایدن با وجود بارها اعتراف به شکست سیاست تحریم و اعمال فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران در عمل از همان سیاست‌های شکست خورده پیروی می‌کنند و به تأثیرگذاری این ابزار برای پیشبرد اهداف یکجانبه‌گرایانه خود دل بسته‌اند.

 وطن امروز
 هوشیاری متولیان اقتصادی در شرایط فعلی کشور ضروری است
آیت‌الله جنتی در جلسه شورای نگهبان با اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال به‌ سر می‌بریم و در آستانه فرا رسیدن سال جدید هستیم، اظهار داشت: بنا بر آموزه‌های دینی، همه و بویژه مسؤولان باید به محاسبه عملکرد خود در سالی که رو به پایان است، بپردازیم و با شناختن نقاط قوت و ضعف، خود را برای عملکرد بهتر در سال آینده آماده کنیم. دبیر شورای نگهبان به اتفاقات سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: در سال جاری، شاهد دشمنی همه‌جانبه دشمنان ایران اسلامی بودیم و این لشکرکشی سنگین بیشتر از هر چیز نشانه ترس دشمن از پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف است. وی در خاتمه با تاکید بر اینکه آنها می‌خواهند به هر وسیله‌ای که شده مانع این حرکت رو به جلوی کشور شوند، اظهار داشت: چند ماه تلاش کردند با راه انداختن اغتشاشات اولویت‌های کشور را تغییر دهند و وقتی از آن راه موفق نشدند، حالا تلاش دارند با جنگ روانی و بحرانی نشان دادن وضعیت اقتصادی کشور جامعه را نگران کنند؛ در این وضعیت هوشیاری متولیان اقتصادی، اتخاذ تصمیمات صحیح و اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع ضروری است.
 نیروی هوایی بازوی قدرتمند نیروهای مسلح است
فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی ارتش به‌ عنوان بازوی قدرتمند نیروهای مسلح وظیفه حفظ اقتدار و پیشروی در عرصه علم و فناوری و همچنین ارتقای توانمندی‌های ایران اسلامی را عهده‌دار است.امیر واحدی در همایش فرماندهان پایگاه‌ها و معاونان نیروی هوایی ارتش با اشاره به تهدیدات و تهاجمات فرهنگی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امروز ایران اسلامی به‌ عنوان برهم زننده قطب خودکامگی و استکبار جهانی در معرض دشمنی‌های بسیاری قرار گرفته است که این دشمنی‌ها نشأت گرفته از ضعف و ضلالت دشمنان در مقابل اقتدار ثبات‌آفرین ایران اسلامی در منطقه است. وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران با تمام دشواری‌ها در مرحله خودسازی و تمدن‌سازی قرار دارد و نیروی هوایی ارتش در این راه به‌عنوان بازوی قدرتمند نیروهای مسلح وظیفه حفظ اقتدار و پیشروی در عرصه علم و فناوری و همچنین ارتقای توانمندی‌های ایران اسلامی را عهده‌دار است.
 ایران جزو ۵ قدرت برتر پهپادی دنیاست
مشاور فرماندهی کل قوا در امور ارتش با بیان اینکه ایران اسلامی جزو ۵ قدرت برتر پهپادی در دنیاست، افزود: بخش بزرگی از جنجال‌های اخیر درباره توان پهپادی ایران، هر چند دروغ‌پردازی و از سر یأس، انفعال و فرافکنی است، در عین حال اذعان صریح به قدرت پهپادی کشور است. امیر سرتیپ امیر حاتمی با تاکید بر اینکه در حوزه الکترونیک و اپتیک نیز به پیشرفت‌های تعیین‌کننده‌ای رسیده‌ایم، تصریح کرد: از دیگر عرصه‌های افتخار این است که در حوزه جنگ ‌الکترونیک نیز بیش از صدها نوع محصول بومی با همکاری صنایع مختلف و شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود.

 خراسان
 سیم‌کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی پیشنهاد ما بود
ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جمع خبرنگاران درباره اختصاص سیم‌کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی اظهارکرد: تقصیر وزیر ارتباطات نیست، تقصیر من است. اگر قرار بود با کسی برخورد و انتقاد شود باید از من انتقاد می شد، چون این موضوع پیشنهاد ما بود. وی ادامه داد: گردشگران خارجی باید حداقل خدمات را دریافت کنند. بعضی دوستان تحلیل می کنند که چرا گردشگر خارجی به ایران نمی آید که دلایلی دارد. یکی از مهم ترین نیازهای آن ها اینترنت و سکوهای بین المللی و خارجی است.
 نقشبندی به خارج از کشور متواری شده است
عبدالغفار نقشبندی یکی از عاملان دخیل در آشوب‌های اخیر سیستان و بلوچستان به خارج از کشور متواری شده است. یک منبع آگاه اظهار کرد: عبدالغفار نقشبندی پس از صدور حکم دستگیری و از بیم افشا شدن ارتباطش با سرویس‌های جاسوسی، پس از مدتی زندگی مخفیانه، به یکی از کشورهای همسایه منتقل شده است.

 مردم سالاری
 مالیات بر خانه‌های لوکس تعیین شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پس گرفتن مصوبه قبلی خود، مالیات بر خانه‌های لوکس و باغ ویلاهای مجاز را تعیین کردند.در جلسه علنی نوبت صبح دیروز (چهارشنبه) مجلس موارد اصلاحی کمیسیون تلفیق در بند (ذ) تبصره ۶ در بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد.
بر اساس این مصوبه، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه‌های لوکس که ارزش آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.این مالیات برعهده شخصی است که در ابتدای هر سال مالک املاک فوق بوده و افرادی که فقط مالک یک باب منزل مسکونی هستند و در ده سال اخیر تغییر مالکیت نداده اند از شمول این حکم مستثنی می‌باشند.خانه‌های لوکس و باغ ویلاهای درحال ساخت، مشمول این مالیات نمی‌باشند.آئین نامه اجرائی این بند ظرف مدت دوماه از تاریخ تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی(مسئول) با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهادکشاورزی تهیه و به تصویب هیأت دولت می‌رسد.
 قرار منع تعقیب روزنامه سازندگی صادر شد
دادسرای فرهنگ و رسانه اعلام کرد درباره مطلب مرتبط با گرانی گوشت مطلب خلاف واقعی در روزنامه سازندگی گزارش نشده بود. به دنبال توقیف روزنامه سازندگی و ارسال پرونده این روزنامه با موضوع انتشار مطلبی در رابطه با گرانی گوشت در بازار به دادسرای فرهنگ و رسانه، بازپرس برای روزنامه سازندگی قرار منع تعقیب صادر کرد. در قرار صادر شده بازپرس پرونده عنوان شده: در گزارش روزنامه سازندگی با موضوع گرانی گوشت مطلب خلاف واقعی مشاهده نشده و گزارش مورد اشاره صرفا رویکرد تحلیلی داشته است.
 اولیانوف از رویکرد غرب علیه برجام انتقاد کرد
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی سیاست‌های ترامپ و بایدن را عامل پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران دانست. اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی توئیتری به گزارش روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود ادعا کرده است که نمونه‌برداری در تاریخ ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) در ایران وجود ذرات اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۸۳.۷ درصد را نشان می‌دهد.همچنین در این گزارش ادعا شده است که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده در ایران به ۱۸ برابر حد تعیین شده در برجام رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تخمین زده است که تا ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در همه سطوح غنی‌سازی به ۳۷۶۰.۶ کیلوگرم رسیده باشد. اولیانوف در پیام خود نوشت: سیاست‌های ترامپ و بایدن در قبال تهران، محرک اصلی توسعه سریع برنامه هسته‌ای ایران است. در واقع واشنگتن فقط می‌تواند در این خصوص به خود «تبریک» بگوید. هیچ درسی آموخته نشد.

 آرمان ملی
 بازگشت سجادی به وزارت ورزش
سخنگوی دولت با اعلام اینکه سجادی حتما به وزارت ورزش بازخواهد گشت، گفت: حال عمومی او با سرعت خوبی رو به بهبود است. علی بهادری جهرمی گفت: طی عیادتی که روز گذشته از وزیر ورزش داشتم و طبق گفته کادر درمان با توجه به سابقه ورزشی که آقای سجادی دارد، سرعت بهبود قابل قبولی دارند. سجادی صحبت می‌کرد و لحظاتی در اتاق قدم می‌زد. دستگاه خاصی به او وصل نبود و بیشتر تحت مراقبت بود. بهادری جهرمی همچنین درباره شائبه ۵درصد حق‌العمل هیات مولدسازی اظهار کرد: برای واگذاری اموال باید کارشناسی انجام شود پس باید به کارشناس هزینه کارشناسی بپردازیم. همه هزینه‌های امور اجرایی کشور در بودجه پیش‌بینی می‌شود و یک مساله معمولی است. در این زمینه مولدسازی هم همین‌گونه است و اصلا حق جلسه وجود ندارد.
 واکنش وزیر دفاع به برگزاری رزمایش مشترک دریایی آمریکا در منطقه
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به اعلام برگزاری رزمایش مشترک دریایی آمریکا در منطقه یادآور شدکه برگزاری رزمایش هیچوقت دلیل این نیست که یک رزمایش برای انجام عملیات صورت می‌گیرد. امیر محمدرضا آشتیانی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش جمهوری اسلامی به اعلام برگزاری رزمایش مشترک دریایی آمریکا در منطقه، اظهار کرد: این امر دلایل مختلفی دارد، یکی آمادگی خودشان و یکی روحیه‌دادن به نیروهایشان است. سربازانی که ماه‌ها در منطقه‌ای دور استقرار پیدا کرده‌اند، قطعاً روحیه‌شان تضعیف می‌شود و برای اینکه به آنان روحیه دهند ممکن است رزمایش هم برگزار کنند. وی افزود: هیچوقت دلیل این نیست که یک رزمایش برای انجام عملیات صورت می‌گیرد. دلایل مختلفی دارد و ما نیز چنین استنباطی نداریم، اما همیشه هوشیار هستیم و رصد و مراقبت می‌کنیم و کاملاً زیر نظر داریم. آشتیانی یادآور شد: نیروهای مسلح ما کاملاً در همه مواقع در آمادگی به سر می‌برند. ما هم رزمایش‌های متعددی برگزار کردیم و می‌کنیم و با کشورهای دیگر هم رزمایش داریم.

 قدس
 واشنگتن؛ اتاق فکر جنگ اوکراین
ویلیام هیگ، وزیر خارجه پیشین انگلیس در گفت وگو با کمدین های روس مشهور به «ووان و لکسوس» اذعان کرد لندن به تنهایی قادر به تصمیم گیری درباره تأمین تسلیحاتی اوکراین نخواهد بود زیرا تصمیمات اصلی درباره این مسئله در واشنگتن گرفته میشود. او در مکالمه با کمدین هایی که به نیابت از پترو پوروشنکو، رئیس جمهور پیشین اوکراین با او تماس گرفته بودند، گفت: انگلیس بدون هماهنگی با آمریکا، سیاست خود را تغییر نخواهد داد. به عبارت دیگر، تصمیمات اصلی همچنان در واشنگتن گرفته میشود.
 امیرعبداللهیان در ماه مارس به مسکو می‌رود
کاظم جلالی، سفیر کشورمان در مسکو از سفر قریب الوقوع امیرعبداللهیان به روسیه خبر داد. پیش از این نیز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با اسپوتنیک اعلام کرد حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان به زودی به مسکو خواهد رفت.

 اعتماد
 جنگنده اف-۱۶ فعلا به اوکراین ارسال نخواهد شد
معاون وزات دفاع امریکا صراحتا اعلام کرد که در حال حاضر ارسال جنگنده‌های اف- ۱۶ به اوکراین جزو اولویت‌های اصلی نیست. کالین کاهل در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان امریکا عنوان داشت: اکنون سامانه‌های دفاع هوایی، مهمات دوربرد با دقت بالا، خودروهای زرهی و تانک‌ها مهم‌تر هستند. به همین دلیل، ارسال جنگنده‌های اف-‌۱۶ ‌به اوکراین جزو اولویت‌های اصلی نیست. وی افزود: ارسال نسخه جدید این جنگنده‌ها به اوکراین می‌تواند ۳ الی ۶ سال طول بکشد و حدود ۱۱ میلیارد دلار هزینه نیاز داشته باشد. اما جنگنده‌های قدیمی احتمالا ۱۸ الی ۲۴ ماه طول می‌کشد و حدود ۲ میلیارد دلار خرج خواهد داشت.

 ابتکار
 اقبال عمومی به کالابرگ الکترونیکی کم است
وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه برای اجرای کالابرگ الکترونیکی آمادگی کامل داریم، اظهار داشت: با این حال اقبال عمومی به این طرح مقداری کم است؛ بستر کاملا فراهم است که باید برنامه‌ریزی شده و مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا این اقبال بیشتر شود. مرتضوی درخصوص تعیین حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده نیز افزود: در هفته‌های گذشته من با نمایندگان کارگران و هم نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان دولت مذاکرات مفصلی درباره رقم دستمزد کارگران داشتم.وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی بیان کرد: بعضا فکر می‌کنند تصمیم در این خصوص با دولت است در حالی که اصل بر سه جانبه‌گرایی نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت است و باید این سه به رقم ثابتی براساس شاخص‌هایی که قانون تعیین کرده است، برسند. رقم دستمزد کارگران توسط کارشناسان و کارگروه ها در حال بررسی است و حتما تا پایان سال به نتیجه می‌رسد.

 اطلاعات
 متعرضان به آسمان ایران با واکنش قاطع مواجه خواهند شد
فرمانده رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱با اعلام پایان این رزمایش، گفت: اگر کسی خیال خامی به سرش بزند و قصد تعرض به آسمان جمهوری اسلامی را داشته باشد، قطعاً با واکنش قاطع و پاسخ دندان‌شکن نیروهای مسلح مواجه خواهد شد.امیر رحیم‌زاده در تشریح روند این رزمایش با بیان این که ارزیابی‌ها از موفقیت زیاد در طراحی و تولید سامانه‌های بومی پدافند هوایی کشور حکایت دارد، تاکید کرد: تمرینات بسیار پیچیده‌ای در این رزمایش انجام شد به طوری که در نوع خود برای نخستین بار انجام ‌گرفت؛ نظیر تمرین رزم پدافند هوایی در شب و در محیط جنگ الکترونیک مطلق و یا تهاجم به مراکز هسته‌ای و حساس از سمت و جهت‌های مختلف که همه این تهدیدها و پرنده‌های مهاجم یک به یک مورد اصابت موشک‌های پدافند هوایی قرار گرفتند.

 

اخبارخبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

تبلیغ دین مرز جغرافیایی نمی‌شناسد
رسا/ آیت اللّه العظمی نوری همدانی به نشست مبلغان رسانه‌ای پیامی صادر و تأکید کرد: مبلغان باید توجه داشته باشند دینی که ما از آن سخن می‌گوییم و تبلیغ می‌کنیم مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و باید در امر تبلیغ فضای جهانی را در نظر گرفت و از رسانه‌های روز بهره‌مند شد.ایشان درادامه افزودند:یکی از موضوعات مهم در ترویج فرهنگ اسلام تبلیغ است، این وظیفه مهم که رساندن پیام پروردگار متعال به مردم است بر عهده پیامبران و ائمه دین بوده است و بعد از آن فقها و عالمان دینی عهده دار این مسئولیت مهم بوده‌اند و شاید بتوان اصلی‌ترین وظیفه پیامبران را موضوع ابلاغ و تبلیغ معرفی نمود، این مرجع تقلید درادامه افزود: امروز باید مبلغان به مسائل روز و به بیان دیگری عالم به زمان بودن توجه داشته باشند و از فرصت‌ها بهره‌مند شوند البته شاید یکی از بهترین روشهای تبلیغ سخن چهره به چهره یا همان روش سنتی منبر باشد و بعد در رسانه‌ها منعکس گردد.

آغاز به کار دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین
اختصاصی/ دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علما و فضلای استان‌های تهران، البرز و سمنان با شعار “رسالت حوزه های علمیه در جهاد تبیین، خدمت به مردم و پشتیبانی از نظام اسلامی” از صبح امروز در محل مجتمع آموزشی فرهنگی آدینه تهران آغاز به کار کرد.در این اجلاسیه جمع زیادی از اعضای جامعه مدرسین، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، فقهای شورای نگهبان، شخصیت‌های حوزوی و علما و فضلای حوزه حضور دارند.

جوانان مهم ترین سرمایه انقلاب برای گام دوم هستند
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری صبح امروز در دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین با اشاره به عنوان و شعار در نظر گرفته شده برای دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین با استناد به حدیثی از رسول اکرم -صلی الله علیه و آله- به تبیین رسالت روحانیت و علما در زمینه جهاد تبیین پرداخت و با تأکید بر لزوم سرمایه گذاری بر نسل جوان، خاطرنشان کرد: اگر ما به درستی در این زمینه برنامه ریزی کنیم و با جوانان انس بگیریم، نسل جوان در جهت پشتیبانی از نظام، مقابله با دشمن و دفاع از ارزش‌ها به کمک ما خواهند آمد.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین درادامه با تاکید بر این که در ماه‌های اخیر دشمنان با جنگ شناختی و ادراکی بخشی از جوانان ما را به گروگان گرفتند، خاطرنشان کرد: اگر ما درست به سراغ این نسل برویم آن‌ها آماده جانفشانی و ایثارگری در مسیر ارزش‌های دینی و انقلابی خواهند بود؛ کما این که در دفاع مقدس نیز این ایثارگری و مجاهدت را از آنان شاهد بودیم.

مردم با نظام و حاکمیت همراه هستند
اختصاصی/ آیت الله خاتمی صبح امروز در دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر ضرورت مسأله جهاد تبیین، این مسأله را یک اصل قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: جهاد تبیین رسالتی الهی است و از علما هم این مسأله خواسته شده است.نایب رییس جامعه مدرسین با تصریح بر این که رسالت علما روشنگری و تبیین در مقابله با بدعت‌ها و انحرافات است، پیروزی انقلاب را ثمره جهاد تبیین علما دانست. وی با تأکید بر این که نباید در مفهوم جهاد تبیین بمانیم، اظهار داشت: تأکید چند باره و همیشگی رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین ناظر به کلیات نیست بلکه باید مصادیق را بیان کنیم؛ وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: امروز جریان‌هایی به دنبال القاء ناامیدی مردم از نظام و حاکمیت هستند، والله این دروغ است و نشانه دروغ بودن آن راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال است که در ده ساله اخیر بی سابقه بوده و میلیون‌ها نفر در سراسر کشور به میدان آمدند.

مصوبات و خروجی اجلاسیه‌های جامعه مدرسین در دستور کار مرکز مدیریت حوزه قرار می‌گیرد
اختصاصی/ آیت الله اعرافی در سخنانی در دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین و علما و فضلای استان‌های تهران، البرز و سمنان از اهتمام مدیریت و مجموعه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به خروجی‌های اجلاسیه‌های جامعه مدرسین و اتخاذ تصمیمات لازم از سوی شورای مدیریت و معاونین برای اجرایی سازی خروجی‌های کمیسیون‌ها و جلسات خبر داد. مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور همچنین با بیان این که عصر انقلاب اسلامی فرصت های بی بدیلی را در اختیار حوزه و روحانیت قرار داده، گفت: آفاقی که انقلاب اسلامی به روی معارف الهی و اهل بیت -علیهم السلام- گشود قابل وصف نیست، کسانی که روزگار قبل انقلاب را سپری کرده‌اند و تاریخ رنج و محنت بزرگان دین را مطالعه می‌کردند می‌دانند این روزگار قابل قیاس با آن دوران نیست و ابواب عالم به روی حوزه گشوده شده است.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: به برکت خون‌های پاک شهیدان و مجاهدت حضرت امام که اعجوبه روزگار بود، افق‌های جدیدی به روی ما گشوده است، جامعه مدرسین نیز همواره تلالو و درخشندگی لازم را در ۶۰ سالی که از عمر آن می‌گذرد داشته است.

ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به شرکت کنندگان در اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین
اختصاصی/ حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری -مد ظله العالی- امروز ضمن شرکت در دهمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین در سخنانی سلام ویژه و گرم رهبر معظم انقلاب -مد ظله العالی- را به شرکت کنندگان در این اجلاسیه ابلاغ کرد.وی درادامه ضمن دعا برای موفقیت جامعه مدرسین و علمای حاضر در اجلاسیه، نقش جامعه مدرسین را در حراست و پاسداری از انقلاب مهم برشمرد و گفت: رصد و برنامه ریزی از موضوعاتی است که سرلوحه جامعه مدرسین است و قطعا این امر موجب خشنودی و رضایت رهبر معظم انقلاب خواهد بود. رییس دفتر مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به حمایت و پشتیبانی مردم از نظام اسلامی و ارزش‌های دینی اشاره و تأکید کرد: با همه تبلیغات سوء دشمنان و القای یاس و ناامیدی که صورت می‌گیرد، مردم ما پای انقلاب هستند و مردم با حضورشان در عرصه‌های مختلف همچون راهپیمایی‌ها، اربعین‌ها و عاشوراها همه طراحی‌ها و القائات دشمنان را نقش بر آب می‌کنند.

با آغوش باز از نقدهای منصفانه استقبال می‌کنیم
اختصاصی/ رئیس قوه قضاییه در دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین با علما و فضلای استان‌های تهران، البرز و سمنان با اشاره به تلاش دشمن در راستای القاء یأس و ناامیدی در جامعه، تصریح کرد: ما باید با اتخاذ تدابیر لازم، امید به آینده را در بین آحاد جامعه زنده نگه داریم؛ ما باید میان افرادی که دچار لغزش می‌شوند اما سوء‌نیتی ندارند با افراد معاند و مستکبر، از حیث نوع برخورد با آنها، تفکیک و تمایز قائل شویم.رئیس عدلیه با اشاره به اهمیت نقش مردم در اداره امور کشور، اظهار داشت: ما در زمینه مردمی‌سازی در برخی حوزه‌ها، عقب‌ماندگی‌هایی داریم که باید جبران کنیم. ضروری است همواره توجه کنیم که نظام ما یک نظام مردمی است و بسیاری از مشکلات و خطرات بواسطه حضور مردم رفع و دفع شده‌اند.رئیس قوه قضاییه گفت: من تاکید کردم و بازهم تاکید می‌کنم که آغوشمان برای دریافت کمک از افراد دارای ایده و نظر در مسائل مختلف باز است و پذیرای نقطه‌نظرات و پیشنهادات و انتقادات منصفانه و سازنده آنها هستیم.

از تحریم‌ها علیه ایران و روسیه حمایت نمی‌کنیم
تسنیم/ چاووش اوغلو در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی خود در حاشیه نشست گروه ۲۰ گفت که آنکارا فقط از تحریم‌های مورد تایید سازمان ملل حمایت می‌کند و به تحریم‌های یکجانبه اعمال شده علیه روسیه توسط غرب نمی‌پیوندد.وی در ادامه توضیح داد: این فقط درباره روسیه نیست، بلکه همچنین ما از تحریم‌ها علیه ایران یا هر کشور دیگری حمایت نمی‌کنیم. وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا آنکارا قادر به تحمل فشار آمریکا برای اعمال محدودیت علیه روسیه است؟، توضیح داد: ما نیاز به مقاومت در برابر کسی نداریم، ما به عنوان یک کشور مستقل تصمیم‌های خودمان را می‌گیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *