آیت الله العظمی سبحانی: امر به معروف و نهی از منکر با آزادی افراد هیچ گونه منافاتی ندارد

 حضرت آیت الله العظمی سبحانی در نوبت عصر نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد، با تقدیر از برگزار کنندگان این اجلاسیه باشکوه، تصریح کرد: آیات قرآن درباره امر به معروف و نهی از منکر بسیار فراوان است.

 
وی افزود: گاهی اوقات کسانی هستند که در ضروریات می خواهند شبهه ایجاد کنند و با انجام مغالطه در این راستا به آیاتی از قرآن استناد می کنند که هیچ ربطی به موضوع ندارد.
 
آیت الله العظمی سبحانی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر با آزادی و حریت که اسلام مدافع آن است، هیچ گونه منافاتی ندارد، گفت: آزادی دو نوع است، یک آزادی مطلق که انسان به هیچ چیز پایبند نباشد، این نوع آزادی در دنیا پیدا نمی شود و باید آن را در جنگل یافت.
 
ایشان افزود: یک قانون نیز در چارچوب اصول و قوانین مصوب است؛ بنابراین امر به معروف و نهی از منکر کوچک ترین منافاتی با آزادی و حریت انسان ندارد.
 
آیت الله العظمی سبحانی تاکید کرد: هیچ دولتی اجازه نمی دهد به بهانه آزادی، مواد مخدر در جامعه توزیع شود و دیگر ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی گسترش یابد؛ بنابراین امر به معروف و نهی از منکر دعوت به عمل قوانین و محترم شمردن آن است.
 
معظم له افزود: اگر دست انسان خطاکار و گناهکار که مرتکب خلاف می شود را نگیریم و او را هدایت نکنیم تمام جامعه را مبتلا می کند.
 
این مرجع تقلید تاکید کرد: قوه مجریه در اسلام آمرین به معروف و ناهی از منکرند، تمام وزارتخانه هایی که در کشور و جاهای دیگر است، اگر جنبه اجرایی دارند از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر هستند.
 
وی افزود: اخیرا امر به معروف و نهی از منکر دائره خاصی برای خود گرفته است، بنابراین اسلام همان گونه که قوه مقننه و اجرایی دارد، قوه قضاییه نیز دارد، اسلام از نظر تشکیل دولت به تمام معنا جامع است.
 
آیت الله العظمی سبحانی تاکید کرد: تا زمان مرحوم شهید اول مساله امر به معروف و نهی از منکر در کتب فقهی فراوان است، از آن زمان به این طرف کمتر راجع به آن بحث شده است.
 
وی اضافه کرد: در دو جنبه فردی و اجتماعی باید مساله امر به معروف مورد مداقه جدی قرار گیرد؛ امر به معروف فردی حدود و شرایطی دارد و در همان محدوده که شامل قلب و زبان است می شود؛ اما امر به معروفی که وظیفه قوه قاهره و دولت است موضوع دیگری است و اسلام احکام و شرایط آن را نیز بیان کرده است.
 
آیت الله العظمی سبحانی یادآورشد: در جنبه نخست همه ما آن را در سخنرانی ها و منابر بیان کرده ایم که باید چه شرایط و معیارهایی داشته باشد، اما در جنبه دوم من معتقدم این گونه اجلاسیه ها فرصتی برای تبیین، بحث و تبادل نظر درباره آن است.
 
این مرجع تقلید به اهمیت مساله امر به معروف و نهی از منکر اشاره و تصریح کرد:  کسانی که در جامعه می گویند ما در مقابل خطاکاران سکوت می کنیم متوجه آیات قرآن باشند حتی انسان ساکت در قبال گناه با خطاکار شریک است.
 
ایشان با تاکید بر این که ماهواره ها درصدد معرفی ضد ارزش ها به عنوان ارزش و منکرات به عنوان ارزش ها هستند، گفت: ماهواره ها به عناوین مختلف در صدد از بین بردن ارزش ها هستند.
 
آیت الله العظمی سبحانی ابراز کرد: متاسفانه یک فرد عمامه به سر در یکی از روزنامه ها می نویسد تفکیک جنسیت مال حمام است نه در دانشگاه و مدارس!
 
ایشان تاکید کرد: رسانه ها اگر گوینده و بازیگر را با یک وضعی نشان دهند که عملا گناه را در انظار مردم کوچک کند خود گناه است، طبیعتا باید نظارتی در این راستا صورت گیرد تا عملا اشاعه گناه صورت نگیرد.
 
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: منابر و مساجد اگر جاذبه و محتوا داشته باشند می شود از گناهان جلوگیری کرد.
 
ایشان با بیان این که الان امر به معروف در دائره کسانی است که می خواهند اخلاق مردم را عوض کنند و دزدان اخلاق مردم هستند، گفت: کسانی هم هستند که سارق عقاید مردم به شمار می آیند؛ تا ما دامی که برخی کتاب ها در مدارس تدریس می شود منکر گسترش خواهد یافت.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *