خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۱

**رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب از آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی عیادت کرد** آیت‌الله العظمی جوادی آملی: شهدا و مردم سرمایه‌های کشورند با برنامه ریزی صحیح وضعیت کشور سامان یابد** رئیس‌جمهور اعلام کرد: رتبه نظام سلامت ایران اول در منطقه، پانزدهم در جهان** سخنگوی وزارت خارجه: پاسخ قطعنامه شورای حکام را در نطنز و فردو داده‌ایم** نماینده ایرلندی پارلمان اروپا: آمریکا به کمک ناتو یک میلیون نفر را در عراق کشته است چرا این کشور را تحریم نمی‌کنید؟
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 جزئیاتی از برگزاری جلسه فعالان‌اصلاح‌طلب با آیت‌الله رئیسی
شنیده‌ها حکایت از این دارد که چندی پیش یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه برگزاری نشست این مجمع از آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور درخواست کرده تا زمینه حضور، دیدار و گفت‌وگوی تعدادی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب با وی فراهم شود.
در این خصوص گفته شده است که آیت‌الله رئیسی نیز یک روز پس از برگزاری نشست مجمع با گروهی از اصلاح‌طلبان از جمله مجید انصاری،‌ عبدالوهاب موسوی لاری،‌ حسین مرعشی، سید صفدر حسینی و. . . دیدار کرده است. اخبار به‌دست آمده حکایت از این دارد که آنها طی اظهاراتی درباره وضعیت کشور در حوزه‌های سیاسی، خارجی و اقتصادی درصدد القای یاس و ناامیدی نسبت به روند امور جاری در کشور بوده‌اند. به گفته برخی از کارشناسان، اصلاح‌طلبان با برگزاری این دیدارهای پشت‌پرده درصددند تا اهدافی را دنبال کنند.
هدف اول و اصلی آنان در این دیدارها تاثیرگذاری بر ذهن و اراده مسئولان اجرایی کشور است. این گروه از اصلاح‌طلبان تقلا می‌کنند تا ذهن و اندیشه مسئولان را دچار تردید و تزلزل کنند. هدف دوم اصلاح‌طلبان این است که باتوجه به شرایط کف خیابان و آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر از نظام امتیازاتی را کسب کنند.
هدف سوم آنها تقلا برای ایجاد فاصله میان اندیشه‌های مسئولان اجرایی با منویات و اندیشه‌های رهبری نظام است. این گروه از اصلاح‌طلبان با طرح ادعای دلسوزی برای نظام درصدد القای تفکرات خود به مسئولان اجرایی هستند.
هدف چهارم این که آنها با اجرای سناریوی گفت‌وگوهای پشت پرده با مسئولان نظام درصدد فرار از پاسخگویی نسبت به عملکرد خود طی هشت سال گذشته که مسئولیت اداره کشور را به‌عهده داشته‌اند، هستند.
 هیچ مدرکی دال بر توسعه برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفت که هیچ مدرکی دال بر توسعه برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد و مدعی شد که با این حال، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران، برای ساخت بمب اتمی «کافی» است!
وی افزود: در سطح کنونی تولید اورانیوم غنی‌شده، ایران در حال حاضر به اندازه ساخت بیش از یک دستگاه مواد انباشته کرده، البته اگر تصمیم به چنین کاری بگیرد.
وی اضافه کرد: با وجود این، ما در حال حاضر هیچ اطلاعاتی مبنی بر این‌که ایران دارای برنامه سلاح هسته‌ای است، در اختیار نداریم. گروسی در واکنش به این پرسش که «آیا با ایران به نقطه بی‌بازگشت رسیده‌ایم؟ یا این‌که آیا وقت آن رسیده که به‌راحتی اذعان کنیم که آنها یک قدرت هسته‌ای هستند؟»، با پاسخی منفی، اطمینان داد که «به این نقطه نرسیده‌ایم.»

 همشهری 
 جریان‌های سیاسی شفاف موضع‌ بگیرند
وزیر کشور گفت: استقلال، امنیت، منافع و ثبات ملی کشور و انقلاب موضع‌گیری شفاف گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی در برابر توطئه آشکار دشمن را ایجاب می‌کند. وحیدی گفت: هیچ ایرانی ایران‌دوستی نمی‌پذیرد که کشور با توطئه دشمن، ناامن شود و از این‌رو شخصیت‌ها و چهره‌ها باید موضع مشخص و آشکاری نسبت به ناامنی و بی‌ثبات‌سازی‌ جریان معاند داشته باشند.
او با بیان اینکه نباید مقهور جنگ نرم دشمن شد، گفت: ایران اینترنشنال با پول عربستان سعودی و شبکه بی‌بی‌سی با حمایت و بودجه دولت انگلیس اداره می‌شود و بر همگان حقد و کینه سعودی‌ها و انگلیسی‌ها نسبت به ایران عزیز مشخص است؛ برای همین روایت این رسانه‌ها همواره از سر دشمنی و تلاش برای تضعیف ایران بوده است.
تلاش برای مهندسی ذهن و افکار از سوی جریان رسانه‌ای دشمن دیگر محور مورد اشاره وحیدی بود و در این‌باره گفت: نباید اجازه دهیم که جوانان که سرمایه‌های اصلی کشور هستند در تله دشمن قرار گیرند و روشنگری حقایق و اهداف پلید دشمن از ضروریات جدی است.
 کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه:
پاسخ قطعنامه شورای حکام را در نطنز و فردو داده‌ایم سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به رویکرد سیاسی آژانس انجام اقدام‌هایی را در مجتمع‌های غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن(نطنز) و دکتر علی‌محمدی(فردو) در دستورکار قرار داده ‌است. اقدام‌های ایران با حضور بازرسان این نهاد بین‌المللی انجام شده و جزئیات بیشتری از آن منتشر خواهد شد.
جمهوری‌ اسلامی شفاف‌ترین برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را در مقایسه با میزان تاسیسات تحت نظارت آژانس در جهان دارد و هم بیشترین بازرسی‌های انجام شده آژانس نیز از فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت گرفته است.
جمهوری‌ اسلامی انتظار دارد با توجه به همکاری‌های سازنده‌اش با این نهاد بین‌المللی، شورای ‌حکام از انجام اقدام‌های سیاسی علیه تهران پرهیز می‌کرد.
سفر گروسی به تهران نیاز به ارزیابی مجدد دارد.
نگاه ایران این است که سیاسی‌کردن موضوع حقوق‌بشر به هیچ‌وجه سازنده نیست. طرح اتهام‌های حقوق‌بشری از سوی برخی کشورهای غربی، ازجمله آلمان، با انگیزه‌ها و رویکرد سیاسی انجام شده‌ است.
درباره فعالیت‌ رسانه‌های لندن‌نشین علیه ایران هم اقدامات سیاسی – دیپلماتیک صورت گرفته و هم اقداماتی که زمینه‌ساز اقدام حقوقی علیه رسانه‌هایی است که متأسفانه در فعالیت عملا مانند یک اتاق عملیات برای ایجاد آشوب، بی‌ثباتی و ناامنی در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کنند.
ایران همواره پایبند به مسیر مذاکره است و میز مذاکره را ترک نکرده و تا الان مسئولانه عمل کرده و امیدواریم طرف‌های مقابل در همین چارچوب و مسئولانه عمل کنند. دور جدیدی از عملیات روانی درحال‌ حاضر علیه کشورمان از سوی جمهوری‌ آذربایجان در حال انجام است، سیاست اصولی ما در مناسبات دوجانبه با همسایگان و همچنین با جمهوری آذربایجان احترام متقابل و توسعه مناسبات و همکاری‌های دوجانبه مبتنی بر منافع مشترک است.
اینکه مقام‌های دولت آمریکا یا رسانه‌های این کشور در ارتباط با جنگ اوکراین، هر از چندگاهی موضوع‌هایی را به ایران منتسب می‌کنند، ناشی از نگاه سیاسی آنها با اهداف مختلف، ازجمله اعمال فشار بر جمهوری‌اسلامی و هم سرپوش نهادن بر جنگ‌طلبی دولت آمریکا و برخی کشورهای متحد این کشور است.

 کیهان 
 رتبه نظام سلامت ایران اول در منطقه، پانزدهم در جهان
آیت‌الله رئیسی کسب رتبه اول در منطقه و پانزدهم در دنیا در حوزه بهداشت و درمان را نشانه پیشرفت و بالندگی کشور دانست و گفت: کینه دشمنان از همین دستاوردهای عظیم ناشی شده و قطعاً برای آنها پذیرفتنی نیست که کشوری تحت تحریم نه‌تنها ۹۵ درصد از داروهای مورد نیاز مردمش را تولید کند، بلکه به صادرکنندگان دارو نیز تبدیل شود.
آیت‌الله رئیسی در هشتمین مقصد از جلسات نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی، صبح دیروز دوشنبه به وزارت بهداشت رفت و پس از استماع گزارش وزیر و معاونین این وزارتخانه ضمن قدردانی از مسئولان وزارت بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان، در دولت سیزدهم، در شرایط بسیار سخت همه‌گیری کرونا کار خود را آغاز کرد که روزانه بیش از ۷۰۰ نفر از هموطنان‌مان جان خود را از دست می‌دادند و خانواده‌های بسیاری داغدار می‌شدند، اما با همت مسئولان این وزارتخانه برگ زرینی در تاریخ نظام سلامت کشور رقم خورد و در کنترل این بیماری به نقطه‌ای رسیدیم که هم در ابتلا و هم در فوتی‌ها، آمار صفر یا تک‌رقمی را تجربه می‌کنیم و اقدام جهادی وزارت بهداشت و کادر درمان کشور در واکسیناسیون سراسری مردم ما را در زمره کشورهای موفق در مبارزه با کرونا قرار داد.
آیت‌الله رئیسی «بیمه رایگان ۶ میلیون نفر» از دهک‌های پایین جامعه در قالب بیمه سلامت و اجرای «طرح دارویار» با هدف مبارزه با رانت و قاچاق معکوس دارو را اقدامات مهم دیگر وزارت بهداشت برشمرد و اظهار داشت: اهمیت نظارت بر اجرای صحیح این طرح بسیار مهم، کمتر از طراحی آن نیست و تحقق کامل این طرح نیازمند توجه و مراقبت دقیق، موثر و مستمر وزارت بهداشت است.
 آمریکا به کمک ناتو یک میلیون نفر را در عراق کشته است چرا این کشور را تحریم نمی‌کنید؟
نماینده ایرلندی پارلمان اروپا با اشاره به کشتار ۱ میلیون غیرنظامی توسط آمریکا و سایر اعضای ناتو در عراق تصریح کرد اتحادیه اروپا در رویکردی متناقض در مقابل قتل‌عام غیرنظامیان عراقی به دست نیروهای آمریکایی سکوت کرد و هیچ تحریمی علیه این کشور صادر نکرد.
«میک والاس»، نماینده چپ‌گرای جمهوری ایرلند در پارلمان اروپا که به مواضع انتقادی‌اش شناخته می‌شود، به رویکرد متناقض اتحادیه اروپا در قبال جنایات کشورهای غربی به ویژه آمریکا در غرب آسیا واکنش نشان داد. وی در پیامی که در صفحه توئیتر خود قرار داده بود،‌ در ارتباط با جنایات ارتش آمریکا علیه غیرنظامیان در عراق نوشت: «به چه دلیل، اتحادیه اروپا در واکنش به این قتل‌عام آمریکا در عراق، خواهان تحریم ایالات متحده نشد؟. . . . ».
وی تصریح کرد: «ایالات متحده با کمک دیگر اعضای ناتو بیش از یک میلیون شهروند را در حمله غیرقانونی به عراق کشت و همچنان هیچ درخواستی برای تحریم هیچ‌کسی برای این تروریسم وجود ندارد.»

 ایران
 افتتاح مجهزترین طرح حوزه سلامت تا دهه فجر
معاون اجرایی رئیس‌جمهور سبک فعالیت دولت سیزدهم را میدانی و جهادی عنوان کرد و با تأکید بر اینکه پروژه‌های بهداشتی و درمانی در حال پیگیری است و پروژه بر زمین مانده نداریم، گفت: «مهدی کلینیک» بزرگترین و مجهزترین طرح حوزه سلامت تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری کامل می‌رسد.
منصوری در بازدید از مهدی کلینیک تهران با بیان اینکه دولت سیزدهم برای سامان دادن به پروژه‌های بهداشت و درمان عزم دارد و از ظرفیت سفرهای استانی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره استفاده می‌کند، افزود: در سال گذشته بیش از ۳۹۰ مصوبه به اعتبار بیشتر از ۳۵ هزار میلیارد در بخش بهداشت و درمان در کل کشور در نظر گرفته شده که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهم استان تهران است.
منصوری درباره مهدی کلینیک تهران که با ۱۰۰ بیمار در مرحله آزمایشی راه‌اندازی شده، با یادآوری نقش خیرین در بنا گذاشتن کار، گفت: این طرح بسیار بزرگ با استفاده از ظرفیت‌های تخصصی در حوزه پزشکی و با حمایت دولت سیزدهم در حال تکمیل است و در هنگام راه‌اندازی ظرفیت هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت شبکه بهداشت و درمان و وزارت بهداشت اضافه می‌شود.
 مکالمه تلفنی رؤسای جمهور ایران و قزاقستان
آیت‌الله رئیسی شامگاه دوشنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی با «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان با تبریک انتخاب مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: روابط تهران-آستانه همواره رو به پیشرفت بوده و امیدوارم تعاملات و مناسبات دو کشور در دوره جدید ریاست جمهوری جنابعالی بیش از پیش تحکیم شود. رئیس جمهور با اشاره به توافقات خوب حاصل شده در دیدارهای متعدد رؤسای جمهور دو کشور گفت: هجدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های تهران-آستانه در آینده نزدیک برگزار خواهد شد که می‌تواند نتایج مفید و مؤثری در جهت اجرای توافقات فیمابین و ارتقای سطح روابط دو کشور بویژه در عرصه اقتصادی داشته باشد.
«قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان نیز در این مکالمه تلفنی با تشکر از حسن نظر آیت‌الله رئیسی به قزاقستان تأکید کرد: ایران همسایه و دوست صمیمی قزاقستان است و دو کشور ظرفیت‌ها و زمینه‌های زیادی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای دارند.
 نه به دشمنان انقلاب زیر پرچم «یا حسین» در لندن
اقشار مختلف مسلمانان ساکن انگلیس از ملیت‌ها و قومیت‌های مختلف روز یکشنبه در اعتراض به حملات صورت گرفته علیه مرکز اسلامی انگلیس و اهانت به نمادهای اسلامی از سوی عناصر اپوزیسیون ضدایرانی، تجمع بر پا کردند.
شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی که عمدتاً جوانان مسلمان ایرانی، پاکستانی و عرب بودند، در اقدامی خودجوش مقابل ساختمان مرکز اسلامی انگلیس در منطقه میداول لندن جمع شده و با سردادن شعار «لبیک یا حسین» از رفتار آشوبگران و دشمنان انقلاب ابراز انزجار کردند. آنها درحالی که پرچم‌های «یا حسین» را به اهتزاز درمی‌آوردند، شعار هیهات منا ‌الذله سرداده و اهانت به مقدسات دینی را غیرقابل تحمل ‌خواندند.
مرکز اسلامی انگلیس، نهادی که به مسلمانان ساکن این کشور خدمات فرهنگی و دینی ارائه می‌دهد در چند هفته اخیر هدف حملات عناصر ضدانقلاب قرار گرفته است. دشمنان انقلاب بویژه در دو روز گذشته حمله به این ساختمان را شدت بخشیده و خسارت‌های جزئی به آن وارد کرده‌اند.

 وطن امروز 
 سرلشکر صفوی: این فتنه‌ها تمام می‌شود
سرلشکر صفوی با اشاره به حوادث اخیر کشور گفت: آیا سپاه پاسداران و بسیج نمی‌توانند با علم و آگاهی ماجرا را زودتر جمع کنند؟ من مطمئن هستم این جریان به تعبیر مقام معظم رهبری بزودی جمع می‌شود. وی با تاکید بر رفع مشکلات اقتصادی در کشور، اظهار داشت: این فتنه‌ها تمام می‌شود اما باز هم ممکن است سراغ‌مان بیاید، پس نباید بی‌توجه باشیم. ما باید مشکلات‌ مردم را حل کنیم، زیرا انقلاب اسلامی آمده که وضعیت مردم را بهتر کند.
سرلشکر صفوی با بیان اینکه ما یک ملت قدرتمند هستیم که رهبری خردمند، شجاع و لایق داریم، ادامه داد: ما ضعف‌هایی داریم که در نیروهای مسلح کمتر است اما باید این ضعف‌ها را برطرف کنیم.

 خراسان
 رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب از آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی عیادت کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی عصر دیروز از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیمارستان محل بستری حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی حضور یافت و از ایشان عیادت کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی ضمن ابلاغ سلام رهبر انقلاب اسلامی به آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، از آخرین وضعیت درمانی ایشان مطلع شد و برای بهبود و سلامتی این مرجع تقلید دعا کرد.

 مردم سالاری
 به عراق مهلت ۱۰ روزه دادیم تا نیروهای تروریستی مسلح را خلع سلاح کند
سفیر کشورمان در بغداد تاکید کرد که بیش از ۷۰ مدرک و سند به طرف عراقی دادیم مبنی بر اینکه مجموعه‌های تروریستی در شمال این کشور حضور دارند. وی گفت که به دولت عراق و اقلیم کردستان مهلت ۱۰ روزه دادیم تا مجموعه‌های تروریستی مسلح را خلع سلاح کنند.
آل صادق تاکید کرد که سازمان موساد رژیم صهیونیستی از طریق خاک کردستان تاسیسات حیاتی ما در کرمانشاه را هدف قرار داد. سفیر کشورمان گفت که مساله حمله زمینی به مجموعه‌های مسلح در اقلیم کردستان عراق مطرح نیست.
 احضار سفیر بریتانیا به وزارت خارجه
سفیر انگلیس در تهران در پی تهاجم یک گروه خشونت‌طلب به ساختمان سفارت ایران در لندن و بی احترامی به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، امروز به وزارت امور خارجه احضار شد.
مدیر کل تشریفات وزارت امور خارجه ضمن یادآوری تعهدات دولت بریتانیا مبتنی بر کنوانسیون‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ وین درباره روابط دیپلماتیک و کنسولی، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران در خصوص ناکارآمدی پلیس در جلوگیری از وقوع این تهاجم تاسف‌بار را به وی ابلاغ کرد. سفیر بریتانیا ضمن ابراز تاسف از وقوع این تهاجم، اظهار داشت که مراتب را به لندن منعکس خواهد کرد و امیدوار است که در آینده شاهد وقوع چنین مسائلی نباشیم.
 درخواست فوتبالی بایدن از تیم‌ملی آمریکا
رییس‌جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با تیم ملی این کشور از آن‌ها خواست در رقابت‌های جام جهانی قطر در قبال حریفانشان از جمله ایران «سخت بازی کنند». جو بایدن رییس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با تیم ملی فوتبال این کشور پیش از آغاز رقابت‌هایشان در جام جهانی، از آن‌ها خواست رقبایشان را «شوکه کنند.»

 آرمان ملی
 وصول پرونده شکایت از روحانی به دستگاه قضائی
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به بررسی پرونده شکایت از رئیس‌جمهور سابق در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: ۲مورد از این شکایات یعنی مداخلات ارزی و موضوع بورس به دستگاه قضائی واصل شده است. حجت‌الاسلام نصرا. . . پژمانفر با اشاره به حوادث اخیر کشور نیز عنوان کرد: در کمیسیون پرونده‌ای را در این خصوص در دست بررسی داریم و نشستی با دادستان کل کشور برای این منظور برگزار شد و حوادث چند وقت اخیر کشور مورد بررسی قرار گرفت.
 شهادت سرباز مدافع امنیت در زاهدان
فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان از حمله ناجوانمردانه اشرار مسلح کوردل به ماموران گشت انتظامی پاسگاه چشمه زیارت زاهدان و شهادت سرباز مدافع امنیت خبر داد. سردار قنبری اظهار داشت: ماموران انتظامی پاسگاه چشمه زیارت زاهدان در حین گشت زنی در حوزه استحفاظی بوده که اشرار مسلح کور دل با یک دستگاه خودرو پژو غافلگیرانه به سمت ماموران انتظامی تیراندازی می نمایند.
 فناوری‌هایی در حوزه نظامی داریم که هیچ کسی از آن‌ها خبر ندارد
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: فناوری‌هایی در حوزه نظامی داریم که هیچکسی از آن‌ها خبر ندارد و آمریکایی‌ها زمانی متوجه آن می‌شوند که ما آن‌ها را به کار ببریم. سردار فدوی افزود: ما در داخل کشور حتی سیم خاردار هم نمی‌توانستیم تولید کنیم اما امروز توانسته‌ایم برخی تجهیزات نظامی خودمان را به قدرت‌های دنیا بفروشیم.
برخی می‌گفتند نیازی به تولید ناو تندرو و کشتی نداریم و باید این تجهیزات را خریداری کنیم اما توانستیم قایق‌های تندرو تولید کنیم که آمریکایی‌ها اذعان کردند توان رویارویی با قایق‌های تندروی ایران نداریم.

 قدس 
 تشکیل یگان‌های موشکی نیروی زمینی ارتش
فرمانده نیروی زمینی ارتش از تشکیل یگان موشکی نیروی زمینی ارتش با موشک‌های نقطه‌زن، دورزن، قابلیت شبکه‌ و هوشمند خبر داد. امیرحیدری افزود: هوشمندسازی توپخانه ۱۵۵ میلیمتری به پایان رسیده و یگان پهپادی نقطه‌زن را با چندین پایگاه منطقه‌ای بسیار گسترده ایجاد کرده‌ایم.
 گوترش، عروسک خیمه‌شب‌بازی
«چوئه سون هوی» وزیر خارجه کره شمالی ضمن محکوم کردن اظهارات جانبدارانه «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد درباره کره شمالی به دلیل اقدامات تحریک‌آمیز و پرتاب پی در پی موشک‌های بالستیک، گفت: دبیرکل سازمان ملل عروسک خیمه‌شب‌بازی آمریکاست. چوئه در بیانیه‌ای تند گفت: به‌تازگی این‌طور احساس می‌کنم که گویا او یکی از اعضای کاخ سفید یا وزارت خارجه آمریکاست. واقعاً متأسفم که گوترش پایبندی به اهداف و اصول منشور سازمان ملل را فراموش کرده است.
 تدوین پاسخ ایران به قطعنامه شورای حکام
عباس مقتدایی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مسئولان کشور در روزهای گذشته در نهادهایی نظیر شورای‌ عالی امنیت ملی، وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی، بسته‌ای برای پاسخ ایران به قطعنامه شورای حکام آماده کردند که از سوی مراکز ذی‌ربط برای افکارعمومی اطلاع‌رسانی خواهد شد. مقتدایی یادآور شد: آمریکایی‌ها با دمیدن بر طبل اختلاف‌افکنی میان ایران و سایر کشورها به ویژه همسایگان جمهوری اسلامی،‌ راهبردهای خود را پیگیری می‌کنند و نگران همکاری ایران با کشورهایی نظیر چین و روسیه هستند و با تحریک احزاب و گروهک‌های تروریستی تلاش می‌کنند فشار مجامع بین‌المللی بر ایران افزایش یابد.

 اعتماد 
 انصارالله پایبندی به آتش‌بس منقضی شده سازمان ملل را اعلام کرد
جنبش انصارالله یمن با اعلام اینکه به آتش‌بس سازمان ملل که اوایل ماه اکتبر متوقف شده، پایبند است، ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان را به تدارک نظامی و انتقال تسلیحات به مناطق و جزایر یمن متهم کرد. العاطفی، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در گزارشی در جلسه دولت اعلام کرد، صنعا به آخرین آتش‌بس مورد توافق پایبند است و با وجود نقض‌ها و انتقال تسلیحات توسط متجاوزان و مزدوران آنها به استان‌ها و جزایر تحت اشغال، خواهان کاهش سطح تنش و عدم درگیری است. وی افزود: اقدامات ائتلاف عربی و ارتش یمن در مورد تدارکات نظامی نشان می‌دهد که هدف از متوسل شدن آنها به آتش‌بس سازمان ملل بازسازی خود برای ادامه تجاوزات‌شان به یمن بوده است. العاطفی در این گزارش گفت: هدف اصلی ائتلاف متجاوز عربی و حامیان بین‌المللی آن طولانی کردن زمان درگیری است تا به این ترتیب تداوم غارت منابع ملی و استفاده از بنادر و جزایر تحت اشغال برای منافع اقتصادی و اهداف سیاسی آنها تضمین شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

شهدا و مردم سرمایه‌های کشورند
حوزه/ آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با جمعی از اعضای مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشتند: پیام حوزه را به عنوان راه حل به جامعه ارائه دهید. در مسائل مدیریتی، صرفا نصیحت کردن مسئولان کارساز نیست. نصیحت برای جوانانی است که راه را می‌دانند و بیراهه می‌روند، اما امور مدیریتی راه حل می‌خواهد نه نصیحت. ایشان ادامه دادند: رهبر اگر علی بن ابیطالب (علیه السلام) هم باشد، داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است، از آنطرف مجموعه مسئولین باید درست عمل کنند. کشور ما دارای امکانات فراوان خدادادی است، تقریبا یک درصد جمعیت جهان هستیم ولی ده درصد امکانات جهان را در اختیار داریم که باید با برنامه ریزی درست، وضعیت کشور را سامان داد. وی با تاکید بر لزوم پاسداشت خون شهدا اذعان داشتند: ما شهدایی داشتیم که در زمستان کردستان برای حفظ سنگرها آنقدر مقاومت کردند تا از سرما یخ زدند و به این شکل به شهادت رسیدند. این خون‌های پاک شهدا، سرمایه‌های کشور هستند. علاوه بر این خود مردم هم سرمایه کشور و به تعبیر نهج البلاغه ستون دین هستند، لذا باید به نیازهای مردم توجه کرد.

توانایی ایران در نفوذ و کنترل پهپادهای صهیونیستی و آمریکایی
فارس/ مدیر عامل یک شرکت امنیت سایبری رژیم موقت صهیونیستی گفت: هکرهای ایران بیش از هر زمان دیگر به توانایی نفوذ و کنترل پهپادهای صهیونیستی و آمریکایی نزدیک شده‌اند. «دالف»، مدیر عامل شرکت امنیت سایبری «کلییر اسکای» گفت که ایران برای اولین بار علاوه بر بهبود توانایی‌های خود، اشتراک گذاری ابزارهای حمله سایبری را با حزب الله بیشتر از قبل کرده است. وی مدعی حمله ایران به زیر ساخت‌های آلبانی در این اواخر شد وگفت که حمله سایبری ایرانی‌ها موفقیت‌آمیز بود، زیرا در لحظه‌ای که قرار بود نشست گروهک منافقین در آلبانی برگزار شود، شبکه‌های اینترنتی این کشور از بین رفت. وی افشا کرد که ایران شبکه‌ها و بخش‌های دفاعی رژیم صهیونیستی را نیز هک کرده، اما این موضوع به طورعمومی افشا نشده است. دالف گفت که ایران این موفقیت‌ها را برای حفظ توانایی خود فاش نکرده و مقامات صهیونیستی نیز برای جلوگیری از شرمساری یا افشای میزان آسیب ‌دیدگی سامانه‌هایشان، این هک‌ها را مسکوت نگه داشته‌اند.

بلینکن برای گفتگو درباره ایران وارد قطر شد
تسنیم/ خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا برای مذاکرات دیپلماتیک با مقام‌های قطری درباره ایران وارد دوحه شد. دنیل بنایم دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا در امور شبه جزیره عرب، همچنین تقویت امنیت منطقه‌ای و گسترش سرمایه گذاری بین قطر و آمریکا را از محور مذاکرات بلینکن با قطری‌ها عنوان کرده است. آسوشیتدپرس یکی از مسائل مهم در دیدار بلینکن را ایران توصیف و ادعای اخیر رسانه‌های صهیونیستی و غربی در مورد ۶۰ درصد غنی سازی اورانیوم توسط ایران را تکرار کرد. هدف اصلی این سفر، آغاز پنجمین گفت‌وگوی راهبردی سالانه میان آمریکا و قطر در رسانه‌ها عنوان شده است. بلینکن گفته است: همچنان دیپلماسی را بهترین راه حل درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌دانیم.

قطع ارتباط پارلمان اروپا با ایران
تسنیم/ رئیس پارلمان اروپا در اقدامی حمایت‌آمیز از اغتشاشات و آشوب‌‌ها در ایران گفت تا اطلاع ثانوی ارتباطات و گفتگوهای مستقیم میان این نهاد اروپایی و جمهوری اسلامی ایران قطع می‌شود. متسولا ضمن استقبال از اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تاکید کرد که نمایندگان پارلمان در همین راستا تصمیم گرفتند تا اطلاع ثانوی هیچ تماس مستقیمی میان پارلمان اروپا و همتایان رسمی ایران برقرار نکنند.

دولت در میدان است و برای ثبات اقتصادی تلاش می‌کند
ایرنا/ وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: اصرار بر رو به افول جلوه دادن اقتصاد ایران در شرایطی که بر مبنای آمارهای مراجع داخلی و گزارش صندوق بین المللی پول اقتصاد ایران بر مسیر مهار عوامل تورم زا و در مدار رشد در حرکت است، موجب ایجاد نا امنی روانی در جامعه می‌شود. این وزارتخانه در پاسخ به گزارش روزنامه «آرمان ملی» با عنوان «دولت کجاست؟» و روزنامه «کار و کارگر» با عنوان «شعار عدالت خواهی شما به صدقه و یارانه خلاصه شده است»، در جوابیه‌ای اعلام‌کرد: دولت بر مسیر نقشه راه رشد غیر تورمی حرکت می‌کند و تا حد ممکن نیز با وجود شرایط سیاسی و اجتماعی در داخل و وجود تحریم‌ها تلاش کرده به آن پایبند باشد، آنچه بیش از همه به امید مردم ضربه می‌زند ترسیم آینده‌ای سیاه و نامطمئن و ایجاد فضای یاس و ناامیدی به ویژه در فضای رسانه‌ای است.

عربستان افزایش تولید نفت را تکذیب کرد
مهر/ وزیر انرژی عربستان گزارش‌ها درباره بررسی افزایش تولید نفت میان ریاض و دیگر تولیدکنندگان نفت را رد کرد. عبدالعزیز بن سلمان افزود: گزارشات مطرح شده در خصوص بررسی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به صورت روزانه میان عربستان و اوپک پلاس درست نیست. وزیر انرژی عربستان ادامه داد: پر واضح است و برکسی پوشیده نیست که اوپک پلاس هیچ گونه تصمیمی را پیش از نشست خود بررسی نمی‌کند. بن سلمان تصریح کرد: تصمیم به کاهش ۲ میلیون بشکه در روز که از سوی اوپک پلاس اتخاذ شد، تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت. وی همچنین گفت: برای کاهش تولید ما آمادگی کامل داریم.

رسانه‌های اسرائیلی تحریم شدند
مهر/ منابع خبری با انتشار تصاویری از تحریم رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در قطر خبر می‌دهند. رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی که برای پوشش مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر سفر کرده‌اند با رویگردانی گسترده تماشاگران جام جهانی به ویژه از کشورهای اسلامی روبرو هستند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که تماشاگران حاضر در قطر و حتی شهروندان قطری، پس از اینکه متوجه می‌شوند رسانه‌های صهیونیستی با آنها گفتگو می‌کنند از صحبت کردن با آنها خودداری می‌کنند: گفتنی است در کشورهای عربی با وجود وابستگی برخی حکام آنها به غرب و هم آوایی آنها با رژیم صهیونیستی، مردم مسلمان از مخالفان جدی عادی سازی روابط و حامی مساله فلسطین هستند.

ترکیه مقر نیروهای آمریکایی را هدف قرار داد
باشگاه خبرنگاران/ در ادامه تنش‌ها بین پ ک ک و آنکارا، جنگنده‌های ترکیه مقر نیروهای آمریکایی که مسئول آموزش نظامیان حزب کارگران کردستان بودند را در «حسکه» سوریه هدف قرار دادند. گفته می‌شود نیروهای آمریکایی مسئولیت آموزش نظامیان حزب کارگران کردستان را در این منطقه بر عهده داشته اند. شبکه المیادین همچنین از حمله ترکیه به چند روستا در «رقه» و «حلب» خبر داده است.

انصارالله به الضبه حمله پهپادی کرد
ایسنا/ انصارالله یمن برای دومین بار طی ماه کنونی بندر نفتی الضبه در شرق یمن را هدف حمله پهپادی قرار داد. یک منبع در استان حضرموت اعلام کرد که یک فروند پهپاد بمب گذاری شده، روز دوشنبه یک نفتکش را در بندر الضبه در شرق شهر المکلا هدف قرار داد. بر اساس این گزارش، این کشتی پس از ورود به این بندر برای بارگیری محموله نفتی هدف حمله قرار گرفت. منبع مذکور تأکید کرد که این حمله منجر به توقف فعالیت در این بندر نفتی شده است. المیادین گزارش داد که کشتی مذکور بدون بارگیری این بندر نفتی را ترک کرده است. این دومین حمله نیروهای مسلح یمن به بندر نفتی الضبه و سومین حمله به بنادر تحت کنترل دولت مورد حمایت عربستان در یمن محسوب می‌شود.

واکنش فرماندهی مرکزی آمریکا به حملات ایران در شمال عراق
مهر / فرماندهی مرکزی آمریکا سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما حملات موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین ایران در نزدیکی اربیل عراق را محکوم می‌کنیم.» در ادامه این بیانیه ادعا شده است: «چنین حملات بی‌رویه و غیرقانونی، غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می‌دهد، حاکمیت عراق را نقض می‌کند و امنیت و ثبات عراق و خاورمیانه را به خطر می‌اندازد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *