خبر روز ۱۴۰۱/۱۰/۲۰

**بیانیه حزب‌الله لبنان: امام خامنه‌ای پیشوای یک امت است** رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مردم قم: اغتشاشات قطعا خیانت و با هدف از بین بردن نقاط قوت بود** آیت‌الله عبداللهی: ولایت فقیه محور وحدت و اقتدار جامعه است** رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه: لایحه برنامه هفتم و جداول بودجه به‌زودی به مجلس ارسال می‌شود** سخنگوی وزارت خارجه: مذاکرات از طریق کانال‌های ذی‌ربط در حال انجام است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 مذاکرات از طریق کانال‌های ذی‌ربط در حال انجام است
کنعانی درباره سفر دبیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران که قرار بود بعد از تعطیلات سال نوی میلادی انجام شود، عنوان کرد: همکاری بین ایران و آژانس در حال انجام است و اطلاعی در مورد سفر اقای گروسی ندارم و نمی‌توان خبر جدیدی بدهم. وی همچنین درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت:‌ دو طرف در کانال‌های ذی‌ربط در حال مذاکره هستند که این خواست دو طرف است. سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر این‌که مذاکرات برجام از دستور‌کار آنها خارج شده است، اظهار کرد: این‌که مقامات آمریکا برای رژیم صهیونیستی درباره ایران گفت‌وگو کنند، رخداد جدیدی نیست و متاسفانه سیاست خارجی آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران گروگان صهیونیست‌ها و رژیم‌صهیونیستی است. وی با یادآوری این‌که موضوع هسته‌ای تنها موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: توافق یک مسیر دوجانبه است؛ کشوری هم که نقض تعهد کرده رژیم آمریکاست. کشوری که باید پاسخگو باشد و در مقام متهم و پاسخگویی توضیح بدهد دولت آمریکاست.
 اتفاقات چند ماه اخیر یک جنگ جهانی بود
فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به حوادث اخیر کشور عنوان کرد: دشمنان در چند ماه گذشته در یک فتنه و جنگ جهانی می‌خواستند مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فعالیت اقتصادی مردم را تعطیل و کشور را به آشوب بکشند‌. اما جوانان، زنان و دختران ایران با آنها همراهی نکردند و نقشه‌های آنها را به شکست کشاندند.‌وی با اشاره به مجاهدت‌ رزمندگان و شهدا در در دفاع از امنیت کشور بیان کرد: شهدا نه تنها در این حوادث اخیر بلکه در جای‌جای مرزهای کشور با ایستادگی در برابر دشمنان و نثار جان خود، زیباترین سرمایه خود را دادند تا ما امروز با عزت زندگی کنیم. سرلشکر سلامی با اشاره به جنایات آمریکا در عراق و افغانستان گفت: این‌که بعضی شیپور بیگانه می‌زنند و جوانان را به میدان آشوب دعوت می‌کنند به این دلیل است که می‌خواهند ایران را به ویرانه‌ای تبدیل کرده و از پیشرفت کشور جلوگیری کنند یعنی مشابه همان کاری که با عراق، سوریه، یمن و افغانستان کردند.

 همشهری
 اعتصاب ۷هزار نفری پرستاران در نیویورک
هزاران پرستار در نیویورک آمریکا روز دوشنبه با اعلام اعتصاب دست از کار کشیدند. اعتصاب این پرستاران پس از به بن‌بست رسیدن گفت‌وگوهای کاری بر سر قرارداد حقوق و دستمزد صورت گرفته است. رویترز به نقل از انجمن پرستاران ایالت نیویورک نوشته است: بیش از ۷هزار پرستار برای شرکت در این اعتصاب در ۲بیمارستان نیویورک تجمع کرده‌اند. ماریو سیلنتو، رئیس اتحادیه‌های کارگری در ایالت نیویورک گفت: «رفتار بیمارستان‌ها با این پرستاران نشان می‌دهد که تمام تعریف و تمجیدها از کادر درمان در دوره همه‌گیری کرونا توخالی بوده است.» این در حالی است که همزمان بیمارستان‌های نیویورک در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که با افزایش ۱۹.۱درصدی دستمزد پرستاران موافق هستند و این موضوع را نیز به اطلاع پرستاران رسانده‌اند. اما مسئله این است در این بسته‌های پیشنهادی همه خواسته‌های پرستاران گنجانده نشده است؛ موضوعی که باعث آغاز اعتصاب پرستاران شده است.
 غلات اوکراین را به آفریقا می‌رسانیم
اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود ۴۶ درصد محصولات کشاورزی از بنادر اوکراین به کشورهای اروپایی منتقل می‌شود، به‌جای اینکه به‌دست کشورهایی برسد که به آنها نیاز دارند. ما فعالانه برای تامین محصولات کشاورزی از طریق کریدور غلات به فقیرترین کشورهای آفریقایی کار خواهیم کرد.
 علیه اسرائیل وارد عمل می‌شویم
مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین گفت: سازمان آزادی‌بخش فلسطین در حال بررسی همه گزینه‌ها برای پاسخ به تحریم‌های جمعی اسرائیل است و قطعا ظرف این هفته تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد. ما با تصمیمات اسرائیل به‌عنوان نوعی مجازات دسته‌جمعی علیه فلسطینی‌ها و رهبری آنها برخورد می‌کنیم.

 کیهان 
 اغتشاشات قطعا خیانت و با هدف از بین بردن نقاط قوت بود
رهبرمعظم انقلاب در دیدار جمعی از مردم قم: عده ای اینطور وانمود میکردند که افراد حاضر در اغتشاشــات مخالف ضعف های مدیریتی و اقتصادی کشورهستند، در حالی که برعکس، هدف آنها برطرف کردن ضعف ها نبود بلکه هدفشان از بین بردن نقاط قوت کشور بود. دســت دشمن خارجی در این حوادث کاملا عیان بود و اینکه تا گفته می شــود دخالت دشمن خارجی، عده ای آن را انکار می کنند و میگوینداین حوادث تقصیر شما است، صحیح نیست.
مهمترین وسیله دشمن در این اغتشاشات کار تبلیغاتــی و وسوســه از طریق فضای مجازی و رســانه های غربی، عربی و عبری بود.
در اینکه مشــکل اقتصادی و معیشــتی وجود دارد شکی نیست اما آیا این مشکل با آتش زدن ســطل زباله و اغتشاش خیابانی حل میشود؟ بدون تردید این کارها خیانت است و دستگاههای مســئول نیز با خیانت، برخورد جدی و عادلانه می کنند.
چنــد روز قبل از ۱۹ دی، کارتر در تهران و در حالت مستی، ایران را جزیره ثبات نامیده بود اما این حمایــت نتیجه ای نداد چرا که به فرموده قرآن، نتیجه اتکا به نیروی کفر چیزی جز شکست نیست.
حضرت آیــت الله العظمی خامنه ای کتمان یا کمرنگ کردن ایــام الله و حوادث تاریخی را راهبرد جریان باطل دانســتند و فرمودند: برخلاف قرآن که همه را به یاد و ذکر ایام الله و حوادث عظیــم فرا می خواند، جریان باطل میخواهد از نورافشــانی و هدایت بخشــی این گونه ایام جلوگیــری کند که تلاش برای کمرنگ کردن یــا کتمــان روزهایی مانند۲۲ بهمن، ۲۹ بهمن، ۱۹ دی، ۹ دی، تشــییع شهید سلیمانی و تشــییع شهید حججی، نمونه های این تلاش است.
ایشان در بخش پایانی سخنانشان به دو مسئله دیگر نیز اشاره کردند. مسئله اول تأکید مجدد بر «جهاد تبیین» بود که در این زمینه گفتند: در رأس نقشه‌های بدخواهان، تبلیغات و به قول خودشان پروپاگاندا است که علاج آن، تبیین صحیح حقایق از زبانهای مختلف و با ابتکار و نوآوری است چرا که راه برطرف کردن وسوسه تبلیغاتیِ اثرگذار بر ذهن جوان و نوجوان باتوم نیست بلکه تبیین و روشنگری است. نکته پایانی رهبرمعظم انقلاب، تأکید بر انجام شدن کارهای بزرگ و تحولی بود.
 خروش غیرتمندانه طلاب و روحانیون خراسان علیه نشریه هتاک فرانسوی و اعلام حمایت از ولایت فقیه
در پی اهانت نشریه فرانسوی شارلی ابدو به ساحت رهبر معظم انقلاب، اجتماع اعتراضی حوزویان خراسان در مدرسه علمیه نواب مشهد برگزار شد. در این تجمع بزرگ اعتراضی استادان، فضلا و طلاب حوزه علمیه خراسان و شرکت‌کنندگان با محکوم کردن اهانت سخیف نشریه فرانسوی شارلی ابدو به ساحت رهبر معظم انقلاب و مرجعیت شیعه، با سر دادن شعارهایی علیه آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل، بر تبعیت و حمایت قاطع خود از حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تاکید کردند. حوزویان خراسان از دستگاه‌های مسئول انقلاب اسلامی خواستند در برابر این اقدام توهین‌آمیز واکنش مناسب نشان دهند تا ماهیت و اهداف پلید گردانندگان این نشریه کینه‌توز‌، بیش از پیش برای مردم به ویژه مسلمانان جهان عیان شود.

 ایران 
 رئیس‌جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی بر کنترل قیمت‌ها تأکید کرد
اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در جلسه یکشنبه شب این ستاد، گزارش بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره رشد شاخص‌های اقتصادی کشور در عرصه تولید و اشتغال را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. در این جلسه که به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، گزارش‌هایی در زمینه رشد اقتصاد ایران، تولید و اشتغال ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا گزارش بانک مرکزی درباره رشد ۳ درصدی اقتصاد ایران در نیمه نخست امسال ارائه شد. براساس این گزارش، گروه نفت با ۶.۶ درصد، صنایع و معادن با ۳.۸ درصد، خدمات با ۲.۶ درصد و گروه کشاورزی با ۱.۱ درصد بیشترین میزان رشد را در شش ماه نخست امسال داشته‌اند.
در این گزارش همچنین اعلام شد، در تابستان ۱۴۰۱ برخی زیرگروه‌ها از جمله حمل و نقل و انبارداری با ۱۵.۹ درصد و صنعت با ۸.۷ درصد رشد کم‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند. در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش تولید و مدیریت بازار خودرو گزارش داد. بر مبنای این گزارش، در مدت ۹ ماه، ۸۷۶ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشته است. رئیس جمهور در این جلسه همچنین کنترل قیمت و رعایت حقوق مصرف‌کننده در کنار رشد تولید را ضروری دانست.
 تأکید بر استناد به برنامه هفتم در احکام شورایعالی انقلاب فرهنگی
چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. مخبر در این جلسه با اشاره به اهمیت، حساسیت و نقش گسترده فرهنگ در توسعه کشور، بر لزوم توجه جدی به مسائل فرهنگی در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور تأکید کرد. وی با اشاره به حضور صاحب‌نظران و متولیان اصلی بخش فرهنگ در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی، از دبیر این شورا خواست با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه کشور در حال تدوین است، احکام فرهنگی لازم را با نگاه آمایش فرهنگ و شجاعانه و بدون درنظر گرفتن ملاحظات غیر ضروری احصا کند تا در برنامه هفتم توسعه گنجانده شود.
 تحلیل وبگاه نیروی دریایی امریکا از ناو پهپادبر ایران
وبگاه نیروی دریایی امریکا به‌تازگی در گزارشی به موفقیت ایران در تبدیل کشتی‌های تجاری به ناو هواپیمابر با قابلیت حمل پهپاد و بالگرد تمرکز کرد. «وبگاه نیروی دریایی امریکا» اخیراً عکس‌هایی از «کشتی شهید مهدوی» متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در یک اسکله شناور در «مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران» در بندرعباس نزدیک تنگه هرمز نشان داد. کشتی شهید مهدوی دست‌کم از سال ۲۰۲۲ در این اسکله شناور بوده و از یک کشتی تجاری به یک ناو هواپیمابر تبدیل شده است که می‌تواند پهپادها و بالگردهای بدون سرنشین را در خود جای دهد. این وبگاه نوشت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی ایران تاکنون بسیاری از کشتی‌های باری را به کشتی رزمی تبدیل کرده‌اند.

 وطن امروز
 معجزه آسیایی در حال شکل گرفتن است
قالیباف در افتتاحیه سیزدهمین نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی به میزبانی ترکیه گفت: امروزه آسیا به جایگاهی در جهان دست یافته است که می‌تواند نقش جدی و مهمی برای حل مشکلات جهانی ایفا کند. در سال‌های اخیر، آسیا از رشد و توسعه بالایی برخوردار بوده که این واقعیت در حال محقق ساختن «معجزه آسیایی» است. رئیس مجلس در این اجلاس آسیایی گفت: ما نیازمند تحقق یک نظم بین‌المللی جدید و عادلانه هستیم که آسیا الهام‌بخش و سرچشمه اصلی آن باشد. در این راستا مهم است که به ایده چندجانبه‌گرایی، به عنوان یک الگوی همکاری آسیایی متعهد بمانیم. در این راستا متعهد ماندن به اصول اساسی مانند احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها، حمایت از عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، احترام به حق انتخاب مستقل ملت‌ها و مخالفت موثر با یک‌جانبه‌گرایی و اشغالگری ضرورت دارد.

 جوان 
 خودم را وقف آرامش مردم می کنم
مراسم تکریم، معارفه فرمانده سابق و جدید کل انتظامی کشور با حضور شماری از مسئولان لشکری و کشوری در محل ستاد مرکزی فراجا برگزار شد. سردار رادان، فرمانده کل انتظامی کشور در این مراسم با اشاره به حسن اعتماد فرماندهی معظم کل قوا به وی در واگذاری این مسئولیت مهم گفت: از فرماندهی معظم کل قوا صمیمانه سپاسگزارم و از خدای عالم، قادر و مهربان فروتنانه درخواست می‌کنم مرا در این آزمون دشوار موفق و سرافراز فرماید.
وی افزود: آسایش و آرامش مهم‌ترین حق همه شهروندان با هر گرایش و مرام است و هیچ‌کس از چتر و خدمت و حمایت فراجا بیرون نیست و من با مقام معظم رهبری و با آحاد ملت شریف‌مان پیمان می‌بندم آنچه در توان دارم به کار گیرم و آسایش خود را مشتاقانه فدای آرامش شهروندانی کنم که یا همکیشان من یا همنوعان من هستند.

 خراسان 
 مردم در میدان دشمن بازی نکردند
سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت:جمعیت اندکی که به هر دلیلی فریب خوردند و به خیابان‌ها آمدند، کمتر از ۰.۳ درصد کشور بودند و این یعنی این که مردم تفاوت آشکار بین داشتن اعتراض را با اغتشاش و آشوب تشخیص دادند و در میدان دشمن بازی نکردند، همین مقدار آسیب‌هایی که طی این ۱۱۵ روز به امنیت و اقتدار کشور وارد شد، باید ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی شود.
 فوت محسن جعفری به دلیل مسمومیت با قرص برنج بوده است.
رئیس کل دادگستری البرزگفت:محسن جعفری راد که در اغتشاشات دستگیر شده بود طبق اظهارات خودش مستندساز بوده و با حضور در اغتشاشات می خواسته از بعضی صحنه‌ها فیلم برداری کند .او دو ماه قبل از بازداشتگاه آزاد شده؛ فوت وی به دلیل مسمومیت با قرص برنج بوده است.
 بابت قصور و تقصیرات احتمالی از مردم و رهبری پوزش می طلبم
سردار اشتری که از اسفند ماه ۱۳۹۳ رئیس پلیس کشور بود، در مراسم تکریم خود و معارفه سردار رادان به عنوان فرمانده جدید فراجا ، گفت: در طول این هشت سال گذشته حوادث کم‌نظیر و بی‌نظیری در کشور رخ داد که بحران‌های سال‌های ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۱، همه‌گیری کرونا و … از جمله این موارد است.وی برقراری ارتباط مداوم و منطقی با دولت، مجلس و قوه‌قضاییه را نیز از دستاوردهایش برشمرد و اظهار کرد: درکنار اقدامات انجام شده باید به دلیل نقص‌ها و نارسایی‌ها طلب حلالیت کنم. البته من آن چه را که در توانم بود، انجام دادم و خداوند نیز برابر توان هر فرد، از او انتظار دارد، با وجود این، بابت قصور و تقصیرات احتمالی از مردم و مقام معظم رهبری عذرخواهی می کنم و طلب حلالیت دارم.

 رسالت 
 دومین رزمایش چین اطراف تایوان در کمتر از یک ماه
همزمان با آغاز رزمایش‌های دریایی و هوایی گسترده چین اطراف تایوان باهدف مقابله با ترویج جدایی‌طلبی، تایپه نیز این اقدام پکن را محکوم کرده و خواستار حفظ صلح و ثبات در منطقه شد. فرماندهی حوزه شرقی ارتش چین اعلام کرد که رزمایش‌های مشترک دریایی و هوایی برای سنجش آمادگی رزمی و گشت‌زنی نیروهایش در آب‌ها و آسمان اطراف جزیره تایوان را آغاز کرده است. در بیانیه ارتش چین آمده است، این رزمایش‌ها – که برای دومین‌بار در یک ماه اخیر برگزار می‌شود – روی حملات زمینی و دریایی تمرکز داشته و هدف آن «مقابله قاطعانه با اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای خارجی و جدایی‌طلبان در تایوان » است.به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت دفاع تایوان نیز ضمن محکوم کردن اقدام پکن در برگزاری رزمایش‌های گسترده اطراف این جزیره، گفت ۵۷ که هواپیمای جنگی چینی را اطراف حریم هوایی خود شناسایی کرده است.دفتر ریاست منطقه تایوان بابیان اینکه چین به بهانه‌ها و اتهام‌زنی‌های بی‌اساس برای برگزاری این رزمایش‌ها متوسل می‌شود، گفت که حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان و منطقه شرق آسیا، مسئولیت مشترک پکن و تایپه است.

 مردم سالاری 
 تاکید ایران و ارمنستان بر استمرار گفت‌وگوها
وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با وزیر خارجه ترکمنستان، درخصوص موضوعات مورد اهتمام دو کشور با وی گفتگو و تبادل نظر کرد. امیر عبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی ابراز امیدواری کرد: با همکاری و تلاش دو طرف، شاهد گسترش بیش از پیش روابط دو کشور در همه زمینه‌ها باشیم. وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این تبادل نظر تلفنی بر استمرار گفتگوها برای توسعه مناسبات فی‌مابین تاکید کرد.
 رایزنی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و سوریه
«فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه و امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو و رایزنی کردند. دو طرف در جریان این تماس تلفنی روابط دوجانبه راهبردی بین دو کشور و هماهنگی بالایی که بین آنها در سطوح مختلف وجود دارد را مورد بحث و بررسی قرار دادند. فیصل المقداد همچنین از نقش مهم ایران در حمایت از پایداری مردم سوریه و کمک به سوریه از طریق نقش موثر آن در سطوح مختلف به ویژه در نشست‌های آستانه که دستاوردهایی در میدان به دست آورد، قدردانی کرد.
امیر عبداللهیان نیز در این تماس با اشاره به حمایت ایران از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه، بر تداوم هماهنگی و رایزنی دو کشور در موضوعات و پرونده‌های مختلف، بر اهمیت حفظ توسعه مستمر روابط دوجانبه و تبادل نظر بین مقامات ذیربط دو کشور در خصوص تحولات و رویدادهای مختلف در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.

 قدس

 ۴۰ کشتی به آب‌های ایران وارد شده و تخلیه نشده‌اند
رئیس دستگاه قضا در جریان نشست شورای‌عالی قوه قضائیه گفت: ۴۰ کشتی در بنادر کشور به دلایل مختلف تخلیه نشده‌اند. حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: این کشتی‌ها برای هر روز تأخیر در تخلیه بار، جریمه دریافت می‌کنند؛ به برخی از این کشتی‌ها از ۲۵ هزار تا ۶۵ هزار دلار در هر روز ، مبلغی به عنوان جریمه پرداخت می‌شود و برخی از این کالاها به‌واسطه ماندگاری کشتی، خسارت می‌بینند؛ مثل نهاده‌های دامی. طبق موازین، ترتیباتی اتخاذ شده که بار همه این ۴۰ کشتی به زودی تخلیه شود؛ با این حال دادستان کل و دادستان‌های ذی‌ربط، این قبیل موارد را تا مرحله نهایی پیگیری مجدانه کنند.
 پاپ هم نگران برجام شد!
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در اظهارتی گفت: برای جلوگیری از بروز جنگ در منطقه خواستار از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران هستیم. مذاکرات رفع تحریم درماه‌های اخیر و در اقدامی یک‌جانبه‌گرایانه از سوی طرف غربی متوقف شده است.
 جزئیات دور جدید بررسی پرونده «حمید نوری» در سوئد
دادگاه اصلی تجدیدنظر رسیدگی به پرونده «حمید نوری» ۱۱ژانویه ۲۰۲۳ (چهارشنبه ۲۱ دی) آغاز خواهد شد که مرحله اولیه جلسه، هفت روز طول خواهد کشید. در این دادگاه، جلسه غیرعلنی تشکیل می‌شود و انتظار می‌رود این جلسه تا پاییز۲۰۲۳ ادامه یابد. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است در مرحله تجدیدنظر، آقای نوری که تجدیدنظرخواه اصلی است باید بیشترین زمان را برای طرح مطالب خود داشته باشد در حالی که این‌گونه نیست. حدود ۳۰ساعت به دادستان و شاکیان وقت داده شده در حالی که به وکلای آقای نوری ۱۲ساعت. این امر می‌تواند با روند دادرسی منصفانه در تعارض باشد، ضمن آنکه زمان کافی برای ارائه مطالب آقای نوری وجود ندارد.
 بی‌طرف شدن اوکراین، راه‌حل جنگ
بر اساس بررسی نشریه «فارین افِرز» از کتاب جدید هنری کیسینجر با عنوان «رهبری:‌ ۶ درس راهبرد جهانی»، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی اشاره می‌کند: «اگر اوکراین به ائتلاف ناتو بپیوندد، مرزهای این بلوک در ۵۰۰ کیلومتری مسکو قرار می‌گیرد و این، روسیه را از عمق راهبردی که همیشه روی آن حساب باز کرده، محروم می‌کند». مشاور امنیت ملی دولت اسبق آمریکا همچنین متذکر می‌شود، ‌راه‌حل جنگ فعلی در اوکراین یک «اوکراین بی‌طرف» است.

 اعتماد 
 آلمان سفیر ایران را احضار کرد
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که سفیر ایران در این کشور را در محکومیت «اعدام‌های اخیر معترضان در ایران» به وزارت خارجه فراخوانده است. وی در ادامه در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد که دولتی که به چنین اقداماتی می‌پردازد، «آینده‌ای ندارد». همچنین پایگاه خبری بارونز به نقل از بربوک نوشت: ما سفیر ایران را به وزارت خارجه فراخواندیم تا به‌طور واضح شفاف ‌سازیم که ترساندن مردمش و همچنین دو اعدام اخیر در ایران بدون عواقب باقی نخواهد ماند.

 شهروند 
 لایحه برنامه هفتم و جداول بودجه به‌زودی به مجلس ارسال می شود
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه از ارسال جداول لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس در هفته جاری خبر داد و گفت: «لوایح برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ در کوتاه‌ترین زمان به مجلس ارسال می‌شود.»
میرکاظمی در واکنش به خبرسازی برخی رسانه‌ها از کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی اظهار داشت: «کسانی که می‌گویند کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی داریم، اطلاعاتشان غلط است، به هیچ‌وجه کسری نداریم.»او افزود: «امسال اولین سالی است که عملکرد با قانون بودجه تطبیق دارد و ۹۵ درصد تحقق منابع داریم.» میرکاظمی توضیح داد: «لایحه بودجه شرکت‌های دولتی در اول آبان ‌ماه تحویل مجلس شد، اما اعلام وصول نشد، همچنین تبصره‌ها، منابع و مصارف را که قرار بود به‌صورت دو مرحله‌ای تدوین شود نیز به مجلس ارسال کردیم.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

ولایت فقیه محور وحدت و اقتدار جامعه است
ایکنا/ آیت الله عبداللهی با تجلیل از بصیرت مردم قم و تبعیت آنان از اول شکل گیری انقلاب تا کنون از مراجع و روحانیت گفت: در آن زمان نیزمردم متوجه بودند که رهبری و ولی فقیه، ستون خیمه است و وقتی این ستون ضربه ببیند اصل خیمه ضربه می‌بیند.
عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه ولایت فقیه محور وحدت و اقتدار جامعه است، گفت: استکبار در مأموریت جدید خود به این نتیجه رسیده که برای شکستن سد ولایت، باید مردم را نسبت به این مسئله و انقلاب دلسرد کرده و کاری کند که جامعه علاقه‌ای نسبت به ولایت و آرمان‌های امام راحل و ارکان انقلاب نداشته باشند.
در واقع مستکبرین عالم امروز به خوبی فهمیده‌اند که تا وقتی نظام ولایت فقیه بر سر کار باشد نه تنها در ایران، بلکه در منطقه و حتی جهان، پیشبرد سیاست‌های شیطانی‌شان به مشکل جدی بر می‌خورد و در همین راستا از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند.

امام خامنه‌ای پیشوای یک امت است
تسنیم/ در ادامه محکومیت اقدام گستاخانه مجله موهن «شارلی ابدو» علیه مرجعیت دینی و جسارت نسبت به ساحت مقدس پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای این اقدام مجله مذکور فرانسوی را به‌شدت محکوم کرد.
این بیانیه با اشاره به سابقه ننگین این نشریه مبتذل در اهانت به پیامبران الهی افزود: اما امروز این مجله در قالب کاریکاتور بالاترین مقام اسلامی و دینی جهان را هدف قرار می‌دهد. امام خامنه‌ای تنها رهبر یک کشور بزرگ نیست؛ بلکه ایشان امام یک امت و مرجع دینی میلیون‌ها مؤمن است. امام خامنه‌ای عنوان برجسته‌ای برای انسانیت، آزادی، کرامت، مقاومت، مبارزه با ظلم و نیز نماد اسلام و خورشید درخشان آن است.

سوء‌تفاهم‌های پیش آمده با جمهوری آذربایجان برطرف شد
تسنیم/ رئیس مجلس در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد در سخنانی با اشاره به دیدارها و گفت‌وگوهای صورت گرفته در اجلاس روسای پارلمانهای اسلامی در ترکیه با مقامات بلندپایه حاضر گفت: سفری فشرده و پرکار به کشور ترکیه صورت گرفت. این اجلاس که در ادوار گذشته به دلیل پاندمی کرونا به صورت غیرحضوری انجام می‌شد، امسال با حضور ۴۴ هیأت پارلمانی در سطوح مختلف از کشورهای آسیایی برگزار شد.
محمد باقر قالیباف، همچنین با بیان اینکه این اواخر سوء‌تفاهم‌هایی با جمهوری آذربایجان پیش آمده بود که این مسائل در دیدار با رئیس پارلمان این کشور برطرف شد، گفت: قرار شد در آینده سفری به باکو داشته باشم.

انفجار در یک پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی
فارس/ منابع عبری در واپسین ساعات دیشب از وقوع یک انفجار شدید در پایگاه‌ ارتش رژیم صهیونیستی واقع در شمال کرانه باختری خبر دادند. رسانه‌ها با انتشار تصاویری گزارش دادند که این انفجار در یک پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در جنین به وقوع پیوسته و علت آن تا لحظه انتشار گزارش مشخص نشده است.
پایگاه خبری «شهاب» فلسطین، در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر در این باره نوشت که این انفجار در یکی از پایگاه‌های ارتش [رژیم صهیونیستی] در شمال کرانه باختری رخ داده و منجر به تخریب دیوارهای اتاق فرماندهان شده است.
طبق ادعای رادیو ارتش رژیم صهیونیستی «گلگلتز»، این انفجار تلفات جانی نداشته است. منابع فلسطینی اشاره کردند که ارتش تحقیقات خود را درباره علت وقوع این انفجار آغاز کرده است.

خروج از برجام، بزرگ‌ترین اشتباه راهبردی ایالات متحده بود
فارس/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خروج یکجانبه دولت «دونالد ترامپ» از برجام را بزرگترین اشتباه راهبردی سیاست خارجی واشنگتن طی سال‌های اخیر توصیف کرد. پرایس در جمع خبرنگاران با انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «این دولت (جو بایدن)،‌ تصمیم دولت قبلی در خصوص خروج از برجام را یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات سیاست خارجی آمریکا در سال‌های اخیر می‌داند».
وی در ادامه با تأکید بر تداوم سیاست فشار اقتصادی به ایران ادامه داد که دلیل آن که ایالات متحده توانست با چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافق دیپلماتیک دست پیدا کند، این بود که با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان برای اعمال فشار اقتصادی چشمگیر به ایران همکاری کرد.وی با نادیده گرفتن اراده ایران برای مذاکره با گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، انگلیس،‌ فرانسه، روسیه، چین به‌علاوه آلمان)، فشار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی را عامل وادار کردن تهران برای مذاکره با کشورهای مذکور دانست.
وی در ادامه ضمن انتقاد از سیاست یکجانبه «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: «این اقدام به وضوح کارساز نبود. تاریخ به ما آموخته است که فشار اقتصادی زمانی بیشترین کارایی را دارد که در هماهنگی با دیگر شرکا و متحدان باشد.

دستور دادستانی کل کشور به پلیس برای برخورد قاطعانه با کشف حجاب
مهر/ عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل در امور نظارت بر دادسراها و ضابطین سراسر کشور طی یادداشتی به بررسی وظایف ضابطان دادگستری و قوه قضائیه در برخورد با جرم کشف حجاب پرداخت و نوشت: جرم «کشف حجاب» یکی از جرایم مشهود است و مأموران انتظامی مکلفند در اجرای تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵ و قسمت اخیر ماده ۴۴ قانون آئین دادرسی کیفری مرتکبان جرایم مشهود را دستگیر و جهت اعمال مجازات به مراجع ذیصلاح قضائی معرفی نمایند. اخیراً طی بخشنامه‌ای از سوی دادستانی کل کشور به پلیس دستور داده شده است در سراسر کشور با قاطعیت با جرم کشف حجاب برخورد کند.

نشست سه جانبه آمریکایی، سعودی، فرانسوی با موضوع تحولات لبنان
مهر/ روزنامه لبنانی البناء امروز سه شنبه در گزارشی به نقل از منابع پارلمانی از برگزاری قریب الوقوع نشستی سه جانبه در ماه جاری میلادی (ژانویه) در پاریس با حضور مقامات آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی در ارتباط با موضوع تحولات لبنان خبر داد.
یک منبع پارلمانی در بیروت که نزدیک به محافل سعودی است، در این باره گفت: در نشست پاریس درباره لبنان، قرار است پیشنهادی در زمینه انتخاب رئیس جمهور، تشکیل دولت جدید و نقشه راه سیاسی در آینده لبنان بحث و تبادل نظر صورت گیرد اما هنوز اطلاعات دقیقی در این زمینه وجود ندارد. وی افزود: عربستان سعودی همچنان بر موضوع خود پافشاری دارد که بر مبنای آن ریاض از نامزدی که شاخص‌های مورد نظر را داشته باشد، حمایت خواهد کرد. این منبع نزدیک به عربستان این مساله را که مقامات سعودی با انتخاب رئیس جمهوری نزدیک به حزب الله موافقت نخواهند کرد را نیز رد کرد.

سیاسی کردن فعالیتهای بشردوستانه رنج مردم سوریه را تشدید کرده است
مهر/ «بسام صباغ» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد پس از تصمیم شورای امنیت مبنی بر تمدید ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه تاکید کرد که ادامه سیاسی کردن فعالیت‌های بشردوستانه توسط غرب و فقدان اراده واقعی برای دستیابی به پیشرفت در وضعیت بشردوستانه و ادامه تحمیل اقدامات قهرآمیز غیرقانونی، رنج مردم سوریه را تشدید کرده است.وی همچنین بر اهمیت ایجاد پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر و ضرورت حمایت از تلاش‌ها برای ارائه خدمات اساسی برای اطمینان از بازگشت پناهندگان تاکید کرد.

همشیره آیت الله رجبی دار فانی را وداع گفت
اختصاصی/ همشیره مکرمه آیت‌الله رجبی دارفانی را وداع گفت. درگذشت این بانوی مکرمه را به آیت‌الله رجبی عضو محترم جامعه مدرسین و همه بازماندگان تسلیت عرض کرده و برای آن مرحومه علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر جزیل از درگاه خداوند منان مسالت داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *