خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۷

**آیت الله العظمی جوادی آملی: فلسفه را از راه قرآن باید یاد گرفت** آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با مدیر کل ورزش و جوانان استان قم: استانداردهای دوگانه غرب در برخورد با ملت ایران، نشان از دشمنی آنان است / پیروزی تیم ملی دل یک ملت را شاد کرد** رئیس جمهور: مکران قطب اقتصادی و تجاری می‌شود** بیانیه ۱۱۳۸ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم: دستگاه قضایی با تمامی کسانی که بر آتش فتنه می‌دمند با قاطعیت برخورد کند** رسانه‌های رژیم صهیونیستی: در جام جهانی فهمیدیم چقدر منفوریم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 پرداخت ۹۸همت به بازنشستگان
مرتضوی، وزیر کار در حاشیه برنامه پاسخگویی برخط به مطالبات مردم که به ابتکار و همت مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی مطالبات انباشته از دولت داشت و ارثی که از دولت قبل رسیده بود، ۹۸هزار میلیارد تومان بود که با دستور رئیس‌جمهور در انتهای سال قبل کار سازی و پرداخت شد. وی ادامه داد: برای حقوق بازنشستگان در سال جاری سازمان تامین اجتماعی حدود ۹۰هزار میلیارد تومان کسری داشت که در لایحه بودجه پیش‌بینی شد از سهام دولت در تامین اجتماعی واگذار شود. یک سری معاذیر حقوقی و قانونی وجود داشت که در دستورکار مسئولان و سران مختلف قرار گرفت و با حسن نظر سران تصمیمات خوب و مطلوبی اتخاذ شد.
 ارزآوری ۴۰میلیون دلاری از صدور خدمات نیروگاهی
مرادی، مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران گفت: سالانه حدود ۲۰تا ۳۰میلیون دلار از صدور خدمات دانش فنی و مهندسی و حدود ۷تا ۱۰میلیون دلار نیز بابت فروش قطعات به کشورهای دیگر به دست می‌آوریم.
وی با بیان این‌که اکنون در سوریه و عراق تعمیرات نیروگاهی از سوی ایران انجام می‌شود،بیان کرد: در برهه‌ای از زمان، انجام این تعمیرات در ترکیه نیز انجام می‌شد و اکنون نیز برنامه‌هایی را برای ورود به بخش تعمیرات نیروگاهی کشور ونزوئلا در دستور کار داریم.

 همشهری 
 آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه‌گانه
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: ایرادهای شورای نگهبان به طرح «شفافیت قوای سه‌گانه» مرتفع شده‌است، اما هیأت‌عالی نظارت همچنان به ایرادهایی که گرفته، اصرار دارد. جوکار با بیان اینکه هیأت‌عالی نظارت مواد ۱، ۲، ۳ و ۴ این طرح را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانسته است، افزود: مجلس نیز بر مواد ۳ و ۴ طرح شفافیت قوای سه‌گانه اصرار کرده که درخصوص این دو ماده، مجمع‌تشخیص مصلحت نظام باید تعیین‌تکلیف کند. سایر موارد اختلافی بین مجلس و شورای‌نگهبان نهایی شده و ایرادی باقی نمانده‌است. وی با تأکید براینکه براساس طرح شفافیت قوای سه‌گانه، همه دستگاه‌ها مکلفند، به استثنای مسائل امنیتی و مصالح ملی، تمام اطلاعات خود را در دسترس مردم قرار دهند، اظهارکرد: دراین طرح ۵ماده‌ای، به شفافیت هریک از دستگاه‌ها پرداخته شده و مشخصا ماده یک این طرح مشمولان طرح شفافیت قوای سه‌گانه را مشخص کرده که دولت، قوه قضاییه، مجلس ازجمله مشمولان این طرح هستند. جوکار اضافه‌کرد: در ماده۲طرح شفافیت قوای سه‌گانه تصریح شده مواردی که باید شفاف شود، شامل مسائل مالی، اداری، ساختاری، کارکردی، نحوه جذب نیرو، فیش‌های حقوقی، صورت‌های مالی و احکام قطعی دادگاه‌ها با حفظ حریم خصوصی، موارد شرعی و امنیتی است.

 کیهان 
 دستگاه قضایی با تمامی کسانی که بر آتش فتنه می‌دمند با قاطعیت برخورد کند
۱۱۳۸ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت اغتشاشات تصریح کردند: از دستگاه قضایی انتظار می‌رود که با تمامی کسانی که با گفتار و رفتار خود بر این آتش می‌دمند با قاطعیت و بدون اغماض و مماشات برخورد کند. امروز که دشمنان در پی تکه‌تکه کردن ایران و ایرانی هستند از همه اشخاص و نهادهای فکری و فرهنگی که دل در گرو اسلام و ایران دارند انتظار می‌رود که بیش از پیش به وظیفه خود در جهاد تبیین و روشنگری نسبت به نتایج شوم و ضد فرهنگی این‌گونه حرکت‌های دشمن عمل کنند.
 در جام جهانی فهمیدیم چقدر منفوریم
جام جهانی قطر برای صهیونیست‌ها به یک «کابوس» بدل شده است. «نفرت» کلمه‌ای است که خبرنگاران صهیونیست برای توصیف شرایط خود پس از مواجه شدن با تماشاچیانی که از سراسر دنیا برای تماشای فوتبال به قطر آمده‌اند، به کار می‌برند. آنها می‌گویند بارها مجبور شده‌اند برای نجات خود بگویند، اهل سرزمین دیگری هستند.
روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت موضوع تنفر از اسرائیلی‌ها در خیابان‌های دوحه در حاشیه جام جهانی قطر را این طور بررسی کرده و گفته است:«اسرائیلی‌ها که طی سال‌های اخیر روابط خود را با ۴ کشور عربی عادی‌‌سازی کردند، گمان می‌کردند که توانسته‌اند در میان ملت‌های اسلامی و عربی جایی برای خود بازکنند، اما جام جهانی قطر ثابت کرد که با وجود عادی‌‌سازی روابط برخی نظام‌های رسمی عربی، مردم این کشورها تحت هیچ شرایطی حاضر به دوستی و عادی‌‌سازی روابط با اسرائیلی‌ها نیستند.» یدیعوت آحارونوت در صفحه اصلی خود در مطلبی تحت عنوان «جام تنفر» نوشته «خیابان‌های دوحه برای اسرائیلی‌ها بسیار خطرناک است و آنها این‌جا از هر طرف در معرض دشمنی قرار دارند و تهدید می‌شوند.»
همچنین «راز ششنیک»، خبرنگار تلویزیون رژیم صهیونیستی در توئیتر نوشت: «من همیشه فکر می‌کردم که مشکل از دولت‌هاست. اما در قطر فهمیدم که نفرت مردم در خیابان از ما چقدر است. پس از ۱۰ روز اقامت در دوحه، نمی‌شود از آنچه در این‌جا بر ما می‌گذرد حرف زد. ما این‌جا محصور شده‌ایم. ما با احساس بسیار بد این‌جا را ترک خواهیم کرد. ما این‌جا در کنار ایرانی‌ها، لبنانی‌ها، قطری‌ها، سوری‌ها راه می‌رویم و همه آنها نگاه‌های غضبناکی به ما می‌کنند. من این‌جا از مستی پریدم و فهمیدم که چقدر مسلمان‌ها از ما متنفرند و این ربطی به دولت‌ها ندارد.»
همچنین زمانی که خبرنگار شبکه کان ۱۱ اسرائیل تلاش می کند که با طرفدار عربستانی گفت‌وگو کند، شهروند عربستانی با عصبانیت این درخواست را رد می‌کند و می‌گوید اسرائیلی در کار نیست و اسم آن سرزمین، فلسطین است.
خبرنگار « کانال عبری ۱۲» در قطر نیز این مسئله را تائید می کند و می گوید: «اکثریت مردم عرب، حضور ما در این‌جا را دوست ندارند.»
 روابط‌مان با ایران مستحکم است
وزیر خارجه عراق در مصاحبه با روزنامه بحرینی «الوطن» تصریح کرد: «روابط عراق با ایران، مستحکم است و بغداد همواره تلاش کرده از آن برای بهبود روابط ایران با کشورهای شورای همکاری (خلیج‌فارس) استفاده کند.»
فؤاد حسین در بخشی از این مصاحبه تاکید کرد که عراق با سیاست‌های ترامپ موافق نبود برای همین تنش بین آمریکا و ایران به صحنه عراق کشیده شد.
وزیر خارجه عراق درباره نقش این کشور در گفت‌و‌گوها بین تهران و ریاض هم اظهارنظر کرد. او گفت: هر زمان ایران و عربستان سعودی آماده از سرگیری مذاکرات باشند، بغداد آماده کمک در این زمینه است.

 ایران 
 مکران قطب اقتصادی و تجاری می‌شود
رئیس‌جمهور صبح دیروز در آستانه روز نیروی دریایی ارتش(هفتم آذر) با همراهی وزیر دفاع وارد بندر جاسک شد و مورد استقبال رسمی مسئولان قرار گرفت.
آیت‌الله رئیسی پیش از ظهر یکشنبه با حضور در منطقه دوم دریایی ولایت بندر جاسک و با حضور در ناوشکن سهند به عنوان ناو سرفرماندهی، از رژه یگان‌های نمونه زیرسطحی، سطحی و پروازی ارتش جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد.
در ادامه، آیت‌الله رئیسی در ارتباط تصویری با ناوگروه‌های ۸۵، ۸۶ و ۸۷ نیروی دریایی ارتش با فرماندهان این ناوگروه‌ها، فرماندهان ناوشکن بایندر و ناو پشتیبانی رزمی بندرعباس در آب‌های دریای سرخ و فرماندهان ناوبندر مکران و ناوشکن دنا در آب‌های اقیانوس آرام گفت‌و‌گو کرده و از آخرین وضعیت مأموریت این ناوگروه‌ها مطلع شد.
آیت‌الله رئیسی همچنین در اجتماع پرشور مردم شهرستان جاسک فعالیت تجاری و اقتصادی و اقتصاد دریا را از محوری‌ترین مسائل این منطقه عنوان کرد و گفت: در کنار برخی مشکلات زیرساختی نظیر احداث جاده و تأمین آب شرب روستایی، بحث تجارت و داد و ستد و صید و صیادی از مسائل مهم و محوری در زمینه درآمدزایی و ایجاد اشتغال برای مردم این منطقه است که باید به آن توجه جدی داشت.
رئیس‌جمهور افزود: امروز یکی از اولویت‌های دولت جبران عقب‌ماندگی‌ها در این منطقه و تبدیل سواحل مکران به مرکز اقتصادی و تجاری نه فقط برای استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان، بلکه برای سراسر کشور است.
 تولید داروی بیهوشی ایرانی برای اولین بار
نکوئی‌نیا در مورد برنامه‌ریزی برای تأمین داروهای مورد نیاز داخل با استفاده از ظرفیت‌های بومی، اظهار کرد: خط تولید داروی بیهوشی کتامین در شرکت داروی اکسیر بروجرد راه‌اندازی شد.
وی تصریح کرد: این خط تولیدی با پیگیری و تلاش متخصصان داخلی راه‌اندازی و در حال حاضر ۲۰ هزار ویال از داروی تولیدی در مرحله نخست وارد بازار شده است. با تولید کتامین در داروسازی اکسیر، کشور از واردات این محصول بی‌نیاز شده و از خروج ارز جلوگیری می‌شود. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین اضافه کرد: این دارو برای نخستین بار در ایران تولید و روانه بازار شده است و دانشمندان ایرانی این دارو را بومی‌سازی کردند.

 وطن امروز
 خانواده شهدای امنیت با حضور در صحن مجلس مورد تقدیر نمایندگان قرار گرفتند
مراسم تجلیل از خانواده شهدای امنیت در جلسه علنی روز گذشته مجلس با حضور خانواده شهیدان گرانقدر مهدی اثنی‌عشری،‌ تورج اردلان،‌ سلمان امیراحمدی،‌ آرمان علی‌وردی،‌ امیر کمندی، مهدی لطفی و شهید حمیدرضا هاشمی‌بیگ‌چشمه برگزار شد و آنان با حضور در جایگاه هیات‌رئیسه مجلس مورد تقدیر قرار گرفتند.
 توفان حوادث و دشمنی‌ها کوه مستحکم بسیج را ذره‌ای تکان نمی‌دهد
قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی یکشنبه (۶ آذرماه) مجلس شورای اسلامی گفت: سالروز تشکیل بسیج مستضعفان به فرمان حضرت امام خمینی را به بسیجیان سراسر کشور تبریک می‌گویم؛ بسیج ستون فقرات دفاع از انقلاب اسلامی است و این لشکر مخلص خدا در هر برهه‌ای ثابت کرده است توفان حوادث و دشمنی‌ها علیه انقلاب اسلامی، کوه مستحکم بسیج را ذره‌ای از جای خود تکان نمی‌دهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فداکاری و شهادت و مجروحیت جمعی از بسیجیانی که برای حفظ امنیت مردم خود را در معرض خطر قرار می‌دهند، افتخار دیگری بود که در کارنامه زرین بسیج به ثبت رسید، گفت: مردم هنوز اقدامات مخلصانه و جهادی بسیج و سپاه را در چالش‌های پیش‌آمده فراموش نکرده‌اند. بسیج اثبات کرده است در هر مقطع زمانی و در هر شرایط ویژه‌ای که برای مردم پیش می‌آید، می‌تواند نقطه اتکا و امید مردم برای عبور از چالش‌ها باشد.
 نیروی دریایی ارتش پیام‌آور صلح برای همسایگان و رعب برای دشمنان است
سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با صدور پیامی فرا رسیدن هفتم آذرماه، روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت. در متن این پیام آمده است: نیروی دریایی ارتش پیام‌آور صلح برای همسایگان و رعب برای دشمنان است.

 جوان
 فتنه اخیر را گورستان سیاست‌های آمریکایی ها می‌کنیم
سردار سلامی در اجتماع ۱۵ هزارنفری بسیجیان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امروز برای من روزی پرافتخار و فراموش‌نشدنی است؛ خاطره دل‌انگیز حضور باشکوه امت واحده و حضور حماسه‌آفرین مردم سیستان و بلوچستان در خاطر بنده باقی خواهد ماند.
فرمانده‌کل سپاه تصریح کرد: هنگامی که شیعیان و سنی‌ها در دفاع از مردمان این سرزمین کنار هم به شهادت می‌رسند و خون مؤمن‌ترین انسان‌ها همانند شوشتری‌ها و محمدزاده‌ها با برادران سنی خود در یک حادثه تروریستی با هم تلفیق می‌شود، اینجا منشأ یک وحدت ناگسستنی است.
وی تأکید کرد: مطمئن باشید رژیم صهیونیستی فرو خواهد پاشید، اما این انقلاب آسیب نخواهد دید، توهمات دشمن به جایی نمی‌رسد، این نظام قدرتمند است، بسیجیان ما به‌رهبری امام خامنه‌ای تاکنون شکست‌های بزرگی را به دشمنان تحمیل کرده‌اند. امروز دشمن یعنی امریکا، انگلیس، اسرائیل و آل‌سعود با تمام قوا به صحنه آمده‌اند، اما قطعاً این صحنه فتنه عظیم و این جنگ جهانی را به گورستان دشمنان، امریکایی و اسرائیلی و متحدان آن‌ها تبدیل می‌کنیم.

 خراسان
 قبل از توقیف روزنامه «جهان‌صنعت» چندین بار تذکر داده بودیم
اسماعیلی، وزیر ارشاد اعلام کرد روزنامه جهان صنعت که به تازگی توقیف شده، بیش از دو بار پرونده‌اش به دادگاه ارسال شده و بیش از چند بار تذکر کتبی و شفاهی به این روزنامه داده شده بود. ما در دوره جدید یک مورد هم تعطیلی رسانه‌ها را نداشتیم، با این حال اصرار بر توهین داشتند. به طور مثال شما نگاه کنید در آن مصاحبه چه توهینی به نیروی انتظامی شد، خب این حرف، حرف نادرستی است. این خلاف امنیت ملی است، مگر می‌شود به پلیس چنین اتهامات ناروایی را زد و بر آن اصرار کرد.
 آزادی تعدادی از زندانیان قضایای اخیر با دستور رئیس دستگاه قضا
یک روز پس از صدور دستور رئیس قوه قضاییه برای بهره مندی زندانیان از ارفاقات قانونی، دادستان تهران از بررسی پرونده ۴۶ زندانی که شماری از آن ها از اغتشاشگران وقایع اخیر بوده‌‌اند، خبر داد. صالحی گفت: پس از دستور روز گذشته رئیس قوه قضاییه پرونده شماری از افرادی که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارا بودند بررسی شد و ۴۶ نفر که شماری از آن ها در اغتشاشات اخیر تهران دستگیر شده بودند با مساعدت و معاضدت انجام شده از زندان آزاد شدند.
در همین خصوص و در ادامه آزادی های ناشی از دستور ویژه رئیس قوه قضاییه هنگامه قاضیانی بازیگر سینما و تئاتر کشورمان نیز حکم آزادی گرفت .پروانه سلحشوری نماینده مجلس دهم هم که صبح یک شنبه با حضور در مرجع قضایی برای اتهامات انتسابی تفهیم اتهام شده ، با صدور قرار وثیقه آزاد شده است.
از جمله این زندانیان آزاد شده حسین رونقی بود که در این روزها با تشدید بیماری اش حساسیت هایی را در جامعه ایجاد کرده و برخی گروه های اجتماعی نیز خواهان آزادی وی برای ادامه درمان بودند. همچنین خبر آزادی وریا غفوری بازیکن سابق استقلال نیز منتشر شد که البته به دلیل ادامه روند اداری تا لحظه تنظیم این گزارش نهایی نشده است .کاربران فضای مجازی در دو روز گذشته از این آزادی ها استقبال کردند.

 مردم سالاری 
 دادگاه توماج صالحی هنوز برگزار نشده است
مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: ایران اینترنشنال با انتشار خبری مدعی شده است دادگاه توماج صالحی روز گذشته در اصفهان برگزار شده و خانواده وی موفق نشده‌اند در روز دادگاه با او دیدار کنند.
حجت الاسلام والمسلمین جعفری رئیس کل دادگستری استان اصفهان در رابطه با جزییات پرونده توماج صالحی گفت: هفته گذشته کیفرخواست پرونده توماج صالحی صادر و به دادگاه‌‌های عمومی و انقلاب اصفهان ارجاع شد اما هنوز جلسات دادگاه برگزار نشده است. وی افزود: توماج صالحی به افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب به صورت گسترده به نحوی که موجب خسارات عمده گردیده است، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت آمیز متهم است.

 آرمان ملی
 رویکرد چند جانبه‌گرایی، واقعیت قرن حاضر است
وزیر خارجه کشورمان رأی قاطع مجلس به لایحه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای را نشانگر عزم و جدیت کشورمان برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، بین‌المللی و اقتصادی و تقویت نگاه به آسیا دانست. امیرعبداللهیان در توییتی نوشت: رأی قاطع مجلس شورای اسلامی به لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای نشانگر عزم و جدیت کشورمان برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، بین‌المللی و اقتصادی و تقویت نگاه به آسیاست. رویکرد چند جانبه گرایی، واقعیت قرن حاضر است.
در جلسه علنی دیروز (یکشنبه) مجلس، کلیات و جزئیات لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای با ۲۰۳رأی موافق، ۳رأی مخالف و ۴رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.
 رسانه‌های ضد ایران از خوشحالی مردم عزا گرفته‌اند
بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏پس از ناکامی در کارشکنی‌ها علیه تیم‌ملی، این دو روز رسانه‌های ضدایران از خوشحالی مردم ایران عزا گرفته‌اند! نمایشی واقعی از صف‌آرایی ایران‌دوستان واقعی و ایران‌ستیزان خارج‌نشین که با شادمانی ملی پس از یک بُرد دلچسب فوتبالی عیان شد و با صد خروار خاک مخفی شدنی نیست.»

 قدس
 اختصاص ۶۰ هزار میلیارد ریال برای اشتغال
مخبر معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه‌ای با تأکید بر پرداخت ۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه برای اشتغال‌زایی در استان‌ها، گفت: وزارت کشور باید استانداران را مکلف کند از فرصت‌ها و ظرفیت‌های هر منطقه در قالب این تبصره برای اشتغال‌زایی استفاده کنند.
 غرب پس از نابودی عراق و لیبی نمی‌تواند از روسیه انتقاد کند
«نوام چامسکی» مورخ و فیلسوف برجسته آمریکایی، در مصاحبه با روزنامه «موندو» با بیان اینکه آمریکا به همراه فرانسه و انگلیس با اقدامات خود منشور سازمان ملل را نقض کرده، اظهار کرد: غرب پس از حمله به عراق و لیبی و نابودی این دو کشور نمی‌تواند روسیه را مورد انتقاد قرار دهد. وی گفت: فراموش نکنید انگلیس و فرانسه در رأس نیروهایی بودند که لیبی را ویران کردند و انگلیس در بدترین جنایت قرن یعنی حمله و اشغال عراق شرکت داشت.

 اعتماد 
 تسلیحات دو سوم اعضای ناتو رو به اتمام است
در شرایطی که حمایت‌های همه‌جانبه واشنگتن و متحدان از اوکراین همزمان با تشدید فشارهای آنها علیه روسیه ادامه دارد، یک رسانه امریکایی درباره اتمام ذخایر تسلیحاتی ناتو هشدار داد. روزنامه امریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارش تازه‌ای خبر داد که دوسوم کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ذخایر تسلیحات قابل ارسال خود به اوکراین را تمام کرده‌اند. یک مقام ناتو به این روزنامه گفت: «پتانسیل تسلیحاتی کشورهای کوچک (برای ارسال به اوکراین) ته کشیده و ۲۰ کشور از ۳۰ عضو ناتو هم تقریبا به انتهای منابع خود رسیده‌اند.»
 اختلافات با ترکیه بر سر سوریه با گفت‌وگو حل می‌شود
سخنگوی کرملین گفت: بین روسیه و ترکیه در مورد سوریه اختلاف‌نظر وجود دارد، اما همه آنها را می‌توان از طریق گفت‌وگو حل کرد چون مسکو و آنکارا از سطح بالایی از روابط برخوردار هستند. اخیرا آنکارا یک عملیات هوایی علیه شاخه سوری حزب کارگران کردستان موسوم به پ.ک.ک در شمال سوریه انجام داد. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه این عملیات را «موفقیت‌آمیز» خوانده و به احتمال انجام عملیات بیشتر در آینده‌ای نزدیک اذعان کرد.
در جریان نوزدهمین دور مذاکرات درباره سوریه در آستانه به تاریخ ۲۲ تا ۲۳ نوامبر، مسکو از ترکیه خواست از انجام عملیات جدید خودداری کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این باره گفت: با ترکیه در مورد سوریه اختلاف‌نظر وجود دارد. سطح روابط و هوشیاری سیاسی به آنکارا و مسکو اجازه می‌دهد تا این اختلاف‌نظرها را از طریق گفت‌وگو و نه تقابل حل‌و‌فصل کنند.

 اطلاعات 
 خاکسپاری پیکر شهید مدافع حرم در شیراز
‏صبح دیروز پیکر مطهر سردار شهید داوود جعفری از شهدای مدافع حرم با حضور گسترده مردم در شیراز تشییع شد.‏ پیکر این سردار شهید پس از تشییع در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (علیه السلام) به خاک سپرده شد.شهید داوود جعفری از مستشاران نیروی هوافضای سپاه بود که توسط عوامل صهیونیستی به شهادت رسید.
 آمریکا در جنگ اوکراین به دنبال منافع خود است
همزمان با نهمین ماه حمله روسیه به اوکراین، مقامات رسمی اروپایی نسبت به رویکرد دولت جو بایدن خشمگین هستند و آمریکایی‌ها را به منفعت بردن از جنگ اوکراین متهم می‌کنند.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از واشنگتن خواست به نگرانی‌های اروپا پاسخ دهد. وی گفت: دوستان آمریکایی ما تصمیماتی درباره اوکراین می‌گیرند که تاثیرات منفی اقتصادی بر روی ما دارد. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نیز به نشریه پولیتیکو گفت: اگر هوشمندانه به مسئله نگاه کنید، واقعیت این است که آمریکا بیشترین منفعت را از این جنگ می‌برد زیرا این کشور در حال فروش بیشتر گاز با قیمت بالا و فروش تسلیحات است.

 شهروند
 برنامه‌ای برای واردات خودروهای فرانسوی نداریم
وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در واکنش به ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی به کشور اعلام کرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای اجازه دادن به واردات خودروهای فرانسوی نداریم. فاطمی امین درباره صحت و سقم ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی این اظهارات را بیان کرد و گفت: خودرو سازهای فرانسوی سابقه خوبی به لحاظ تعهدات شان در ایران ندارند.
وزیر صمت اظهار تاسف کرد و گفت: دولت فرانسه همچنین در این حوادث اخیر موضع گیری‌های نادرستی گرفته است و در حال حاضر برنامه‌ای برای اجازه دادن به واردات خودروهای فرانسوی نداریم.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

فلسفه را از راه قرآن باید یاد گرفت
حوزه/ آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با پروفسور مولیادی کارتانگارا در پاسخ به سوال ایشان درباره «اهمیت فلسفه در جهان معاصر» اظهار داشتند: چون اصل فلسفه، جهان بینی است و ما جزئی از جهان هستیم، معرفت نفس جزء مسائل فلسفه است که من کی‌ام، از کجا آمده ام به کجا می روم ؟مبدا را که هو الاول است، فلسفه تعیین می کند، معاد را که هو الآخر است فلسفه تعیین می کند، بین آغاز و انجام وظیفه من چیست، فلسفه تعیین می کند، مسئله وحی و نوبت را فلسفه تعیین می کند، مسئله معاد را فلسفه تعیین می کند، اما فلسفه را از راه قرآن باید یاد گرفت.ایشان در پایان خطاب به این استاد دانشگاه کشور اندونزی بیان داشتند: پیشنهاد من این است که کشور شما قرآنی زندگی کند، با قرآن باشد این قرآن با همه افراد در سطح آنها سخن می گوید، جهان را زنده می داند، هدفمند می داند، انسان را پاینده می‌داند و می گوید هیچ چیزی از بین نخواهد رفت.

استانداردهای دوگانه غرب در برخورد با ملت ایران نشان از دشمنی آنان است
اختصاصی/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در دیدار با مدیر کل ورزش و جوانان استان قم با اشاره به پیروزی غرور آفرین تیم ملی کشور در بازی اخیر خود، خاطر نشان کرد: این رویداد مبارک که توسط فرزندان این آب و خاک رقم خورد را به همه ورزش دوستان و ملت ایران صمیمانه تبریک عرض می‌کنم. حقیقتاً اقدام بهنگامی بود و اتفاق بزرگی رقم خورد. آیت الله حسینی بوشهری شادی مردم در پی موفقیت تیم ملی فوتبال کشورمان را مورد اشاره قرار داد و افزود: پیروزی تیم فوتبال عزیز و دوست داشتنی ما، دل یک ملت را شاد کرد و سبب شد تا همه مردم به صحنه بیایند و در واقع یک انسجام ملی شکل بگیرد و صحنه‌ای فراموش نشدنی رقم بخورد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، استانداردهای دو گانه غرب در برخورد با ملت ایران را نشان از دشمنی آنان با این ملت ارزیابی کرد و اظهار داشت: وضع تحریم‌های یک جانبه علیه ملت ایران، نشان از دشمنی غرب با این مردم است. نمی‌توان تابلویی در حمایت از این ملت بلند کرد و در کنار آن، پشت سر هم تحریم‌هایی را اعمال نمود که به بدنه ملت آسیب می‌رساند.

سرشبکه اصلی رسانه تروریستی ایران اینترنشنال در خوی دستگیر شد
تسنیم/ روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد: با اشراف اطلاعاتی پاسداران گمنام امام زمان در سپاه شهرستان خوی، سرشبکه اصلی رسانه تروریستی ایران اینترنشنال در این شهرستان دستگیر شده است.
این اطلاعیه افزوده است: در پی ناآرامی رخداده در سطح شهرستان، عامل اصلی رسانه تروریستی ایران اینترنشنال که با صدور فراخوان‌های متعدد در فضای مجازی و تحریک سایرین به اقدامات ضدامنیتی، قصد انجام خرابکاری و خدشه‌دار کردن امنیت عمومی شهرستان را داشت، در یک عملیات اطلاعاتی پیچیده دستگیر شد.

احتمال صدور هشدار عدم سفر اسرائیلی‌ها به قطر
تسنیم/ شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، اسرائیل در پیام خود به قطر و فیفا اعتراض خود را نسبت به رفتار هواداران عرب حاضر در جام جهانی نسبت به خبرنگاران و هواداران اسرائیلی ابراز داشت.به گفته این شبکه، شورای امنیت رژیم صهیونیستی هم جلسه‌ای را برای بررسی احتمال صدور هشدار عدم سفر به قطر برگزار کرده است.گفتنی است بسیاری از هواداران حاضر در جام جهانی قطر با برافراشتن پرچم فلسطین و نیز عدم انجام گفتگو و مصاحبه با رسانه‌های صهیونیستی به محض مطلع شدن از هویت خبرنگاران، جوی ضد سازش را در این رخداد بزرگ جهانی به وجود آورده اند.

بیم و هراس رژیم صهیونیستی از انتقام ایران در پی ترور شهید داوود جعفری
ایرنا/ رسانه‌های رژیم صهیونیستی یکشنبه شب گزارش دادند: اسرائیل برای اقدام انتقام جویانه احتمالی ایران آماده می شود.سازمان پخش رژیم صهیونیستی “کان” اعلام کرد: بیم و هراس این وجود دارد که ایران بخواهد انتقام ترور داوود جعفری افسر سپاه پاسداران را بگیرد، چرا که حضور فرماندهان سپاه در تشییع جنازه این افسر، جایگاه و مقام آن را در سپاه نشان داد.
کان گزارش داد: پنجشنبه گذشته منابعی آگاه اعلام کردند که اسرائیل امنیت مقامات بلندپایه دستگاه امنیتی اسرائیل که در خارج اقامت می گزینند در کنار امنیت مقامات سابق موساد را افزایش خواهد داد.شهید داوود جعفری از مستشاران نیروی هوافضای سپاه بود که روز سه‌شنبه در اطراف دمشق در اثر انفجار بمب کنارجاده‌ای ایادی استکبار و رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.سپاه پاسداران ، رژیم صهیونیستی را عامل به شهادت رساندن شهید جعفری اعلام کرد.

درخواست دهها نهاد فلسطینی و بین المللی جهت تحقیق درباره جنایات اسرائیل
مهر/ ۱۹۸ نهاد فلسطینی و بین المللی از «کریم خان» دادستان دادگاه کیفری بین المللی و «سیلویا فرناندز دی گورمندی» خواستند درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه جامعه مدنی و ملت فلسطین تحقیق کنند.بر اساس این گزارش، این نهادها طی یادداشتی به دیوان کیفری بین المللی، محکومیت علنی اقدام رژیم صهیونیستی در گنجاندن نهادهای جامعه مدنی فلسطین به عنوان تروریسم و نیز وادار کردن اسرائیل به عقب نشینی از این تصمیم را خواستار شدند.این نهادها همچنین خواستار این شدند که جنایاتی که اسرائیل در جریان حمله نظامی توجیه ناپذیر خود به نوار غزه در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ مرتکب شده است در تحقیقات جاری پیرامون اوضاع فلسطین گنجانده شود.لازم به ذکر است که در حالیکه رژیم صهیونیستی همواره حملات وحشیانه‌ای به مناطق فلسطینی انجام می‌دهد و کودکان فلسطینی بخش عمده‌ای از قربانیان این حملات هستند، دولت‌های غربی مدعی حقوق بشر چشمان خود را بر روی این جنایت‌ها بسته اند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویا هیچ حقوقی نقض نشده است.

انزوای رژیم صهیونیستی در جام جهانی اثبات شد
مهر/ «عبداللطیف قانوع» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» گفت که مطرح شدن فلسطین در جام جهانی فوتبال در قطر، تاکیدی بر انزوای رژیم صهیونیستی است.وی افزود: حضور فلسطین در قلب جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر، نشان دهنده محوری بودن مسئله فلسطین است و اینکه فلسطین در دل میلیون ها انسان آزاده در جهان حضور دارد.سخنگوی حماس با بیان اینکه، در جام جهانی ۲۰۲۲ انزوای رژیم صهیونیستی اثبات شد، از همه ملت های مسلمان و انسان های آزاده که با مسئله عادلانه فلسطین اعلام همبستگی و با اشغالگری رژیم صهیونیستی مخالفت کردند، قدردانی کرد.

صهیونیست ها به موفق بودن عملیات قدس اذعان کردند
مهر/ رسانه‌های صهیونیست به موفقیت آمیز بودن عملیات قدس و غافلگیری دستگاه‌های امنیتی این رژیم اذعان کردند. بر اساس این گزارش، رسانه‌های صهیونیست اعلام کردند که این عملیات که صبح چهارشنبه گذشته رخ داد دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد.لازم به ذکر است که این عملیات روز چهارشنبه گذشته به وقوع پیوست و طی دو انفجار مختلف در دو مکان در شهر قدس اشغالی، دو صهیونیست به هلاکت رسیده و ۴۷ نفر دیگر زخمی شدند.

انگلیس: به حمایت از اوکراین ادامه خواهیم داد
مهر/ نخست وزیر انگلیس از عزم لندن برای تداوم و افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین در سال ۲۰۲۳ خبر داد. سوناک گفت: شکی نیست که ما به حمایت از اوکراین تا طولانی‌ترین زمان ممکن ادامه خواهیم داد و با حفظ کمک‌های نظامی، آن را در سال آینده افزایش خواهیم داد.وی افزود: ما برای حفاظت از اوکراینی ها و زیرساخت های حیاتی که بر آن تکیه دارند، سامانه های پدافند هوایی را ارائه خواهیم کرد. ما با حفاظت از اوکراین، از خودمان محافظت می کنیم.این در حالی است که وزارت دفاع انگلیس از ارسال محموله موشک‌های بریمستون ۲ به اوکراین در چارچوب کمک‌های نظامی به کی یف خبر داد.وزارت دفاع انگلیس با اعلام این خبر در صفحه توئیتر خود فیلمی از بارگیری موشک‌های بریمستون ۲ به هواپیمای نیروی هوایی پادشاهی این کشور را منتشر کرد.وزارت دفاع انگلیس پیش از این اعلام کرده بود که لندن به زودی تحویل حدود هزار موشک ضد هواپیما به اوکراین را تکمیل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *