خبر روز ۱۴۰۱/۱۰/۲۸

**آغاز رأی گیری انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم** آیت الله حسینی بوشهری: فلسفه وجودی مجمع نمایندگان طلاب ایجاد ارتباط میان طلاب و بزرگان حوزه است** آیت الله مقتدایی: مجمع نمایندگان طلاب در مسائل کلان اهداف و سیاست‌ها، به ایفای نقش بپردازد** آیت الله کعبی: مجمع نمایندگان طلاب در شکل گیری حوزه انقلابی نقش آفرین باشد** دبیرکل حزب الله لبنان: شهید سلیمانی فرمانده‌ای بزرگ در مبارزه با اسرائیل بود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

**جام جم

 تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت همسر شهید آیت‌ا…حکیم
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت همسر شهید آیت‌ا… سیدمحمدباقر حکیم را تسلیت گفتند.
متن پیام ایشان به شرح زیر است:
درگذشت بانوی محترم و صبور، همسر گرامی شهید عزیز آیت‌ا… آقای سیدمحمدباقر حکیم رضوان‌ا…علیهما را به فرزندان مکرم و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحومه مسألت می‌نمایم.

** همشهری

به دنبال صلح برای کل یمن هستیم
عبدالملک العجری، عضو هیأت مذاکره‌کننده انصارالله گفت: با همان عزم راسخ که در جنگ شرکت کردیم، با همان اراده هم در جست‌وجوی صلح هستیم؛ ما به دنبال صلحی هستیم که شایسته مردم یمن و فداکاری‌ها و دلاوری‌های آنها باشد. ما به دنبال صلحی برای همه مردم یمن و برای همه مناطق این کشور هستیم.
با وجود تحریم، تولید نفت ما افزایش یافت
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خاطر نشان کرد: با وجود فشار تحریم‌ها، تولید نفت روسیه در سال۲۰۲۲ حدود ۲درصد افزایش یافت و حجم تولید به ۵۳۵میلیون تن رسید. همان‌گونه که وزارت توسعه اقتصادی روسیه هم اعلام کرده، تولید ناخالص داخلی روسیه در سال گذشته فقط ۲.۱درصد کاهش یافت، درحالی‌که پیش‌بینی شده بود که این کاهش خیلی بیشتر باشد.

** کیهان

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید
بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس، گفت: اعضای کمیسیون تلفیق با کلیات لایحه بودجه سال آینده موافقت کردند.وی افزود: کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با ۲۸ رأی موافق و ۱۱ رأی مخالف به تصویب اعضای کمیسیون تلفیق رسید.طبق برنامه بناست تا تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، در جلسه علنی مجلس در روز یکشنبه دوم بهمن‌ماه کلیات لایحه بودجه به رأی گذاشته شود.
انهدام شناورهای هدف، با موشک‌ کروز در رزمایش نیروی دریایی سپاه
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری رزمایش این نیرو گفت:‌ قدرت‌های فرامنطقه‌ای به خوبی از آمادگی‌های رزمندگان ما برای مقابله قاطع با هرگونه تهدید و ماجراجویی به‌عنوان یک حقیقت انکارناپذیر، آگاه هستند.
رزمایش نیروی دریایی سپاه با نام «سردار شهید نصرالله شفیعی» با هدف نمایش اقتدار و آمادگی‌های نیرویی برای مقابله با تهدیدات متصور در خلیج‌فارس و عملکرد مطلوب سامانه موشک‌های کروز دریایی، پهپادهای رزمی و نقطه‌زن با اهداف چندگانه مشخص و همزمان و سامانه‌های هوشمند بدون سرنشین زیرسطحی با موفقیت کامل برگزار شد. سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری این رزمایش، گفت: در این رزمایش، سامانه موشک‌های کروز دریایی در کلاس‌های متفاوت، پهپاد‌های بمب‌افکن و نقطه‌زن با اهداف چندگانه و همزمان، سامانه‌های هوشمند بدون سرنشین زیرسطحی، شلیک راکت بالگرد‌ها، هلی‌برن تکاوران ویژه بر موقعیت‌های متحرک و شناور، رژه اقتدار بسیج دریایی مردم‌پایه و دیگر مؤلفه‌های دفاعی قدرت در نیروی دریایی سپاه عملکرد بسیار مطلوبی داشتند.
آمریکا نگران روابط روسیه و ایران است
مقام‌های آمریکایی گفتند ایالات متحده انتظار تعمیق روابط روسیه با ایران و کره شمالی را دارد که به ادعای آنها، مسکو به‌دلیل کمبود موشک و پهپاد همچنان به این کشورها متوسل می‌شود.وندی شرمن معاون وزیر خارجه و کالین کال معاون وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره روابط ایران و روسیه ابراز نگرانی کردند.معاون وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که روسیه همچنان به درخواست از ایران و کره شمالی ادامه می‌دهد زیرا با کمبود واقعی توانایی‌های موشکی و کمبود پهپادها مواجه است. وی ضمن این ادعا که «صادقانه بگویم، این واقعیت که روسیه به ایران و کره شمالی متوسل می‌شود، ناامیدی آن را نشان می‌دهد»، افزود: در زمینه هواپیما، فکر می‌کنم باید انتظار داشته باشیم که ایران و روسیه روابط خود را تعمیق کنند، روسیه به شکلی فزاینده متکی به کمک از سایر کشورها برای به دست آوردن تسلیحاتی است که با کمبود آنها مواجه است.وندی شرمن هم که طبق گزارش‌ها به اوکراین سفر کرده، گفت که «ایالات متحده نگران روابط روسیه و ایران است، بر تولید داخلی موشک در روسیه نظارت خواهد کرد و تحریم‌هایی اعمال خواهد کرد.»

** ایران

 جایگاه و مأموریت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، هدایت فرهنگی است
آیت‌الله رئیسی در ابتدای جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت انتصاب دبیر جدید این شورا، جایگاه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را جایگاهی بسیار مهم شمرد و با خطیر توصیف کردن مأموریت‌های آن، گفت: جایگاه و مأموریت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عبارت است از هدایت فرهنگی و این بسیار اهمیت دارد.رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همواره از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی توقع راهبری یک تحول فرهنگی عمیق را داشته‌اند، افزود: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر سیاستگذاری و نظارت بر اجرای سیاست‌ها، باید در جایگاه قرارگاه فرهنگی ایفای نقش کند. آیت‌الله رئیسی ضمن تشکر از زحمات عاملی، دبیر سابق شورا با اشاره به اعتماد اعضای این شورا به حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه و تأیید مقام معظم رهبری و همچنین سوابق و تجارب علمی و عملی ارزنده عضو و دبیر جدید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، اظهارکرد: انتظار می‌رود آقای خسروپناه با همراهی و همکاری سایر اعضای حقیقی و حقوقی شورا بتوانند با حرکت در مسیر تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، در ایجاد تحول فرهنگی گام واقعی بردارند. پس از سخنان رئیس‌جمهور از اعضا درباره انتصاب حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه به عنوان دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رأی‌گیری شد که با اتفاق آرای اعضا، وی برای مدت ۴ سال به ریاست دبیرخانه شورا منصوب شد.
انتقاد جدی رئیس قوه قضائیه از سازمان تعزیرات
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، طی سخنانی در جمع مدیران سازمان تعزیرات حکومتی، به مقوله عفو جرایم متخلفین محکوم شده در شعب سازمان تعزیرات اشاره داشت و گفت: در برخی پرونده‌ها مشاهده می‌شود که فرد یا واحد محکوم شده پس از تأدیه بخشی از جریمه محکومیت، از پرداخت مابقی جریمه عفو می‌شود؛ سؤال اساسی در این فقره آن است که ملاک و معیار سازمان تعزیرات برای عفو مابقی مبلغ جریمه چیست؟ چنانچه این موضوع که فرد یا واحد محکوم شده در تعزیرات، پس از تأدیه بخشی از جریمه محکومیت از پرداخت مابقی آن معاف می‌شود، به یک رویه در سازمان تعزیرات تبدیل شده، این امر حتماً غلط است و باید اصلاح گردد.

**وطن امروز
سپاه حتی یک روز را برای افزایش توان خود از دست نداده است
سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اطمینان می‌دهم ما حتی ۲۴ ساعت را برای افزایش توان و قوه خود از دست نداده‌ایم و در روندی مستمر، با شتاب پیش می‌رویم. وی تصریح کرد: آنچه دشمنان ما از ما می‌دانند اندک است و زمانی به‌درستی خواهند فهمید که قوه و توان خود را علیه آنها به کار بگیریم.
 نام خلیج‌فارس برای این پهنه آبی مستند و انکارناپذیر است
کنعانی در پاسخ به سوالی درباره استفاده برخی نهادها و مقامات عراقی از جمله نخست‌وزیر این کشور از عنوان جعلی برای خلیج‌فارس اظهار داشت: نام خلیج‌فارس برای این پهنه آبی یک واقعیت تاریخی، همیشگی، مستند و انکارناپذیر است و تکرار نام ساختگی، حقیقت را تغییر نمی‌دهد و مشروعیتی برای آن پدید نمی‌آورد. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: خلیج‌فارس از هزاران سال پیش در اسناد، نقشه‌ها، سفرنامه‌ها و متون کهن به همین نام بوده و تا ابد به همین نام باقی خواهد ماند. کنعانی با اشاره به اینکه برای جلب دوستی دیگران نمی‌توان از سرمایه غنی همبستگی تاریخی کشورهای منطقه هزینه کرد، اظهار داشت: روابط ایران و عراق فراتر از افراد و نهادهاست و ریشه در عمق تاریخ و تمدن ۲ کشور و ملت دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از ارسال یادداشت اعتراضی از سوی وزارت امور خارجه به دلیل این اظهارات خبر داد.
گام‌های مهمی برای احداث نیروگاه‌ها در سواحل جنوب کشور برداشته می‌شود
اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دیدار با جمعی از رؤسای پیشین این سازمان، با اشاره به تاثیر مهم به‌کارگیری نیروهای متخصص بومی و دانش‌بنیان در توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای برنامه‌ریزی‌شده در شمال و جنوب کشور گفت: اقدامات راهبردی در زمینه توسعه مهندسی صنایع مرتبط با فناوری هسته‌ای در سازمان انرژی اتمی انجام شده است که این مهم موجب رفع بسیاری از نیازهای این صنعت در زمینه تجهیزات و ابزار مورد نیاز و خودکفایی در ساخت نیروگاه‌های کاملاً بومی خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: به یاری خداوند گام‌های مهمی در زمینه احداث نیروگاه‌های اتمی در سواحل جنوب کشور برداشته خواهد شد. معاون رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود به مخالفت‌های فراوان بین‌المللی در زمینه توسعه چرخه سوخت هسته‌ای کشور اشاره و بر اهمیت حرکت شتابان در ایجاد و توسعه ظرفیت چرخه سوخت مورد نیاز برای فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرد. در ادامه این نشست رؤسای پیشین این سازمان به ارائه نظرات تخصصی و کارشناسی در زمینه برقراری ارتباط مؤثر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توسعه همکاری‌ها در سطح بین‌الملل و بررسی حوزه فنی مذاکرات برجام پرداختند. رؤسای پیشین سازمان انرژی اتمی در ادامه ضمن تاکید بر اجرای سیاست‌های کلان کشور در حوزه هسته‌ای و تحقق اهداف و برنامه‌های صنعت هسته‌ای، به ذکر نکاتی درباره توسعه ظرفیت غنی‌سازی در کشور، اهمیت ذخایر اورانیوم، گسترش فعالیت‌های سازمان در حوزه آب‌سنگین و ترکیبات دوتره و همچنین اهمیت دستیابی به اهداف تعیین‌شده در سند جامع راهبردی سازمان در افق ۲۰ ساله بویژه ایجاد و تولید۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور پرداختند.

**جوان
 قطع یکی از بازوان اینترنشنال در اغتشاشات اخیر
یکی از سردسته‌های ایجاد اغتشاشات اخیر در کشور در عملیات پیچیده با دستور قضایی و با تلاش فراجا شناسایی و بازداشت شد.صالحی، دادستان تهران با اشاره به اینکه متهم از لیدر‌های اغتشاشات و از نزدیکان یکی از سرکردگان ضد انقلاب خارج نشین بوده است گفت: از ابتدای بروز اغتشاشات در کشور گروهی با پوشش و عنوان جعلی جوانان محلات ایران با اعلام فراخوان و برنامه ریزی برای ایجاد آشوب در سراسر کشور پا به عرصه گذاشت. وی ادامه داد: این گروه بر اساس رصد‌های دقیق و ردزنی‌های فنی سایبری فراجا ارتباط بدون واسطه‌اش با سرویس‌های جاسوسی آشکار شده و زیر چتر اطلاعاتی نیرو‌های امنیتی قرار گرفت. گروه مورد اشاره راهبرد خود را بهره‌برداری از ظرفیت اراذل و اوباش و وارد مدار کردن اراذل به اغتشاشات قرار داد. صالحی گفت: نیرو‌های هوشیار فراجا بلافاصله با شناسایی رفتار‌های سایبری گروه مورد اشاره و انجام عملیات‌های دقیق، فنی و پیچیده سایبری خیلی زود توانستند نفر اصلی پشت فعالیت‌های مجازی این گروه را شناسایی کرده و برای رسیدن به دیگر حلقه‌های وصل به سرویس جاسوسی زیر نظر بگیرند.
همچنین در همین رابطه در استان‌های مختلف رابطان شبکه اراذل و اوباش بازداشت شدند. دادستان تهران با ذکر این نکته مهم که فرد مورد اشاره در ارتباطات خود از طرف سرویس‌های جاسوسی بیگانه به شبکه اینترنشنال نیز وصل شده بوده است، تصریح کرد: متهم بازداشت شده ارتباط گسترده‌ای با شبکه اینترنشنال داشته و بخش موثری از محتوای اغتشاشات برای این شبکه را تأمین می‌کرده است. در بخشی از اعترافات اولیه متهم، او به ارتباط مداوم با شبکه اینترنشنال سعودی یاد می‌کند. این گزارش حاکی است متهم بازداشت شده داماد یکی از سرکردگان ضد انقلاب خارج نشین است و با بازداشت وی شبکه معاند اینترنشنال یکی از مهم‌ترین رابطان خود در داخل کشور را از دست داده است. دادستان تهران ادامه داد: برای متهم بازداشت شده علاوه بر نقش محتوایی مسئولیت پخش منابع مالی بین اراذل و اوباش نیز در نظر گرفته شده بود که در همین رابطه گفتنی است به کیف پول دیجیتال متهم سه روز قبل از بازداشت مبالغی واریز شده بود. مبدأ واریز رمزارز‌های موجود در کیف دیجیتال متهم کشور انگلیس و امریکا بوده است.
آقای عبدالحمید! تا شیخ «القرنی» در عربستان اعدام نشده سخنی بگویید
دفاع غیرشرعی و غیر علمی عبدالحمید از بهائیت و همراهی و همپوشانی با دشمنان خارجی و آشوبگران و سکوت مقابل ظلم سعودی و طالبان، صدای روشنفکران و علمای جهان اسلام را بلند کرده است در تازه‌ترین اظهارنظر عطاءالله مهاجرانی از عبدالحمید خواسته تا مقابل اعدام علمای دینی در عربستان موضع بگیرد. مهاجرانی نوشت: «جناب مولوی عبدالحمید دوست گرامی و قدیمی السلام علیکم و رحمه‌الله! با تأسف شیخ عوض‌القرنی، عالم دینی متمیز و نویسنده و منتقد مخلص، در عربستان سعودی به جرم انتقاد، به اعدام محکوم شده است. شایسته است که برای ممانعت از اعدام عالم دینی اهل سنت و جماعت، جنابعالی سخنی بگویید، حسبنا‌الله.»
عبدالحمید متهم است که سیاست‌های سعودی و رهبران تروریست آن‌ها را در ایران دنبال و از آن‌ها حمایت می‌کند.

** خراسان
 هجمه اخیر به آقای شمخانی غیرمنصفانه بود
وزیر اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات مبارزه با عناصر نفوذی را در دستور کار دارد که هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت دفاع و دبیرخانه شورای امنیت ملی و دستگاه قضایی منجر به دستگیری و مجازات فردی از جاسوسان شد و کشور‌های غربی هم به حمایت از این جاسوس پرداختند. ‌خطیب افزود: هجمه اخیر صورت‌گرفته به آقای دکتر شمخانی غیرمنصفانه بود و وی در حوزه امنیت ملی تلاش‌های ویژه‌ای داشته است.
تبعه آلمانی بازداشت شد
یک تبعه آلمانی حین عکس برداری از تاسیسات نفتی امیدیه بازداشت شد. امیدیه در استان خوزستان واقع است و میدان نفتی آغاجاری در محدوده این شهر قرار دارد. پیش از این نیز برخی اتباع بیگانه از جمله آلمان در اغتشاشات اخیر بازداشت شده بودند.

**مردم سالاری

 «کشف حجاب»، جرم است
حجت‌الاسلام منتظری با تصریح به اینکه در دنیای غرب زنان به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند، اضافه کرد: ‌غرب نمی‌تواند جایگاه والای زن در کشور اسلامی‌مان را ببیند و بنابراین به‌دنبال منحرف کردن شأن و شخصیت والای زنان ایران‌زمین است.وی گفت: با مقایسه ارقام و آمار دقیق تعداد زنان شاغل در عرصه‌های مختلف قبل و بعد از انقلاب شاهد هستیم که بانوان ما در ارتقاء و توسعه نظام جمهوری اسلامی و بالندگی آن نقش مؤثری دارند و غرب دنبال سیاه‌نمایی از وضعیت زنان ما تحت عنوان آزادی است.دادستان‌کل کشور با تأکید بر اینکه کشف حجاب به‌موجب قانون در کشور جرم است، توضیح داد: البته بنا نیست با مسئله حجاب صرفاً برخورد قضائی صورت گیرد و اعتقادمان بر این است که مسئله بنیادین حجاب را از لحاظ فرهنگی و اخلاقی باید مورد توجه قرار داد.
توجیه اتهامات رئیس جمهوری کره جنوبی علیه ایران در امارات
وزارت امور خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای گفت که اظهارات رئیس جمهور این کشور در امارات متحده عربی «بی‌ارتباط» با روابط سئول با تهران بوده است. وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای مطبوعاتی خواستار خودداری از تفسیر بیش از حد و غیرضروری این اظهارات رئیس جمهور کره شد. در این بیانیه آمده است: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک با ایران در ۱۹۶۲، کشور ما روابطی مشارکتی و دوستانه با ایران داشته است و تعهد ما نسبت به تداوم پیش‌برد روابط دوجانبه دوستانه با ایران پابرجا است.
در واکنش به مطرح شدن این اظهارات، کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفت: اظهارات نقل شده از این مقام کره‌ای نشانگر عدم اطلاع کامل از مناسبات تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و تحولات بسیار سریع و مثبت در این زمینه است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: وزارت امور خارجه با جدیت مواضع اخیر این کشور و به ویژه اظهارات رئیس جمهور آن در مورد روابط ایران و امارات را که فاقد کمترین وجاهت دیپلماتیک است، در دست پیگیری دارد و منتظر توضیح وزارت خارجه کره جنوبی در این زمینه است.

**آرمان ملی

 مسائل سوریه، نمی‌تواند بدون حضور ایران حل و فصل شود
مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی اظهار داشت: مسائل سوریه به گونه‌ای است که بدون حضور ایران نمی‌تواند راحت حل و فصل شود، خاجی گفت: روند آستانه متناسب با شرایط سوریه از جمله وضعیت میدانی، سیاسی و امنیتی این کشور تحرکات روز و لازم را داشته و متناسب با آن تلاش کرده است. امروز شرایط سوریه، شرایط جدیدی است. بنابراین شرایط امروز سوریه با شرایط دیروز این کشور فرق می‌کند؛ این شرایط روی کارکرد فرمت آستانه تاثیر می‌گذارد و این فرمت متناسب با این تحولات، شکل جدید به خود می‌گیرد. وی افزود: ان‌شاءا… در سفرهای بعدی هم که قرار است به کشورهای دیگر عضو فرمت آستانه داشته باشیم، این مسائل را مطرح و سعی می‌کنیم فرمت آستانه را روزآمد و کارآمدتر و با یک راهبرد مناسب مبتنی بر شرایط جدید سوریه به پیش بریم.

**قدس

 پاسخ متقابل مجلس به هرگونه مصوبه‌ای علیه سپاه
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با انتشار توئیتی خطاب به پارلمان‌های اروپایی گفت: هر مصوبه ای علیه سپاه پاسداران با پاسخ قاطع و مصوبات متقابل مجلس ایران مواجه خواهد شد. کشورهای غربی به رهبری آلمان، فرانسه و هلند تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا به بهانه حمایت از ناآرامی‌های اخیر ایران، فشار تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را تشدید کنند.
۳۵۱ هزار مورد بازرسی تعزیراتی در ۹ ماه
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در جلسه رئیس قوه قضائیه با مدیران این سازمان از انجام ۳۵۱هزارمورد بازرسی تعزیراتی در۹ماه گذشته خبرداد. اصانلو افزود: بازرسی‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۲ درصد افزایش داشته است. وی عنوان کرد: میزان محکومیت‌هایی که در شعب ملی تعزیرات مورد رسیدگی واقع شده، بیش از ۴ هزار میلیارد ریال بوده است.
دیدار اعضای جبهه پنجشیر با مقامات آمریکایی
«صبغت‌الله احمدی»، سخنگوی جبهه پنجشیر اعلام کرد یک هیئت از مسئولان ارشد نهادهای فکری آمریکا با اعضای این جبهه دیدار کرده‌اند. وی در توییتی نوشته این دیدار روز جمعه (۲۳ دی) انجام شده و دو طرف در مورد اوضاع جاری افغانستان و راه‌های بیرون‌رفت از بحران کنونی کشور تبادل‌نظر کردند. به‌گفته‌ احمدی، جلوگیری از بدترشدن اوضاع و چگونگی تأثیر نقش آمریکا از دیگر محورهای بحث دو طرف در این دیدار بوده است.

**اطلاعات

 مردم باید بر دخل و خرج کشور نظارت کنند
رئیس مجلس با اشاره به وظایف مهم دیوان محاسبات در امور نظارتی با تأکید بر این که مردم باید در جریان دخل و خرج کشور باشند و بر آن نظارت کنند به برخی عدم تخصیص بودجه در موضوعات مهم پرداخت و گفت: باید از تخلفات پیشگیری کرد اما اگر پدیده زشت و خلاف قانونی رخ داد بین بروز تخلف و رسیدگی به این بی قانونی باید حداقل زمان صرف شود که اگر نشود آفت هایی دارد .
قالیباف در آیین تکریم و معارفه رئیس کل دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه مجلس دو بال جدی و اساسی دارد که آنها ابزار و دستگاه هایی هستند که کار ش را پیش می برند اظهار داشت: در حوزه قانونگذاری، مرکز پژوهش های مجلس و در حوزه نظارت دیوان محاسبات کشور به عنوان دو رکن رکین مجلس اگر وظایف خود را به دقت انجام دهند بسیار مؤثر خواهند بود وتأکید شده که در کار نظارت به جای رفتار مچ‌گیرانه، به شکل دستگیرانه عمل شود.
سهمیه حجاج ایرانی ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین شد
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: نرخ تخصیصی برای ارز حج ۱۴۰۲از سوی دولت، به قیمت ۲۸هزار و ۵۰۰تومان و سهمیه حج ایران ۸۷هزار و ۵۰۰نفر تعیین شد. حسینی در نشست خبری به تشریح آخرین جزئیات حج پرداخت و با اشاره به سهمیه حج ایران در سال ۱۴۰۲گفت: ۸۷هزار و ۵۵۰نفر سهمیه حج ایران تعیین شده است که البته ما از وزارت حج عربستان درخواست داشتیم سهمیه حج ایران را با توجه به رشد جمعیت افزایش دهند. به طور طبیعی باید این سهمیه دو تا سه هزار نفر اضافه می‌شد که آن‌ها اعلام کردند درخواست افزایش سهمیه را به یک سال بعد موکول کرده‌اند و از هیچ کشوری درخواست افزایش حج را نپذیرفته‌اند.
حسینی اظهار داشت: قیمت نهایی حج هنوز استخراج نشده است. کمیته نرخ‌گذاری تشکیل شده تا آخرین نرخ‌ها را استخراج کند و در روزهای آینده قیمت نهایی حج اعلام خواهد شد.

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری

فلسفه وجودی مجمع نمایندگان طلاب، ایجاد ارتباط میان طلاب و بزرگان حوزه است
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری با حضور در مدرسه فیضیه در انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم شرکت کرد و رأی خود را به صندوق انداخت.رییس شورای عالی جامعه مدرسین فلسفه وجودی مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم را ایجاد ارتباط میان طلاب و بزرگان حوزه علمیه و مراجع بزرگوار تقلید -دامت برکاتهم- عنوان کرد و با اشاره به ظرفیت بالای مجمع نمایندگان طلاب در شکل دهی آینده‌ی حوزه های علمیه گفت: حوزه امروزدر یک شرایط تحولی قرار دارد و آینده روشن اقتضاء می کند تا طلاب عزیز ما با نگاه روشن و با توجه به نیازهای کشور، شرایط انقلاب و نیاز حوزه های علمیه طرح های پیشنهادی خود را در عرصه های مختلف ارائه کنند و مجمع نمایندگان طلاب با جمع بندی روشن، طرح های حاصله را در اختیار جامعه مدرسین و شورای عالی قرار دهد.وی ابراز داشت: نمایندگان محترم طلاب نسبت به مسائل و شرایطی که در جامع رخ می دهد بصیرت افزایی کنند و با برگزاری جلسات منظم استانی در زمینه های علمی، تهذیبی، اخلاقی، پژوهشی و مسائلی از این دست و ارائه تحلیل نسبت به مسائل سیاسی – اجتماعی، چراغ راهنمای طلاب عزیز باشند تا طلاب بتوانند در مسائل و رویدادهای مختلف تأثیر گذار باشند.

آغاز رأی گیری انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
اختصاصی/ از ساعت ۸ صبح امروز، رأی گیری نهمین دوره انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در محل سالن اجتماعات مدرسه فیضیه آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت. این رأی گیری فردا در محل مسجد حضرت زینب پردیسان ادامه می‌یابد.به منظور تسهیل فرایند رأی گیری و افزایش حداکثری مشارکت طلاب، پنج صندوق سیار جهت حضور در مدارس مختلف شهر قم در نظر گرفته شده است.شایان ذکر است در صورت نیاز و با تصمیم رئیس ستاد انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، امکان تمدید زمان رأی گیری وجود دارد.

مجمع نمایندگان طلاب در مسائل کلان، اهداف و سیاست‌ها، به ایفای نقش بپردازد
اختصاصی/ آیت الله مرتضی مقتدایی در ساعات اولیه رأی گیری انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم، رأی خود را به صندوق انداخت.قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مجمع نمایندگان طلاب را حلقه واسط خوبی جهت ارتباط طلاب با بدنه مدیریتی حوزه علمیه توصیف کرد و افزود: مجمع نمایندگان یکی از اهداف مورد نظر حضرت امام خمینی -قدس سره- بود و بعد از ایشان نیز مورد عنایت مقام معظم رهبری -مد ظله العالی- قرار گرفت. این مجمع می‌تواند حلقه واسط خوبی جهت ارتباط طلاب، فضلا و به طور کلی، بدنه حوزه علمیه با مدیران ارشد آن باشد و در مسائل کلان، اهداف و سیاست‌ها، به ایفای نقش بپردازد.

مجمع نمایندگان طلاب در شکل گیری حوزه انقلابی نقش آفرین باشد
اختصاصی/ آیت الله عباس کعبی با حضور در مدرسه فیضیه در انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم شرکت کرد و رأی خود را به صندوق انداخت. نایب رئیس دوم جامعه مدرسین، مجمع نمایندگان طلاب را در تبیین، گفتمان سازی، شبکه سازی، کادر سازی، خدمت رسانی و کمک به بدنه مدیریتی حوزه های علمیه، نقش آفرین توصیف کرد و افزود: مجمع نمایندگان طلاب می تواند در شکل گیری حوزه انقلابی در چارچوب منویات مراجع معظم تقلید -دامت برکاتهم-، امام راحل -قدس سره- و رهبر معظم انقلاب -مدظله العالی- نقش آفرین باشد و در این سال های متمادی هم خدمت خوبی به طلاب ارائه کرده است.

آمریکا: بدنبال پاسخ به ایران هستیم
مهر/ «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با همتای انگلیسی خود به طرح ادعاهایی علیه ایران پرداخت و مدعی شد که واشنگتن از اعدام علیرضا اکبری توسط ایران وحشت زده است.علیرضا اکبری در ایران بدلیل جاسوسی مجازات شد و اکنون بلینکن ادعا کرده است که تخلفات تهران علیه تظاهرات گسترده بدون مجازات نخواهد ماند.بلینکن در ادامه مدعی شد: «ما از اعدام آقای اکبری وحشت زده شدیم، همانطور که از همه چیزهایی که در ماه‌های گذشته از زمان شروع این اعتراضات در خیابان‌های ایران دیده‌ایم وحشت کرده‌ایم: دستگیری‌های دسته جمعی، دادگاه‌های ساختگی، اعدام‌ها و خشونت به عنوان ابزاری برای سرکوب اعتراضات.وزیرخارجه آمریکا بدون اشاره ماهیت اغتشاشات و آسیب‌های اغتشاش گری ادعا کرد: «این سوء استفاده‌ها بدون عواقب نخواهد بود. ما همراه با بسیاری از کشورهای دیگر، با انواع اقدامات یکجانبه، اقدامات چندجانبه، با استفاده از سازوکارهای سازمان ملل متحد، در تلاش برای پاسخ به ایران هستیم.

شهید سلیمانی فرمانده‌ای بزرگ در مبارزه با اسرائیل بود
تسنیم / دبیر کل حزب الله لبنان لبنان در مراسم توزیع جایزه ادبی سلیمانی تاکید کرد، حاج قاسم سلیمانی شهیدی در ابعاد جهانی محسوب می‌شود. سید حسن نصر الله تاکید کرد، ویژگی رهبران شهید در طول تاریخ در جایگاه، محیط پیرامونی، محبوبیت و ظرفیت‌های الهام بخش آنها خلاصه می‌شود.وی در این زمینه افزود: حاج قاسم سلیمانی شهیدی است که فراتر از ظرفیت مکانی بوده و از اینرو نمی‌توان او را شهید عراق، ایران یا سوریه دانست بلکه او شهیدی در سطح و ابعادی جهانی محسوب می‌شود.دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنرانی خود افزود: شهید سلیمانی شهیدی است که در سطح و ابعاد امت و جهان قرار می گیرد و جایگاه او فراتر از چارچوب‌های زمانی و مکانی است.سید حسن نصرالله با تأکید بر این‌که «شهید سلیمانی روحیه محور مقاومت را برانگیخت و فرمانده‌ای بزرگ در مبارزه با اسرائیل بود»، افزود: «مهمترین نکته در مورد حاج قاسم، آن قدرت معنوی بود که در همه ملازمان خود برانگیخت.»

کرانه باختری بمبی است که در مقابل صورت رئیس ستاد ارتش اسرائیل قرار داد
تسنیم/ روزنامه عبری زبان هاآرتص در یادداشت خود اعتراف می‌کند، در حالی که روز به روز بر دامنه مبارزات ضد اسرائیلی فلسطینیان در کرانه باختری افزوده می‌شود، جنگ دیگری بین ارتش و ارکان کابینه نتانیاهو در رابطه با اینکه کدام یک اختیارات رادر کرانه باختری به دست بگیرند دایر است.به اعتراف این تحلیل‌گر صهیونیست: از مارس گذشته ما شاهد موج رو به گسترش و مستمر اقدامات ضد اسرائیلی در کرانه باختری هستیم، این نگرانی وجود دارد که این موج منجر به انفجاری حقیقی همزمان با اولین روزهای حضور هالیوی در ریاست ستاد شود، و کار از اینکه هست هم بدتر شود.گفتنی است اوضاع در کرانه باختری برای صهیونیست‌ها چنان بحرانی شده است که دفتر نتانیاهو پیش اعلام کرد : نتانیاهو برای اطلاع از اوضاع به مقر فعالیت شاباک در شمال کرانه باختری رفته و از آن بازدید کرده است.

با ایران ارتباط برقرار کرده و به دنبال گفتگو هستیم
تسنیم/ وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد ریاض با تهران ارتباط برقرار کرده و به دنبال زمینه و راهی برای ادامه گفتگو است.شبکه سعودی العربیه در گزارشی اعلام کرد: «فیصل بن فرحان» در نشست مجمع اقتصادی داووس اعلام کرد: تمرکز بر توسعه به جای مسائل ژئوپلتیکی می‌تواند پیام قدرتمندی به ایران و دیگران باشد که راه‌های دیگری برای توسعه مشترک وجود دارند.به زعم این وزیر سعودی کشورش با ایران تماس‌‌هایی برقرار کرده و به دنبال ایجاد راه‌‌هایی برای گفتگو است.وی که در جمع شماری از وزرای شورای همکاری خلیج فارس و اروپایی در مجمع اقتصادی داووس سخنرانی می‌کرد، افزود: گفتگو بهترین راه برای حل اختلافات در منطقه است و ما تلاش می‌کنیم تا راه‌های گفتگو با همگان را ایجاد و بر روی توسعه متمرکز شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *