خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۵

**شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام را تسلیت می‌گوییم** آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با رئیس سازمان محیط زیست: حفاظت از محیط زیست تکلیفی همگانی است** رئیس‌جمهور: ایران همانند دوران مقاومت در دوره باز‌سازی نیز با تقویت همکاری‌های اقتصادی درکنار ملت سوریه است** بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم** سخنگوی وزارت امور خارجه: به زودی فهرست تحریم‌های ایران علیه ناقضان حقوق بشر در اروپا اعلام خواهد شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 ایران همانند دوران مقاومت در دوره باز‌سازی نیز با تقویت همکاری‌های اقتصادی درکنار ملت سوریه است
آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور در دیدار سپهبد علی محمود عباس، وزیر دفاع سوریه، صیانت نیروهای مسلح سوری از ملت و دولت این کشور در برابر فتنه‌انگیزی‌ها را برای آینده مردم و کشور سوریه امیدبخش دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران، دوست واقعی ملت سوریه است چرا که همانگونه که در دوران مقاومت در برابر تروریسم در کنار ملت و دولت سوریه ایستاد، در دوران بازسازی نیز آماده است با تقویت همکاری‌های همه‌جانبه اقتصادی در کنار آنان باشد. وزیر دفاع سوریه نیز در این دیدار با بیان اینکه سوریه با حمایت برادران و دوستان واقعی خود در مصاف با تروریسم پیروز شد و قدرتمندتر از قبل به‌عنوان یکی از حلقه‌های محور مقاومت ایفای نقش خواهد کرد، گفت: محور مقاومت نقش مهمی در شکل دادن به جهان جدید خواهد داشت.

 همشهری 
 روابط‌مان با ترکیه خوب است
عبدللطیف جمال رشید، رئیس‌جمهور عراق گفت: روابط ما با همسایگان‌مان خوب است و با ترکیه نیز روابط بسیار خوبی داریم. اگرچه مسائلی با ترکیه پیرامون مرزها و حق‌آبه همچنان وجود دارد، اما امیدواریم که با حل و فصل اینگونه مسائل، روابط میان ۲کشور بیش از گذشته تقویت شود.
 شاید بدون سوئد، عضویت ناتو را پیگیری کنیم
پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاندگفت: شاید فنلاند ادامه روند الحاق به ناتو را بدون سوئد بررسی کند، ما باید آماده ارزیابی مجدد وضعیت فعلی باشیم، هرچند الحاق همزمان سوئد و فنلاند به ناتو از اهمیت بیشتری برخوردار است و عضویت همزمان ۲کشور از منظر امنیتی مهم است.

 کیهان
 مجلس سقف پیشنهادی دولت در بودجه ۱۴۰۲ را افزایش نمی‌دهد
رئیس مجلس گفت: مجلس در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مصمم است که به هیچ عنوان سقف پیشنهادی دولت را افزایش ندهد. جلسه علنی دیروز سه‌شنبه (چهارم بهمن)‌ مجلس شورای اسلامی، به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۱۹۷ نفر از نمایندگان برگزار شد.قالیباف در نطق پیش از دستور اظهار داشت: در ابتدا هتک حرمت بی‌شرمانه به قرآن کریم در کشور سوئد را شدیداً محکوم می‌کنیم. وی افزود: این قبیل اقدامات و جسارت به مقدسات دینی احساسات مسلمانان و موحدان سراسر جهان را جریحه‌دار کرده است و سیاستمداران سوئدی نمی‌توانند این اسلام‌هراسی آشکار و طراحی‌شده را پشت نقاب دروغین آزادی بیان پنهان کنند.
 قطع اینترنت راه منطقی برای جلوگیری از تقلب در کنکور نیست
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به موضوع قطع اینترنت در برخی از مناطق همزمان با روزهای برگزاری کنکور اظهار داشت: اینکه برای حفظ حقوق شرکت‌کنندگان در کنکور و جلوگیری از تقلب تمهیداتی اندیشیده شود حتما امری ضروری و لازم است اما قطع اینترنت در ساعات برگزاری کنکور برای مردم و امور روزمره و اداری آنها به‌صورت قابل توجهی مشکل ایجاد کرد.رئیس دستگاه قضا افزود: بر همین مبنا ضروری است رئیس سازمان بازرسی بررسی‌های ناظر بر این موضوع را از این حیث که چه راه‌های دیگر جایگزینی وجود دارد و در سایر کشورهای دنیا چه تدابیری به منظور جلوگیری از وقوع تقلب در آزمون‌ها بدون قطع اینترنت صورت می‌گیرد، انجام دهد.رئیس دستگاه قضا در همین راستا با بیان اینکه قطع اینترنت، راه منطقی قابل قبولی برای جلوگیری از تقلب در کنکور نیست، گفت: علی‌ای‌حال باید برای کنکورهای آتی تدبیری در این زمینه صورت گیرد.
 به زودی فهرست تحریم‌های ایران علیه ناقضان حقوق بشر در اروپا اعلام خواهد شد
کنعانی اقدام اتحادیه اروپا و نیز رژیم انگلیس درخصوص اعمال تحریم علیه تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را قویاً محکوم کرد و آن را بیانگر ناتوانی ذهنی مقامات اروپایی از درک درست واقعیت‌های ایران و سردرگمی آنان در قبال اقتدار جمهوری اسلامی ایران دانست. سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران حق خود برای عمل متقابل درخصوص این قبیل سیاست‌های شکست خورده را محفوظ دانسته و به زودی فهرست تحریم‌های جدید علیه ناقضان حقوق بشر و مروجان تروریسم در اتحادیه اروپا و انگلیس را اعلام خواهد کرد.

 ایران
 به زودی شاهد گشایش در کشور خواهیم بود
معاون اول رئیس جمهور در بازدید از ذخایر آبی و چاه نیمه‌های استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: دولت سیزدهم با جدیت طرح انتقال آب از دریا و استخراج آب‌های زیرزمینی به سیستان و بلوچستان را پیگیری می‌کند تا مشکلات کم‌آبی و خشکسالی مردم این منطقه به‌طور ریشه‌ای حل شود. وی همچنین نسبت به نهایی شدن پروژه انتقال آب از دریای عمان به سرتاسر این استان در طول دولت سیزدهم، ابراز امیدواری کرد. مخبر همچنین با اشاره به پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی برای احیای حقابه هیرمند تأکید کرد: افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران این موضوع را از مجاری بین‌المللی پیگیری می‌کند. گفتنی است مخبر اواخر آبان‌ماه سال‌جاری نیز به منظور افتتاح چند طرح اقتصادی و اجتماعی دیگر به سیستان و بلوچستان سفر کرده بود.معاون اول رئیس جمهور پس از بازدید از چاه نیمه‌های منطقه سیستان و برخی گلخانه‌های آسیب‌دیده کشاورزان از سرما، با حضور در فرمانداری ویژه شهرستان زابل در نشستی با مدیران، نمایندگان و مسئولین این منطقه با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم برای پیشرفت کشور ریل‌گذاری جدیدی شده است، افزود: با وجود برخی هجمه‌ها و فشارهای دشمنان بزودی شاهد گشایش‌های خوبی در کشور خواهیم بود.
 مردم ایران، دندان زینت شده گرگ‌ها را به خوبی تشخیص داده‌اند
وزیرامور خارجه در پیام توئیتری خود خواستار پایان دادن به ریاکاری واشنگتن در قبال ایران شد و گفت: «مردم آگاه ایران، دندان زینت شده گرگ‌ها را به خوبی تشخیص داده‌اند.» امیرعبداللهیان با بیان اینکه کاخ سفید در جایگاهی قرار ندارد که از حقوق بشر دم بزند، افزود: «کشتار حدود ۲ میلیون انسان در افغانستان، عراق، یمن، فلسطین و سوریه و دمیدن در آتش جنگ اوکراین و مانع صلح بودن، از نتایج مداخلات امریکاست.»وزیر امور خارجه همچنین در بخشی از سخنان روز گذشته خود در تاشکند به قطعنامه اخیر پارلمان اروپا واکنش نشان داد و تصریح کرد: «تبعات منفی چنین رفتارهای احساسی برای اروپا هزینه زا است و لذا مسیر درست، تمرکز بر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت است.»
 رضا پهلوی، عامل جمهوری اسلامی!
همزمان با بالا گرفتن اختلافات عمیق میان جریان‌های اپوزیسیون ضدایرانی از جمله میان جناح تجزیه‌طلب و جناح سلطنت‌طلب، رسانه‌های نزدیک به تجزیه‌طلبان از جمله ایران‌اینترنشنال وابسته به آل سعود مدعی شدند که کمپین «وکالت می‌دهم» کار جمهوری اسلامی است. این کمپین از سوی چهره‌های نزدیک به خاندان پهلوی منتشر شد که در آن، فرزند شاه مخلوع ایران به عنوان رهبر اپوزیسیون شناخته می‌شود. گروهک‌های مسلح کرد و همچنین جریان منافقین که طی هفته‌های اخیر به هم نزدیک شدند، از اصلی‌ترین مخالفان این کمپین بودند.
از سوی دیگر رسانه‌هایی همچون «منوتو» که به سلطنت‌طلبان نزدیک هستند، به تبلیغ گسترده این کمپین پرداختند. BBC فارسی رسانه سلطنتی انگلیس نیز همچنان از رضا پهلوی به عنوان «شاهزاده ایران» نام می‌برد. طی روزهای اخیر اکانت‌های وابسته به سازمان منافقین در فضای مجازی، رضا پهلوی و حامیان او از جمله «علی کریمی» و «حمید فرخ‌نژاد» را عوامل اجرای نقشه اطلاعاتی ایران برای تفرقه در میان مخالفان جمهوری اسلامی دانستند. این در حالی است که طرفداران پهلوی نیز با یادآوری حرکت‌های تروریستی گروهک منافقین و احزاب مسلح کرد در قتل‌عام مردم، هدف گروه‌های تجزیه‌طلب را فروپاشی ایران عنوان کردند.

 وطن امروز
۲ مأمور انتظامی بمپور سیستان‌وبلوچستان به شهادت رسیدند
فرمانده انتظامی سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: ساعت ۲ بامداد سه‌شنبه عوامل گشت کلانتری مرکزی شهرستان بمپور حین اجرای مأموریت گشت‌زنی و تأمین امنیت مردم در ورودی شهر مورد حمله ناجوانمردانه اشرار کوردل قرار گرفتند که با پاسخ ماموران مواجه شدند. سردار قنبری ادامه داد: اشرار از خدا بی‌خبر پس از درگیری سریعا از محل متواری شدند اما متاسفانه در این درگیری ۲ نفر از عوامل گشت پلیس به نام‌های سرگرد مختار مومنی و ستوان سوم ابوذر امیدوار به درجه رفیع شهادت نایل آمدند و استوار یکم میلاد عبداللهی نیز مجروح شد که سریعا تحت درمان قرار گرفت. فرمانده انتظامی سیستان‌وبلوچستان افزود: با تشکیل تیمی ویژه از کارآگاهان، شناسایی و دستگیری این اشرار فورا آغاز شد و با سرنخ‌های به دست آمده ان‌شاءالله در کمترین زمان ممکن عوامل این حمله دستگیر و به اشد مجازات محکوم خواهند شد.
 خسارت ۶۰ میلیارد تومانی اغتشاشات در کردستان
زارعی‌کوشا درباره برآورد خسارات مالی ناشی از اغتشاشات در استان کردستان، اظهار داشت: استان کردستان به‌رغم بازخوردهای رسانه‌ای و بزرگ‌نمایی‌هایی که صورت می‌گرفت، خسارت مالی زیادی نداشته است. استاندار کردستان گفت: در مجموع کل خسارت‌هایی که در اموال دولتی و خصوصی استان وارد آمده ۶۰ میلیارد تومان است. وی با بیان اینکه در حال حاضر در منطقه صفر مرزی مشغول بهسازی روستایی و افتتاح چمن مصنوعی هستیم، عنوان کرد: در حال حاضر امنیت کامل در استان برقرار است. زارعی‌کوشا بیان کرد: مرز باشماق کاملاً فعال است و مبادلات و ارتباطات با منطقه اقلیم در نهایت آرامش برقرار است.
 سپاه پاسداران، خط قرمز مجلس شورای اسلامی است
نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رجب، در واکنش به اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا گفت: سپاه پاسداران مقتدر و مظلوم، خط قرمز مجلس شورای اسلامی است.

 جوان 
 جغرافیای قلب‌های مقاومت به هم پیوسته است
وزیر دفاع سوریه و هیئت همراه با حضور در ستاد فرماندهی کل سپاه با سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کردند. سرلشکر سلامی در این دیدار با اشاره به فداکاری‌های دو ملت برابر توطئه بزرگ سال‌های اخیر نظام سلطه و صهیونیسم و جانفشانی‌های شهدای مدافع حرم در مبارزه با تروریسم تکفیری و عجین‌شدن خون آنان با شهدای دیگر در خاک سوریه بیان داشت: جایی را که برای آن خون می‌دهیم، مثل وطن خودمان حس می‌کنیم؛ شهدای ما داوطلبانه و مشتاقانه پای به میدان‌های دفاع از حرم در کنار رزمندگان جبهه مقاومت در سوریه گذاردند، هرچند جغرافیای ظاهری ایران و سوریه متصل نیستند، اما بین جغرافیای قلب‌های دو ملت به هم پیوستگی وجود دارد. وی افزود‌: آنچه نسبت ما و شما را شکل می‌دهد مفهوم رایج منافع ملی در ادبیات نیست، بلکه اسلام و عزت مسلمانان است.

 خراسان
 روادید ۵ گروه از کشورها را یک طرفه لغو می‌کنیم
ضرغامی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به همکاری خوبی که بین وزارت گردشگری و امور خارجه برقرار است، افزود: به تازگی طرح مشترکی را جلو می‌بریم که بتوانیم با ۵ گروه از کشورهای مختلف لغو روادید یک طرفه داشته باشیم. این کار برای تقویت گردشگری بسیار ضروری است و ممکن است بعضی ها تصور کنند لغو روادید یک‌طرفه به مصلحت کشور نیست و باید دو طرفه باشد. چرا کشور مقابل لغو روادید نکند ولی ما لغو روادید داشته باشیم.ضرغامی تصریح کرد: به اعتقاد من برای تقویت گردشگری این مسئله خیلی مهم نیست چون کشورهایی که در این حوزه توانسته‌اند موفق باشند لغو روادید یک‌طرفه داشته‌اند مثلا امارات با ۱۳۰ کشور و ترکیه با بیش از ۸۰ کشور لغو روادید دارد. ما باید در این حوزه نگاه انبساطی داشته باشیم و ان شاءا… اگر این طرح به نتیجه برسد در دولت مطرح می‌کنیم.
 کشف ۲۱ هزار جلد کتاب با عنوان جعلی «خلیج عربی»
رئیس پلیس اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از کشف ۲۱ هزار جلد کتاب با عنوان جعلی «خلیج عربی» خبر داد. سرهنگ کاویانی گفت: مدتی قبل همکاران من در پلیس اطلاعات تهران بزرگ از طریق منابع خبری از فعالیت زیرزمینی یک چاپخانه در محدوده شهرری با خبر شدند و رسیدگی به موضوع را در دستورکار خود قرار دادند که در جریان آن مشخص شد در این چاپخانه برخی از کتاب‌های غیرمجاز چاپ و به کشور عراق فرستاده می‌شود.

 رسالت
 ایجاد ۱۲هزار شغل در سیستان و بلوچستان
در مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور از چهار هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت با ظرفیت ایجاد ۱۲ هزار شغل در سیستان و بلوچستان رونمایی شد. در همین زمینه شامگاه سه شنبه پالایشگاه تولید قیر در زاهدان در قالب چهار هزار طرح مذکور، با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرای نفت و نیرو، مسئولان و نمایندگان استانی و مدیران ستاد اجرایی فرمان امام -قدس سره- و بنیاد برکت به بهره برداری رسید.گفتنی است پالایشگاه تولید قیر در زاهدان قابلیت تولید انواع قیر و اشتغالزایی مستقیم ۱۲۵ نفر دارد که با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی و ظرفیت تولید ۸۰ هزار تن در سال با مشارکت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی -قدس سره- ساخته شده است. با افتتاح این پالایشگاه تولید قیر نیاز استان سیستان و بلوچستان به این محصول مهم برطرف و در اجرای پروژه های زیرساختی این استان تسریع می شود.لازم به ذکر است بنیاد برکت در پانزده سال گذشته در حوزه اقتصادی و اشتغالزایی ۲۵ هزار طرح با ظرفیت اشتغالزایی ۷۶ هزار و ۳۰۰ نفر و با سرمایه گذاری ۲۸ هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسانده است.

 مردم سالاری 
 مجلس به وزیر ارتباطات کارت زرد داد
نمایندگان مجلس از پاسخ‌های عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در مورد تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران شرکت مخابرات قانع نشدند. در نشست علنی روز سه‌شنبه – ۴ بهمن ماه – مجلس شورای اسلامی سوال عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان از عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد تبدیل وضعیت ایثارگران شرکت مخابرات در دستور کار مجلس قرار گرفت. سوال این نماینده مجلس به علت اجرا نشدن قانون تبدیل وضعیت ایثارگران شرکت مخابرات از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات اختصاص داشت. نماینده مردم اصفهان پس از شنیدن سخنان زارع‌پور از پاسخ‌های وزیر قانع نشد. در نهایت اظهارات وزیر به رای گذاشته شد و نمایندگان با ۱۰۹ رای موافق،۱۱۵ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از ۲۳۹ آرای ماخوذه از پاسخ‌های وزیر ارتباطات قانع نشدند.

 آرمان ملی 
 نامه دادستان کل به وزیر خارجه
در پی تصویب قطعنامه‌ای در پارلمان اروپا که خواهان افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به لیست گروه‌های تروریستی شده است دادستان کل کشور از باب جایگاه مدعی العمومی در نامه‌ای خطاب به وزیر امور خارجه ضمن فاقد وجاهت دانستن این اقدام پارلمان اروپا، بر جلوگیری از تکرار این اقدام خلاف حقوق بین‌الملل تاکید کرد. در نامه حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، خطاب به وزیر امور خارجه آمده است: انتظار است با توجه به شرح وظایف وزارت امور خارجه که از جمله آنها استیفای حقوق ملت از اقدامات دولت‌های خارجی است، دستور فرمایید بمنظور جلوگیری از تکرار این اقدام خلاف حقوق بین‌الملل، موضوع با جدّیت پیگیری و اقدامات لازم بعمل آورده و نتیجه حاصله را مستمراً گزارش نمایند. در این رابطه دادستانی کل کشور مستنداً به ماده ۲۹۰ قانون آئین دادرسی کیفری آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام می‌دارد.
 فرجام‌خواهی «قبادلو» ثبت شده است
فراهانی؛ سردبیر خبرگزاری میزان در صفحه شخصی خود نوشت: اینکه برخی از کانال‌ها تیتر زده‌اند «فرجام‌خواهی محمد قبادلو پذیرفته شد» اشتباه است. براساس اعلام دیوان عالی کشور «فرجام‌خواهی وکیل وی در دیوان عالی کشور ثبت و پرونده جهت رسیدگی به یکی از شعب دیوان ارجاع گردیده است.» فرجام‌خواهی ثبت شده است نه اینکه پذیرفته شده باشد.

 قدس 
 افزایش ۱۵ درصدی تجارت ایران و روسیه
رئیس دومای دولتی روسیه در اظهاراتی با اشاره به رشد روابط تجاری و اقتصادی تهران و مسکو، بر به کارگیری ارز رایج ملی دو کشور و سامانه‌های بانکی مشترک برای کاهش فشار تحریم‌ها بر دو کشور تأکید کرد. ویاچسلاو والودین افزود: تجارت روسیه و ایران سال گذشته با افزایشی ۱۵ درصدی، به ۴/۶ میلیارد دلار رسید.
 امارات و میانجیگری میان دمشق و ریاض
روزنامه الوطن سوری خبر داد ابوظبی در تلاش است روابط سوریه و عربستان سعودی را به حالت عادی‌ بازگرداند. این رسانه در ادامه خاطرنشان کرد: پیامی که «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات چند ساعت پس از سفرش به دمشق برای «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی ارسال کرد، «معنای مهم» دیگری در خصوص تحرکات امارات در این زمینه در برداشت. وزیر خارجه امارات و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه ۱۴دی با یکدیگر در دمشق دیدار کرده‌اند.

 اعتماد 
 محکوم کردن اهانت به قرآن در سوئد از سوی گوترش
دبیرکل سازمان ملل اهانت به قرآن کریم در جریان تجمعی در پایتخت سوئد را محکوم کرد. براساس اعلام استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تجمع اخیر در شهر استکهلم را که با هتک حرمت قرآن کریم و پاره کردن و آتش زدن کتاب آسمانی مسلمانان همراه شد، محکوم کرد. دوجاریک خاطرنشان کرد: دبیرکل سازمان ملل متحد کاملا از بیانیه اخیر میگوئل موراتینوس، رییس ائتلاف تمدن‌ها در محکوم کردن قاطع این اقدام – سوزاندن قرآن کریم- حمایت می‌کند؛ اقدامی که سمبل دیگری از نفرت فزاینده‌ علیه بسیاری از مذاهب – اسلام، یهودیت و مذاهب دیگر- که ما شاهدش بوده‌ایم، است. یک چنین اقداماتی باید صراحتا محکوم شوند و ما نیز چنین کاری می‌کنیم. ائتلاف تمدن‌ها یک سازمان در چارچوب سازمان ملل است که در سال ۲۰۰۵ در راستای تقویت روابط بین کشورها و مردمانی با فرهنگ‌ها و مذاهب متفاوت برمبنای همکاری و تفاهم دوجانبه تشکیل شد.

 ابتکار 
 برجام چند ماه است که در دستور کار نیست
ند پرایس، با اشاره به اقدامات جدید تحریمی این‌ کشور و متحدان اروپایی‌اش ایران را متهم به «نقض حقوق بشر» کرد و گفت که آمریکا در این زمینه همراه انگلیس و اتحادیه اروپا عمل کرده است.سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین افزود: ما به وضوح گفته‌ایم که برجام چند ماه است که در دستور کار نیست..پرایس در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به تحریم‌های حقوق بشری آمریکا علیه ایران، گفت: اگر ایران اقداماتش را ادامه دهد، فشار بیشتری بر ایران اعمال خواهیم کرد.

 اطلاعات 
 بانک مرکزی نرخ‌ساز بازار ارز می شود
رئیس کل بانک مرکزی از آغاز عملیات احیای ثبات در بازار ارز خبر داد و اعلام کرد: بانک مرکزی از این پس به بازار آزاد ورود می‌کند و نرخ‌ساز خواهد بود. فرزین در فضای مجازی نوشت: از ۴ بهمن بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام دادند. همچنین روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: نرخ فروش ارز به صورت اسکناس توسط صرافی‌ها در سایت بازار متشکل معاملات ارز ایران اعلام می‌شود.بر این اساس از چهارم بهمن همه صرافی‌ها مجاز هستند نسبت به فروش ارز به صورت اسکناس با نرخ منتشر شده تحت عنوان «آخرین نرخ صرافی‌ها» در سایت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران به آدرس www.ice.ir اقدام کنند.
الزام فروش اسکناس ارز صادرکنندگان فقط به صرافی ملی، افزایش سقف فروش ارز به هر نفر تا ۵۰۰۰ یورو و حذف فاصله قیمتی ارز صرافی ملی و بازار متشکل ارزی، سیاست های جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز است که موجب شکل گیری سیر نزولی ارز در اولین روز اجرای این سیاست شد.
بانک مرکزی در جهت اجرای سیاست های جدید خود برای کنترل بازار ارز، نقش محوری به صرافی بانک ملی داده است.بر این اساس، همه صادرکنندگانی که بخشی از صادرات خود را به صورت اسکناس وارد می کنند، برای رفع تعهد ارزی باید ارز خود را به صرافی بانک ملی بفروشند. این صرافی هم هر روز در بازار متشکل ارزی منابع ارزی خود را برای صرافی ها به حراج می گذارد.
تا پیش از این قیمت ارزی که صرافی بانک ملی خریداری می کرد و می فروخت، فاصله زیادی با قیمت در بازار آزاد داشت و همین مساله موجب می شد دارندگان ارز و صادرکنندگان انگیزه ای برای فروش ارز به صرافی ملی نداشته باشند.اما در رابطه با سیاست جدید بانک مرکزی، قیمت ارز خریداری شده توسط صرافی بانک ملی به بالاترین سطح در بازار رسیده و نرخ فروش ارز هم مماس با نرخ بازار آزاد است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم
اختصاصی/ در پی هتک حرمت و آتش زدن قرآن کریم در کشور سوئد، جامعه مدرسین در بیانیه‌ای با محکوم کردن این اقدام وقیحانه اعلام کرد:حرکت جاهلانه اخیر در برخی کشورهای اروپایی و اهانت به قرآن کریم؛ ادامه ستیز هدفمند غرب با اسلام و اقدامی بر اساس اسلام هراسی برای مقابله با گسترش گرایش به معنویت و معارف اسلامی است. از سوی دیگر هدف از این جنایت آن است که ملت‌های مسلمان را که از این جسارت بزرگ به خشم آمده و جریحه‌دار می‌شوند از مسائل و تحولات دنیای اسلام و آن چه امروز صهیونیسم بین الملل و دولت‌های غربی در باتلاق آن گرفتارند؛ غافل سازد. درادامه این بیانیه تاکید شده است: این گناه غیر قابل بخششِ مزدوران و فریب خوردگان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتیِ نظام سطه در اهانت به مقدسات اسلامی، بیش از گذشته دروغ و تزویر آنان را نسبت به آزادی بیان و حقوق بشر در غرب آشکار می‌سازد و دولت های غربی نمی‌توانند با سخنان فریبنده و میان تهی، خود را از اتهام همراهی با این پدیده‌ی زشت تبرئه کنند.این نهاد عالی حوزوی درادامه افزود:لازم است نهادهای بین المللی جهان اسلام و دستگاه‌های فرهنگی و دیپلماسی کشور، قاطعانه به پیگیری حقوقی و جرم انگاری این اقدامات ورود کنند.اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی مؤثری در سطح جهانی برای مبارزه‌ی فرهنگی با هتاکی‌های غرب، طرح ریزی و اجرایی شود و نهادهای دست اندرکار، با جدیت از آن حمایت کنند.

حفاظت از محیط زیست، تکلیفی همگانی است
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به نقش محیط زیست در جامعه و وظیفه همگان در برابر آن، خاطر نشان کرد: تخریب محیط زیست، محیط پیرامونی زندگی انسان را غیر قابل سکونت می‌کند؛ بنابراین همگان، از مردم گرفته تا مسئولین، در قبال محیط زیست به وظایف خود عمل کنند.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین درادامه توجه به نسل‌های آینده در استفاده از منابع طبیعی را مورد تأکید قرار داد و افزود: نباید به گونه‌ای از موهبت‌های الهی بهره برد که نسل آینده از آن‌ها محروم شود. جهان هستی بر اساس نظم حکیمانه‌ای در حرکت است و انسان نیز باید با تدبیر از آنچه خداوند در اختیار او قرار داده است، استفاده کند.دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر لزوم هم‌افزایی و همراه کردن مردم با اهداف محیط زیست، ابراز داشت: مسائل مختلف محیط زیستی باید به گونه‌ای در جامعه تبیین شود که مردم محیط زیست را از خود بدانند نه در مقابل خود؛ چرا که در این صورت مردم خود از حامیان محیط زیست خواهند بود.

ثبت پایین ترین نرخ بیکاری ایران در ۱۸ سال گذشته
تسنیم/ تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می دهد که در پاییز ۱۴۰۱ نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر ۸.۲ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ۴۱.۰ درصد بوده است.بخش خدمات با ۵۱.۱ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۴.۶ درصد و کشاورزی با ۱۴.۳ درصد قرار دارند. بنابراین گزارش، بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۸.۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۴۰۰) ، ۰.۷ درصد کاهش یافته است.نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۱۹.۲ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ۱۴۰۱ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۴۰۰) ۴.۴ درصد کاهش یافته است.

افشاء سرقت کودکان پناهجو درانگلستان
باشگاه خبرنگاران/ روزنامه گاردین در تحقیقات جدید خود یک مرکز پناهجویان در انگلستان را زیر نظر گرفته و می‌گوید کودکان بسیاری از این مرکز خارج شده و پس از مدتی ناپدید می‌شوند. این تحقیقات فاش می‌کند از ۶۰۰ کودک خردسال بدون همراه که در ۱۸ ماه گذشته به این پناهگاه وارد شده‌اند، ۱۳۶ نفر مفقود شده‌اند. چند محلی گفته‌اند شاهد حضور باندهای جنایت‌کار در اطراف مرکز پناهجویان و حتی دزدیده شدن کودکان بوده‌اند. به گفته گاردین، پلیس و وزارت کشور علی رغم هشدارها این موارد را نادیده می‌گیرند.

اسرائیل آماده جنگ داخلی شد
باشگاه خبرنگاران/ رئیس‌جمهور اسرائیل هشدار داد این رژیم در آستانه یک درگیری داخلی است که ممکن است به دلیل اختلافات سیاسی این رژیم اشغالگر را ببلعد. «اسحاق هرتزوگ» رئیس‌جمهور رژیم اشغالگر صهیونیستی دیروز (سه‌شنبه) نسبت به احتمال وارد شدن این رژیم به یک درگیری داخلی ابراز نگرانی کرد که می‌تواند به دلیل اختلافات سیاسی و تفرقه بین گروه‌های مختلف جامعه صهیونیستی، اوضاع را متشنج کند. به گزارش روزنامه رأی الیوم، در بیانیه‌هایی که وب‌سایت عبری Ynet گزارش کرد هرتزوگ خواستار تلاش همه احزاب سیاسی برای دستیابی به توافق‌های گسترده برای پایان دادن به اختلافات شد.

مایک پنس هم به لیست سیاه سارقین اسناد محرمانه پیوست
مهر/ رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که اسناد محرمانه‌ای در خانه «مایک پنس» معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در دوران ترامپ کشف شده است. بر اساس اعلام این رسانه، شبکه تلویزیونی سی.ان.ان در این خصوص اعلام کرد: اسناد طبقه بندی شده هفته گذشته در خانه مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق در ایالت ایندیانا پیدا شد. وکیل مایک پنس حدود ۱۲ سند طبقه بندی شده را در خانه معاون رئیس جمهور کشف کرد و آنها را به اف بی آی تحویل داده است. درست هفته گذشته بود که وزارت دادگستری آمریکا ۶ سند محرمانه دیگر را از خانه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ایالت دلاویر کشف کرد.

تکذیب ادعای «واردات کالای اساسی بدون رعایت تشریفات» از سوی وزارت جهاد
فارس/ در پی انتشار اخباری مبنی بر «واردات میلیون‌ها تن کالای اساسی بدون رعایت تشریفات وتوسط شرکتی تازه‌کار، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: نگارش و انتشار ادعای مطرح شده مربوط به اوایل سال ۱۴۰۱ است که بلافاصله به دستور رئیس‌جمهور اقدام برای بررسی این ادعا صورت گرفت، بر این اساس وزارت اطلاعات در تاریخ ۲۱ تیرماه سال جاری با انتشار بیانیه‌ای هرگونه اختلاس و ارتشا را در موضوع مذکور قویاً رد کرد وزارت جهاد کشاورزی درادامه تصریح کرده است: این وزارتخانه شاه‌بیت انجام وظایف خود را در مبارزه با فساد و مافیای سازمان‌یافته برای عدم دستیابی به استقلال و خودکفایی ایران سربلند می‌داند و برای برچیدن بساط رانت‌جویی، ویژه‌خواری و دستیابی به «اقتدار غذایی» از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

دشمنان با التماس هم نتوانستند مردم را به خیابان بکشانند
فارس/ جانشین فرمانده کل سپاه در نخستین دوره ملی روایت پیشرفت و امیدآفرینی گفت: در طول تاریخ مقطعی پیدا نمی‌شود که شیطان بزرگی مثل آمریکا و همراهانش متحد شده باشند و به میزانی که در این ۴۴ سال با انقلاب اسلامی دشمنی کردند، دشمنی کرده باشند و آنها حتی یک روز هم از دشمنی فروگذار نکردند.سردار فدوی با اشاره به اغتشاشات چند ماه گذشته در کشور، خاطرنشان کرد:آنان مانند دفعات بیشمار گذشته، شکست خوردند دشمنان خیلی تلاش کردند مردم را به خیابان بکشانند، اما نتوانستند و حتی این روزهای آخر به التماس کردن افتاده بودند اما باز هم نتوانستند چون قلب‌های مردم را خداوند محافظت کرد.وی همچنین افزود: ما اندکی از آنچه را داریم رسانه‌ای کردیم و بخش اعظم داشته‌های ما برای اعلام و نمایش نیست بلکه برای اعمال در موقع نیاز است.

ریشه تیم‌هایی که قصد خرابکاری داشتند به رژیم صهیونیستی متصل بوده است
فارس/ وزیر اطلاعات با بیان اینکه بیش از دوازده تیم تروریستی توسط سربازان گمنام در مدت کوتاهی دستگیر شده است، گفت: ریشه این تیم‌ها که قصد خرابکاری در داخل کشور داشتند به رژیم صهیونیستی متصل بوده است.وی با بیان اینکه دشمن از ابتدای انقلاب تاکنون به فکر براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است، گفت: دشمن از دشمنی خود دست نخواهد کشید و همواره به فکر توطئه‌های جدید است. حجت‌الاسلام خطیب افزود: ایران قوی با مردم قوی شکل گرفته و حضور مردم در صحنه‌های مختلف موجب تقویت ارزش‌های انقلاب اسلامی و خنثی‌سازی توطئه‌ها است.وزیر اطلاعات گفت: اگر می‌خواهیم جامعه پویا و با نشاط داشته باشیم باید همه مسئولان یکصدا و متحد باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *