خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۲۴

**آیت الله العظمی جوادی آملی: قدرتهای جهانی بدانند با کشت و کشتار جهان آرام نمی‌شود** آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار وزیر جهاد کشاورزی تاکیدکرد: لزوم تلاش جهت بهبود سبد غذایی و در دسترس بودن مایحتاج مردم** آیت الله حسینی بوشهری در دیدار وزیر جهاد کشاورزی: سلامت محصولات غذایی در اولویت قراردارد** حملات پهپادی و موشکی علیه تروریست‌های کردستان عراق از سرگرفته شد** آیت الله اعرافی در دیدار مفتی روسیه: رسانه‌های مشترک و تبادلات فرهنگی، لازمه تحقق روابط دیپلماتیک است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 تاکید علمای شیعه و سنی بر حفظ وحدت و یکپارچگی
دیروز همایشی تحت عنوان تحکیم وحدت و همدلی در سیستان و بلوچستان با حضور هیاتی بلندپایه به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب، علمای شیعه و سنی، بزرگان طوایف و ریش‌سفیدان استان برگزار شد.
حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری در این جلسه با بیان این که حوادث استان باعث رنجش خاطر رهبری شد، تصریح کرد: مطابق نظر رهبر معظم انقلاب کسانی که در حوادث اخیر سیستان و بلوچستان بر اثر خطای انسانی یا هر قضیه دیگری بی‌گناه جان باختند، شهید محسوب می‌شوند و امیدواریم این پیام باعث تسلی خاطر خانواده آنان شود.
رئیس هیات اعزامی از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: مردم با بصیرت خودشان با اغتشاشگران در سیستان و بلوچستان همراهی نکردند و این امیدوارکننده است. نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان سخنران دیگر این همایش با اشاره به این که رهبرمعظم انقلاب همه‌روزه پیگیر مسائل سیستان و بلوچستان هستند و این نشان از نوع نگاه ویژه ایشان به استان دارد، بیان کرد: مردم سیستان و بلوچستان به نظام دلدادگی خاصی دارند. آیت‌ا… محامی تصریح کرد: با همه داغی که خانواده شهدای امنیت زاهدان دیده‌اند اما همچنان مقید به نظام و انقلاب هستند.
مولوی شهنوازی امام‌جمعه اهل‌سنت خاش هم در این همایش با بیان این که ایران اسلامی خانه ما است، گفت: ما باید نسبت به نوع رفتار و گفتارمان آگاه باشیم تا مورد سوء‌استفاده دشمنان قرار نگیرد.
مولوی نذیر احمد سلامی، نماینده مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری در این همایش گفت: دشمن تمام تلاش خودش را می‌کند تا در سیستان و بلوچستان مشکلاتی را ایجاد کند اما مردم به دلیل وفاداری به نظام هیچ‌گاه خیانت نکرده و نخواهند کرد.

 همشهری
 تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران
‌اتحادیه اروپا و انگلیس تحریم‌های جدیدی را علیه ۲۹ شخصیت و ۳‌سازمان ایرانی به بهانه مسائل حقوق بشری و مرتبط با آنچه به‌کارگیری خشونت علیه معترضان در ایران نامیدند، وضع کردند. اتحادیه اروپا این اشخاص را سران استانی نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ازجمله امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا، احمد وحیدی وزیر کشور و همچنین شبکه پرس‌تی‌وی نامید که با طرح ادعاهای حقوق بشری تحریم شدند. به این ترتیب فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به ۱۲۶ شخصیت و ۱۱ نهاد رسید. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تکرار اظهارات مداخله‌جویانه در امور ایران ادعا کرد: ما امروز تحریم‌های بیشتری را علیه کسانی که مسئول سرکوب معترضان ایرانی هستند، اعمال می‌کنیم. همزمان وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای از تحریم عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات ایران، سردار وحید مجید و شماری از شخصیت‌های نیروی انتظامی و سپاه ‌پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

 کیهان 
 موفقیت بزرگ دانشمندان ایرانی در درمان سرطان خون با روش «ژن‌درمانی»
محققان ایرانی موفق شدند نخستین بار در کشور با استفاده از روش «ژن‌درمانی» سرطان خون را در یک بیمار درمان کنند. «ژن‌درمانی» جدیدترین روش برای درمان سرطان در جهان است که با تلاش یک شرکت دانش‌‌بنیان ایرانی به مرحله نهایی رسیده است؛ فقط دو شرکت چندملیتی در جهان این روش درمانی را ارائه می‌کند و این دانش در ایران با تلاش محققان داخلی بومی شده است.
 حملات پهپادی و موشکی علیه تروریست‌های کردستان عراق از سرگرفته شد
دومین عملیات موشکی-پهپادی نیروی زمینی سپاه علیه مقرهای عناصر گروهک‌های تروریست تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان عراق با نام «ربیع۲» انجام شد که در آن تعدادی از عناصر آنها به هلاکت رسیدند.
در اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه با اعلام خبر آغاز عملیات موشکی و پهپادی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مقرها و مراکز تروریست‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی در اقلیم شمال عراق‌، آمده است: در پی تداوم بی‌عملی‌ها و برخی غفلت‌های آشکار و بعضاً تعمدی مقامات اقلیم شمال عراق در برخورد با فعالیت‌های گروهک‌های تروریستی ضد انقلاب و ضدایرانی تجزیه‌طلب که سال‌ها است برای توطئه و تعرض علیه ملت ایران در سرزمین اقلیم لانه کرده‌اند؛ به رغم عملیات ماه گذشته، مجدداً تروریست‌ها در حال تحرک و اقدام برای ایجاد ناامنی در ایران اسلامی برآمده‌اند. لذا با توجه به شرایط و اشراف اطلاعاتی و برنامه‌ریزی عملیاتی از صبح دوشنبه مقرها، مراکز و همچنین معابر حمل و انتقال سلاح و مهمات تروریست‌ها به ایران مورد اصابت عملیات موشکی و پهپادی رزمندگان اسلام قرار گرفت.
این اطلاعیه افزوده است: یگان‌های عملیاتی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه این عملیات را پس از هشدار‌های مجدد در جلسات دیپلماسی و امنیتی مشترک اخیر مبنی بر تعطیلی اردوگاه‌ها، خلع سلاح و اخراج گروهک‌ها از منطقه و تاکید بر عدم بر هم خوردن امنیت و آرامش مردم شمال عراق و متاسفانه عدم مشاهده اقدام عملی و عینی موثر از طرف مقابل‌، آغاز کرده‌اند. این اطلاعیه با تاکید بر اینکه «در عین حال اشرار و تروریست‌های مزدور استکبار جهانی همچنان به شرارت‌های مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داده‌اند»، تصریح کرده است: از آنجا که امنیت مرزی و داخلی کشور از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است، ادامه این وضعیت را تحمل نخواهیم کرد.
 اعتراف یکی از سران فتنه به ناممکن بودن براندازی در جمهوری اسلامی
محمدخاتمی رئیس‌دولت اصلاحات و از چهره‌های موثر در فتنه ۸۸ که با هدف براندازی جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی شده بود‌، در اظهاراتی که در صفحه اینستاگرام او منتشر شده‌، در واکنش به اغتشاشات اخیر اعتراف کرده است که براندازی جمهوری اسلامی نه ممکن است نه مطلوب.
خاتمی در بخشی از اظهارات خود مدعی شده: «ریشه حوادث تلخ را باید در درون جست‌وجو کرد و آن‌را ناشی از سازوکار و شیوه پراشتباه و نادرست حکمرانی دانست و چاره کار شناخت ویژگی‌های حکمرانی خوب و تن دادن به آن است». وی همچنین مدعی شده: «از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های حکمرانی خوب به رسمیت شناختن حقوق ملت و رعایت آزادی‌های اساسی به‌خصوص زمینه‌‌سازی اعمال حقوق شهروندی است».

 ایران 
 اعضای تیم ملی پیش از عزیمت به قطر با رئیس جمهور دیدار کردند
بازیکنان، کادر فنی و مسئولان وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال پس از برگزاری آخرین دور از تمرینات خود در کمپ تیم ملی، با حضور در دفتر رئیس جمهور، با آیت‌الله رئیسی دیدار کردند.
آیت‌الله رئیسی در مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال برای حضور و افتخارآفرینی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ضمن تقدیر از تلاش‌های کادر فنی برای آماده‌سازی این تیم، گفت:‌ انگیزه، غیرت و شجاعت مهم‌ترین شاخصه‌های ورزشکاران ایرانی در میادین مختلف ورزشی است که باید خدای متعال را به‌خاطر داشتن این نعمت بزرگ شاکر بود.رئیس جمهور در ادامه خطاب به بازیکنان تیم ملی فوتبال افزود: اکنون که خدای متعال به واسطه تلاش و همت شبانه‌روزی‌تان، نعمت و افتخار بزرگ پوشیدن لباس تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران را به شما هدیه کرده است، با تلاش مضاعف این نعمت بزرگ را در مسیر شاد کردن ملت ایران به‌کار بگیرید.
 طرح کلیدی دولت برای افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی
ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به منظور افزایش تولید در حوزه نفت و گاز با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی تصمیماتی اتخاذ کرد. در این جلسه که یکشنبه شب به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، برنامه وزارت نفت برای تسریع در ایجاد هشت پالایشگاه و پتروپالایشگاه جدید در سواحل جنوبی کشور که توسط بخش خصوصی و با سرمایه‌گذاری بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ در حال اجرا است مطرح و مورد موافقت قرار گرفت که صندوق توسعه ملی مجاز باشد با استفاده از ظرفیت‌های قانونی خود در تأمین مالی این طرح‌ها مشارکت کند. با اجرای طرح‌های یاد شده که با تکیه بر منابع داخلی اجرا می‌شود ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی ایران به دو برابر میزان کنونی افزایش خواهد یافت.
موضوع تسویه بدهی‌های دولت به صندوق توسعه ملی از طریق واگذاری حق بهره‌برداری از میادین مشترک ایران و کشورهای همسایه به این صندوق با تأکید بر میدان‌های اولویت‌دار مطرح و مقرر شد وزارت نفت تمهیدات لازم را در این زمینه فراهم آورد. در این جلسه همچنین برنامه وزارت نفت برای ارتقای ظرفیت تولید نفت خام مطرح و مقرر شد با هدف برنامه مذکور افزایش ضریب بازیافت نفت از میادین موجود و نوسازی تجهیزات استخراج که متعلق به شرکت ملی نفت ایران است منابع مالی برای سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت تأمین شود.
 جمهوری آذربایجان همچنان به دنبال دردسر
جمهوری آذربایجان روز گذشته اعلام کرد که پنج شهروند خود را به اتهام جاسوسی برای ایران در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین این کشور و تهران بازداشت کرده است. پنج نفر بازداشت شده متهم به جمع‌آوری اطلاعات درباره ارتش آذربایجان از جمله خرید هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی و ترکی و همچنین زیرساخت‌های انرژی این کشور هستند.

 وطن امروز
 تحریم‌ها موجبات شکل‌‎گیری تحقیقات صنعتی‌- دفاعی را فراهم کرد
اسلامی در پیش‌نشست همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع‌مقدس گفت: نقش علم و فناوری در دفاع‌مقدس را باید در نیاز جبهه‌ها به انواع و اقسام مهمات، تجهیزات و ادوات جست‌وجو کرد. در زمان جنگ با تهاجم صدام به خاک کشور، یک جبهه سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و از همان ماه‌های اول جنگ تحریم‌های سنگینی را بر کشور تحمیل کردند، از این رو تدارکات نظامی نیازمند توجه به خودکفایی بود. رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها موجب شد گروه‌های فناور و صنعتی‌- دفاعی به طور مستمر این نیاز‌ها را به دستور کار تولید تبدیل کنند و موجبات شکل‌گیری تحقیقات صنعتی‌- دفاعی فراهم ‌شد. وی افزود: به عنوان مثال یکی از نیازهای مهم دوران جنگ، تأمین مهمات بود. از کالیبر کوچک و سلاح‌های انفرادی گرفته تا تجهیزات و ادوات نیمه‌سنگین و سنگین؛ به همین منظور ظرفیت این صنایع گسترش همه‌جانبه یافت تا بتوانند این نیاز‌ها را تولید و تأمین کنند. البته ظرفیت خط تولید محدود بود و وقتی سال ۵۹ را با سال ۶۷ مقایسه کنید، مشاهده می‌کنید تولید مهمات رشد چشمگیر چندین برابری داشته و ادوات و جنگ‌افزار‌ها هم رشد قابل ملاحظه داشتند. بر این اساس خطوط تولید گسترش پیدا کرد و کارخانجات ۳ شیفته کار می‌کردند و سفارش جبهه‌ها را تأمین می‌کردند. اسلامی با بیان اینکه تولید بعضی ادوات زمان جنگ نیاز به صنعت داشت، خاطرنشان کرد: مطالعات و تحقیقات موجب تعریف محصول می‌شد، همچنین محصول به فناوری و ریزفناوری تبدیل می‌شد و صنایع گوناگون دفاعی را تولید می‌کرد و این در حالی است که آن زمان صنعتی نبود. مثلا صنایع تولید راکت گسترش پیدا کرد و توسعه آن موجب شکل‌گیری صنعت موشک‌های دریایی شد. رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تجربیات دفاع‌مقدس در حوزه پهپاد خاطرنشان کرد: در حوزه اطلاعات شناسایی، پهپاد برای نخستین بار برای برد کوتاه استفاده شد و در همان ۳-۲ سال آخر جنگ به صورت ابتدایی به کار آمد و اطلاعات و شناسایی بهتری در اختیار رزمندگان قرار گرفت.
 آماده توسعه همکاری‌ با بنیاد ملی نخبگان هستیم
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران بر آمادگی ارتش برای توسعه همکاری‌‌ با بنیاد ملی نخبگان و لزوم معرفی نخبگان نظامی بویژه شهدای نخبه ارتش تأکید کرد. امیر سرلشکر موسوی در دیدار مسؤولان بنیاد ملی نخبگان، ضمن تأکید بر آمادگی ارتش برای همکاری‌های دانشی بیشتر بر هم‌افزایی بین‌سازمانی در راستای استفاده بهینه از ظرفیت نخبگان به‌منظور حل مشکلات کشور تأکید کرد. وی همچنین به ضرورت توجه به انتظارات جامعه نخبگان، اعم از نخبگان وظیفه و سایر برگزیدگان بنیاد ملی نخبگان و لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های آنان در ارتش جمهوری اسلامی ایران، اشاره و بر تبیین دستاورد‌های ارتش و معرفی نخبگان نظامی بویژه شهدای نخبه ارتش جمهوری اسلامی ایران به این مجموعه تأکید کرد.

 خراسان 
 فرودگاه‌ها در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت فرودگاه‌های کشور تاکید کرد: بنده به دلیل وظایف کاری‌ام به ۶٠ کشور دنیا سفر کرده‌ام و واقعا وقتی از فرودگاه کشور‌های خارجی وارد فرودگاه امام می‌شوم گویی از یک شهر بزرگ وارد یک روستا شده‌ام.این فرودگاه‌ها در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست و در کنار مهمانان خارجی در حین عبور از تونل فرودگاه امام واقعا خجالت می‌کشم.

 مردم سالاری 
 تاکید بورل بر تلاش برای احیای برجام
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز پیش از آغاز نشست شورای وزیران امور خارجه اروپا در بخشی از اظهاراتش با دفاع از اقدامات تحریمی اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران در پی اتفاقات اخیر، گفت که موضوع برجام به این اقدامات بی‌ارتباط است و کار بر روی این توافق با ایران ادامه دارد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ایران» در دستور کار نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا خواهد بود. بورل با تایید گفت‌وگویش با امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت: من دیروز با وزیر امور خارجه ایران صحبت کردم. در این باره هم صحبت کردیم، همچنین درباره برجام[توافق هسته‌ای] و حمایت نظامی ایران از روسیه[در جنگ اوکراین] که باید متوقف شود.
 تکرار مداخله‌جویی رئیس جمهوری فرانسه علیه تهران
رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگویی با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اتفاقات اخیر ایران و حمایت از اقدامات تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران،‌ گفت که فکر نمی‌کند در وضعیت موجود پیشنهاد جدیدی بتواند به احیای توافق هسته‌ای کمک کند. مکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگویی با رادیو فرانسه مدعی شد که در حال حاضر هفت شهروند فرانسوی در ایران در بازداشت به سر می‌برند.او علاوه بر این گفت که به نظر او، هیچ گونه طرح پیشنهادی جدیدی نمی‌تواند در آینده نزدیک موجب احیای توافق هسته‌ای شود و احتمالا به «چارچوب جدیدی» برای پرداختن به این موضوع لازم خواهد بود.
او در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه‌اش درباره اتفاقات اخیر ایران،‌ ادعا کرد که وضعیت سیاسی موجود در داخل ایران که اعتراضاتی در جریان است، وضعیت[پیرامون توافق هسته‌ای] را «تا حد زیادی» تغییر داد و احتمال دست یافتن به توافقی با ایران را «تضعیف کرد.» او با این وجود،‌ ابراز امیدواری کرد که نشستی بین‌المللی با حضور قدرت‌‎های منطقه از جمله ایران تا پایان سال جاری تشکیل شود.

 آرمان ملی
 شهادت یک بسیجی
حسین براتی بسیجی ناحیه مالک اشتر مشهد پس از یک ماه تحمل جراحت‌های ناشی از شلیک گلوله اغتشاشگران، در بیمارستان به فیض شهادت نائل شد. جمعه ۲۲ مهرماه دو نیروی بسیجی حافظ امنیت به یک خودروی پراید با پلاک غیربومی مشکوک شدند و آن را مورد بررسی قرار دادند که یکی از سرنشینان خودرو ناگهان به سمت نیروهای بسیجی تیراندازی می‌کند و متواری می‌شود که در این حمله تروریستی حسین براتی به ضرب گلوله این فرد مجروح و روانه بیمارستان شد.
 بررسی مرگ یکی از کشته‌شدگان حوادث کرج از سوی دستگاه قضا
فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز در رابطه با فیلم منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر کشته شدن فردی به نام مهدی حضرتی در اغتشاشات اخیر کرج بیان کرد: مهدی حضرتی روز ۱۲ آبان ماه در جریان اغتشاشات کرج به طرز مشکوکی کشته شده است.
فاضلی افزود: علت فوت این فرد اصابت گلوله به پیشانی وی است. رئیس کل دادگستری استان البرز در عین حال توضیح می دهد در روز حادثه مأموران انتظامی حاضر در صحنه هیچ اسلحه گرمی در اختیار نداشتند و با این حال بررسی‌های همه جانبه در خصوص چگونگی مورد اصابت قرار گرفتن مشکوک این فرد از همان روز وقوع حادثه ( ۱۲ آبان) آغاز و پرونده قضائی در دادسرای مربوطه تشکیل شده و ماهیت موضوع در دست بررسی است.

 قدس
 واکنش وزارت راه به خبر کناره‌گیری وزیر
قربانی مدیر روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی روز گذشته اعلام کرد: کناره‌گیری رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی صحت ندارد و تکذیب می‌شود و برنامه‌های وزارت راه‌وشهرسازی نسبت به گذشته تغییری نکرده و همه به قوت خود باقی است.
 «شمشیر قدس» در غلاف نخواهد رفت
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: «شمشیر قدس» که مقاومت غزه آن را در مقابل اشغالگران از غلاف بیرون کشید، تا بیرون کردن آن‌ها از تمام سرزمین فلسطین در غلاف نخواهد رفت.
وی تأکید کرد: این رژیم با تمام تشکل‌هایش، افراطی و اشغالگر است و به همین دلیل باید تمام توهم‌های سازش و مذاکرات از بین برود زیرا این رژیم تنها زبان شمشیر و سلاح را می‌فهمد.
 ایران دچار رفتارهای هیجانی نمی‌شود
سخنگوی وزارت امورخارجه درباره خبر قطع میانجی‌گری عراق بین ایران و عربستان و پیشنهاد روسیه برای میانجی‌گری در این خصوص، قطع میانجی‌گری عراق بین ایران و عربستان را تأیید نکرد. کنعانی تأکید کرد: در برابر فعالیت‌های گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب سکوت نخواهیم کرد. سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعاهای مقامات اوکراین در خصوص ارسال سلاح از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین گفت:‌ در زمینه بحران اوکراین به سیاست بی‌طرفی فعال پایبند هستیم. وی همچنین بیان کرد: تأکید می‌کنم سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان است و جمهوری آذربایجان نیز از این قاعده مستثنا نیست. کسی صبر و حلم ایران را به ضعف تعبیر و تفسیر نکند. کنعانی گفت: اینکه مکرون در کنار مخالفانی قرار بگیرد که ماهیت آن‌ها برای ملت ایران روشن است، سیاست غلط و کوته‌بینانه‌ای است. این مسیحی که رئیس این کشور (فرانسه) کنار آن قرار گرفته، کور می‌کند، شفا نمی‌دهد. سخنگوی وزارت خارجه درباره درخواست آلمان و ایسلند برای برگزاری نشست ویژه حقوق بشر علیه ایران و صدور قطعنامه علیه ایران گفت: حقوق بشر موضوع مقدسی است و بسیار جای تأسف و تأثر دارد کشورهایی با ادعای طرفداری از حقوق بشر، از این موضوع مقدس برای اعمال فشار سیاسی علیه کشورهای مستقل استفاده می‌کنند.

 اعتماد
 سفیر آلمان به وزارت امور خارجه ایران احضار شد
وزارت امور خارجه ایران روز گذشته اعلام کرد در پی اظهارات مداخله‌جویانه و غیرمسوولانه صدراعظم آلمان در قبال جمهوری اسلامی ایران، هانس ادو موتسل سفیر جمهوری فدرال آلمان دیروز به وزارت امور خارجه احضار شد. مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه در این ملاقات ضمن محکوم کردن اظهارات غیر مسوولانه مقام آلمانی، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به رویکردهای مخرب آلمان در قبال تحولات داخلی ایران را به سفیر ابلاغ کرد. مقام وزارت خارجه ایران مسوولیت پیامدهای ناشی از تداوم اینگونه اظهارات و اقدامات غیرسازنده بر آینده روابط دو کشور را متوجه طرف آلمانی دانست.

 اطلاعات
۳۸نفر از دستگیرشدگان آزاد شدند
در پی دیدار شماری از سران طوایف اهل سنت با آیت‌الله محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، درخواست هایی مبنی بر آزادی دستگیرشدگان مطرح شد که بعد از پیگیری های نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و عنایت رهبر معظم انقلاب و همزمان با حضور هیاتی از سوی معظم له در استان، ۳۸نفر از دستگیرشدگان وقایع اخیر استان، آزاد شدند. روابط عمومی دفتر نمایندگی ولی فقیه در سیستان و بلوچستان همچنین اعلام کرد در روزهای آینده حدود ۴۰نفر دیگر هم مورد عفو قرار می گیرند و آزاد می شوند.
 کمک قوه‌قضائیه به دولت برای تسریع دسترسی مردم به اقلام دارویی
رئیس قوه قضائیه با اشاره به مساله پیش‌آمده در حوزه دارو در کشور به مسئولان ذیربط قضایی دستور داد در امر کنترل بازار دارواز هر راهی که ممکن است به دولت کمک و مساعدت کنند و چنانچه افرادی سودجو و نفوذی در حوزه دارو وجود دارند، اقدامات مقتضی قانونی و قضایی را در قبال آنها به عمل آورند. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در نشست شورای عالی قضایی ، افزود: سازمان بازرسی کل کشور به موضوع دارو ورود کرده است؛ تاکید می‌کنم با عنایت به اتفاق رخ داده و شرایط زمانی موجود و در پیش بودن فصل زمستان، جدیت و اهتمام سازمان بازرسی در این عرصه باید بسیار زیاد باشد و به نحوی اتخاذ عمل شود که دسترسی مردم به دارو تسهیل و تسریع شود و در این باره به تعزیرات نیز کمک شود.
وی ادامه داد: ورود مجدانه سازمان بازرسی به مقوله دارو باید به نحوی باشد که دسترسی مردم به اقلام دارویی را تسهیل و تسریع کند و نباید خود این ورود، در این باره مشکل ایجاد کند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

لزوم تلاش جهت بهبود سبد غذایی و در دسترس بودن مایحتاج مردم
رسا/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار وزیر جهاد کشاورزی، ضمن توصیف گستردگی فعالیت های وزارت جهاد کشاورزی و اهمیت امنیت غذایی گفت: مسئولیت شما بسیار مهم است چرا که شما در کنار سفره مردم حضور دارید از این رو باید تمامی سعی و تلاش شما در جهت بهبود سبد غذایی و در دسترس بودن مایحتاج مردم انجام گیرد و مردم در تامین مایحتاج خود دچار مشکل نباشند.ایشان همچنین یکی از ابزارهای مهم در خنثی کردن تحریم های ظالمانه دشمنان را ترویج کشاورزی دانست و گفت: باید در این امور از علوم روز و تجربه های گذشته به خوبی استفاده کرد و از کشاورزان و باغداران زحمتکش حمایت کرد تا مشکلات آنها را حل شود.

قدرتهای جهانی بدانند که با کشت وکشتار جهان آرام نمی شود
حوزه/ آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با مفتی اعظم مرکزی روسیه بیان داشتند: آنچه امام راحل در نامه به گورباچف مرقوم فرمودند، بخشی به این مطلب مهم بر می گردد که «روح انسان ثابت است و نه ساکن»، «ما خدایی ازلی و ابدی داریم» و «انسان با مرگ نمی پوسد بلکه از پوست به در می آید» و لذا باید برای بعد از مرگ خود حساب و کتابی داشته باشد.معظم له با بیان اینکه کشت و کشتار جهان را آرام نمی کند، اظهار داشتند: اگر این فکر و اندیشه که «انسان ابدی است و باید برای ابدیت خودش فکر کند» جهانی شود، دیگر جنگی در کار نخواهد بود.ایشان درادامه ضمن بیان توصیه هایی تصریح کردند: به برادران اسلامی بگویید که شبانه روز بخش مهمی از وقت خود را به علم و تفسیر و تلاوت و دراست و تشریح قرآن بپردازند و وقتی خوب با معارف قرآنی آشنا شدند، با دیگر اهالی محترم روسیه و همسایگان از راه تعلیمات قرآن سخن بگویند، بحث علمی و گفتگو نمایند و به آنها نیز این نکته را یادآور شوند که این قدرت، هوش، فکر و اندیشه ای که خدا به انسان داده، برای پوسیدن نیست!

سلامت محصولات غذایی در اولویت قراردارد
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اهمیت سلامت و کیفیت محصولات غذایی ابراز داشت: امنیت و ایمنی غذایی هر دو از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید هیچ‌گاه کیفیت و سلامت را فدای کمیت کنیم؛ چرا که حفظ سلامت جامعه همواره مهم‌تر از فراوانی محصولات در جامعه است.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با اشاره به دو مسئله محصولات ترا ریخته و سموم کشاورزی اظهار داشت: در استفاده از محصولات تراریخته و بذرهایی که اصلاح نژاد بر آن‌ها صورت گرفته است، باید دقت بیشتری شود و اینگونه نباشد که سلامت جامعه فدای خودکفایی در تولیدات غذایی گردد. در رابطه با سموم کشاورزی نیز باید استانداردهای لازم رعایت گردد تا مبادا محصولات ناسالم در اختیار مردم قرار گیرد.وی مشکلات موجود در رابطه با تأمین نهاده‌های دامی را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی خصوصا در رابطه با نهاده‌های دامی امری مطلوب است و باید به گونه‌ای برنامه ریزی صورت پذیرد که این خودکفایی به صورت مستمر ادامه داشته باشد تا کشور از واردات بی‌نیاز گردد.

رسانه های مشترک و تبادلات فرهنگی، لازمه تحقق روابط دیپلماتیک است
حوزه/ آیت الله اعرافی در دیدار آنار رمضان اوف مفتی روسیه گفت: قم یکی از قطب های علمی و معرفتی در جهان اسلام می باشد و دارای حوزه ی دینی بزرگ و اسلامی می باشد که از یک طرف از درون این شهر صدها موسسه به آموزش و تبلیغ می پردازند و بیش از صدها هزار نفر از ایران و ۱۰۰ کشور دنیا در آن تحصیل می‌کنند و هر روز بیش از ۵ هزار کلاس درس در سطوح مختلف برگزار می شود و بیش از ۲۰۰ رشته در قلمرو دین و اسلام تدریس می شود. مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جهان غرب نقشه های روابط را طوری طراحی کرده است که در صورت رابطه کشورهای همسایه با یکدیگر باید از کانال کشورهای غربی و رسانه های آنان صورت بپذیرد و این ارتباطات که از رسانه غربی محقق می شود منافع خود را در بر میگیرد لذا ما باید روابط مستقیم با کشور ها برقرار کنیم و رسانه های مشترک و تبادلات فرهنگی داشته باشیم.

واشنگتن: تحریم و فشار بر ایران ادامه خواهد یافت
باشگاه خبرنگاران/ مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا بر ادامه سیاست فشار حداکثری بر تهران تاکید کرد.رابرت مالی، در تلاش برای مقصر نشان دادن تهران در روند مذاکرات احیای برجام تاکید کرد: ما بر روی مذاکرات رفع تحریم های ایران تمرکز نداریم و در حال حاضر توجهمان به اعتراضات داخلی این کشور است. این مقام آمریکایی که در نشست خبری در پاریس با رسانه‌ها سخن می گفت، مدعی شد: واشنگتن همواره روزنه ها برای تداوم دیپلماسی با ایران را باز نگه می دارد. با این وجود، سیاست فعلی ما ادامه روند تحریم و فشار بر تهران است. وی با انتقاد از مواضع ایران در پایبندی به اصول خود در ندادن امتیاز اضافی به آمریکا گفت: اگر مذاکرات احیای توافق هسته ای ایران در وین در حال حاضر انجام نمی شود به دلیل موضع تهران از ماه سپتامبر تاکنون است. وی در پایان با تهدید تهران گفت: ما به دنبال حل و فصل دیپلماتیک مسائل با ایران هستیم. با این وجود، اگر دیپلماسی با تهران به نتیجه نرسد آماده استفاده از سایر ابزارهای خود هستیم. اگر ایران از حدود فعلی برنامه هسته ای خود فراتر رود، در آن صورت ما و متحدان اروپاییمان هم پاسخی متفاوت به این موضوع نشان خواهیم داد.

روسیه: سازمان ملل باید بدنبال قطعنامه پرداخت غرامت آمریکا به عراق و دیگر کشورها باشد
تسنیم/ معاون رئیس شورای امنیت روسیه با انتقاد از رویکرد سازمان ملل درباره جنگ اوکراین، گفت: پس از تصویب قطعنامه در مورد غرامت روسیه به اوکراین، مجمع عمومی سازمان ملل اکنون باید خواستار جبران خسارات وارده به کره، ویتنام، عراق، یوگسلاوی و سایر کشورها شود.مدودف افزود: «سازمان ملل باید همان توصیه جبران کامل خسارات وارده به کره، ویتنام، عراق، یوگسلاوی و بسیاری دیگر از کشورهایی که از آمریکایی ها و ناتو آسیب دیده اند، در پیش گیرد.»این مقام روسی با تاکید بر اینکه اگر چنین قطعنامه ای برای پرداخت غرامت ها توسط آمریکا در سازمان ملل تصویب نشود، آغاز یک مصیبت بزرگ برای سازمان ملل به عنوان یک نهاد بین المللی خواهد بود، گفت: «ما بدون چنین سازمان ملل متحدی عمل خواهیم کرد و این پایانی دردناک برای کل جامعه بین المللی خواهد بود.»روز دوشنبه در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قطعنامه ای در مورد ایجاد یک سازوکار بین المللی پرداخت خسارات روسیه به اوکراین تصویب شد. ۹۴ کشور به این سند رای مثبت دادند، ۱۴ کشور مخالف و ۷۳ کشور نیز رای ممتنع به این قطعنامه ضد روسی دادند.

دیدار رهبران اطلاعاتی آمریکا و روسیه
فارس/ خبرگزاری «تاس» روسیه گزارش کرد، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین خبر دیدار «سرگئی ناریشکین»، رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه با «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا را تایید کرد.به گزارش این خبرگزاری روسیه، پسکوف بیان کرد: «یک چنین مذاکراتی واقعا اتفاق افتاد. این دیدار با ابتکار طرف آمریکایی برگزار شد.»یک مقام کاخ سفید گفت، موضوع مذاکرات بین ویلیام برنز و ناریشکین در روز دوشنبه، پیامدهای استفاده از تسلیحات هسته‌ای بود.به نوشته پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، همچنین دیروز «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا با «شی جینپینگ»، رئیس جمهور چین مذاکراتی مشابه را بر سر مساله کاستن از تهدید جنگ هسته‌ای در اوکراین داشت.

عصبانیت تل‌آویو از تصمیم وزارت دادگستری آمریکا برای تحقیق درباره «شیرین ابوعاقله»
فارس/ «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با «اشتباه» توصیف کردن تصمیم وزارت دادگستری آمریکا برای تحقیق درباره ترور خبرنگار شهید الجزیره توسط صهیونیست‌ها، گفت: تل‌آویو نه با اف‌بی‌آی و نه با هیچ سازمان خارجی همکاری نمی‌کند.رسانه‌های آمریکایی و عبری‌زبان ساعتی پیش گزارش داده بودند که وزارت دادگستری آمریکا به تل‌آویو خبر داده که قصد دارد تحقیقاتی را درباره ترور شهید ابوعاقله آغاز کند و اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)‌ را مسئول این کار کرده است.وی با ادعای اینکه ارتش رژیم کودک‌کُش صهیونیستی تحقیقات «مستقل و حرفه‌ای» را درباره شهادت خبرنگار شبکه الجزیره انجام داده، اظهار داشت: «من به مسئولان آمریکایی پیام دادم که ما از نظامیان اسرائیلی حمایت می‌کنیم و با تحقیقات خارجی همکاری نخواهیم کرد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *