خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۹

**ولادت با سعادت حضرت زینب (سلام الله علیها) را تبریک می‌گوییم** رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر عراق: اگر امنیت عراق تهدید شود برای حفاظت از آن سینه سپر می‌کنیم** آیت الله حسینی بوشهری: روحانیت از حضرت زینب (سلام الله علیها) درس بگیرد و در مقابل تمام مشکلات و سختی‌ها بایستد** رئیس جمهور: خروج امریکا از منطقه منجر به ثبات و امنیت خواهد شد** آیت الله طبسی: حجم بالای شبهات نشان از اهمیت تفکر شیعی در سطح جهانی دارد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 سرشبکه‌های دستگیرشده رابط سرویس‌های جاسوسی آمریکا
سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه با بیان این‌که تعدادی از سرشبکه‌های دشمنان را در اغتشاشات اخیر بازداشت کردیم، تصریح کرد: منتظریم تا دستگاه قضایی به وضعیت آنها رسیدگی کند. این افراد فقط با اینترنشنال که زیرمجموعه سرویس‌های جاسوسی دشمنان هستند در ارتباط نبودند بلکه این افراد مربوط به سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا بودند.
 افزایش بودجه دفاعی ژاپن
فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن به وزیران دفاع و دارایی کابینه خود دستور داد هزینه افزایش بودجه دفاعی ژاپن تا ۲ درصد تولید ناخالصی داخلی در سال مالی ۲۰۲۷ را تامین کنند. هامادا، وزیر دفاع ژاپن نیز گفت: ما باید بی‌درنگ بودجه مورد نیاز را تامین کنیم، به‌جای آن‌که بگوییم نمی‌توانیم این کار را به‌دلیل کمبود منابع مالی انجام دهیم.

 همشهری

 ناآرامی‌ها؛ موضوع نشست مجلس و قوه قضاییه
نشست مشترک مجلس و قوه قضاییه دیروز به مناسبت هفته مجلس و به میزبانی صحن بهارستان برگزار شد. در جریان این نشست غیرعلنی نمایندگان از رئیس دستگاه قضایی درخواست کرده‌اند برخوردهای لازم با افراد سرشناسی که در ماه‌های اخیر در آتش ناآرامی‌ها دمیده‌اند، انجام شود. روایت‌ها از این نشست، حکایت از آن دارد که نمایندگان از حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای درخواست کرده‌اند درجریان رسیدگی‌ به پرونده‌های حوادث اخیر، میان افرادی که مرتکب جرم شده‌اند و کسانی که جرمی انجام نداده‌اند، تفکیک صورت گیرد. تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مجرمانی که در ناآرامی‌های اخیر به اموال‌عمومی آسیب زده‌اند نیز از دیگر درخواست‌های نمایندگان از قاضی‌القضات بوده‌است.
روایت موسوی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس از این نشست، نشان می‌دهد «افزایش تعامل میان قوا»، «مبارزه با مفاسد اقتصادی»، «اطاله دادرسی» و «مسائل حقوقی بین قوه مقننه و قضاییه» از دیگر موضوع‌های مورد توجه دراین نشست بوده‌است.

 کیهان 
 اگر امنیت عراق تهدید شود برای حفاظت از آن سینه سپر می کنیم
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در دیدار آقای السودانی نخست‌وزیر عراق تأکید کردند: پیشرفت عراق و رسیدن به جایگاه والا و واقعی خود به نفع جمهوری اسلامی است و ما معتقدیم جنابعالی، شخصی هستید که توانایی پیشبرد امور و ارتباطات عراق و رساندن این کشور به جایگاه مستقل و شایسته تمدن و تاریخ آن را دارید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته پیشرفت عراق دشمنانی دارد که شاید در ظاهر هم اظهار دشمنی نکنند اما دولتی همچون دولت شما را قبول ندارند و باید با تکیه بر مردم و نیروهای پرانگیزه و جوان که امتحان خود را در مقابله با خطر عظیم و مُهلک داعش پس دادند، در مقابل اراده دشمن، محکم بایستید.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به سخنان نخست‌وزیر عراق مبنی بر اینکه طبق قانون اساسی به هیچ طرفی اجازه استفاده از خاک عراق برای برهم زدن امنیت ایران را نمی‌دهیم، گفتند: متأسفانه اکنون این اتفاق در برخی مناطق عراق روی می‌دهد و تنها راه‌حل آن این است که دولت مرکزی عراق اقتدار خود را به آن مناطق نیز گسترش دهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: البته دیدگاه ما درباره امنیت عراق این است که اگر هر طرفی قصد برهم زدن امنیت عراق را داشته باشد، ما سینه خود را در مقابل او و برای حفاظت از عراق سپر خواهیم کرد.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تأکید بر اینکه «امنیت عراق، امنیت ایران است، همچنان‌که امنیت ایران نیز در امنیت عراق تأثیرگذار است»، به مذاکرات روز سه‌شنبه نخست‌وزیر عراق در تهران اشاره کردند و افزودند: در دوره‌های قبل هم مذاکرات و تفاهم‌های خوبی انجام شد اما کمتر به مرحله عمل رسیدند بنابراین باید در مورد همه تفاهم‌ها به‌ویژه در بخش همکاری‌های اقتصادی و مبادلات کالا و ارتباطات ریلی به سمت عمل و اقدام پیش برویم.
 بیش از ۸۰۰ هزار شغل در سال اول دولت ایجاد شد
بهادری جهرمی سخنگوی دولت:
در حوزه اشتغال مطابق آمار رسمی بیش از هشتصد هزار شغل در سال اول دولت سیزدهم ایجاد شده است. آمار رسمی بیکاری در این مدت کاهش چشمگیری داشته است.
دولت در اجرای ماده ۵ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، آئین‌نامه‌ای را به منظور واگذاری بلاعوض دارایی‌های فکری و دستاوردهای پژوهشی و حق بهره‌برداری از آنها به شرکت‌های دانش‌بنیان را به تصویب رساند که مطابق آن به همه مراکز آموزشی و پژوهشی کشور مجوز داده می‌شود که بتوانند دستاوردهای پژوهشی خود را به صورت بلاعوض به کلیه پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور واگذار کنند که بتوانند از آنها در جهت حل مسائل کشور بهره‌برداری شود.
این آئین‌نامه می‌تواند گام بزرگی در جهت مانع‌زدایی و تسهیل تجاری‌‌سازی در دستاوردهای پژوهشی باشد تا مشارکت هرچه بیشتر نظام علمی و پژوهشی کشور را در جهت حل چالش‌های ملی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان پیش ببرد.
از حدود پنج میلیون و ششصد هزار نفر متقاضی ثبت‌نام‌کننده در طرح نهضت ملی مسکن، بیش از ۹۵ درصد متقاضیان تعیین تکلیف شدند.
در سفرهای آتی استانی شاهد افتتاح برخی مسکن‌های تکمیل شده خواهیم بود.
اگر بنا بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب باشد باید برای دخالت‌ها و حمایت‌های کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی تشکیل شوند. باید برای اظهارات غیر مستند و دروغ مقامات غربی علیه مردم ایران و همچنین برای تحقیق درخصوص چگونگی شکل‌گیری و حمایت از تروریسم رسانه‌ای داعش‌پرور تشکیل شود.
برخی رسانه‌ها از انتشار اخبار امیدبخش و افتخارآفرین ابا دارند.
نرخ تورم شهریور سال گذشته یعنی ابتدای کار دولت۵۹.۳ درصد بوده درحالی‌که یارانه پرداختی ۴۵ هزار تومانی بوده است. در اسفندماه به تورم ۳۵ درصدی رسیدیم. پس از آن با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، این تورم به حدود ۴۰ درصد رسیده است. در نهایت این تغییرات بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش تورم را داشته‌ایم؛ این را هم در نظر بگیرید که یارانه پرداختی به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

 ایران 
 خروج امریکا از منطقه منجر به ثبات و امنیت خواهد شد
آیت‌الله رئیسی در دیدار دوجانبه با السودانی ضمن ابراز خرسندی از ثبات سیاسی و تشکیل دولت جدید عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ملت واحد و دولت قوی در عراق استقبال و حمایت می‌کند. رئیس جمهور همچنین در نشست مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر عراق تصریح کرد: امنیت و صلح و ثبات در منطقه باید به دست کشورهای منطقه تأمین شود و حضور بیگانگان به هیچ‌وجه امنیت‌ساز نبوده، بلکه عامل مشکلات متعدد برای منطقه است. رئیس جمهور با اشاره به اینکه حضور امریکایی‌ها همان گونه که در افغانستان امنیت‌ساز نبود در نقاط دیگر منطقه نیز امنیت به همراه نخواهد داشت، تأکید کرد: قطعاً خروج امریکایی‌ها از منطقه به افزایش صلح و ثبات و امنیت در منطقه ما منجر خواهد شد.
دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر عراق، حضور آقای السودانی در ایران را نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست و تصریح کرد: مذاکرات ما گام بلندی در جهت ارتقای روابط و همچنین پیشبرد مسائل فی‌مابین دو کشور از جمله مسائل تجاری و اقتصادی، پولی و بانکی و صادرات برق و گاز خواهد بود.
 ملت و دولت عراق حمایت های جمهوری اسلامی ایران را فراموش نمی کند
‌نخست وزیر عراق در نشست مطبوعاتی با قدردانی از دعوت کریمانه رئیس جمهور ایران برای سفر به تهران، سفر هیأت عراقی به تهران را در راستای تقویت روابط تاریخی ایران و عراق دانست و افزود: ملت و دولت عراق هیچ گاه حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران را بویژه از زمان آغاز حملات تروریست‌های داعش علیه این کشور و جانفشانی برادران ایرانی در کنار برادران عراقی در نبرد حق علیه باطل فراموش نخواهند کرد. السودانی همچنین بر اهمیت همکاری‌های اقتصادی و تأثیر آن بر ارتقای امنیت منطقه، تأکید کرد.
نخست وزیر عراق تصریح کرد: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی عراق نیز در این سفر حضور دارد و مسائل امنیتی را با همتای خود مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد تا به تفاهمی بر سر مکانیزم کاری و همکاری میدانی در این زمینه برسیم و از هر گونه تنشی جلوگیری و اجتناب به عمل بیاید. از نظر ما گفت‌وگو و تعامل بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات است.
 برومند، غفوری و ۴۰۳ نفر دیگر آزاد شدند
در راستای اجرای دستور رئیس قوه‌ قضائیه مبنی بر ارفاق به متهمان جرایم قابل تخفیف در اغتشاشات اخیر روز گذشته ۴۰۵ نفر دیگر آزاد شدند تا مجموع آزادشدگان به ۱۱۵۶ نفر در ۲۰ استان کشور برسد. از جمله این افراد می‌توان به وریا غفوری از لیدرهای مجازی آشوب‌ها و بازیکن تیم فوتبال فولاد خوزستان اشاره کرد که با سپردن قرار وثیقه مناسب از زندان آزاد شد. همچنین پرویز برومند دروازه‌بان اسبق تیم استقلال آزاد شد برومند چندی پیش در جریان آشوب‌های یکی از خیابان‌های شمال‌غرب تهران در حین اجرای اعمال مجرمانه بازداشت شده بود.

 جمهوری‌اسلامی 
 اروپا با بزرگترین بحران امنیتی مواجه است
دبیرکل ناتو در آستانه برگزاری نشست وزرای خارجه ناتو گفت: «اروپا با بزرگترین بحران امنیتی مواجه است بنابراین مناطق مهم استراتژیک را در اقدامی تلافی‌جویانه نسبت به حمله روسیه به اوکراین، باید تقویت کنیم.» استولتنبرگ افزود: ناتو در پاسخ به حمله روسیه، حضور خود را از کشورهای حوزه بالتیک گرفته تا دریای سیاه گسترش می‌دهد. ما گروه‌های رزمی جدیدی از جمله در رومانی که توسط فرانسه رهبری می‌شود، ایجاد کرده‌ایم. جت‌های جنگنده از کانادا همچنین آسمان‌ها را امن نگه می‌دارد و موشک‌های پاتریوت آمریکا توانایی‌های ما را ارتقاء می‌بخشد. این موضوع پیام شفافی ارسال می‌کند که ناتو اینجاست.
دبیرکل ناتو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ناتو نسبت به احتمال عضویت سوئد و فنلاند در این ائتلاف خوشبین است، پاسخ داد: «مطمئنم که این ائتلاف ۳۰ عضوی در نهایت درخواست عضویت این دو کشور را تصویب خواهد کرد. اما وی اشاره‌ای به تاریخ دقیق آن نکرد زیرا ترکیه و مجارستان، از اعضای ناتو هنوز این تصمیم را تایید نکرده‌اند.

 وطن امروز
 بهره‌گیری نیروهای مسلح از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه بازدید از نمایشگاه ملی فناورانه دانش‌بنیان بسیج، با اشاره به فناوری‌های به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه، عنوان کرد: فناوری‌ها و نوآوری‌های بسیار ارزشمندی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است و بسیاری از کالاهایی که به کشور وارد می‌شود، بهتر از آن و با قیمت کمتر و فناوری به‌روزتر تولید شده و در آنها به جنبه‌های زیست‌محیطی و کاهش مصرف انرژی نیز توجه شده است.
سرلشکر باقری گفت: ما در نیروهای مسلح از بسیاری از امکانات و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنیم؛ ضمن اینکه من دستور مؤکد و مجددی را صادر خواهم کرد تا از همه این دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در نیروهای مسلح، پیش از همه و بیش از همه، استفاده کامل‌تری شود تا این موضوع گام اولیه‌ای شود برای اینکه دیگران نیز به این شرکت‌ها اعتماد کنند.

 رسالت
 اختصاص ۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به استان‌ها
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از محل تبصره ۱۸ بالغ‌بر ۶۰ هزار میلیارد تومان به استان‌ها از سوی سازمان برنامه‌وبودجه تخصیص یافته است تا شاهد بهار و رونقی در اشتغال ایجاد باشیم. مرتضوی در جمع خبرنگاران در حاشیه کارگروه ملی اشتغالزایی روستایی و عشایری اظهار داشت: خبر خوشی برای ملت عزیز و کارآفرینان داریم که این تسهیلات به رونق اشتغالزایی کمک خواهد کرد.وی افزود: همچنین از محل منابع تبصره ۱۶ منابع خوبی در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته است تا در اختیار کارفرمایان و افراد جویای کار اختصاص دهند.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وعده یک‌میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ابراز امیدواری کرد: با طرح‌ها و تأمین زیرساخت‌ها بتوانیم این تعداد فرصت شغلی با کد ملی و راستی‌آزمایی در اختیار مردم قرار دهیم.وی خاطرنشان کرد: به طرح‌هایی که دارای توجیه اقتصادی و فنی باشد تسهیلات اشتغالزایی پرداخت می‌شود.

 خراسان 
 بیش از ۳۰۰ نفر در این ۲ ماه جان باخته و شهید شدند
فرمانده نیروی هوا فضای سپاه با اشاره به این که دشمن به کمتر از نابودی ما راضی نیست، گفت: در حوزه‌ اقتصاد مشکل ناشی از فشار حداکثری، تحریم‌ها و دولتی است که ۸ سال چشمش به دست خارجی‌ها بود و به فرامین رهبرانقلاب عمل نکرد، اما باید دست به دست هم دهیم و این مشکلات را برطرف کنیم. سردار حاجی‌زاده تصریح کرد: گرفتاری امروز ما به این دلیل است که جوانان و نوجوانان کشورمان دوران انقلاب، جنگ، ترور‌ها و دشمنی‌ها را ندیده اند و تاریخ هم خیلی نمی‌خوانند با این اوصاف تصور می‌کنند هر چه دشمن بگوید باید آن را باور کنند و بپذیرند که این‌ها خودی هستند و در کشور جنایتی اتفاق افتاده است. به هر روی همه ما از فوت خانم امینی متاثر شدیم، اما به دلیل این که دشمن را از خودی به درستی تشخیص ندادیم امروز بیش از ۳۰۰ نفر جان‌باخته و شهید داده‌ایم. وی با بیان این که درباره فوت خانم مهسا امینی اگر از همان ابتدا به درستی اطلاع رسانی می‌شد شاید کار به این جا نمی‌رسید، تصریح کرد: درباره هواپیمای اوکراینی هم ما از همان ساعت اول از موضوع اطلاع داشتیم و می‌دانستیم چه شده ولی بقیه ستاد‌ها و مجموعه‌ها قبول نکردند و وقتی ما آن‌ها را توجیه کردیم و خودشان به جمع بندی رسیدند بعد از ۴۸ ساعت تصمیم گیری شد.

 مردم سالاری
 رایزنی ایادعلاوی با سفیر ایران در بغداد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با ایاد علاوی، رئیس جنبش وفاق ملی این کشور ملاقات و گفت‌وگو کرد. براساس اعلام سفارت ایران در عراق، در این ملاقات آل صادق، سفیر تهران در بغداد، ضمن تشریح وضعیت پیش‌آمده در اقلیم کردستان عراق به لحاظ تحرکات گروهک‌های تجزیه‌طلب ایرانی و عناصر تروریستی و خطرات ناشی از این فعالیت‌ها که مستقیما متوجه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است، اقدامات پیشگیرانه و تدافعی ایران در مقابله با گروهک‌ها و عناصر مذکور را تبیین کرد که مورد توجه این سیاستمدار کهنه‌کار عراقی (ایاد علاوی) قرار گرفت.
علاوی در این باره گفت: تحت هیچ شرایطی نباید از خاک عراق اقدام تهدیدآمیزی علیه ایران انجام شود.
 گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و لهستان
وزرای امور خارجه ایران و لهستان در یک گفتگوی تلفنی در خصوص مناسبات دوجانبه، مسائل کنسولی و برخی تحولات بین‌المللی به بحث و تبادل نظر پرداختند. امیرعبداللهیان در این تماس به روابط خوب موجود میان جمهوری اسلامی ایران و لهستان، اشاره کرد. وزرای خارجه دو کشور آخرین موضوعات مربوط به مناسبات دوجانبه را بررسی و در مورد برگزاری کمیسیون مشترک تبادل نظر کردند. وزیر خارجه لهستان نیز با اشاره به سابقه تاریخی مناسبات دو کشور بر اهمیتی که دولت لهستان برای روابط با تهران قائل است، تأکید کرد. وی ایران را شریک مهم لهستان در منطقه توصیف و همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات رفع تحریم‌ها به موفقیت برسد.

 آرمان ملی 
 تقدیر علی باقری از میزبانی قطر در جام جهانی ۲۰۲۲
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران ، در دوحه با همتای قطری خود دیدار و رایزنی کرد. سفارت ایران در قطر در صفحه توییتر خود در مورد این دیدار و مباحث صورت گرفته در آن در رشته توییتی نوشت : «در ملاقات علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان با محمد الخلیفی معاون وزیر خارجه قطر، روابط دوجانبه تهران و دوحه و نیز موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
معاون وزیر خارجه کشورمان با اشاره به رویکرد منفعت طلبانه و یکجانبه گرایانه غربی ها در موضوعات مختلف بین‌المللی از جمله تروریسم و حقوق بشر، تصریح کرد: هر کشوری که با مشی سیاسی غربیها زاویه پیدا کند، هم متهم به نقض حقوق بشر می‌شود و هم متهم به حمایت از تروریسم.
در این دیدار، معاون وزارت خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری موفق جام جهانی فوتبال، نقش ممتاز قطر به عنوان میزبان در هر چه بهتر برگزار شدن این بازی ها را شایسته تقدیر دانست.
معاون وزیر خارجه قطر نیز، با اشاره به روند رو به رشد روابط دوجانبه، بر اهتمام مقام های قطری بر گسترش همه جانبه مناسبات سیاسی و اقتصادی با ایران تاکید کرد.»

 قدس 
 هدیه ویژه رییس جمهور به مردم سنندج در آینده نزدیک
معاون اجرایی رییس جمهور گفت: با پایان یافتن ۸۰ درصد عملیات اجرایی سامانه آب شرب سنندج در یکسال اخیر، آب با کیفیت در اختیار مردم قرار می‌گیرد و این هدیه ویژه سفر رییس جمهور در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد.
منصوری در حاشیه نشست پیگیری اجرای مصوبات سفر استانی رییس جمهور در استان کردستان، گفت: در سفر رییس جمهور به این استان که در تیرماه امسال صورت گرفت اعتبارات خوبی تصویب شد و در مجموع بیش از ١۴ هزار میلیارد تومان اعتبار در حوزه عمرانی و در بخش تسهیلاتی در مجموع ٩ هزار و ۵٠٠ میلیاردتومان به تصویب رسید که تعهد دولت طی امسال پرداخت چهارهزار و ٣٠٠ میلیارد تومان در حوزه عمرانی بود که تاکنون ٢ هزار میلیارد تومان تامین اعتبار شده است.
 تشکیل ائتلافی برای کشاندن جنگ به خیابان‌های ریاض
کتائب حزب‌الله عراق از کشورهای زیان‌دیده از نظام سعودی خواست ائتلافی تشکیل دهند تا نبرد به خیابان‌های ریاض کشانده شود. در بیانیه این گروه آمده: گفت‌وگو با این رژیم بی‌فایده است و به آن‌ها فرصت بیشتری برای جمع‌آوری و ساخت سلاح‌های مرگبار و نیز سازماندهی دوباره گروه‌های تکفیری وابسته به آن‌ها در منطقه را می‌دهد.

 اعتماد 
 انتصاب رییس دادگاه عالی و دادستان انتظامی قضات
رییس قوه قضاییه، طی احکامی، حجت‌الاسلام محمد موحدی آزاد را به عنوان رییس شعبه اول و رییس دادگاه عالی انتظامی قضات و حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر قدیانی، رییس شعبه ۱۵ دیوان عالی کشور را به عنوان دادستان انتظامی قضات منصوب کرد. همچنین با حکم محسنی اژه‌ای، حسینعلی نیری، رییس پیشین دادگاه عالی انتظامی قضات به عنوان مشاور عالی رییس قوه قضاییه منصوب شد.

 ابتکار 
 دوران طلایی روابط انگلیس و چین به سر آمده است
«ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس گفت: «دوران طلایی روابط چین و انگلیس در دوران دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق و تصور ساده‌لوحانه که تجارت به طور خودکار به اصلاحات سیاسی و اجتماعی منجر می‌شود، به پایان رسیده است».وی افزود: «بریتانیا باید رویکرد خود را در قبال چین توسعه دهد، می‌دانیم که چین چالشی سیستماتیک علیه ارزش‌ها و منافع‌مان ایجاد می‌کند، چالشی که با حرکت به سمت استبداد بیشتر خطرناکتر می‌شود».
سوناک تاکید کرد: «ما به سادگی نمی‌توانیم اهمیت چین در امور جهانی برای ثبات اقتصادی جهانی یا مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی را نادیده بگیریم. ایالات متحده، کانادا، استرالیا، ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر نیز این موضوع را درک می کنند».
 حمله زمینی به شمال سوریه نزدیک است
کالین، سخنگوی دولت ترکیه در اظهاراتی گفت: عملیات نظامی در شمال سوریه علیه گروهک های تروریستی ممکن است در هر لحظه آغاز شود. وی افزود: ترکیه خواستار دور شدن گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) از مرزهایش به عمق ۳۰ کیلومتر است. کالین در عین حال ادعا کرد: عملیات نظامی در شمال سوریه می تواند یکپارچگی خاک سوریه را حفظ کند. سخنگوی دولت ترکیه گفت: این عملیات نظامی ممکن به روش های مختلف انجام شود و آنکارا زمان و روش انجام آن را مشخص می کند. وی مدعی شد: آنکارا در عملیات هوایی در شمال سوریه و عراق با مسکو هماهنگی انجام داده بود.

 شهروند 
 پروژه فیبرنوری با همکاری ۱۰ اپراتور سیار و ثابت وارد فاز اجرایی شده است
زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها وارد فاز اجرایی شده است. این طرح با همکاری ۱۰ اپراتور ثابت و سیار در ١٢ استان آغاز شده و با سرعت پیش می‌رود. با تکمیل آن مردم تفاوت در کیفیت و سرعت دسترسی تکنولوژی فیبرنوری نسبت به وضعیت فعلی را تجربه می‌کنند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

روحانیت از حضرت زینب (سلام الله علیها) درس بگیرد و در مقابل تمام مشکلات و سختی‌ها بایستد
اختصاصی/آیت الله حسینی بوشهری در مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب مدرسه علمیه امام باقر (علیه السلام) قم، ضمن تبریک میلاد حضرت زینب (سلام الله علیها)، ایشان را الگوی تمامی مردان و زنان آزاده معرفی کرد و اظهار داشت: حضرت زینب (سلام الله علیها) اگر چه یک زن بود؛ اما برای ما و آیندگان الگویی مثال زدنی است. شخصیتی که محضر هفت معصوم (علیهم‌السلام) را درک کرد و مظهر تجلی این بزرگان شد.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به برخی مشکلات و توطئه‌ها و تفرقه افکنی‌های دشمنان افزود: اکنون نیز روحانیت باید مانند گذشته از این بانوی با عظمت درس بگیرد و در مقابل تمامی مشکلات، ناملایمات، سختی‌ها و توطئه‌ها و تفرقه افکنی‌های دشمنان بایستد.دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در پایان صحبت‌های خود طلاب جوان را به درس خواندن و بالا بردن آستانه تحمل در برخورد با ناملایمات توصیه کرد و خاطر نشان داشت: برای انجام وظایف خود در کسوت روحانیت باید بدانید که به هر شیوه‌ای که وظایف خود را انجام می‌دهید، باید درس را جدی گرفته و از فرصت‌های خود به درستی استفاده کنید. امروز به روحانیونی نیاز داریم که از لحاظ علمی به درجات خوبی دست یافته باشند.

حجم بالای شبهات نشان از اهمیت تفکر شیعی در سطح جهانی دارد
حوزه/ آیت الله مروّجی طبسی در دیدار جمعی از مسئولین مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه ضمن تقدیر از تلاش های این مرکز به بیان اهمیت تبلیغ دینی در عرصه بین الملل پرداخت و گفت: در عصر کنونی و در فضای بین الملل تبلیغات بسیاری در راستای اسلام هراسی در حال انجام است؛ لازم است ما با بهره گیری از معارف اسلام به مقابله با این تبلیغات بپردازیم.وی افزود: متأسفانه بسیاری از علما و مبلغین جهان اسلام در مقابله با تبلیغات سوء دشمنان اسلام سکوت کرده و حتی متأسفانه برخی از آن ها همسو با این تبلیغات فعالیت دارند. عضو جامعه مدرسین در ادامه سخنان خود بیان داشت: در حال حاضر وضعیتی در دنیا به وجود آمده است که همه در مورد تشیع شنیده هایی خوب یا بد را دارند. این فضا را باید فرصتی مغتنم برای ارائه اسلام راستین و تشیع واقعی دانسته، در جهت تبلیغ مکتب اهل بیت علیهم السلام از آن بهره ببریم و مبانی دشمنان را به چالش بکشانیم.

اولویت مجلس توجه به اقتصاد و مسائل اجتماعی
فارس/ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ۹ آذر پارلمان در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: مجلس یازدهم اولویت خود را در درجه اول به اقتصاد و در درجه دوم به برخی مسائل زمین مانده فرهنگی و مسائل اجتماعی قرار داد؛ بر همین اساس مجلس یازدهم به منظور رفع تحریم، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را تصویب کرد و برای خنثی سازی تحریم، برنامه اصلی خود را تصویب کرده و بقیه در مسیر تصویب قرار دارد تا ریل گذاری لازم برای چرخیدن چرخ اقتصاد انجام گیرد و نیازهای قانونی دستگاه های اجرایی برای حل مسائل اقتصادی مردم برطرف شود.

فروش یک میلیارد دلار تسلیحات آمریکایی به قطر
ایسنا / دولت آمریکا با تایید قرارداد تسلیحاتی با قطرکه مدت‌ها به تعویق افتاده بود، هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) به ارزش یک میلیارد دلار به این متحد خاورمیانه‌اش عرضه می‌کند.وزارت امور خارجه آمریکا موافقت خود را برای این توافق اعلام کرد. این فروش شامل ۱۰ سامانه پهپاد پیشرفته، ۲۰۰ رهگیر پهپاد و تجهیزات مرتبط است.
قطر درخواست خود را برای خرید پهپاد از جمله پهپادهای دروگر۹ MQ- در سال ۲۰۲۰ مطرح کرد. علیرغم روابط نزدیک دوحه با واشنگتن، از جمله میزبانی از مقر فرماندهی مرکزی ایالات متحده و مرکز عملیات هوایی پنتاگون برای منطقه در پایگاه هوایی العدید، مقامات آمریکایی در تایید این معامله تعلل کردند. حتی در شرایطی که قطر میزبان هزاران پناهنده افغان بود و به خروج آشفته ایالات متحده از افغانستان در سال گذشته کمک کرد.

جهان نیازی به سازمان ناتوی جنایتکار ندارد
ایسنا/ دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: “کشورهای ناتو بیش از ۱۲ درصد از جمعیت کره زمین را تشکیل نمی‌دهند. جهان متمدن به این سازمان نیازی ندارد. باید در برابر بشریت ابراز ندامت کند و خود را به دلیل جنایتکار بودن منحل کند.”به گفته این مقام امنیتی روسیه، ناتو به راحتی آنچه را که در سرتاسر جهان انجام داده بود، از جمله سازماندهی کودتاهای دولتی و سرنگونی رهبران مشروع دولت، “به راحتی فراموش کرده است”.مدودف افزود : به نظر می رسد این سازمان و رهبری آن نیز تلفات غیرنظامی متعدد ناشی از عملیات و تدارکات تسلیحاتی برای رژیم های افراطی را فراموش کرده‌اند.

پنتاگون ارائه پاتریوت به اوکراین را بررسی می‌کند
ایسنا / پت رایدر، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ارائه باتری‌های پاتریوت به اوکراین نداریم، اما رایزنی‌ها در این رابطه ادامه دارد.وی گفت: «مذاکرات ادامه خواهد داشت. زمانی که در این زمینه چیزهای بیشتری برای اعلام داشته باشیم، مطمئناً این کار را خواهیم کرد.» پیش از این، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از اولین روز نشست وزیران ناتو گفت که ناتو در حال مذاکره درباره تامین احتمالی سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت به اوکراین است.

امکان مقابله با هر ویروسی را داریم
تسنیم/ وزیر بهداشت، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از شاخص‌های حوزه سلامت وضعیت مطلوبی دارد، گفت: برخورداری از روحیه و تفکر بسیجی و نیروی انسانی کارآمد و متخصص و ‌دارای روحیه جهادی از نقاط ممتازی است که توانسته موجب رشد و پیشرفت ما شود. بهرام عین‌اللهی درادامه گفت: به برکت اقدامات ارزشمندی که متخصصان توانمند ما انجام داده‌اند امکان مقابله با هر ویروسی را داریم.

انفجار و آتش‎سوزی در آزمایشگاه صنعتی شهر اشدود
تسنیم/ بیش از ۱۰ گروه آتش نشان بعد از ساعتها تلاش توانستند تا آتش سوزی ناشی از انفجار آزمایشگاه صنعتی «عادحلوم» در شهر اشدود در فلسطین اشغالی را مهار کنند.در این حریق که شعله‎های آن حتی از پشت کوه‎های شارون که مشرف به شهر اشدود است نیز قابل مشاهده بود بسیاری از محصولات تولیدی این کارخانه طعمه آتش شدند.محصولات کمپانی عادحلوم در زمره بزرگترین کارخانه‌های تولید لوازم آرایشی – بهداشتی در جهان است که محصولات آن به ۴۰ کشور جهان صادر می‎شود.فرمانده آتش نشانی شهر اشدود از دلایل این انفجار اظهار بی اطلاعی کرد.

تظاهرات آلمانی‌ها علیه آمریکا و بحران انرژی
باشگاه خبرنگاران/ شهروندان آلمانی در اعتراض به اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، به دنبال آن بحران انرژی در اروپا و ارسال سلاح به اوکراین دست به تظاهرات زدند.شهروندان آلمانی در این تظاهرات خواستار راه‌اندازی مجدد خط لوله انتقال گاز «نورد استریم» شدند. تظاهرکنندگان با پرچم روسیه به خیابان‌ها آمدند تا با اقدامات مقامات برای محدود کردن قیمت انرژی و ارسال سلاح به اوکراین مخالفت کنند.پیش از این نیز صد‌ها نفر راهی خیابان‌های شهر «لایپزیک» در آلمان شدند. حاضران در این تظاهرات علیه کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین شعار دادند. همچنین حاضران در این تظاهرات با در دست داشتن پلاکارد از آمریکایی‌ها خواستند به کشور خود بازگردند. آن‌ها آمریکا را متهم کردند می‌خواهد مردم آلمان از سرمای زمستان یخ بزنند.

چین ۱۵۰۰ کلاهک هسته‌ای خواهد داشت
مهر/ وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد چین اگر با همین سرعت ادامه دهد، احتمالاً تا سال ۲۰۳۵ زرادخانه تسلیحات هسته‌ای‌اش سه برابر خواهد شد.در بیانیه پنتاگون آمده که ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی چین به ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای رسیده و اگر گسترش تسلیحات هسته‌ای چین با همین سرعت ادامه پیدا کند، احتمالاً تا سال ۲۰۳۵ ذخایر هسته‌ای آن نزدیک به ۱۵۰۰ کلاهک هسته‌ای افزایش خواهد یافت.
با این حال، در صورت تحقق این پیش‌بینی، ذخایر هسته‌ای چین همچنان از ذخایر هسته‌ای آمریکا و روسیه کمتر است؛ هم‌اکنون این دو کشور هزاران کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *