خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۲۷

**پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله حاج سیدصادق روحانی** رئیس سازمان انرژی اتمی: ظرفیت غنی‌‌سازی کشور به بیش از دو برابر کل تاریخ این صنعت رسیده است** آیت الله حسینی خراسانی: باید اهداف دشمنان را در پساآشوب‌ها بشناسیم و متوجه اثرات آینده اغتشاشات باشیم** آیت الله فیاضی: طرح ولایت، چکیده زحمات آیت الله مصباح در زمینه فلسفه و معارف قرآن است** آیت الله آشتیانی: کارهای اعتقادی و فرهنگی در کنار تحصیل علم برای دانشجویان امری ضروری و حیاتی است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 ظرفیت غنی‌‌سازی کشور به بیش از دو برابر کل تاریخ این صنعت رسیده است
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در دیدار با اعضای فراکسیون راهبردی مجلس اظهار داشت: قانون اقدام راهبردی قانون خوبی برای توسعه صنعت هسته‌ای بود و به‌خوبی اجرا شده است. وی اضافه کرد: اجرای این قانون غنی‌‌سازی را به سطحی رساند که در زمان حاضر ظرفیت غنی‌‌سازی کشور به بیش از دو برابر کل تاریخ این صنعت رسیده است. معاون رئیس‌جمهور گفت: سند جامعی برای پیشرفت صنعت و ایجاد ظرفیت بومی در سطح صنایع کشور تدوین شده است که براساس آن برنامه‌های سازمان پیش می‌رود.
وی با اعلام اینکه انرژی هسته‌ای و تولید برق اتمی صرفه‌جویی اقتصادی زیادی برای کشور داشته و در کاهش مصرف سوخت فسیلی و تجدیدناپذیر و مشکلات محیط‌زیستی مؤثر است، گفت: در صورت توجه به این موضوع می‌توان منابع خوبی برای توسعه دانش هسته‌ای و کمک به بخش‌های دیگر نظیر پزشکی و کشاورزی تأمین کرد. البته توجه به سهم بودجه عمرانی سازمان که سال‌ها مغفول مانده است در فصل بودجه نیز یکی از مطالبات ما از دولت و مجلس محترم است.

 همشهری
 روایت قالیباف از علت تحقق ۲۵درصدی برنامه توسعه
رئیس مجلس در نشستی با یک تشکل اصولگرا با اشاره به تحقق ۲۵ تا ۳۰ درصدی برنامه‌های توسعه سوم، چهارم، پنجم و ششم گفت: این میزان تحقق یعنی اگر (برنامه را) رها می‌کردیم نیز خودبه‌خود ۲۵درصد اهداف محقق می‌شد حتی من می‌گویم حتی اگر در آن دخالت نیز نمی‌کردیم شاید ۳۵درصد محقق می‌شد و چون دخالت کردیم ۲۵ تا ۳۰ درصد شد. محمدباقر قالیباف تصریح کرد: یک برنامه ۵ساله مساله‌محور می‌تواند ثبات اقتصادی را در کشور برقرار کند.
 ادعای جدید درباره مذاکرات تهران – ریاض
یک رسانه لبنانی به نقل از منابع مطلع مدعی شد که در حاشیه نشست اردن مسئولان ایرانی و سعودی دیدار مهمی خواهند داشت.پایگاه خبری النشره در گزارشی اعلام کرد که بعد از برگزاری نشست بغداد در ماه آگوست گذشته، امان پایتخت اردن قرار است در بیستم ماه جاری میلادی (دسامبر) میزبان نشستی منطقه‌ای درخصوص عراق باشد. در این نشست قرار است ایران و ترکیه و تعدادی از کشورهای عربی ازجمله عربستان مشارکت داشته باشند. برخی منابع لبنانی با اشاره به اینکه قرار است در این نشست موضوع انتخاب رئیس‌جمهور لبنان بررسی شود مدعی شدند که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان و آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در حاشیه این نشست باهم دیدار خواهند کرد.

 کیهان 
 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله حاج سیدصادق روحانی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت فقیه بزرگوار آیت‌الله آقای حاج سیدصادق روحانی را تسلیت گفتند. متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم. ارتحال مرحوم مغفور آیت‌الله آقای حاج سیدصادق روحانی رضوان‌الله‌علیه را به خاندان مکرّم و بیت شریف روحانی و شاگردان و ارادتمندان آن فقیه بزرگوار تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.
 هیچ شناوری از «اژدر حوت» ساخت ایران در امان نیست
یک وبگاه آمریکایی اخیراً در مطلبی به برخورداری ایران و روسیه از یک اژدر پیشرفته با سرعت بسیار بالا خبر داد. وبگاه «۱۹ فورتی فایو» در مطلبی به قلم «هاریسن کاس» نظامی سابق آمریکایی و تحلیلگر کنونی امور دفاعی نوشت، روسیه و ایران از «اژدرهای ابرحفره زا» بهره می‌برند. تا پیش‌ازاین فقط آلمان و آمریکا استفاده می‌کردند.
نویسنده در زمینه این اژدر نوشت: شوروی سابق در دهه ۶۰ میلادی شروع به آزمایش اژدرهای ابرحفره زا کرد. نوع اژدر فعلی روسیه «وی‌ای- ۱۱۱ اشکوال» است که از سال ۱۹۷۷ در خدمت است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این اژدر می‌تواند به‌سرعت ۲۹۰ مایل در ساعت برسد و روس‌ها ممکن است در حال کار برای توسعه نمونه‌ای با توانایی بیش از ۳۵۰ مایل در ساعت باشند.
نویسنده نوشت: ایران نیز یک اژدر ابر حفره‌زا نیز به نام «حوت» دارد. کارشناسان نظامی مدعی هستند که ایران اژدر وی‌ای ۱۱۱ را مهندسی معکوس کرده است. اژدر حوت از سال ۲۰۰۶ در خدمت ایران است. ایران اژدر ابرحفره زای خود را با موفقیت از یک کشتی در تنگه هرمز آزمایش کرد.
به گزارش فارس، حوت یک اژدر سطح به دریا و دارای پیشرانه راکتی و با قابلیت فراحفره زایی ساخت ایران است که نخستین بار در رزمایش پیامبر اعظم سال ۱۳۸۵ آزمایش شد. سرعت این موشک برابر ۱۰۰ متر بر ثانیه است که ۳ تا ۴ برابر بیشتر از سرعت اژدرهای معمولی است. گفته می‌شود، با توجه به قدرت و سرعت بالای اژدر حوت، اهداف سطحی و زیرسطحی امکان فرار از دست این جنگ‌افزار را ندارند.
 تا وقتی من در سازمان سینمایی باشم فیلمی بدون حجاب ساخته نخواهد شد
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی گفت: درباره بحث اتفاقات و حوادث اخیر باید بگویم در مرحله و برهه سختی در کشور هستیم و باید عملکردی هوشمندانه‌تر داشته باشیم. وی ادامه داد: هنرمندانی هستند که تحت تاثیر فضای موجود ابراز همدردی می‌کنند. هنرمندانی هم هستند که می‌گویند ما تحت فشار افکار عمومی هستیم و باید صحبت کنیم. تعداد اندکی نیز در دسته سوم هستند که رسما به مبارزه با نظام به پا خاسته‌اند و ما با این دسته سروکار داریم. نمی‌شود در خیابان سینما یکطرفه رفت. نمی‌شود با اظهارنظرهای تند اصل نظام را زیر سؤال برد و دستگاه قضایی چیزی نگوید.
وی افزود: در بعضی بیانیه‌ها خط قرمزها زیرپا گذاشته می‌شود. اینجا جمهوری اسلامی ایران است و نباید تحت تاثیر رسانه‌های شیشه‌ای اطرافمان و جریان‌های معاندین و منافقان باشیم. این کشور تقدیم کسی نخواهد شد و مطمئن باشید روزبه‌روز پیشرفت می‌کند. خزاعی تأکید کرد: تا روزی که من رئیس سازمان سینمایی باشم، قطعا فیلمی بدون حجاب روی پرده نخواهد رفت. اینجا سینمای جمهوری اسلامی ایران است و برای این جمهوری خون‌ها ریخته شده است.

 جمهوری‌اسلامی 
 پیکر ۴۷ هزار شهید دوران دفاع مقدس تفحص شده است
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: از ابتدای فرآیند تفحص پیکرهای شهدا در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس تاکنون حدود ۴۷ هزار شهید تفحص شده‌اند. سردار باقرزاده گفت: فعالیت برای تفحص پیکر شهدا در دوران جنگ تحمیلی نیز انجام می‌شد ولی از سال ۶۷ و پس از پایان جنگ تحمیلی این فرآیند بطور مستمر و تاکنون برای انتقال پیکر بهترین فرزندان ملت بزرگ ایران همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه در زمان جنگ تحمیلی هشت ساله پیکر ۲۵ درصد شهدا در مناطق عملیاتی باقی ماند، افزود: تاکنون پیکر پاک ۴۷ هزار شهید تفحص شده که هویت بیش از ۳۵ هزار تن از آنان شناسایی شده است.
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در دوران دفاع مقدس حدود ۱۳ هزار شهید مفقودالاثر بودند که تاکنون حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ نفر از این عزیزان تفحص و به شکل شهدای گمنام در اقصی نقاط کشور با خاک سپرده شده‌اند. سردار باقرزاده یادآور شد: تفحص پیکر پاک ۲ هزار و ۴۰۰ شهید دیگر در سراسر محورهای عملیاتی در دستور کار قرار دارد.

 وطن امروز 
 تل‌آویو تهدید جدی امنیت منطقه مشترک ما است
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: رژیم جعلی و نامشروع اسرائیل اشغالگر و جنایتکار، دارای صدها کلاهک هسته‌ای است. وی ادامه داد: تل‌آویو تهدید جدی امنیت منطقه مشترک ما است. وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: بی‌تردید، آینده از آن مردم اصیل فلسطین است.
 روشنگری بهنگام فرصت دروغ‌پردازی را از دشمن می‌گیرد
آیت الله رئیسی صبح دیروز در جلسه فوق‌العاده هیات دولت با اشاره به سفر ۲ روزه هیات دولت به استان خراسان جنوبی، حضور بانشاط و صمیمی مردم در استقبال از دولت خود را از جلوه‌های باشکوه نمایش دلبستگی و پیوند قشرهای مختلف به انقلاب و نظام اسلامی دانست و با تشکر از حضور انقلابی مردم، بر اجرای سریع و کامل مصوبات این سفرها تاکید کرد. رئیس‌جمهور صداقت در گفتار و رفتار مسؤولان را از عوامل مهم اعتمادسازی در جامعه برشمرد و گفت: در کنار تلاش بی‌وقفه و به کارگیری سازوکارهای مؤثر در حل مشکلات، روشنگری و تبیین بهنگام و درست مسائل، گره‌های ذهنی افکار عمومی را می‌گشاید و فرصت موج‌سواری و دروغ‌پردازی را از دشمنان می‌گیرد. وی از دولتمردان خواست در دفاع از حقوق مردم و مقابله با سودجویی‌ها و سودجویان تمام قد در میدان باشند و اگر در مواردی انجام این وظیفه امکان‌پذیر نبود، دلایل آن را برای مردم و مراجع ذی‌صلاح تشریح کنند.
 شناسنامه انتخابات استان‌های کشور تدوین می‌شود
محسن اسلامی با بیان اینکه دوره آموزشی ویژه مسؤولان سامانه رصد و پایش انتخابات با هدف آماده‌سازی مجریان انتخابات ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، گفت: تدوین شناسنامه انتخابات در استانداری‌های سراسر کشور به صورت جدی در دستور کار دفتر انتخابات وزارت کشور است. مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور توضیح داد: تدوین شناسنامه ویژه انتخابات هر استان اقدام نوآورانه‌ای است که از سوی دفتر انتخابات وزارت کشور با هماهنگی استانداری‌های سراسر کشور دنبال می‌شود. وی افزود: با برنامه‌ریزی دقیق، تمام تلاش بر رصد کارشناسی انتخابات در استان‌های کشور است و در این باره به دنبال این هستیم که کارشناسان حوزه انتخابات با دریافت آموزش‌های فنی و محتوایی لازم، آمادگی کافی برای بسترسازی هر چه قوی‌تر شرایط انتخابات در کشور را داشته باشند.
انتقاد از تهدید مراجعان به سفارت ایران در لندن
سیدمهدی حسینی‌متین کاردار ایران در لندن روز شنبه در توئیتی با اشاره به مزاحمت برخی نسبت به مراجعان به سفارت، نوشت: قابل توجه بعضی‌ها؛ مزاحمان خودجوش در اینجا به خاطر ایجاد جو ارعاب و تهدید علیه سفارت ایران، مورد تفقد قرار می‌گیرند. وی در ادامه نوشت: «وقتی مراجعه‌کننده ایرانی که مورد هجمه و کتک‌کاری مزاحمان قرار گرفته به پلیس شکایت می‌کند، پلیس به جای رسیدگی به شکایت وی، از سفارت شاکی شده که چرا به مهاجمان اهانت شده است؟!»

 خراسان
 تاکید سران قوا بر رسیدگی به پرونده عوامل ناآرامی ها براساس موازین قانونی و شرعی
سران قوا در نشست عصر دیروز خود تأکید کردند که رسیدگی به پرونده‌های عوامل ناآرامی‌ها و اغتشاشگران مبتنی بر موازین قانونی و شرعی صورت گیرد. در نشست هفتگی سران قوای مجریه، مقننه و قضاییه که در دفتر رئیس جمهور برگزار شد، مقرر شد برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در زمان مورد توافق سران، تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.همچنین سران قوا تأکید کردند که رسیدگی به پرونده‌های عوامل ناآرامی‌ها و اغتشاشگران مبتنی بر موازین قانونی و شرعی صورت گیرد.آیت الله رئیسی، محمدباقر قالیباف و حجت الاسلام محسنی اژه‌ای همچنین خواستار تلاش بی‌وقفه همه مسئولان و دست‌اندرکاران امور در قوای سه‌گانه برای جلب رضایت مردم و اعتمادسازی عمومی شدند.
 بازداشت یک بازیگر به دلیل انتشار مطالب کذب
ترانه علیدوستی به دلیل اقدامات خود در جهت انتشار مطالب کذب و تحریف شده و تحریک به آشوب و حمایت از جریان‌های ضدایرانی بازداشت شد.

 رسالت
 هشدار پادشاه اردن به معترضین
«عبدالله دوم» پادشاه اردن روز جمعه به معترضان در این کشور هشدار داد.وی در سخنانی گفت: «با هرکسی که علیه دولت اسلحه به دست گرفته و به اموال عمومی دست‌درازی کند، با قاطعیت برخورد خواهد شد.» پادشاه اردن در ادامه سخنانش گفت: «ما توهین و حمله به نیروهای امنیتی خود را که مراقب امنیت میهن و شهروندان هستند، نمی‌پذیریم.» در پی افزایش اعتراضات به سوخت در جنوب اردن، سازمان امنیت عمومی این کشور از کشته شدن یک افسر ارشد از نیروهای پلیس خبر داد.این افسر پلیس در جریان مدیریت تظاهرات در منطقه «الحسینیه» در استان جنوبی «معان» براثر اصابت گلوله واقعی به ناحیه سر کشته‌شده است.سازمان امنیت عمومی در گزارش خود اعلام کرده که علاوه بر این افسر پلیس، برخی افراد دیگری نیز در جریان آنچه مقامات اردنی تحت عنوان «خرابکاری غیرقانونی» توصیف می‌کنند، مجروح شده‌اند.

 مردم سالاری 
 امنیت زندان کرج برقرار و زندانیان در سلامت هستند
فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری البرز با اشاره به درگیری محدود در بند موادمخدر زندان مرکزی کرج اظهار کرد: بعداز ظهر دیروز (شنبه ۲۶ آذر) بین زندانیان بند موادمخدر زندان درگیری محدودی رخ داد که در جریان این درگیری تعدادی از زندانیان چند پتو را در بخش هواخوری زندان آتش زدند. وی افزود: با ورود فوری نیروهای یگان حفاظت زندان درگیری بین زندانیان خاتمه پیدا کرد و در حال حاضر امنیت و آرامش در زندان برقرار است. این مسئول گفت: ادعاهای مطرح شده از اساس کذب است و تمام زندانیان حاضر در زندان مرکزی کرج در سلامت کامل به سر می‌برند.
 تکرار ادعاهای پهپادی علیه ایران از سوی جان کربی
جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه صدای آمریکا در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و روسیه ادعاها درخصوص ‌استفاده مسکو از پهپادهای ساخت ایران علیه اوکراین را تکرار کرد و گفت: ما کاملا بر این باوریم که ایران و روسیه تلاش می‌کنند همکاری‌های خود در زمینه دفاعی را تقویت کنند که بخشی از آن می‌تواند توسعه یک مرکز تولید مشترک در روسیه برای ساخت پهپادهای ایرانی باشد.
وی در ادامه با طرح این ادعا که روسیه از این پهپادها علیه مردم و زیر ساخت‌های غیرنظامیان در اوکراین استفاده کرده است، افزود: اما موضوع فقط به این پهپادها محدود نمی‌شود، بلکه مساله تعمیق همکاری‌های دفاعی است که نه تنها برای مردم اوکراین، بلکه برای مردم خاورمیانه هم خوب نیست. ایرانی که از افزایش توانمندی‌ها و کمک نظامی روسیه بهره می‌برد نیز به تهدید بزرگتری در منطقه تبدیل می‌شود.
ادعای انتقال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین در حالی به‌طور مکرر از سوی مقامات غربی و به‌ویژه آمریکایی‌ها تکرار می‌شود که جمهوری اسلامی ایران و روسیه قویا آن را رد می‌کنند.

 آرمان ملی
 انتخابات اسفند سال آینده مهم‌ترین مساله کشور
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور با بیان اهمیت انتخابات پارلمانی سال آینده، تاکید کرد که برای ارتقای سطح مشارکت در انتخابات، لازم است با تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای وارد شویم. محسن دارابی افزود: ارتقای مشارکت در انتخابات رسالتی جدی است که بایستی با تمام ظرفیت در جهت تحقق این امر خطیر در کشور تلاش نماییم. مشاور وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به استفاده از نظام چند رسانه‌ای در همراه سازی بیشتر عموم جامعه با مساله انتخابات در کشور تاکید کرد و گفت: تهیه کلیپ‌ها و فیلم‌های کوتاه و پرمحتوا در حوزه انتخابات به صورت جدی دنبال می‌شود.
 انهدام یک تیم مسلح
فرمانده تیپ عملیاتی ۳۹ امام صادق استان بوشهر گفت: مرزداران این تیپ عملیاتی در یک عملیات منسجم، موفق به انهدام یک تیم مسلح در جنوب غرب خوزستان شدند. سرتیپ دوم پاسدار یدا… کشاورز اظهار کرد: با رصد و اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان در تیپ عملیاتی ۳۹سپاه امام صادق مستقر در جنوب غرب خوزستان و منطقه اروند و با یک کمین چند ساعته و استفاده از تجهیزات پیشرفته، یک تیم مسلح در جنوب غرب خوزستان متلاشی شد. وی افزود: از این تیم دو نفره که با استفاده از یکدستگاه خودرو باری و یک فروند قایق، به دنبال وارد کردن اسلحه و فشنگ جنگی به داخل کشور بودند، یک قبضه کلت کمری همراه با ۲۴ هزار فشنگ کلت کمری و سه هزار فشنگ کلاشینکف به دست آمد.
 دستگیری لیدر اغتشاشات علاءالدین
معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس اطلاعات تهران بزرگ از شناسایی و دستگیری عامل اصلی اغتشاشات پاساژ علاءالدین تهران خبر داد. سرهنگ مرادی در باره جزئیات این خبر اظهار کرد: در پی فراخوان‌هایی که گروه‌های معاند برای روزهای آتی اعلام کرده بودند، ماموران معاونت نظارت بر اماکن عمومی پلیس اطلاعات پایتخت شناسایی عامل اصلی این اغتشاشات را در دستور کار قرار دادند. وی ادامه داد: با انجام اقدامات فنی و پلیسی ماموران نظارت بر اماکن پلیس اطلاعات تهران مشخص شد یکی از محرکان و لیدرهای اصلی شکل‌گیری اغتشاشات قصد دارد با تحریک جوانان و استفاده از شعارهای ساختارشکنانه زمینه تجمع غیرقانونی و شکل‌گیری اعتصابات صنفی در محوطه و طبقات پاساژ علاءالدین را موجب شود.

 قدس 
 در حال حاضر روی برجام متمرکز نیستیم
معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد آمریکا در حال حاضر روی برجام متمرکز نیست. ودانت پاتل افزود: ما نسبت به هر چیزی که در این رابطه از سوی تهران انجام می‌شود، بدبین هستیم، چه در ارتباط با مسائل آژانس باشد و چه موضوعات دیگر.
 خونبارترین سال
سازمان ملل با توصیف سال جاری میلادی به عنوان خونبارترین سال، اعلام کرد: نیروهای رژیم صهیونیستی از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون ۱۵۰ فلسطینی ازجمله ۳۳ کودک را در کرانه باختری به شهادت رسانده‌اند.

 اعتماد 
 شاید نمایندگان ایران و عربستان در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ دیدار کنند
مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان گفت: «در نشست منطقه‌ای پیرامون عراق در امان که ۲۰ دسامبر برگزار می‌شود، نمایندگان ایران و عربستان دیدار دوجانبه خواهند داشت و آغازی برای بازگشت مذاکرات دوجانبه خواهد بود.» سفیر ایران در لبنان این اظهارات را در دیدار با گروهی از روزنامه‌نگاران لبنانی در مقر سفارت ایران در بیروت بیان کرد.
وی درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت که مذاکرات پیشین در بغداد به دلیل اختلافات بر سر اولویت‌ها متوقف شد، عربستان می‌خواهد ایران در یمن ورود کند تا قدرت دولت صنعا و انصار‌الله را محدود کند، اما ایرانی‌ها اصرار دارند که از ابتدا اساس ساماندهی روابط بین عربستان و ایران از طریق بازگشایی سفارت‌هاست و سپس تلاش برای کمک به مسائل منطقه‌ای.

 ابتکار 
 زمان صلح در اوکراین از طریق مذاکره فرارسیده است
«هنری کیسینجر» اعلام کرد جهان اکنون در نقطه عطفی در موضوع جنگ اوکراین قرار دارد و زمان آن رسیده صلح در این کشور از طریق مذاکره بدست آید. وزیر خارجه پیشین آمریکا افزود: مذاکره فوری برای پایان دادن به درگیری‌ها در اوکراین از وقوع یک جنگ جهانی دیگر جلوگیری می‌کند.

 اطلاعات 
 مراجع عظام تقلید در پیام های جداگانه ارتحال آیت الله سید صادق روحانی را تسلیت گفتند
در متن پیام آیت الله العظمی سیستانی آمده است:
آن بزرگوار سالیان طولانی از عمر شریفشان را درتعلیم وتربیت طلاب و نشر معارف اهل بیت عصمت و طهارت -علیهم السلام- سپری و دراین راستا زحمات بسیاری را تحمل کردند، وآثار علمی ارزنده ای را از خود به یادگار گذاشتند.ازدرگاه حضرت احدیت جلت آلاوه جبران این خسارت بزرگ و علو درجات آن فقید والا مقام را خواستارم و برای عموم بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم. در پیام تسلیت دفتر آیت‌الله‌ العظمی شبیری زنجانی هم چنین آمده است: این عالم بزرگوار از خاندانی اصیل و محترم و خدمتگزار مکتب بود و سالیان طولانی از عمر شریف خویش را در مسیر نورانی خدمت به مکتب اهل‌بیت -علیهم السلام-، تألیف کتب، تربیت شاگردان و تبلیغ و نشر معارف اسلام گذراند.
در پیام آیت الله العظمی نوری همدانی آمده است: آن فقیه عالیقدر عمر با برکت خود را در مسیر ترویج فرهنگ اهل بیت -علیهم السلام- گذراند و با تربیت شاگردان فراوان و تالیفات ارزشمند آثار ارزنده‌ای از خود بجای نهاد. اینجانب فقدان این عالم خدمتگزار را به‌ محضر مبارک حضرت بقیه الله الاعظم -عجل الله تعالی فرجه الشریف- و حوزه‌های علمیه، خاندان مکرم، شاگردان و ارادتمندان خصوصاً آقازاده شان تسلیت عرض نموده‌ و علو مقام برای آن فقید سعید مسألت می نمایم.

 شهروند 
 در حوزه قطعات هواپیمایی قدم بزرگی برداشته‌ایم
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: «صنعت هوایی کشور ۱۲ سال است که در تمام زمینه‌های قطعات، تولید و حتی امداد و اورژانس هوایی در تحریم است. با وجود این، به همت متخصصان در این ۴۰ سال توانمندی‌های ایران افزایش یافته است.» محمدی‌بخش افزود: «در حوزه خرید هواپیمای دست دوم و نو اقداماتی صورت گرفته و قدم بزرگی در حوزه قطعات برداشته‌ایم. با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیانی که هنوز به بخش هوایی اضافه نشده‌اند و در حوزه هوایی و فضایی بسیار زیاد هستند، می‌توانیم ظرفیت‌های موجود را به نهایت بهره‌برداری برسانیم.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

طرح ولایت چکیده زحمات آیت الله مصباح در زمینه فلسفه و معارف قرآن است
حوزه/ آیت الله فیاضی در نشست «تبیین ضرورت تربیت مدرس در طرح ولایت» گفت: فلسفه وجوب کفایی در جهاد این است که ما باید عده ای را همچون علما برای مرزبانی عقیده و دین داشته باشیم، چرا که ارزش و فضیلت کاری که علما در هدایت افراد و مرزبانی عقیده انجام می دهند بسیار والاتر از شرکت در جهاد است از همین باب در روایات بر «مِدادُ الْعُلَماءِ افْضَلُ مِنْ دِماءِ الشُّهَداء» تاکید شده است.
عضو جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به برکات طرح ولایت گفت: طرح ولایت چکیده زحمات آیت الله مصباح یزدی -رحمه الله- در زمینه فلسفه و معارف قرآن است تاکنون راهگشای بسیاری از مشکلات بوده و دستاوردها و برکات زیادی در بین جوانان داشته است. وی همچنین ابراز کرد: در دانشگاهها مشکلاتی اعم از نفوذ دشمنان، ضد انقلاب و تفکر سکولار غرب وجود دارد، لذا اجرای طرح ولایت در محیط های دانشگاهی دستاوردهای بی نظیری تاکنون داشته که نمی‌توان انکار کرد.

باید اهداف دشمنان را در پساآشوب‌ها بشناسیم و متوجه اثرات آینده اغتشاشات باشیم
رسا/ آیت‌الله حسینی‌ خراسانی در جمع بازرسان و ناظران انتخاباتی استان قزوین با اشاره به اغتشاشات اخیر اظهار داشت: اغتشاش، آشوب و شرارت کار معترض نیست و واضح است که اعتراض با شرارت و معترض با اغتشاشگر شرور فرق می‌کند.
عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: شکی نیست که این اغتشاشات کار آمریکا، اسرائیل، انگلیس و ایادی آنها است؛ اما جالب این است که یک آقایی در میان این بحبوجه و گیرودار که امنیت ما به مخاطره افتاده، از شرایط سوء استفاده و اعلام کرده که شورای نگهبان باید در نظارت و رسیدگی‌هایش تجدید نظر کند. وی ادامه داد: بدون شک این آشوب‌ها به قصد زمینه‌سازی برای برخی اتفاقات در آینده انجام شود و به همین خاطر باید متوجه اثرات آینده این اغتشاشات باشیم و بدانیم که امروز جریان خندق و احزاب بار دیگر در تاریخ ما تکرار شده و وظیفه ما در شورای نگهبان این است که حواس ما به برنامه‌های دشمن در این حوزه باشد.

کارهای اعتقادی و فرهنگی در کنار تحصیل علم برای دانشجویان امری ضروری و حیاتی است
اختصاصی/ آیت الله آشتیانی در دیدار با رئیس و معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور استان قم که در آستانه ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار گردید با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید مفتح ایشان را مبتکر وحدت حوزه و دانشگاه نامیده و خاطر نشان کردند: امیدواریم این وحدت به معنای واقعی کلمه محقق گردد. معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین در ادامه سخنان خود با تاکید بر فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها افزودند: آنچه که مهم است باید در کنار تحصیل علم و دانش که خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به مسائل اعتقادی و فرهنگی دانشجویان توجه ویژه گردد چرا که مسائل اخلاقی و اعتقادی از امور ضروری و حیاتی می‌باشد.

استقرار گسترده نیروهای امنیتی در استان‌های مختلف اردن
تسنیم/ رسانه‌های عربی خبر دادند: همزمان با ادامه اعتراضات در اردن، سرویس امنیت عمومی اردن اعلام کرد، نیروهای بیشتری را در استان‌های مختلف اردن به ویژه در استان‌‌هایی که شاهد اعتراضات مردمی نسبت به اوضاع معیشتی می‌باشد، مستقر کرده است.به گفته این نهاد امنیتی اردنی هدف از این اقدام جلوگیری از اقدامات تخریبی و حفظ سلامت شهروندان و املاک آنهاست.
براساس بیانیه اداره کل امنیت عمومی اردن: نیروهای امنیتی در استان‌های مختلف مستقر شده‌اند و با هر فردی که به دنبال اخلال در نظم عمومی و تخریب اموال عمومی و خصوصی باشد برخورد قاطعانه خواهند کرد.

اوکراین به‌دنبال ترور رئیس ستادکل ارتش روسیه
تسنیم/ روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات اوکراین مدعی هستند برای ترور ژنرال «والری گراسیموف»، رئیس ستادکل نیروهای مسلح روسیه اقداماتی را انجام داده‌اند.
به گزارش این روزنامه آمریکایی، کی‌یف زمانی که گراسیموف در خط مقدم حضور داشت، حمله علیه او را آغاز کرده بود. این روزنامه به تاریخ و اطلاعات دیگری در مورد حمله مورد بحث اشاره نکرده است.با این حال، این روزنامه می‌گوید، واشنگتن با طرح‌های کی‌یف برای کشتن گراسیموف به‌دلیل نگرانی از اینکه سوءقصد به جان او می‌تواند منجر به تشدید تنش شود، مخالف بوده است، به همین دلیل گفته شده است که آمریکایی‌ها اطلاعات مربوط به تحرکات این ژنرال روسی را از اوکراینی‌ها پنهان کردند و سپس از اوکراین خواستند که حمله را متوقف کند.

انفجار انبار تسلیحات آمریکایی در اربیل
تسنیم/ بامداد امروز (یکشنبه) در استان اربیل، انفجار مهیبی به وقوع پیوست.کانال تلگرامی صابرین نیوز در این باره نوشت: اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که این حادثه در نتیجه انفجار انبار تسلیحات متعلق به نیروهای آمریکایی و پیشمرگه رخ داده است.بر اساس این گزارش، این انفجار در یک مرکز آموزشی و انبار تسلیحات مورد استفاده نیروهای اشغالگر آمریکا برای آموزش نیروهای پیشمرگه در اربیل رخ داد.منابع خبری می‌گویند که هواپیماهای نظامی آمریکا هم اکنون در حال پرواز بر فراز محل حادثه هستند.

پایگاه آمریکا در شرق سوریه، هدف حمله قرار گرفت
فارس/ خبرگزاری اسپوتنیک که در دیرالزور حضور دارد، اعلام کرد: پایگاه نظامیان آمریکا در شرق دیرالزور، هدف حمله ناشناس قرار گرفت که باعث انفجار در داخل این پایگاه و مناطق اطراف آن شده است.روزنامه
منابع محلی به اسپوتنیک گفتند که صدای این انفجارها در چندین منطقه شنیده شده است و بلافاصله، پهپادهای و بالگردهای آمریکایی در آسمان این منطقه به پرواز درآمدند. به گفته این منابع، هنوز اطلاعی از حجم خسارت و میزان تلفات در میان نظامیان آمریکایی در دست نیست. این حملات با راکت صورت گرفته است. آمریکایی ها به همراه سایر مزدوران خارجی، دستکم ۲۸ پایگاه غیر قانونی دارند که در سه استان سوریه واقع شده است: استانهای الحسکه، حمص و دیرالزور.

اتحاد بریتانیا در معرض خطر است
تسنیم/ یک نشریه آلمانی در مطلبی با توجه به افزایش حمایت ها از استقلال در بین ساکنان اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی اتحاد بریتانیا را در معرض خطر ارزیابی کرد. نشریه “ان تی وی” آلمان در مطلبی نوشت: در بریتانیا، علائم خروج از اتحادیه اروپا به آرامی پس از برگزیت ظاهر می شود.
این روند جنبش استقلال را در اسکاتلند تقویت می کند اما نه تنها در آنجا در ولز و ایرلند شمالی نیز، نارضایتی از دولت در لندن در حال افزایش است.این نشریه افزود: در ایرلند شمالی، و حتی در ولز، بحث های استقلال آشکارتر شده است. یکی از دلایلی که در همه جا یکسان است برگزیت است.بریتانیا مدتهاست در این باره دچار اختلاف نظر است.

اعتراضات علیه نتانیاهو پیش از شروع بکار آغاز شد
مهر/ در آستانه شروع بکار «بنیامین نتانیاهو» به عنوان نخست وزیر جدید در تل آویو، اعتراضات و تظاهرات‌های مختلفی برگزار شده است. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود هنوز موفق به تشکیل کابینه جدید خود نشده، ولی تظاهرات‌ها علیه دولت آینده وی آغاز شده است.
روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت شنبه اعلام کرد که صدها اسرائیلی در میدان هابیما در تل آویو علیه دولت آینده نتانیاهو دست به تظاهرات زدند.بامداد پنج شنبه و جمعه نیز محله «صد دروازه» در شهر بیت المقدس شاهد اعتراضاتی بود در اعتراضات ۲ شب گذشته در شهر قدس بسیاری از خودروها و اموال عمومی توسط یهودیان حریدی تخریب و به آتش کشیده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *