خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۲۵

**معاون اول رئیس جمهور: دولت نگاه ویژه‌ای نسبت به نظرات راهگشای حوزه و مراجع عظام تقلید دارد** در دیدار با معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت: تقدیر مراجع عظام تقلید از اقدامات دولت و توصیه به تلاش بیشتر جهت حل مشکلات مردم و گرانی** آیت الله حسینی بوشهری تأکید کرد: لزوم تبیین اقدامات و فعالیت‌های دولت برای مردم** وزیر ارتباطات خبر داد: پیشرفت ۵۹ درصدی شبکه ملی اطلاعات در کمتر از دو سال** آیت الله اراکی: هیچ نظام و فرهنگی آزادی بیان را به معنای این که هرکه هرچه دلش می‌خواهد بگوید قبول ندارد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 دولت نگاه ویژه‌ای نسبت به نظرات راهگشای حوزه و مراجع عظام تقلید دارد
معاون اول رئیس‌جمهور دیروز برای دیدار با مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه قم و ارائه گزارشی از عملکرد یکساله دولت در حوزه‌های مختلف به این استان سفر کرد. مخبر در سفر یکروزه به استان قم با آیات عظام مکارم شیرازی، جوادی آملی، نوری‌همدانی، سبحانی و همچنین حضرات آیات حسینی‌بوشهری، محفوظی و اعرافی دیدار و گفت‌وگو و در خلال این دیدارها گزارشی از وضعیت کشور و عملکرد دولت سیزدهم را ارائه کرد. وی به اقدامات دولت در خصوص تامین کالاهای اساسی، فروش نفت، اصلاح یارانه‌ها، انتقال آب، تامین انرژی، سرمایه‌گذاری خارجی، دیپلماسی منطقه‌ای، مسکن و اشتغال اشاره کرد و برنامه‌های دولت را برای کنترل تورم و رشد اقتصادی کشور تشریح کرد. مخبر همچنین ارتباط با روحانیت و استفاده از رهنمودهای مراجع تقلید را از رویکردهای جدی دولت خواند و افزود: دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور نگاه ویژه‌ای نسبت به نظرات راهگشای روحانیت، حوزه و بویژه مراجع عظام تقلید دارد و از دریافت رهنمودها استقبال می‌کند.
 ‌‌اینترنشنال نقره‌داغ شد
شبکه ایران‌اینترنشنال اجازه ورود به قطر را برای جام‌جهانی فوتبال پیدا نکرده است. ابطال مجوز ورود یکی از خبرنگاران این شبکه به قطر و عدم صدور مجوز دیگر عوامل این شبکه برای تهیه گزارش از مسابقات جام‌جهانی فوتبال که به میزبانی قطر و کمتر از یک هفته دیگر آغاز خواهد شد، عصبانیت این شبکه را برانگیخته است. چندی پیش وزارت اطلاعات، ایران‌اینترنشنال را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد. این شبکه وابسته به عربستان سعودی در جریان اغتشاشات اخیر، علاوه‌بر گفت‌وگوهای متعدد با نیروهای تروریست و تجزیه‌طلب در تلویزیون و صفحات مجازی خود به آموزش رفتارهای خشونت‌آمیز نیز می‌پرداخت. این باعث شد کاربران شبکه‌های اجتماعی از ایران شبکه اینترنشنال را به عنوان یک شبکه تروریستی نام ببرند و به نظر می رسد که همین مسأله در رویکرد دولت قطر در نوع مواجهه با این شبکه تاثیرگذار بوده است.

 همشهری 
 «نه» بزرگ مردم به اغتشاشگران
با وجود تلاش گسترده گروه‌ها و رسانه‌های ضدانقلاب و انتشار فراخوان‌هایی برای تعطیل شدن بازار و فعالیت نکردن کسبه در روز سه‌شنبه (دیروز)، مشاهده‌های میدانی از سطح شهر از شکست این پروژه حکایت دارد.
با روشن‌شدن اهداف پشت‌پرده اغتشاشگران در ایجاد آشوب و ناامنی در کشور و هدف قرار دادن اتحاد و حرکت به‌سمت تجزیه ایران، مردم از فراخوان‌های جریان‌های ضدانقلاب رویگردان شده‌اند و شکست پروژه اعتصاب بازار در روز ۲۴آبان‌ماه را نیز می‌توان دراین راستا تعریف کرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد قاطبه مردم با تحرکات عناصر آشوب‌طلب همراهی نکرده‌اند.
مشاهده‌های میدانی از بازار تهران و خیابان‌های اطراف نشان می‌دهد، از صبح دیروز بازاریان و کسبه در مراکز تجاری و مراکز خرید فعالیت معمول خود را آغاز کردند و تعطیلی و اعتصابی در مراکزی چون بازار شهرری، بازار تجریش، بازار بزرگ تهران و خیابان‌های پر رفت و آمد و مراکز خرید رخ نداد و فعالیت کسبه عادی بود.
در خیابان انقلاب که راسته کتاب‌فروشان و فعالیت‌های فرهنگی است نیز مغازه‌داران مشغول فعالیت بودند و این وضعیت در خیابان‌های دیگری چون ولیعصر، جمهوری و مراکز خرید در اطراف میدان هفت‌تیر نیز برقرار بود. البته حوالی ظهر دیروز (سه‌شنبه) در خیابان جمهوری‌اسلامی، محدوده پاساژ علاءالدین، برای ساعتی تجمعی رخ داد و اغتشاشگران سعی داشتند با آتش‌زدن سطح زباله و آسیب زدن به نرده‌های خیابان هراس‌افکنی و مغازه‌داران را مجبور به تعطیلی کنند که با ورود نیروی انتظامی در اجرای پروژه خود ناکام ماندند.
 دشمن در سیستان و بلوچستان چیزی کاسب نشد
رئیس هیأت اعزامی رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان گفت: در حوادث اخیر استان کسانی که با توییت زدن و سخنرانی‌های نامناسب و تحریک‌کننده آب به آسیاب دشمن ریخته‌اند باید پاسخگو باشند؛ آنها حتماً در خون‌های بی‌گناهی که به زمین ریخته شد و آسیب‌هایی که به اموال، جان و سلامتی مردم وارد شد سهیم هستند و مسئولیت‌شان بزرگ است. حجت الاسلام حاج علی‌اکبری در همایش «میثاق مردم دارالولایه سیستان با ولایت» که با حضور جمعی از جوانان، بزرگان، سران طوایف، ریش‌سفیدان، علمای شیعه و سنی و نخبگان، دانشجویان و مسئولان سیستان برگزار شد، گفت: این جلسه با صفا به تعبیری تجدید عهد با رهبر معظم انقلاب است. او ادامه داد: مردم سیستان و بلوچستان اما با وجود طراحی‌هایی که از سوی دشمنان ویژه این خطه از کشور صورت گرفته بود و پشت صحنه‌هایی که وجود داشت که بعضی از آنها در آینده بیان خواهد شد، به خوبی آزمون پس دادند. دشمنان روی ملاحظات قومیتی و مبحث مذهبی و مرزی بودن و شرایط اقلیمی اینجا حساب باز کرده بودند اما کاسب نشدند. اخیراً هم تحرکاتی داشتند که موفق نبود.

 کیهان 
 کتابخوانی، نسل جوان را در برابر ترویج شبهات علمی و شهوت عملی دشمن مصون خواهد کرد
آیت‌الله رئیسی در آیین ملی بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابداری، کتاب و کتابخوانی را از شاخصه‌های مهم برای پیشرفت فرهنگی کشور دانست و افزود: نشاط اجتماعی، امید به زندگی و ایجاد شادمانی به‌ویژه در نسل جوان در گرو توجه به کتاب و کتابخوانی است که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان در سلوک و رفتار نیز این‌گونه بوده‌اند.
رئیس‌جمهور با اشاره به تأثیر قابل توجه کتاب و کتابخوانی در گره‌گشایی از شبهات ذهنی نسل جوان، افزود: امروز کسانی در تلاشند با ایجاد شبهات علمی یا شهوت عملی، نسل جوان ما را منحرف کنند که در این زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی جامعه و نسل جوان ما را در برابر این تهاجم مصون خواهد کرد.
رئیسی با بیان اینکه دشمنانِ آگاهی، در گذشته پس از حمله به هر کشوری اول کتابخانه‌های آن را به آتش می‌کشیدند تا جهل را در آن کشور توسعه دهند، تصریح کرد: امروز نیز جاهلیت مدرن با ابزار امپراطوری رسانه، علم و فناوری و قدرتی که در اختیار دارد به دنبال حاکمیت جهل و نادانی بر جوامع است، چرا که می‌داند جامعه آگاه زیر بار سلطه نمی‌رود.
 پیشرفت ۵۹ درصدی شبکه ملی اطلاعات در کمتر از دو سال
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی گفت: براساس آخرین سنجش در ابتدای دولت سیزدهم و با گذشت ۱۰ سال از اجرای شبکه ملی اطلاعات، طرح مذکور تنها پیشرفت ۳۰ درصدی داشت و امروز با افتخار می‌گویم با تلاش شبانه‌روزی همکاران در وزارتخانه، شبکه ملی ارتباطات ۵۹ درصد پیشرفت کرده است، به عبارتی در کمتر از دو سال پیشرفت آن دو برابر شده است. زارع‌پور تشریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده حداکثر تا سال ۱۴۰۳ طرح مذکور به سرانجام می‌رسد اما باید توجه داشت شبکه ملی اطلاعات کار پویا و دائم است و باید متناسب با فناوری‌های روز توسعه پیدا کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه روزانه افراد در حال پیوستن به پلتفرم‌های داخلی هستند، اظهار کرد: در یک روز شاهد پیوستن ۱۷ میلیون کاربر به پلتفرم داخلی بوده‌ایم و در یک برنامه داخلی، کاربرها ماهانه بیش از ۳۵ میلیون نفر از آن استفاده کردند و ترافیک اینترنت داخلی در مقابل شبکه‌های خارجی ۶۰ به ۴۰ شده است و این برای اولین‌بار است که ترافیک تولید داخل بیش از دو برابر شده که نشان می‌دهد مردم اقبال و اعتماد کرده‌اند. زارع‌پور در مورد حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی توضیح داد: آیین‌نامه‌ای در این زمینه تدوین شده که بیش از ۳۰ نوع حمایت از کسب‌وکارها و پلتفرم‌های داخلی پیش‌بینی شده است و به‌زودی اقدامات اجرایی آن شروع می‌شود و کام کسب‌وکارهای فعال در پلتفرم داخلی شیرین می‌شود.

 ایران 
 مذاکرات پنهانی آلمان با ایران برای واردات انرژی
روزنامه صهیونیستی اورشلیم‌پست در گزارشی به نقل از یکی از مشاوران ارشد بانکی در آلمان مدعی شده است، دولت آلمان برای برطرف کردن نیازهایش در زمینه انرژی، مذاکراتی پنهانی با ایران انجام می‌دهد. «موریتر کریمر» اقتصاددان اصلی بانک نیمه‌دولتی LBBW آلمان در ایالت بادن وورتمبرگ این کشور گفته که دولت آلمان برای خرید نفت ایران با آن مذاکرات مخفیانه دارد و همچنین مذاکرات متمرکزی در پشت پرده با ونزوئلا یا الجزایر برای پوشش دادن نیاز آلمان به نفت و گاز انجام می‌شود. خبر مذاکرات مخفیانه دولت آلمان با ایران برای خریداری انرژی در بحبوحه اظهارات مداخله‌جویانه اخیر مقامات دولت آلمان علیه ایران و حمایت آنها از اقدامات تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران مطرح می‌شود.

 وطن امروز 
 تلاش‌مان را برای سرعت‌دهی به مبادلات ایران و ونزوئلا به کار خواهیم بست
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا که با حضور معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا، وزیر علم و فناوری ونزوئلا و وزیر کشاورزی ونزوئلا برگزار شد، گفت: معتقدیم نتایج و توافقات این کمیسیون و اجرای آن، که حاصل جلسات تخصصی متعدد میان طرفین بوده است، فصل جدیدی را در همکاری‌های کلان اقتصادی ۲ کشور فراهم کرده و فرصتی جدید برای گسترش این همکاری‌ها در بخش‌های دولتی و خصوصی به وجود خواهد آورد. امیر آشتیانی اظهار داشت: بنده و جناب آقای رامون بلافکز، به عنوان مسؤولان کمیسیون مشترک عالی همکاری‌های ۲ کشور، تمام تلاش و اهتمام خود را همچون گذشته و با قوت بیشتر به کار خواهیم بست تا مبادلات و تعاملات تجاری طرفین روند رو به رشد خود را با سرعت بیشتری طی کند.
 رسانه‌های معاند هر ۲ دقیقه یک خبر کذب منتشر کردند
سخنگوی دولت با بیان اینکه نان رسانه‌های معاند در وارونه‌نمایی است، اظهار کرد: آنها مدام با عملیات، برعکس منظور گوینده تیتر می‌زنند و مخابره می‌کنند.
علی بهادری‌جهرمی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏۷ روز پیش دانشجویان دانشگاه صداوسیما این درس را عملی گذراندند: نان رسانه‌های معاند در وارونه‌نمایی است! آنها مدام با عملیات، برعکس منظور گوینده تیتر می‌زنند و مخابره می‌کنند. در همین ایام هم به ‌طور متوسط هر ۲ دقیقه یک خبر کذب منتشر کردند تا با آشوب، پیشرفت را از ایران سلب کنند».

 جوان 
 رزمایش ۹۰۰ هزار نفری گروه‌های جهادی در هفته بسیج برگزار می‌شود
رئیس سازمان بسیج مستضعفین در نشست خبری به مناسبت هفته بسیج، با اشاره به نقش‌آفرینی بسیج پس از دفاع مقدس، گفت: در ابعاد مختلف شاهد نقش‌آفرینی بسیج بودیم که از جمله آن‌ها نقش‌آفرینی در مقابله با بیماری کرونا با انجام اقداماتی از قبیل اجرای طرح سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، واکسیناسیون و رزمایش کمک مؤمنانه بود. سردار سلیمانی در ادامه به تشریح برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته گرامیداشت بسیج پرداخت و گفت: شعار این هفته «بسیج؛ خدمتگزار ملت ایران» انتخاب شده است. تجدید میثاق با امام راحل در آغاز هفته بسیج، رزمایش گروه‌های جهادی فاطمیون با حضور ۹۰۰ هزار نفر در قالب ۴۲ هزار گروه جهادی، اجتماع بسیجیان با عنوان «حماسه اقتدار» بخشی از برنامه‌های هفته بسیج است. وی در ادامه بیان کرد: در این هفته ۳۲ مرکز رشد الگویی در قالب طرح باقرالعلوم، ۶۳ مرکز کارآفرینی بسیج خواهران و ۱۰۱ مرکز مشاوره خانواده افتتاح خواهد شد و همچنین ۱۰۰۰ نفر از زندانیان معسر جرایم غیرعمد با پرداخت دیون آزاد خواهند شد.

 خراسان 
 سفر سردار قاآنی به عراق
منابع عراقی خبر می دهند که سردار قاآنی به عراق سفر کرده است. در این سفر فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور و «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر در بغداد دیدار کرده است.گویا این دیدارها درباره مسائل اقلیم کردستان عراق بوده است.
 نخست وزیر کانادا مجبور به حذف توئیت تماماً کذب خود علیه ایران شد
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، مجبور شد توئیت سراسر دروغ خودرا از توئیتر حذف کند.ترودو در توئیتر نوشت: «کانادا تصمیم وحشیانه رژیم ایران مبنی بر صدور حکم اعدام برای حدود ۱۵ هزار معترض را محکوم می‌کند. این ایرانیان شجاع برای حقوق خود می‌جنگیدند و ما همچنان، در حمایت از آن‌ها و در برابر اقدامات این رژیم، متحد می‌ایستیم!»
عددسازی صورت گرفته(۱۵هزار نفر) به حدی دور از واقعیت بود که حتی خبرنگاران رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور نیز توئیت او را با عبارت «نتیجه وحشتناک» توصیف کرده بودند.

 مردم سالاری
 ادعای سنتکام درباره کشف محموله‌ای ایرانی در راه یمن
فرماندهی نیروهای تروریستی سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در غرب آسیا) در بیانیه‌ای مدعی شد گارد ساحلی و ناوگان پنجم نیروی دریایی این کشور، هفته پیش، محموله‌ای از مواد شیمیایی متعلق به ایران را که در راه یمن بود، توقیف کرده است که محموله کشف شده برای تولید مواد منفجره و مهمات به کار می‌رود.
برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریای آمریکا درباره کشف این محموله گفت: این محموله شامل مقادیر بسیار زیادی مواد منفجره بوده است که برای ساخت بیش از ده موشک بالستیک میان برد، بسته به اندازه آن، کافی خواهد بود.

 آرمان ملی
 ادعای ترور تاجر اسراییلی
سرویس‌ امنیتی گرجستان دیروز مدعی شد که سرویس‌های امنیتی آن طرح ترور علیه یک تاجر اسراییلی را در این کشور خنثی کرده‌اند. افراد گروه مرتبط با این ترور که ادعا شده است متشکل از شهروندان پاکستانی و دو تابعیتی ایرانی- گرجی بود، بازداشت شده‌اند.

 قدس
 وصول سؤال از وزیر اطلاعات
رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس روز گذشته از اعلام وصول سؤال از وزیر اطلاعات خبر داد. رشیدی در جلسه، موارد اعلام وصولی را به این شرح قرائت کرد: سؤال ملی معصومه پاشایی‌بهرام، نماینده مرند و جلفا و تعدادی از نمایندگان از وزیر اطلاعات درخصوص علت ضعف رصد اطلاعاتی در حوادثی از قبیل ترور و خرابکاری عوامل رژیم صهیونیستی.
 سفر رئیس جمهور عراق به اربیل
عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق روز گذشته به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق سفر کرد. رشید قرار است همچنین با شماری از سران اقلیم کردستان دیدار و درباره اوضاع کلی عراق رایزنی کند. این نخستین سفر عبداللطیف رشید به اربیل از زمان تصدی منصب ریاست جمهوری عراق است.

 اعتماد 
 صدور حکم اعدام برای یکی از متهمان رخدادهای اخیر
در ادامه روند رسیدگی به پرونده رخدادهای اخیر روز گذشته اعلام شد پس از رسیدگی قضایی به اتهامات یکی دیگر از متهمان اغتشاشات، حکم بدوی و اولیه این پرونده نیز صادر شد. طبق حکم صادره، متهمی که با استفاده از سلاح سرد در خیابان برای مردم رعب و وحشت ایجاد کرده بود و موتوسیکلت شهروندی را به آتش کشیده و با چاقو نیز فردی را مورد حمله و جراحت قرار داده بود، به اعدام محکوم شد. متهم مورد اشاره بابت اتهام «محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد به نحوی که موجب رعب و وحشت شده» به اعدام محکوم شده است. گفتنی است، رای صادره بدوی بوده و قابل اعتراض و فرجام‌خواهی است.

 ابتکار 
 در حوزه کمبود دارو هماهنگی میان دستگاه‌ها مشکل دارد
قالیباف در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی نحوه مدیریت زنجیره تامین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور (گزارش شماره دوم از نحوه اجرای طرح دارویار)، طی اظهاراتی خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه امروز مهمترین موضوع ما کمبود دارو است، گفت: در این حوزه گزارش کمیسیون و بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که مشکلاتی در هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود دارد. وی افزود: سالیان سال است که داده‌ها در سامانه تیتک وجود دارد و نیازهای ماه به ماه و نوع مریضی‌های موجود در کشور مشخص است و واقعاً غافلگیر شدن در این موضوع قابل پذیرش نیست.
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه موضوع سلامت آنقدر مهم است که هم دولت و رئیس جمهوری و هم مجلس و کمیسیون بهداشت بر این موضوع حساس هستند، اظهار کرد: ما وزیر بهداشت را مسئول این هماهنگی‌ها می‌دانیم و دولت و مجلس نیز در خدمت این وزارت‌خانه هستند تا دیگر در اول زمستان اتفاقاتی نظیر آنکه حدود ۹۰ قلم داروهای کمیاب و بیش از ۳۰۰ قلم داروها با زحمت تهیه شود، رخ ندهد.

 اطلاعات 
 تقدیر مراجع عظام تقلید از اقدامات دولت و توصیه به تلاش بیشتر جهت حل مشکلات مردم و گرانی
معاون اول رئیس‌جمهور دیروز برای دیدار با مراجع عظام تقلید و علمای حوزه علمیه قم و ارائه گزارشی از عملکرد یکساله دولت در حوزه‌های مختلف و بهره مندی از رهنمودهای مراجع معظم تقلید و علما به قم سفر کرد.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
– امروز کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت کالاها مردم را به شدت آزار می‌دهد. با توجه به افزایش درآمدهای دولت، مردم انتظار دارند که در سفره‌های خود آن را احساس کنند.
– باید دولت نظارت کاملی بر بازار داشته باشد. به محض افزایش نرخ دلار، برخی از کسبه با این که اجناس را به نرخ ارز پایین تهیه کردند، ولی به قیمت روز محاسبه می کنند و می‌فروشند که واقعاً بی‌انصافی است.
– در قضایای اخیر بخشی از مشکلات متوجه برخی تصمیم‌گیری‌های غلط است که باید برنامه‌ریزی بهتری می‌شد.
– در طرف مقابل برخی توطئه‌گران یا افراد فریب‌خورده نیز اقدام به آتش‌زدن و تخریب و ریختن خون بی‌گناهان می‌کنند که باید با جدیت با آن مقابله شود. البته باید برای انتقادها گوش شنوا داشت و موقعیت مناسبی برای اظهار صحیح آن فراهم کرد.
– باید با کار فرهنگی مسأله‌ حجاب را حل کرد، نه با فشار.
آیت الله العظمی جوادی آملی:
– ما مردم خوب، فداکار، فهیم و رجال نامی در کشور داریم و باید با عزت و آبرو اداره شوند. لازم است مسئولین همت کنند و زندگی آبرومند برای مردم ایران بسازند.
– قرآن حافظ این کشور است، ما مدیون شهدایی هستیم که درزمستان های سرد جان دادند،ولی خاک ندادند.لازم است تا مسئولین این را بدانند و بر حل مشکلات مردم متمرکز شوند.
– ان شاء الله خداوند خدمات قبلی را به احسن وجه بپذیرد و توفیق ارائه خدمت های بعدی را به شما و همه مسئولین ارائه کند.
آیت الله العظمی نوری همدانی:
– امروز خدمت به مردم ورضایتمندی آنها بایدسرلوحه کارهای دولت باشد.
– امروز وحدت وهمدلی میان مسئولان و دلسوزان نظام و مردم سبب شکست نقشه های دشمنان و استکبار جهانی است.
– پایین بودن ارزش پول ملی، نبود نظارت بر قیمت ها، اخذ دیر کرد و… مشکلاتی است که باید با برنامه ریزی دقیق برطرف شود.نباید مردم ازگرانی و سختی معیشت رنج ببرند.
– برای تقویت نظام و رفع مشکلات، از نیروهای متعهد و کارآمد و متخصص استفاده و به انتقادات دلسوزان نظام گوش داده شود.
– باید با تواضع وگرمی به صحبت های مردم گوش داد و برای رفع مشکلات تمامی ابزارها و امکانات را به کار گرفت.
آیت‌الله‌ العظمی‌ سبحانی:
– اداره کشور همواره امری دشوار همراه با فراز و فرود بوده و حوادث، فرصتی برای آسیب‌شناسی و رفع نقاط ضعف است.
– حوادث و مشکلات نباید دولت را از پیگیری برنامه‌ها و تلاش‌هایش در خدمت‌رسانی به مردم باز دارد.
– آیت‌الله اعرافی نیز در این دیدار با بیان اینکه ارتباط دولت با مراجع و علما اثرات مثبتی در پیشبرد اهداف کشور به همراه دارد، از دولت و بویژه رئیس‌جمهور به خاطر اقدامات صورت گرفته، مدیریت کرونا و گام‌های برداشته شده در جهت حل مشکلات کشور قدردانی کرد.

 شهروند
 بر تامین آزادی‌های مشروع آحاد جامعه تاکید داریم
رئیس قوه قضائیه گفت: «ما بر تامین آزادی‌های مشروع آحاد جامعه تاکید داریم و بر همین اساس ضرورت دارد روش‌های تحقق این آزادی‌ها در سطح جامعه تعیین و تبیین شود و در قبال آنها گفتمان‌سازی صورت گیرد.»
حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای طی سخنانی در نشست با اعضای هیأت نظارت بر مطبوعات، ضمن برشمردن شاخصه‌های مبحث «جهاد تبیین»، مقوله تبیین و روشنگری در امور فرهنگی و اجتماعی را از جمله اولویت‌های بسیار حائزاهمیت دانست و اظهار کرد: «با تبیین و روشنگری و بیان ابعاد و زوایای حقیقی و واقعی امور می‌توانیم راه تحریف‌ها، کج‌فهمی‌ها، غرض‌ورزی‌ها و تحلیل‌های ناصواب را مسدود کنیم.» رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: «حوادث ناگوار اگرچه در دل خود واجد و موجد خسارت و آسیب هستند، اما می‌توان از این تهدید، خلق فرصت کرد و با اتخاذ آسیب‌شناسی‌های تخصصی، ضمن پیشگیری از وقوع مجدد حوادث ناگوار، ضعف‌ها و خلل‌ها را مرتفع کرد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

لزوم تبیین اقدامات و فعالیت‌های دولت برای مردم
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار معاون اول رئیس جمهور، تلاش‌های دشمنان و جبهه استکبار علیه انقلاب اسلامی را محکوم به شکست ارزیابی کرد و اظهار داشت: در طول سال‌هایی که از انقلاب می‌گذرد، دشمنان بارها علیه نظام توطئه کرده‌اند. حوادث اخیر نیز نشان دهنده کینه‌های چند ده ساله‌ی دشمنانی است که با پیروزی این انقلاب به خطر افتاده‌اند؛ اما خداوند می‌فرماید «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ».وی ایجاد یأس در جامعه را مهم‌ترین هدف دشمنان عنوان کرد و ابراز داشت: اکنون جامعه نیازمند امید‌آفرینی جدی توسط دولت در کوتاه مدت است؛ چرا که دشمنان در تلاش‌اند تا با ایجاد روحیه یأس در اقشار مختلف مردم، اعم از نخبگان، خواص و عموم مردم، هویت جامعه را متزلزل کنند.وی در بخش دیگری از سخنان خود، به تبیین عوامل افزایش سطح عمومی رضایت در جامعه پرداخت و ضمن تأکید بر لزوم تبیین اقدامات و دستاوردهای دولت برای مردم، گفت: دولت باید با مردم گفت‌وگو کند؛ چرا که روشنگری بسیاری از مسائل را حل خواهد کرد.

هیچ نظام و فرهنگی آزادی بیان را به معنای این که هرکه هرچه دلش می خواهد بگوید قبول ندارد
پرسا/ آیت الله اراکی که در جمع تعدادی از طلاب و دانش پژوهان حوزه های علمیه با موضوع «ماهیت فقه فرهنگ و نظام مسائل آن» سخن می گفت فرهنگ را مقوله ای اجتماعی دانست و اظهار داشت: فرهنگ مجموعه ای از رفتارهای اختیاری انسان هاست که در جامعه صورت می گیرد، به بیان دیگر فرهنگ، مجموعه ای از اوامر و نواهی است و از این رو بحث فقه فرهنگ هم در این موضوع پیش می آید.عضو جامعه مدرسین همچنین گفت: هر مقوله ای مانند هنر و رسانه که متعلق فعل اختیاری بشر باشد، امر و نهی و به تعبیر دیگر، فقه دارد و وظیفه فقیه این است که حُکم شرعی آن را جستجو و پیدا کند، حتی اگر فاعل آن تنها یک فرد باشد. آیت الله اراکی گفت: هیچ نظام و فرهنگی آزادی بیان را به معنای این که هرکه هرچه دلش می خواهد بگوید قبول ندارد؛ چراکه هر جامعه برای خود قوانین، مقررات و ضوابطی دارد.

ابراز نارضایتی امیرعبداللهیان از برخی اظهارات غیرواقع‌بینانه طرف آذربایجانی
تسنیم/ امیرعبداللهیان در تماس با همتای آذربایجانی ضمن ابراز نارضایتی از برخی اظهارات غیرواقع‌بینانه مطرح‌شده در روزهای اخیر، رعایت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها را یک اصل مهم و اساسی برشمرد. وزیر امور خارجه کشورمان مجاری رسمی و دیپلماتیک را بهترین مسیر برای رفع سوءتفاهمات و اختلاف نظرها دانست و تأکید نمود مطرح کردن این گونه موضوعات در رسانه‌ها نه ‌تنها کمکی به حل مسئله نمی‌کند بلکه زمینه را برای سوءاستفاده دشمنان فراهم می‌آورد.در این گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان توسعه روابط با همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و بر لزوم تقویت همه‌جانبه روابط میان دو کشور تأکید نمود.

شهادت یک طلبه بسیجی در شیراز
رسا/ حجت الاسلام محمد زارع مؤیدی امام جماعت یکی از مساجد شهرک گلستان شیراز و از روحانیون جهادی و مدافع حرم، در مسیر برگشت از مسجد و در راه منزل با پرتاب کوکتل مولوتوف توسط اغتشاشگران به شدت مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات به فیض شهادت نائل آمد. سید مصطفی بحرینی دادستان مرکز استان فارس اظهار داشت: پرونده قضایی در این رابطه تشکیل شده است.

تعطیلی ۵۰ درصد نیروگاه‌های فرانسه و هشدار درباره خاموشی‌
تسنیم/ بلومبرگ به نقل از اپراتور شبکه برق فرانسه گزارش داد که این کشور در زمستان امسال به دلیل کاهش شدید فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای برای چند روز در معرض خطر کمبود برق قرار دارد.به گفته شرکت برق فرانسه (ای‌دی‌اف)، تعطیلی تقریباً نیمی از نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور به دلیل تعمیرات و نگهداری ممکن است این کشور را که از دیرباز صادرکننده برق بوده است، به واردکننده تبدیل کند.در این گزارش آمده است که در این سناریو، مشترکین برق فرانسه باید به کشورهای همسایه خود که در آنجا قیمت‌ها اخیراً افزایش یافته است، نرخ بیشتری بپردازند.دولت فرانسه از مشاغل و خانوارها خواسته است برای جلوگیری از خاموشی‌های گسترده در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

جمعیت کف خیابان نیمِ نیمِ نیم درصد کل جامعه هم نبود
تسنیم/ بی‌بی‌سی فارسی شب گذشته در اقدامی که به‌نظر می‌رسد واکنش به ماجرای رعنا رحیم‌پور است، مدعی شد به یک فایل صوتی دسترسی پیدا کرده است که مربوط به یک مقام امنیتی است !این فایل یک‌ساعته که ادعا می‌شود صحبت‌های یکی از معاونان وزارت اطلاعات است، تحلیل‌های بعضاً جالبی درباره اغتشاشات اخیر به ما می‌دهد. وی این اغتشاش را تلاقی حداکثری تمام آسیب‌های اجتماعی و ائتلاف با دشمنان خارجی می‌داند که اردوگاه عجیبی علیه ایران شکل گرفت؛ وی توضیح می‌دهد که در تحلیل‌های امنیتی، براساس یک معادله علمی جمعیت کف خیابان را ضرب در ۲۵ درصد می‌کنند که در این صورت نهایت ۸۵ هزار نفر در بهترین حالت کف خیابان آمدند که نیمِ نیمِ نیم درصد کل جامعه (یک‌دهم درصد) از ۵۰ میلیونی که توان اعتراض دارند بود و به یک‌ششم جمعیت حاضر در خیابان در سال ۹۸ هم نمی‌رسد اما این فتنه اخیر، تعمیم‌یافتگی بیشتری در اذهان مردم داشت.

خزانه داری آمریکا، ایران را تحریم کرد
تسنیم/ وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد. بر اساس اعلام وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های مذکور با ادعای ارسال پهپاد از ایران به روسیه وضع شده است.طبق بیانیه جانت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا، واشنگتن، مرکز تحقیقات صنایع هوانوردی شاهد را به‌اتهام طراحی و تولید پهپاد برای روسیه در فهرست تحریم قرار داده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین تحریم‌هایی را علیه سه شرکت و دو شخص مرتبط با شرکت واگنر پی‌ام‌سی اعمال کرده است که واشنگتن آنها را در تأمین ادعایی پهپادهای ایرانی به فدراسیون روسیه مؤثر می‌داند.

بورل: صنعت نظامی اروپا باید تقویت شود
باشگاه خبرنگاران/ مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: برای تامین نیاز‌های کشور‌های عضو، باید صنایع نظامی اروپا را تقویت کنیم.مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری در بروکسل گفت: در نشست امروز وزرای دفاع اتحادیه اروپا، طرحی برای حمایت نظامی از اوکراین اعلام شد.بورل تاکید کرد: حدود ۱۵ هزار سرباز اوکراینی برای آموزش وارد کشور‌های اروپایی شدند. کمک‌های چشمگیری به نیرو‌های اوکراینی داشتیم که شامل سلاح و تجهیزات نظامی به ارزش هشت میلیارد یورو بود.بورل همچنین با بیان این که آژانس دفاع اروپایی مسئول هماهنگی تلاش‌های اروپا در زمینه دفاعی و امنیتی خواهد بود افزود: برای تأمین سریع نیاز‌های کشور‌های عضو، باید صنایع نظامی اروپا را تقویت کنیم.

ترامپ نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کرد
باشگاه خبرنگاران/ دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ رسما اعلام کرد.وی در سخنرانی که به صورت زنده از تلویزیون پخش می شد گفت: به منظور آنکه آمریکا را دوباره با عظمت سازیم، من امشب بار دیگر نامزدی خود را برای کسب سکان ریاست جمهوری کشور اعلام می دارم. دو سال پیش ما ملتی بزرگ بودیم و به زودی بار دیگر به آن عظمت باز خواهیم گشت. رئیس جمهور سابق آمریکا تصریح کرد: تورم به بالاترین حد در ۵۰ سال گذشته رسیده است و ذخیره راهبردی نفت که من آن را پُر کردم، در حال کاهش است. خروج از افغانستان سخت‌ترین مرحله برای کشور ما بود. دشمنان، ما را مسخره می‌کنند و اکنون شاهد حمله موشکی روسیه به لهستان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *