خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۱۶

**آیت الله العظمی مکارم شیرازی: حج فرصتی طلایی است که تکرار آن بسیار دشوار است** جشن تکلیف دختران دهه نودی در خانه پدری رهبر معظم انقلاب: نوگلان عزیز با خدا دوست باشید وکاری کنید جزو زنان بزرگ کشور شوید** پیام جامعه مدرسین در پی حادثه زمین لرزه در شهر خوی و مسائل مردم زلزله زده** افتتاح همزمان ۱۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور با حضور رئیس‌جمهور** سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع: ماهواره بر ذوالجناح سال آینده پرتاب می شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری
 ایران در برجام طرف مدعی است
علی باقری‌کنی معاون وزیر خارجه گفت: ایران در معادله برجام مدعی است و بارها اعلام کرده که در چارچوب توافق گذشته حاضر به انجام مذاکرات است. ایران تعامل‌های خود را با طرف‌های مقابل به شیوه‌های مختلف ادامه می‌دهد.
 قدرت و دیپلماسی مکمل یکدیگرند
ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا گفت: بهترین پاسخ به بالـن جاسوســی ایـن است که آن را ساقـط کنـیـم و سپس وزیرخارجه آنتونی بلینکن به‌کار خود ادامه داده و برنامه بازدیدش را از چین انجام دهد. قدرت و دیپلماسی، مکمل‌های طبیعی یکدیگر هستند.
 لبنان را تعطیل نمی‌کنیم
محمد رعد، نماینده پارلمان لبنان گفت: دشمنان ما تلاش می‌کنند تا از بحران ریاست‌جمهوری لبنان در جهت روی کارآمدن رئیس‌جمهور مورد نظرشان برای اجرای سیاست‌هایشان سوء استفاده و عرصه را بر مقاومت تنگ کنند، اما ما کشور را به تعطیلی نمی‌کشانیم و تسلیم نمی‌شویم.
 عاملان آتش‌ زدن قرآن را مجازات کنید
ولنتینا ماتوینکو رئیس مجلس علیای پارلمان روسیه تأکید کرد: مسکو عمیقا از رویدادهای اخیر در شمال اروپا که در جریان آن قرآن‌کریم را آتش زده‌اند، نگران است و از قانونگذاران اروپایی می‌خواهد تا علنا مسئولان هتک حرمت قرآن را محکوم و آنها را مجازات کنند.

 کیهان
 جشن تکلیف دختران دهه نودی در خانه پدری
در شب ولادت مولای متقیان امیرالمؤمنین علی مراسم معنوی و پرطراوت «جشن فرشته‌ها» با حضور صدها تن از دختران دانش‌آموزی که به سن تکلیف رسیده‌اند، با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی برگزار شد.در این مراسم که در فضایی روح‌بخش و بانشاط برگزار شد، دانش‌آموزان دختر آغاز فصل عبادت و بندگی خود را جشن گرفتند.
همچنین رهبرمعظم انقلاب اسلامی در سخنان کوتاهی با تبریک عید و جشن تکلیف به دختران، گفتند: دختران و نوگلان عزیز من! جشن تکلیف یک جشن و عید واقعی است چون از لحظه تکلیف این قابلیت را پیدا کرده‌اید که خدا با شما حرف بزند و به شما تکلیفی بدهد که آن را انجام دهید و این رتبه یعنی «مخاطبِ خدا شدن»، رتبه‌ای بسیار با ارزش در انسانیت است.
ایشان خطاب به دختران افزودند: جشن تکلیف یعنی شما دیگر کودک نیستید بلکه نوجوان و مسئولیت‌پذیرید و می‌توانید در خانواده، مدرسه و محیط بازی با دوستان خود اثرگذار باشید و دیگران را نیز به راه راست هدایت و راهنمایی کنید که این مسئولیتی بر عهده همه ما است.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، دختران نوجوان را به دوست شدن با خداوند مهربان توصیه کردند و گفتند: شما با دل‌های نورانی، روشن و با صفای خود از همین امروز می‌توانید با خدا دوست شوید. یکی از راه‌های دوستی با خدا این است که در نماز توجه داشته باشید که در حال سخن گفتن با خدا هستید بنابراین معانی و ترجمه کلمات نماز رافرا بگیرید. راه دیگر دوستی با خداوند هم این است که کارهایی را که گفته انجام بدهید انجام دهید و آنچه را نهی کرده، انجام ندهید.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی با اشاره به درخشش زنان بزرگ و تأثیرگذار در تاریخ ایران عزیز، خاطرنشان کردند: امروز زنان برجسته و مسئولیت‌پذیر ما در بخشهای علمی، عملی و جهادی که مایه افتخار کشور هستند، زیاد و بیش از گذشته هستند. شما نیز سعی کنید با درس و کتاب خواندن و کار و فکر کردن، در آینده جزو زنان بزرگ کشور عزیزتان شوید.
در پایان این مراسم، تعدادی از دختران نوجوان در فضایی صمیمانه با رهبر انقلاب گفت‌وگو کردند و مورد تفقد ایشان قرار گرفتند.
 افتتاح همزمان ۱۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور با حضور رئیس‌جمهور
رئیس‌جمهور با حضور در شهر جدید پرند، دستور افتتاح رسمی و بهره‌برداری همزمان از ۱۰ هزار واحد مسکونی را که ۶ هزار و ۸۳۸ واحد آن در شهر جدید پرند احداث شده است، صادر کرد.بخش قابل‌توجهی از واحدهایی که دیروز افتتاح شدند، واحدهای طرح مسکن مهر هستند که بیش از ۱۰ سال در تکمیل و بهره‌برداری از آنها تاخیر ایجاد شده بود، اما در یک‌سال گذشته با پیگیری‌های صورت‌گرفته و اقدامات جهادی دولت و وزارت راه و شهر‌سازی، در دست اقدام گرفته و تکمیل شده‌اند.
آیت‌الله رئیسی همچنین در ادامه بازدید میدانی از شهرستان‌های استان تهران و به منظور بازدید از پروژه‌های عمرانی شهرستان ری، روز پنجشنبه و در دومین روز از دهه مبارک فجر، با همراهی وزیر آموزش و پروش، رئیس دفتر و معاون اجرائی رئیس‌جمهور وارد این شهرستان شد. رئیس‌جمهور در نخستین بخش از برنامه‌های سفر به شهرستان ری، با حضور در شهر فشافویه، مدرسه دکتر «رضا گل‌نراقی» این شهر را افتتاح کرد. این مدرسه ۲۲ کلاسه با مشارکت دولت و خیّران مدرسه‌ساز، در ۳۲۰۰ متر زیربنا با ۵ آزمایشگاه و کارگاه به بهره‌برداری رسید.همچنین از طریق ارتباط تصویری با سراسر کشور در حضور آیت‌الله رئیسی و دکتر یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، به‌صورت همزمان ۱۱۰۰ مدرسه و پروژه آموزشی و پرورشی با ۵ هزار و ۱۶۴ کلاس درس در ۳۱ استان کشور به بهره‌برداری رسید.از این هزار و ۱۰۰ طرح آموزشی، ۵۸۲ پروژه از محل منابع دولتی و ۵۱۸ پروژه هم از محل منابع مشارکتی ساخته شده است.

 ایران
 فکاهی «ارجاع مردم به انتخابات» توسط موسوی
میرحسین موسوی از سران فتنه سال ۸۸ که در میانه اغتشاشات با موضعگیری حمایتی مدعی شده بود جریان آشوب به راه افتاده را هیچ چیز نمی‌تواند متوقف کند(!) اکنون و با پایان ناامنی و عدم همراهی مردم با توطئه اخیر اظهارات جدیدی را مطرح کرده است. وی بدون اشاره به جنایت‌های صورت گرفته در جریان اغتشاشات خیابانی و کشته شدن ده‌ها نفر از نیروهای مدافع امنیت توسط خشونت طلبان از حوادث اخیر با عنوان «جنبش پاک» یاد کرد. موسوی که پرونده سیاه «شورش علیه جمهوریت» در فتنه ۸۸ را در کارنامه خود دارد، همچنین مدعی شد باید به آرا و نظر مردم بازگشت و طی یک همه پرسی، تغییر قانون اساسی یا تدوین قانون اساسی جدید را در دستور کار کشور قرار داد. موسوی البته در پایان این بیانیه سیاسی، به ناقص و انتزاعی بودن پیشنهاد همه پرسی خود نیز اعتراف کرده و نوشته است: «این پیشنهاد با ابهاماتی همراه است. کمترینش آنکه چه کسی قرار است آن را بپذیرد یا به اجرا بگذارد.» وی در حالی این پیشنهاد را مطرح کرده و خود نیز در آن تشکیک کرده است که قبلاً به واسطه باخت خود در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ فرمان اردوکشی خیابانی برای وتو کردن رأی مردم را صادر کرده و نشان داده بود تا زمانی به رأی مردم احترام می‌گذارد که نتایج دلخواه وی خروجی صندوق‌های رأی باشد.

 جمهوری‌اسلامی
 پاسخ ایران به گزارش نادرست آژانس بین المللی انرژی اتمی
جمهوری اسلامی ایران به گزارش نادرست آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد سایت غنی سازی فردو پاسخ داد.رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با ابراز تاسف از موضع گیری اخیر آژانس درباره ایران گفت:یکی از بازرسان آژانس سهواً گزارش کرده بود که ایران در سایت غنی سازی فردو تغییراتی در رویه بهره‌برداری انجام داده که پیشتر آن را اعلام نکرده است. اسلامی درباره ادعای اخیر آژانس بین‌المللی گفت: موضع‌گیری آژانس باعث ابراز تاسف است؛ اولا گزارش‌ها درباره هیچ کشوری جز ایران بلافاصله رسانه‌ای نمی‌شود؛ برداشت بازرس آژانس از بازدیدش در فردو نادرست بود اما آن را بلافاصله به آژانس گزارش کرد؛ ما بلافاصله توضیحات را ارایه کردیم.وی ادامه داد: بازرسان قبلی در محل حضور یافتند و پس از توضیحاتی که برای آنها داده شد بازرس مذکور به سهو خود پی برد و پس از هماهنگی آنها با دبیرخانه آژانس موضوع عملاً حل شد؛ ضمن اینکه نامه‌ای از جانب دفتر پادمان سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به نامه قبلی آژانس در این خصوص ارسال شده است.اسلامی تاکید کرد: در دهه‌های اخیر در مقابل مزاحمت‌ها، تخریب‌ها، تحریم‌های گوناگون که دشمنان برای کشور ایجاد کردند، توانسته‌ایم با تکیه بر توان انسان‌های فاخری که دراین سازمان مشغول به کار هستند، نیازهای کشور در حوزه فناوری‌های هسته‌ای را برآورده سازیم.

 وطن امروز
 حزب‌الله لبنان از ارکان مهم و حیاتی جبهه مقاومت است
در پی امضای قرارداد اکتشاف و استخراج نفت و گاز در سواحل لبنان، علی اکبر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پیامی پیروزی حزب‌الله لبنان در احقاق حقوق مسلم مردم این کشور و دستیابی به اهداف و خواسته‌های اعلام‌شده را تبریک گفت. در بخشی از این پیام آمده است: مقاومت اسلامی لبنان یکی از ارکان مهم و حیاتی جبهه مقاومت منطقه به پیشتازی ایران و مشارکت سوریه، فلسطین، عراق، یمن و لبنان است و وجود شما و همرزمان‌تان موجب افتخار است.
 واکنش قوه‌قضائیه به اعتصاب غذای فرهاد میثمی
مرکز رسانه قوه‌قضائیه با انتشار عکسی از فرهاد میثمی درباره شرایط این زندانی نوشت: «فرهاد میثمی با اتهام توهین به مقدسات و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی محاکمه و پس از ورود به زندان در سال ۹۷ اقدام به اعتصاب غذا در یک بازه زمانی موقت کرد. با توجه به اینکه او سابقه بیماری کولیت داشته است، در همان مقطع زمانی مقداری وزن از دست می‌دهد اما با مداخلات پزشکان و رایزنی‌های صورت‌گرفته از سوی مسؤولان زندان، سرانجام اعتصاب غذای خود را شکست و تحت درمان پزشکی و دارویی قرار گرفت. اما از شب پنجشنبه مجددا عکس‌هایی از فرهاد میثمی در فضای مجازی منتشر شده که پیگیری‌های روابط عمومی سازمان زندان‌ها نشان می‌دهد فرهاد میثمی در این دوره خاص اعتصاب غذا نکرده اما به هم‌بندی‌ها و مسؤولان زندان اعلام کرده «من کمترین مقدار غذا را مصرف می‌کنم». در حال حاضر با توجه به نظارت کادر زندان و گزارش‌های ارسال شده به مسؤولان زندان رجایی‌شهر، وضعیت عمومی نامبرده به طور مرتب تحت نظر پزشک مقیم زندان بوده و حال عمومی‌اش مناسب گزارش شده است».
 راز عقب‌ماندگی دهه ۹۰ تکیه به زورگویان بود
سخنگوی دولت گفت: در یک دهه اخیر عقب افتادیم چون برخی به زورگویان عالم تکیه کردند، دنبال سازش‌کاری رفتند، دلخوش به بیگانگان شدند و از توان ملت بزرگ ایران غافل شدند. بهادری‌جهرمی، طی سخنانی در هیات‌الرضا، درباره حضور خود در دانشگاه ادامه داد: به دانشگاه‌ها می‌روم تا صدای دانشجویان و جوانان را بشنوم و با آنها گفت‌وگو کنم، از شنیدن صدای جوانان خسته نمی‌شوم. سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به رفتار دوگانه غرب تاکید کرد: نماینده مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا را روز گذشته به خاطر یک سوال درباره اسرائیل از کمیته روابط خارجی اخراج کردند اما در کشور ما القای بسته بودن فضا می‌کنند. وی در پاسخ به سوالی درباره شبکه‌های اجتماعی گفت: از روزی که اینستاگرام بسته شده دیگر از این پلتفرم استفاده نکردم. سخنگوی دولت تصریح کرد: سکوها و شبکه‌های اجتماعی خارجی همان قواعد و استانداردهای خودشان را در برابر ما رعایت نمی‌کنند و ترویج‌دهنده خشونت، تروریسم و نفرت‌پراکنی هستند.

 جوان
 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام اسدی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت روحانی مجاهد و صادق حجت‌الاسلام حاج شیخ غلامرضا اسدی را تسلیت گفتند.درمتن این پیام آمده است: ایشان دوران جوانی خود را در مبارزه با رژیم ستمگر طاغوت و بقیه‌ عمر را در خدمت به نظام مقدس اسلامی صرف کرد. از خداوند علو درجات وی را مسألت می‌کنم.
 مسلمانان هتاکان به قرآن را ر‌ها نخواهند کرد
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به سرنوشت سلمان رشدی، گفت: کسانی که قرآن کریم را آتش زدند از سرنوشت سلمان رشدی مرتد عبرت بگیرند، مسلمانان آن‌ها را تنبیه خواهند کرد. سردار سلامی در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات قرآن کریم همسران و فرزندان کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: شکوه و عظمت قرآن چنان باشکوه و برای دشمنان کور‌کننده است که آنان تاب تحمل قرآن را هم ندارند و به آن اهانت و جسارت می‌کنند. وی خطاب به توهین‌کنندگان به قرآن، گفت: از امروز مخفیانه زندگی کنید و هر شب کابوس ببینید؛ مسلمانان اگر ده‌ها سال هم بگذرد، شما را ر‌ها نخواهند کرد.

 خراسان
 کارت ملی شخص بی حجاب مسدود می‌شود
غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: به زودی برای افرادی که کشف حجاب می‌کنند، پیامکی ارسال می‌شود و در مرحله بعد و در صورت اصرار فرد بر بی‌حجابی، او را با جریمه روبه رو خواهیم کرد. در این طرح با کشف حجاب، کارت ملی شخص مسدود می‌شود و تا زمانی که فرد بی‌حجاب، جریمه بی‌حجابی‌اش را پرداخت نکند، همه خدمات اجتماعی او را می‌گیریم.
 تکرار حوادث مسمومیت دانش آموزان در مدارس قم ظن امنیتی دارد
ذوالنوری نماینده قم گفت: تکرار حوادث مسمومیت دانش آموزان در مدارس قم ظن امنیتی دارد. موضوع را از مسئولان امنیتی دنبال می‌کنیم.

 مردم سالاری
 بررسی میدانی بازار مواد غذایی توسط مخبر
معاون اول رئیس جمهور بعدازظهر دیروز (شنبه) بصورت میدانی از سه فروشگاه زنجیره ای در شهر تهران بازدید کرد. مخبر در این بازدیدها با سرکشی به غرفه‌های مختلف مواد غذایی و بررسی قیمت‌های اجناس و اقلام خوراکی فروشگاه‌ها با برخی از متصدیان و خریداران به گفتگو پرداخت. وی همچنین در جریان چگونگی توزیع ۳۴ قلم کالای اعلامی جهت تخفیف در طرح «فجر تا فطر» و وضعیت، اشکالات و نواقص اجرای طرح مذکور قرار گرفت. معاون اول رئیس جمهور پس از این بازدیدها در تماس تلفنی با وزیر جهادکشاورزی ضمن تاکید بر نظارت بیشتر بر بازار کالاهای اساسی برخی گلایه‌های شهروندان را منتقل و نکاتی را برای رفع آنها مورد تاکید قرار داد.
 عقب نشینی انگلیس از موضع خصمانه در برابر سپاه پاسداران
برخی منابع مطلع در دولت انگلیس گفته‌اند که این کشور برنامه‌اش برای قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی‌ را به بعد موکول کرده است. روزنامه تایمز در گزارشی اعلام کرد که انگلیس برنامه‌اش برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی‌ این کشور را به دلیل نگرانی از تاثیری که چنین اقدامی ممکن است روی کانال‌های دیپلماتیک لندن و تهران بگذارد، به بعد موکول‌ کرده است. مشخص نیست که این وقفه چه مدت طول خواهد کشید.یک منبع مطلع‌ به تایمز گفت: دولت از این اقدام حمایت می‌کند. سپاه باید تا الان تحریم می‌شد اما کل روند آن فعلا متوقف شده است. یک سخنگوی دولت انگلیس نیز گفت: در حالی که دولت مرتب فهرست سازمان‌های تحریم‌شده را بازبینی می‌کند، ما درباره این که چه سازمانی مد نظر است یا تحریم می‌شود، توضیحی نمی‌دهیم.
 گفت‌وگوی راهبردی آمریکا و قطر درباره تهران
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران از موضوعات گفت‌وگوهای راهبردی سالانه واشنگتن-دوحه بوده است. به گزارش وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ویکتوریا نولاند، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا و محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در پنجمین دور از گفت‌وگوهای راهبردی سالانه آمریکا-قطر به بحث و رایزنی درباره مسائل منطقه‌ای، دوجانبه و بین‌المللی پرداختند. در این بیانیه آمده است: معاون وزیر امور خارجه و وزیر خارجه قطر درباره مسائلی از جمله تهدید جهانی ناشی از جنگ روسیه علیه اوکراین، ایران، حقوق زنان در افغانستان و ثبات و شکوفایی در شمال شرقی آفریقا گفت‌وگو کردند. از دیگر محورهای گفت‌وگوی این دو مقام قطری و آمریکایی، همکاری‌های منطقه‌ای، رخ‌دادهای اخیر کرانه باختری و تعهدشان بر راهکار «دو کشوری» بوده است.

 آرمان ملی
 حملات سایبری دلیل کاهش سرعت اینترنت
زارع‌پور وزیر ارتباطات درباره اختلال هفته گذشته در اینترنت کشور گفت: قطعی اینترنت نداشتیم و مساله‌ای که رخ داد، افت شدید ترافیک در مرکز تبادل ترافیک تهران بود. بررسی‌های اولیه حکایت از حمله سایبری بسیار سنگین داشت که باعث کاهش ترافیک شد و به سرعت نیز برطرف شد. همکاران من در سازمان تنظیم مقررات و شرکت ارتباطات زیرساخت شبانه‌روزی در حال ارتقای کیفیت هستند. پیام‌رسان‌های بومی ساخت جوانان کشور است و ما برای ارائه زیرساخت مناسب به آن‌ها همیشه حاضر هستیم.
 شمخانی به روسیه می‌رود
نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان از سفر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه طی روزهای آینده خبر داد. ضمیر کابولوف گفته است: علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی برای دیداری چندجانبه با محوریت افغانستان به میزبانی روسیه به مسکو سفر می‌کند.

 قدس
 مجوز استخدام ۲۰هزار پرستار را گرفته‌ایم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:۲۰ هزار پرستار جدید در کشور در آینده نزدیک استخدام می‌شوند. عین‌اللهی در جمع خبرنگاران در سمنان با اشاره به خدمات ارزنده کادر بهداشت و درمان به‌ ویژه پرستاران در دوران شیوع کرونا خاطرنشان کرد: اولویت استخدام با پرستارانی است که در زمان شیوع کرونا در بیمارستان‌های کشور خدمت ارائه داده‌اند.
 مهندسان ایرانی بزرگ‌ترین پالایشگاه ونزوئلا را نوسازی می‌کنند
شرکت ملی پخش و پالایش نفت ایران در هفته‌های آینده عملیات ۱۰۰ روزه نوسازی بزرگ‌ترین مجتمع پالایشی ونزوئلا را برای افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و تولید سوخت این کشور آغاز خواهد کرد. این تصمیم در پی سفر امیرعبداللهیان به این کشور آمریکای لاتین اتخاذ شده است. ونزوئلا با وجود در اختیار داشتن بزرگ‌ترین ذخایر نفت خام جهان، در سال گذشته با مشکل تولید بنزین و گازوئیل به علت سرمایه‌گذاری ناکافی، اعمال تحریم‌های ایالات متحده و از کار افتادن این پالایشگاه روبه‌رو بود. یک شرکت وابسته به شرکت دولتی پالایش و پخش نفت ایران در ماه مه قراردادی به ارزش ۱۱۰ میلیون یورو با همتای ونزوئلایی خود برای تعمیر «ال‌پالیتو» کوچک‌ترین پالایشگاه آن با ظرفیت روزانه ۱۴۶ هزار بشکه واقع در مرکز این کشور امضا کرده که اکنون در حال اجرا شدن است. پیش‌بینی می‌شود این شرکت‌ها در هفته‌های آینده قراردادی به ارزش ۴۶۰ میلیون یورو برای تعمیر و بازسازی مجتمع پالایشگاهی پاراگونا با ظرفیت روزانه ۹۵۵ هزار بشکه در سواحل غربی این کشور امضا کنند.
 حذف تصاویر ملکه از اسکناس‌های استرالیا
بانک مرکزی استرالیا اعلام کرد در راستای احترام به فرهنگ بومیان، تصاویر پادشاه انگلیس از روی اسکناس‌های پنج دلاری حذف خواهد شد. تصمیم چاپ نکردن تصویر چارلز سوم به این معناست که اسکناس‌های استرالیا به‌تدریج تصویر هیچ یک از پادشاهان انگلیسی را نخواهد داشت. این نهاد همچنین از جایگزینی تصویر ملکه الیزابت دوم روی اسکناس پنج دلاری با طرحی جدید بر مبنای احترام به تاریخ و فرهنگ بومی خود خبر داد، اقداماتی که از تلاش استرالیا برای رهایی از یوغ بریتانیا حکایت دارد.

 ابتکار
 روند اجرای طرح مولدسازی به اطلاع مردم رسانده می‌شود
وزیر کشور درباره برخی انتقادات به طرح مولدسازی اموال دولتی اظهار کرد: جای هیچ نگرانی نیست. سازوکارها خیلی جدی پیش بینی شده است. دغدغه نظارت بر طرح مولدسازی در کمیته ای ناظر بر مولدسازی وجود دارد تا آنچه انجام می‌شود، صرف سرمایه گذاری جدید شود. وی ادامه داد: منطق کاملا درستی است که دارایی‌های غیرمولد را به مولد تبدیل کرد. این کار، خیلی مهم و ارزنده بوده و همه باید از آن استقبال کنند. البته بحث نظارت هم خواسته درستی بوده و مورد تاکید دولت است. وحیدی با بیان اینکه روند اجرای طرح مولدسازی حتما به اطلاع مردم رسانده می‌شود، گفت: مولدسازی با مشارکت و حضور مردم صورت خواهد گرفت. بخش خصوصی و غیردولتی باید در اجرای طرح مولدسازی مشارکت و کمک کنند. حتما مولدسازی با اطلاع رسانی عمومی انجام می‌شود.

 اطلاعات
 ماهواره بر ذوالجناح سال آینده پرتاب می‌شود
سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع از توسعه فناوری‌های فضایی برای ارسال ماهواره بر به مدارهای بالاتر زمین خبرداد و گفت: ماهواره بر ذوالجناح سال آینده پرتاب و پرتاب‌های تحقیقاتی ماهواره بر سریر از سال ۱۴۰۳یا ۱۴۰۴آغاز می‌شود. حسینی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضایی مبنی بر پرتاب ماهواره به ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری در کمتر از ۴سال گفت: این هدف در بازه زمانی کمتر از چهار سال دست یافتنی است.

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری

حج فرصتی طلایی است که تکرار آن بسیار دشوار است
حوزه/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه لازم است روحانیون کاروان‌ها برای حجّاج وقت بگذارند، گفتند: روحانیون نسبت به حجّاج مسئولیت سنگینی دارند و باید بر اعمال و مناسک و حتی قرائت حمد و سوره‌ی آنها نظارت داشته باشند و چنانچه ایرادی دارند، اصلاح نمایند.ایشان به لزوم پوشش مناسب زائران اشاره کرده و افزودند: پوشش زائران ایرانی باید درخور شأن و جایگاه یک ایرانی مسلمان باشد.
معظم له با تأکید بر دوری از اسراف و بهره‌گیری از فرصت معنوی حج گفتند: فرصت حج، فرصتی طلایی است که تکرار آن بسیار دشوار است، لذا باید در آن اماکن مقدسه در پی چیزی باشند که در غیر آنجا یافت نمی‌شود.

صرف دو سوم سهم مبارک امام(علیه السلام) برای زلزله زدگان خوی مجاز است
حوزه/ آیت الله العظمی نوری همدانی استفاده دو سوم از سهم امام(علیه السلام) برای زلزله زدگان خوی را مجاز دانستند. متن اطلاعیه پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید به این شرح است: درپی درخواست عده‌ای از مؤمنین مبنی بر صرف وجوهات شرعیه برای زلزله‌زدگان شهرستان خوی معظم له ضمن تأکید به مسئولان نسبت به حل سریع مشکلات پیش آمده در آن منطقه، دو سوم سهم مبارک امام (علیه السلام) را برای صرف این موضوع مجاز دانستند.

پیام جامعه مدرسین در پی حادثه زمین لرزه خوی
اختصاصی/ در پی حادثه زمین لرزه در شهر خوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با مردم این شهر اعلام کرد: لازم است گروه‌های امدادی و جهادی گسترده‌تر و مجدانه‌تر، به امر خدمت رسانی بپردازند و در تخفیف آلام این عزیزان مجاهدت کنند. سرمای طاقت فرسای آن منطقه می‌طلبد که هرچه سریعتر بحث اسکان و تجهیز مردم نهایی شود و در توزیع اقلام و غذای گرم، امور بدون نقص و ضعف به انجام برسد.
از عموم مردم و گروه‌های جهادی خواستاریم نهایت همراهی و همدلی را با مردم شریف و غیور خوی داشته باشند و کمک‌های خود را به منطقه ارسال نمایند.از مردم نوع دوست و مهربان ایران کمال تشکر و تقدیر را داریم و امیدواریم در امداد آسیب دیدگان، چون همیشه در همدلی و همراهی حماسه آفرین باشند. همچنین از نیروهای امدادی، جهادی انتظامی، مدیران و مسئولان نهادهای مختلف که در این حادثه مشغول خدمت رسانی هستند کمال تشکر را داریم.
اعلام آمادگی مدیریت حوزه‌های علمیه برای همکاری بیشتر و نزدیکتر با مجمع نمایندگان طلاب
رسا/آیت الله اعرافی به مناسبت انتخاب هیئت رئیسه نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه در پیامی خطاب به هیات رئیسه این مجمع وبا یاد آوری صدمین سال باز گشایی حوزه علمیه قم ولزوم ارزیابی عملکرد این حوزه مبارک گفت: بر همه ما حوزویان و نهاد‌های حوزه ای لازم است برای پیشرفت و شکوفایی حوزه با عقلی راهبردی و تمدنی و طراحی کلان و متناسب با شرایط امروز و فردا و با تأکید بر هویت تاریخی و رسالت الهی و سنت‌های اصیل حوزه، حوزه ای اصیل و استوار و پیشگام و پیشرو و زمان شناس و منسجم و متحد بسازیم و حوزه عصر انقلاب را فراتر از عصر انزوا بنیان نهیم، وی سپس با اشاره به جایگاه این نهاد موثر در حوزه افزود: این مجمع می‌تواند به مثابه نقطه ثقل و حلقه وصل میان حوزویان نقش آفرینی کند و تعاملات درون حوزوی را افزایش و راههای گفتگو و نقد و نظر را گشوده و در مسیر رشد و تحول و بالندگی حوزه اثر گذار باشد.وی با اشاره به تعاملات گذشته مرکز مدیریت و مجمع نمایندگان گفت: اکنون نیز اعلام می‌کنم مدیریت حوزه بر سر همان عهد استوار است و آمادگی خود را برای بهره مندی از ایده ها طرحها و نظرات آن مجمع و همکاری و هم افزایی در خدمت به طلاب و فضلا و اساتید و محققان ارجمند اعلام می نمایم و همه بخش‌های صفی و ستادی مدیریت را به این هماهنگی و همکاری سفارش میکنم.

رئیس جمهور وارد شهرستان خوی شد
فارس/ آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور برای بازدید از زلزله‌زدگان به صورت سرزده وارد خوی شد.بازدید از مناطق زلزله‌زده و بررسی مسائل و مشکلات زلزله‌زدگان از جمله برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به شهرستان خوی اعلام شده است. زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹‌ ریشتر روز شنبه هشتم بهمن ماه در شهرستان خوی روی داد که علاوه بر تلفات جانی و مصدومیت تعدادی از هموطنان، خسارت‌های زیادی به بار آورد.

آلمان از اتباع خود خواست ایران را ترک کنند
تسنیم/ وزارت خارجه آلمان در جدیدترین تلاش برای ایران‌هراسی، به شهروندان خود هشدار داد که ایران را ترک و از سفر به این کشور خودداری کنند.وزارت امور خارجه آلمان مدعى «خطر جدی دستگیری‌های خودسرانه، بازجویی و حبس‌های طولانی‌مدت برای اتباع آلمانى» شده و در وب‌سایت خود نوشته که این هشدار شامل شهروندان دوتابعیتی ایرانی نیز می‌شود.

اهداف مشترک ایران و کوبا در مسیر حفظ استقلال
تسنیم/ وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای کوبایی خود گفت: «هر دو کشور در مسیر حفظ استقلال و مخالفت با یکجانبه گرایی دارای نگاه و اهداف مشترک هستند.» حسین امیرعبداللهیان، همچنین روابط ایران و کوبا را مبتنی بر پایه‌های محکم و متین تاریخی دانست و افزود: در عرصه مناسبات سیاسی، روابط در عالی ترین سطح خود برقرار بوده و هر دو کشور در مسیر حفظ استقلال و مخالفت با یکجانبه گرایی دارای نگاه و اهداف مشترک هستند.وزیر امور خارجه کشورمان وقایع مداخله گرایانه خارجی در امور داخلی کوبا و ترغیب آمریکا به ایجاد اغتشاش در کوبا، در ۱۱ جولای ۲۰۲۲ را مجددا محکوم کرد و افزود: آمریکا و برخی کشورهای غربی سیاست همزمان اعمال تحریم و مداخله از طریق بروز و تشویق اغتشاشات در کشورهای مستقل را دنبال می‌کنند. برونو رودریگز وزیر امور خارجه کوبا نیز در این دیدار روابط با ایران را یک اولویت برای کوبا دانست و تحریم‌های یکجانبه و همچنین مداخلات خارجی در امور داخلی کشورها را محکوم کرد و مراتب قدردانی خود و دولت کوبا از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از کوبا را بیان داشت.

عربستان به دنبال سامانه ضد موشکی« تاد»
تسنیم/منابع خبری در عربستان سعودی از احداث تأسیسات ساخت سامانه‌های پدافند هوایی «تاد» در اطراف شهر جده خبر دادند.به گفته این منابع، قرار است بخش‌های اصلی سامانه «تاد» که شامل رادار «AN/TPY-2»، سکوی پرتاب و کانتینرهای موشک می‌باشد با همکاری شرکت لاکهید مارتین (سازنده این سامانه‌ها) تولید شود.پیش از این عربستان سعودی در نمایشگاه دفاعی بین‌المللی که در مارس ۲۰۲۲ در ریاض برگزار شده بود از امضای قراردادی با شرکت «لاکهید مارتین» برای ساخت قطعات سامانه ضد موشکی «تاد» در خاک خود خبر داده بود. چندی پیش شبکه سی.ان.ان آمریکا در گزارشی اختصاصی به نقل از آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا فاش کرده بود که عربستان به طور فعال با کمک چین در حال تولید موشک‌های بالستیک است.

اسرائیل ارسال سلاح به اوکراین را بررسی می‌کند
ایسنا/ بنیامین نتانیاهو مجددا اعلام کرد، به بررسی ارسال سلاح به اوکراین خواهد پرداخت.بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شبکه «ال.سی.آی» فرانسه گفت: به طور دقیق به بررسی امکان ارسال سلاح به اوکراین خواهم پرداخت و این کار را همسو و طبق منافع اسرائیل انجام می‌دهم. نتانیاهو تاکید کرد: مساله ارسال سلاح مورد بررسی قرار گرفت و دولت قبلی اسرائیل آن را رد کرد. من این موضوع را بررسی خواهم کرد و به شیوه‌ای مناسبتر پاسخ خواهم داد. او اضافه کرد، دولتش این موضوع را مطابق با منافع اسرائیل بررسی خواهد کرد.قابل ذکر است، در اول فوریه جاری نتانیاهو گفته بود، تل‌آویو مجهز کردن اوکراین به سامانه‌های دفاع هوایی از مجموعه سامانه گنبد آهنین را بررسی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *