خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۱۰

**آیت الله حسینی بوشهری: فقدان کارهای بنیادین، آسیب امروز فعالیت‌های فرهنگی است** آیت‌الله العظمی نوری همدانی با تأکید بر ضرورت حمایت از رهبر انقلاب: مدیریت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای فتنه‌ها را خنثی کرد** آیت‌الله جنتی: زندگی حضرت زینب(سلام الله علیها) تجلی‌گاه نقش‌آفرینی موثر اجتماعی زن مسلمان است** آیت الله اراکی: جایگاه زن در ایجاد خانواده باید تبیین شود** آیت الله اعرافی: بستر لازم برای اقدام تحولی بزرگی در آموزش حوزه‌های علمیه فراهم شده است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 نمایشگاه انزجار افکارعمومی از رژیم صهیونیستی
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به فضای منفی علیه صهیونیست‌ها در جام‌جهانی قطر گفت: رژیم اسرائیل، منفور ملت‌هاست. کنعانی در توییتی با اشاره به فضای ضدصهیونیستی حاکم بر جام‌جهانی فوتبال در قطر نوشت: جام‌جهانی ۲۰۲۲ فوتبال در قطر به نمایشگاه انزجار افکار عمومی از رژیم آپارتاید صهیونیستی و اعلام همبستگی ملت‌ها با آرمان فلسطین تبدیل شده است. وی افزود: توافق‌نامه عادی‌سازی با برخی دولت‌های عربی هرگز نفرت ملت‌های عربی از اسرائیل را برطرف نکرده‌است.

 همشهری 
 ایران همواره یک عضو مسوول ان‌پی‌تی بوده است
ولادیمیر یرماکوف، مدیر بخش کنترل تسلیحاتی و منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای وزارت امور خارجه روسیه درباره موضوع هسته‌ای ایران و توافق هسته‌ای گفت: ایران همواره یک عضو مسوول در معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) بوده است. انجام شدن برجام [توافق هسته‌ای] در سال ۲۰۱۵ سرانجام و به‌طور بی‌بازگشت به برطرف کردن تمام سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران کمک کرد.یرماکوف گفت: پس از آن، ایران سال‌ها در میان دیگر کشورهای عضو، کشوری بود که بیشترین راستی‌آزمایی در آن به عمل می‌آمد. هیچ انحرافی از تعهدات آن مشاهده نشد. او افزود: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان‌دهنده قصد ایران برای تجدیدنظر آن درباره عضویت در ان‌پی‌تی و آغاز به تولید یک بمب اتمی باشد.
 لزوم پیش‌بینی مسیری برای صیانت از اعتراض‌ها
سخنگوی شورای نگهبان گفت: قانون اساسی حق برگزاری تجمعات را به رسمیت ‌شناخته است و ما اعتراض را از اغتشاش جدا می‌دانیم، اما باید توجه داشت که دشمن به‌دنبال سوءاستفاده از اعتراضات و تبدیل آنها به اغتشاشات بود. براین اساس باید مسیری پیش‌بینی شود تا از اعتراض‌ها صیانت شود. طحان‌نظیف در همایش «حاکمیت قانون و اعتراض مدنی» افزود: قوانین تمهیداتی برای برگزاری تجمعات پیش‌بینی کرده‌اند، اما اگر اشکالاتی دارد، باید از مسیر قانونی پیگیری شود. سلامت قانون نیز دراین است که این مسیرها را پیش‌بینی کند. البته گویا مجلس و دولت در حال آماده‌سازی طرح یا لایحه‌ای درخصوص برگزاری تجمعات هستند. همچنین ظاهرا وزارت کشور نیز در حال تهیه آیین‌نامه‌ای در این‌باره است.

 کیهان
 مناسبات ایران و عراق، نشان‌دهنده نگاه راهبردی مشترک است
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دیروز چهارشنبه با شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق در تهران دیدار و رایزنی کرد.
وزیر خارجه کشورمان در ارتباط با گفت‌وگوی خود با نخست‌وزیر عراق توئیتی را منتشر کرد.
امیرعبداللهیان در توئیتر نوشت: «امروز [چهارشنبه] با آقای سودانی نخست‌وزیر محترم عراق در تهران دیدار کردم. وی به‌عنوان نماینده دولت و ملت بزرگ عراق مورد احترام ماست.»
وی با اشاره به اینکه «جمهوری اسلامی ایران بر تعمیق مناسبات با عراق تأکید و از نقش سازنده‌اش در معادلات منطقه‌ای استقبال می‌نماید»، نوشت: مناسبات عالی دو کشور، نشان‌دهنده نگاه راهبردی مشترک است.
 زندگی حضرت زینب(سلام الله علیها) تجلی‌گاه نقش‌آفرینی موثر اجتماعی زن مسلمان است
دبیر شورای نگهبان گفت: زندگی بابرکت حضرت زینب(سلام الله علیها) تجلی‌گاه نقش‌آفرینی موثر اجتماعی زن مسلمان در عین رعایت کرامت انسانی است.
آیت‌الله جنتی، در جلسه این شورا با تبریک به مناسبت میلاد مبارک حضرت زینب(سلام الله علیها) و روز ‌پرستار به تشریح ابعاد شخصیتی این بانوی مکرم پرداخت و گفت: ایشان یک الگوی تمام‌عیار برای زندگی مومنانه هستند، چراکه در مراحل مختلف زندگی تصویری دقیق از یک انسان مومن و باتقوا را ترسیم کرده‌اند و این حاصل آشنایی ایشان با مبانی اسلام و عمل به احکام الهی است.
دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس و روز مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌‌ترین دلیل توفیق شهید مدرس در انجام وظایف نمایندگی را در میان سخنان او می‌توان یافت؛ آنجا که می‌گوید: خداوند دو چیز را به من نداده است؛ یکی ترس و دیگری طمع که وقتی این دو چیز را نداشته باشی حرف‌های خود را می‌توانی صریح بیان کنی و حرص و طمع باعث ذلت انسان می‌شود.

 ایران 
 حضور سرزده در ادارات و ارتباط بی‌واسطه با ارباب رجوع
آیت‌الله رئیسی در جلسه دیروز هیأت دولت، صیانت از سلامت نظام اداری را از وظایف مهم مدیران دانست و تأکید کرد: «مقاومت در برابر خواسته‌های غلط» و «نظارت بر رفتار نیروی انسانی به منظور صیانت از سلامت نظام اداری» برای مسئولان دولت لازم است و آنها باید هم خودشان از روحیه ایستادگی مقابل ناملایمات و خواسته‌های غیرعادلانه برخوردار باشند و هم اجازه ندهند در مجموعه تحت امرشان فساد یا تخلفی صورت گیرد. رئیس‌جمهور نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‌ها و حضور سرزده در ادارات و ارتباط بی‌واسطه با ارباب رجوع را ازجمله راهکارهای تأمین سلامت اداری دانست که رضایت عمومی را در پی خواهد داشت. آیت‌الله رئیسی توجه به خواست مردم را یکی از مهم‌ترین وجوه مردم‌مداری دولت مردمی دانست و با تأکید بر ضرورت حساس بودن نسبت به سوءرفتارها و سوءمدیریت‌ها گفت: همه کسانی که به نام دولت و نظام اسلامی خدمت می‌کنند، باید مراقبت کنند با انجام بموقع کار، جلوگیری از فساد اداری و کارشکنی‌ها در ارائه خدمت به مردم، کارآمدی دستگاه‌ها و امید، اعتماد و رضایت عمومی را ارتقا دهند.

 وطن امروز 
 مدیریت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای فتنه‌ها را خنثی کرد
آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی در درس خارج خود،رکن اول انقلاب را اسلام و فرهنگ تشیع دانست و گفت: انقلاب یک جریان پویا و سرزنده است و هرگز کهنه نخواهد شد، چرا که بر اساس حقانیت اسلام و فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) پایه‌ریزی شده و شکل گرفته است، هر چند استکبار و دشمنان اسلام با تبلیغات فراوان و استفاده از رسانه‌های معاند سعی در تحریف حقایق و ضربه زدن به انقلاب اسلامی دارند. ایشان مردم را دومین رکن اساسی انقلاب بیان کرد و افزود: بنده در دیدار مسؤولان همواره توجه و عنایت به مردم را گوشزد کرده‌ام، چرا که ستون این انقلاب همین مردم هستند که در ۸ سال دفاع‌مقدس و سختی‌ها همواره پشتیبان نظام و انقلاب بوده‌اند؛ متأسفانه مردم در شرایط کنونی با گرانی و سختی معیشت روبه‌رو هستند. امروز آنچه مهم است، مردم هستند و باید مسؤولان امر به این موضوع عنایت ویژه‌ای داشته باشند.وی رکن سوم انقلاب را رهبری و مساله ولایت فقیه عنوان و بیان کرد: ما معتقدیم هدایت جامعه بر عهده پیامبر، امام و قائم‌مقام امام است؛ یعنی یک فقیه جامع‌الشرایط، و آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بعد از حضرت امام با درایت و عقلانیت و تقوا و اعلمیت، سی و چند سال این نظام را در مقابل دشمنان حفظ کرد. بعد از امام راحل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با همان سیره و رویه امام راحل این انقلاب را حفظ و حراست کرد که این، کار آسانی نبود. هر روز دشمن با فتنه‌انگیزی و طرح نقشه‌های جدید و دسیسه‌های گوناگون سعی در ضربه زدن به انقلاب داشته اما مدیریت و رهبری ایشان تمام این فتنه‌ها را خنثی کرد. امروز باید از رهبری پشتیبانی کرد.
 شهادت یکی از سربازان گمنام امام زمان در سیستان‌و‌بلوچستان
صبح روز گذشته احمد صالحی، از سربازان گمنام امام زمان، در سیستان‌و‌بلوچستان به درجه رفیع شهادت رسید. اداره کل اطلاعات استان سیستان‌وبلوچستان در این رابطه اعلام کرد: مراسم بدرقه و وداع با پیکر پاک این شهید عظیم‌‌الشأن که حین ماموریت به شهادت رسیده، ساعت ۱۴ فردا (امروز) در میدان امام حسین گلزار شهدای زاهدان برگزار خواهد شد.
 شرایط امنیتی شهرهای غرب کشور آرام است
وزیر کشور درباره وضعیت برخی شهرهای غرب کشور که اخیرا دچار ناآرامی شده بودند، اظهار کرد: وضعیت این شهرها آرام است و مشکلی ندارند. طبیعی است که جریان معاند، تروریست و تجزیه‌طلب خارج از مرزها دنبال این هستند که وضعیت این شهرها را بهم بریزند. شرایط الان آرام است ولی مراقبت از سوی دستگاه‌های مسؤول انجام می‌شود.
وحیدی یادآور شد: در سفر نخست‌وزیر عراق به همین مسأله اشاره و درباره آن صحبت شد، مهم این است که مراقبت شود که تلاش آنها به نتیجه نرسد. وزیر کشور درباره هدف تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای حوادث اخیر کشور توسط وزارت کشور، تصریح کرد: پیگیری حجم خسارات به افراد در ناآرامی‌ها، پیگیری وضعیت افرادی که بی‌گناه جان خود را از دست داده‌اند و پیگیری افرادی که موجب ایجاد این مسائل شده‌اند، از وظایف این کمیته است.
 لایحه جامع انتخابات تقدیم معاون اول رئیس‌جمهور شد
محسن اسلامی از تقدیم لایحه جامع انتخابات به معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد. مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در مجموعه وزارت کشور برای برگزاری انتخاباتی سالم، منظم و قانونمدار در کشور، گفت: لایحه جامع انتخابات با امضای مقام عالی وزارت تقدیم معاون اول ریاست جمهوری شده است و انتظار می‌رود با تایید نهایی این لایحه در هیات دولت و مجلس شورای اسلامی بتوانیم برنامه‌ریزی‌های لازم را برای برگزاری انتخابات صورت دهیم. مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور تصریح کرد: ملاک اصلی در تدوین این لایحه، اعمال ۱۸ بند سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوب شده است.

 جوان 
 کاخ سفید: اعتراضات چین محدود است
پنج روز بعداز اعتراضات در برخی شهر‌های چین در واکنش به سیاست‌های سختگیرانه کرونایی، شاخک غربی‌ها نیز تیز شده تا از این بحران به نفع خود بهره‌برداری کنند. آلمان و انگلیس در ژستی ظاهراً دموکراتیک از پکن خواسته‌اند به حقوق معترضان احترام بگذارد، اما امریکا سیاست محتاطانه‌ای را در پیش گرفته و در برآوردی که کاخ سفید از وضعیت معترضان چینی داشت، گستردگی آن را جزئی عنوان کرده که در مقایسه با جمعیت میلیاردی چین رقمی به حساب نمی‌آید و بیشتر هدف معترضان پایان دادن به قرنطینه‌های کرونایی است.
درحالی که چین برای مقابله با تلفات بیشتر شدید‌ترین سیاست‌های کرونایی را در سه سال اخیر اعمال کرده است، همین مسئله شرایط بدی را برای مردم رقم زده است و از این وضعیت خسته شده و در روز‌های اخیر عده‌ای به خیابان‌ها آمده و مخالفت خود را با ادامه این وضعیت ابراز کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تظاهرات در شهر‌های بزرگ چین از جمله پکن و شانگ‌های آغاز شد و نیرو‌های امنیتی سعی کردند اجازه ندهند این اعتراضات گسترده شود. با این حال روز چهار شنبه اعتراضات به شهر گوانگ‌ژو رسید و در تصاویری که منتشر شده، مردم اجسامی را به سمت نیرو‌های امنیتی پرتاب می‌کنند.

 خراسان 
 تکذیب ادعای روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز
شبکه خبری المیادین به نقل از برخی منابع ایرانی ادعای مطرح شده در روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز را درباره ایران رد کرد. این روزنامه انگلیسی به تازگی ادعا کرده بود که سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه در جریان سفر به بغداد، تهدید کرده بود که در صورت جلوگیری نکردن از نفوذ تروریست‌های تجزیه طلب به داخل خاک ایران، تهران عملیات زمینی در شمال عراق را آغاز خواهد کرد. شبکه المیادین گزارش داد که این ادعا‌ها به هیچ عنوان صحت نداشته و سردار قاآنی در دیدار با مسئولان عراقی، چنین اظهاراتی را مطرح نکرده است.
 هیچ کسی را از خوابگاه محروم نکرده‌ایم
رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که این دانشگاه کمترین تعداد بازداشتی‌ها را در میان دانشگاه‌های تهران داشته است، اظهار کرد: تاکنون هیچ کسی را از خوابگاه محروم نکرده‌ایم و فقط برای ۱۳ دانشجو پیامک ارسال کرده‌ایم که به خوابگاه نیایند البته ممکن است این تعداد افزایش یابد.
 روایت ضرغامی از برگزاری جلسات چهره‌های سیاسی با گرایش‌های مختلف
ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: «با جمعی از افرادی که گرایش‌های سیاسی مختلف دارند، جلسات نسبتاً ثابتی داریم. البته من از موقعی که مسئولیت گرفتم کمتر می‌توانم در آن جلسات شرکت کنم. بیشتر این‌ها عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند.» وی افزود: «دور هم می‌نشینیم و راجع به مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صحبت می‌کنیم. این جلسات خیلی مفید است. هم دیدگاه‌ها به هم نزدیک می‌شود و هم قرائت‌ها و روایت‌هایی که درباره یک پدیده واحد وجود دارد و باید بشنویم و تصمیم بهتر بگیریم، در این جلسه اتفاق می‌افتد.» ضرغامی اظهار کرد: «محل برگزاری آن هم تغییر می‌کند. هم در دفتر من و هم در دفتر آقای عارف و هم سایر افراد تشکیل شده است. به نظرم همه باید با هم حرف بزنند. بهترین راه برای حل مشکلات کشور گفت وگو ست.» وی همچنین گفت: «من شنیدم که رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضاییه نیز اکنون جلسات این چنینی دارند. گرایش‌های مختلف سیاسی با آن‌ها گفت و گو می‌کنند.»

 مردم سالاری 
 دستور رئیس کل دادگستری تهران برای بررسی حمله سایبری به خبرگزاری فارس
در پی حمله سایبری به خبرگزاری فارس و انتشار بخش قابل توجهی از اطلاعات شخصی خبرنگاران و کارکنان این مجموعه، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ماموریت داد تا با تشکیل کارگروهی تخصصی متشکل از کارشناسان فنی و ضابطان ذی‌ربط نسبت به بررسی ابعاد این موضوع اقدام کند. رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین تاکید کرد که در صورت احراز هر گونه قصور یا تقصیر از سوی اشخاص نیز اقدامات قانونی لازم صورت گیرد. القاصی همچنین از دادسرای عمومی و انقلاب تهران خواست تا با بهره‌گیری از ظرفیت ضابطین تخصصی و به‌طور ویژه پلیس فتا، از هر گونه سوءاستفاده احتمالی از اطلاعات خبرنگاران و کارکنان این مجموعه پیشگیری به‌عمل آید.

 آرمان ملی
 احضار سفیر فرانسه به وزارت امور خارجه
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی سفیر فرانسه را به علت تصویب قطعنامه مداخله جویانه مجلس ملی این کشور احضار کرد.
در پی اظهارات غیر قابل قبول وزیر امور خارجه فرانسه در مجلس ملی این کشور و تصویب قطعنامه مداخله جویانه مجلس فوق در قبال تحولات جمهوری اسلامی ایران، «نیکلا رش» سفیر فرانسه در تهران ظهر دیروز به وزارت امور خارجه احضار شد. در این جلسه، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اتهامات بی پایه و اساس مقامات فرانسوی علیه ایران اعلام و اینگونه مداخلات غیر قابل قبول، تقبیح و محکوم شد. سفیر فرانسه در پاسخ اظهار داشت مراتب را به پاریس منتقل خواهد کرد.

 قدس 
 ضرورت فراهم‌سازی زیرساخت‌های انتخابات ۱۴۰۲
معاون امنیتی وزیر کشور ارتقای مشارکت در انتخابات را مهم‌ترین رویکرد دولت دانست و گفت: از هم ‌اکنون باید زیرساخت‌های لازم برای برگزاری باشکوه دو انتخابات سال آینده را فراهم کرد. محمدرضا غلامرضا افزود: معاونت سیاسی وزارت کشور از دیدگاه‌ها و نقطه نظرات کارشناسی و سازنده در امر ارتقای مشارکت سیاسی استقبال می‌کند.
 محکومیت اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به اعدام
خرداد ماه سال جاری بود که روابط عمومی کل سپاه، از دستگیری شبکه‌ا‌ی از اراذل و اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی خبر داد. این شبکه با هدایت موساد اقدام به خرابکاری از طریق شبکه اوباش می‌کرد که در نهایت اعضای آن با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات دستگیر شدند. بر اساس رأی نهایی دیوان عالی کشور، متهمان حسین اردوخانزاده، شاهین ایمانی محمودآباد، میلاد اشرفی آتباتان و منوچهر شهبندی بجندی به جرم همکاری اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی و آدم‌ربایی به اعدام محکوم شدند.
 دزدیدن مهمات از پایگاه صهیونیستی
منابع خبری عبری از دزدیدن میزان قابل توجهی سلاح و مهمات از یکی از پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی پرده برداشتند. خبرگزاری فلسطینی «شهاب» اعلام کرد: این سومین دزدی و اقدام مشابه طی یک ماه گذشته در پایگاه‌های نظامی اسرائیل است. پیشتر، روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز گزارش داده بود تقریباً ۷۰درصد از ۴۰۰هزار سلاح غیرقانونی موجود در سرزمین‌های اشغالی از ارتش یا پلیس رژیم صهیونیستی دزدیده شده است.

 اعتماد 
 گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و ترکیه
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه سه‌شنبه شب در مورد آخرین وضعیت تحولات مرزی و درگیری‌های نظامی بین ترکیه و سوریه بحث و تبادل نظر کردند.
امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن اشاره به درک جمهوری اسلامی ایران از نگرانی‌های امنیتی ترکیه و لزوم رفع این نگرانی‌ها تاکید کرد: «تحقق این امر مستلزم تداوم گفت‌وگوهای امنیتی فیمابین دو کشور بوده و توسل به عملیات نظامی زمینی نه تنها کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد، بلکه موجب ایجاد خسارت‌ و پیچیده‌تر شدن وضعیت خواهد شد.» وی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ارایه هر گونه کمک به منظور حل و فصل سیاسی مشکلات موجود میان دو کشور اعلام کرد. وزیر خارجه ترکیه نیز در این گفت‌وگو ضمن تشریح وضعیت جاری و مواضع کشورش در قبال آن، از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد و مقرر شد این تماس‌ها ادامه یابد.

 ابتکار 
 سرنوشت برجام به یک تار مو بند است
«سرگئی ریابکوف‌» معاون وزیر خارجه روسیه در خصوص توافق هسته‌ای ایران، به خبرنگاران گفت که، به دلیل صدور قطعنامه «به نفع غرب» از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اتهام «عدم شفافیت از سوی ایران»، سرنوشت توافق «به یک تار مو بند است.» وی در ادامه عنوان کرد که مسکو امیدوار است درصورت وجود اراده توسط همه طرفین، توافق سریع احیاء شود.

 اطلاعات
 گزارش هیات اعزامی به سیستان و بلوچستان تقدیم رهبر معظم انقلاب شد
هیأت اعزامی رهبر معظم انقلاب برای بررسی وقایع اخیر به استان سیستان و بلوچستان در بیانیه‌ای خطاب به مردم این استان با تشکر از الطاف آحاد مردم غیور سیستان و بلوچستان، با اشاره به سفر یک هفته‌ای این هیات و دیدارها و ملاقات‌های متعدد با بزرگان علما، سران طوایف، نخبگان، جوانان و قشرهای مختلف مردم، از تقدیم گزارش این سفر به رهبر معظم انقلاب خبر داد. این هیأت همچنین از پیگیری تدابیر معظم له در ۴ محور اصلی یعنی «آزادی دستگیرشدگانی که جرم سنگین و مؤثری مرتکب نشده بودند»، «برخورد قاطع و بدون تسامح با خاطیان»، «رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان»، «اعطای عنوان شهید به جانباختگان بی‌گناه پس از رسیدگی بنیاد شهید به پرونده‌های تشکیل شده» خبر داد.
 آغاز رسیدگی به اتهام «افساد فی الارض» ۱۵متهم در پرونده شهادت یک بسیجی
نخستین جلسه رسیدگی به پرونده ضاربان شهید روح الله عجمیان صبح دیروز در شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز به ریاست حجت الاسلام والمسلمین آصف الحسینی با حضور مستشاران دادگاه، وکلای متهمان، متهمان و همچنین پدر، مادر و بستگان بسیجی شهید برگزارشد .بر اساس اعلام قوه قضائیه ۳نفر از ۱۵متهم پرونده ۱۷سال سن دارند . بر همین اساس اعلام شده است در جریان رسیدگی به این پرونده تمامی تشریفات قانونی برای رسیدگی به پرونده متهمان زیر ۱۸سال رعایت شده است و متهمان از تمامی امتیازاتی که قانون برای آن ها در نظر گرفته است از جمله داشتن وکیل و حضور مددکار برخوردارند. در جریان برگزاری دادگاه دیروز ،کلیپی از اقدامات متهمان اعم از مسدود کردن بزرگراه کرج – قزوین در نزدیکی بهشت سکینه(سلام الله علیها) در استان البرز و روایت نحوه شهادت بسیجی شهید سید روح الله عجمیان در دادگاه به نمایش درآمد.
 کالا برگ الکترونیک جایگزین یارانه نقدی می‌شود
اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی در استان هرمزگان آغاز شد و در صورت موفقیت، این طرح به زودی در سایر استان ها هم اجرایی می شود.
مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت با اعلام این مطلب گفت: قانونگذار تکلیف کرده است که دولت به جای پرداخت یارانه نقدی، کالابرگ الکترونیک توزیع کند اما چون تاکنون بستر فراهم‌ نشده بود، این کار انجام نشد.
وی با اظهار اینکه استفاده از کالابرگ اختیاری است. یعنی کسانی که بخواهند می‌توانند از آن استفاده کرده یا از مبلغ نقدی آن استفاده کنند، در تشریح جزئیات استفاده از کالابرگ الکترونیک گفت: در قالب این طرح، مبلغ یارانه نقدی ماهانه خانوار در همان عابر بانک الکترونیک سرپرستان خانوار مثل گذشته واریز خواهد شد ولی افراد در یک بازه زمانی مشخص و به اختیار خود می توانند با این کارت پروتئین خرید کنند یا اینکه پول آن را برداشت کنند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

فقدان کارهای بنیادین، آسیب امروز فعالیت‌های فرهنگی است
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با رئیس ستاد شاهد و امور ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی آسیب‌های فعالیت‌های تبلیغی – فرهنگی را مورد اشاره قرارداد و خاطر نشان کرد: کارهای تبلیغی و فرهنگی بسیاری صورت گرفته است، اما کمبود هم‌افزایی میان دستگاه‌های عهده‌دار فعالیت‌های فرهنگی، عدم درک مخاطب، به خصوص نسل جوان، عدم تبیین صحیح تاریخ و سرگذشت انقلاب اسلامی و مهم‌تر از همه، فقدان یا کمبود کارهای بنیادین و بسنده کردن به فعالیت‌های ظاهری، از جمله آسیب‌های فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی است.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین برنامه ریزی صحیح، هدفمند و کارشناسی شده را تنها راه دست‌یابی به نتیجه لازم عنوان کرد و افزود: باید متناسب با مسائل روز و با در نظر گرفتن شرایط و پیش‌نیازهای لازم، برنامه ریزی به صورت کارشناسی شده و در سطوح مختلف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، صورت پذیرد، تا خروجی لازم را در پی داشته باشد. نگاه‌های شعاری، زودگذر و سلیقه‌ای، ثمره‌های خوبی در پی نخواهد داشت.

بستر لازم برای اقدام تحولی بزرگی در آموزش حوزه‌های علمیه فراهم شده است
حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه در سخنان مهمی در جمع معاونان و مدیران حوزه‌های علمیه از ضرورت طرح مهم آموزشی در حوزه‌های علمیه خبرداد وگفت: «بحمدالله برنامه جدید با تلاش همه عزیزان و استقبال خوب اساتید و طلاب محترم به‌صورت آزمایشی اجرایی شد که البته در سال اول اجرا ممکن است برخی مشکلات پیش آید ـ لذا باید مسئولین آموزش و بخش‌های مختلف همکاری خود را ادامه دهند تا مشکلات احتمالی باقیمانده نیز برطرف گردد. وظیفه ما خدمت به حوزویان بزرگوار است، بزرگوارانی که با وجود تمامی کاستی ها همواره همدلی صمیمانه دارند».
آیت الله اعرافی در ادامه وارد موضوع مهم گام بزرگ بعدی آموزشی شد و گفت: حالا بعد از به اجرا درآمدن برنامه جدید حوزه، بستر لازم برای اقدام تحولی بزرگی در آموزش حوزه‌های علمیه فراهم شده است. ابتدا باید یادآوری کرد که طرح‌های آموزشی تخصصی طلاب در رشته‌ها و درختواره در حوزه و مراکز آموزشی حوزوی همواره معطوف به تربیت متخصصان و کارشناسان رشته‌های مختلف می‌باشد. این یک کار با ارزش و مهم است که ما هم در درختواره تا حدی آن را اجرایی نمودیم و در آینده نیز توسعه خواهیم داد.

جایگاه زن در ایجاد خانواده باید تبیین شود
مهر/ آیت الله اراکی در همایش بین‌المللی مادران فاطمی، تربیت حسینی و تمدن نوین اسلامی، بیان داشت: تمدن اسلامی یعنی شهرآباد اسلامی و برای این مهم هویت آغاز کار است، هویت مسلمانی، دقیق‌ترین، عالی‌ترین مقوله جهان آفرینش است، اینکه انسان با تمام وجودش تسلیم خداوند باشد چرا که همه نیکی‌ها و پاکی‌ها از این نقطه بر می‌خیزید و جامعه اسلامی را یعنی جامعه‌ای که از این هویت برخواسته باشد را تشکیل می‌کند.
عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: جامعه اسلامی باید بیت باشد، و محور هر بیتی زن است که اگر زن پاک شد، پسر و دختر و جامعه نیز پاک خواهد شد، جامعه اسلامی ترکیب‌یافته از بیوتی است که همچون سلول‌هایی به هم پیوسته‌اند و بیت مرکزی که همه بیوت ایمانی از آن تکثیر شده است بیت حضرت فاطمه سلام الله علیها است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با بیان اینکه جایگاه زن می‌تواند در ایجاد یک خانواده خوب نقش موثری داشته باشد، گفت: هنوز این جایگاه درست تبیین نشده و باید بیش از پیش توجه شود.

تازه ترین ادعای نتانیاهو درباره توافق هسته ای ایران
مهر/ نخست وزیر سابق و احتمالاً آینده رژیم صهیونیستی در گفتگو با فاکس نیوز، ادعاهایی درباره اغتشاشات در ایران و آینده توافق هسته‌ای مطرح کرد.به ادعای نتانیاهو، اقدامات اخیر دولت ایران بسیار گویای آن است که ممکن است تهران به توافق هسته‌ای جدید پایان دهد.
نتانیاهو پس از انتشار کتاب خاطرات جدید خود با عنوان «بی بی: داستان من» در گفتگو با فاکس نیوز مدعی شد: «توافق هسته‌ای احتمالاً مرده است، زیرا تمام جهان دیدند که چهره واقعی تهران چیست.»نتانیاهو همچنین با دفاع از اغتشاشات ایران، گفت که برای ادامه این وضعیت، هم به تحریم‌های فلج کننده و هم به تهدید نظامی نیاز است و اسرائیل آماده است بدون توجه به تأیید آمریکا خودش اقدامات لازم را انجام دهد.

قرارداد۱.۲میلیارددلاری موشکی آمریکا با اوکراین
مهر/ وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گزارش داد که ایالات متحده قراردادی بیش از ۱.۲ میلیارد دلاری را با شرکت ریتون برای خرید سامانه‌های موشکی زمین به هوای متحرک ناسامس امضا کرده است.
در بیانیه وزارت دفاع آمریکا برای حمایت از ارتش و نیروهای امنیتی اوکراین آمده است: «به عنوان بخشی از پنجمین بسته ابتکاری کمک امنیتی به اوکراین، ارتش ایالات متحده قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار را برای تأمین موشک با شرکت ریتون و تحویل شش دستگاه سیستم موشکی پیشرفته سطح به هوا، آموزش و لجستیک منعقد کرد.»
هفته گذشته نیز «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفته بود: «ایالات متحده مهمات و تجهیزات دفاع هوایی را به عنوان بخشی از بسته جدید کمک نظامی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.»

‌اجازه نمی‌دهیم کسی آرامش ‌مردم را به هم بزند
تسنیم / سردار سلامی در نخستین جشن جهاد آبرسانی به ۱۱۰ روستای استان فارس و آئین بهره‌برداری از ۶۵۶ پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی سپاه فجر فارس با اشاره به دشمنی همیشگی دشمنان و سردمداران استکبار، تصریح کرد: مشاهده می‌کنیم که آن‌ها که نمی‌توانند پیشرفت ایران اسلامی را در دنیا ببینند، بذر فتنه را در قلوب جوانان می‌افکنند و حتی امروز در شکست تیم فوتبال ایران به نیابت از این دشمنان در کشور جشن می‌گیرند، اگرچه برای ما اهمیتی ندارد.
فرمانده کل سپاه درادامه گفت: تمام‌شکوه و عظمت یک‌کشور، بر امنیت استوار است و دشمن همین را نشانه گرفته است.سردار سلامی با تاکید بر اینکه ریشه ناخشنودی دشمن، این است که نمی‌تواند پیشرفت ایران اسلامی را ببیند، گفت: ما معتقدیم امنیت باید همراه با پیشرفت، آسایش و آرامش باشد و ما در این راه تلاش می‌کنیم.

حریق در ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» آمریکا
تسنیم/ رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند ۹ ملوان نیروی دریایی ایالات متحده به دلیل آتش سوزی در ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» که سه شنبه صبح رخ داد، زخمی شده‌اند.
هنوز مشخص نیست که ملوانان دقیقا دچار چه جراحت‌هایی شده‌اند و یا چه چیزی باعث وقوع این آتش سوزی شده است.مقامات اعلام کردند این ناو هواپیمابر در حال انجام عملیات‌های روتین خود در ۳۰ مایلی سواحل کالیفرنیای جنوبی بود که آتش سوزی به وقوع پیوست.«ساموئل بویل» یکی از سخنگویان ناوگان سوم آمریکا مستقر در سن دیه گو، گفت: در حال حاضر هیچ برنامه برای بازگرداندن آبراهام لینکلن به بندر اصلی آن به دلیل آتش سوزی وجود ندارد.

طرح بزرگ آبرسانی به سنندج به بهره‌برداری رسید
فارس / بهره‌برداری از طرح بزرگ آبرسانی به سنندج صبح امروز با حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور و جمعی از مسئولان کشوری و استانی آغاز شد و سالانه امکان آبرسانی ۵۷ میلیون مترمکعب آب به شهر سنندج را ایجاد کرده تا مردم از آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.
این پروژه بزرگ در مسیر ۶۰ کیلومتری خود آب شرب با کیفیت و پایدار را از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج متصل کرده است.۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه هزینه شده و طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی آن به طور کامل توسط متخصصان، ایرانی انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *