خبر روز ۱۴۰۱/۱۰/۲۷

**رئیس‌قوه قضائیه خبر داد آزادی ۴ هزار زندانی واجد شرایط طی یک ماه اخیر با رأفت اسلامی** در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی مطرح شد تأکید رئیس‌جمهور بر تأمین پایدار دارو و کاهش هزینه‌های درمان** آیت الله حسینی بوشهری: علوم حدیث مادر علوم دینی است** آیت‌الله استادی: طلاب هیچگاه نباید از تبلیغ غافل شوند** سخنگوی وزارت امور خارجه: اقدام انگلیس در تعرض به امنیت ملی ایران، با پاسخ قاطع اطلاعاتی و قضائی مواجه شده است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری
 اشغالگران، مسئول بحران افغانستان
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان گفت: مسئولیت مشکلات کنونی افغانستان برعهده اشغالگرانی است که در ۲۰سال گذشته مردم را می‌کشتند؛ آن زمان با باروت، بمب و هواپیما و حالا با گرسنگی. کسانی که امروز در افغانستان دست به خونریزی می‌زنند هم بهانه‌ای ندارند.
 توپ خرید‌های ترکیه در زمین کنگره
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر ‌خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: درباره خرید جنگنده‌های اف۱۶ آمریکا، مذاکرات میان آنکارا و واشنگتن به پایان رسیده و توپ اکنون در زمین کنگره است. اگر دولت آمریکا بر موضع خود پایبند باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد اما به‌نظر می‎رسد آمریکا از سیاست ایجاد موازنه در روابط ترکیه و یونان منحرف شده است.
 تعهد جامعه بین‌الملل در قبال فلسطین
چین گانگ، وزیر خارجه چین گفت: نباید بگذاریم ظلم تاریخی به ملت فلسطین تا ابد ادامه یابد و نباید درباره حقوق ملی و مشروع فلسطینی‌ها سازش کرد. جامعه بین‌المللی باید به راهکار تشکیل ۲ کشور و اصل زمین در برابر صلح و افزایش کمک‌های انسانی به فلسطینی‌ها برای حل عادلانه و فوری مسئله فلسطین پایبند باشد.

 کیهان
 تأکید رئیس‌جمهور بر تأمین پایدار دارو و کاهش هزینه‌های درمان
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی که به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد وزیر بهداشت اعلام کرد با همکاری شرکت‌های داخلی تولیدکننده و واردکنندگان دارو کمبود برخی اقلام دارویی که در آغاز فصل پاییز مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد تا حد زیادی برطرف شده است و ذخایر دارویی کشور در سطح مناسبی قرار دارد.
رئیس‌جمهور به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دست‌اندرکاران بخش دارویی کشور تاکید کرد برای تأمین پایدار نیازهای دارویی مردم و پیشگیری از بروز کمبودهای فصلی و مقطعی اقلام دارویی، برنامه‌ریزی و تدبیر کنند. آیت الله رئیسی همچنین به وزیر و مسئولان بخش درمان کشور تاکید کرد تمام تلاش خود را برای کاهش هزینه‌های درمان و تأمین و پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت دارو از طریق بیمه‌ها و نظارت و کنترل قیمت داروها بکار گیرند.
 آزادی ۴ هزار زندانی واجد شرایط طی یک ماه اخیر با رأفت اسلامی
رئیس‌قوه قضائیه گفت: طی یک ماه اخیر به مناسبت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم و میلاد حضرت فاطمه زهرا جمعاً حدود چهار هزار زندانی واجد شرایط از زندان آزاد شده‌اند. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست دیروز شورای‌عالی قوه قضائیه، با اشاره به ارفاقات قانونی که به مناسب میلاد باسعادت حضرت زهرا شامل حال بانوان محکوم شد، اظهار داشت: با کار فشرده و قابل تقدیری که از سوی همکاران در ستاد و دادگستری‌های سراسر کشور صورت گرفت، به مناسبت میلاد پر خیر و برکت حضرت صدیقه طاهره بالغ بر ۹۷۵ نفر از محکومین با آزادی مشروط یا سایر ارفاقات قانونی، از نعمت آزادی بهره‌مند شدند و حدود ۶ هزار نفر زندانی در سراسر کشور نیز به مرخصی اعزام شدند.محسنی اژه‌ای افزود: این اعمال ارفاقات قانونی در قبال محکومین، به استثنای ارفاقاتی است که دو هفته پیش به مناسبت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، شامل حال قریب به سه هزار نفر زندانی واجد شرایط در سراسر کشور شد. وی ادامه داد: طی یک ماه اخیر به مناسبت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم و میلاد باسعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا جمعاً حدود چهار هزار زندانی واجد شرایط با آزادی مشروط یا سایر ارفاقات قانونی، از زندان آزاد شده‌اند؛ طبیعتاً این زندانیان در زمره افرادی بودند که با بررسی‌های انجام شده، مشخص شد حضورشان در بیرون از زندان واجد ضرر نیست.وی با اشاره به آمار صلح و سازش در پرونده‌های قصاص بیان داشت: طی ۹ ماهه سال جاری، با تلاش‌های مستمر و قابل تقدیر همکاران در دادگستری‌ها و شوراهای حل اختلاف و کمک خیّرین و همچنین عنایت و گذشتی که اولیای دم داشتند، بالغ بر ۳۱۰ محکوم به قصاص، بخشیده شده و به زندگی بازگشتند.
 تأکید بر بازگشت ۵۶ میلیارد دلار از اموال ملت ایران در تجمع طلبکاران شاه مقابل سفارت سوئیس در تهران
همزمان با سالروز فرار شاه خائن از کشور، تجمع طلبکاران شاه تحت عنوان «مطالبه ۵۶ میلیارد دلار دزدی» از سوی کمیته مردمی- دانشجویی مطالبه‌گران از شاه مقابل سفارت سوئیس در تهران برگزار شد. تجمع کنندگان در این مراسم با قرائت بیانیه‌ای، خواستار بازگرداندن محتوای ۳۸۴ چمدان پر از جواهرات و عتیقه‌جات منحصر بفرد دزدیده شده توسط خاندان پهلوی شدند.

 ایران
 هزینه در بخش پژوهش سرمایه‌گذاری است
معاون اول رئیس جمهور پیش از ظهر دیروز با حضور در دانشگاه تربیت مدرس در جلسه هیأت امنای این دانشگاه شرکت کرد. مخبر در این جلسه با بیان اینکه دانشگاه تربیت مدرس به دلیل مأموریت‌های خطیری که برعهده دارد از ساحت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: این دانشگاه به جهت وظیفه تربیت اعضای هیأت علمی و مدرس در رشته‌های علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی کشور، نقش مؤثر و مهمی در توسعه تحصیلات عالی و تولید علم در کشور ایفا می‌کند. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مسائل و چالش‌های مختلف داخلی و خارجی پیش روی کشور، تصریح کرد: دانشگاه تربیت مدرس می‌تواند با ورود به این مسائل و تعریف کارویژه‌های مرتبط، ساختارهایی چابک و علمی را برای رفع هر یک از این چالش‌ها فعال کند و راه حل‌هایی عملیاتی و قابل اجرا برای چالش‌های کشور پیشنهاد دهد. مخبر همچنین با اشاره به رویکرد و توجه ویژه دولت سیزدهم به دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور، توجه جدی به موضوع پژوهش را از اصلی‌ترین اولویت‌های دانشگاه‌ها دانست و افزود: هر میزان تخصیص اعتبار در بخش پژوهش بیش از آنکه هزینه باشد، سرمایه‌گذاری است.
 پیگیری واگذاری بی‌ضابطه خودرو به دستگاه‌ها در بازرسی ویژه رئیس جمهور
به دنبال دستور و تأکید رئیس جمهور مبنی بر پیگیری گزارش‌های واصله از فروش خارج از ضابطه خودرو به برخی دستگاه‌ها، بازرس ویژه رئیس‌ جمهور اعلام کرد که این نهاد ضمن جلوگیری از واگذاری رانتی خودرو به مدیران ایران خودرو، از مدیران این شرکت‌ خواسته است تا درباره واگذاری‌ها توضیح دهند. حجت‌الاسلام درویشیان با اشاره به اینکه بازرسی ویژه به محض اطلاع از واگذاری‌های خارج از ضوابط۳۴ دستگاه خودروی «هایما» به مدیران ایران خودرو، موضوع را پیگیری کرد، اظهار کرد: با مسئولان مربوطه از جمله وزارت صمت مکاتبه کردیم و از آنان توضیح خواستیم که واگذاری‌ها چه میزان بوده و بر اساس چه ضوابطی انجام شده‌ است. وی با بیان اینکه موضوع با جدیت در حال پیگیری است تا مشخص شود کدام دستگاه‌ها متقاضی چه تعداد خودرو بوده‌اند، تأکید کرد: این درخواست‌ها از قوای مختلف بوده و گزارش جمع‌بندی بررسی‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید. حجت‌الاسلام درویشیان در پاسخ به اینکه در این پرونده دقیقاً چه کسی مرتکب تخلف شده، توضیح داد: ارزیابی این موضوع نیازمند بررسی دقیق ابعاد و مستندات است اما افراد و دستگاه‌های مختلف ممکن است درخواست‌هایی خارج از ضوابط داشته باشند، کسی که این درخواست را اجرا می‌کند، قاعدتاً مقصر است ولی درباره این موضوع هنوز نمی‌توان نظر قطعی داد و منتظر توضیحات مسئولان هستیم.
 منادی دموکراسی، سلطنت‌طلب از آب درآمد!
«حمید فرخ‌نژاد» بازیگر فراری، با انتشار تصویری از رضا پهلوی فرزند شاه مخلوع ایران از سلطنت پهلوی‌ها اعلام حمایت کرد و از مخاطبانش خواست تا صفحه او را دنبال کنند. این اقدام فرخ‌نژاد اگرچه مورد استقبال سلطنت‌طلب‌ها قرار گرفت، اما بسیاری از کاربران به آن واکنش نشان دادند. کاربران با یادآوری حرف‌هایی که فرخ‌نژاد در مورد دیکتاتوری بیان کرده بود، این سؤال را مطرح کردند که پدر و پدربزرگ رضا پهلوی در کدام انتخابات شرکت کردند و رأی آوردند که او بخواهد در ایران دموکراسی برقرار کند؟!

 وطن امروز
 علیرضا اکبری هیچ گاه معاون وزیر دفاع نبوده است
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با صدور اطلاعیه‌ای ضمن قدردانی از جامعه اطلاعاتی کشور و قوه‌قضائیه در برخورد قاطع با خائنان به امنیت ملی، اعلام کرد: علیرضا اکبری در هیچ دوره‌ای از وزارت دفاع، سابقه معاونت وزیر را نداشته است. در این اطلاعیه آمده است: از آنجا که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان یکی از ارکان اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران همواره آماج کید و حیله بوده و هست، مسؤولان این وزارتخانه در ادوار مختلف در فرآیند به‌کارگیری افراد با هدف مقابله با انحرافات و هجمه‌های ضد امنیتی دشمنان علیه خادمان ملت، همه همت خویش را به کار بسته‌اند. در ادامه این اطلاعیه با اشاره به پایان مسؤولیت نامبرده در سمت رئیس دفتر مطالعات دفاعی در سال ۱۳۸۱ و موافقت با درخواست بازنشستگی وی، آمده است:‌ علیرضا اکبری پس از جدایی از وزارت دفاع در روندی مغایر با فعالیت‌های گذشته با روی گرداندن از آیه شریفه «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَإِلَى رَبِّکَ فَارْغَبْ» به سابقه خویش پشت پا ‌زده و با گرفتار شدن در هوای نفس، آغازگر پرونده خیانت به نظام و ملت شریف ایران شد و در سراشیبی سقوط و انحطاط قرار گرفت.

 جوان
 رسوایی «بنیادی» براندازان
یک گروه هکری با هک ایمیل نازنین بنیادی به هزاران ایمیل ارسالی و دریافتی از او دست یافته که آن‌ها را منتشر کرده است. نازنین بنیادی، ایرانی‌تبار و یک بازیگر دست چندم فیلم در غرب بود که سازمان جاسوسی امریکا به عنوان اپوزیسیون ضدایرانی مطرح کرده است.بنیادی در ۲۶ ژوئن سال گذشته ایمیلی به پدرش ارسال کرده است. او در این ایمیل، از فحاشی‌ها و تخریب‌های سلطنت طلبان نسبت به خودش در فضای مجازی ابراز ناراحتی کرده است. وی درباره سلطنت طلبان می‌گوید: «نظرات منفی عمدتاً از سوی طرفداران پهلوی است. اکثر این اکانت‌ها (حساب‌های کاربری) واقعی است و نه متعلق به جمهوری اسلامی.» مهران بنیادی درباره سلطنت طلبان می‌گوید: «می‌دونم باباجون. من با این جماعت کار کردم؛ اونا [پهلوی و طرفدارانش]بدتر از حزب‌اللهی‌ها هستند. یکی از جنجالی‌ترین محتوا‌های منتشر شده، ایمیلی است که ۱۵ آگوست ۲۰۲۰ (۱۵ مرداد ۹۹) نازنین بنیادی به مازیار بهاری، سردبیر سایت ایران وایر ارسال کرده و آنجا می‌گوید که «کسی از ایرانیان حاضر در نیویورک و دی سی رو می‌شناسی که در سمت مدیر ارشد و به‌طور مستقیم با هادی قائمی، مدیر مرکز حقوق بشر ایران کار کند؟» و مازیار بهاری پاسخ می‌دهد که «خبرنگاران و فعالانی که من می‌شناسم اکثراً با اینترنشنال که مستقیم از طرف بن سلمان حمایت مالی می‌شود کار می‌کنند.»مازیار بهاری، سردبیر سایت ایران وایر در این ایمیل مستقیماً به حمایت مالی بن سلمان از تلویزیون تروریستی اینترنشنال اشاره می‌کند و برای چندمین بار دلیلی رو می‌شود که نشان می‌دهد حقوق اینترنشنالی‌ها از دربار سعودی تأمین می‌شود.
 ۶۰ شهید نتیجه فتنه اخیر دشمنان در کشور
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: ۶۰ شهید و بیش از ۵ هزار مجروح، نتیجه فتنه‌انگیزی دشمنان در حوادث اخیر کشور بود. سردار فدوی در مراسم گرامیداشت ۲۵ دی روز حماسه و ایثار مردم خوانسار در حسینیه رزمندگان این شهرستان گفت: یک دهم درصد مردم کشور خواسته یا ناخواسته در مسائل پیش آمده اخیر شرکت کردند که بسیاری از آن‌ها جذب دروغ‌های رسانه‌های معاند و بیگانه و فضای مجازی شده و گول خورده بودند. شهرستان‌ها و نقاطی در کشور داشتیم که حتی یک لحظه اسیر این هیاهو‌های کر‌کننده دشمن نشدند و در فتنه‌های اخیر حضور پیدا نکردند که خوانسار یکی از این شهر‌ها بود.
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: نفوذی‌ها و خائنان در کشور با احتکار کالا سبب گرانی و فشار اقتصادی به مردم شدند، ولی این نقص نیز به پشتوانه همین ملت ولایتمدار و همت دولت انقلابی به‌زودی برطرف خواهد شد. سردار فدوی با اشاره به اینکه در طول ۴۴ سال اخیر ملت با بصیرت ایران صحنه‌هایی را به تصویر کشیدند که در هیچ جای دنیا نمی‌توان دید گفت: تا وقتی که یاد شهدا در این کشور طنین‌انداز باشد و مردم با بصیرت کنار ولایت باشند و با تمام توان از کشور و میهن خود دفاع کنند تمام توطئه‌های دشمن ناکام می‌ماند.

 رسالت
 سکوت دموکرات‌ها و بایکوت خبری قتل معلم سیاه‌پوست در آمریکا
باوجود گذشت چند روز از انتشار تصاویر دردناک مربوط به قتل یک معلم جوان سیاه‌پوست به دست پلیس آمریکا که یادآور قتل فجیع جرج فلوید است دموکرات‌ها و رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا ترجیح داده‌اند سکوت کنند.
(۱۳ ژانویه، ۲۳ دی) رسانه‌های آمریکایی با انتشار ویدئویی دردناک از قتل یک مرد سیاه‌پوست جوان آمریکایی به دست پلیس ایالات‌متحده با شوکر خبر دادند. این حادثه روز سیزدهم ژانویه در محل یک تصادف ترافیکی رخ داد، زمانی که «کینان اندرسون» معلم ۳۱ ساله برای دیدار با بستگان خود در سال نوی میلادی به لس‌آنجلس رفته بود. در ۱۳ دقیقه تصاویر منتشرشده مربوط به دوربین لباس پلیس، وحشیگری نیروهای پلیس لس‌آنجلس حین بازداشت اندرسون و بارها استفاده از شوک الکتریکی دیده می‌شود. چند مأمور پلیس او را روی زمین نگه‌داشته‌اند و یک مأمور آرنج خود را همراه با وزن بدنش روی گردن قربانی جدید پلیس آمریکا فشار می‌دهد. او بعد از بازداشت به بیمارستان منتقل می‌شود اما براثر ایست قلبی جان خود را از دست می‌دهد.

 خراسان
 تساوی به ضرر زن است
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهورگفت: درنشست سال قبل سازمان ملل، مدیر اجرایی بخش زنان پرسشی را مطرح کرد که چرا شما برابری زن و مرد را نمی‌پذیرید؟ در پاسخ گفتم تساوی یعنی زن و مرد در هزینه‌ها مشارکت داشته باشند و به طور یکسان بار و فشار زندگی را تحمل کنند درحالی که این تساوی در جسم آن ها وجود ندارد و از این رو تساوی به ضرر زن است، اما عدالت، تقسیم کار، تقسیم مسئولیت و قرار دادن زن و مرد در جایگاه خود کمک کننده است.
 روحانی دایم با ناطق نوری و خاتمی دیدار می‌کند
محمود واعظی، چهره نزدیک به حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم و دوازدهم می گوید: هر حزبی تلاش می کند در جایگاه های تصمیم گیری در کشور حضور داشته باشد تا بتواند هم نظراتی را که با مردم در تماس است و هم نظرات موشکافانه خود را مطرح کند. بخش هایی از گفت و گوی واعظی را در ادامه می خوانید:امیدوارم که برای انتخابات مجلس دوازدهم سیاست ها تغییر کند و مجلسی داشته باشیم که نمایندگان تفکرات مختلف در آن حضور داشته باشند. اگر چنین انتخاباتی انجام شود قطعا حزب اعتدال و توسعه فعال خواهد بود. اکنون هم جلسات مختلف دفتر سیاسی و شورای مرکزی برگزار می شود و درباره آینده هم صحبت می شود. درزمینه اعتراضات و ناآرامی های اخیر هم جلساتی برگزار و پیشنهادهایی به جاهای مختلف داده شده است.هنوز وارد مرحله انتخاب نامزد نشده ایم و در حال فراهم کردن مقدمات هستیم. خبری که منعکس شد خبر درستی نبود، آقای روحانی هیچ جلسه ای برای بحث انتخابات نداشته است.روحانی بعد از پایان دولتش هیچ‌وقت جلسات خود را ترک نکرد و آن زمان که دفتر نداشت درمنزلش جلسه برگزار می شد.دلیلی نداشت این جلسات رسانه ای شود. روحانی مرتب با وزیران خود جلسه می گذارد و درباره موضوعات مختلف بحث و بررسی صورت می گیرد. این جلسات منظم و هفته ای دو سه جلسه برگزار می شود. مانند جلساتی که خودمان در ریاست جمهوری با دکتر روحانی برگزارمی کردیم که خبرش را منتشر نمی کردیم. مهم نتیجه آن بود.آقای روحانی با آقای ناطق خیلی ارتباط شان خوب است و همدیگر را همیشه می بینند و با آقای خاتمی هم ارتباط دارند.

 مردم سالاری
 دفاع نخست وزیر عراق از ادامه حضور نیروهای آمریکایی
«محمد الشیاع السودانی» در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» از حضور نیروهای آمریکایی در کشورش دفاع کرد و گفت: عراق همچنان به نیروهای خارجی حاضر در آن که اغلب آمریکایی هستند، نیاز دارد.السودانی با بیان اینکه «نابودی داعش مدتی طول خواهد کشید»، افزود: «حضور آنان (نیروهای ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا) همچنان مورد نیاز است.» وی خواستار برقراری روابطی در سطح روابط عربستان و دیگر کشورها با آمریکا شد و اعلام کرد که دولت عراق در نظر دارد ماه آینده هیئتی بلندپایه را به واشنگتن اعزام کند. السودانی گفت: ما به نیروهایی که در داخل خاک عراق بجنگند نیازی نداریم؛ چراکه تهدید عراق از نفوذ هسته‌های تروریستی از سوریه ناشی می‌شود. نخست وزیر عراق با تأکید بر اینکه آمریکا حدود ۲۰۰۰ سرباز را برای انجام آموزش و مشاوره در عراق مستقر کرده است، اظهار داشت که برقراری روابط دوستانه همزمان با ایران و آمریکا را ناممکن نمی‌داند.

 آرمان ملی
 بازداشت حمله‌کنندگان به آمر معروف
سرهنگ صیادی فرمانده انتظامی شهرستان بوشهر گفته است که در پی انتشار کلیپی از تعرض چند دختر بدحجاب به احدی از بانوان آمر به معروف در خیابان ساحلی بوشهر، پیگیری موضوع با هماهنگی قضائی در دستور کار پلیس قرار گرفت که پس از شناسایی، متهمان احضار و با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مرجع ذیصلاح قضائی معرفی و خودروی آنان نیز توقیف و به پارکینگ هدایت گردید.
 سفارت انگلیس بازهم خبر ساز شد
از ساعات پایانی یکشنبه تصویری در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که نشان می‌دهد سفرای خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان در تهران در حال بازدید از شعار نویسی بر روی دیوار سفارت انگلیس در تهران هستند. سفارت‌های آلمان و فرانسه در ایران تصاویر جدیدی از سفرای خود به‌همراه سفیر انگلیس منتشر کردند که در مقابل سفارتخانه انگلیس در حالی که بر روی دیوار‌های آن شعارنویسی شده است، ایستاده‌اند.

 قدس
 اختصاص ۶۹ هزار میلیارد بودجه به سلامت
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور گفت: در لایحه بودجه سال آینده ۶۹ هزار میلیارد تومان برای حوزه سلامت و ۴۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح پزشک خانواده در نظر گرفته شده است. به گفته رحیم زارع، پیش‌بینی دولت برای منابع مالی ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم ۱۰۴ هزار میلیارد تومان به یارانه نان اختصاص می‌یابد.
 معافیت واردات مواد اولیه شیرخشک و دارو
رئیس جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد. قوانین «معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات‌پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده»،«اصلاح مواد (۱۸۰) و (۱۸۲) آیین‌نامه داخلی مجلس»و «قانون موافقت‌نامه بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)» مواردی هستند که روز گذشته توسط آیت الله رئیسی ابلاغ شد.
 وزیر دفاع آلمان کناره‌گیری کرد
«کریستین لامبرشت» وزیر دفاع آلمان پس از هفته‌ها انتقاد از وی به دلیل عملکردش، رسماً استعفای خود را اعلام کرد. این اقدام پس از افزایش انتقادها از وی در مدیریت نوسازی ارتش آلمان و ارسال تسلیحات به اوکراین انجام شده است. او همچنین به دلیل پیام خود درباره جنگ اوکراین در سال جدید که صدای آتش‌بازی سال نو میلادی در پس‌زمینه آن به گوش می‌رسید، مورد انتقادات زیادی قرار گرفته بود. شبکه بلومبرگ این اقدام را ضربه‌ای به دولت اولاف شولتز صدراعظم آلمان تلقی کرد.

 اعتماد
 برجام نمرده اما در بن‌بست است
پیتر استانو، سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا گفت: «توافق هسته‌ای ایران مطمئنا در این مرحله نمرده است اما ما در مذاکرات در بن‌بست هستیم.» او گفت: «هدف ما در این شرایط این است که جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا، بر بن‌بست موجود غلبه کند.» وی افزود: «شرایط آسان نیست و ما با وزیر امور خارجه ایران و سایر شرکت‌کنندگان در توافق به تعهد خود ادامه می‌دهیم تا پیش برویم و پاسخی قطعی در مورد امکان ادامه حیات برجام داشته باشیم.» وی با تکرار ادعاهای ضدایرانی تاکید کرد: «شرایط همراه، مانند ادامه ظلم و سرکوب معترضان، اجرای احکام اعدام و حمایت نظامی از روسیه، جو و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. اما نماینده عالی، به عنوان هماهنگ‌کننده، همچنان مشغول است و با تیم خود برای ببینیم آیا و چگونه می‌توانیم جلو برویم.»
 احضار سفیر ایران به وزارت خارجه آلمان
سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد دوشنبه آنالنا بائربوک وزیر خارجه این کشور سفیر ایران در برلین را برای بار دوم در یک هفته به دلیل ادعای «نقض گسترده حقوق بشر و موج اعدام‌ها» توسط تهران احضار کرد. به نوشته رویترز، کریستوفر برگر سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: «می‌توانم تایید کنم که سفیر ایران به جلسه‌ای در وزارت خارجه احضار شد.» احضار سفیر ایران در برلین بعد از اعدام علیرضا اکبری تبعه ایرانی- بریتانیایی (جاسوس انگلیس) انجام شده است.

اخبار خبرگزاری ها و سایت‌های خبری

طلاب هیچگاه نباید از تبلیغ غافل شوند
فارس/ آیت الله استادی در آیین افتتاحیه کتابخانه تخصصی علوم حدیث ،توسل به حضرات معصومین  و استمرار ارائه کارهای متداول طلبگی برای طلاب را لازمه تاثیرگذاری در جامعه دانست و گفت: طلبه نباید پس از آنکه به علمیت دست یافت از کارهایی که سابق در حوزه تبلیغ دین داشته دست بردارد.عضو جامعه مدرسین درادامه با اشاره به روایتی از حضرت رسول  بیان داشت: هرکسی که ایمان به خدا و پیامبر دارد باید یا سخن خیر بگوید و یا سکوت کند.وی افزود: در یکی از آثار آقای طباطبایی خواندم که ملایی کامل کار را درست نمی کند و کار با توسل درست می‌شود. آیت الله اراکی تمام ظهرها از خانه تا حرم پیاده به نماز می آمدند. آنجا به ضریح می چسبید و صحبت می کرد. می گفت شما طلبه هم که شدید، حرم را از یاد نبرید. اگر روضه می رفتید حالا هم بروید. سواد شما سبب دوری شما از این مباحث نشود.

علوم حدیث «مادر علوم» دینی است
حوزه/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در آیین افتتاحیه کتابخانه تخصصی علوم حدیث در قم علوم حدیث را «مادر علوم» دینی نامید و گفت: تفسیر قرآن، فقه، اخلاق و تاریخ از علوم حدیث بهره‌مند می‌شوند. آیت الله حسینی بوشهری همچنین با اشاره به اینکه همت بلند نشانه روح بزرگ آدمی است با بیان این که انسانهای با همت، کارهای بزرگ را انجام می دهند و کار بزرگ، سبب تحسین و تکریم ملتها و امتها را فراهم می کند بیان داشت: هرکسی از لحاظ معنویت و مادی به جایی رسیده است، دارای همت بلند بوده است. خودسازی و جهاد با نفس چیزی جز همت بلند نمی‌طلبد. اساسا اگر بخواهیم شجاعت را نیز تعریف کنیم، باید همت والا و بالا تعریف کنیم. لذا در جنگ اراده‌ها، اراده‌ای که بالاتر از سایر اراده‌هاست، پیروز می‌شود.وی در ادامه تأسیس کتابخانه علوم حدیث را حاصل همت بلند دفتر آیت الله العظمی سیستانی دانست و تصریح کرد: در زمانه و زمان ما انسانهایی با همت و اراده استوار، کارهای بزرگ و ماندگار انجام می‌دهند. مجموعه تحت زعامت آیت الله العظمی سیستانی و دفتر ایشان در ایران که به دست حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی اداره می‌شود و مدیر این کتابخانه، حجت الاسلام والمسلمین معراجی همه دارای همت بلند برای انجام کارهای بزرگ هستند.

چهره‌های هنری، ورزشی و سیاسی همه باید در چارچوب قوانین عمل کنند
رسا/ وزیر کشور،در مورد بازگشت چهره‌های تلویزیونی که در حمایت از اغتشاشات از رسانه ملی خداحافظی کرده بودند به این رسانه، گفت: همه باید خودشان را متعهد به قوانین بدانند و در چارچوب آن عمل کنند و این مساله برای همه شهروندان صادق است؛ اعم از مجریِ رسانه، هنرپیشه، ورزشکار، سیاستمدار و همه باید در چارچوب قوانین عمل کنند.وحیدی افزود: طبیعتا اگر کسی در چارچوب قوانین عمل نکرد این وظیفه برهمگان است که علاوه بر اینکه از او بخواهند در چارچوب قانون عمل کند دستگاه قضائی هم در زمان مناسب به وظیفه‌اش عمل کند و آنها را مورد خطاب قرار دهد؛ در همین راستا اگر توبیخ یا مجازاتی لازم است آن را اعمال کند، این موارد (حمایت چهره‌های تلویزیونی از اغتشاشات) هم شامل آنهاست.

سال آینده مشکل قطعی گاز نخواهیم داشت
تسنیم/ وزیر نفت با اشاره به عواملی چون قطعی گاز سواپ ترکمنستان که موجب افت فشار گاز در جنوب خراسان رضوی شد، گفت: قول می‌دهیم با تدابیر دولت سال آینده مشکل قطعی گاز نداشته باشیم. اوجی ادامه داد: مردم یادشان است که در سال ۱۳۹۹ در زمستان، مشکل قطعی برق و قطعی گاز داشتیم، وزارت نفت در بدو شروع کار دولت سیزدهم به صورت جهادی یکسری اقدامات کوتاه مدتی را شروع کرد که زمستان ۱۴۰۰ مردم دچار قطعی گاز نشوند، از جمله کار‌های اساسی و مهمی که از سال گذشته شروع کردیم که امسال هم ادامه دارد یکی بحث تولید حداکثری از میادین بود.

مرگ‌ومیر کرونا در ۳ ماه گذشته تک‌رقمی بوده است
تسنیم / وزیر بهداشت گفت: طی سه ماه اخیر مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا در ایران تک رقمی بود و طی ۱۵ روز نیز مرگ و میر به صفر رسید. عین‌اللهی در نشست «هم‌اندیشی بانوان نظام سلامت» اظهار کرد: بر خلاف تبلیغات منفی دشمنان جمهوری اسلامی، بعد از انقلاب استعدادهای بانوان شکوفا شد و میزان این شکوفایی با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. به عنوان مثال پیش از انقلاب فقط ۳۵۰۰ پزشک زن داشتیم و هم اکنون ۶۶ هزار پزشک زن داریم.

اقدام انگلیس در تعرض به امنیت ملی ایران، با پاسخ قاطع اطلاعاتی و قضائی مواجه شده است
تسنیم/ سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعاها و اظهارات بی‌اساس مقامات انگلیسی در خصوص اعدام جاسوس کشورشان، در صفحه توئیتر خود نوشت: اقدام انگلیس در تعرض به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، با پاسخ قاطع اطلاعاتی و قضائی ایران مواجه شده است. سر و صدای رژیم انگلیس و حمایت برخی مدعیان حقوق بشر در اروپا از لندن، نشان دهنده قانون‌گریزی و قانون شکنی آنان است.کنعانی افزود:رژیم انگلیس که عضو خانواده سطنتی اش کشتن ۲۵ انسان بی گناه را در حذف مهره شطرنج می بیند و از آن شرمنده هم نیست، همراه با کسانیکه چشم بر این جنایت جنگی پوشیده اند، صلاحیت موعظه دیگران درباره حقوق بشر را ندارند.

عقب نشینی لندن از هیاهو درباره سپاه
ایرنا/ فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: روند بررسی تروریستی نامیدن سپاه «به‌عنوان قدرتمندترین شاخه نظامی ایران»، توسط وزارت کشور انگلیس آغاز شده اما هنوز «هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است زیرا در داخل دولت بحث هایی در مورد نحوه اجرای این اقدام وجود دارد.این نشریه انگلیسی افزود: به گفته مقاماتی که در جریان مذاکرات داخلی دولت قرار دارند، یک اضطرابی در وزارت امور خارجه انگلیس نسبت به شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی وجود دارد.طبق ادعای فایننشال تایمز، وزارت امور خارجه انگلیس نگران اقدام تلافی‌جویانه تهران علیه اتباع دوتابعیتی انگلیس و ایران است و بر همین اساس بعید است که شناسایی سپاه تصمیمی قریب الوقوع باشد.

تلاش سئول برای لاپوشانی اتهام‌زنی رئیس جمهور کره جنوبی به ایران
فارس/ یک مسئول در وزارت خارجه کره جنوبی در تلاش برای لاپوشانی اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور این کشور، گفت سئول خواستار تقویت بیش از پیش روابط دوجانبه دوستانه با تهران است.اتهام‌زنی «یون سوک یول» رئیس جمهور کره جنوبی به جمهوری اسلامی ایران حین سفرش به امارات عربی متحده، وزارت خارجه سئول را برای لاپوشانی آن به دردسر انداخت.یک مسئول در وزارت خارجه کره جنوبی بامداد سه‌شنبه در تلاش برای آنچه که «رفع هرگونه سوء تفاهم» حول اظهارات یون علیه ایران توصیف شده، مدعی شد این اظهارات حین تشویق نظامیان سئول و برای توضیح وضعیت امنیتی پیچیده منطقه بیان شده است. این مقام – که نام یا سمتش اعلام نشد، گفت: «دولت کره [جنوبی] تمایل دارد روابط دوجانبه دوستانه با ایران را که محکم هستند، بیش از پیش توسعه دهد».رئیس جمهور کره جنوبی شامگاه دوشنبه طی سخنرانی برای نظامیان این کشور در امارات ادعا کرد: «امنیت کشور برادر ما امنیت ما است. دشمن امارات، تهدیدآمیزترین کشور یعنی ایران است و دشمن ما کره شمالی است… ما با امارات در وضعیت مشابهی قرار داریم».

وزارت اطلاعات مبارزه با عناصر نفوذی را در دستور کار دارد
مهر/ وزیر اطلاعات با بیان اینکه اشراف اطلاعاتی و توانمندی‌های دستگاه‌های اطلاعاتی متکی به گزارشات مردمی است گفت: این وزارتخانه مبارزه با عناصر نفوذی را در دستور کار دارد.حجت الاسلام و المسلمین خطیب در شورای تأمین استان کرمان با اشاره به انواع شرارتهای دشمن علیه انقلاب اسلامی و تاکید براینکه برای چندمین بار برای آنها مسجل شد هیچ جایگاهی در بین مردم ندارند و با شکست مواجه شده‌اند افزود: دشمن با یک جنگ جهانی رسانه‌ای به دنبال در هم شکستن استقامت مردم ایران است و با همکاری مردم و هم افزایی نیروهای نظامی، انتظامی، قضائی و امنیتی تحت تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب شاهد شکست دشمن هستیم.وی گفت: بایستی خدمات نظام برای مردم تبیین شوند و در این بین نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی قابل توجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *