خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۸

**رهبر معظم انقلاب: قرآن روزبه‌روز پرفروغ‌تر شده و آینده از آنِ اسلام است** در دیدار با دکتر اسماعیلی صورت گرفت: توصیه های فرهنگی و قرآنی مراجع عظام تقلید به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی** آیت الله حسینی بوشهری تاکید کرد: لزوم اتخاذ تصمیمات مناسب جهت مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن** آیت الله خاتمی: نخبگان سرمایه همه نهادها هستند** آیت الله کعبی: در حکمرانی اسلامی مردم و حکمرانان وظیفه تحقق اهداف اسلام را دارند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 کنایه رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به کانادا
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت خطاب به نخست‌وزیر کانادا از رویکرد این کشور درباره گورهای جمعی کودکان انتقاد کرد.
سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت خطاب به نخست‌وزیر کانادا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ‬ ‏یک گور جمعی دیگر از کودکان در سرزمین گورهای دسته ‌جمعی (کانادا) کشف شد، این بار ۶۶ نفر. ترودو؛ وقتی می‌خواهی علیه ایران سخن از حقوق بشر بگویی، در سرزمینت جایی را پیدا کن که زیر کفش‌هایت گور جمعی کودکان بیگناه نباشد.
 در همان سطح و بیشتر خسارت خواهد دید
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: به دشمن زبون‌شده به‌صراحت می‌گوییم قطعا اگر آرامش و امنیت ملت ما را نشانه بگیرد، در همان سطح و بیشتر خسارت خواهد دید. سردار تنگسیری، تصریح کرد: در قضایای اخیر، دشمن از همه ظرفیت خود استفاده کرد و به خیال خودش می‌خواست با فشار حداکثری و جنگ ترکیبی، حرکت رو به جلوی انقلاب اسلامی را کند یا متوقف کنداما زهی خیال باطل! که او بتواند کوچک‌ترین اقدامی انجام دهد.

 همشهری
 حمایت روسیه از سخنان ترامپ
دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: با اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا درباره اینکه ارسال تانک‌های غرب برای اوکراین می‌تواند باعث افزایش تنش‌ها شود، موافق هستم. تصمیمات واشنگتن و فشارهایی که بر دیگر کشورها وارد می‌کند، اوضاع اوکراین را بدتر کرده است.
 ارسال تانک به اوکراین چند‌ماه طول می‌کشد
سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون گفت: ما از ابتکارات امنیتی برای کمک به اوکراین حمایت می‌کنیم، اما در انبارهای وزارت دفاع، تانک‌های آبرامز- ام ۱ مازاد برای ارسال به اوکراین نداریم و به همین دلیل چند‌ماه طول می‌کشد تا بتوانیم تانک‌های موردنیاز را از آمریکا به میدان جنگ و به‌دست اوکراین برسانیم.
 گفت‌وگو با سوئد و فنلاند بی‌معنی است
مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: ازسرگیری گفت‌وگوهای سه‌جانبه با سوئد و فنلاند برای عضویت آنها در ناتو پس از اقدام اخیر علیه ترکیه روبه‌روی سفارت ما در استکهلم بی‌معناست. همچنین ما پیشنهاد عضویت فنلاند در ناتو را جدا از سوئد بررسی نخواهیم کرد.

 کیهان
 قرآن روزبه‌روز پرفروغ‌تر شده و آینده از آنِ اسلام است
صفحه توئیتر عربی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، موضع‌گیری رهبر معظم انقلاب درباره اهانت جنون‌آمیز نسبت به قرآن کریم در چند کشور اروپایی را منتشر کرد. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب در واکنش به اهانت چند کشور اروپایی به قرآن کریم فرموده‌اند: اهانت جنون‌آمیز به قرآن با شعار آزادی بیان نشان می‌دهد هدف حملات استکبار، اصلِ اسلام و قرآن است. علی‌رغم توطئه استکبار، قرآن روزبه‌روز پرفروغ‌تر شده و آینده از آن اسلام است. همه‌ آزادی‏خواهان جهان باید در کنار مسلمانان با سیاست پلید توهین به مقدسات و نفرت‌پراکنی مقابله کنند.
 جنجال رسانه‌های غربی برای سیاسی‌کردن یک اختلاف شخصی
حوالی ۸ صبح دیروز جمعه (۷ بهمن ماه) راننده یک پراید با اسلحه کلاشینکف به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران واقع در خیابان «راستوان» حمله کرد و رئیس‌سرویس امنیتی سفارت را به قتل رسانده و همچنین دو مامور امنیتی سفارت نیز مجروح شدند.
در تحقیقات اولیه متهم مدعی شده است: فروردین ماه امسال همسرم به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرده است. وی انگیزه خود از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان را این‌گونه بیان می‌کند که در مراجعات مکرر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حاضر است و حاضر به دیدار با من نیست.
طبق اعلام رسانه‌ها متهم در ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ شکایتی را مبنی بر مفقودی همسرش در ارومیه ثبت کرده است. همسر وی اهل باکو بوده است. پرونده مفقودی پس از پیگیری و مشخص شدن اینکه همسر وی به جمهوری آذربایجان بازگشته است در این موضوع خاص بسته می‌شود و پس از آن این فرد موضوع را از وزارت خارجه و سفارت جمهوری آذربایجان پیگیری می‌کرده است.
جمشیدی معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد:آیت‌الله رئیسی بلافاصله پس از شنیدن این خبر ناگوار دستور بررسی همه‌جانبه موضوع را صادر و مراتب تسلیت و همدردی خود را با دولت، ملت و بازماندگان دیپلمات جانباخته اعلام و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کردند.
وزیر امور خارجه و نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گوهای جداگانه با وزیر امور خارجه آذربایجان و دبیر اول سفارت این کشور در ایران ضمن ابراز تاسف و همدردی با دولت و مردم آذربایجان از بررسی با اولویت و حساسیت بالای این حادثه تا روشن شدن همه ابعاد آن خبر دادند.
رویترز و بی‌بی سی فارسی، بلافاصله پس از انتشار خبر، ضمن برجسته ‌سازی این ماجرای ظاهرا شخصی و ناموسی، سعی کردند ابعاد تروریستی- سیاسی به ماجرا داده و جنگ دیپلماتیک را انگاره ‌سازی کنند.
جنجال رســانه‌های غربی برای القای ابعاد تروریستی- سیاسی به این ماجرای شخصی و از سوی دیگر تکاپوی سفیر رژیم صهیونیستی در جمهــوری آذربایجان، مراقبــت، درایت و هوشمندی مقامات دولت باکو را می‌طلبد تا در تله صهیونیستها و غربی‌ها نیفتند.

 ایران
 بازگشت چراغ خاموش سفیر انگلیس به تهران
سفیر انگلیس که برای مشورت به کشورش فراخوانده شده بود، با بیان اظهارات مداخله‌جویانه و البته تحریف واقعیت‌های ملی ایران که از خوی استعماری این کشور نشأت می‌گیرد، به تهران بازگشت. به دنبال اجرای حکم اعدام علیرضا علی‌اکبری به جرم جاسوسی برای انگلیس، وزارت خارجه این کشور، سفیر خود در تهران را به بهانه آنچه «مشورت‌های بیشتر» خوانده بود، به لندن فراخواند و اعلام کرد که «پاسخ ما به ایران محدود به امروز نخواهد بود و در حال بررسی اقدامات بعدی هستیم.»
با وجود این خط و نشان‌ها اما «سایمون شرکلیف»، سفیر این کشور بدون هیچ دستاوردی از این سفر، به تهران بازگشت. وی در بازگشت برای اینکه تبعات مشخص این رفت‌و‌آمد بی‌دستاورد را مخفی کند، در اظهاراتی خارج از عرف روابط خارجی، با اشاره به شعار‌هایی که مردم روی دیوار سفارت انگلیس در تهران نوشتند، اظهار کرد: «این واقعیت را نمی‌توان تغییر داد که اکثر ایرانی‌ها به‌ یکدیگر و خارجی‌ها احترام می‌گذارند.» هرچند این اظهارنظر نشان می‌دهد انگلیس و سفیر این کشور همچنان خوی استعماری خود را حفظ کرده و از موضعی بالا ملت‌های مستقل را قضاوت کرده و برای آنان نسخه می‌پیچند، اما واقعیت این است که نه اکثر ایرانیان (به قول سفیر لندن) بلکه همه ایرانیان به ملت‌های دیگر جهان احترام می‌گذارند، اما از استعمارگران و نسخه‌های شوم آنها در قتل و کشتار مردمان مظلوم و بی‌دفاع بیزارند.
 وقاحت یکی از سران منافقین در اعتراف به قتل عام ایرانیان
در حاشیه جلسات دادگاه حمید نوری در سوئد، یکی از سران منافقین به قتل عام ۱۷ هزار ایرانی افتخار و اعلام کرد که حتی بیشتر از این تعداد را کشته‌ایم. در حاشیه هفتمین جلسه دادگاه حمید نوری در سوئد، درحالی که دختر نوری در حال گفت و گوی تصویری بود، رضا فلاحی از سران منافقین در صحنه حاضر شد و سعی در به هم زدن این گفت و گو داشت.
وی در پاسخ به اینکه نظرتان راجع به ۱۷هزار نفر ایرانی که کشتید چیست، گفت: «تازه بیشتر هم هست!» در آشوب‌های اخیر بسیاری از اعضای اپوزیسیون زاویه خود را نسبت به سازمان منافقین حفظ کردند اما برخی چهره‌ها و حتی گروهک‌های مسلح کرد به نوعی با این سازمان تروریستی همراهی و همپیمانی داشتند.

 وطن امروز
 واکنش رسمی تهران به بغداد درباره نام «خلیج فارس»
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد پیش‌تر به استفاده از نام مجعول درباره خلیج‌فارس توسط نخست‌وزیر عراق اعتراض کرده و اداره کل حقوقی وزارت خارجه نیز با ارسال یادداشت رسمی، این اقدام عراق را غیرقابل قبول دانسته و خواستار احترام عراق به نام‌های بین‌المللی شده است. ناصر کنعانی افزود: انتظار می‌رود مقامات مسؤول عراق در به‌کارگیری نام صحیح برای این پهنه آبی که مورد تأکید سازمان ملل متحد قرار دارد، توجه لازم را معمول دارند.
 جوان
 راهپیمایی سراسری علیه اهانت به ساحت قرآن کریم
روز گذشته مردم سراسر ایران، در شهرها و مراکز استان‌ها به خیابان‌ها آمده و هتک حرمت مقدسات مسلمانان و آتش زدن قرآن کریم از سوی افراط گرایان سوئدی را محکوم کردند. تجمع اعتراضی نمازگزاران در محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم، پس از برگزاری نماز جمعه در چند شهر کشور برگزار شد. تجمع‌کنندگان با سر دادن شعار و در دست داشتن پارچه‌نوشته‌هایی این اقدامات را محکوم کردند. تجمع‌کنندگان همچنین خواستار مقابله جامعه جهانی با اهانت به مقدسات و ارزش‌های دینی مسلمانان شدند.

 خراسان
 سردار محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ شد
با حکم احمدرضا رادان فرماندهی کل انتظامی کشور، سردار محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ شد؛ محمدیان فرمانده انتظامی استان البرز و رئیس پیشین پلیس آگاهی تهران بود. گفتنی است سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ‌‌ نیز به عنوان رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا منصوب شد.
 علی لاریجانی هیچ اظهار نظری مبنی بر ورود به عرصه‌ انتخابات مجلس نداشته
دفتر علی لاریجانی اعلام کرد: او هیچ اظهار نظری مبنی بر ورود به عرصه‌ انتخابات مجلس در جلسه با یکی از نمایندگان ادوار مجلس نداشته، نقل قول منتشر شده از ایشان خلاف واقع و عاری از حقیقت است.
 منافع ایران فقط با ترسیم خط مبدا خاص تامین می‌شود
در روزهای اخیر اظهاراتی مبنی بر فشار مسکو برای تصویب وضعیت حقوقی دریای خزر در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود که اظهارات معاون سیاسی رئیس‌جمهور از غیرواقعی بودن این گمانه‌زنی‌ها حکایت دارد.
جمشیدی در توییتر خود در این باره نوشت: «سیاست دولت ایجاد راهگذر جامع شمال-جنوب است یعنی هم ترانزیت، هم انرژی. در تعاملات اخیر به ویژه گفت و گوی تلفنی رئیسی و پوتین، این راهبرد را پیگیری کردیم. اگر رژیم حقوقی خزر را پیش می‌کشیدند همان چیزی را می‌شنیدند که رو در رو به پوتین گفتیم: منافع ایران فقط با ترسیم خط مبدا خاص تامین می‌شود.»
 پوتین به ایران بمب اتم بدهد
رسانه نزدیک به اسرائیل به نام «ترور آلارم» مدعی شد الکساندر دوگین متفکر روس در پاسخ به موافقت ارسال تانک لئوپارد آلمان به اوکراین گفته پوتین باید دستور ارسال تسلیحات به ونزوئلا و کوبا را صادر کند و به ایران بمب اتم بدهد.

 مردم سالاری
 علت احضار پدر و مادر کیان پیرفلک به «دادسرا»
رسالتی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ایذه اظهار کرد: فراخواندن پدر و مادر مرحوم کیان پیرفلک مطابق قانون آیین دادرسی به عنوان اولیا دم جهت ارائه شکایت در صورت تمایل صورت گرفته است.
وی افزود: همچنین با توجه به حضور پدر و مادر مرحوم در صحنه حادثه این افراد جهت تحقیقات تکمیلی و شناسایی عامل ‌یا عاملان جنایت نزد مرجع قضایی فراخوانده شده‌اند. دادستان عمومی و انقلاب ایذه گفت: والدین کیان پیرفلک چند بار به صورت تلفنی به دادسرا دعوت شدند اما به درخواست خودشان مبنی بر دعوت کتبی ابلاغیه به صورت کتبی برای آن‌ها صادر شد. وی ادامه داد: دادستانی شهرستان در مورد ادامه کار خانم مولایی مادر کیان پیرفلک هیچگونه ورودی نداشته و اظهار نظری نکرده است.

 آرمان ملی
 هویت فرد حاضر در صحنه شهادت شهید علی‌وردی
مرکز رسانه قوه قضائیه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: متهمی که ادعا می‌شود در صحنه شهادت شهید علی‌وردی حضور داشته و از زندان آزاد شده است هیچ عنوان اتهامی در این پرونده ندارد و اتهامات دیگری دارد.
در اطلاعیه این مرکز آمده است: از ساعاتی پیش ادعایی با عنوان آزاد شدن یکی از افراد حاضر در صحنه شهادت شهید آرمان علی‌وردی منتشر شده و در بین کاربران دست‌به‌دست می‌شود که صحت ندارد. این اطلاعیه می‌افزاید: مطابق بررسی‌ها دقیق صورت گرفته خانمی با نام و مشخصات منتشر شده در فضای مجازی در پرونده شهادت آرمان علی‌وردی بازداشت نشده است. بر اساس این گزارش، در مورد خانم مورد اشاره پرونده اتهامی دیگری مفتوح است که هیچ ربطی به صحنه جنایت شهید علی‌وردی ندارد.

 قدس
 اول تانک‌ها می‌آیند و بعد بمب‌ اتم
دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا می‌گوید تصمیم واشنگتن برای ارسال تانک‌های «آبرامز» به اوکراین، جهان را به جنگ هسته‌ای نزدیک‌تر می‌کند. ترامپ در واکنش به این تصمیم واشنگتن در شبکه مجازی خود موسوم به «Truth Social» نوشت: اول تانک‌ها می‌آیند و سپس بمب‌های اتمی. بیایید به این جنگ دیوانه‌وار پایان دهیم. اکنون خیلی راحت می‌توان این کار را کرد. ترامپ پیش از این هم مدعی شده بود اگر او همچنان بر مسند قدرت بود، جنگ بین روسیه و اوکراین درنمی‌گرفت.
 نگاه روسیه به ایران هیچ‌گاه مانند امروز مثبت نبوده است
جلالی سفیر ایران در روسیه گفت: نگاه روسیه به ایران هیچ‌گاه مانند امروز مثبت نبوده است و ایران را به عنوان کشوری قدرتمند می‌شناسند، بنابراین نیاز است شرکت‌ها با صبر و حوصله برای پیشبرد امور اقتصادی و تجاری با این کشور اقدام کنند که شروع آن با حضور صنعتگران ایرانی در نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ بود.

 اعتماد
 عراق به دنبال خرید جنگنده‌های «رافال» است
«حسین علاوی» مشاور نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه عراق درصدد خرید جنگنده‌های فرانسوی «رافال» است، تاکید کرد که این کشور همچنان به برق وارداتی از ایران نیاز دارد. حسین علاوی اظهار داشت که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق قصد دارد «ناوگان هوایی این کشور را از طریق خرید جنگنده‌های پیشرفته رافال توسعه دهد، باتوجه به تغییر در توانایی مالی عراق و نیاز نظامی این کشور به این جنگنده‌ها برای تعقیب و گریز عناصر باقی‌مانده داعش در مناطق باز و زمین‌های کشاورزی.»
مشاور نخست‌وزیر عراق در بخش یگری از سخنانش اضافه کرد کرد که السودانی «در پی استفاده از وزنه روابط عراق – ایران – عربستان سعودی برای انتقال روابط با تهران و ریاض به سوی یک گفت‌وگوی جدید و مکمل گفت‌وگوهای پیشین و همچنین انتقال از روند امنیتی به فرآیند سیاسی است.»

 اطلاعات
 توصیه‌های فرهنگی و قرآنی مراجع عظام تقلید به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
مراجع عظام تقلید حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، جوادی آملی و سبحانی روز پنجشنبه در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی نسبت به مسائل فرهنگی توصیه‌هایی بیان کردند.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: خشونت در مسأله حجاب کارساز نیست
وزارت ارشاد باید به مسائل اسلامی و فرهنگی توجه بیشتری کند.
مسأله حجاب اکنون با مسائل سیاسی گره خورده است وعده‌ای می‌گویند اگر بتوانیم حجاب را حذف کنیم نظام جمهوری اسلامی کمرنگ می‌شود.
خشونت در مسأله حجاب کارساز نیست.مسأله حجاب راه‌های فرهنگی دارد، البته صدا و سیما باید بیشتر از این، به مسأله حجاب اهمیت بدهد.
یکی از مهمترین راه‌های نشر فرهنگ، کتاب و مجله است اما متاسفانه اکنون قیمت کاغذ چندین برابر شده است و این گرانی سبب مشکلات دیگری از جمله تعطیلی و بیکاری مراکز چاپ و نشر و اصناف وابسته به آن شده است.
گرانی حج هم عواملی دارد که مهمترین آن، گرانی ارز است ولی دولت می‌تواند برای آن تسهیلات بیشتری بگذارد تا مردمی که سال هاست انتظار حج را می‌کشند بتوانند برای انجام مناسک حج به خانه خدا مشرف شوند.
رئیس جمهوری و وزرا بدانند که در شرایط سختی قرار دارند؛ درست است که دشمن به شدت در حال فعالیت است اما چنان نیست که تمامی راه‌ها بسته باشد.
نباید طوری رفتار کنیم که دولت تضعیف شود. عدم تضعیف دولت به این معنی نیست که منتقد دولت نباشیم. مردم از ما می‌خواهند که شما صدای ما را برسانید و مشکلات را بگویید. ما مشکلات را می‌گوییم، اما باید گوش شنوایی هم باشد. بنابراین کاری کنید که این دولت موفق بشود.
وظیفه ما دعا کردن و تذکر دادن به دولتمردان و امید دادن به مردم است ولی باید توجه کرد که اگر امید از مردم گرفته شود کار مشکل می‌شود؛ باید کاری کنیم که مردم امیدوار باشند و امیدشان تبدیل به یأس نشود.
آیت‌الله العظمی جوادی آملی: علم دینی باید در دانشگاه‌ها و امور فرهنگی نهادینه شود
مهمترین مشکل ما این است که ما به فکر همه چیز هستیم به جز خودمان! اکثریت ما به فکر این نیستیم که بعد چه می‌شود.
یک سری امور مهمی هست که مربوط به حوزه اقتصاد است که باید با مسئولان اقتصادی در میان بگذاریم و یک مسائلی هست که مربوط به حوزه فرهنگ است که مهمتر از اقتصاد است و آن اختصاص به دولت ندارد، بلکه دولت و ملت و حوزه و دانشگاه همه باید با این اصل روبرو باشند.
حوزه و دانشگاه، قطب فرهنگی جامعه هستند.
مشکل جامعه مااین است که یادمان می‌رود که هستیم و به کجا می‌خواهیم برویم.
ما خیال می‌کنیم علم دینی آن است که کتاب را بر اساس خواسته خودمان بنویسیم و سپس نام خدا را در ابتدا و بعد آرم جمهوری اسلامی و عکس امام و رهبری را بزنیم؛ این می‌شود علم دینی، در حالی که اینها وظیفه ابتدایی است ولی مهم، محتواست که آدم هر چه را می‌داند، کار خدا بداند و فعلی که از او صادر می‌شود را نمی‌گوید رفت و تمام شد، نخیر این هست و هیچ عملی از بین نمی‌رود؛ اعمال ما همواره با ما هست.
این علم دینی است که باید در دانشگاه‌ها و امور فرهنگی ما نهادینه شود.
آیت‌الله العظمی سبحانی: ناشران کتاب‌های دینی موردحمایت وزارت ارشاد باشند
اگر جوانان را با قرآن آشنا کنیم گرایش به انقلاب پیدا می‌کنند. ناشران کتاب‌های دینی باید حمایت شوند چون ارتباط مستقیمی با وزارت ارشاد دارند و باید مورد حمایت این وزارتخانه قرار گیرند.
خدمات قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار مهم است و آشنایی با قرآن و حفظ آن مصونیت به اهل قرآن می‌دهد که کمتر لغزش پیدا می‌کنند.
بحث‌های قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه است و از این بابت قدردان این وزارتخانه هستیم.
تعداد زیادی از ناشران دینی در قم هستند و تقاضا دارند مشکل کاغذ چاپخانه‌ها حل تا رکود کار ناشران قم مرتفع شود.ناشران در مورد کاغذ باید از حمایت‌های ویژه وزارت ارشاد برخوردار شوند تا کارگران چاپخانه‌ها و صحافی‌ها بیکار نشوند.
 ارائه گزارش از فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مراجع عظام تقلید
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیداربا مراجع عظام تقلید و علما گزارشی از فعالیت‌های این وزارتخانه را مورد اشاره قرار داد. اسماعیلی گفت: با همه پیچیدگی‌ها، فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه دارد و این در حالیست که دشمن در حوزه‌های جوانان و زنان، کشور ما را مورد هدف قرار داده است که دقیقا در حوزه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌آید.
وی اضافه کرد: باید رصدی از فعالیت‌های جبهه مقابل داشته باشیم و هم فعالیت سلبی داشته و جلوی نشر این فعالیت‌ها را بگیریم و هم فعالیت‌های ایجابی یعنی تولید و آموزش داشته باشیم و بخش مهمی از بودجه و امکانات خود را صرف این کار کرده ایم.
اسماعیلی افزود: در فعالیت‌های قرآنی ترویجی، چند هزار مربی قرآن را با طرحی جدید به مناطق محروم اعزام می‌کنیم که مردم را آموزش می‌دهند و از همان افراد آموزش دیده در روستاها معلم قرآن تربیت می‌شود.وی گفت: جبهه رسانه‌ای طرفداران انقلاب باید قدرت بیشتری پیدا کنند و افراد خبره را پشتیبانی می‌کنیم تا حمایت‌های موثری داشته باشیم.

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری

پیام تشکر آیت‌الله العظمی سبحانی از مراجع تقلید، اساتید و عموم مردم
رسا/ آیت‌الله العظمی سبحانی در پیامی از مراجع عظام، اساتید و فضلای حوزه علمیه و سایر شخصیت‌ها و عموم مردم که در مراسم تشییع و مجلس ترحیم همسر ایشان شرکت کردند، تشکر و قدردانی کرد.دراین پیام آمده است: بدینوسـیله از همه عزیزان و بزرگواران، مراجع عظام، اساتید و فضلای حوزه علمیه و سائر شخصیت‌ها و عموم برادران گرامی که در مراسم تشییع و مجلس ترحیم مرحومه مغفوره خانواده اینجانب شرکت و یا از طریق ارسال نامه و پیام تسلیت، اظهار همدردی نموده و مایه ی تسـلّی و کاهش آلام روحی بازماندگان شده اند سپاسـگزاری می‌شود. برای ادای احترام و تشکر لازم بود که از نزدیک عرض ادب نموده و مراتب سپاس، به جا آورده شود ولی به خاطر شرائط خاص از طریق همین پیام مراتب اخلاص، ارادت و تشـکر خود را مجدداً تقدیم همگان نموده و صحّت و تاییدات همگان را از حضرت باری تعالی مسئلت دارم.

لزوم اتخاذ تصمیمات مناسب جهت مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نسبت به مسئله تهاجم فرهنگی،گفت: کلید حل بسیاری از آسیب‌های موجود در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی در دست وزارت ارشاد است و این وزارتخانه مسئولیت و ظرفیت بالایی دارد. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین همچنین با اشاره به دامنه گسترده عرصه فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: تمامی معاونت‌ها و بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با نگاهی تازه و عمیق، بار دیگر مسئولیت‌ها و وظایف خود را مورد بازخوانی قرار دهند تا بهتر بتوانند در راستای بهبود آسیب‌های اجتماعی گام بردارند. امام جمعه قم با تأکید بر لزوم اتخاذ تصمیمات مناسب در جهت مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن خاطر نشان کرد: تهاجم فرهنگی مسئله جدیدی نیست و رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) سال‌های گذشته نسبت به آن هشدار داده بودند؛ اما متأسفانه در آن زمان، این مسئله جدی گرفته نشد و اکنون نیز اگر به صورت جدی به آن پرداخته نشود، آسیب‌های به مراتب بیشتری را شاهد خواهیم بود.

نخبگان سرمایه همه نهادها هستند
حوزه /آیت‌الله خاتمی در همایش استعداد‌های برتر بیان داشت: شما نخبگان و استعداد‌های برتر مفاخر بالفعل حوزه‌های علمیه ما هستید. بنده هم نخبگان را سرمایه برای هر نهادی از جمله حوزه و دانشگاه و… می‌دانم. و دعا گوی عزیزانی هستیم که در این عرصه تلاش می‌کنند. و ان‌شاءالله کل حوزه خدماتش برای کشف و رشد استعدادها باشد. عضو جامعه مدرسین قم در مورد لغزش‌ها و آسیب‌هایی که نخبگان باید مراقب باشند ابراز داشت: آسیب‌هایی برای نخبگان وجود دارد که باید مراقب باشند نخبه باید تحلیل و رشد صحیح سیاسی داشته باشد. وی در ادامه تصریح کرد: آسیب مهم نخبگان بی طرف بودن با نظام اسلامی است. این بستر را نظام اسلامی در کشور ایجاد کرده و شکر این نعمت تقویت اصل نظام است و به سمت بی تفاوتی و بی طرفی رفتن ناشکری می‌باشد. عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در پایان بیان داشت: نخبگان سرمایه‌های ارزشمند حوزه هستند و آینده حوزه قطعا در دستان شماست.

در حکمرانی اسلامی مردم و حکمرانان وظیفه تحقق اهداف اسلام را دارند
رسا/ آیت‌الله کعبی در همایش ملی حکمرانی اسلامی گفت: ماهیت حکمرانی به معنای پیشبرد امر حکومت است که بر اساس مبانی، سازوکار ها، فرایندها، ساختار، روش‌ها، فنون، سبک‌های مدیریت و قواعد و معیارهای حکم شکل می‌گیرد. وی افزود: حکومت دارای اقتدار، ساختار و وظایف است و حکمرانی اعمال هوشمندانه و حکیمانه این سه مؤلفه است؛ باید در این اعمال همه ذی نفعان حکم نقشی ایفا کنند یعنی مردم و مسؤولین به همراه بخش خصوصی و دولتی باید در پیشبرد امر حکومت مشارکت داشته باشند. عضو جامعه مدرسین همچنین با اشاره به اصول حکمرانی اسلامی گفت: مشروعیت الهی اولین اصل حکمرانی اسلامی است و نقطه عزیمت آن توحید است که در اصل دوم قانون اساسی هم آمده است؛ آزادی توأم با مسؤولیت انسان در برابر خدا زیرساخت اعتقادی حکمرانی اسلام است.

غرب باید از افزایش تنش‌ها با روسیه خودداری کند
مهر/ رئیس‌جمهور فرانسه مدعی شد: ادامه گفت‌وگو با مسکو یک «باید» برای کشورهای اروپایی است.وی در این زمینه گفت: غرب باید از افزایش تنش‌ها، حتی کلامی، با مسکو خودداری کند؛ پاریس همچنان به گفت‌وگو با روسیه ادامه می‌دهد و همه کشورها مسئول حفظ نظم جهانی هستند. فرانسه همچنان به حمایت نظامی از اوکراین ادامه می‌دهد. در ادامه اقدامات جنگ‌افروزانه آمریکا و کشورهای غربی در اوکراین، در تازه‌ترین اقدام قرار است تانک‌های پیشرفته و سلاح‌های سنگین در اختیار ارتش اوکراین قرار گیرد.

حکومت بحرین از برگزاری تجمع اعتراضی علیه اهانت به قرآن کریم ممانعت کرد
ایسنا/ شبکه خبری المیادین اعلام کرد که رژیم آل خلیفه بحرین مانع از برگزاری تجمع اعتراضی شهروندان بحرینی علیه اهانت به قرآن کریم شد؛ اما شهروندان با منتقل شدن به مکانی دیگر تجمع خود را برگزار کردند.طبق این گزارش، حکومت بحرین همچنین چند شهروند این کشور را که در تدارک برای حضور در تجمع مذکور بودند، بازداشت کرد. طبق این گزارش، شهروندان بحرینی ابتدا قصد داشتند که این تجمع را در نزدیکی سفارت سوئد در منامه برگزار کنند؛ اما به دلیل تدابیر شدید امنیتی و بستن خیابان‌های منتهی به این منطقه توسط حکومت بحرین ناگزیر به تجمع در منطقه «رأس رما» شدند.

هشدار اندیشکده آمریکایی نسبت به جنگ اوکراین
ایرنا/ اندیشکده «رند» در پژوهشی ضمن هشدار نسبت به طولانی‌شدن جنگ در اوکراین، این وضعیت را در تضاد با منافع آمریکا دانست و نوشت: هزینه‌های تداوم جنگ اوکراین بیش از منافع آن برای ایالات متحده است. نبرد جاری، تمرکز واشنگتن را از پرداختن به اولویت‌های دیگر منحرف کرده‌ است. این اندیشکده استدلال می‌کند که این جنگ به نفع آمریکا نیست.در ادامه تاکید شده که اگرچه در این جنگ در بیشتر موارد همسویی میان منافع واشنگتن و کی‌یف وجود دارد، اما این منافع مترادف نیستند. ضمن آنکه این نبرد همین حالا هم آسیب‌های اقتصادی، نظامی و اعتباری قابل توجهی به روسیه وارد کرده است، بنابراین تضعیف تدریجی بیشتر آن دیگر به نفع آمریکا نیست.

شاهد بدترین حمله در چند سال اخیر بودیم
ایرنا/ «بنیامین نتانیاهو» در اولین واکنش خود به عملیات شهادت طلبانه یک جوان فلسطینی در قدس اشغالی که منجر به کشته شدن ۷ صهیونیست و زخمی شدن ۱۰ نفر دیگر شد، گفت: بعد از جلسه با دستگاه‌های امنیتی، تصمیمات فوری در این رابطه اتخاذ کردیم. این تصمیمات را در جلسه امروز (شنبه) کابینه مطرح خواهیم کرد تا تصویب شود. نتانیاهو در ادامه افزود: ما نیاز به اتخاذ تصمیم همراه با آرامش داریم. ارتش، پلیس ‌و نیروهای امنیتی بر اساس دستورات کابینه اقدام خواهند کرد. وی در عین حال به تاثیرگذاری عملیات شهادت طلبانه قدس اذعان کرد و گفت: شاهد بدترین حمله در چند سال اخیر بودیم.

امارات عملیات شهادت‌طلبانه قدس را محکوم کرد
امارات عملیات شهادت‌طلبانه قدس را محکوم کردات عملیات شهادت‌طلبانه قدس را محکوم کردفارس/ وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای عملیات شهادت‌ طلبانه قدس را که به تلافی خشونت‌های رژیم صهیونیستی در اردوگاه جنین انجام شده بود محکوم کرد.منابع عبری شامگاه جمعه از وقوع یک تیراندازی در قدس اشغالی خبر دادند که بر اثر آن دست‌کم ۸ نفر کشته و ۵ نفر دیگر زخمی شدند. در بیانیه‌ای که پلیس رژیم صهیونیستی منتشر کرد ادعا شده مجری این عملیات شهادت‌طلبانه پس از تعقیب به شهادت رسیده است. رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند ارتش و پلیس رژیم صهیونیستی تا ۲۰ دقیقه بعد از عملیات شهادت‌طلبانه در قدس شمالی به محل حادثه نیامده‌اند. این اتفاق در شرایطی رخ داده که نظامیان رژیم صهیونیستی از روز پنجشنبه به اردوگاه جنین یورش بردند وچندین خانه را ویران و چندین فلسطینی را به شهادت رساندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *