خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۲۰

**سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک می‌گوییم** رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش: 22 بهمن امسال مظهر عزت و اتحاد ملی خواهد شد** آیت الله مروی: پاسخگویی به شبهات، بزرگترین رسالت حوزه و روحانیت است** آیت الله کعبی: عفو پدرانه رهبری تاثیر مهمی در همدلی ملت ایران و ترمیم ناهنجاری‌ها دارد** آیت الله آشتیانی: حضور پر شور مردم در راهپیمایی 22 بهمن باعث تأیید نظام و ناامیدی دشمنان خواهد شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 عفو حکیمانه رهبر انقلاب از موضع اقتدار و پدرانه است
رئیس‌جمهور با تقدیر از نگاه کریمانه رهبر معظم انقلاب در صدور فرمان عفو تعداد زیادی از متهمان اغتشاشات اخیر، گفت: برای نشاندن شیرینی این تدبیر حکیمانه ایشان به کام مردم، امتداد و تقویت این نگاه در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی متأثر از اغتشاشات، لازم است. دستگاه‌ها باید اقداماتی را در حوزه‌های مرتبط با خود تدارک نمایند تا زمینه بازگشت برای افرادی که دچار آسیب شدند اما متعهد به قانون می‌باشند، فراهم شود.آیت الله رئیسی در حاشیه نشست پیروان ادیان توحیدی در گفت‌وگویی درخصوص عفو کریمانه تعداد زیادی از متهمان اغتشاشات اخیر با فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب از ابتدای اغتشاشات، بر دو سطح جداسازی تأکید داشتند؛ سطح اول جداسازی مردم از اغتشاشات بود، یعنی صف مردم از عده قلیلی که با اغتشاش و با رفتارهای ساختارشکنانه به دنبال تند کردن فضای عمومی و صدمه زدن به اموال مردم بودند، جدا است و در سطح دوم ایشان تأکید داشتند که حتی در بین اغتشاشگران نیز باید حساب افراد و به‌خصوص جوانانی که بر اثر هیجانات یا تبلیغات پرحجم دشمنان ایران، دچار رفتارهای ناشایست و غیرقانونی شده‌اند، جدا کرد و به آنها فرصت بازگشت‌پذیری داد، لذا با تعبیر بچه‌های خودمان از آنها یاد کردند. رئیس‌جمهور افزود: این نگاه به اعضای جامعه به‌خصوص جوانان پس از فروکش کامل غبار اغتشاشات، از موضع اقتدار و البته از موضع یک نگاه پدرانه است که به دنبال حفظ آحاد جامعه به‌خصوص سرمایه انسانی جوان آن به مثابه فرزندان است و معتقد است نباید فردی که وابستگی به سازمان آشوب ندارد و از عوامل جنایت نیز نبوده، بر اثر یک خطا، زندگی و آینده شغلی و اجتماعی‌اش به خطر بیفتد.

 همشهری 
 بایدن فاسدترین رئیس‌جمهور آمریکاست
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت: بایدن ما را به آستانه جنگ جهانی سوم می رساند و علاوه بر همه اینها، او فاسدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست. در وضعیت کنونی، برای پایان دادن به ویرانی کشورمان و تکمیل کار ناتمام بزرگ کردن دوباره نام آمریکا برای ریاست جمهوری نامزد شده‌ام.
 مسیر سخت پاکستان برای ثبات سیاسی
ملیحه لودهی، نماینده پاکستان در سازمان ملل گفت: درگیری های سیاسی در پاکستان باعث ایجاد شکاف و دوقطبی‌ شدید شده است. شانس کمی برای توافق بر سر برگزاری انتخابات سراسری و مهم‌تر از آن، پذیرش نتیجه انتخابات وجود دارد و ثبات سیاسی بیش از هر زمان دیگری در پاکستان دست نیافتنی است.
 برخورد با فیلترشکن‌ها کار ما نیست
وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «کار مافیای فروش فیلترشکن در کشور پس از فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ رونق گرفته است. آیا وزارت ارتباطات پایشی درباره اقتصاد فیلترشکن‌ها در مدت چند‌ماه اخیر داشته است؟ این هزینه‌ها به جیب چه کسانی می‌رود؟» گفت: وظیفه ما برخورد با مافیا نیست. ما قوه قضاییه و دستگاه قهریه نیستیم و این مسئله باید از دوستان قضایی و امنیتی پیگیری شود. وظیفه ما حمایت از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اطلاع‌رسانی داخلی است و اینکه بهترین‌ها را در حد توان و امکان‌مان در حوزه فناوری ارتباطات برای مردم عزیزمان فراهم کنیم. زارع‌پور همچنین در پاسخ به این سؤال که «گفته می‌شود وزارت ارتباطات با هوش مصنوعی و ‌ماشین لرنینگ بحث مقابله با فیلترشکن‌ها را دنبال می‌کند. آیا این امر در خود وزارت ارتباطات مستقر است؟» توضیح داد: من از چنین چیزی اطلاع ندارم.

 کیهان
۲۲ بهمن امسال مظهر عزت و اتحاد ملی خواهد شد
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش:
به توفیق الهی ۲۲ بهمن امسال مظهر اتحاد و اعتماد ملی خواهد شد و مردم این پیام را به طور صریح به همه بدخواهان خواهند رساند که تلاش آنها برای ایجاد بی‌اعتمادی و از بین بردن اتحاد ملی، خنثی شده است.
اتحاد ملی نقش بسیار مهمی در پیروزی و پیشرفت انقلاب داشت و سدّ و دیواره‌ای محکم و سر به فلک کشیده در برابر دشمن است که باید امروز هر چه ممکن است این وحدت افزایش پیدا کند.
کسی که حاضر به عبور از استقلال و باج ندادن جمهوری اسلامی به دشمن باشد صلاحیت اشتغال در نظام جمهوری اسلامی را از دست می‌دهد.
ایجاد بدبینی میان دسته‌جات سیاسی، بی‌اعتمادی مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به حکومت، و ایجاد بدبینی بین سازمانها، جزو راهبردهای تحقق اهداف بدخواهان ایران است.
اختلاف‌هایی قهراً وجود دارد اما نباید آنها را به گسل تبدیل کرد؛ همچنان‌که یک وقت مسئله زن را مطرح می‌کنند یک وقت مسئله شیعه و سنی، و زمان دیگر مسئله اختلاف نسلی را.
وقتی دشمن، وحدت ملی را آماج حملات خود قرار داده باید با حفظ این اتحاد و وحدت، نگذاریم در خواسته پلید خود پیروز شود.
توصیه من به آحاد مردم عزیزمان این است که سعی کنند این راهپیمایی و روز بزرگ و حرکت با شکوه را مظهر اتحاد و اعتماد ملی قرار دهند و این پیام را به صراحت به دشمن برسانند که تلاش او برای از بین بردن اتحاد ملی خنثی شده است و نمی‌توانند مردم را از یکدیگر و از نظام جدا و نظام را به مردم بدبین کنند یا گروه‌های مختلف مردم را به جنگ با یکدیگر بکشانند.
اختلافها نباید به زد و خورد و تهمت زنی و افترا به یکدیگر منتهی شود و در مقابل راهبرد دشمن، همه باید راهبرد وحدت را اتخاذ کنیم.
ارتش جمهوری اسلامی امروز به مراتب انقلابی‌تر، مؤمن‌تر و خالص‌تر از روزهای اول است.
 فروش خودرو خارج از دستورالعمل دولت، تخلف است
آیت‌الله رئیسی در جلسه هیئت دولت با تبریک فرارسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی، پرتاب ۶ ماهواره به فضا در سالجاری با وجود کمبود منابع را اقدامی ارزشمند و ستودنی توصیف کرد و آن را از مصادیق عینی حرکت کشور در مسیر پیشرفت علمی و فناورانه دانست.رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به دریافت گزارش‌هایی درباره اقدام برخی دستگاه‌ها برای دریافت خارج از ضابطه خودرو اشاره و تصریح کرد: فروش خودرو در شرکت‌های خودروساز باید کاملا تابع دستورالعمل ۸‌بندی صادر شده از سوی دولت انجام شود و چنانچه دستگاهی چنین درخواستی مطرح کرده باشد هم آن دستگاه و هم شرکتی که چنین درخواستی را اجابت کند، هر دو تخلف کرده و باید به این تخلف رسیدگی شود.

 ایران 
 واکنش ابوالقاسم طالبی به انتقادها
رئیس صدا و سیما در پاسخ به کسانی که با مستمسک قرار دادن اظهارات اخیر ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما در برنامه هفت رسانه ملی را مورد حمله قرار داده بودند، یادآور شد: «در فضایی که به مقدس‌ترین مقدسات ما در طول ماه‌های گذشته توهین شده و فتنه‌ای که پشت سر گذاشته‌ایم، طبیعی است که واکنش‌ها و عکس‌العمل‌هایی صورت بگیرد که البته بعضی از این نظرات با ادبیات بهتری می‌توانست بیان شود.» طالبی هم در واکنش به انتقادات درباره خود گفت: «من حرف بدی علیه زنان مطرح نکردم. ظاهراً انتظار هزاران جمله رکیک از اعضای بعضی انجمن‌ها، کانون‌ها و اتحادیه‌ها طبیعی بوده اما یک واژه پزشکی را از من زشت انگار کرده‌اند لذا بدین وسیله اعلام می‌کنم آری به قول آقای دکتر جبلی بهتر بود واژه دیگری می‌گفتم.»
 محموله بشردوستانه ۳۵ تنی روسیه در راه ایران
سرویس مطبوعاتی وزارت موقعیت‌های اضطراری روسیه چهارشنبه (هشتم فوریه) به خبرگزاری تاس گفت یک هواپیمای این وزارتخانه ۳۵ تن کمک بشردوستانه به ایران که در زلزله ۲۸ ژانویه آسیب دیده، ارسال خواهد کرد. وزارت موقعیت‌های اضطراری روسیه اعلام کرد: «هواپیمای ایلوشن-۷۶» وزارت موقعیت‌های اضطراری روسیه برای تحویل کمک بشردوستانه به جمهوری اسلامی ایران از فرودگاه ژوکوفسکی پرواز کرد. به دستور دولت روسیه، محموله بشردوستانه با وزن کلی ۳۵ تن تحویل داده خواهد شد. این محموله شامل همه ملزومات برای حمایت اولیه از شهروندان آسیب‌دیده بر اثر زلزله ویرانگر در شمال غرب این کشور است که در تاریخ ۲۸ ژانویه رخ داد». طبق اعلام این وزارتخانه، این محموله شامل شکر، آرد، روغن نباتی، چادر، پتو، اجاق گاز و یک نیروگاه سیار است.
 قطعنامه حمایتی کنگره امریکا از طرح منافقین
بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای کنگره امریکا روز چهارشنبه از قطعنامه‌ای حمایت کرده‌اند که ضمن طرح اتهامات تکراری درباره اغتشاشات در ایران حاوی بندهایی در حمایت از گروهک تروریستی منافقین است. این قطعنامه دیروز چهارشنبه در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان معرفی شد و از حمایت ۱۶۵ قانونگذار از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برخوردار است. قطعنامه مذکور جمهوری اسلامی ایران را به «نقض حقوق بشر» متهم می‌کند و از آنچه طرح «مریم رجوی» برای «آینده ایران» خوانده شده حمایت کرده است.

 وطن امروز 
 با بسیاری از کشورها همکاری دفاعی داریم
امیر سرتیپ آشتیانی در مراسم الحاق شناورهای تندرو به ناوگان مرزبانی فرماندهی کل انتظامی گفت: امروز به همت متخصصان و دست‌اندرکاران صنعت دفاعی، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به بهترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی و انتظامی مجهز هستند که هرکدام از آنها در نوع خود دارای ویژگی‌های ممتازی است. وزیر دفاع با تاکید بر اینکه ما با کشورهای مختلف همکاری دفاعی داریم و این نشان از قدرت ایران است، گفت: ما طالب صلح و ثبات بوده و مخالف جنگ و هر نوع خشونت هستیم. دشمنان از بدو انقلاب توطئه‌های زیادی علیه ما انجام داده‌اند اما شکست خورده و تمام ترفندهای آنان به ضرر خودشان تمام شد. وی با بیان اینکه ما در وزارت دفاع مامور تسلیح و تجهیز نیروهای مسلح و ارتقای قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی هستیم، گفت: سازمان صنایع دریایی گام‌های مهمی در این زمینه برداشته و امروز ۷۰ فروند تندرو به ناوگان فراجا الحاق شد که گام بزرگی در مواجهه و مقابله با تروریسم، مواد مخدر و قاچاق کالا خواهد بود.
 مقدمات اجرای توافق بلندمدت ایران و چین فراهم شده است
حسینی درباره آخرین وضعیت اجرای توافقنامه ۲۰ ساله ایران و چین گفت: اکنون همکاری‌های خوبی میان ۲ کشور جریان دارد و صادرات کالا و انرژی ایران به چین انجام می‌شود. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور افزود: همچنین توانمندی‌های زیادی در چین برای دریافت کالاهای ایرانی وجود دارد و بازار گسترده‌ای در این کشور داریم. حسینی با اشاره به لایحه توافقنامه ۵۰ بخشی ایران و چین خاطرنشان کرد که همه آن تایید و عملیاتی خواهد شد. وی اضافه کرد: مقدمات اجرای توافق بلندمدت ایران و چین فراهم شده و وزارتخانه‌های مختلف هم توافق‌های لازم را انجام دادند و در سفر رئیس‌جمهور به چین این موضوعات جنبه اجرایی می‌یابد.
 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رفتار حرفه‌ای داشته باشد
اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران از انتظار همیشگی ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخن گفت که بخشی از جریان سیاسی و فشار علیه جمهوری اسلامی نباشد. وی افزود: از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بویژه این انتظار را داریم که رفتار حرفه‌ای را همچنان حفظ کند و بخشی از جریان فشار علیه کشور ما نباشند و امیدواریم این اتفاق رخ دهد. معاون رئیس‌جمهور درباره پیشرفت‌های کشورمان در فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای گفت: طرح‌های مربوط به کاربرد پرتوها، توسعه ظرفیت‌های فناوری هسته‌ای و گسترش آن در زمینه‌های سلامت، کشاورزی، محیط‌زیست و صنعت در حال اجراست. اسلامی افزود: تامین ۲۰ درصدی برق کشور از طریق انرژی هسته‌ای نیز در افق ۲۰ ساله تحقق می‌یابد که اکنون سایت‌های مورد نیاز آن شناسایی و ظرفیت‌های ساختاری تشکیل شده و مذاکرات و بررسی‌ها در حال پیشرفت است.

 جوان 
 راهبرد وحدت ضامن شکست دشمن است
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دعوت از آحاد ملت شریف و انقلابی ایران برای حضور پرشور و یکپارچه در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن ماه راهبرد وحدت را ضامن شکست راهبرد دشمن برای ایجاد اختلاف، تفرقه، دروغ پردازی و شایعه‌سازی دانست.

 خراسان
 کشتی‌های نیروی دریایی ایرانی تا زمانی که از قوانین بین‌المللی تبعیت کنند، اجازه تردد در کانال پاناما را دارند
مقامات پانامایی با رد فشارهای آمریکا اعلام کردند کشتی‌های نیروی دریایی ایرانی تا زمانی که از قوانین بین‌المللی تبعیت کنند، اجازه تردد در کانال پاناما را دارند.آن ها این اظهارات را پس از آن مطرح کردند که گزارش‌هایی درباره تصمیم ایران برای اعزام کشتی به این آبراه راهبردی منتشر شد.

 رسالت
 کاهش حمایت از اوکراین در میان مردم آمریکا
سبد رأی سیاستمداران جمهوری‌خواه به طرز روزافزونی از قطع حمایت آمریکا از اوکراین و واگذار کردن بخشی از این کشور به روسیه حمایت می‌کند. یک روزنامه آمریکایی گزارش داده سبد رأی سیاستمداران جمهوری‌خواه در آمریکا به طرز روزافزونی در حال حرکت به سمت انتقاد از کمک به اوکراین است. روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد بیش از نیمی از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه اکنون می‌گویند که کمک‌های آمریکا به اوکراین بیش‌ازحد زیاد است و یا این که واشنگتن باید حمایت‌های مالی از اوکراین را قطع کند. طبق نوشته این روزنامه، چنین احساساتی در میان طرفداران حزب جمهوری‌خواه موجب شده «کوین مک‌کارتی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کند که این مجلس در دورانی که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار جمهوری‌خواهان است ممکن است تمایل چندانی برای ارسال پول بیشتر به اوکراین نداشته باشد. چندین نظرسنجی این موضوع را تأیید می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، نتیجه یک نظرسنجی توسط واشنگتن‌پست-ای‌بی‌سی‌نیوز نشان می‌دهد که حدود نیمی از طرفداران حزب جمهوری‌خواه اکنون می‌گویند که کمک‌های آمریکا به اوکراین بیش‌ازحد زیاد است. این در حالی است که در آوریل ۲۰۲۲ این رقم ۱۸ درصد بود.

 مردم سالاری
 آغاز روند آزادی زندانیان در سراسر کشور
مرکز رسانه قوه قضائیه، اعلام کرد: بعد از اعلام خبر عفو گسترده رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد رجبیه؛ با دستور رئیس قوه قضائیه، روسای دادگستری استان‌های کشور به همراه تیم‌های متشکل از قضات و مقام‌های قضایی‌ کار بررسی و رصد پرونده محکومان و متهمان را آغاز کرده‌اند.رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قضایی روز دوشنبه ۱۷ بهمن ماه به روسای دادگستری تمام استان‌ها دستور داد: در راستای تسریع در اجرای فرمان عفو رهبر انقلاب، هیئت‌هایی را جهت تطبیق مصادیق با معیارهای پیش‌بینی شده تشکیل دهند تا این هیئت‌ها هر چه سریع‌تر فهرست زندانیان و محکومان مشمول عفو قرار گرفته را به خود آنها و جامعه اعلام کنند و در همین روزهای اعیاد دینی و ملی، حلاوت و شیرینی به کام مردم بنشیند. در همین رابطه، مسئولان قضایی استان‌ها با حضور در زندان‌ها کار تطبیق پرونده زندانیان با معیارهای عفو مورد موافقت رهبر انقلاب را آغاز کرده‌اند.
 دستورالعمل برگزاری تجمعات آماده است
وحیدی در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه دستورالعمل برگزاری تجمعات آماده است، گفت: در مجلس هم طرحی در این زمینه وجود دارد و الان بحث است که دستور العمل به قانون تبدیل شود یا نه. در دولت هم لایحه‌ای آماده شده است که اگر تصمیم گیری شد، به مجلس ارسال شود. دستورالعمل هم در وزارت کشور آماده است. وی درباره اقدامات انجام شده برای کمک به زلزله‌زدگان خوی، اظهار کرد: همه کارهای لازم با استانداردهای بالای مدیریت بحران انجام شده است. وزیر کشور در خصوص کمک‌های انسان دوستانه به زلزله زدگان ترکیه و سوریه نیز گفت:‌ برای ترکیه و سوریه هم اعلام آمادگی کرده‌ایم، به خصوص در زمینه نیروی انسانی و سگ‌های زنده یاب و وسایل مورد نیاز برای آوار برداری و نجات افراد از زیرآوار و یافتن جان باختگان ، کمک‌هایی هم ارسال شده است.

 قدس
 ایالات متحده دچارعدم اتحاد است
«هنری کیسینجر» وزیر خارجه پیشین آمریکا و استراتژیست مشهور آمریکایی در سخنرانی خود در صد و دوازدهمین سالگرد گرامیداشت ریگان، رئیس جمهور پیشین این کشور تأکید کرد ایالات متحده شکاف داشته و اتحاد ندارد. براساس گزارش خبرگزاری تاس، وی گفت: ایالات متحده در داخل و در مقابله با چالش‌های مدرنی که با آن روبه‌رو هستیم دچار عدم اتحاد است. کیسینجر افزود: «امروز ما دوباره از انشقاق داخلی و بی‌نظمی بین‌المللی درباره اینکه که هستیم و برای چه می‌جنگیم رنج می‌بریم و برای ما دشوار است انسجام داخلی لازم برای رویارویی با چالش‌های پیش رو را بدست بیاوریم».

 ۶۹۵ میلیارد تومان به زلزله‌زدگان خوی اختصاص یافت
سخنگوی دولت از تصویب اختصاص ۶۹۵ میلیارد تومان در نشست دیروز هیئت وزیران برای بازسازی منازل و مراکز عمومی آسیب دیده و کاهش آلام مردم در استان آذربایجان غربی و شهرستان خوی خبر داد. بهادری جهرمی گفت: این مبلغ با سرعت ان‌شاءالله در اختیار استان قرار گیرد. البته پیش از این تنخواهی در اختیار قرار گرفته بود.

 ابتکار
 تاکید قالیباف بر لزوم برقراری عدالت در پرداخت یارانه
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به حضور رئیس مجلس در جلسه صبح دیروز این کمیسیون گفت که رئیس مجلس بر لزوم برقراری عدالت در پرداخت یارانه‌ها و افزایش پیدا نکردن منابع در بودجه سال آینده تاکید کرد.رحیم زارع اظهار کرد: رئیس مجلس در این جلسه تاکید کرد که سقف و منابع بودجه در جریان بررسی لایحه در کمیسیون تغییر پیدا نکند و دنبال منابع پایدار باشیم. یکی دیگر از تاکیدات ایشان لزوم برقراری عدالت در پرداخت یارانه بود.وی افزود: همچنین آقای قالیباف بر این موضوع اشاره داشت که باید بودجه در چهارچوب معقول و مبتنی بر عملکرد باشد.وی افزود: آقای قالیباف تاکید داشت که در حوزه ارز و فروش نفت واقعیات دیده شده و بحث ارز، فروش نفت و روابط مالی نفت هم مشخص شود، بطورکلی تاکید ایشان بر لزوم بودجه ریزی بر مبنای عملکرد بود.

 اطلاعات 
 تلاش آمریکا تبدیل افغانستان به سکویی برای ترویج ناامنی و تروریسم است
شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این که تلاش همسایگان به تنهایی نمی تواند زمینه ساز ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان باشد، راه برون رفت از چرخه معیوب ناامنی – بی ثباتی را اراده و اقدامات ملموس هیات حاکمه سرپرستی افغانستان و سایر بازیگران داخلی آن دانست. وی که در پنجمین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان در مسکو سخن می گفت، با اشاره به تلاش مستمر آمریکا برای تبدیل افغانستان به سکویی برای ترویج ناامنی و تروریسم گفت: نباید اجازه داد ناامنی که همواره بلای جان افغانستانی ها بوده با مداخلات فرامنطقه‌ای تبدیل به بلای مشترک تمام مردم منطقه شود.دبیر شورای امنیت ملی تصریح کرد: کسانی که در ویرانی افغانستان بیشترین نقش را داشته اند، اکنون هم بیش از همه در تامین هزینه‌های بازسازی زیرساخت های اقتصادی افغانستان مسئولیت دارند و نباید اجازه دهیم از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند.
 جرایم بدهکاران بانکی در صورت تسویه تا اسفند بخشیده می شود
با هماهنگی انجام شده با مدیران بانک های دولتی، در صورتی که فردی به بانک بدهی و معوقه داشته باشد، اگر تا ابتدای اسفند اصل بدهی خود را بپردازد، جرائم وی بخشیده می شود.این مطلب را خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد و گفت: در صورتی که بدهکار کل مبلغ بدهی خود را به صورت نقدی تسویه کند، بانک مکلف است با اعطای اختیار به شعب و بدون نیاز به اخذ مجدد مصوبه در سطوح بالاتر، جرایم تاخیر تادیه را به صورت کامل ببخشد. این بخشودگی در تعهدات و تسهیلات غیر قرض‌الحسنه ۶ درصد و درتسهیلات قرض‌الحسنه ۸ درصد از وجه التزام را به صورت کامل از کل بدهی کسر می‌کند.وی با اشاره به اینکه در تسهیلات دارای اقساط متعدد ممکن است فقط بخشی از اقساط معوق شده باشد، تاکید کرد: در این صورت با بانک‌ها توافق شد که صرفاً با وصول مبلغ بدهی معوق شده (نه لزوماً کل بدهی قرارداد)، جرایم به صورت کامل بخشوده شده و مابقی اقساط در مواعد مقرر از پیش تعیین شده وصول خواهد شد.

 ۹۰ کشور خواهان پهپاد ایرانی هستند
مشاورعالی وزیر و رئیس اندیشکده مطالعات سیاسی وزارت اطلاعات گفت: ۹۰کشور دنیا مشتری و خواهان دریافت پهپادهای ایران هستند که این وضعیت برای غربی ها و کشورهای استکباری قابل تحمل نیست.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

اجازه آیت‌الله العظمی جوادی آملی برای اختصاص وجوهات شرعی به زلزله زدگان خوی
حوزه/ آیت‌الله العظمی جوادی آملی ضمن ابراز همدردی با زلزله زدگان و مصیبت دیدگان شهرستان خوی و توصیه به مردم که از بذل مساعدت نسبت به زلزله زدگان دریغ نکنند تا مورد عنایت پروردگار قرار گیرند، اجازه دادند مؤمنین از یک سوم وجوهات شرعی خود برای کمک به حادثه دیدگان استفاده کنند.

عفو پدرانه رهبری تاثیر مهمی در همدلی ملت ایران و ترمیم ناهنجاری‌ها دارد
رسا/ آیت‌الله کعبی با اشاره به موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با عفو و تخفیف مجازات دهها هزار نفر از متهمان و محکومان حوادث اخیر، اظهار داشت: اصل گسترده بخشش خاطیان و کسانی که جرائم اندکی مرتکب شده و تحت تاثیر القائات بیگانه واقع شدند توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی برگرفته از سیره حکمرانی رسول گرامی اسلام -صلی الله علیه و آله- و سیره علوی است. وی افزود: این بخشش بر اساس رحمت و رفعت، گذشت و اصلاح شخصیتی مجرمان و بازگرداندن آنان به زندگی اجتماعی، تعمیم اجتماعی، تقویت پیوند و انسجام اجتماعی و همچنین تقویت همدلی و وحدت ملی است.

پاسخگویی به شبهات، بزرگترین رسالت حوزه و روحانیت است
اختصاصی/ مراسم رونمایی از ۹ اثر مکتوب مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در موضوعات مختلف، با حضور آیت‌الله جواد مروی و جمعی از مدیران و محققان این مرکز، در محل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد. آیت‌الله مروی در این مراسم، پاسخ گویی به شبهات را بزرگترین رسالت نخبگان تشیع در طول تاریخ اسلام توصیف کرد و اظهار داشت: بزرگترین رسالتی که نخبگان مکتب تشیع از زمان اهل بیت عصمت و طهارت -علیهم السلام- بر دوش داشته‌اند، پاسخ گویی به شبهات بشر بوده است.عضو جامعه مدرسین ضمن تأکید بر لزوم تشکیل هسته‌های رصد شبهات در سطح بین‌المللی، خاطر نشان کرد: امروزه از همه گرایش‌ها و تفکرهای حاکم در دنیا، نسبت به شیعه شبهه پراکنی صورت می‌گیرد که لازمه آن ایجاد گروه‌های رصد قوی است که شبهات را در سطح بین المللی، قبل از شیوع آن‌ها، مورد رصد قرار دهند.

حضور پر شور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن باعث تأیید نظام وناامیدی دشمنان خواهد شد
اختصاصی/ آیت‌الله محمدرضا آشتیانی با اشاره به دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی گفتند: دهه مبارکه فجر فرصتی مناسب برای بیان برکات و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده که بر همگان لازم و ضروری است در این زمینه اقدام نمایند. معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان حساسیت زمانی دهه فجر امسال بیان داشتند: از آنجا که در یک جنگ ترکیبی به تمام معنا قرار داریم از ملت قهرمان ایران اسلامی به ویژه مردم انقلابی و ولایی استان قم می‌خواهیم مانند تمام ادوار پیش و پس از انقلاب در لبیک به دعوت رهبر بزرگوار، حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ایمدظله‌العالی بار دیگر شور و شعور انقلابی خود را با حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن به منصه ظهور رسانده و ضمن اعلام حمایت از نظام و پاسداری از دستاوردهای ارزشمند آن گام استوار دیگری در مسیر ناامیدسازی دشمنان معاند نظام بردارند.

قدرت پهپادی ایران و نامه ۶۰ نماینده کنگره آمریکا به بایدن برای مقابله با آن
ایرنا/ هنری کوئلار، نماینده کنگره آمریکا با رهبری گروه دو حزبی متشکل از ۶۰ قانونگذار آمریکایی در نامه‌ای از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواسته است با برنامه پهپادی ایران مقابله کند. در این نامه از بایدن خواسته شده است که رویکردی هماهنگ و همه جانبه برای اختلال در زنجیره‌های تامین پهپادهای ایران و توقف جریان ورود قطعات پهپادی ساخت آمریکا به ایران به کار گیرد. کوئلار رهبر این گروه از قانونگذاران آمریکایی مدعی شده است: ایران نباید به فناوری آمریکا برای ساخت تسلیحات جنگی دسترسی داشته باشد. توقف جریان ارسال قطعات ساخت آمریکا به ایران نه تنها تلاش‌های حکومت این کشور برای تسلیح روسیه را ناکام می‌کند، بلکه توانایی‌ ایران در انجام حملات دقیق را نیز کاهش می‌دهد. من از بایدن و دولتش می‌خواهم که در مورد این تحول نگران کننده تحقیق کنند و اطمینان حاصل کنند که فناوری آمریکایی به دست دشمنان ما نمی‌رسد.

ملاحظات سیاسی برای کمک به زلزله زدگان سوری باید کنار گذاشته شود
مهر/ سخنگوی کمیساریای پناهندگان سازمان ملل گفت که باید ملاحظات سیاسی کنار گذاشته شده و به زلزله زدگان در سوریه کمک رسانی شود. این مقام سازمان ملل افزود: فردا یا پس فردا بعد از اصلاح مسیر گذرگاه باب الهوی کمک‌های انسانی را وارد شمال سوریه خواهیم کرد. بثینه شعبان مشاور ویژه ریاست جمهوری سوریه نیز تاکید کرد که سوریه از هرگونه ابتکار ارائه شده توسط کشورها و سازمان‌های بین المللی برای کمک به مقابله با اثرات فاجعه بار زلزله، مشروط بر اینکه این کار بدون سیاسی کاری انجام شود استقبال می‌کند.

پلیس سوئد برگزاری تظاهرات ضد اسلامی در استکهلم را ممنوع کرد
ایسنا/ پلیس سوئد با اعلام ممنوعیت برگزاری تظاهراتی که قرار بود طی آن هتک حرمتی علیه قرآن انجام شود اعلام کرد که «چنین تجمعی می‌تواند باعث ایجاد اختلال جدی در امنیت ملی شود». آنکارا تهدید کرده که در صورت برگزاری این تظاهرات و هتک حرمت کتاب مقدس مسلمانان، درخواست سوئد برای عضویت در ناتو را مسدود خواهد کرد. یک مقام ارشد پلیس سوئد می‌گوید: «قرآن سوزی بیرون سفارت ترکیه در ژانویه ۲۰۲۳ باعث بروز خطر برای جامعه و امنیت ملی سوئد شد. همچنین منافع خارجی سوئد و سوئدی‌های خارج‌نشین را نیز با خطر مواجه کرد. این کشور در حال حاضر هدف حملات شده است.»یک انجمن کوچک و کمترشناخته شده سوئدی با عنوان «آپالاکرنا» خواهان برگزاری این تجمع با هدف اعتراض به پیوستن سوئد به ناتو شده بود.

رد ادعای همکاری ایران با ارمنستان علیه باکو
باشگاه خبرنگاران/ ارمنستان گزارش‌های رسانه‌های جمهوری آذربایجان مبنی بر این‌که ارمنستان و ایران در حال آماده شدن برای حمله به سمت «لاچین» و «قبادلی» هستند را رد کرد. به گزارش آرمنا پرس، سخنگوی وزارت دفاع و مشاور رئیس سازمان امنیت ارمنستان گفت: «این یک دروغ محض است و واقعیت ندارد.» این در حالی است که پیش از این «واهان کوستانیان» معاون وزیر خارجه ارمنستان در مصاحبه‌ای با المانتیور تاکید کرد که اقدامات و اظهارات ایران به جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع بین ایروان و باکو در درگیری‌های مرزی سپتامبر ۲۰۲۲ بین دو طرف کمک کرد. او در ادامه افزود: «ما اطلاع داشتیم که آذربایجان در سپتامبر گذشته هنگام حمله به ارمنستان، قصد حملات بزرگتری را دارد. اما اقدامات و اظهارات ایران به جلوگیری از وخامت بیشتر آن وضعیت کمک کرد.»

کارکنان فرودگاه بن گوریون تل آویو اعتصاب کردند
باشگاه خبرنگاران/ کارکنان فرودگاه بن گوریون تل آویو در اعتراض به عمل نکردن این فرودگاه به تعهدات خود طبق قرارداد‌های منعقد شده با آن‌ها اعتصاب کردند. رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که کارکنان فرودگاه کنترل پرواز‌های ورودی به فلسطین اشغالی را متوقف کردند که باعث شد بسیاری از پرواز‌ها به تاخیر بیفتند و صف‌های طولانی ورود و خروج در مقابل گیت‌های خروج و پذیرش تشکیل شود. روزنامه «تایمز اسرائیل» اعلام کرد که کارکنان فرودگاه از شرایط کاری خود راضی نیستند، زیرا دستمزد آن‌ها از سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

شهرداری بارسلونا تمامی روابط خود با اسرائیل را تعلیق کرد
ایسنا/ شهردار بارسلونا از تعلیق تمامی روابط نهادی با اسرائیل از جمله لغو توافقنامه خواهرخواندگی میان این شهر با تل آویو خبر داد. آدا کولاو، شهردار بارسلونا در کنفرانس خبری اعلام کرد که این اقدام در واکنش به جنایت‌های تبعیض نژادی در حق فلسطینی‌ها و نقض مکرر حقوق مردم فلسطین صورت می‌گیرد. وی تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ سازمان و بیش از ۴۰۰۰ شهروند خواهان دفاع از حقوق بشر فلسطینی‌ها شدند به همین دلیل، من به عنوان شهردار به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در پیامی اعلام کردم که روابط نهادی میان بارسلونا و تل آویو را به حالت تعلیق درآورده‌ام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *