خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۲۲

**جروزالم پست: جنگ شود هزاران پهپاد و موشک به اسرائیل می‌خورد!** در نشست سران سه قوه تاکید شد: تسریع در تقدیم برنامه هفتم توسعه حضور مسئولان قوای سه‌گانه بین مردم و تلاش مضاعف برای حل مشکلات آنان** آیت الله کعبی تأکید کرد: لزوم آموزش سواد رسانه برای مقابله با هجمه‌های دشمن** رئیس جمهور روسیه: کریدور شمال –جنوب به مسیری جذاب برای اقتصاد و تجارت در جهان تبدیل خواهد شد** معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان: نمی‌گذاریم اسرائیل مرتکب حماقت شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 هیچ سلاحی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نداده‌ایم
امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با نیکولای میلکوف، وزیر خارجه بلغارستان از موضع بلغارستان در محکومیت اقدام تروریستی داعش در حرم حضرت شاهچراغ شیراز تشکر و بر اهمیت روابط دوجانبه در آستانه یکصد و بیست و پنجمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور تأکید کرد.
وزیر خارجه کشورمان به گفت‌وگوهای اخیر جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اشاره کرد. امیرعبداللهیان در ارتباط با تحولات اوکراین تاکید کرد: ما مخالف تداوم جنگ در اوکراین هستیم و برای آتش‌بس تلاش می‌کنیم.وزیر خارجه کشورمان در ادامه یادآور شد، ما بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، منعی در صادرات و واردات سلاح نداریم، اما هیچ سلاحی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین نداده‌ایم. موضع ما مخالفت با گسترش ناتو در منطقه و مخالفت با جنگ در اوکراین است.
رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان درخصوص برگزاری نشست فوق‌العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل و هرگونه رفتار سیاسی علیه ایران، مواضع تهران را تبیین کرد.

 همشهری 
 توطئه اخیر با همه فتنه‌های قبلی متفاوت بود
معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس با خانواده شهیدان بسیجی مدافع امنیت «علی‌اصغر بیگلو و روح‌الله عجمیان» که در جریان اغتشاشات اخیر استان البرز به شهادت نایل آمدند دیدار و با آنان ابراز همدردی کرد. حسینی، معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس صبح دیروز به‌همراه استاندار البرز با حضور در منزل شهیدان بیگلو و عجمیان گفت: جوانان برومند کشورمان آگاهانه این مسیر را انتخاب کرده‌اند و ملت ایران به آنان و خانواده‌هایشان که چنین فرزندان برومند و با ایمانی را در دامان خود پرورش داده‌اند افتخار می‌کند و امنیت خود را مدیون ایثار و فداکاری آنان می‌دانند. معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه توطئه اخیر با همه فتنه‌های قبلی کاملا متفاوت بود، گفت: اغتشاشگران در این حوادث به‌صورت کاملا برنامه‌ریزی شده به نهایت خشونت و بی‌رحمی به میدان آمده بودند و ناجوانمردانه هرکسی که در مقابلشان بود را به شهادت می‌رساندند اما جوانان و بسیجیان جان برکف کشورمان شجاعانه برای حفظ امنیت و آرامش خاطر مردم در صحنه حاضر شده و با نثار خون خود صحنه‌های زیبایی از ایثار را آفریدند.

 کیهان 
 تسریع در تقدیم برنامه هفتم توسعه، حضور مسئولان قوای سه‌گانه بین مردم و تلاش مضاعف برای حل مشکلات آنان
در نشست عصر دیروز سران سه قوه که به میزبانی آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی در دفتر رئیس‌جمهور برگزار شد لزوم تسریع در تقدیم برنامه هفتم توسعه کشور از طریق سازمان برنامه و بودجه به دولت و مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرار گرفت. سران قوای مجریه، مقننه و قضائیه همچنین حضور همه مسئولان در رده‌های مختلف قوای سه‌گانه را در اجتماعات مردمی به‌ویژه جوانان، ضروری خواندند.
در این نشست تقویت همکاری و تعامل قوای سه‌گانه برای پیگیری جدی‌تر و تلاش مضاعف و هماهنگ برای برطرف کردن مشکلات و کاستی‌ها مورد تأکید قرار گرفت.
 درگیری «سعودی اینترنشنال» و «بی‌بی‌سی فارسی» بعد از شکست آشوب‌ها
بی‌بی‌سی و سعودی اینترنشنال که پس از کار تبلیغاتی سنگین علیه نظام و تهییج به خشونت و آشوب، از ملت آگاه و بصیر ایران اسلامی سیلی خوردند، از حرکت بازمانده‌اند و به جان هم افتاده‌اند.
بعد از انتشار فایل صوتی رعنا رحیم‌پور خبرنگار بی‌بی‌سی، که گفته بود «به اینترنشنال ابلاغ شده فقط با سران احزاب تجزیه‌طلب گفت‌وگو کنند»، این شبکه سعودی تلاش کرد تا از خودش رفع اتهام کند اما نکته جالب این واکنش جایی است که این رسانه دوباره تریبونش را در اختیار همان سران احزاب تجزیه‌طلب قرار داده است.
بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال دو رسانه‌ای هستند که همواره و به‌خصوص در ایام اغتشاشات اخیر، تمام‌قد به‌ سود تجزیه‌طلبی و آشوب و تکه‌تکه کردن ایران پای‌کار آمدند و با زیر پا گذاشتن تمام اصول حرفه‌ای، عملاً به سازمان‌های تروریستی تبدیل شدند.
پس از افشای این ماجرا، ایران اینترنشنال در چندین نوبت به‌صورت عجولانه گزارش‌هایی علیه بی‌بی‌سی فارسی و رعنا رحیم‌پور منتشر کرده است! گزارش‌هایی که بیش از آنکه پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی باشد، اولاً تأیید آن است! چون برای پاسخ به اتهام تجزیه‌طلبی باز هم با یک تجزیه‌طلب گفت‌وگو کردند! و ثانیاً آن‌قدر پر از تناقض است که احتمالاً سکوت بهتر از آن بود.
در آخرین نمونه، ایران اینترنشنال مطالب جالبی درباره بی‌بی‌سی مطرح کرده است؛ این رسانه تروریستی سعودی اولاً گفته بی‌بی‌سی رسانه جمهوری اسلامی ایران است! ثانیاً رعنا رحیم‌پور هم وابسته نظام است! امّا کمی آن‌طرف‌تر با فراموشی این ادعاهای خود گفته است بی‌بی‌سی با مالیات مردم انگلیس علیه ایران فعالیت می‌کند!
 پیام ۲ عضو تحریریه‌ اینترنشنال به وزارت اطلاعات ایران
مؤسسه راهبردی دیده‌بان با اشاره به اظهارات صریح وزیر اطلاعات مبنی بر تروریستی بودن شبکه سعودی ‌اینترنشنال و همچنین افشای فایل صوتی از یک خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی درباره برنامه این شبکه سعودی، از درخواست برخی کارکنان این شبکه برای پایان فعالیت‌شان خبر داد.
این مؤسسه همچنین اعلام کرد: دو عضو این شبکه در پیام‌هایی که با واسطه به دستگاه امنیتی ایران ارسال کرده‌اند، خواستار کمک از وزارت اطلاعات ایران برای بازگرداندن آنها به کشور شده‌ و گفته‌اند، که آنها با هدف مقابله با تمامیت ارضی ایران به ایران ‌اینترنشنال نرفته‌ بودند اما امروز با شفاف شدن اوضاع خواستار بازگشت به کشورشان هستند.
همچنین یک منبع دیگر در ایران اینترنشنال گفته است که با شکست پروژه ضدامنیتی علیه ایران، برخی از کارکنان این شبکه به‌دنبال راهی برای خروج از آن هستند و حتی برخی از آنها خواستار ادامه فعالیت در بی‌بی‌سی فارسی هستند.

 ایران 
 رونق تجارت با توسعه ترانزیت
رئیس جمهور عصر دیروز در پاسخ به تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از تمایل این کشور برای تقویت همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد و گسترش پیوندهای زیرساختی از جمله تقویت و توسعه خطوط مواصلاتی در حوزه اوراسیا را موجب رونق روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی در منطقه دانست. آیت‌الله رئیسی با اشاره به افزایش رفت و آمدهای دیپلماتیک و اقتصادی میان دو کشور، رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی را در ارتقای سطح روابط و تقویت همکاری‌های فیمابین حائز اهمیت دانست.
 کریدور شمال –جنوب به مسیری جذاب برای اقتصاد و تجارت در جهان تبدیل خواهد شد
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در مکالمه تلفنی با آیت الله رئیسی با تأکید بر جایگاه ویژه جغرافیایی ایران، کریدور شمال – جنوب را در کاهش زمان و هزینه‌های حمل بار مؤثر دانست و گفت: این مسیر ترانزیتی به مسیری جذاب برای اقتصاد و تجارت در جهان تبدیل خواهد شد. پوتین همچنین با اشاره به سفر هیأت ۱۰۰ نفره تجاری روسیه به تهران به‌عنوان سفر سومین هیأت بزرگ اقتصادی روسی به ایران خاطرنشان کرد: ایران و روسیه ظرفیت ها و زمینه های فراوانی برای گسترش تعاملات با یکدیگر دارند. رئیس جمهور روسیه با اشاره به حادثه تروریستی شیراز یک بار دیگر با دولت و ملت ایران ابراز همدردی و تروریسم را در هر شکلی محکوم کرد.
 جروزالم پست: جنگ شود هزاران پهپاد و موشک به اسرائیل می خورد!
روزنامه عبری‌زبان «جروزالم پست» در شماره دیروز خود، با اشاره به نگرانی تل‌آویو از پهپادهای ایرانی نوشت که تل‌آویو بیم پهپادهای ایرانی را دارد. این روزنامه در ادامه با تکرار ادعای استفاده از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین نوشت: «اسرائیل از پهپادهای ایرانی در دست حزب‌الله و متحدان تهران در سوریه، عراق و یمن بویژه پس از استفاده روسیه از این پهپادها در اوکراین می‌هراسد». به گزارش فارس، جروزالم پست در ادامه مدعی شد که ایرانی‌ها از همان استراتژی جنگی که روس‌ها علیه اوکراین استفاده می‌کنند، در نبرد احتمالی با «اسرائیل» نیز استفاده خواهند کرد با این تفاوت که قطعاً شدت آن چندین برابر خواهد بود، زیرا اوکراین ۲۷ برابر از «اسرائیل» بزرگ‌تر است.
در ادامه گزارش این روزنامه صهیونیستی آمده است: «جنگ آینده در چند میدان است و این منطقه یک هدف کوچک، اساسی و متمرکز خواهد بود که روزانه با هزاران موشک، راکت و صدها پهپاد ایرانی مورد حمله قرار خواهد گرفت و در نتیجه این حملات، هر روز صدها سایت تخریب خواهد شد.»

 وطن امروز 
 ادعای وزیر خارجه فرانسه درباره بازداشت شهروندانش در ایران
کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه ، مدعی شد احتمالا «۲ شهروند فرانسوی دیگر» در ایران در بازداشت به سر می‌برند که با استناد به گفته او، شمار شهروندان زندانی این کشور در ایران به ۷ نفر می‌رسد. کولونا در این باره گفت: ما نگران ۲ شهروند دیگرمان هستیم. در تلاشیم اطلاعات ضدونقیض در این باره را بررسی کنیم.
جمعه گذشته، روزنامه لو فیگارو در گزارشی ادعا کرده بود این ۲ شهروند فرانسوی پیش از آغاز ناآرامی‌های اخیر در ایران بازداشت شده‌اند. وزارت خارجه فرانسه پاسخی به درخواست رویترز برای ارائه توضیحات بیشتر در این باره نداد. کولونا در اظهاراتی علیه ایران گفت: اگر هدف (ایران) این است که از ما باج‌خواهی کند، این رویه اشتباهی برای کنار آمدن با فرانسه است.
 غربی‌ها دنبال تزلزل در اراده ایران و مقامات ایرانی هستند
رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: غربی‌ها به دنبال تزلزل در اراده ایران و مقامات ایرانی هستند و حتی اگر ما از آرمان‌های خود دست بکشیم و مطابق نظر آنها رفتار کنیم منفعت اندکی به ما داده اما منابع ما را غارت می‌کنند.
فریدون عباسی درباره روند مذاکرات هسته‌ای و ادعاهای طرف‌های غربی، بیان کرد: از نظر بنده رفتار ما در گذشته با طرف‌های غربی به نحوی بوده است که طمع را در طرف‌های مقابل تشدید کرده است. با واگذاری خیلی از دستاوردهای کشور و پذیرفتن تکالیف اضافه بر ان‌پی‌تی و قوانینی که در بحث هسته‌ای در حوزه بین‌الملل وجود داشته است طمع دشمن تشدید شده است. وی ادامه داد: ما چاره‌ای جز مقاومت نداریم اما برای این مقاومت لازم است سرمایه اجتماعی را توجیه کنیم. تست‌های موشکی ما در چند روز اخیر این پیام را به غربی‌ها داد که ما محکم در حوزه دفاعی ایستاده‌ایم اما بدون رسیدگی به معیشت مردم و از بین بردن تبعیض و برقراری عدالت نمی‌توانیم نظریه مقاومت را اجرا کنیم. مردم زمانی که به قوه‌ قضائیه مراجعه می‌کنند باید پاسخ دریافت کنند، حتی فردی که خلافکار است باید راضی از قوه ‌قضائیه خارج شود. نمی‌توان معیشت را دنبال کرد اما هنر یا عدالت را رها کرد. همه این مسائل باید با یکدیگر دنبال شود.

 خراسان 
 اتمام گزینه های روی میز اروپا!
رئیس جمهور فرانسه در ادامه مداخله آشکار مقامات غربی و اروپایی در امور داخلی ایران و با هدف تاثیر بر روند ناآرامی‌های اخیر در کشور با مسیح علی‌نژاد، چهره معاند مستقر در نیویورک و چند زن ایرانی به اصطلاح فعال حقوق بشر در کاخ الیزه دیدار کرد. به اذعان برخی چهره‌های فرانسوی، گروه‌های معاند و تجزیه طلبی مانند عدالت برای کردستان در برگزاری این نشست دست داشته‌اند.همزمان کانال تفسیرگر نوشت:سال ها جمهوری اسلامی مدعی بود اروپا رو به زوال است اما بسیاری جدی نگرفتند، حال بعد از آزمایش موشک بالستیک قاره پیما (البته تحت عنوان ماهواره بر) توسط سپاه و کوتاه نیامدن جمهوری اسلامی از مواضعش در خصوص پرونده اتمی و اصرار تهران بر ماندن در نقطه گریز (برای ایجاد موازنه با اروپا و آمریکا) و به تازگی دستیابی آن به موشک هایپرسونیک، ماکرون در واکنش، با مسیح علی نژاد دیدار کرد . این اتفاق بی تردید اوج درماندگی اروپا از اعمال فشار به تهران ، اتمام گزینه های روی میز آن ها و ته کشیدن انرژی شان برای تغییر رفتار کشورمان را نشان می دهد .مطمئنا فرانسه به عنوان یک قدرت نظامی ، اتمی و دارای حق وتو ، دیگر گزینه ای روی میز خود نمی بیند که در حرکتی کاملا عجیب و نابخردانه در سطح عالی ترین مقام با یک خبرنگار شکست خورده دیدار می کند.

 رسالت 
 نمی‌گذاریم اسرائیل مرتکب حماقت شود
معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان تأکید کرد: این حزب توانایی کافی در اختیار دارد تا مانع از ارتکاب هرگونه حماقتی از سوی رژیم صهیونیستی درباره توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان شود. نعیم قاسم گفت: حزب‌الله آماده مقابله با دشمن اسرائیلی است. ضمانت توافق ترسیم مرزهای دریایی با اسرائیل قدرت ما و تعهد ما در لبنان برای مقابله با چالش‌ها است. اگر اسرائیل لطمه‌ای به این توافق وارد کند ما قدرت کافی را در اختیار داریم تا اسرائیل را به راه درست بازگردانیم یا مانع ارتکاب هرگونه حماقتی از سوی اسرائیل شویم.
وی گفت: آمریکا رهبر اشغالگری در جهان است. آمریکا در هرجایی از نقطه زمین ظلم می‌کند تا به ضرر بشریت به بقای خود ادامه بدهد. این اشغالگری برای آمریکا یک عمل عادی به‌حساب می‌آید اما با آزادی ملت‌ها مخالف است. اما ما هرچقدر فشار زیاد باشد هرگز قبول نمی‌کنیم که تحت سلطه آمریکا باشیم. گذشت روزها ثابت خواهد کرد که آمریکا عاجزتر از آن است که بتواند پروژه‌های خود را در منطقه‌ای اجرا کند که در آن مقاومت و ملت‌هایی وجود دارد که این‌گونه سلطه گری آمریکا را نمی‌پذیرند.

 مردم سالاری
 هشدار سازمان اطلاعات سپاه درباره تماس‌های مشکوک برای دعوت به اغتشاشات
سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای به مردم نسبت به تماس‌های مشکوک برای دعوت به اغتشاشات آگاهی و هشدار دارد. در اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خطاب به مردم آمده است: ملت شریف و انقلابی ایران درصورتی که در فضای مجازی و یا از طریق تماس‌های تلفنی ارتباط‌های مشکوکی با شما بر قرار شد که در آن درخواست‌هایی برای اقدامات تخریبی از جمله آتش زدن اماکن، تابلوها و نمادها یا شعار نویسی و تهیه عکس و فیلم از اماکن خاص نظامی و مذهبی و یا برگزاری تجمع و تظاهرات و حمل و امثال این موارد را داشتید، این ارتباطات از سوی گروهک خائن منافقین با شما برقرار شده، لذا در اولین فرصت ضمن مسدود نمودن آن ارتباط در فضای مجازی مراتب را به نزدیک ترین واحد سپاه محل سکونت خود یا یا با شماره تلفن ۱۱۴ ستاد خبری سازمان اطلاعات سپاه اعلام نمایید.
 واکنش پنتاگون به ساخت موشک هایپرسونیک توسط ایران
راب لودویک، سخنگوی بخش خاورمیانه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز در پاسخ به سوالی درباره ساخت موشک هایپرسونیک توسط ایران تلاش کرد توانایی موشکی کشورمان را زیر سوال ببرد و گفت که واشنگتن از گزارش‌ها در این زمینه مطلع است اما همچنان نسبت به آن شک و تردید دارد.
وی در ادامه گفت: همانند همیشه از افشای گزارش‌ها و ارزیابی‌های اطلاعاتی درباره چنین موضوعات حساسی خودداری می‌کنیم. این مقام پنتاگون افزود: ما به نظارت دقیق بر توسعه و تکثیر موشک‌های پیشرفته و فن‌آوری مرتبط در ایران ادامه می‌دهیم.

 قدس 
 توقف احتمالی مذاکرات تهران – ریاض
نشریه امواج به نقل از مقام‌های عراقی در خصوص روابط ایران و سعودی نوشت: احتمالاً ریاض در لاک ترس فرو رفته و مذاکرات با تهران را متوقف کرده است. این خبر در حالی مطرح می‌شود که در هفته‌های گذشته نیز شاهد تلاش رسانه‌های خارجی برای تبرئه عربستان از اتهام تلاش برای حمایت از تجزیه طلبان ضدایرانی و هراس مقامات ریاض از تلافی جمهوری اسلامی ایران بوده ایم.
 ایران بازیگر مهم منطقه‌ای و بین‌المللی
نخست‌وزیر ارمنستان، ایران را بازیگری مهم در منطقه و عرصه بین‌الملل توصیف و برای دریافت گاز بیشتر از ایران اعلام آمادگی کرد. پاشینیان با اشاره به تمدید قرارداد برق در برابر گاز با ایران گفت: برای اطمینان از اینکه ارمنستان می‌تواند در ازای دریافت بیشتر گاز از ایران، برق بیشتری به این کشور بدهد، زیرساخت‌های بیشتری نیاز است. وی ادامه داد: توسعه روابط با ایران برای ما بسیار حائز اهمیت است.
 پکن از مسکو فاصله نگرفته است
«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص ادعای اخیر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر «ادامه فاصله گرفتن پکن از مسکو» در نشست خبری روز گذشته خود تصریح کرد: پکن آن‌طور که بایدن ادعا می‌کند در حال فاصله گرفتن از مسکو نیست بلکه این موضوع کاملاً برعکس است زیرا چین در حال تقویت روابط خود با روسیه است. وی ادامه داد: پکن و مسکو به ایجاد روابط پایدار و مستحکم دوجانبه در افق بلندمدت ادامه خواهند داد.

 آرمان
آزادی ۱۶ ملوان زندانی در تانزانیا
رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در منطقه آزاد چابهار گفت: ۱۶ ملوان زندانی اهل سیستان و بلوچستان در تانزانیا با تلاش و پیگیری وزارت امورخارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در دارالسلام در کشور تانزانیا آزاد شده و بامداد دیروز به میهن اسلامی بازگشتند. حسن کرابی اظهارداشت: این افراد حدود ۱۰ سال پیش همراه با لنج خود به اتهامات مختلف در اقیانوس هند توسط پلیس تانزانیا بازداشت شده و تاکنون در شهر دارالسلام در حبس به سر می‌بردند.

 اعتماد 
 درخواست ضدایرانی آلمان و ایسلند از شورای حقوق بشر سازمان ملل
آلمان و ایسلند روز جمعه در نامه‌ای رسمی به شورای حقوق بشر سازمان ملل از این نهاد خواستند تا یک جلسه ویژه برای آنچه وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران، به ‌ویژه درخصوص زنان و کودکان عنوان کرده‌اند، تشکیل دهد. احتمال دارد که شورای حقوق بشر سازمان ملل این جلسه را روز ۲۴ نوامبر (۲۸ آبان‌ ماه) برگزار کند. برای برگزاری چنین نشستی‌ می‌بایست دست‌کم یک‌سوم از ۴۷ کشور عضو شورای حقوق بشر از این درخواست حمایت کنند.

 اطلاعات 
 مأموریت وزارت شهرسازی برای تأمین زمین ساخت خانه در۹۰۰ شهر
مخبر معاون اول رئیس جمهور عصر دیروز در جلسه ای که درباره مسکن برگزار شد، با اشاره به برنامه ریزی و اقدامات دولت باهدف تسریع در اجرای نهضت ملی مسکن، وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد سازوکار دقیق و زمانبندی شده واگذاری زمین به مردم را تا دو هفته آینده تدوین و در جلسه آتی ارائه کنند.
وی همچنین با اشاره به گزارش های ارائه شده در باره مسائل و مشکلات پیش روی صدور پروانه ساخت مسکن، بر لزوم تدوین دستورالعملی دقیق برای حل این مساله تاکید کرد و گفت: مساله صدور پروانه ساخت باید به فوریت حل و فصل شود به نحوی که هیچ بهانه ای برای امتناع از صدور پروانه ساخت وجود نداشته باشد.
در این جلسه که وزرای راه و شهرسازی، نفت، علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز حضور داشتند، بر ضرورت احداث ۲۰۰ هزار واحد خوابگاه دانشجویی متاهلی براساس تفاهمنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت راه و شهرسازی تاکید و مقرر شد عملیات اجرایی آن آغاز و بازپرداخت اقساط تسهیلات مربوطه در بودجه سال ۱۴۰۲ پیش بینی شود.

 شهروند
 اعلام بسته جدید بانک مرکزی برای بازار ارز طی روزهای آتی
رئیس کل بانک مرکزی از بسته جدید ارزی این بانک برای بازار ارز طی روزهای آینده خبر داد. صالح‌آبادی اظهار کرد: «همان‌طور که برای کنترل بازار سکه اقداماتی انجام شد، برای کنترل بازار ارز نیز طی روزهای آینده بسته و ابزار جدیدی اعلام می‌شود.» او درباره ارزهای بلوکه شده نیز گفت: «آزادسازی ارزهای بلوکه شده در کره در حال انجام است؛ به محض وصول منابع جزییات اعلام می‌شود.»
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: «چک دیجیتال در ۳ بانک تجارت، پارسیان و صادرات راه‌اندازی شد. شرایط دریافت چک دیجیتال هیچ تفاوتی با چک‌های کاغذی ندارد. به زودی شرایطی فراهم می‌شود تا تمامی بانک‌ها بتوانند این خدمت نوین و ارزشمند را به جامعه ارائه دهند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

لزوم آموزش سواد رسانه برای مقابله با هجمه‌های دشمن
رسا/ آیت الله کعبی با اشاره به قلمرو جهاد در اسلام اظهار کرد: جهاد فرهنگی، جهاد اجتماعی، جهاد اقتصادی، جهاد سیاسی، جهاد بهداشتی، جهاد امنیتی، جهاد صنعتی و هر عرصه ای که انسان می تواند زحمت بکشد و توطئه های دشمن را خنثی می کند و باعث حفظ اسلام می شود جهاد فی سبیل الله است.وی یکی از میدان های جهاد در دوران معاصر را جهاد رسانه ای دانست و گفت: دشمن برای تضعیف اعتقادات، اخلاق و باورها و تضعیف دین از رسانه و فضای مجازی استفاده می کند و اگر کسانی بتوانند مقابل دشمن قدرت رسانه‌ای تولید کنند و در سایه این قدرت دشمن را تضعیف کنند مصداق جهاد فی سبیل الله می‌شود.عضو جامعه مدرسین گفت: اگر در دوران دفاع مقدس آموزش نظامی واجب کفایی بود امروز خط اول جنگ در رسانه است و برای مقابله با دشمن سواد رسانه ای و بسیج رسانه ای و مقابله با دشمن در رسانه واجب کفایی است.

واکنش کنعانی به مواضع مداخله جویانه سران فرانسه و آلمان
تسنیم/ سخنگوی وزارت امور خارجه موضع اخیر صدراعظم آلمان در قبال جمهوری اسلامی ایران را مداخله جویانه، تحریک آمیز و غیردیپلماتیک دانست. ناصر کنعانی اظهار داشت: متاسفانه برخی مدعیان حقوق بشر با فراموشی کارنامه تاریک خود در قبال مردم شریف و مقاوم ایران در جریان حمایت کور و غیرانسانی از رژیم صدام، همراهی با تحریم‌های ظالمانه متعاقب خروج آمریکا از برجام و نیز سکوت در برابر اقدامات تروریستی داعش که آخرین آن حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ بود، حقوق بشر را دستمایه بازیهای سیاسی کرده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین دیدار ماکرون رئیس جمهور فرانسه با یکی از چهره‌های معاند ضد ایرانی و همراهان وی را در حاشیه مجمع صلح پاریس محکوم کرد وافزود: جای شگفتی است که رئیس جمهور یک کشور مدعی آزادی با تنزل دادن سطح خود، با فرد منفور و بازیچه‌ای دیدار می‌کند که طی ماههای اخیر تلاش کرده بوضوح به نفرت پراکنی و اقدامات خشونت بار و تروریستی در جمهوری اسلامی ایران و نیز علیه اماکن دیپلماتیک و دیپلماتهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دامن بزند.

خبرنگار بی‌بی‌سی اکانت اینستاگرامی خود را حذف کرد
تسنیم/ لو رفتن یک فایل صوتی از رعنا رحیم‌پور مجری تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی که در آن آشکارا به پشت‌صحنه آشوبها و سوگیری تجزیه‌طلبان رسانه‌های تروریستی از جمله ایران اینترنشنال پرداخته شده بود، با واکنش‌های تند تلویزیون سعودی اینترنشنال مواجه شد، واکنش‌هایی که در نهایت این خبرنگار را مجبور کرد با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام بنویسد که ایران را برای همیشه در خودش کشته است!او همچنین خطاب به مخاطبان صفحه‌اش نوشت: شما نه به‌دنبال حقیقت که دنباله‌روی سپاه و رسانه‌های لندنی از جنس سپاهید!این مجری شبکه دولتی انگلیس ساعاتی پس از انتشار این استوری، اکانت اینستاگرامی خود را حذف کرد.

جانشین فرمانده‌کل سپاه: موشک‌هایی ساخته‌ایم که سیستمی قادر به مقابله با آن‌ها نیست
تسنیم/ سردار فدوی در یادواره ۵۵۰ شهید شهرستان صومعه‌سرا که با حضور استاندار و اقشار مختلف مردم برگزار شد، با ابراز اینکه “ما در جنگ تحمیلی با همه دشمنی‌ها سربلند بیرون آمده‌ایم”، اظهار داشت: در حوزه قدرت نظامی در اوج قرار داریم و موشک‌هایی که سیستمی قادر به مقابله با آن‌ها نیست ساخته‌ایم و این تنها گوشه‌ای از قدرت و توانمندی ماست و زمانی از قدرت‌های خود سخن می‌گوییم که دشمن اثرات به‌کارگیری آن را لمس کند. وی همچنین با اشاره به اینکه دشمنان از کوچکترین ضعف‌ها برای ضربه زدن به انقلاب استفاده می‌کنند، یادآور شد: دشمن با استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا کوشید بر اذهان و تفکرات جوانان و نوجوانان ما اثر گذارد و با خیال خام خود در اول مهر ماه اهداف شوم خود را پیگیری کرد، اما این تحفه غرب و طراحی از پیش تعیین‌شده دشمنان به‌برکت خون شهدا با پیروزی پشت‌سر گذاشته می‌شود و ناکام می‌ماند.

ناآرامی‌ها در کابینه نخست وزیر تازه کار انگلیس
تسنیم/ دولت انگلیس بعد از روی کار آمدن “ریشی سوناک” به‌عنوان نخست وزیر جدید باز هم روی آرامش را نمی‌بیند.به‌نوشته روزنامه “تاگس شاو” آلمان، پس از استعفای یک وزیر در روز چهارشنبه، بار دیگر اتهامات قلدری علیه یکی دیگر از اعضای کابینه سوناک مطرح شد، گفته می‌شود “دومینیک راب”، وزیر دادگستری و معاون نخست وزیر این کشور هم با کارمندان رفتار تهاجمی داشته است،به این ترتیب مدت کوتاهی پس از استعفای گاوین ویلیامسون، وزیر دولت انگلیس به‌دلیل اتهامات قلدری، اتهامات مشابهی علیه دومینیک راب، وزیر دادگستری این کشور هم شکل گرفته است. چندین رسانه انگلیسی گزارش دادند که راب ـ که معاون نخست وزیر نیز هست ـ رفتار تهاجمی با کارمندان داشته است.روزنامه گاردین نوشت: وی پیش از این در اولین دوره مسئولیت خود در دوره بوریس جانسون، نخست وزیر سابق، “فرهنگ ترس” را در وزارت دادگستری گسترش داده بود. به‌نوشته این روزنامه انگلیسی هنگامی که این مرد ۴۸ساله در ماه اکتبر به کار قبلی خود بازگشت، به چندین مقام پیشنهاد شد که به آژانس دیگری نقل مکان کنند.

گزارش اطلاعاتی واشنگتن از دخالت ابوظبی در امور سیاسی آمریکا
فارس/ روزنامه «واشنگتن‌پست» در مقاله‌ای به نقل از یک گزارش اطلاعاتی، از دخالت امارات عربی متحده در امور سیاسی آمریکا خبر داد.در این گزارش آمده است که فعالیت‌های امارات شامل اقدامات قانونی و غیرقانونی برای هدایت سیاست خارجی آمریکا در مسیر مطلوب ابوظبی و تلاش برای سوءاستفاده از خلأها و نقاط آسیب‌پذیر در دولت آمریکا می‌شود.واشنگتن‌پست به نقل از سه منبع مطلع که این گزارش اطلاعاتی را مطالعه کرده‌اند، نوشت: «این سند توسط شورای اطلاعات ملی آمریکا گردآوری شده و طی هفته‌های اخیر به اطلاع سیاستگذاران ارشد این کشور رسیده تا تصمیم مناسبی در رابطه با امارات عربی متحده بگیرند».اطلاعات وزارت دادگستری آمریکا نشان می‌دهد که امارات عربی متحده از سال ۲۰۱۶، بیش از ۱۵۴ میلیون دلار روی گروه‌های لابی‌گری در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده و صدها میلیون دلار دیگر به‌عنوان خیریه به دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های آمریکایی کمک کرده است.

مجلس در کنار دولت پیگیر گره‌گشایی از مشکلات مردم است
ایسنا/ دکتر قالیباف در نطق پیش از دستور خود بیان کرد: دستیابی فرزندان ایران به توان بومی ساخت موشک های بالستیک فراصوت، دشمنان این آب و خاک را ناامید و دوستداران آن را خوشحال کرد.رئیس مجلس در ادامه عنوان کرد: تاکید مجلس همکاری و همدلی با دولت است که بار اصلی حل مسائل را بر دوش دارد و مجلس با وجود اختلاف سلایق و نظرات کارشناسی توان خود را به کار بسته است تا دولت و ریاست جمهور را در ایفای وظایف خود یاری دهد.قالیباف افزود: مجلس دوست دلسوز دولت است و اعتماد و حمایت از مدیران اجرایی و رفع درخواست ها و نیازهای قانونی دولت را وظیفه خود می داند، وی گفت: مجلس و دولت در کنار هم پیگیر حل مسائل کلان و به کارگیری تمامی ظرفیت ها برای گره گشایی از مشکلات مردم هستند تا ان شاءالله زمینه ساز بهبود در زندگی مردم خواهد شد.

اذعان ریاض به اختلاف با واشنگتن بر سر بازار نفت
باشگاه خبرنگاران/ وزیر مشاور در امور خارجه عربستان گفت که ریاض با آمریکا در مورد بازار نفت اختلافاتی دارد.عادل الجبیر، افزود: روابط میان آمریکا و عربستان رابطه‌ای دیرینه و قدیمی است و بار‌ها این رابطه دچار چالش شده است ولی هر دو کشور همواره به سمت تقویت روابط دو طرفه حرکت کرده اند.الجبیر تاکید کرد: اختلاف میان کشور‌ها و دوستان گاهی مواقع طبیعی است، اما ما به فعالیت‌های خود در راستای منافع کشورمان ادامه خواهیم داد.وزیر مشاور در امور خارجه عربستان گفت: ما اختلافاتی در مورد بازار نفت با آمریکا داریم؛ ریاض مواضعی برای خودش دارد و معتقد است در شرایط فعلی این مواضع صحیح است، ولی برخی آمریکایی‌ها عقیده دیگری دارند. ما از این مرحله نیز عبور خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *