خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۲۸

**آیت‌الله العظمی جوادی آملی: باید مثل شهید قاسم سلیمانی به فکر دفاع از دین و جمهوری اسلامی باشیم** آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت شهید سلیمانی: حاج‌قاسم و مجاهدت‌هایش را به نسل جوان بشناسانید** آیت الله حسینی بوشهری: دین اسلام سرشار از آموزه‌های حقوق بشری است** آیت الله شب زنده دار: حکومت اسلامی می‌خواهد مسیر را برای تعالی انسان هموار کند** آیت الله غروی: پیوند حوزه و دانشگاه با یکدیگر تمدن‌ساز است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 کاظمی‌قمی، سفیر ایران در افغانستان شد
بدری‌فر، رایزن سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل اعلام کرد با توجه به این‌که مأموریت بهادر امینیان به‌عنوان سفیر پیشین در افغانستان به پایان رسیده، حسن کاظمی‌قمی به‌عنوان سفیر جدید ایران در افغانستان معرفی شده است. کاظمی‌قمی از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان فعالیت داشت.
 سفر امیرعبداللهیان به اردن برای شرکت در نشست امان
بعد از برگزاری نشست بغداد در ماه آگوست گذشته، امان پایتخت اردن قرار است در بیستم ماه جاری میلادی (۲۹ آذر‌) میزبان نشستی منطقه‌ای در‌خصوص عراق باشد. در این نشست به مانند نشست قبلی در بغداد، قرار است حسین امیر‌عبداللهیان وزیر خارجه ایران ریاست هیات ایران را به‌عهده داشته باشد. پیش از این فواد حسین، وزیر خارجه عراق در نشست خبری مشترک با سامح شکری و ایمن الصفدی، وزرای خارجه مصر و اردن گفت که یک نشست منطقه‌ای دیگر در‌خصوص عراق در تاریخ ۲۰ دسامبر جاری در امان پایتخت اردن برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود که ایران و ترکیه نیز در این نشست شرکت کنند.
وی تاکید کرد: نسخه دوم نشست بغداد در بیستم ماه جاری در امان برگزار می‌شود، در نشست اول ایران و ترکیه حضور داشتند و انتظار داریم که این دو کشور در نشست آتی نیز شرکت کنند. فواد حسین با اشاره به این‌که این نشست اساسا در راستای حمایت از عراق برگزار شد تاکید کرد که کشورش با چالش‌هایی مواجه است و برای عبور از این چالش‌ها نیازمند برقراری روابط منطقه‌ای و بین‌المللی است. بر‌اساس این گزارش، امیر‌عبداللهیان امروز به امان سفر خواهد کرد.

 همشهری 
 امضای برنامه همکاری‌های جامع ایران و نیکاراگوئه
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و دنیس مونکادا، وزیر امور خارجه نیکاراگوئه، در محل وزارت امور خارجه دیدار کردند؛ دیداری که با امضای برنامه همکاری‌های جامع ۲ کشور همراه بود. وزیر امور خارجه نیکاراگوئه دیروز همچنین با حضور در بهارستان، با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس گفت‌وگو کرد.
 ارسال ۲۳۰بسته کارشناسی به دولت و مجلس
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: تهیه و ارسال بیش ‌از ۲۳۰ بسته کارشناسی شامل پیشنهادهای عملیاتی به دولت و مجلس، از اقدام‌هایی به ‌حساب می‌آید که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داده‌ است. نگاهداری با اشاره به عملکرد یک‌ساله این مرکز افزود: مرکز پژوهش‌ها در یک سال گذشته از مهرماه۱۴۰۰ تا مهرماه۱۴۰۱، از یک‌سو در خصوص ۳۴۲ طرح و لایحه اظهارنظر کارشناسی منتشر کرده و از سوی دیگر تعداد مطالعات و گزارش‌های تحلیلی – راهبردی منتشر شده از سوی مرکز در این بازه زمانی به ۳۲۶مورد رسیده‌ است. وی ادامه ‌داد: همچنین در این یک‌سال ۱۱۶مورد پیش‌نویس قانون توسط مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه و در اختیار مجلس قرار گرفته‌است که به این مجموعه باید پاسخگویی به۶۰۷ درخواست کارشناسی نمایندگان را نیز اضافه کرد.

 کیهان 
 شناخت و رفع نیازهای جامعه اصلی‌‌ترین مأموریت حوزه و دانشگاه است
رئیس جمهور شناخت و رفع نیازهای انسان و جامعه انسانی معاصر را اصلی‌‌ترین ماموریت حوزه و دانشگاه دانست و تاکید کرد: شناخت این نیازها در گرو آن است که حوزه و دانشگاه از مردم،‌ در میان مردم و با مردم باشند.
آیت‌الله رئیسی در ششمین همایش بزرگداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در محل مدرسه عالی شهید مطهری، با گرامیداشت یاد شهید مفتح، این مناسبت را بهانه خوبی برای بازنگری در اهداف، روش‌ها و بایدها و نبایدهای علم‌آموزی و معرفت‌افزایی در حوزه و دانشگاه توصیف کرد و با مهم دانستن شناخت صحیح وضع موجود و وضع مطلوب و تلاش برای کم کردن فاصله بین آنها، سه ماموریت و رسالت اصلی برای حوزه و دانشگاه را ۱- علم و پیشرفت ۲- تربیت انسان‌های فرهیخته و ۳- مسئله‌شناسی و حل مسئله عنوان کرد.
رئیس‌جمهور حوزه را مرکز شناخت و آموختن قول‌الله و دانشگاه را مرکز شناخت و آموختن فعل‌الله دانست و افزود: فارغ از اینکه این علم در حوزه آموخته شده باشد یا دانشگاه، باید نافع و نجات‌بخش انسان باشد و فراگیرنده آن بداند که عالم محضر خداست.
 هدف همنوایی برخی گروه‌ها با براندازان در مخالفت با احکام قضایی اخیر امنیت بخشیدن به آشوبگران و محاربان است
تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای نسبت به همراهی و همنوایی برخی از افراد و گروه‌ها با براندازان در مخالفت با احکام قضایی اخیر واکنش نشان داد.
در این بیانیه آمده است: این روزها که جامعه شاهد توطئه‌های پی‌در‌پی دشمنان خارجی و داخلی نظام است؛ شاهد آن هستیم که به بهانه صدور حکم برخی از آشوبگران، افراد و گروه‌هایی در یک حرکت جمعی به میدان آمده و در فضای رسانه‌ای به دنبال شبهه‌افکنی هستند. تحلیل این که چه وجه اشتراکی بین این افراد و آشوبگران وجود دارد مجال خاص خود را می‌طلبد؛ اما در یک جمله می‌توان چنین خلاصه کرد که این اقدام نیز در جورچین توطئه‌های اخیر دشمن برای ضربه به نظام اسلامی قرار می‌گیرد.
تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از این بیانیه ابراز داشت: در هر حال با توجه به نظر کثیری از فقهاء از جمله امام خمینی رضوان الله علیه جای شبهه و اشکالی بر این حکم نیست و بهانه‌جویی‌های برخی افراد و گروه‌ها نه از باب بحث علمی و فقهی بلکه از باب مخالفت با حکم حکومت اسلامی و امنیت بخشیدن به آشوبگران و محاربان است. همان کاری که امروز آمریکا و اسرائیل و هم پیمانان غربی آنها با تمام توان به دنبال آن بوده و شبانه‌روز در رسانه‌های وابسته به خود در تلاش برای امیدوار کردن آشوبگران و ایجاد امنیت خاطر برای آنها جهت ادامه ناامنی‌ها هستند.

 جمهوری‌اسلامی
 رونمایی از سه دستاورد جدید هسته‌ای
با تلاش متخصصان صنعت هسته‌ای از سه دستاورد جدید در حوزه‌های امنیت غذایی، رادیو دارو‌ها و شتابده‌های الکترونی رونمایی شد.
رادیو داروی جدید برای تشخیص تومورهای سرطانی، شتاب‌دهنده الکترونی با کاربرد در تصفیه پساب‌های صنعتی و یک محصول جدید برای عقیم‌سازی آفات کشاورزی دستاوردهایی است که توسط متخصصان هسته‌ای بومی‌سازی شده است.
“گالیوم‌ام آر ۲” جدیدترین رادیو دارو تولید شده به دست متخصصان هسته‌ای است که در تشخیص تومور‌های سرطانی کاربرد دارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی پس از حضور در مراسم رونمایی از سه دستاورد جدید هسته ای، با اشاره به نتیجه گرا و مساله محور بودن تحقیقات در این سازمان گفت: یکی از اهدافی را که به صورت کاملاً منسجم با ساز و کار‌های اجرایی درحال دنبال کردن هستیم این است که تحقیقات بدون توقف پیش برود و به ثمر برسد؛ و از مسیر تحقیقات فرآیند ایده تا محصول را بتوانیم پشتیبانی کنیم و مردم عزیز ما بتوانند با گذشت زمان تاثیرات فناوری هسته‌ای را در زندگی خود احساس کنند. اسلامی با اشاره به تولید رادیوداروی “گالیوم ام. آر” گفت: این رادیوداروی جدید با تمرکز بر روی سلول سرطانی و سلول آسیب دیده به پزشک متخصص و سیستمی که در حقیقت این کار شناسایی و عکسبرداری را انجام می‌دهد، کمک می‌کند تا بتواند خیلی دقیق آن سلول را مشاهده کند و در نهایت بتواند سلول سرطانی را درمان هم بکند.
 تا پنج سال آینده جراح قلب نخواهیم داشت
رئیس سازمان نظام‌ پزشکی هشدار داد: تا پنج سال آینده جراح قلب نخواهیم داشت؛ باید بیماران را به خارج بفرستیم! دکتر رئیس‌زاده می‌گوید: ما به‌ شدت احتیاج به تصمیمات فراقوه‌ای داریم. عقلای مجلس، دولت، فرهنگستان و نظام پزشکی باید دور هم جمع‌شوند و چاره‌ای بیاندیشند وگرنه ما تا پنج ‌سال آینده در برخی از رشته‌ها دیگر جراح نخواهیم داشت و باید بیماران را به خارج بفرستیم و ۱۰ برابر هزینه کنیم تا یک عمل ساده قلب انجام دهند. وی اضافه کرده: جراحی قلب به‌ ویژه جراحی قلب اطفال، جراحی اطفال و تخصص بیهوشی در شرف نابودی و همزمان پزشکی لوکس و جراحی‌های زیبایی در حال رشد است.
 دلایل افزایش نرخ ارز در جلسه هفته آینده مجلس بررسی می‌شود
یک عضو هیات رئیسه مجلس گفت: دلایل افزایش نرخ ارز در جلسه هفته آینده مجلس بررسی می‌شود. حاجی دلیگانی اضافه کرد: این جلسه در صورت تغییر پیدا نکردن برنامه مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود تا رئیس بانک مرکزی توضیحاتی درباره افزایش نرخ ارز به نمایندگان بدهد.

 وطن امروز
 علم‌گرایی به گفتمان مسلط ارتش تبدیل می‌شود
امیر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش در پیامی پژوهش را مقدمه تحول و دستیابی به سازمان دفاعی دانش‌بنیان دانست و تأکید کرد: همت خود را به کار بسته‌ایم تا علم‌گرایی و علم‌محوری را در همه بخش‌ها به گفتمان مسلط خود تبدیل کنیم.
 حداقل ۲ ماهواره ایرانی تا پایان سال به فضا پرتاب می‌شود
زارع‌پور، وزیر ارتباطات درباره آخرین وضعیت پرتاپ ماهواره «ناهید ۱ و۲» گفت: این دو ماهواره در حال آماده شدن هستند که ان‌شاءا… تا پایان سال پرتاب‌هایی خواهیم داشت. سری ماهواره‌های «ناهید» ماهواره‌های مخابراتی هستند که در کشور توسط پژوهشگاه فضایی ساخته شده‌اند؛ ماهواره ناهید۱، بهمن ۹۵ در مراسم روز فناوری فضایی رونمایی شد. ناهید۱ برای اولین بار در کشور، در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران به کارفرمایی سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده و ماموریت‌های آن در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده‌سازی شده است. ماهواره ناهید ۲ جزو ماهواره‌های با فناوری ارتباط مخابراتی و مجهز به تراستر و دارای توان انجام مانورها و اصلاحات مداری نیز است و می‌تواند یک گام مهم در مسیر ساخت منظومه‌های مخابراتی ارتفاع پایین به حساب آید. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این را هم گفت که ماهواره‌های دیگری در صف پرتاب هستند.
زارع پور به برنامه طراحی و ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی و عملیاتی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های این وزارتخانه این است که تا پایان سال حداقل دو پرتاب ماهواره‌ای داشته باشیم که در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
 حمایت پمپئو از اغتشاشگران ایرانی
وزیر پیشین خارجه آمریکا در یک نشست در واشنگتن با عنوان «سیاست ایران» لفاظی‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد و گفت: هیچ امیدی برای همکاری دولت ایالات متحده با ایران وجود ندارد. پمپئو با طرح این ادعا که جمهوری اسلامی ایران با مردم خود با خشونت رفتار می‌کند، گفت: خیلی خوب است که جهان نسبت به آنچه خشونت نظام ایران می‌خواند، هوشیار شده است اما همکاری یا مذاکره دولت ایالات متحده با دولت ایران هیچ معنایی ندارد؛ کاری که دولت بایدن در حال حاضر انجام می‌دهد. وزیر پیشین خارجه آمریکا که تحریم‌های ظالمانه کشورش علیه ایران همچنان برقرار است و دشواری‌های زیادی را برای مردم ایجاد کرده در سخنان خود مدعی حمایت از مردم ایران شد و افزود: رویکرد ما با شفاف‌سازی این موضوع آغاز شد که مردم ایران باید به هر شکلی مورد حمایت قرار گیرند. پمپئو با معترض خواندن اغتشاشگران تروریست، آنها را مورد ستایش قرار داد و با تکرار ادعاهای خود از دولت بایدن و جهان خواست رفتارهای ایران با به اصطلاح معترضان را محکوم کنند.

 جوان
 حاج‌قاسم و مجاهدت‌هایش را به نسل جوان بشناسانید
آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار اعضای ستاد تجلیل و تکریم سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی یک فرد عادی نبود، خداوند این مقام و جایگاه ویژه را به افراد عادی عنایت نمی‌کند بلکه ایشان یک فرد مخلص و از نظر فرهنگ اسلام و اهل بیت -علیهم السلام- در سطح بسیار بالایی بود شهید حاج قاسم سلیمانی از نخبگان و سلحشوران میدان رزم و جهاد در مقابل دشمنان و مستکبران بود.
این مرجع تقلید شناساندن افکار و مجاهدت‌های حاج قاسم سلیمانی را برای جامعه و به ویژه نسل جوان بسیار ضروری دانست و گفت: هر تلاشی در شناساندن کار‌های ایشان، مواعظ ایشان، افکار و اندیشه‌های ایشان صورت گیرد بسیار ارزنده و بجاست و ایشان یک الگوی مناسبی برای جامعه کنونی خصوصاً نسل جوان این کشور می‌باشد.
آیت‌الله العظمی نوری همدانی با اشاره به شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به دست دولت امریکا اظهار داشت: تبری و تولی یکی از ارکان اسلام است، بر ما لازم است که دشمنان و بدخواهان را شناخته و در مقابل آن‌ها بایستیم و آن‌ها را به سزای اعمالشان برسانیم امام راحل این راه را بر روی ما گشود و رهبر معظم انقلاب هم این راه را می‌پیماید و ما امیدواریم این انقلاب و این نهضت اسلامی منتهی به ظهور امام زمان -عجل الله تعالی فرجه الشریف- شود، از این رو نشر و تبلیغ و بیان رشادت‌های مجاهدانی همچون حاج قاسم سلیمانی کار بسیار ارزنده‌ای است.

 خراسان 
 بازسازی صحنه و نحوه شهادت «آرمان»
صبح دیروز بررسی صحنه جرم جنایت منتهی به شهادت شهید آرمان علی وردی با حضور بازپرس پرونده، تیم تشخیص بررسی صحنه جرم قوه قضاییه و پلیس آگاهی تهران بزرگ در شهرک اکباتان انجام شد. در جریان بازسازی صحنه شهادت آرمان علی‌وردی، متهمان پرونده به تشریح اقدامات خود در شب حادثه پرداختند تا نقش هر کدام از آن ها در وقوع این جنایت مشخص شود. گفتنی است طلبه جوان شهید آرمان علی‌وردی در ناآرامی‌های چهارشنبه ۴ آبان امسال در شهرک اکباتان بر اثر جراحت شدید ناشی از حمله اغتشاشگران مجروح و به بیمارستان منتقل شد و در نهایت به فیض رفیع شهادت نائل آمد.

 رسالت
 نرخ سود بانکی افزایش می‌یابد
رئیس‌کل بانک مرکزی درباره بازار ارز اظهار کرد: نیازهای واقعی کشور و مردم به ارز در سامانه‌های نیما و متشکل تأمین می‌شود.در سامانه نیما تاکنون ۱/۳۲ میلیارد دلار معامله انجام‌شده که نسبت به ۶/۱۹ درصد دوره مشابه ۶۴ درصد رشد داشته است.
صالح‌آبادی ادامه داد: نگفته ام تنها دلیل افزایش نرخ ارز ناآرامی‌ها بوده بلکه عاملی اثرگذار بوده است. آنچه مهم است ایجاد آرامش عمومی در فضای جامعه است. همه بازارها مثل بورس و ارز متأثر از عوامل مختلفی است و نمی‌توان اثر موضوعات مختلف را نادیده گرفت.
رئیس‌کل بانک مرکزی درباره سؤالی درباره افزایش نرخ سود بانکی گفت: اگرچه تفاوت‌هایی در شرایط اقتصاد ما با سایر کشورها وجود دارد اما باید نگاه به نرخ سود را در کشور اصلاح کنیم. در سال ۱۳۹۶ و در سال ۱۳۹۹ اصلاح اندکی داشتیم و تاکنون تغییری صورت نگرفته است. وی افزود: بانک مرکزی معتقد به اصلاح نرخ سود است اما منوط به تصمیم‌گیری در شورای پول و اعتبار است و پیگیر این موضوع هستیم.

 مردم سالاری 
 پیکر آیت‌الله سید صادق روحانی به خاک سپرده شد
آیین تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر آیت‌الله سید صادق روحانی‌ روز یکشنبه با حضور قشرهای مختلف مردم، روحانیان و طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد. در این آیین که شخصیت‌ها و استادان حوزه علمیه حضور داشتند، پیکر این عالم ربانی از مسجد امام حسن عسکری به طرف حرم مطهر کریمه اهل بیت -سلام الله علیها- تشییع شد. پیکر آن عالم فرزانه پس از طواف گرداگرد مضجع شریف و نورانی حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و اقامه نماز در مسجد بالا سر این مکان مقدس به خاک سپرده شد.
 تکذیب خبر بازداشت امیر مقاره
صبح دیروز خبر بازداشت امیر مقاره خواننده یکی از گروه‌های موسیقی در فضای مجازی منتشر شد که رسانه قوه قضائیه این خبر را تکذیب کرده است.به گزارش میزان، پیگیری‌ها نشان می‌دهد این خواننده صبح امروز به عنوان متهم به دادسرا احضار شده و پس از ادای توضیحات و دریافت تذکر و ارائه تعهد دادسرا را ترک کرده است.

 آرمان ملی 
 حسین اکبری سفیر جدید ایران در دمشق
میدل ایست نیوز به نقل از منابع آگاه در وزارت امورخارجه سوریه مدعی شد که «حسین اکبری» به عنوان سفیر جدید ایران در دمشق معرفی شده است. این در حالی است که دوره ماموریت «مهدی سبحانی» سفیر کنونی ایران در سوریه به پایان رسیده است. حسین اکبری سابقه سفارت ایران در لیبی را داشته و کارشناس امور خاورمیانه و کشورهای عربی است.
 حمله به ۴ روحانی در قم
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: چهار روحانی براثر اصابت شیء نوک تیز در قم مجروح شدند. روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم شامگاه یکشنبه ۲۷ آذرماه اعلام کرد که پیش از ظهر دیروز چهار روحانی بر اثر برخورد شیء نوک تیز توسط افراد ناشناس مجروح شدند. بنابراین گزارش، دو نفر از این مصدومان که دچار آسیب دیدگی و خراشیدگی سطحی شده بودند، تنها خدمات درمانی سرپایی دریافت کردند. یکی از روحانیان مسن از ناحیه کتف و دیگری از پا دچار آسیب دیدگی شده‌اند.

 قدس 
 کشف سلاح دوش‎پرتاب در تهران
فرمانده انتظامی تهران بزرگ از کشف یک سلاح دوش پرتاب خبر داد. سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در حاشیه طرح رعد که صبح ۲۷ آذرماه برگزار شد، اظهار کرد: سلاح دوش پرتاب برای اولین‌بار در پایتخت توسط نیروهای انتظامی کشف شد.
 ابلاغ تکالیف دستگاه‌های اجرایی در رعایت حقوق عامه
حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور در بخشنامه‌ای، تکالیف دستگاه‌های اجرایی در رعایت حقوق عامه را ابلاغ کرد. در بخشی از این بخشنامه به موضوع پیگیری، نظارت، مطالبه و الزام دستگاه‌های اجرایی به رعایت تکالیف قانونی تأکید شده و به صیانت از حقوق عامه در راستای پیشگیری و مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران اشاره شده است.
 تروریست‌های کُرد در حال جذب نیرو برای خرابکاری در ایران
به‌تازگی گزارشی از تجزیه طلبان کُرد در شمال عراق منتشر شده است که نشان می‌دهد تروریست‌ها در حال آموزش نظامی و جذب افراد برای خرابکاری و اقدام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. در این گزارش آمده است اقلیم کردستان عراق به پناهگاهی برای افرادی تبدیل شده که از ایران فرار کرده یا تحت تعقیب هستند. همچنین اردوگاه‌هایی برای آموزش این تروریست‌ها به منظور یادگیری چگونگی استفاده از سلاح و مواد منفجره دایر شده است. فرانس۲۴ ادعا کرده در این اردوگاه‌ها زنان نیز حضور دارند که بین ۱۸ تا ۲۵ سال سن دارند و می‌خواهند آموزش با سلاح را یاد گرفته تا علیه ایران فعالیت کنند. فرانس‌۲۴ همچنین با دو به اصطلاح نیروی تازه‌وارد به نام‌های «سعدیه» ۱۸ ساله و نور ۲۵ ساله به گفت‌و‌گو نشسته است. این دو به دلیل اقدامات خرابکارانه در ایران تحت تعقیب بوده و به کردستان عراق فرار کرده‌اند. این شبکه البته به اینکه گروهک‌های تروریست کُرد چگونه و با چه مکانیسمی می‌خواهند از افراد آموزش دیده بهره ببرند، اشاره‌ای نکرده است.

 اعتماد 
 بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اطلاعیه‌ای از سفر تیمی از کارشناسانش به ایران برای «بررسی مسائل پادمانی باقی‌مانده» خبر داد. آژانس این سفر را روز یکشنبه اعلام کرده و تاریخ آن را ۱۸ دسامبر [۲۷ آذر] و هدف آن را «پرداختن به مسائل پادمانی باقی‌مانده» اعلام کرد.

 اطلاعات
 استقبال از ۱۷ شهید گمنام در۶ شهر
مراسم استقبال از ۱۷ شهید گمنام دفاع مقدس دیروز همزمان با ایام فاطمیه با حضور مردم در شهرهای تبریز، بیرجند ، گرگان، کازرون ، تربیت حیدریه و فریمان برگزار شد.
پیکرهای ۶ شهید تازه تفحص شده جنگ تحمیلی دیروز پس از ورود به فرودگاه شهید مدنی تبریز ،تا قرارگاه سپاه عاشورا بر روی دوش همرزمانشان تشییع شدند که ششم دی ماه همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) ۴ شهید در تبریز، یک شهید در شهرستان ملکان و یک شهید در شهرستان ورزقان به خاک سپرده خواهند شد.همچنین مراسم استقبال از پیکرهای مطهر۶ شهید گمنام دفاع مقدس در فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند با حضور شماری از مسئولان استان خراسان جنوبی ، فرماندهان نظامی و انتظامی، خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران برگزار شد.
گرگانی ها هم دیروز به استقبال ۲ شهید گمنام دفاع مقدس در ورودی غربی شهر رفتند که آیین استقبال از میدان هزارپیچ گرگان تا سپاه نینوای گلستان برگزار شد. مردم شهرکازرون در استان فارس هم در مراسمی که در گلزار شهدای این شهر برگزار شد از پیکر مطهر یک شهید گمنام استقبال کردند.
همچنین پیکر یکی از شهدای گمنام دفاع مقدس دیروزمورد استقبال مردم تربت حیدریه قرار گرفت.پیکر مطهر یکی دیگر از شهدای گمنام دفاع مقدس دیروز با حضور پرشور مردم از مسجد ۱۴معصوم فریمان از شهرستان‌های استان خراسان رضوی تا مسجد جامع شهر تشییع شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

باید مثل شهید قاسم سلیمانی به فکر دفاع از دین وجمهوری اسلامی باشیم
شفقنا/ آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت سردار حاج قاسم سلیمانی، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی، بیان داشتند: بعضی جهاد می کنند چون وظیفه شرعی است می ترسند که اگر جهاد نکنند خلاف شرعی انجام داده و ممکن است عذاب شوند، بعضی جهاد می کنند تا درجاتشان در بهشت بالا برود ولی بعضی فقط برای خدا جهاد می کنند، شهید سلیمانی از این دسته سوم بود. شهید سلیمانی همه ی کارهای خود را توفیقات الهی می دانست!ایشان درادامه بیان داشتند: شهید قاسم سلیمانی به فکر پشت جبهه نبود، در پیش روی خود «دین»، «قرآن»، «اهل بیت»، «نظام جمهوری اسلامی» و «ایران» را می دید و آن ایرانی که در روبرو می دید غیر از ایرانی است که دیگران در خانه گذاشتند و رفتند! خیلی فرق است! یک وقت هست کسی می گوید زودتر جنگ تمام شود تا من به شهر خودم برگردم، و گروهی دیگر می گویند خدایا من آمدم دین تو را حفظ کنم نه اینکه سالم بر گردم! شاگرد این مکتب قاسم سلیمانی بود که به فکر این بود تا دین، وطن، کشور، ناموس و آب و خاک را حفظ کند.ایشان ادامه دادند: این راه برای همه ما باز است.راه هست و افرادی هستند که این راه را رفته اند، الان نیز یک عده پیدا می شوند که راه شهید سلیمانی را بروند، چرا ما این راه را نرویم؟

دین اسلام سرشار از آموزه‌های حقوق بشری است
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با دبیر ستاد حقوق بشر کشور، دین را سرشار از آموزه‌های حقوق بشری توصیف کرد و ابراز داشت: حقوق بشر امر نوظهوری نیست، بلکه ادیان الهی و به خصوص دین اسلام، علاوه بر حقوقی که برای مسلمانان در نظر گرفته برای انسان با هر دین و مذهبی حقوقی را قرار داده و جامعه اسلامی و مسئولان را به رعایت آن سفارش کرده است.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین ضمن اشاره به تعدادی از آیات و روایات مرتبط با رعایت حقوق بشر در اسلام، افزود: متأسفانه کشورهای اسلامی گام‌های لازم را در جهت روشنگری و تبیین حقوق بشر بر نداشته‌اند. بنابراین لازم است جمهوری اسلامی ابتکار عمل را در دست گرفته و ضمن هم افزایی با سایر کشورهای اسلامی، عهده دار این مهم شود. بخصوص زمانی که مدعیان دروغین در کشورهای استکباری نه تنها حقوق مسلمانان را رعایت نمی‌کنند بلکه حقوق شهروندان خود را زیر پا می‌گذارد.وی در بخش پایانی صحبت‌های خود، خواستار انعکاس مقایسه‌ای از باورها و عملکرد امت اسلامی در برابر دولت‌های غربی در مسئله حقوق بشر شد و حوزه علمیه را آماده هر گونه همکاری در زمینه حقوق بشر اسلامی عنوان کرد.

پیوند حوزه و دانشگاه با یکدیگر تمدن‌ساز است
ایکنا/ آیت‌الله غروی، با گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: نام‌گذاری یک روز به نام وحدت حوزه و دانشگاه و طرح مباحثی از این دست، باعث ایجاد فضاهایی می‌شود که می‌تواند به عمل منجر شده و مبارک است، البته باید توجه داشت که صرف شعار نباشد، هر چند شعار هم در مواردی خوب است، اما نباید تنها به این موارد بسنده شود. عضو جامعه مدرسین در ادامه گفت: پیوند حوزه و دانشگاه با یکدیگر هم در جنبه‌های ارزشی و الهی و هم در جنبه‌ پیشرفت‌های علمی، که آن هم نوعی جهت‌گیری الهی است تمدن‌ساز است و می‌تواند به یک تمدن صحیح اسلامی تبدیل شود، لذا باید مسئولان متوجه ضرورت این موضوع باشند.

حکومت اسلامی می‌خواهد مسیر را برای تعالی انسان هموار کند
ایسنا/‌ آیت‌الله شب‌زنده‌دار، در بازدید از پژوهشکده شورای نگهبان، ضمن تجلیل از اقدامات این مرکز نهایت مقصد حکومت اسلامی را رساندن انسان به مقام لقاء الهی دانست که نتیجه عمل صالح است و فراتر از لقاء جسمانی است و افزود: حکومت اسلامی و همه ابعاد و ارکانش می خواهند مسیر را برای تعالی انسان هموار کنند و هرکسی در این کار مشارکتی داشته باشد ارزش تلاشش با هیچ چیزی در دنیا قابل معاوضه نیست.عضو جامعه مدرسین همچنین با اشاره به آیه ۳۵ سوره مائده شرط پیروزی را رعایت تقوا در کنار مجاهده و تمسک به اهل البیت دانست و افزود: اگر ما با تمسک به اولیای الهی و با چنگ زدن به دامان پر مهر و محبت آنها صادقانه در راه حق استقامت بورزیم و مرعوب دشمنان نشویم و در ناگواری‌ها و سختی‌ها ناامید نشویم، خدای متعال پیروزی نهایی را ان‌شاءالله نصیب ما می فرماید.

انهدام تیم جاسوسی موساد
تسنیم/ سربازان گمنام امام زمان در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی تیم جاسوسی و خرابکاری موساد را که قصد داشت با ایجاد شرکت‌های پوششی و بازاریابی امنیتی در صنایع دفاعی ایران خرابکاری کند، شناسایی و بازداشت کرد.

تیراندازی به اتوبوس حامل نماینده کنست رژیم صهیونیستی
باشگاه خبرنگاران/ شامگاه یکشنبه، رزمندگان مقاومت به یک اتوبوس اسرائیلی در نزدیکی روستای صانور در جنوب شرقی جنین تیراندازی کردند.به گزارش خبرگزاری شهاب، اتوبوس شهرک نشینان که در نزدیکی جنین هدف گلوله قرار گرفت، حامل یکی از اعضای کنست رژیم صهیونیستی از حزب ایتمار بن غفیر بوده است.کانال ۷ رژیم صهیونیستی گزارش داد که لیمور هار از حزب قدرت یهود به ریاست بن غفیر در اتوبوس شهرک نشینان بود که عصر دیروز در نزدیکی جنین مورد اصابت گلوله قرار گرفت.به ادعای منابع صهیونیستی تلفاتی از این عملیات گزارش نشده است. در ماه‌های گذشته کرانه باختری شاهد عملیات‌های مقاومت و مقابله‌ با نظامیان صهیونیست بوده است. به طوریکه عملیات‌های فلسطینی انجام شده در سراسر اراضی اشغالی در ماه گذشته میلادی بر اساس آمارها موجب به هلاکت رسیدن چهار شهرک نشین و زخمی شدن ۸۸ نفر از آنها شده است.

در تنظیم روابط خارجی خود از کسی اجازه نمی‌گیریم
فارس/ سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعاهای بی اساس رئیس سیا درباره همکاری‌های ایران و روسیه گفت: منطبق با منافع ملی خود و ضمن رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی، در تنظیم روابط خارجی خود مستقلانه عمل کرده و از کسی اجازه نمی‌گیریم. ناصر کنعانی همچنین ادعاهای رئیس سازمان جاسوسی آمریکا در ارتباط با همکاری‌های ایران و روسیه و نیز اتهامات او علیه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جنگ اوکراین را بی اساس و بخشی از جنگ تبلیغی آمریکا علیه ایران توصیف کرد.

زیان یک تریلیون دلاری اروپا به دلیل بحران انرژی
مهر/ خبرگزاری بلومبرگ از زیان یک تریلیون دلاری اروپا به دلیل بحران انرژی و صرف نظر کردن از گاز روسیه بخاطر تحریم‌ها علیه این کشور خبر داد.بر اساس این گزارش، بلومبرگ علت این زیان هنگفت را افزایش قیمت برق شرکت‌ها و مصرف کنندگان اروپایی دانست.بلومبرگ همچنین پیش بینی کرد که این تنها آغاز بزرگترین بحران انرژی طی دهه‌های اخیر در اروپاست و بعد از فصل زمستان مخازن گاز آنها خالی خواهد شد و با توجه به شرایطی که کمترین میزان گاز روسیه را دریافت می‌کنند پر کردن مخازن دشوار خواهد بود. بلومبرگ در عین حال افزود که اوضاع متشنج پیرامون صادرات گاز مایع به اروپا دست کم تا سال ۲۰۲۶ که قطر و ایالات متحده بتوانند تولید گاز خود را افزایش دهند، تداوم خواهد داشت.تحلیلگران بلومبرگ گفتند که اگر قیمت گاز در اتحادیه اروپا بار دیگر افزایش یافته و به ۲۱۰ یورو برای هر مگاوات ساعت برسد، اروپا بجای رکود با فروپاشی اقتصادی شدیدی مواجه خواهد شد.

کمک ۳۰۴ میلیون دلاری دولت انگلیس به ارتش اوکراین
مهر/ رسانه‌های انگلیس اعلام کردند دولت این کشور قصد دارد در سال آینده یک بسته کمک نظامی جدید در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد.روزنامه گاردین اعلام کرد: کمک‌های نظامی جدید انگلیس به اوکراین به ارزش ۳۰۴ میلیون دلار و شامل صدها هزار گلوله توپخانه است.از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، آمریکا و متحدان غربی این کشور، میلیاردها دلار کمک امنیتی و نظامی برای کی یف فراهم کرده‌اند که ارزش آن حدود ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده و می‌توان آن را با کل بودجه دفاعی سالانه فرانسه مقایسه کرد. اقدامی که موجب شده خود این کشورها برای رفع نیازهای نظامی خود با مشکلاتی مواجه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *