نشست خبری دبیر محترم هفتمین اجلاس منطقه ای جامعه مدرسین و نماینده ولی فقیه در استان مازندران با اصحاب رسانه

هفتمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد با حضور علمای محترم استانهای مازندران، گیلان، گلستان و جمعی از اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تاریخ ۱۵ و ۱۶ مهرماه ۱۳۹۴ در شهر ساری، برگزار می گردد.

 

آیت الله مرتضی مقتدایی، قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۴/۰۷/۱۴ در نشستی خبری با اصحاب رسانه در استان مازندران ضمن اعلام خبر برگزاری هفتمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد در ساری به تشریح اهداف و برنامه های این اجلاس پرداخت.

آیت الله مقتدایی در ابتدای این جلسه، فاجعه عظیم و دلخراش منا را بسیار غم بار توصیف کرد و ضمن عرض تسلیت به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم(ارواحنا له الفداه)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم)، مردم شریف ایران اسلامی، و بازماندگان این عزیزان سفر کرده فرمودند: «این یک نشانه ای از بی کفایتی و بی لیاقتی حکام آل سعود بود که خود را به عنوان خادمین حرمین شریفین عنوان می کنند؛ ولیکن نشان دادند که اینها لیاقت به این معنا را ندارند و آن گونه که صحبت می شود و با اطلاعاتی که به مرور زمان از واقعه به دست می آید، این واقعه بالاتر از این است که بگوییم بی لیاقتی، یا بی کفایتی است، برای این که همان لحظات اول با وجود هزارها دوربین و وسایل کنترلی که دارند وفیلم می گیرند و اطلاع از اوضاع دارند مناسب بود در همان ساعت اول تدبیری بکنند؛ ولی این که چند ساعت بگذرد و این مردم بعضی ها بعد از چند ساعت بر اثر تشنگی و غیره جان باختند به نظر می رسد که بالاتر از این حرف هاست و باید کمیته حقیقت یاب تشکیل شود و موضوع دنبال شود.

موضوعی که دل تمام امت اسلام را به درد آورد.

دبیر هفتمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به پیشینه ی اجلاسیه های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علمای بلاد اشاره و فرمودند:

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی فرمایشات حضرت امام خمینی ره و در راستای ارتباط با علما و فضلای سراسر کشور اجلاس هایی را بصورت سالانه در قم برگزار می نمود و علمای تراز اول سراسر کشور جمع می شدند و به تبادل نظر و هفکری در مسائل مختلف می پرداختند.

پس از مدتی در همین نشست ها پیشنهاد شد جلساتی هم در استان ها برگزار شود تا بتوان تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های دقیق تری صورت گیرد.

لذا موضوع در جلسات جامعه مدرسین مطرح و به تصویب رسید.

و برای اولین بار در سال  ۱۳۸۱  اولین اجلاس استانی در مشهد مقدس برگزار گردید.

دومین اجلاس استانی در سال ۱۳۸۳ در آذربایجان غربی برگزار شد.

پس از آن به پیشنهاد علمای محترم استانها و با این فرض که برگزاری اجلاس ها به صورت استانی زمان زیادی صرف میکند و نوبت به دیگر استان ها طولانی خواهد شد مصوب شد اجلاس ها بصورت منطقه ای و با مشارکت چند استان برگزار گردد. بنابراین سومین اجلاس منطقه ای در سال ۱۳۸۵ و با مشارکت استان‌های کرمانشاه، همدان، ایلام و کردستان در کرمانشاه برگزار گردید.

چهارمین اجلاس منطقه ای در اهواز و با مشارکت استان های (خوزستان ـ‌ لرستان ـ کهکیلویه و بویراحمد) برگزار شد.

پنجمین اجلاس منطقه ای در یزد و با مشارکت استان های (کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان) و ششمین اجلاس منطقه ای در شیراز و با مشارکت استان های (فارس-هرمزگان-بوشهر) برگزار گردید.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزودند: هفتمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد با حضور علمای محترم استانهای مازندران، گیلان، گلستان و جمعی از اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با عنوان « رسالت حوزه و روحانیت در تبیین وضعیت کنونی کشور» در تاریخ ۱۵ و ۱۶ مهرماه ۱۳۹۴ در شهر ساری، برگزار خواهد شد.

قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فرمود: در روز اول این اجلاس کمیسیون های سه گانه ای با عناوین « حوزه‌ و روحانیت »، « سیاسی، اجتماعی، اقتصادی‌»، « فرهنگی، تبلیغی » با حضور جمع کثیری از علما و فضلای برجسته و صاحب نفوذ و نمایندگان  ولی فقیه و اساتید و مدیران حوزه های علمیه سه استان و اعضای جامعه مدرسین برگزار و در موضوعات مختلف، متناسب با این کمیسیون ها بحث خواهد شد.

دبیر هفتمین اجلاس منطقه ای جامعه مدرسین در تشریح عناوین کمیسیون های گفت: کمیسیون حوزه و روحانیت با بررسی مسائل مربوط به موضوع به شناخت بهتر ظرفیت ها و فرصت های پیش رو خواهد پرداخت و پیشنهادات لازم را در جهت حل نواقص و بهره برداری از فرصت ها موجود را به صورت فهرست مشخص آماده خواهد کرد.


کمیسیون فرهنگی تبلیغی به مباحث تبلیغ احکام و حمایت از فرهنگ اصیل مردم و اصلاح فرهنگ های غلط و مشکلاتی که ممکن است از لحاظ معنوی در منطقه موجود باشد بحث و تبادل نظر خواهد شد.

کمیسیون سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز به مباحث سیاسی منطقه و شبهات القاعی و عرفان های کاذب و غیره که توسط استکبار جهانی و دشمنان با هدف خالی کردن صحنه از حضور مردم و جدا کردن مردم از روحانیت و نظام اسلامی وجود دارد می پردازد.

حضرت آیت الله مقتدایی افزود: هر کمیسیون از یک رئیس، دبیر، منشی و جمعی از علما و فضلای سه استان تشکیل می گردد.

قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه فرمود: مباحث کمیسیون ها جمع بندی خواهد شد و به صورت خلاصه در روز دوم اجلاس در نشست عمومی مطرح می شود.

سپس مطالب در دستور کار جامعه مدرسین قرارمی گیرد و در جلسه هیأت رئیسه جامعه مدرسین بحث دسته بندی می شود و به تناسب موضوعات به نهادهای مربوطه مانند وزارت خانه و سازمان های اجرایی ارجاع خواهد شد.

آیت الله مقتدایی در ادامه افزود: روز دوم اجلاس نمایندگان محترم ولی فقیه در سه استان، حضرت آیت الله آملی لاریجانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست محترم قوه قضائیه، جناب آقای دکتر نوبخت معاون محترم رئیس جمهور و سخنگوی دولت، تعدادی از مدعوین محترم استانه ای و…. سخرانی خواهند نمود.

در ادامه این نشست حضرت آیت الله طبرسی نماینده محترم ولی فقیه در استان مازندران ضمن تقدیر و تشکر از حضور اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در استان فرمودند:

حضور اعضای محترم جامعه مدرسین و علمای محترم سه استان مایه برکات معنوی برای استان خواهد بود.

امام جمعه محترم ساری افزود: کمیسیون های کارشناسی و مقدماتی در سه استان تشکیل شده و مباحث و مشکلات منطقه و نیازمندیهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و… شناسایی شده است. و امیدواریم با حضور اعضای محترم جامعه مدرسین و تشکیل این اجلاس مشکلات، شبهات و مسایل فرهنگی و حوزوی سه استان احصاء گردد.

در ادامه حضرت آیت الله طبرسی فرموند:با کمال تأسف و تاثر عمیق فاجعه منا و حج مرگبار امسال ۲۴ کشور را عزادار کرد، که مازندران هم در این فاجعه ۴۸ نفر جانباخته داشت و ضمن عرض تسلیت به بازماندگان دعا می کنیم ان شاء الله زیر آسمان کبود نه آل سعود داشته باشیم و نه آل یهبود و هم مسجد الحرام و هم بیت المقدس آزاد شود.

در پایان این نشست حضرت آیت الله مقتدایی به سوالات تعدادی از خبرنگاران حاضر پاسخ گفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *