ارائه گزارش کمیسیون نقش روحانیت و حوزه های علمیه در تبیین و تقویت امور تبلیغی و اجتماعی توسط آیت الله غروی

 آیت الله سید محمد غروی رییس کمیسیون نقش روحانیت و حوزه های علمیه در تبیین و تقویت امور تبلیغی و اجتماعی، در نوبت عصر نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد گزارش این کمیسیون را تشریح کرد.

 
وی از تهیه پیش نویسی از مطالب مطرح شده در این کمیسیون خبر داد و گفت: این کمیسیون مصوباتی داشت، در بخش چالش ها دو زیستی بودن روحانیت یکی از مشکلات اصلی عرصه تبلیغ است.  تطبیق رویدادهای زمان با ظهور می تواند ایمان جوانان را هدف قرار دهد.
 
آیت الله غروی با اشاره به این که مساجد بسیاری خالی از روحانی است، گفت: ما انرژی جوانی طلاب را در سطح حوزه درگیر کرده و آنها را برای تبلیغ آماده نمی کنیم.
 
وی اضافه کرد: از دیگر نکاتی که در کمیسیون به آن اشاره شد ساخت سریال ها و فیلم ها با مضامین اجتماعی و عدم اشراف حوزه به این فیلم ها به ویژه فیلم هایی که درباره روحانیت است و بعضا افرادی در آن نقش روحانی را بازی می کنند که جلوه خوشایندی ندارد و اینها باید زیر نظر روحانیت باشد و متاسفانه با وجود این که نامه نوشته شده، اما به آن عمل نمی شود.
 
آیت الله غروی عدم سازماندهی امر اعزام تبلیغ را یکی دیگر از مشکلات دانست و افزود: رشد علمی مبلغان نسبت به رشد علمی جامعه تناسب لازم را ندارد.
 
وی عدم آموزش مناسب در حوزه جهت تبلیغ را یک مشکل دیگر عنوان و تصریح کرد: هرچند کارهای خوبی در این زمینه شده اما کافی نیست، گسترش ناهنجاری ها نیز دلالت بر عدم کفایت برنامه ریزی در این عرصه دارد.
 
آیت الله غروی با بیان این که معنویت در حوزه ها باید تقویت شود، گفت: یکی دیگر از نکاتی که در کمیسیون روی آن تاکید شده، لزوم حمایت مراجع و بزرگان از مبلغان است. نکته دیگر غفلت از منکرات فضای مجازی، ماهواره ها و دیگر رسانه ها است.
 
وی با بیان این که در کمیسیون راهکارها و پیشنهادات خوبی برای ارتقای تبلیغی و فرهنگی تبیین شده است، گفت: مبلغان باید اطراف مساجد را جزو مسجد تلقی کنند.
 
آیت الله غروی گفت: برای طلابی که در قم از پویایی علمی خاصی برخودار نیستند باید تمهیداتی اندیشیده شود تا آنها به تبلیغ اهتمام داشته باشند.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یافتن راهکارهایی برای جرائمی که دارای فراوانی بیشتری هستند را مهم ارزیابی کرد و گفت: دولت موظف است در حوزه دین بودجه کافی در نظر بگیرد.
 
وی اضافه کرد: یکی از موارد دیگری که بر آن تاکید شده، تهیه شناسنامه تبلیغی برای مناطق با توجه به ظرفیت ها و نیازهای آنها است.
 
آیت الله غروی با بیان این که روحانیان وزین و فاضل باید در مجلس افزایش پیدا کنند، گفت: متاسفانه این مساله قدری کاهش پیدا کرده و مجلس از حضور روحانیان خالی شده است.
 
وی افزود: در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر نیز روحانیت باید نقش نخست را ایفا کند و دیگران را هم برای انجام این فریضه فعال کنند.
 
عضو جامعه مدرسین با بیان این که ترویج شبهات یکی از منکرات است، گفت: امر به معروف دخالت در امور دیگران محسوب می شود در حالی که باید این باور تغییر کند.
 
آیت الله غروی کنترل کتب مدارس اهل سنت و جلوگیری از تدریس کتب وهابیت در این مدارس را از دیگر مواردی دانست که در کمیسیون نقش روحانیت و حوزه های علمیه در تبیین و تقویت امور تبلیغی و اجتماعی مطرح شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *