خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۳۰

**فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران: دیر نیست زمانی که مردم فلسطین با فضاحت صهیونیست‌ها را از فلسطین بیرون کنند** رهبر معظم انقلاب: آمریکا، دست پشت‌پرده و شریک جنایت در شاهچراغ بود** آیت الله کعبی: اقدامات اغتشاشگران اخلال در امنیت عمومی و براندازی بود** آیت الله رجبی: پژوهش‌های عمیق و مجتهدانه باعث اقتدار و سرافرازی نظام می‌شود** آیت الله آشتیانی : پیشرفت‌های کشور، عامل هراس دشمنان است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

روزنامه جام جم 
 تاکید بر توسعه همکاری‌های دفاعی و امنیتی ایران و پاکستان
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی، انتصاب ارتشبد عاصم منیر را به عنوان فرمانده جدید ارتش پاکستان تبریک گفت. سرلشکر باقری با اشاره به روند رو به توسعه همکاری‌های دفاعی و امنیتی دو کشور به‌ویژه تأثیر آن در ارتقا و تحکیم امنیت مرز مشترک گفت: تداوم این روند و توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها باید افزایش یابد. در این گفت‌وگو دو طرف ضمن تأکید بر ادامه همکاری‌های گذشته در حوزه امنیت مرزی و مقابله با تروریست‌ها، جهت گیری‌های آینده همکاری‌ها برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی در مرز و پیاده‌سازی ایده تبدیل این مرز به مرز دوستی و برادری را مورد تأکید قرار دادند. براساس این گزارش، سردار سرلشکر محمد باقری از فرمانده جدید ارتش پاکستان برای سفر به تهران دعوت و ژنرال عاصم منیر نیز متقابلا از رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای سفر به اسلام‌آباد دعوت کرد.
 واشنگتن مسئولیت‌پذیر باشد
نماینده چین در سازمان ملل با تاکید بر این‌که خروج آمریکا از برجام موجب به وجود آمدن وضعیت کنونی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران شده است از واشنگتن خواست تا مسئولیت‌پذیر باشد و گام‌های ملموسی در راستای حل‌وفصل این مسأله بردارد.
گنگ شوآنگ در نشست شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ بیان کرد: خروج یکجانبه دولت قبلی ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و اعمال فشار بر ایران سبب شده تا بحران کنونی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شود.گنگ شوآنگ با تاکید بر لزوم خرد دیپلماتیک از انعطاف‌پذیری اخیر ایران درخصوص مسائل باقیمانده استقبال کرد و گفت: آمریکا و سایر طرف‌های ذی‌ربط باید از این فرصت استفاده و در نیمه راه با ایران دیدار کنند.

 همشهری
 مواجهه با بدپوششی‌های نامتعارف الزام قانونی دارد
وزیر کشور با بیان اینکه اکثریت بانوان ایرانی مقید به رعایت عفاف و حجاب هستند، گفت: عفاف و حجاب، بخش جدایی‌ناپذیری از هویت و فرهنگ زنان ایران است. وحیدی افزود: مواجهه با بدپوششی‌های نامتعارف و عدول هنجارشکنانه از حجاب که یک ارزش دینی و ملی است، الزام قانونی دارد که در چارچوب قوانین و با روش‌های مناسب به عنوان مکمل اقدامات فرهنگ‌ساز صورت می‌گیرد. وحیدی خاطرنشان کرد: تلاش دشمنان فرامرزی برای مقابله با حجاب و عفاف، تلاش برای محروم کردن مردم از این سرمایه گرانبهاست. وزیر کشور گفت: در کنار وظیفه همگانی در ترویج عفاف و حجاب، دستگاه‌ها نیز باید ماموریت خود را در این موضوع انجام دهند.

 کیهان 
 آمریکا، دست پشت‌پرده و شریک جنایت در شاهچراغ بود
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خانواده‌های شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ علیه‌السلام این حادثه تلخ را موجب داغدار شدن دل‌ها اما ماندنی در تاریخ ایران خواندند و با تأکید بر رسوا شدن دست‌های پشت پرده این خباثت یعنی آمریکایی‌های کینه‌توز و به‌وجود آورنده داعش، خاطرنشان کردند: دستگاه‌های فرهنگی و هنری باید این حادثه با عظمت را همچون قضیه عاشورا و سایر مسائل تاریخی مورد توجه قرار دهند و به آیندگان منتقل کنند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ترور زائران را متفاوت از سایر حوادث تروریستی و موجب رسوایی مضاعف دشمن دانستند و گفتند: علاوه‌بر عاملان جانی و خیانتکار، پشتیبانان اصلی و به‌وجود آورندگان داعش نیز در این جنایت شریک هستند. آنها آن‌قدر دروغگو، سیاه‌دل، رسوا و منافق هستند که در حرف، پرچم حقوق بشر را بالا می‌برند اما در عمل، گروه‌های خطرناک تروریستی را به‌وجود می‌آورند.
ایشان دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای را به تولیدات هنری درخصوص این حادثه و سایر قضایای تاریخی توصیه کردند و افزودند: ما در مسائل مربوط به حوادث و تاریخ انقلاب اسلامی و جنایت‌های دشمنان از نظر کار رسانه‌ای و تبلیغی، کوتاهی داریم به‌گونه‌ای که نسل جوان ما اطلاعات زیادی از حوادث گذشته از جمله جنایات منافقین ندارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: تبیین این واقعیت‌ها جزو وظایف فعالان بخش‌های هنری، تبلیغی و نگارشی و همه دستگاه‌های فرهنگی است.
 تأکید رئیس‌جمهور بر تکمیل شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان یکی از اولویت‌های فضای مجازی
در جلسه شورای‌عالی فضای مجازی که عصر دیروز سه‌شنبه به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، سند ضوابط و شرایط انتشار محتوا در رسانه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و پس از طرح دیدگاه‌های اعضا مقرر شد این سند برای اصلاح و تکمیل به کمیسیون معین شورا ارجاع شود.
در این جلسه همچنین گزارشی از آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات ارائه شد و رئیس‌جمهور تاکید کرد راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از اولویت‌های فضای مجازی است که باید با جدیت پیگیری و هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود.
 از ریختن خون پلیس و بسیجی لذت می‌برند و برای قاتلین بیانیه احتیاط دماء صادر می‌کنند!
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دشمن و دنباله‌های داخلی‌اش تلاش دارند که اغتشاشات را اعتراض بنامند تا بدین‌ وسیله اغتشاشگران را تطهیر و تشجیع به جنایت بیشتر نمایند.
آیت‌الله خاتمی در جمع صدها تن از مبلغان اعزامی شرکت‌کننده در همایش «بصیرت فاطمی» در قم افزود: کدام معترض در غرب به کلیسا حمله می‌کند و آنجا را به آتش می‌کشد یا انجیل و تورات آتش می‌زند و یا چادر و لباس از تن اسقف‌ها درمی‌آورد و نیروی پلیس را گلو می‌برد و آتش می‌زند؟ آیا شما اینها را معترض می‌دانید؟
وی بیان داشت: هیچ‌کس راضی نیست قطره خونی از دماغ یک انسان بریزد اما کسی که به محاربه برخاست و امنیت عمومی را برهم زد، باید قانون خدا در مورد او اجرا شود تا حیات انسان‌ها و جامعه حفظ شود.
امام جمعه موقت تهران شبهه‌افکنی‌ها در مورد احکام اعدام و مجازات محاربان را تلاش برای لرزندان دست قضات عنوان کرد و گفت: تحریر‌الوسیله حضرت امام در اختیار همه است، آن فقیه بزرگ ترساندن مردم را در حکم محاربه دانسته است نه صرفا کشتن مردم را.
آیت‌الله خاتمی با قدردانی از صلابت قوه قضائیه در برخورد با اغتشاشگران، خاطرنشان کرد: عموم مردم از برخورد قاطع و عبرت‌آموز و بازدارنده با محاربان خوشحالند و از ادامه این حرکت حمایت کرده و می‌کنند.

 ایران
 توافق کردیم به مذاکرات بازگردیم
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از دیدار روز گذشته با وزیر امور خارجه کشورمان در پایتخت اردن، گفت که این دیدار در بحبوحه آنچه او وخامت در روابط اتحادیه اروپا و ایران نامید، ضروری بود. جوزپ بورل که مسئولیت هماهنگی مذاکرات رفع تحریم‌ها را برعهده دارد، با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که دو طرف در این دیدار توافق کردند کانال ارتباطی را باز نگه دارند و برجام بر اساس مذاکرات صورت گرفته در وین ازسرگرفته شود. وی همچنین در تداوم اظهارات مداخله‌جویانه مقام‌های غربی در امور داخلی ایران و ادعای مشارکت نظامی تهران و مسکو در جنگ اوکراین مدعی شد که در این جلسه، «بر ضرورت توقف فوری حمایت نظامی از روسیه و سرکوب داخلی در ایران تأکید کردم».
این ملاقات در حاشیه اجلاس بغداد ۲ برگزار شد و در جریان آن که دو ساعت به طول انجامید، مهم‌ترین موضوعات در دستورکار ایران و اتحادیه اروپا بویژه شرایط حاکم بر مذاکرات وین، مورد تبادل نظر دو طرف قرار گرفت.
 اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین براساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، به طرف‌های مقابل توصیه نمود با پرهیز از سیاسی‌کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع‌بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند.
امیرعبداللهیان در این دیدار، رویکرد کشورهای غربی در حمایت از اغتشاشگران و وضع تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های واهی حمایت از حقوق بشر مردم ایران را محکوم کرد. وی حمایت از حقوق بشر را جزو اصول پایه‌ای انقلاب اسلامی دانسته و ضمن یادآوری رویکرد کشورهای غربی در نقض حقوق بشر ملت ایران از جمله در همراهی با تحریم‌های غیرقانونی امریکا، ریختن اشک تمساح از سوی این کشورها در حمایت از حقوق مردم ایران را باورپذیر ندانست. امیرعبداللهیان با تبیین موضع و رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی اوکراین و تأکید بر راه حل‌های مسالمت‌آمیز برای خاتمه جنگ و حل بحران اوکراین، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای رفع هر سوءتفاهم در تعامل مستقیم با طرف اوکراینی را نیز اعلام کرد. در این ملاقات، علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین نیز حضور داشتند.
 روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب خواستار حمله نظامی به ایران شد
مجتبی واحدی، روزنامه‌نگار با‌سابقه اصلاح‌طلب که پس از فتنه ۸۸ از کشور خارج شد، با انتشار ویدیویی از خود ضمن درخواست رسمی از بیگانگان برای حمله نظامی به ایران، خواستار ترویج بیشتر خشونت علیه نیروهای انتظامی و مدافعان امنیت شد. این فرد در ضدیت با ملت ایران از دیگر چهره‌های ضدایرانی سبقت گرفته و اعلام کرد که برای سرنگونی جمهوری اسلامی حاضر است با هر سازمان و هر دولتی همکاری کند.

 جمهوری‌اسلامی
 حمایت شورای امنیت از برجام
در نشست شورای امنیت سازمان ملل به‌رغم تکرار مواضع غیرسازنده و اتهامات غرب به رهبری آمریکا و پاسخ‌های ایران، روسیه و چین، همگی با اذعان بر اینکه برجام همچنان بهترین گزینه است، از این توافق حمایت کردند.
دبیرکل سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود در مورد برجام که توسط معاون دبیرکل در امور سیاسی و صلح در این نشست قرائت شد، آورده است: به باور من که برجام بهترین گزینه موجود برای دستیابی به این اهداف است، بدون تغییر باقی مانده است.
گوترش تصریح کرد: از همه اعضای توافق می‌خواهم که خود را مجدداً به شروع دوباره آن بدون تاخیر بیشتر از این متعهد کنند. پایان موفقیت آمیز این تعاملات دیپلماتیک برای بازگرداندن اعتماد جامعه بین‌المللی به قابلیت برنامه هسته‌ای به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران لازم است.
گوترش ادامه داد: من مجدداً از ایالات متحده درخواست می‌کنم تحریم‌های خود را همانطور که در توافق مشخص شده، لغو و معافیت‌ها در رابطه با تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران را تمدید کند.همچنین از ایران می‌خواهم که به اجرای کامل توافق بازگردد.
 افزایش ۲۰ درصدی میانگین حقوق کارکنان دولت در سال آینده
خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت با برشمردن سیاست‌های کلان دولت در لایحه بودجه سال آینده کل کشور اعلام کرد که هیات وزیران میانگین رشد حقوق و دستمزد کارکنان دولت در سال آینده را ۲۰ درصد تعیین کرد و در صورت تصویب نهایی مجلس برای کسانی که از حقوق دستمزد کمتری برخوردارند بیش از این میزان خواهد بود.

 وطن امروز
 دبیرخانه دائمی شفافیت در سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شد
خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست شورای معاونان این سازمان با تبیین سخنان ریاست قوه‌قضائیه پیرامون مقوله شفافیت و ضرورت تحصیل یک جمع‌بندی کامل و جامع از مقالات ارسال‌شده به همایش ارتقای شفافیت، دستور تشکیل دبیرخانه دائمی شفافیت را صادر کرد.
 دستگیری ۲ نفر از عوامل اصلی حادثه تروریستی شهرستان ایذه
دادستان عمومى و انقلاب مرکز استان خوزستان از دستگیری ۲ نفر از عوامل اصلی حادثه تروریستی شهرستان ایذه خبر داد. جعفری‌چگنی در رابطه با جزئیات پرونده حادثه تروریستی شهرستان ایذه، اظهار کرد: در راستای رسیدگی به پرونده حادثه تروریستی شهرستان ایذه که منجر به شهادت ۷ نفر شد در پی رصد اطلاعاتی عوامل این حادثه صبح امروز (دیروز) طى اقدام عملیاتى مشترک اداره کل اطلاعات استان، سپاه و فراجا، ۲ نفر از عوامل اصلی دستگیر و ۲ نفر کشته شدند. دادستان عمومى و انقلاب مرکز استان خوزستان افزود: در این عملیات ۴ قبضه سلاح جنگی و ۸ خشاب فشنگ از متهمان کشف و ضبط شد. وی افزود: تحقیقات این پرونده در شعبه ویژه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ایذه در حال انجام است و به صورت فوق‌العاده و خارج از نوبت در حال رسیدگی است. دستگاه قضا با هرگونه ناامنی و اخلال در نظم عمومی برخورد قاطع می‌کند. وی گفت: تعدادی از عوامل دیگر این حادثه در یک ماه گذشته دستگیر شده بودند که تحقیقات درباره آنها در حال انجام است. گفتنی است که روز ۲۵ آبان‌ماه امسال و در جریان اغتشاشات و ناامنی‌های اخیر، اوباش تروریست با انجام حمله تروریستی در شهرستان ایذه ۷ نفر از شهروندان را به شهادت رسانده و تعدادی دیگر را نیز مجروح کردند.

 جوان 
 دیر نیست زمانی که مردم فلسطین با فضاحت صهیونیست‌ها را از فلسطین بیرون کنند
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با تأکید بر اینکه سعودی تفاله امریکاست و ارزش دشمن تلقی شدن هم ندارد، گفت: اگر می‌خواهیم در مقابل استکبار جهانی و امریکای جنایتکار، سربلند بایستیم باید اهل مقاومت باشیم.
سردار قاآنی، در اولین سالگرد شهادت سردار شهید حسن ایرلو، درباره وضعیت رژیم صهیونیستی عنوان کرد: امروز در شرایطی هستیم که هفته‌ای ۴۰ الی ۵۰ عملیات علیه صهیونیست‌ها در کرانه باختری انجام می‌شود. وی تأکید کرد: روزی که شهید سلیمانی را ترور کردند به آن‌ها گفتیم خانه‌هایتان را بفروشید و از فلسطین بروید. امروز می‌بینیم در سرزمین‌های اشغالی شخصیت‌های یهودی قدیمی تشکیلاتی را برای خروج یهودی‌ها از اسرائیل ایجاد کرده‌اند دیر نیست زمانی که مردم فلسطین با فضاحت صهیونیست‌ها را از فلسطین بیرون کنند. فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران تأکید کرد: تمام اقدامات دشمن توسط ما ثبت شده است و همه آن‌ها بدون استثنا ضربه خواهند خورد. هرکس یک روز کار رسانه‌ای علیه ایران کرده باشد یک روز ضربه اش را خواهد خورد.

 خراسان 
 طرح قانون گذاران آمریکایی علیه مقامات ایران و فرزندان آن‌ها
المانیتور نوشت: طرح جدیدی از سوی قانون گذاران آمریکایی، مقامات مسئول در ایران و فرزندان آن‌ها را هدف قرار می‌دهد. این طرح در صورت تصویب به وزیر امور خارجه آمریکا دستور می‌دهد تا بررسی کند که آیا گروه گسترده‌ای از مقامات ایرانی و اعضای خانواده آن‌ها در این کشور حضور دارند یا خیر. طبق متن طرح، هرگونه روادید صادر شده برای خانواده این افراد به طور قانونی باید باطل شود.
 برنامه هفتم به سال بعد موکول می‌شود
حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت که طبق اعلام دولت، ابتدا لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس تقدیم و برنامه هفتم به سال بعد موکول می‌شود.
 تعطیل شدن جلسه روضه به دلیل «مشکل امنیتی»
حمید علیمی مداح در صفحه اینستاگرام خود نوشت که در تماسی اعلام شده که جلسه روضه وی به دلیل «مشکل امنیتی» کنسل شده است. وی در ادامه نوشته است: اطلاع دادند که اجازه روضه گرفتن در اصفهان را ندارم! به تازگی هم در شهر مقدس قم دو جلسه کنسل شد. دلیلش ظاهرا به علت توئیت‌های این مدت است.
 طبق طرح جدید مجلس، افرادی که اخبار کذب را نشر بدهند باید پاسخگوی تبعات سوء آن باشند
در طرحی جدید در مجلس بزرگ‌نمایی اخبار جرم محسوب شده و چارچوب‌هایی در این طرح در نظر گرفته شده است. محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در موافقت با این طرح اظهار کرد: طبق طرح جدید مجلس، افرادی که اخبار کذب را نشر بدهند قاعدتا باید پاسخگوی تبعات سوء آن باشند. این طرح درباره هر خبری که آثار سوءاجتماعی داشته باشد و موجب ضربه به جامعه شود، صدق می‌کند. منتشرکنندگان این اخبار اگر نتوانند جبران خسارت کنند، باید مجازات شوند.

 مردم سالاری 
 آیین نامه برگزاری تجمعات قانونی با اولویت در دستور کار است
مدیرکل سیاسی وزارت کشور درباره آخرین مراحل رسیدگی به آیین نامه برگزاری تجمعات قانونی، اظهار کرد: در نشستی که با خانه احزاب داشتیم، مقرر شد که خانه احزاب کمیته‌ای تخصصی تعیین و به وزارت کشور معرفی کند تا در قالب یک کار مشترک، آیین نامه تجمعات قانونی جمع بندی و نهایی شود. مرادی تصریح کرد: تمرکز ما در تهیه این آیین نامه ، توجه هم‌زمان بر چگونگی صدور مجوز تجمعات و نیز تامین امنیت تجمع کنندگان بوده است. تشکل‌های سیاسی، صنفی و اجتماعی در قبال دریافت مجوز برپایی تجمع به عنوان یک حق پذیرفته شده در قانون اساسی، الزاماتی را نیز باید رعایت کنند. همچنانکه دستگاه دولتی متولی صدور مجوز یعنی وزارت کشور نیز ، موظف است الزامات و مقدمات این امر را فراهم کند. مرادی درباره نهادهای صادرکننده مجوز تجمعات قانونی گفت: این موضوع به سطح درخواست تجمع بستگی خواهد داشت. اگر احزاب ملی در سطح گستره ملی تقاضای تجمع داشته باشند، این درخواست در وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بررسی می‌شود. بقیه موارد در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها بررسی می‌شود.

 آرمان ملی 
 تاکید ایران بر تسریع در رفع انسداد کریدور «لاچین»
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد : جمهوری اسلامی ایران همواره بر حل مسالمت‌آمیز اختلافات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکید کرده است.کنعانی تاکید کرد: معتقدیم اجرای کامل مفاد بیانیه سه جانبه آتش بس ٩ نوامبر ٢٠٢٠ می‌تواند نقطه پایانی بر اختلافات بین دو کشور باشد. کنعانی با بیان اینکه استقرار صلح و ثبات در منطقه نیازمند پرهیز از هرگونه تنش غیر ضروری است، ابراز امیدواری کرد سریعا موضوع رفع انسداد کریدور لاچین از طریق گفت‌وگو و به‌صورت مسالمت آمیز بین طرفین حل و فصل شود. انسداد کریدور لاچین در طی روزهای اخیر باعث واکنش کشورهای مختلف شده‌است زیرا این کشورها معتقد هستند بستن این کریدور عواقب شدید انسانی برای مردم این منطقه دارد.
 در جنگ جهانی رسانه‌ هستیم
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اظهار کرد: واقعیت این است که دولت بزرگ‌ترین تولیدکننده خبر در جریان رسانه‌ای کشور است. روزی اگر دولت را از فرایند تولید پیام حدف کنیم، به نظرم چیزی در گردش اطلاعات باقی نخواهد ماند. این نشان می‌دهد که ما به عنوان دولت و دوستان به عنوان بخشی از دولت، نقش مهمی در تولید اطلاعات و گردش پیام دارند. سپهر خلجی، با بیان اینکه ما با جنگ جهانی رسانه‌ای مواجه هستیم، گفت: در این جنگ یک طرف قضیه مردم بودند و یک طرف رسانه‌های ماهواره‌ای. وقتی ما شرایط را چنین ترسیم کردیم، یک کنشگر ارتباطی می‌شویم و آرایش رسانه‌ای هم شکل جدیدی به خود گرفته است. در این فضا رسالت اصلی کار تبیین است و ما رزمندگان این جبهه هستیم که باید خط شکنی انجام دهیم.

 قدس
 استیضاح وزیر ورزش به بیش از ۵۰ امضا رسید
استیضاح وزیر ورزش در مجلس شورای اسلامی به بیش ۵۰ امضا رسیده است، این در حالی است که طبق گفته متولیان این استیضاح، این امضاها در حال افزایش است. پیش از این سجادی از مجلس کارت زرد دریافت کرده بود. محورهای استیضاح وزیر ورزش عبارت‌اند از:
نابسامانی‌ها در فدراسیون‌های ورزشی و عدم ثبات در فدراسیون‌ها، بی‌توجهی به توسعه زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی در شهرها و استان‌ها، بی‌توجهی به قهرمانان ملی و حل مشکلات آن‌ها، بی‌توجهی به جوانان و مشکلات آن‌ها و درست اجرا نکردن قانون جوانی جمعیت.
 چیزی که من را نکشد قوی‌ترم می‌کند!
دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده به تصمیم کمیته ششم ژانویه در مجلس نمایندگان آمریکا درزمینه درخواست از وزارت دادگستری برای محاکمه او به‌ دلیل دست داشتن در شورش ساختمان کنگره و تلاش برای لغو نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ واکنش نشان داد. او نوشت: این افراد نمی‌فهمند وقتی من را تعقیب کنند، کسانی که دوستدار آزادی هستند پیرامون من متحد می‌شوند. چنین کاری من را قوی‌تر می‌کند. چیزی که من را نکشد من را قوی‌تر می‌کند».

 اطلاعات
 تغییرات نرخ دلار، طلا و خودرو موقتی است
سخنگوی دولت گفت: دشمن سعی کرد با ایجاد ناامنی رشد علمی را تعطیل کند و طبیعتا جلوی حل مشکلات و درمان دردها گرفته شد. دشمنان، فوت خانم امینی را برای آشوب آفرینی، بهانه کردند.
بهادری جهرمی با بیان این که دشمن وقتی دریافت بدنه مردم به آشوب‌ها نمی پیوندند، دوباره در مسیر اقتصادی قرار گرفت، ادامه داد: دشمن با فشار بر نرخ ارز آن را افزایش داد تا قیمت طلا و خودرو هم افزایش پیدا کند. این تغییرات مقطعی و موقتی است و تلاش‌های دشمن با اقدامات پیشگیرانه و طراحی عملیات قرارگاه جنگی ناکام خواهد ماند.

 شهروند 
 امسال هزار نخبه جذب دستگاه‌ها می‌شوند
«میثم لطیفی»، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، در مراسم پایان دوره آموزشی و ارزیابی ویژه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، گفت: با توجه به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، آیین‌نامه‌ای با همکاری بنیاد ملی نخبگان و سازمان امور اداری و استخدامی کشور برای جذب نخبگان در دستگاه‌ها تدوین شد. معاون رئیس جمهوری افزود: پیش‌بینی کرده‌ایم که امسال هزار نخبه جذب دستگاه‌ها شوند و سال آینده حداقل پنج هزار نفر از این مسیر در دستگاه‌های اجرایی به عنوان کارکنان نخبه به کار گرفته خواهند شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

اقدامات اغتشاشگران اخلال در امنیت عمومی و براندازی بود
رسا/ آیت الله کعبی در نشست «پاسخ به پرسش ها و شبهات در خصوص اجرای حکم محارب از منظر فقه و حقوق» گفت: طبق قوانین و مقررات، مجازات مخلان امنیت ملی هیچگونه ابهامی را بر نمی تابد و باید دقیق، صریح و شفاف و تفسیری مضیق شود؛ همچنین در جرائم علیه امنیت سخت گیری قانونی و مجازات سنگین از دیگر ویژگی هایی است که باید به آن اشاره کرد. در حقوق و قوانین کیفری نمی توان اجتهاد در برابر نص و تفسیرهای شخصی نمود.وی با تاکید براینکه اقدامات اغتشاشگران اخلال در امنیت عمومی و براندازی بود ، مجازات اخلال کنندگان در امنیت ملی و عمومی را مطالبه مردمی و نخبگانی دانست و ادامه داد: طبق ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی صدور حکم و اجرای مجازات برعلیه امنیت ملی داخلی و خارجی کشور قابل تعویق و تعلیق نیست و یا طبق ماده ۷۱ قانون مجازات، اعمال مجازات های جایگزین حبس در مورد جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور ممنوع است.

پژوهش های عمیق و مجتهدانه باعث اقتدار و سرافرازی نظام می شود
رسا/ آیت الله رجبی در مراسم هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: کاری که مجلس شورای اسلامی به عنوان نظام قانونگذاری که به تعبیر امام راحل در راس امور است، بخصوص مجلس فعلی که رهبر معظم انقلاب به آن لقب مجلس انقلابی داده است، باید انجام دهد این است که فعالیت های آن باید با پشتوانه کارشناسی فقهی و متقن دینی انجام شود.عضو جامعه مدرسین ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم پشتوانه بسیار خوبی برای مجلس شورای اسلامی است تا از این رهگذر بتواند طرح ها و لوایح خود را مطابق با موازین شرعی و دینی تصویب نماید. آیت الله رجبی گفت: تحقیق و پژوهش از منظر دینی اهمیت فوق العاده ای دارد و پژوهش های عمیق و مجتهدانه برای پاسخ به نیازهای کشور باعث اقتدار و سرافرازی نظام خواهد شد.

پیشرفت‌های کشور، عامل هراس دشمنان است
اختصاصی/ آیت الله آشتیانی دردیدار با دبیر کل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های کشور را عامل هراس دشمنان ارزیابی کرد و ابراز داشت: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، کشور در عرصه‌های مختلف پیشرفت کرده است و این پیشرفت‌ها بر دشمنان گران آمده و در صدد هستند تا جلوی این روند رو به جلو را بگیرند.وی با اشاره به نا آرامی‌های اخیر کشور گفت: سرویس‌های جاسوسی دشمنان برای تضعیف و نابودی نظام، برنامه جدی دارند. در حوادث اخیر نیز چندین کشور متحداً تلاش کردند تا کشور را به آشوب بکشند، اما با وجود تمامی تلاش‌های آنان، مردم به آن‌ها پاسخ مثبت ندادند. معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین در بخش دیگری از صحبت‌های خود، ضمن تأکید بر لزوم حمایت از دولت در شرایط فعلی کشور، اظهار داشت: دولت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که مقدار قابل توجهی از آن، تعهدات ایجاد شده از طرف دولت قبل است. باید در این شرایط دولت را با تمام توان حمایت کنیم.

واشنگتن بر روی توافق هسته‌ای متمرکز نیست
تسنیم/ هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید از گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا در اردن برای احیای روند مذاکرات وین استقبال کرد.کربی گفت: آمریکا از گفتگوهای اتحادیه اروپا با ایران درباره مجموعه گسترده‌ای از چالش‌ها استقبال می‌کند.بااینحال او مدعی شد که واشنگتن در حال حاضر بر روی توافق هسته‌ای متمرکز نیست.وی همچنین گفت که هیچ پیشرفتی در توافق هسته‌ای ایران وجود نداشته و هیچ پیشرفتی هم در آینده نزدیک انتظار نمی‌رود.

دیدار وزیر خارجه سعودی با امیرعبداللهیان در «بحرالمیت» اردن
تسنیم/ وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از دیدار خود با همتای سعودی‌اش در اردن خبر داد.حسین امیرعبداللهیان در توئیتی به زبان عربی از دیدار خود با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی خبر داد.وی در این توئیت نوشت : با وزیر خارجه سعودی در حاشیه کنفرانس بغداد ۲، در بحرالمیت اردن دیدار کردم.امیرعبداللهیان افزود: وزیر سعودی در این دیدار بر آمادگی کشورش برای ادامه گفتگو با تهران تاکید کرد.

مدعیان دفاع از حقوق بشر پذیرای پناهندگان افغانستانی باشند
فارس/ سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ایران و سایر همسایگان نباید تمام مسؤولیت پذیرش پناهجویان افغان را بر عهده بگیرند. بر اساس اصل مسئولیت مشترک، کشورهای دیگر، به ویژه مدعیان حمایت از حقوق بشر مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران، باید پناهندگان را بپذیرند.«امیرسعید ایروانی» گفت: با وجود تلاش‌های سازمان ملل، وضعیت کنونی در افغانستان چالش برانگیز است. وی با اشاره به گزارش اخیر دبیرکل در مورد افغانستان عنوان کرد: این گزارش نشان می‌دهد که ۲۸.۳ میلیون افغانستانی در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های بشردوستانه و حمایتی نیاز خواهند داشت که این رقم در سال ۲۰۲۲ به میزان ۲۴.۴ میلیون و در آغاز سال ۲۰۲۱ شامل ۱۸.۴ میلیون نفر بود. در همین حال،هیأت حاکمه افغانستان نتوانسته به تعهدات خود، به ویژه در مورد ایجاد یک دولت فراگیر و منتخب عمل کند.

درماندگی مقامات صهیونیستی در مقابل نفوذ هکر‌ها
باشگاه خبرنگاران/ یک نوجوان ۱۷ ساله موفق شد یکی از سایت‌های ارتش رژیم صهیونیستی را هک کند.این نوجوان ۱۷ ساله موفق شد به پایگاه اینترنتی بخش حفاظتی ارتش رژیم صهیونیستی، نفوذ واطلاعات یکی از انبار‌های تسلیحاتی و موقعیت رادار‌ها را افشا کند.شبکه تلویزیونی کان اعلام کرد: این نوجوان دو ماه پیش، وارد درگاه ملی شرایط اضطراری، متعلق به فرماندهی داخلی شده و از طریق این درگاه توانست وارد سایت بخش حفاظتی ارتش شود.در این بخش، طرح‌های زیرساختی زیادی، که دارای حساسیت امنیتی بالایی است قرار دارند.

ادامه کمک های میلیاردی آمریکا به اوکراین
ایرنا/ مقام‌های آمریکایی همزمان با سفر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به واشنگتن از یک بسته کمک نظامی به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به کی‌یف خبر دادند که برای اولین بار سامانه موشکی پاتریوت و بمب‌های هدایت شونده دقیق را نیز شامل می‌شود. مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود امروز چهارشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که این بسته حدود ۱ میلیارد دلار تسلیحات موجود در انبارهای پنتاگون و ۸۰۰ میلیون دلار کمک مالی از طریق «ابتکار کمک امنیتی اوکراین» را شامل می‌شود.این بسته کمکی نشان‌دهنده گسترش تسلیحات پیشرفته ارسالی به اوکراین به‌منظور تقویت سامانه‌های هوایی کی‌یف مقابل حملات گسترده موشکی روسیه است.

تحویل توپخانه‌های «سزار» فرانسه به اوکراین
فارس/ علی‌رغم هشدارهای روسیه به کشورهای غربی درباره تداوم حمایت نظامی از اوکراین، رئیس جمهور فرانسه گفت که دولتش در حال هماهنگی تحویل توپخانه‌های «سزار» به کی‌یف است. مکرون با بیان اینکه پاریس قصد دارد توپخانه‌های خودکششی هوویتزر به اوکراین تحویل دهد، گفت: تعداد آنها بعد از مشورت با متحدان ناتو مشخص می‌شود. ماکرون توضیح داد: «تحویل تسلیحات [به اوکراین] در حال افزایش است. معروف‌ترین این تسلیحات، البته توپخانه‌های هویتزر سزار هستند. ما اکنون در حال کار بر روی ارسال‌های جدید [به اوکراین] هستیم».

مأموریت پرتاب ماهواره‌بر اروپایی‌ها شکست خورد
مهر/ رسانه‌های اروپایی اعلام کردند شرکت آریان‌اسپیس قصد داشت یک موشک ماهواره‌بر را به مدار زمین پرتاب کند که این مأموریت شکست خورده است. در بیانیه این شرکت آمده است که موشک فضایی اروپا «vega-c»، لحظاتی پس از بلندشدن از پایگاه «گویانِ فرانسه»، ناپدید شد. این موشک حامل دو ماهواره ایرباس بود.استفان ایزائیل، رئیس تأمین خدمات پرتاب تجاری آریان‌اسپیس نیز در این‌ زمینه گفت: مأموریت شکست خورد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *