خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۲۲

**آیت الله العظمی جوادی آملی: حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد** پس از مراسم وداع و تشییع با‌شکوه، پیکر طلبه شهید «حسن مختارزاده» در حرم مطهر حضرت معصومه -سلام الله علیها- به خاک سپرده شد** رئیس ‌قوه قضائیه: قضات نگران شماتتِ ملامت‌کنندگان نباشند** آیت‌الله مقتدایی: مسئولان قضایی آمران و مباشران شهادت طلبه بسیجی را به اشد مجازات برسانند** مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع: ساخت هواپیمای مسافری در دستور کار وزارت دفاع قرار دارد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز
 جام جم
 برگزاری اجلاس «همکاری‌های جامع ایران و چین» در تهران
معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور از برگزاری اجلاس «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» باحضور مقامات عالی‌رتبه طرفین در تهران، خبر داد و گفت: در این اجلاس راهکارهای تقویت روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ساله ایران و چین مورد بررسی قرار می‌گیرد.
جمشیدی بیان کرد: اجلاس «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» امروز(سه‌شنبه) با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و معاون نخست‌وزیر چین برگزار می‌‎شود.
معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با اعلام این خبر افزود: هیات عالی‌رتبه چین به ریاست هو چون هوآ، معاون نخست‌وزیر این کشور با سفر به ایران و در نشست با هیات بلندپایه ایرانی به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور ساز و کار‌های پیشبرد روابط دوجانبه ایران و چین را مورد بررسی قرار می‌دهند.
وی بررسی راهکارهای تقویت روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ساله ایران و چین را هم یکی از اهداف اصلی این نشست عنوان و اظهار کرد: تعهد به منافع بنیادین دو کشور و احترام به اصول حقوق بین‌الملل از جمله احترام به تمامیت ارضی، مورد تاکید ویژه جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس است.
 همشهری 
 ادعای تعرض به زندانیان را رد می‌کنم
غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت:  قویا ادعای تعرض به زندانیان را رد می‌کنم. دشمنان و معاندان نظام شایعاتی را درباره وضعیت زندانیان زن مطرح کردند که ساده‌لوحانه و غیرقابل باور است. این ادعاها معمولاً ازسوی افرادی مطرح می‌شود که هیچ اطلاعی از وضعیت زندانیان زن ندارند.
 در فضای واقعی و میدانی نباید مرعوب فضای مجازی شویم
سردار حسن‌زاده فرمانده سپاه تهران گفت: ما در فضای واقعی و میدانی نباید مرعوب فضای مجازی شویم و بدانیم که آنچه درنهایت نتیجه اتفاق‌ها را رقم خواهد زد، فضای واقعی و میدان است و نباید این فضا را از دست بدهیم. امروز می‌بینیم اعتبار رسانه‌های وابسته به‌دلیل دروغ‌پردازی‌هایشان تخریب شده‌است.
 کیهان 
 قضات نگران شماتتِ ملامت‌کنندگان نباشند
حجت‌‎الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به مطالبی که این روزها از سوی برخی افراد درخصوص محاکمه و مجازات برخی عناصر اغتشاشات مطرح می‌شود، گفت: قضات و مسئولان قضایی باید بر اساس عدل، انصاف و قانون‌مداری، امور را به پیش ببرند؛ محور ما قانون است؛ اگر به سلیقه عمل کنیم ممکن است حجت نداشته باشیم حتی اگر سلیقه ما درست و صواب باشد.
رئیس‌قوه قضائیه اظهارداشت: بنابراین باید در همه امور و رسیدگی‌های قضایی، ضمن اِعمال موازین قانونی، نهایت دقت و در صورت لزوم، سرعت را لحاظ کنیم و خداوند را همواره بر خود ناظر بدانیم و از شماتتِ شماتت‌گران نگران نباشیم. اژه‌ای در ادامه ضمن قرائت مواد ۲۷۹ تا ۲۸۸ قانون مجازات اسلامی و تشریح و تبیین این مفاد قانونی ناظر بر جرائم «محاربه»‌، «افسادفی‌الارض» و «بغی» و مصادیق و مجازات آنها، توصیه‌هایی تخصصی را خطاب به مقامات قضایی مطرح کرد.
وی بیان داشت: در ماده ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی، ناظر بر محاربه، حدود چهار گانه لحاظ شده است؛ در ماده ۲۸۳ نیز تصریح شده که انتخاب هر یک از حدود چهارگانه مذکور به اختیار قاضی است. این قانونی است که وجود دارد و قضات باید بر اساس آن عمل کنند.در ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی ناظر بر«افساد فی‌ الارض» نیز قانون از صراحت برخوردار است. رئیس‌قوه قضائیه گفت: قضات ما ملزم به رعایت و لحاظ قانون هستند؛ البته اگر جایی تردید یا شبهه داشتند می‌توانند سؤال کنند و احتیاط کنند؛ در دماء نیز احتیاط حتماً لازم است.
 پیکر طلبه شهید «حسن مختارزاده» در حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) به خاک سپرده شد
پیکر طلبه شهید مدافع امنیت «حسن مختارزاده» با حضور گسترده مردم شهیدپرور قم از مصلی قدس این شهر تا حرم مطهر حضرت معصومه -علیها السلام- تشییع شد.
در این مراسم با شکوه که اقشار مختلف مردم به‌ویژه نوجوانان دهه هشتادی حضور داشتند، بعد از اقامه نماز توسط آیت‌الله عابدی پیکر شهید با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی و سردادن شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر منافق» و «مرگ بر آل‌سعود» تا حرم مطهر حضرت معصومه -علیها السلام- تشییع شد.
شرکت‌کنندگان ضمن ابراز خشم و نفرت از اغتشاشگران و حامیان و محرکین آنها از مسئولین امنیتی و قضایی خواستند به سرعت و با قاطعیت با مجرمین به‌خصوص کسانی که دست شان به خون حافظان امنیت و مردم آلوده است برخورد کنند. در ادامه این مراسم، پیکر شهید برگرد مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه -علیها السلام- طواف داده و در حرم مطهر به خاک سپرده شد.
طلبه بسیجی مدافع امنیت «حسن مختارزاده» که به دلیل مصدومیت توسط اغتشاشگران در بیمارستان بستری بود، جمعه ۱۸ آذر بعد از ۲۲ روز به فیض شهادت نائل آمد.
 ایران 
 بهبود وضع معیشت مردم از اولویت‌های بودجه ۱۴۰۲ است
دوازدهمین جلسه فوق‌العاده هیأت دولت برای بررسی تبصره‌های بودجه سال آینده کل کشور، روز گذشته به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد. آیت‌الله رئیسی در این جلسه، توجه به بهبود وضع معیشت مردم را با رویکرد حفظ و تقویت قدرت خرید جامعه، از اولویت‌های بودجه سال آینده برشمرد و تأکید کرد: نگاه دولتمردان به ترمیم حقوق و دستمزد باید بر مبنای دو اصل بهره‌وری و تقویت قدرت خرید مردم متمرکز باشد تا بتوان نظام عادلانه را در پرداخت‌ها رعایت کرد. رئیس‌جمهور اظهار کرد: بودجه باید بر مبنای درآمدها و منابع و همچنین مصارف و هزینه‌ها تعریف شود تا دولت و مجلس شورای اسلامی، بودجه‌ای شفاف و منطقی را تدوین و تصویب کنند و در طول سال با کسری بودجه مواجه نشویم.
 انتصاب دهقانی فیروزآبادی به ریاست بنیاد ملی نخبگان
رئیس جمهور در حکمی روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور را با حفظ سمت و برای مدت یکسال به عنوان رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور منصوب کرد.
 جمهوری‌اسلامی 
 اتهامات بی‌اساس در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی محکوم است
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان درواکنش به بیانیه مشترک چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکید کرد: هر گونه اتهامات بی‌اساس مندرج در بیانیه پایانی اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کنیم.کنعانی افزود: به کسی اجازه دخالت در امور داخلی و اظهارنظر در تمامیت ارضی ایران نمی‌دهیم و بر همکاری منطقه‌ای مبتنی بر اصول و منافع مشترک پایبند هستیم و در این مسیر به تلاش‌هایمان ادامه می‌دهیم.
وی در پاسخ به سوالی در مورد مواضع جمهوری اسلامی ایران در برابر اقدامات غیرسازنده چین گفت:ارتباط با چین در سایه اراده سیاسی رهبران دو کشور مبتنی بر مصالح و منافع مشترک درحال گسترش است. ما در ارتباط با چین نگاهمان در مسیر توسعه مناسبات و به عبارتی هدف مشترک دو کشور هست. ما در ارتباط با موضوعات مرتبط با منافع اساسی جمهوری اسلامی ایران و موضوعات مرتبط با تمامیت ارضی جمهوری اسلامی با هیچ طرفی مصالحه و مسامحه نخواهیم کرد و در این زمینه واکنش جدی نشان خواهیم داد که در این ارتباط هم موضع رسمی را بلافاصله بیان کردیم. وی ادامه داد: وزارت امور خارجه ایران بلافاصله وارد عمل شد و سفیر چین را خواستیم و اعتراضمان را منتقل کردیم و دیدگاه‌های خود را با جدیت بیان کردیم، یادداشت اعتراضی هم در این ارتباط دادیم، جمهوری اسلامی ایران با جدیت عمل کرد و با جدیت دیدگاه‌ها و مواضع خود را بیان کرد.
 وطن امروز 
 افزایش سطح همکاری‌های نیروی زمینی ارتش و سپاه
سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در دفتر امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، ضمن تأکید بر هم‌افزایی و اتحاد روزافزون، طرفین درباره تبیین اهداف و راهبردهای نیروی زمینی در حوزه‌های گوناگون تبادل‌نظر و هم‌اندیشی کردند.
 ساخت هواپیمای مسافری در دستور کار وزارت دفاع قرار دارد
امیر سرتیپ دوم خواجه‌فرد، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح درباره ساخت هواپیمای مسافری اظهار کرد: امروز سازمان صنایع هوایی به دنبال دستور ریاست محترم جمهوری جهت ساخت هواپیمای مسافری، مسیر حرکت خود را در راستای توسعه این ناوگان قرار داده است. وی گفت: در عرصه ساخت هواپیمای مسافری سعی می‌کنیم حداقل تا ۳ سال آینده در این حوزه به توفیقات عملی مناسبی دست یابیم، البته در ساخت و توسعه هواپیمای مسافری راهبرد درون‌زا و برون‌نگر را دنبال می‌کنیم.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح درباره روند آماده‌سازی هواپیمای سیمرغ هم عنوان کرد: هواپیمای سیمرغ که اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر دفاع آن را رونمایی کردیم، امروز مراحل تاکسی(حرکت هواپیما روی زمین با قدرت محرکه خود) را انجام داده و برای پرواز آماده می‌شود.
 تشریح جزئیات لایحه جامع انتخابات
اسلامی، مدیرکل انتخابات وزارت کشور درباره آخرین جزئیات لایحه جامع انتخابات گفت: در راستای تحقق وعده‌ها و برنامه‌های مقام عالی وزارت مبنی بر تدوین لایحه جامع انتخابات با هدف تجمیع قوانین انتخابات، ایجاد وحدت رویه، سهولت و شفافیت، کارگروه تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان وزارت کشور با محوریت معاونت سیاسی تشکیل و با برگزاری جلسات مستمر، لایحه جامع انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات، ابلاغی مقام معظم رهبری، تدوین شد. مدیرکل انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه این لایحه ۵ آذرماه امسال تقدیم معاون اول رئیس‌جمهور شد، گفت: لایحه جامع انتخابات مشتمل بر یک مقدمه و ۱۰ فصل کلیات، کیفیت انتخابات، شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان، هیات‌های اجرایی، اعلام داوطلبان و رسیدگی به صلاحیت آنها، تبلیغات، شفافیت منابع مالی داوطلبان، شکایات و نحوه رسیدگی به آن، صدور اعتبارنامه و آغاز دور جدید، جرائم تخلفات و مجازات‌هاست.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جزئیات جدید این لایحه گفت: برای نخستین‌ بار سامانه شفافیت مالی در انتخابات سال آتی رونمایی می‌شود و بر اساس آن تمام  هزینه‌های نامزدهای انتخاباتی و حمایت‌های احزاب در این سامانه ثبت می‌شود.
تشکیل کارگروه ساماندهی تبلیغات انتخابات و برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک از دیگر بندهای مهم این لایحه است که تلاش بر این است در انتخابات سال ۱۴۰۲، فرآیند تبلیغات نامزدها و فرآیند برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک رعایت شود.
 جوان 
 دیدار فرمانده کل سپاه با خانواده شهید آرمان علی‌وردی
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در منزل پدر شهید آرمان علی‌وردی از شهدای امنیت، با خانواده این شهید والامقام دیدار و گفت‌وگو کرد.
سرلشکر سلامی در این دیدار از شهدا به عنوان چراغ راه و هدایتگر انسان‌ها نام برد و اظهار کرد: مقام معظم رهبری از این شهید بزرگوار با تعبیر «آرمان عزیز» یاد کردند؛ آرمان به معنای نهایت آرزو و اوج کمال است و به‌حق این اسم برازنده شهید عزیز ما بود. فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دشمنان در فتنه اخیر با تمام عده و عُده به میدان آمدند تا دین و انقلاب اسلامی ما را شکست دهند، گفت: کسانی که به منظور پاسداری از اسلام، انقلاب و صیانت از امنیت مردم و کشور پای در میدان گذاشتند کاری بزرگ را رقم زدند.
سردار سلامی با بیان اینکه شهدا ستون‌های بزرگ و با عظمت انقلاب و تکیه‌گاه انسان‌ها هستند، گفت: شهدای ما در فتنه اخیر در عین اقتدار نظام، مظلومانه به شهادت رسیدند. در این دیدار همچنین پدر و مادر شهید علی‌وردی به بیان ویژگی‌ها، فضایل اخلاقی و خاطراتی از این شهید والامقام پرداختند.
 خراسان 
 تحریم ۵ نهاد و ۱۰شخصیت اتحادیه‌اروپا
وزارت امورخارجه ایران، در بیانیه ای تحریم‌هایی را ‌علیه تعدادی از اشخاص و نهادهای اتحادیه اروپا، ازجمله رادیو فردا و رادیو زمانه، نشریه شارلی ابدو، فرمانده نیروهای آلمانی در عراق و… اعمال کرد؛ تحریم‌هایی که در آن نام ۵نهاد و ۱۰شخصیت اتحادیه‌اروپا به‌چشم می‌خورد.
۵نهاد تحریم‌شده از سوی جمهوری‌ اسلامی شامل «رادیو فردا (بخش فارسی رادیوی اروپای آزاد)»، «رادیو زمانه»، «نشریه شارلی ابدو»، «شرکت واتر اینجینیرینگ تریدینگ، مشارکت‌کننده در تولید تسلیحات شیمیایی استفاده شده توسط رژیم صدام در جریان جنگ تحمیلی علیه ملت ایران» و «شرکت گیدلمایستر پروجکتا، مشارکت‌کننده در تولید تسلیحات شیمیایی استفاده‌شده توسط رژیم صدام در جریان جنگ تحمیلی علیه ملت ایران» می‌شود. این وزارتخانه همچنین از تحریم ۱۰ نفر از جمله برنار کوشنر، وزیر امور خارجه سابق فرانسه و چند مقام پیشین آلمانی خبر داد.
 آلوده شدن خاک تورقوزآباد به مواد رادیواکتیو صحت ندارد
فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: آلوده شدن خاک تورقوزآباد به مواد رادیواکتیو صحت ندارد. اصلا چنین اتفاقی در تورقوزآباد نیفتاده است. هر محلی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌کند ربطی به فعالیت‌های هسته‌ای دارد خودشان قبلا در آن جا مواد گذاشتند. در حقیقت کشور ایران بزرگ و مرزهای آن باز است وقتی به راحتی اسلحه وارد می‌شود و افراد رفت‌وآمد می‌کنند نمی‌توانند چند گرم مواد پرتوزا وارد کشور کنند و آن را در جایی بریزند؟
 تحریم های جدید اتحادیه اروپا به بهانه نقض حقوق بشر علیه ایران
وزیران امور خارجه ۲۷ کشور اروپایی در جلسه‌ای که دیشب در بروکسل برگزار شد بسته تحریمی جدیدی را که ۲۱ شخصیت و یک نهاد ایرانی را به بهانه مسائل حقوق بشری هدف قرار می‌دهد تصویب کردند.
 چین و ایران روابط دوستانه سنتی دارند
سخنگوی وزارت خارجه چین از سفر «هو چون هوا» معاون نخست‌وزیر این کشور به تهران خبر داد وتصریح کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران از دوستان چین هستند. ونبین در این باره توضیح داد: «چین و ایران روابط دوستانه سنتی دارند و این، انتخاب مشترک هر دو طرف برای تحکیم و توسعه مشارکت راهبردی جامع چین و ایران است».سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه تصریح کرد: «چین و ایران تمایل به تقویت ارتباطات و همکاری‌ و پیشرفت جدید در روابط دوجانبه دارند».
 مردم سالاری 
 انتقاد مسکو از ادعای لندن درباره همکاری‌های نظامی با ایران
سفارت روسیه در لندن در بیانیه‌ای ادعای جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر ارسال تجهیزات نظامی به روسیه از سوی ایران را غیر قابل قبول خواند و این موضع لندن را تبعیت از سیاست‌های آمریکا خواند. به گزارش ایسنا، در بیانیه سفارت روسیه در لندن آمده است که مسکو اظهارات کلورلی را قاطعانه رد می‌کند و آن را در راستای پیروی از ایالات متحده می‌داند. این بیانیه می‌افزاید: طرف انگلیسی به خوبی می‌داند که کنایه‌ها درباره تدارکات نظامی ایران به روسیه که کلورلی آن را شرم آور می‌خواند، کاملاً دور از ذهن است. سفارت مسکو گفت که روسیه، برخلاف مخالفان غربی ما، همواره متعهد به تبعیت از قوانین ملی و قوانین بین‌المللی در همکاری با کشورهای ثالث است.
 خرسندی تلویزیون چین از نتایج سفر «شی» به عربستان
تلویزیون رسمی چین اعلام کرد: سفر شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به عربستان تمام اهداف خود را محقق کرد. چین امیدوار بود که بتواند روابطش را با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که در حال حاضر بزرگترین صادر کننده نفت هستند، مستحکم کند. چین توانست به تایید و حمایت کشورهای عربی درباره بحران تایوان که دلیل نزاع میان پکن و واشنگتن است، دست یابد. تمام کشورهای عربی بر پایبندی خود به اصل «چین واحد» تأکید کردند. چین توافق نامه‌هایی را با کشورهای عربی از جمله توافق‌های اقتصادی برای واردات و صادرات نفت و آموزشی برای گسترش آموزش زبان چینی در خاورمیانه امضا کرد.
 آرمان ملی 
 دولت، شفافیت را از بازی با کلمات وارد عمل کرد
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: انتشار صورت‌های مالی ۳۹۶ شرکت دولتی و فهرست بدهکاران بانکی بدحساب و ابربدهکار جزو آرزوهای مطالبه‌گران شفافیت بود. سپهر خلجی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏دولت مردمی شفافیت را از بازی با کلمات وارد عمل کرد. انتشار صورت‌های مالی ۳۹۶ شرکت دولتی و فهرست بدهکاران بانکی بدحساب و ابربدهکار جزو آرزوهای مطالبه‌گران شفافیت بود. ظاهرا یادآوری این اقدام از طرف رئیس‌جمهور، خاطر برخی منتفعان از عدم شفافیت یا کاسبان سیاسی این برگها را آزرده است!»
 دخالت آلمان و اتریش در امور ایران
وزیر امور خارجه اتریش در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه مقام‌های غربی در امور داخلی ایران از صدور حکم اعدام برای محاربین انتقاد و ادعا کرد که ایران به مسیر تشدید تنش‌ها ادامه می‌دهد. «الکساندر شالنبرگ» روز دوشنبه در آستانه نشست شورای وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی در توئیتی ادعا کرد: امروز تحریم‌های بیشتری را علیه کسانی که مسئول نقض آشکار حقوق بشر در ایران هستند، اعمال می‌کنیم. همچنین نالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، دیروز پیش از آغاز نشست شورای وزیران اروپا در بروکسل، در جمع خبرنگاران گفت که تحریم‌های جدیدی علیه سپاه پاسداران ایران اعمال می‌شود.
 تکذیب درگذشت شیخ زکزاکی
«بدیعه زکزاکی» دختر شیخ ابراهیم زکزاکی خبر منتشر شده به نقل از توئیتر منتسب به وی در زمینه درگذشت پدرش را تکذیب کرد و گفت: من هیچ حساب کاربری در توئیتر ندارم.
 قدس 
 شهادت و نقص عضو ۱۱هزار کودک در یمن
صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه‌ای از شهادت یا نقص عضو بیش از ۱۱هزار کودک از سال ۲۰۱۵ تاکنون در یمن خبر داد. یونیسف در این بیانیه اعلام کرده در این آمار، تنها حوادث مورد تأیید سازمان ملل لحاظ شده است؛ حوادثی که به پس از پیوستن ائتلاف تحت رهبری آل‌سعود به جنگ جاری یمن مربوط می‌شود و در نتیجه احتمالاً شمار کودکان کشته یا زخمی به مراتب بالاتر از این خواهد بود.
 تصادف اتوبوس زائران ایرانی در نجف
در پی تصادف اتوبوس حامل زائران ایرانی در نجف اشرف، ۱۹ زائر ایرانی مصدوم شدند که ۱۲ نفر آن‌ها در بیمارستان الفرات نجف بستری هستند. ظهر دیروز یک اتوبوس حامل زائران ایرانی در نجف اشرف دچار سانحه شد و در این تصادف تعدادی از زائران ایرانی مصدوم شدند.
 حذف مهر محرمانه از روی نامه‌های سازمان بازرسی
ذبیح الله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی اظهار کرد: سازمان بازرسی بلافاصله پس از دستور رئیس دستگاه قضا ناظر بر برداشتن مُهر محرمانه از روی نامه‌های این سازمان، اقدام‌های مقتضی را انجام داد و از این پس اصل بر عادی بودن نامه‌های سازمان بازرسی قرار خواهد گرفت البته موازین قانونی نیز در این موضوع مدنظر قرار می‌گیرد.
 اطلاعات 
 دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با عراق
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق از رشد تجارت دو کشور و رفع مشکلات تجاری خبر داد و گفت: با تلاش های انجام شده، تجارت ایران و عراق بهبود یافته و با ادامه این روند تا پایان امسال ارزش آن به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد. آل اسحاق با بیان اینکه هدف گذاری مبادلات ایران و عراق تجارت ۲۰ میلیارد دلاری است، اظهار کرد: عزم فعالان اقتصادی در این زمینه با اهداف مسوولان دو کشور همراه بوده است.
 رشد سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران‌
طبق آمار سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، در سال اول دولت سیزدهم مجموع مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی صادرشده ۹/۸ میلیارد دلار بود که از این میزان ۸/۴ میلیارد دلار به ثمر نشست که عددی بیش از سه برابر دوره اجرای برجام است. طبق آمار سازمان سرمایه‌گذاری خارجی مجموع ارزش مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی صادر شده در اوج برجام در سال ۹۵، معادل ۲/۱۰ میلیارد دلار بود که از این میزان ۷/۸ میلیارد دلار آن به دلیل عدم کارایی برجام در پوشش ریسک سرمایه‌گذار، توسط شرکت‌های خارجی باطل شد و فقط ۵/۱ میلیارد دلار آن به ثمر نشست.
اما طبق آمار در سال اول دولت سیزدهم مجموع مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی صادرشده ۹/۸ میلیارد دلار بود که از این میزان ۸/۴ میلیارد دلار به ثمر نشست یعنی بیش از سه برابر دوره اجرای برجام است.
 شهروند
 سیاست‌های ارزی و تجاری کشور منطبق می‌شود
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای انطباق سیاست‌های ارزی و تجاری، گفت: «به‌زودی تطبیق نقشه راه ارزی و تجاری کشور تنظیم می‌شود.» صالح‌آبادی گفت: «در دولت سیزدهم هماهنگی خوبی بین بانک مرکزی و وزارت صمت به ویژه در حوزه ارزی برقرار است.» او افزود: «امروز تصمیم گرفتیم این هماهنگی را منسجم‌تر کنیم، بر این اساس به‌زودی تطبیق نقشه راه ارزی کشور بین وزارت صنعت و بانک مرکزی تنظیم می‌شود.» صالح‌آبادی تاکید کرد: «این نقشه راه باعث می‌شود فعالان اقتصادی بتوانند آینده را پیش‌بینی کنند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد
حوزه/ آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه اظهار داشتند: در قرآن، حرف های تازه وجود دارد که در هیچ جای عالم نیست، یک کتاب عمیق علمی که همگان در برابر آن اظهار عجز می کنند و لذا حوزه باید بیش از دیگران به قرآن توجه ویژه داشته باشد و اولین حرف را در حوزه قرآن بزند.
معظم له در بخش دیگری از سخنان خود بر توجه حوزه به دفع شبهات روز اشاره کرده و ابراز داشتند: حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد و شبهات علمی را پاسخ دهد، چرا که قطب فرهنگی اسلام «عقل» است و این می تواند در برابر کانت و امثال کانت و فلاسفه غربی بایستند.
ایشان بیان داشتند: حوزه وقتی زنده است که به قرآن بر گردد و قرآن گاه به ما می گوید که شما عالم شوید و گاه می گوید که شما فرزندان ابراهیم خلیل هستید و لذا راه پدر را بروید، حوزه اگر فکر ابراهیمی داشته باشد، در روز خطر دست بسته نخواهد بود.
مسئولان قضایی آمران و مباشران شهادت طلبه بسیجی را به اشد مجازات برسانند
فارس/ آیت‌الله مقتدایی با تسلیت شهادت طلبه بسیجی حسن مختارزاده از قوه قضائیه خواست در اسرع وقت با صلابت و جدیت آمران و مباشران شهادت طلبه بسیجی حسن مختارزاده شهید مدافع امنیت، را شناسایی و به اشد مجازات برسانند. عضو جامعه مدرسین در ادامه همچنین تاکید کرد: شهادت مظلومانه و غرور آفرین سرباز ولایت و مدافع سرافراز امنیت، طلبه بسیجی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین مختارزاده، نشانه عمق باور ایمانی جوانان این سرزمین و زبونی و قساوت و دریدگی دشمنان عظمت و تمامیت ارضی ایران سرافراز است.
شروع تحقیقات دادستانی تهران در خصوص شبکه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی
تسنیم/ کاظم غریب‌آبادی؛ معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران‌، اعلام کرد: دادستانی تهران با تشکیل پرونده‌ای، تحقیقات در خصوص نقش شبکه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی در اغتشاشات را آغاز کرد. حجت‌الاسلام مرتضوی‌مقدم؛ رئیس دیوان عالی کشور هم در شورای عالی قوه قضائیه گفت: ضرورت دارد برای رسانه‌های بیگانه‌ای که در جریانات اخیر مخاطبانشان را به ایجاد ارعاب و ساخت و استفاده از سلاح‌های آتش‌زا ترغیب کردند و همچنین افرادی که برخی عناصر اغتشاشات را مسلح کردند، پرونده قضائی تشکیل شود و در مجامع عمومی علیه آنها شکایت صورت بگیرد.
تحریم نفتی ایران رنگ باخت
تسنیم/ اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی که به‌تازگی منتشر کرده کل درآمد نفتی ۱۳ عضو اوپک در ۷ماهه سال جاری میلادی را ۵۰۰ میلیارد دلار اعلام کرده است. درآمد نیم تریلیون دلاری اوپک در ۷ماهه امسال تنها ۷۰ میلیارد دلار از درآمد ۵۷۰ میلیارد دلاری ثبت‌شده برای این سازمان در ۱۲ماهه سال گذشته میلادی کمتر است.این گزارش پیش‌بینی کرده است کل درآمد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۲ به ۸۴۲ میلیارد دلار برسد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین درآمد نفتی ایران در ۷ماهه سال جاری میلادی را ۳۴ میلیارد دلار برآورد کرده است که این رقم از کل درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ فقط ۵ میلیارد دلار کمتر است. ایران در سال گذشته میلادی ۳۹ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.بر این اساس متوسط درآمد ماهانه ایران از فروش نفت در سال گذشته میلادی ۳.۲۵ میلیارد دلار بوده است اما ایران در ۷ ماهه امسال به‌طور متوسط ماهانه ۴.۸۵ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است که نشان‌دهنده رشد ۴۹ درصدی است. بر اساس پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ به ۵۸ میلیارد دلار خواهد رسید.ایران میان اعضای اوپک از نظر درآمد نفتی در ۷ماهه ۲۰۲۰ در رتبه پنجم قرار داشته است. عربستان با ۱۷۱ میلیارد دلار بیشترین درآمد نفتی را در این مدت داشته است. عراق با ۷۲ میلیارد دلار، امارات با ۶۸ میلیارد دلار، و کویت با ۵۴ میلیارد دلار به‌ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم از این نظر قرار داشته‌اند.
عراق آغاز اجرای عملیات کنترل مرز با ایران و ترکیه را اعلام کرد
فارس/ وزیر کشور عراق در دیدار با مقامات نظامی منطقه کردستان عراق اعلام کرد که پلیس مرزبانی این کشور فرایند کنترل مرز با ایران و ترکیه را آغاز کرده است. وزیر کشور عراق در ادامه بر لزوم کنترل کامل مرزهای این کشور با ایران و ترکیه تأکید و در عین حال بیان کرد که این دو مسئله بسیار ضرورت دارند. عبدالامیر الشمری در ادامه بیان کرد که فرماندهی پلیس مرزبانی این کشور تمامی جزئیات را تکمیل کرده و وارد فاز اجرایی شده است.
 هزینه‌کرد میلیاردی ریاض برای بومی‌سازی صنایع نظامی
فارس/ «احمد العوهلی» رئیس سازمان کل صنایع نظامی عربستان سعودی، اعلام کرد که این کشور در دو سال گذشته ۵.۱ میلیارد ریال سعودی (۱.۴ میلیارد دلار) به منظور ایجاد مشوق‌هایی برای تقویت صنایع نظامی بومی در عربستان هزینه کرده است. العوهلی در این باره گفت که از جمله این مشوق‌ها  ۳.۳ میلیارد ریال بود که برای پژوهش‌ها و توسعه صنایع نظامی در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ هزینه شد و ۱.۸ میلیارد دیگر به برخی شرکت‌ها از جمله شرکت صنایع نظامی عربستان سعودی (سامی) تخصیص یافت.
بورل: گزینه ای بهتر از برجام نداریم
باشگاه خبرنگاران/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب در پایان نشست شورای وزرای امور خارجه کشور‌های اروپایی، در جمع خبرنگاران بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام، گفت که توافق هسته‌ای در وضعیت دشواری قرار دارد. جوزپ بورل، افزود: من امروز وزرا را در جریان آخرین وضعیت توافق هسته‌ای قرار دادم. در شرایط کنونی برجام در وضعیت دشواری قرار دارد، اما بنظرم گزینه بهتری نداریم که اطمینان حاصل کند ایران سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد.این مقام اتحادیه اروپا افزود که از نظر او تحریم‌های مرتبط با مسائل حقوق بشری و مشارکت ادعایی ایران در جنگ اوکراین باید از مساله توافق هسته‌ای تفکیک شود.وی با بیان که هرچند مذاکرات وین در وضعیت بن‌بست قرار دارد و اقدامات هسته‌ای ایران مایه نگرانی اروپاست، افزود: باید تا حد امکان به تعاملات ادامه دهیم و تلاش کنیم که توافق احیا شود.
حمایت مجدد کاخ سفید از ناآرامی‌ها در ایران
باشگاه خبرنگاران/ مشاور امنیت ملی کاخ سفید بار دیگر رویکرد مداخله جویانه آمریکا در قبال ایران را تکرار کرد.جیک سالیوان، در ادامه لفاظی‌ها ضد ایران، حمایت از آشوب طلبان را به اصطلاح خود حمایت از معترضان دانست و مدعی شد: به این کار ادامه خواهیم داد.وی مدعی شد: دولت آمریکا از رئیس جمهور گرفته- که درباره این موضوع بسیار مستقیم و روشن صحبت کرده است- تا رده‌های پایین‌تر موضع خود را به صراحت روشن کرده است. دولت ما حامی حقوق معترضان صلح طلب است! حامی مطالبه حقوق زنان و دفاع از شأن انسانی شان است؛ حامی حقوق مردم سراسر (جهان) برای مطالبه یک زندگی بهتر است و ما همچنان بر سر این موضع خواهیم بود.
داعش مسئولیت حمله به هتل چینی‌ها را برعهده گرفت
ایرنا/ گروه تروریستی داعش با انتشار تصویر مهاجمان حمله به هتل چینی‌ها در کاربل، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. گروه داعش در اعلامیه‌ای که منتشر کرد ادعا کرده در حمله به هتل های دیپلمات‌ها و شهروندان‌ چین دست‌کم ۳۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند. بیمارستان ایمرجنسی نیز اعلام کرد که از محل حادثه ۳ کشته و ۱۸ زخمی به این بیمارستان منتقل شدند.گروه داعش از مهاجمان مسلح عامل این حادثه نیز تصاویری منتشر کرده‌ است. مقام‌های رسمی چین تاکنون در مورد این حمله اظهارنظری نکردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *