خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۲۰

**تأکید رئیس‌جمهور بر شناسایی فوری عوامل شهادت مولوی عبدالواحد ریگی** آیت الله حسینی بوشهری در جمع سر گروه‌های تبلیغی سازمان اوقاف: شناخت مخاطب و برنامه ریزی دقیق عامل به ثمر نشستن فعالیت‌های تبلیغی است** آیت الله کعبی: نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی جلوه مردمی بودن آن است** آیت‌الله فاضل لنکرانی: در تبیین مبانی علمی و دینی نظام و انقلاب به جوانان کوتاهی شده است** توصیه امیر عبداللهیان به بورل: به اروپا و امریکا بگویید با فشار امتیاز نمی‌دهیم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 انتخابات دوازدهمین دوره مجلس و ششمین دوره مجلس خبرگان ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود
محسن اسلامی، مدیر‌کل انتخابات وزارت کشور اظهار کرد: براساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، وزارت کشور موظف به فراهم‌سازی تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات در کشور است. وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم، تعیین زمان مناسب برای برگزاری انتخابات است.اسلامی در این خصوص تصریح کرد: بر‌اساس مکاتبه به‌عمل آمده با شورای محترم نگهبان، دو زمان برای برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری پیشنهاد شد که شورای نگهبان موافقت خود را با برگزاری انتخابات در روز جمعه ۱۱اسفند۱۴۰۲ اعلام کرد.
 سفیر انگلیس مجدد احضار شد
سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس از سوی رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت خارجه احضار شد. در این دیدار تداوم اظهارات مداخله‌جویانه و خارج از نزاکت مقامات بریتانیا درباره امور داخلی ایران و حمایت‌های دولتی و رسانه‌ای آن کشور از اغتشاشات و وضع تحریم‌های بلاوجه و ریاکارانه بریتانیا علیه اتباع جمهوری اسلامی ایران به‌شدت محکوم و تاکید شد تلاش بریتانیا و رسانه‌های لندن‌نشین و دولتی آن کشور برای دمیدن تنفس مصنوعی در اغتشاشات راه به جایی نمی‌برد و نتیجه‌ای جز افزایش نفرت مردم ایران از تداوم سیاست‌های ضدایرانی آن کشور نخواهد داشت. به سفیر اعلام شد جمهوری اسلامی ایران حق اقدام متقابل برای پاسخ به تحریم‌های اعلام شده بریتانیا را برای خود محفوظ می‌داند. در این دیدار، اتهامات بی‌اساس لندن در زمینه ادعای صدور پهپادهای ایران به روسیه که بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی مطرح شده قویا رد و یادآوری شد آنچه موجب تطویل منازعه در اوکراین شده ارسال تسلیحات مرگبار از سوی بریتانیا و شرکای این کشور است که راه‌حل سیاسی برای حل‌وفصل این بحران را مرتب به تأخیر می‌اندازد.

 همشهری 
 مسکو به‌زودی جنگنده‌های سوخو به تهران تحویل می دهد
دولت آمریکا با هشدار درخصوص همکاری‌های گسترده نظامی میان ایران و روسیه، مدعی شد مسکو قرار است به‌زودی جنگنده‌های سوخو به تهران تحویل دهد. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید در یک نشست‌خبری با تکیه بر ارزیابی‌های اطلاعاتی واشنگتن درباره گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه گفت که مسکو سطح بی‌سابقه‌ای از حمایت نظامی و فنی را به تهران ارائه می‌کند که روابط ۲ کشور را به یک مشارکت دفاعی تمام‌عیار تبدیل خواهد کرد. جان کربی در ادامه مدعی شد تهران و مسکو درحال بررسی راه‌اندازی خط مونتاژ پهپاد در روسیه برای استفاده در حملات علیه اوکراین هستند. همزمان روسیه مشغول آموزش خلبانان ایرانی برای استفاده از جنگنده‌های سوخو-۳۵ است و جمهوری اسلامی قادر خواهد بود تا یک‌ سال آینده این جنگنده را از مسکو تحویل بگیرد.
وی همچنین خاطرنشان کرده‌است که این جنگنده‌ها، نیروی هوایی ایران را در مقایسه با همسایگان منطقه‌ای آن به میزان قابل توجهی تقویت خواهند کرد.
کربی در بخش دیگری از این نشست خبری مدعی شد این انتقال تسلیحات میان ایران و روسیه نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و مسکو به‌دنبال دریافت صدها موشک بالستیک از تهران است، اما ایالات متحده نمی‌داند که چرا این توافق تاکنون انجام نشده ‌است.
 چینی‌ها، فریب برخی لفاظی‌های ضد‌ایرانی را نخورند
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس درباره اقدام اخیر رئیس‌جمهور چین در همراهی با ادعاهای واهی و تکراری شورای‌همکاری خلیج‌فارس بر ضد‌ایران گفت: دستگاه دیپلماسی کشور باید هوشمندانه و قاطعانه به بررسی ادعاهای مطرح شده پرداخته و اقدام‌های لازم را انجام دهد. ابراهیم عزیزی افزود: توصیه ما به چینی‌ها، به‌عنوان متحد راهبردی ایران، این است که فریب برخی لفاظی‌های ضد‌ایرانی را نخورند و مرعوب برخی تهدیدهای پوشالی نشوند. اتحاد استراتژیک ایران، روسیه و چین بسیاری از قدرت‌های غربی را ترسانده و آنان را به چاره‌اندیشی برای ایجاد اختلال در این زمینه واداشته‌است. نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس گفت: در این زمینه دستگاه دیپلماسی باید با مذاکره و گفت‌وگو موضوع را پیگیری کند. با توجه به روابط فی‌مابین تهران و پکن، از چین انتظار نداشتیم با چنین مواضعی همراهی کند.

 کیهان 
 تأکید رئیس‌جمهور بر شناسایی فوری عوامل شهادت مولوی عبدالواحد ریگی
آیت‌الله رئیسی در پیامی با تسلیت شهادت مولوی عبدالواحد ریگی به خانواده و همه مردم خاش و سیستان و بلوچستان تصریح کرد: خبر ترور ناجوانمردانه و شهادت مولوی عبدالواحد ریگی امام جمعه اهل سنت خاش و از علمای خوشنام و مردمی آن منطقه که عمر خود را وقف خدمات اسلامی کرده بود، موجب تأسف و تأثر اینجانب شد. شهید مولوی عبدالواحد ریگی از چهره‌های تابناک پاسداری از وحدت اسلامی و جزو وفاداران به نظام اسلامی در مراحل مختلف از پیروزی انقلاب تا دفاع مقدس و مراحل بعد بود و تا‌ آخرین روزهای حیات شریف خود نیز به این همراهیِ فداکارانه افتخار می‌کرد.
رئیس‌جمهور افزود: اینجانب ضمن تسلیت ضایعه از دست دادن ایشان به خانواده و همه مردم خاش و سیستان و بلوچستان از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی انتظار دارم با فوریت عوامل کینه‌توز این جنایت را شناسایی و به منظور مجازات قانونی در اختیار دستگاه عدالت قرار دهند.
 واکنش معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور به اظهارات رئیس‌جمهور چین
جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور به اظهارات رئیس‌جمهور چین در جریان سفر به عربستان سعودی واکنش نشان داد. وی گفت: همکاران چینی به یاد داشته باشند که وقتی سعودی و آمریکا از گروه‌های تروریستی داعش و القاعده در سوریه حمایت کردند و با تجاوز نظامی وحشیانه یمن را ویران کردند، این ایران بود که با تروریست‌ها جنگید تا ثبات و امنیت در منطقه مستقر شود و تروریسم به شرق و غرب تسری نیابد.
 رتبه اول علمی منطقه متعلق به ایران است و ۸۴۰ دانشمند ما جزو دانشمندان یک درصد دنیا هستند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال ۸۳ چهار دانشمند یک درصد داشتیم و در حال حاضر بیش از ۸۴۰ دانشمند ایرانی جزو دانشمندان یک درصد دنیا داریم. زلفی‌گل در افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار اظهارداشت: در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۸ هزار سند علمی از ایران منتشر شده و کشور ما رتبه اول علمی در منطقه را کسب کرده است؛ همچنین با احتساب مقالات فارسی بالغ بر ۱۰۰ هزار مقاله علمی و پژوهشی اصیل توسط پژوهشگران به چاپ رسیده است.

 ایران 
 تطبیق جهت‌گیری‌های لایحه بودجه با برنامه هفتم امری قطعی است
آیت‌الله رئیسی در جلسه فوق‌العاده هیأت دولت برای ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با تأکید بر اهمیت تعیین و تبیین رویکردها و جهت‌گیری‌های بودجه سال آینده در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه با همکاری همه نهادها و دستگاه‌ها گزارش دقیقی از میزان موفقیت‌ها و ناکامی‌ها در تحقق اهداف بودجه امسال و دلایل و عوامل آن تهیه کند و به اطلاع افکارعمومی برساند.
رئیس جمهور تطبیق جهت‌گیری‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را با سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه هفتم توسعه کشور، امری قطعی و اجتناب ناپذیر دانست و تأکید کرد: در لایحه بودجه باید ارقام، منابع درآمدها و مصارف و هزینه‌ها واقع‌بینانه و دقیق دیده شده و دارای پیوست فرهنگی و رسانه‌ای باشد.
 به اروپا و امریکا بگویید با فشار امتیاز نمی‌دهیم
در پی مواضع مداخله‌جویانه امریکا و سه کشور اروپایی در مورد مسائل داخلی ایران، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌و‌گویی مفصل با مسئول سیاست خارجی اروپا تأکید کرد: ایران به تحریم و مداخله پاسخ می‌دهد. وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در خصوص گفت‌و‌گو با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا نوشت: در پاسخ به تماس آقای بورل، ٧٠ دقیقه صحبت کردیم. گفتم به امریکا و سه کشور اروپا بگویید اگر فکر می‌کنند می‌توانند با فشار و ابزارسازی، در مذاکره امتیاز بیشتر بگیرند، حتماً در اشتباهند. به تحریم و مداخله پاسخ می‌دهیم. همزمان در مسیر گام نهایی توافق خوب، قوی و پایدار هستیم.
 تلاش برای ادامه آشوبگری در «شریف» با آتش زدن دفتر بسیج
درحالی که مدتی است آرامش به دانشگاه‌ها برگشته به نظر می‌رسد حامیان اغتشاش تمایل دارند با اقدامات ایذایی فضای این دانشگاه را ملتهب نگه دارند. آتش زدن دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه شریف توسط عوامل ناشناس یکی از این اقدامات بوده است. بر اثر این آتش‌سوزی که در دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه شریف واقع در همکف ساختمان ابن‌سینا توسط عوامل ناشناس ایجاد شده تمامی وسایل این دفتر کاملاً از بین رفته و بلااستفاده شده است. طبق گفته حراست جمعه شب حوالی ساعت ۲:۳۰ دو نفر از بیرون دانشگاه به داخل آمده و دفتر بسیج دانشجویی را آتش زده‌اند.
در پی وقوع این اتفاق، دانشگاه صنعتی شریف اطلاعیه‌ای صادر کرد. در متن این اطلاعیه آمده است: «بر اساس شواهد اولیه، بامداد شنبه ۱۹ آذر، افرادی ناشناس وارد پردیس مرکزی دانشگاه شده و دفتر بسیج دانشجویی را به آتش کشیده‌اند. دانشگاه تعاملات خود را با نیروی انتظامی جهت شناسایی عوامل این اقدام خرابکارانه آغاز کرده است.»

 وطن امروز 
 درباره تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم
امیرعبداللهیان در واکنش به بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج‌فارس در توئیتر نوشت: جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب‌ کوچک و تنب بزرگ در خلیج‌فارس، اجزای جدایی‌ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد. وزیر امور خارجه تاکید کرد: در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.
 فرمانده کل سپاه با خانواده شهید ایرلو دیدار و گفت‌وگو کرد
فرمانده کل سپاه پاسداران صبح روز گذشته با خانواده حسن ایرلو، دیپلمات شهید کشورمان در یمن دیدار و گفت‌وگو کرد. سردار سلامی در این دیدار ضمن تجلیل از خدمات شهید ایرلو در جبهه مقاومت، وی را از افراد موثر در این جبهه دانست و بار دیگر مقام شهید ایرلو را ستود.
 فضاسازی‌های دشمنان علیه دستگاه قضا برای تداوم اغتشاشات است
معاون امنیتی وزیر کشور با بیان اینکه اغتشاشگران با اجرای احکام قضایی احساس می‌کنند شرایطی پیش آمده که دیگر افراد به خود اجازه نخواهند داد چنین جنایت‌هایی را مرتکب شوند، تاکید کرد: هجمه رسانه‌ای دشمنان علیه اقدامات دستگاه قضایی در برخورد با اغتشاشگران یک فضاسازی رسانه‌ای است تا نظام را وادار به عقب‌نشینی کنند تا فضای ادامه اغتشاشات فراهم شود.
میراحمدی افزود: دشمنان باید بدانند این هجمه رسانه‌ای و فضاسازی‌ها ذره‌ای در اراده مسؤولان قضایی کشور تاثیر نداشته و قطعاً این افراد را تا آخرین نفر آنها به سزای اعمال‌شان خواهند رساند که این موضوع نیز مطالبه بر حق مردم است.

 خراسان 
 دستور رئیس دستگاه قضا در پی شهادت مولوی عبدالواحد ریگی
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ، طی پیامی با تبریک و تسلیت شهادت مولوی عبدالواحد ریگی ، امام جماعت مسجد امام حسین شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان ، به رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان دستور داد با همکاری بخش‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی در شناسایی و دستگیری و محاکمه عاملان شهادت این عالم وارسته و مردمی اهل سنت شهرستان خاش اهتمام جدی و پیگیرانه داشته باشند.در پیام رئیس قوه قضاییه تصریح شده است که دشمنان و معاندان وحدت و انسجام ملی ایران اسلامی، پس از آن که در نیل به اغراض شوم و شیطانی خود ناکام ماندند و نتوانستند توطئه‌های طراحی شده از جانب مستکبران را در جغرافیای پهناور سیستان و بلوچستان عزیز پیاده و عملیاتی کنند ، آشکارا دست به جنایت علیه شخصیتی مردمی در این خطّه زدند و عالمی همچون مولوی عبدالواحد ریگی را که از منادیان وحدت شیعه و سنی بود به شهادت رساندند.
 تفاوت واکنش رسانه سعودی به قراردادهای ایران و عربستان با چین
نورنیوز نوشت: واکنش شبکه ایران اینترنشنال به قراردادهای ایران و عربستان با چین بسیار متفاوت بود. این شبکه سعودی پس از قرارداد ایران و چین گفته بود: چهارگوشه ایران را در اختیار چینی ها قرار می‌دهند. چین به دنبال استعمارگری و خوردن دنیاست.اما پس از قرارداد عربستان و چین نوشت: چین در حال جایگزینی با آمریکا و توسعه یافتن است. عربستان نمی‌خواهد دیگر فقط به آمریکا متکی باشد. چین نفوذ بین‌المللی و اقتصادی دارد.

 مردم سالاری
 نورالدینی سرپرست دیوان محاسبات کشور شد
براساس حکمی از سوی قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سید ضیاءالدین نورالدینی به عنوان سرپرست دیوان محاسبات کشور منصوب شد.
در حکم آمده است: با عنایت به تعهد و سوابق جنابعالی به موجب این حکم با حفظ سمت به عنوان«سرپرست دیوان محاسبات کشور» منصوب می‌شوید. انتظار می‌رود تا زمان اجرای بند«۴» ماده (۵۱) قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ماده (۱۱) قانون دیوان محاسبات کشور ضمن بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود نسبت به انجام امور و مسئولیت‌های دیوان اقدام کنید.توفیق روز افزون جناب عالی را از خداوند منان مسئلت دارم.

 آرمان ملی 
 انگلیس از اعمال خشونت علیه شهروندانش خودداری کند
بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با بیان اینکه ما با دقت رفتارنظام انگلیس با مردمی که نگران زمستان سخت هستند را زیر نظر داریم، گفت آن‌ها باید از اعمال خشونت بیشتر علیه شهروندان این کشور خودداری کنند. وی افزود: در ایران مردم را به جنگ داخلی دعوت می‌کنند، اما در کشورهای خودشان، پشت نقاب قانون به پلیس اختیارات فوق‌العاده می‌دهند تا مثل آب خوردن معترضان را سرکوب کند!

 قدس
 قدردانی از نقش مرجعیت در شکست داعش
محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق روز گذشته در پیامی به مناسبت پنجمین سالروز پیروزی بر داعش (یوم النصر)، از نقش مرجعیت عالی عراق در شکست تروریست‌ها قدردانی کرد. وی در این پیام توییتری تأکید کرد: دهم دسامبر همواره الگویی منحصربه‌فرد برای یادآوری شجاعت و فداکاری عراقی‌ها باقی خواهد ماند. ما از مرجعیت عالی و حکیمانه عراق که با فتوای خود غیورمردان عراقی را راهی میدان نبرد کرد، قدردانی می‌کنیم.
 اعتراض رسمی ایران به مالک اینستاگرام و واتساپ
نوش‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: به دنبال اغتشاشات اخیر و نقش حمایتی و تخریبی شبکه‌های اجتماعی، اعتراض رسمی ایران به شرکت متا مالک اینستاگرام و واتساپ ارسال و مهلت ۱۰ روزه برای معرفی نماینده مستقر در ایران انجام شده است.
 فاز ۱۱ پارس جنوبی در مدار تولید قرار می‌گیرد
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در بهمن‌ماه امسال پس از دو دهه به مدار تولید خبرداد. خجسته مهر افزود: اکنون ۲۷ میلیارد دلار پروژه در بخش بالادست منطقه پارس جنوبی در حال اجراست و صیانت از ذخایر گازی مأموریت مهم است.

 اعتماد 
 امیدواریم حرف‌های مثبت ایران به رابطه مثبت تبدیل شود
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرد: «ایران بخشی از منطقه و یک همسایه است». ریاض همچنان دست خود را برای رسیدن به یک رابطه مثبت که در خدمت ثبات منطقه و رفاه مردم ما باشد دراز خواهد کرد. حرف‌های مثبتی از ایران می‌شنویم و امیدواریم که این حرف‌ها به روابط مثبت تبدیل شود.» وزیر خارجه سعودی افزود: «اقتصاد پادشاهی [سعودی] به سرعت در حال رشد است و ما به قطبی شدن یک شریک بدون شریک دیگر اعتقاد نداریم. ما بر تقویت همکاری‌ عربی با چین تاکید کردیم. با پکن در خلیج‌فارس و کشورهای عربی در زمینه‌های آموزشی و فرهنگی همکاری می‌کنیم. همکاری با چین به مقابله با چالش‌ها کمک خواهد کرد. همکاری با همه، فلسفه پادشاهی [سعودی] است و شراکت ما با واشنگتن نیز پابرجاست.

 ابتکار 
 سفیر آلمان به وزارت خارجه احضار شد
در پی استمرار اظهارات مداخله جویانه مقامات آلمانی در قبال تحولات داخلی جمهوری اسلامی ایران و مواضع حمایت‌آمیز آنها از آشوب و اغتشاش و بی‌ثباتی در ایران، “هانس اودو موتسل” سفیر این کشور به وزارت امور خارجه احضار شد.
در این دیدار مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به تداوم دخالتهای غیر قابل قبول آلمان در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران به سفیر این کشور ابلاغ و به وی تاکید شد آلمان در حالی مواضع ریاکارانه ای را علیه مقابله مشروع جمهوری اسلامی ایران بر ضد ترور و خشونت اتخاذ می کند که امنیت خود در قبال تحولات اخیر داخلی این کشور را خط قرمز می داند.
همچنین به سفیر آلمان خاطرنشان شد برخوردهای گزینشی و دوگانه مقامات آلمانی، به نحوی که اقدامات براندازانه را برای دیگران خوب و برای خود بد می دانند، شدیدا تأسف‌بار است. در بخش دیگری از احضار تأکید شد کارنامه تاریک آلمان نزد مردم ایران در تجهیز صدام دیکتاتور به سلاحهای کشتار جمعی شیمیایی که منجر به شهادت و جراحت هزاران شهروند بیگناه ایرانی ازجمله صدها دختر کرد ایرانی شد و نیز همراهی برلین با تحریمهای غیرقانونی امریکا علیه ملت ایران، این کشور را در جایگاه پاسخگویی به ملت ایران قرار داده و این کشور نمی‌تواند ملت ایران را برای رعایت حقوق بشر موعظه کند.
 هشدار نسبت به جنگ تمام عیار روسیه و ناتو
دبیرکل ناتو در یک مصاحبه اظهار نگرانی کرد که جنگ در اوکراین ممکن است به زودی از کنترل خارج شده و تبدیل به جنگی میان روسیه و ناتو شود. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف ناتو، گفت: “اگر وضعیت خراب شود، ممکن است به طرز وحشتناکی خراب شود.”او اظهار کرد: “جنگ در اوکراین وحشتناک است. این جنگی است که می‌تواند تبدیل به یک جنگ تمام‌عیار شده و به حد جنگی بزرگ بین ناتو و روسیه برسد. ما هر روز تلاش می‌کنیم که جلوی چنین چیزی را بگیریم.

 اطلاعات 
۳۵نفر در حوادث ۸ مهر زاهدان جان باختند
استاندار سیستان وبلوچستان گفت: در اتفاقات هشتم مهرماه امسال در زاهدان ۳۵نفر جان خود را از دست دادند که به دستور رهبر معظم انقلاب و بر اساس مصوبات شورای تامین و سیاست‌هایی که رئیس جمهوری و وزیر کشور اعلام کردند افرادی که در این حوادث بیگناه کشته شدند به عنوان شهید محسوب می شوند. مدرس خیابانی افزود: همچنین افراد بیگناهی که دچار حادثه شدند به عنوان جانباز محسوب می شوند که بر اساس گزارش دستگاه های امنیتی و انتظامی تا کنون ۲۴مجروح این حوادث به عنوان بیگناه شناخته شده اند و ممکن است این تعداد بیشتر شوند و به ۳۵نفر هم برسد. وی اظهار داشت: بعد از دستوری که رهبر معظم انقلاب درباره بررسی تشخیص افراد بیگناه در این حوادث اعلام فرمودند کمیته مصادیق ذیل شورای تامین تشکیل شد و به بررسی مصادیق آن پرداخت و در سفر اخیر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور روند ملحق کردن این ۲۴نفر و افرادی هم که شاید شناسایی شوند به بنیاد شهید انجام شد. وی تاکید کرد: حوزه جانبازان هم کمیته مصادیقی دارد و افرادی که دچار آسیب قطع عضو و معلولیت جسمی شده اند را شناسایی و به عنوان جانباز زیر پوشش خدمات این بنیاد قرار خواهد داد.
 هشدار به آمریکا برای لغو عضویت ایران درکمیسیون زنان
سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد تلاش آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن را اقدامی سیاسی و برخلاف اصول منشور ملل متحد دانست. ایروانی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که رونوشت آن برای رئیس شورای اجتماعی- اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) و رئیس شصت و هفتمین کمیسیون مقام زن ارسال شده است، دیدگاه‌های ایران را درباره تلاش‌های آمریکا با هدف لغو عضویت کشورمان در کمیسیون مقام زن تشریح کرد و از دبیرکل خواست از ایجاد این بدعت در روند کار سازمان ملل جلوگیری کند.
وی در این نامه نوشته است: اگر اقدام آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن به نتیجه برسد، رویه خطرناکی را در نظام سازمان ملل ایجاد خواهد کرد و درباره رویه برابری دولت‌های عضو در این سازمان بین المللی شک و شبهه ایجاد می کند.
سفیر کشورمان با اشاره به برگزاری نشست شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) در ۲۳آذر برای بررسی درخواست غیر قانونی آمریکا در پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن، تاکید کرد: این درخواست بر پایه ادعا‌ها و فرضیات جعلی علیه ایران صورت گرفته است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

شناخت مخاطب و برنامه ریزی دقیق عامل به ثمر نشستن فعالیت‌های تبلیغی است
اختصاصی/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در دیدار با معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به همراه سر گروه‌های تبلیغی استانها، شناخت مخاطب و برنامه ریزی دقیق را مهم‌ترین عامل در به ثمر نشستن فعالیت‌های تبلیغی عنوان کرد. آیت الله حسینی بوشهری شناخت مخاطب را مهم‌ترین عامل در به ثمر نشستن فعالیت‌های تبلیغی عنوان کرد و ابراز داشت: نحوه تعامل در فعالیت‌های تبلیغی باید با در نظر گرفتن مخاطب تعیین شود و با نسخه واحد نمی‌توان نتیجه گرفت. وی افزود: باید با مطالعه و ارزیابی محیط و مخاطب، از لحاظ فرهنگی و شرایط اجتماعی، متناسب با هر منطقه، برنامه مناسبی تدوین شود و به صورت مداوم بروز رسانی گردد تا مهم‌ترین آسیب‌های موجود در هر بخش، جهت اتخاذ شیوه‌های متناسب، شناسایی گشته و گروه‌های تبلیغی اعزامی، بیشترین تأثیر را به جای بگذارند.

نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی جلوه مردمی بودن آن است
رسا/ آیت الله کعبی در جمع اساتید، فضلا و طلاب شاهرودی حوزه علمیه با بیان ویژگی های اسلام ناب ابراز کرد: رسول اکرم ترسیم روشنی از اهداف، سیاست ها و رویکردها جامعه اسلام بیان می کردند و ما حوزه و حوزویان نیز به تاسی از رسول اکرم باید قدرت بیان داشته باشیم و ریشه های انقلاب اسلامی، اهداف و وظایف و برنامه ها این انقلاب را تبیین کنیم.عضو جامعه مدرسین تبیین و شرح بیانیه گام دوم را بسیار ضروری دانست و اظهار داشت: مصادیق و چگونگی پیاده کردن بیانیه گام دوم، خودکفایی و عزت در سیاست خارجی از جمله مواردی است که باید برای نسل امروز تبیین و تحلیل کرد و یکی از رسالت های حوزه و روحانیت تبیین است. وی همچنین با بیان اینکه پیامبر اسلام ظرفیت های مردمی را بسیج کرده بود، خاطرنشان کرد: رسول اکرم به تنهایی کارها را پیش نمی برد و هر مسئله ای پیش می آمد، تبیین می کرد و مردم را به صحنه می آورد و یکی از نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی جلوه مردمی آن است.

در تبیین مبانی علمی و دینی نظام و انقلاب به جوانان کوتاهی شده است
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی گفت:کارهایی را که انجام داده‌ایم به اندازه کافی در جامعه مطرح نکرده ایم در چنین جامعه‌ای که همه چیز در خدمت‌ماست هنوز معارف ناب اهل بیت -علیهم السلام- به اندازه کافی مطرح نشده است، مبانی علمی و دینی این نظام و انقلاب را برای نسل جدید بیان نکردیم. عضو جامعه مدرسین افزود: امام -قدس سره- بر اساس نظریه ولایت فقیه این انقلاب را بنا نهاد اما ایشان حکومت دینی را از آیه آیه قرآن استنباط کرد. قرآن می‌گوید دین یعنی حکومت و امام راحل نیز در کتاب بیع‌شان می فرماید الاسلام هو الحکومه. کم‌کاری ما بوده است که در حال حاضر برخی از جوانان می‌گویند دین و حکومت ارتباطی به هم ندارند. همانطور که امام فرمود، حکومت عین دینداری است البته که باید شرایط و ضوابط حکومت دینداری را نیز رعایت کرد.

اعتراض ایران به بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و چین
تسنیم/ سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به دیدار سفیر چین با دستیار آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: در این ملاقات نسبت به ورود بیانیه مذکور به موضوع تمامیت ارضی ایران ابراز ناخرسندی شدید شد. کنعانی با محکوم کردن اتهامات بی اساس بیانیه پایانی نشست ۴۳ سران شورای همکاری خلیج فارس، صدور اینگونه بیانیه ها را تکرار سیاست شکست خورده ایران هراسی خواند که فقط می تواند تلاشی بیهوده برای پوشاندن اقدامات بحران آفرین برخی کشورهای این شورا در حمایت مالی، سیاسی و لجستیکی از گروه‌های تروریستی و زخم عمیق مردم رنج دیده کشورهای بحران زده منطقه باشد. وی همچنین از این شورا خواست در رویکردهای خود در قبال مسایل منطقه ای تجدید نظر کنند و مسیر سازنده را برگزینند.

رزمایش اعلام نشده اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی
تسنیم/ رسانه‌های عبری زبان خبر دادند، رزمایش “زمستان گرم ۲” از شامگاه امشب ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ در مناطق شمال (فلسطین اشغالی) آغاز شده و تا روز سه شنبه به طول خواهد انجامید. رسانه‌های مختلف رژیم صهیونیستی از جمله نیوز وان و معاریو این رزمایش را اعلام نشده و غافلگیر کننده توصیف کرده و بیانگر آماده سازی تل‌آویو برای اقدامی در طول مرزهای شمالی اعلام کردند. قرار است در این رزمایش تمرین‌های مختلفی با استفاده از تسلیحات و بخش فن‌آوری و نیز لجستیک به انجام برسد.

تحریم ها باعث شد ایران روی پای خود بایستد
ایرنا/ نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب گفت که تحریم های شدید غرب علیه ایران باعث شد تا این کشور به خود تکیه کرده و توانمندی های نظامی بومی خود را توسعه دهد. عبدالباری عطوان در مقاله خود در روزنامه رای الیوم به تقویت روابط دفاعی جمهوری اسلامی ایران و روسیه و نگرانی آمریکا از آن پرداخت و نوشت: نگرانی آمریکا از شراکت نظامی روسیه و ایران جای تعجب دارد زیرا نه تنها این نگرانی غیرمنطقی بلکه ساده لوحانه نیز هست. آمریکا از ایرانی که چهل سال است آن را محاصره کرده است و با حمایت از اغتشاشات برای سرنگونی نظام این کشور نقشه می‌کشد چه انتظاری دارد؟ آیا واشنگتن انتظار دارد ایران که از محور روسیه و چین دور شود و طبق شروط کاخ سفید، با وضعیت تسلیم شده به توافق هسته ای برگردد؟

استراتژی بلند مدت انگلیس برای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین
ایسنا/ وزیر امور خارجه انگلیس گفت: لندن استراتژی‌های بلندمدت برای توسعه روابط با کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین ایجاد خواهد کرد تا از اشاعه نفوذ روسیه در این کشورها بکاهد. کلورلی گفت: در دهه‌های آتی، سهم بیشتری از اقتصاد جهانی و در نتیجه قدرت جهانی، در دست کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین خواهد بود. پیشنهاد انگلیس متناسب با نیازها و نقاط قوت خودمان خواهد بود و پلی به سمت تجارت، سرمایه‌گذاری، توسعه، دفاع، فناوری و تعامل با تغییرات آب و هوایی می‌زند. این اقدامات با یک منبع قابل اعتماد سرمایه‌گذاری زیرساختی پشتیبانی می‌شود.

تحریم‌ها نباید زندگی مردم عادی را هدف قرار دهد
ایرنا/ سفیر و نماینده دائم هند در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، اظهار داشت: تحریم‌ها نباید زندگی مردم عادی را هدف قرار دهد. روچیرا کامبوج افزود: معتقدم که این دیدگاه مشترک کشورهای عضو شورای امنیت به ویژه در ارتباط با تاثیر احتمالی تحریم‌ها بر کمک‌های بشردوستانه است.

کریسمسی سخت در انتظار شهروندان انگلیسی
تسنیم/ یک رسانه آلمانی در مطلبی به موج اعتصاب‌های گسترده در انگلیس که با گذر زمان و در دوران کریسمس گسترده‌تر می‌شود، پرداخت و نوشت: کریسمس امسال تحمل و صبر زیادی را از بریتانیا می‌طلبد. نشریه “دی سایت” آلمان در ادامه نوشت: بریتانیا موج جدیدی از اعتصابات را تجربه می کند که بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داده است. اما این طور به نظر می رسد که دولت علاقه ای به حل و فصل سریع آن نداشته باشد. در ادامه این گزارش آمده است:. موج گسترده اعتصاب ها در شرف آغاز است که احتمالاً هر فضای جشن را در کریسمس بر هم می زند.

عراق قدردان حمایت‌های ایران در شکست داعش
فارس/ رئیس ائتلاف پارلمانی «الفتح» در عراق در پنجمین سالگرد شکست داعش، تأکید کرد که این کشور قدردان حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان است. «هادی العامری» همچنین تأکید کرد که باید در برابر خون های ریخته شده در این جنگ، سر تسلیم فرود آورد. وی همچنین از حمایت اصولی و ثابت جمهوری اسلامی ایران و حزب الله از عراق قدردانی کرد و افزود: «حمایت های ایران و حزب الله فقط محدود به سلاح، تجهیزات و انتقال تجارب نبود، بلکه خون های پاک فرماندهان و مستشارانی را شامل می‌شود که خونشان با خون برادران عراقی آنان در هم آمیخت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *