همایش سفیران بصیرت در محل جامعه مدرسین برگزار شد

همایش سفیران بصیرت، ویژه ائمه جماعات و روحانیون طرح امین مدارس آموزش و پرورش استان قم، از طرف معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در سالن اجتماعات این نهاد، برگزار شد.
همایش سفیران بصیرت / همایش تخصصی ائمه جماعات و روحانیون طرح امین مدارس

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، همایش سفیران بصیرت، ویژه ائمه جماعات و روحانیون طرح امین مدارس آموزش و پرورش استان قم، پیش از ظهر امروز، از سوی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات این جامعه برگزار گردید.

 

تربیت صحیح در سنین کودکی، راه مقابله با فریب‌های دشمن

 

همایش سفیران بصیرت / همایش تخصصی ائمه جماعات و روحانیون طرح امین مدارس

 

آیت الله محمد رضا آشتیانی، به عنوان سخنران اول این همایش، پس از گرامیداشت سالگرد ارتحال آیت الله مصباح یزدی و سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، شجاعت، تواضع و خوش فکری را به عنوان بارزترین ویژگی این دو مجاهد خستگی ناپذیر عنوان کرد.

وی با اشاره به آیه ۲۴ سوره مبارکه ابراهیم افزود: مراد از شجره طیبه در آیه شریفه «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ»، مؤمنین هستند؛ چرا که مؤمن مانند درختی است که ریشه در اعماق خاک دارد و میوه معنوی خود را پیوسته در اختیار جامعه قرار می‌دهد. شهید سلیمانی از بارزترین مصادیق این آیه شریفه است.

معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین حوادث اخیر کشور را وسیله آزمایش الهی عنوان کرد و ابراز داشت: در شرایطی که دشمنان بر علیه ما متحد شده‌اند، متأسفانه عده‌ای می‌لغزند و در دام دشمن گرفتار می‌شوند، اما اگر آموزش و تربیت در سنین پایین به درستی صورت پذیرد، در سنین جوانی و بزرگسالی، فریب‌های دشمن اثرگذار نخواهد بود.

وی فضای مجازی را به عنوان مهم‌ترین ابزار دشمن در تهاجم فرهنگی علیه ملت ایران دانست و اظهار داشت: امروزه شرایط نسبت به گذشته متفاوت است و باید با قدرت و آمادگی بیشتری نسبت به گذشته، در مقابل دشمن بایستیم و خود را آماده کنیم.

آیت الله آشتیانی خطاب به ائمه جماعات مدارس و روحانیون طرح امین گفت: باید روحیه جوانان و نوجوانان را بشناسید و ضمن ایجاد تشکل‌های مختلف، با استفاده از ظرفیت خود دانش آموزان مباحث تربیتی را در مدرسه مطرح کنید. از این موقعیت نهایت استفاده را ببرید و قدر فرصتی که برای شما مهیا شده است را بدانید.

 

نقش اقتصاد و معیشت در شکل دهی فرهنگ جامعه

 

همایش سفیران بصیرت / همایش تخصصی ائمه جماعات و روحانیون طرح امین مدارس

 

در ادامه، آیت الله عباس کعبی، سخنران دوم این همایش، مسائل اقتصادی را در فرهنگ جامعه، مؤثر ارزیابی کرد و اظهار داشت: اوضاع  عمومی کشور، تحقق عدالت و مبارزه با فساد در کنار اقدامات فرهنگی، سه ضلع مورد نیاز جهت تحول فرهنگی را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: فرهنگ سازی بر عهده روحانیون است، اما برای اثر بخشی فعالیت‌های فرهنگی نباید از اوضاع اقتصادی جامعه و معیشت مردم غافل شد؛ چرا که فرهنگ، اقتصاد و معیشت در هم تنیده هستند و باید با یکدیگر دنبال شوند تا فعالیت‌های فرهنگی اثر بخشی خود را داشته باشند.

کار فرهنگی یعنی تربیت نیروی مؤمن انقلابی

نایب رئیس دوم جامعه مدرسین، احساسات و عواطف را از عناصر عرضی فرهنگ نام برد و خاطر نشان کرد: کار فرهنگی تنها برگزاری مراسمات و جشن‌های ملی و مذهبی نیست. این اقدامات به شکل دهی احساسات و عواطف می‌انجامند که علی رغم تأثیرگذاری، زود گذر و مقطعی هستند.

وی ادامه داد: کار فرهنگی یعنی تربیت نیروی مؤمنِ معتقد به ارزش‌های اسلامی و انقلابی، به واسطه تقویت اندیشه و ارزش‌های مبتنی بر عمل صالح در جامعه؛ زیرا همانگونه که ما می‌توانیم عواطف و احساسات را شکل دهیم، دشمنان نیز به واسطه رسانه‌های خود، می‌توانند عواطف و احساسات جوانان را مدیریت کنند.

تقویت قدرت تحلیل و اندیشه، مهم‌ترین وظیفه آموزش و پرورش

عضو جامعه مدرسین رشد عقلی و تقویت قدرت تفکر را مهم‌ترین عامل در مبارزه با فریب‌های دشمنان عنوان کرد و ابراز داشت: فلسفه کار آموزش و پرورش باید مبتنی بر رشد عقلی دانش آموزان باشد. اگر دانش آموز قدرت تفکر و حل مسئله داشته باشد، به راحتی فریب دشمن را نخواهد خورد.

وی ایمان و پرستش الهی را دومین عامل مهم در تربیت دانش آموزان ارزیابی کرد و اظهار داشت: باید جای جای نظام آموزشی به گونه‌ای باشد که باور به توحید و معاد در دانش آموزان رشد کند. عقلانیت به عنوان اولین و مهم‌ترین عامل در تربیت دانش آموزان، می‌تواند به عنوان پایه و اساس ایمان و پرستش الهی، نقش آفرینی کند.

وی علم آموزی، یادگیری اخلاق و آداب اجتماعی، مهارت افزایی و تقویت حافظه را به ترتیب به عنوان دیگر عوامل مهم در امر تعلیم و تربیت نام برد و افزود: متأسفانه امروزه آموزش و پرورش مدرک محور و حافظه محور است و سایر مسائل مهم در شکل دهی به شخصیت دانش آموزان، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. حضور روحانیت در مدارس باید برخی از این خلأها را جبران کند.

روحانی نباید نقش پلیس را در مدرسه ایفا کند

آیت الله کعبی خطاب به امام جماعات و روحانیون طرح امین مدارس گفت: روحانی نباید نقش پلیس و دادگاه را در مدرسه ایفا کند، بلکه نقش اصلی روحانیت حاضر در مدارس، هدایت گری، حمایت گری، الهام بخشی و امید آفرینی است. روحانی باید مظهر رحمت، رازدار و تکیه گاه امین و قابل اعتماد دانش آموزان باشد.

وی کار فرهنگی را کاری پرهزینه عنوان کرد و افزود: کار فرهنگی، کار پر خرجی است و دشمن نیز در این زمینه بسیار سرمایه گذاری کرده است. استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می‌تواند در صیانت فرهنگی مؤثر واقع شود. بخش خصوصی نباید به مباحث اقتصادی و تولیدی محدود شود.

همایش سفیران بصیرت / همایش تخصصی ائمه جماعات و روحانیون طرح امین مدارس

دکتر علیرضا رحیمی، مدیر کل آموزش و پرورش استان قم نیز، تبلیغ چهره به چهره و جذب مدیران و معلمان مدارس در کنار دانش آموزان را، راز موفقیت این طرح ارزیابی کرد و به بیان اهداف طرح امین در مدارس پرداخت و برنامه‌های آموزش و پرورش استان را در تقویت نماز جماعت مدارس، به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای تربیتی، تبیین کرد.

 جهت مشاهده گزارش تصویری این همایش اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *