خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۱۸

**سخنگوی قوه قضائیه خبرداد: صدور 1024 کیفرخواست برای اغتشاشگران** وزیر اطلاعات: انگلیس هزینه اقداماتش برای ناامن‌سازی ایران را خواهد داد** از سوی مراکز حوزوی برگزار می شود مراسم گرامیداشت شهدای مظلوم مدافع امنیت در قم** ۵۸۰۰ استاد دانشگاه از سران قوا مطالبه کردند اجازه ندهید نظم و امنیت کشور را به‌هم بریزند** در مصاحبه با شبکه ضدایرانی بی‌بی‌سی فارسی مطرح شد اعتراف جان بولتون به تسلیح آشوبگران در کشورهای همسایه
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 انگلیس هزینه اقداماتش برای ناامن‌سازی ایران را خواهد داد
وزیر اطلاعات با اشاره به این‌که انگلیس هزینه اقداماتش برای ناامن‌سازی ایران را خواهد داد، افزود: شبکه اینترنشنال از سوی ایران به عنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل و مرتبطان با آن تحت تعقیب، خواهند بود. حجت‌الاسلام خطیب، وزیر اطلاعات در گفت‌وگو با رسانه KHAMENEI.IR گفت: بی‌شک بزرگ‌ترین «عملیات تأثیر» روی کشوری در جهان برای بی‌ثبات‌سازی و اغتشاش، از طریق عملیات ترکیبی، همانی بود که در حول اغتشاشات و در دوره پسا اغتشاشات از سوی آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی و سعودی صورت گرفت. خطیب تاکید کرد: در حوادث اخیر، دست رژیم صهیونیستی در اجرا آشکارتر بود؛ در تبلیغات دست انگلیس و در هزینه‌کردن دست رژیم سعودی واضح‌تر بود؛ کل حمایت مالی نمایش منحط برلین در حوزه تبلیغات، فضاسازی، اجاره تجهیزات برای تصویربرداری، ارائه تسهیلات برای حضور خبرنگاران، غذاهای توزیع‌شده و… با هزینه سعودی صورت گرفت.وزیر اطلاعات ادامه داد: ما هرگز مثل انگلیس، پشتیبان اقدامات تروریستی و ناامن‌سازی سایر کشورها نخواهیم بود ولی تعهدی برای ممانعت از بروز ناامنی در این کشورها هم نخواهیم داشت، لذا کشور انگلیس هزینه اقدامات خود را برای ناامن‌ ساختن کشور بزرگ ایران خواهد پرداخت.
 ابراز آمادگی مسکو برای میانجیگری در روابط ایران – عربستان
میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه ضمن اعلام این‌که تماس‌هایی با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و عربستان داشته، گفت مسکو آمادگی دارد تا در روابط میان ریاض و تهران برای حل تناقضات میانجیگری کند. معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد: مسکو در تماس با عربستان و ایران است و از آنها می‌خواهد که تمامی اختلافات خود را از طریق گفت‌وگو حل کنند.
خبرگزاری اسپوتنیک در این خصوص گزارش کرد، بوگدانف که نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه هم هست، تاکید کرده است: «ما با دوستان خود در ایران و عربستان در تماس هستیم. ما معتقدیم که تمام تناقضات و سوء‌تفاهم‌های موجود در میز مذاکره از طریق یک گفت‌وگوی سازنده حل شود.»

 همشهری
 منافقین به‌دنبال یارگیری از جامعه هستند
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دشمن با به‌کارگیری همه توان و ظرفیت خود به‌ویژه رسانه آمده بود تا ورای براندازی، ایران را تجزیه کند، گفت: هر حرکت و اقدامی که منجر به آشوب و بلوا در کشور و کشته‌شدن مردم شود، اعتراض نیست. دهقان با بیان اینکه اعتراض در کشور ما امری طبیعی و پذیرفته شده است و در عین حال برخی نارسایی‌‌های موجود در کشور نیز قابل انکار نیست، افزود: آنچه در این چند روز اتفاق افتاد، فراتر از اعتراض بوده است و به اذعان یکی از مسئولان رژیم پهلوی، دشمن با به‌کارگیری همه توان و ظرفیت خود به‌ویژه رسانه آمده بود تا ورای براندازی، ایران را تجزیه کند که طبعا مجموعه حقوقی کشور نمی‌تواند نسبت به آن بی‌توجه باشد و باید علاوه بر اقدامات مورد نیاز حقوقی، وظیفه خود را برای تبیین مسئله و روشن‌شدن آن به انجام برساند.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها بیش از ۴۰ سال است که گروهک تروریستی منافقین را به دندان گرفته تا در چنین مواقعی آنها را علیه ملت ایران به کار گیرند، افزود: امروز بیش از ۳هزار نفر از اعضای این گروهک تروریستی در حوزه سایبری فعالند و با تولید محتوا علیه نظام و کشور سعی دارند از درون جامعه یارگیری کنند که متأسفانه عده‌ای اندک نیز در داخل کشور نادانسته از آنها حمایت می‌کنند.

 کیهان
 اعتراف جان بولتون به تسلیح آشوبگران در کشورهای همسایه
مشاور امنیت ملی سابق دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که همواره موضعی جنگ‌طلبانه در قبال جمهوری اسلامی داشته است، در مصاحبه جدید خود با بی‌بی‌سی فارسی گفته است که اپوزیسیون‌های ایران که در خیابان‌ها اعتراض می‌کنند، در حال مسلح شدن هستند.
بولتون در این مصاحبه ضمن ابراز امیدواری برای تغییر نظام در ایران اغتشاشات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ را با اغتشاشات پراکنده فعلی در ایران مقایسه کرد و گفت: «اگر به انتخابات ۱۳۸۸ نگاه کنید، می‌بینید که سرکوب‌هایی در آنجا صورت گرفت که هم‌اکنون سرکوب‌ها تا حد زیادی گسترده‌تر شده و شدت گرفته است اما تفاوت این است که اپوزیسیون ایران با سلاح‌هایی که از پایگاه‌های بسیج به دست می‌آورند و سلاح‌هایی که از کردستان عراق وارد ایران می‌شود، در حال مسلح شدن هستند.»
وی سپس ادامه داد: «چشم‌انداز تلاش سیستماتیک اپوزیسیون نه‌ فقط اعتراض بلکه به‌کارگیری زور و قوه قهریه علیه حکومت ایران با این پیام است که ما دیگر غیرمسلح نیستیم و می‌توانیم با سپاه پاسداران مقابله کنیم و تمامی اینها نشان می‌دهد که جایگاه جمهوری اسلامی بیش ‌از پیش در معرض مخاطره قرار دارد.»
بولتون گفت: «من تصاویری از نیروهای کرد در حال آموزش دیدن در خارج از ایران و در حال آموزش دیدن در عراق دیده‌ام. متأسفم که ایران برخلاف آمریکا متمم قانون اساسی برای صدور مجوز حق مالکیت اسلحه برای مردم خود را ندارد وگرنه همین الان مردم ایران اسلحه به دست داشتند و این می‌توانست تفاوت بزرگی را ایجاد کند و ایران نیازمند یک اپوزیسیون بزرگ است.»
 مدعیان ابرقدرتی جرأت فکر کردن برای تجاوز به ایران را ندارند
فرمانده کل ارتش گفت: پس از چهل سال هنوز هیچ‌کس و هیچ کشوری حتی آنها که داعیه ابرقدرتی دارند، جرأت تجاوز به کشور ایران را ندارند و به آن فکر هم نمی‌کنند.
امیر سرلشکر موسوی در اجلاسیه ۵۶۵ شهید ارتش در قم با بیان اینکه دشمنان ما در اغتشاشات اخیر میان خودشان تقسیم کار هم انجام داده‌اند و هرکدام بخشی از کار را بر عهده گرفته‌اند، بیان کرد: در اغتشاشات اخیر، یکی برنامه‌ریزی و طراحی می‌کند، دیگری کمک اطلاعاتی انجام می‌دهد، یکی پول می‌دهد و دیگری هم اجرای کارهای عملیاتی را برعهده‌ دارد. گروهک‌های تجزیه‌طلب و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان و پیام‌رسان‌ها و امثال آن نیز دخالت مستقیم و فرماندهی میدانی را برعهده‌ دارند، باید نسبت به آنها هوشیار باشیم.
فرمانده کل ارتش با بیان اینکه دفاع در مقابل جنگ ترکیبی با دفاع در مقابل جنگ نظامی متفاوت است، تأکید کرد: باید برای این گلوله‌های جنگ ترکیبی سنگر بسازیم و در مقابل آن از کشور، ملت و آرمان‌های خود دفاع کنیم.
سرلشکر موسوی با اشاره به کارکردهای جهاد تبیین در مقابله با جنگ ترکیبی دشمنان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارها در جنگ ترکیبی و مقابله و امپراتوری رسانه‌ای شیطان بزرگ و دشمنان همکار او این است که بتوانیم از طریق جهاد تبیین با دروغ‌پردازی و تحریفات آنها مقابله کنیم.

 ایران
 ابلاغ قانون «اصلاح قانون بودجه و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان»
آیت‌الله رئیسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون «اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری» را که در جلسه علنی روز یکشنبه هشتم آبان‌ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ یازدهم آبان‌ماه ۱۴۰۱ به تأیید شورای نگهبان رسیده است، برای اجرا به قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.
 صدور ۱۰۲۴ کیفرخواست برای اغتشاشگران
ستایشی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعداد کیفرخواست صادر شده در ارتباط با اغتشاشات اخیر گفت: تا کنون هزار و ۲۴ کیفرخواست در تهران صادر شده است. نسبت به اغتشاشگران رسالت بر این است که تفکیکی که در اجرای رهنمودهای رهبری بود، با دقت انجام شود و رسیدگی‌ها متضمن مؤلفه‌های دقت و سرعت باشد. وی تأکید کرد: همه تلاش دستگاه قضایی این است که در این فرایند رسیدگی، حقی از کسی ضایع نشود.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده خبرنگاران روزنامه شرق و هم میهن [نیلوفر حامدی و الهه محمدی] گفت: اتهام این افراد اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام است که با صدور قرار بازداشت در زندان هستند. وی ادامه داد: پرونده‌های این افراد در شرف تصمیم نهایی است اما در این فاصله و در روند تحقیقات اگر عناوین اتهامی دیگری مطرح شود مورد اعمال نظر و رسیدگی قرار خواهد گرفت.
ستایشی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دستگاه قضایی برنامه‌ای برای برخورد با سیاسیونی که اقدام به توهین علیه نظام کرده‌اند – ازجمله پروانه سلحشوری و محمود صادقی نمایندگان سابق تهران در مجلس شورای اسلامی- دارد، گفت: بهتر است از ذکر اسامی بپرهیزیم اما در قبال این قضیه باید بگوییم که قوه قضائیه در اجرای مأموریت‌هایی که دارد با هیچ‌کس تعارفی ندارد و سعی می‌کند که رسیدگی‌ها و دادرسی‌ها عادلانه باشد.

 جمهوری‌اسلامی
 ادعاهای نخست وزیر انگلیس علیه ایران
نخست‌وزیر بریتانیا طی مواضعی بی‌اساس، رویکردهای منطقه‌ای ایران را عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه دانست. “ریشی سوناک” بدون اشاره به زیاده‌خواهی‌های غرب در جریان مذاکرات احیای برجام، مدعی شد که توافق هسته‌ای از قبل مورد قبول ایران نبوده و این کشور از پذیرفتن طرح توافق روی میز خودداری کرد و فرصت دست‌یابی به توافق را هدر داد.
سوناک با اشاره به ناآرامی‌ها در ایران اعلام کرد که این شرایط، از سرگیری مذاکرات احیای برجام را بسیار پیچیده کرده است. نخست‌وزیر انگلیس در ادامه مواضع ضدایرانی خود گفت که لندن درحال حاضر در ارتباط با تهران نیاز به رایزنی با شرکای خود دارد. وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت که انگلیس، “انجام اقدام‌های بیشتر علیه ایران را بررسی خواهد کرد”.

 وطن امروز
 طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل به کمیسیون امنیت ملی بازگشت
عبدالرضا مصری در نشست علنی نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش شور دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل گفت: از آنجا که در متن طرح مشخص نشده مسؤولیت کارگروه پدافند غیرعامل بر عهده رئیس ستاد کل نیروهای مسلح است، لازم است برای تصمیم‌گیری و اصلاح این طرح به کمیسیون مربوط ارجاع شود. با تصمیم رئیس جلسه، طرح مذکور از دستور کار خارج و برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شد.
 دشمن به دنبال تسلط بر اذهان است
وزیر کشور با بیان اینکه دشمن به دنبال تسلط بر ذهن است و می‌خواهد از این طریق اهداف شومش را پیش ببرد، تصریح کرد: باید با زیرساخت‌های عمیق فرهنگی، با فرهنگ منحط غربی مقابله کنیم. وی به موضوع فضای مجازی و نقش آن در آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: یک ابزار جنگ ترکیبی دشمن، استفاده از فضای مجازی است و از این طریق جنگ ‌شناختی ایجاد می‌کند.
وزیر کشور با یادآوری این نکته که «دشمن به دنبال ترویج فرهنگ خود در بین جوانان کشور است»، درباره راه‌حل‌های مقابله با سیاست‌های فرهنگی دشمن گفت: گفت‌وگو و عمل به جهاد تبیین نیاز امروز جامعه است و باعث همدلی و افزایش سرمایه اجتماعی در کشور می‌شود.
وی با اشاره به برنامه‌های دشمن در ایجاد افتراق و ترویج فضای فردگرایانه و کاهش ارتباطات اجتماعی، نقش حلقه‌های واسط و میانی در جامعه را یادآور شد و تاکید کرد: با وحدت و همدلی، بحران‌ها فروکش می‌‌کند و مدیریت می‌شود.

 جوان
 اجازه ندهید نظم و امنیت کشور را به‌هم بریزند
۵ هزار و ۸۰۰ نفر از استادان دانشگاه‌های سراسر کشور به نیابت از نخبگان و همه دلسوزان جامعه اسلامی در راستای رسالت تاریخی و اجتماعی خویش در نامه‌ای سرگشاده از روسای قوای سه گانه خواستند از حریم فرهنگی حاکم بر فضای سالم علمی و پژوهشی دانشگاه صیانت نمایند.
‌استادان دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه خود تصریح کرده اند: تأمین امنیت و آرامش، شرط لازم برای پویایی و رشد بوده و از این رو خواستار برخورد جدی و قانونی با برهم‌زنندگان نظم و امنیت جامعه و دانشگاه هستیم.
در ادامه این نامه آمده است: درخواست داریم با صدور دستورات لازم به مسئولان آموزش عالی کشور از حریم فرهنگی حاکم بر یک فضای سالم علمی و پژوهشی صیانت کرده و با استادانی که بیانیه صادر و تشکل‌های صنفی دانشگاهی را تشویق به اعتصاب و اعتراض می‌نمایند و با کسانی که حرمت دانشگاه را حفظ نکرده و به دنبال به حاشیه کشاندن دانشگاه و به تعطیل کشاندن کلاس‌های درس می‌باشند طبق ضوابط و موازین قانونی حاکم بر دانشگاه قاطعانه عمل شود.

 خراسان
 تجمع اعتراضی در دانشگاه صنعتی شریف
تجمع اعتراضی به دعوت “انجمن اسلامی و شورای صنفی” دانشگاه صنعتی شریف در سالن استاد جباری این دانشگاه برگزار شد.دانشجویان در این تجمع با سردادن شعارهایی از قبیل “دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد” ، “دانشجوی زندانی آزاد باید گردد” خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی شدند.این دانشجویان پس از قرائت بیانیه‌ای خواستار آزادی تمام دانشجویان دانشگاه شریف، رفع ممنوع الورودی و فراهم ساختن محیطی امن برای اعتراض دانشجویان شدند.پس از این چند تن از استادان دانشگاه شریف نظیر آقایان آزادگان، اردلان، عادل فردوسی‌پور، اجتهادی و شریفی‌زارچی با حضور در جمع دانشجویان نکاتی را مطرح کردند.

 مردم سالاری
 مگر می‌شود اصل نظام به رفراندوم گذاشته شود؟
معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دانشگاه محیط علمی است و گفت و گو و تضارب آرا قابل قبول است، یادآور شد که فحش های رکیک زیبنده دانشگاه نیست. در ابتدای نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور تعدادی از دانشجویان با سر دادن شعار «آزادی» و« زن، زندگی ، آزادی »و « دانشجوی زندانی باید آزاد گردد» مانع آغاز سخنرانی معاون رئیس جمهور شدند که شعار آنها با اعتراض برخی دیگر دانشجویان همراه شد. مجری هم همه را به آرامش و گفت و گو دعوت کرد و حسینی در واکنش به این شعارها گفت: شعارهای شما را شنیدم و امروز آمده ام صحبت های شما را بشنوم. با شعار آزادی، با آزادی بیان مخالفت نکنید.
دانشگاه محیط علمی است و گفت و گو و تضارب آرا قابل قبول است و اگر منطق و استدلالی باشد، نیاز به شعار و غوغا نیست. همینکه شما در مقابل یک مسئول براحتی شعار می‌دهید، مشخص است در کشور آزادی وجود دارد.
معاون رئیس جمهور تاکید کرد: قبول داریم که کاستی وجود دارد و در تلاش برای رفع آنها هستیم. رئیس جمهور هم تاکید دارد، حرف‌ها شنیده شود. در مجلس هم حرف های زیادی زده می‌شود. در قانون اساسی رفراندوم پیش‌بینی شده، اما مگر می‌شود اصل نظام به رفراندم گذاشته شود؟ رفراندوم برای مواردی است نه اصل نظام.
 انتقاد مقتدی صدر از هجمه‌ها علیه روحانیون در ایران
مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در صفحه توییتر خود با اشاره به هجمه‌های خارجی علیه اسلام و مقدسات اسلامی نسبت به این امر ابراز نگرانی کرد. وی گفت که خطرناک تر از این مساله هجمه علیه دین و اسلام در داخل کشورهای اسلامی است.
وی تاکید کرد که دلیل این مساله در کشورهای اسلامی، هجمه خارجی و همراهی و اتحاد با دشمن صهیونیستی است. رهبر جریان صدر در ادامه به هجمه‌ها علیه اسلامگرایان و ‌روحانیون در داخل ایران و مساله خلع حجاب پرداخت و گفت که این هجمه ممکن است در سایر کشورها گسترش یابد و از برداشتن عمامه به برداشتن حجاب از سر زنان محجبه و با عفاف برسد.

 آرمان ملی
 بسیجیان جان اغتشاشگر را نجات دادند
«فیلم کوتاهی از آتش گرفتن یک خودرو در شهرستان قرچک در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، یک اغتشاشگر قصد داشت نیروهای بسیجی را به آتش بکشد که دست تقدیر کوکتل مولوتوف در درون ماشین منفجر شد و بسیجیان جان اغتشاشگر را نجات دادند. طبق تصاویر دوربین مداربسته بلافاصله یکی از نیروهای بسیج به سمت خودرو رفته و اغتشاشگر را بیرون می‌کشد؛ آشوبگر که شعله‌ور شده روی زمین افتاده که یکی از نیروهای بسیجی لباس خود را در آورده و تلاش می‌کند آتش را خاموش کند که یکی دیگر از نیروهای بسیج بلافاصله با کپسول آتش نشانی به داد اغتشاشگر می‌رسد و آتش را خاموش می‌کند.

 آفرینش
 وضعیت در یمن مثل بمب ساعتی است
مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن وابسته به انصارالله اعلام کرد: وضعیت در یمن مثل بمب ساعتی است؛ نه آتش‌بسی وجود دارد و نه جنگی. وی نقش آمریکا در موضوع آتش‌بس را محکوم و این نقش را بدخواهانه و خطرناک توصیف کرد و افزود: رایزنی‌ها درباره آتش‌بس داشت به مرحله خوبی می‌رسید تا اینکه نماینده آمریکا در یمن از راه رسید و این تلاش‌ها را بی‌نتیجه گذاشت. نماینده آمریکا تلاش می‌کند در رسانه‌ها خود را مانند کبوتر صلح نشان دهد اما اقداماتش در منطقه تأیید می‌کند او یک جغد شوم است.
 قبض برق ۸ میلیون مشترک رایگان شد
وزیر نیرو گفت تا پایان شهریورماه ۵۶ میلیون قبض برق صادر و از همین تعداد نیز ۸ میلیون قبض رایگان یا بستانکار ثبت شده است. محرابیان با اشاره به اینکه تا پایان شهریورماه ۵۶ میلیون قبض برق صادر شده است، گفت: از این تعداد حدود ۲۲ میلیون قبض شامل پاداش خوش‌مصرفی شده‌اند؛ از همین تعداد نیز ۸ میلیون قبض رایگان یا بستانکار ثبت شده و در مجموع یک‌هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان پاداش خوش‌مصرفی ثبت شده است.
 موافقت رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی
میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تلاش دولت برای جبران کسری بودجه برای تخصیص اعتبارات اشتغال گفت: رئیس جمهور در نامه‌ای از رهبر معظم انقلاب مجوز خواست که ۲۰ درصد سهم صندوق به تملک و اشتغال اختصاص یابد و در بانک‌ها سپرده گذاری شده و چند برابر به اشتغال تخصیص یابد که ایشان نیز با برداشت ۱۰ درصد موافقت کردند.

 اعتماد
 انتقاد سفیر ایران در سازمان ملل از شورای امنیت
سفیر ایران در سازمان ملل از برگزاری جلسات پی در پی در خصوص سلاح‌های شیمیایی سوریه با توجه به همکاری کامل این کشور در این ارتباط انتقاد کرد. ایروانی، سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد: برگزاری نشست‌های مربوط به سلاح‌های شیمیایی سوریه در شورای امنیت با فواصل کوتاه و بدون تحول در این پرونده، شائبه سیاسی بودن و تکرار اتهامات علیه سوریه را تقویت می‌کند. وی اقدام سوریه در ارایه گزارش ماهانه به مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره جزییات مربوط به نابودسازی این سلاح‌ها و تاسیسات تولید آن را شایسته تقدیر دانست.

 اطلاعات
 ظرفیت تولید نفت کشور به ۴ میلیون بشکه می‌رسد
عملیات اجرایی میدان مشترک سهراب در خوزستان به ارزش حدود یک میلیارد دلار در پایان این هفته و همچنین عملیات اجرایی لایه نفتی پارس جنوبی تا ۲ هفته دیگر آغاز می شود. خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ضمن اعلام این مطلب، گفت: وضعیت صادرات نفت نسبت به ماه‌های گذشته بهتر شده است و مذاکرات فشرده ای با مشتریان قدیم و جدید وجود دارد؛ زیرا بازار نفت، سیال و کسب‌وکار صادرات نفت دایمی و پیوسته است.
وی درادامه با اشاره به طرح های دردست اقدام شرکت ملی نفت ایران، از ورود ردیف دوم پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی هم مدار تولید خبر داد و گفت: از دی پارسال تاکنون ۲ ردیف پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده و تا پایان سال هر ۴ ردیف این پالایشگاه به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران حداکثر تولید گاز را خواهد داشت، افزود: اکنون ظرفیت تولید گاز خام یک میلیارد مترمکعب است و کاهشی درتولید نداریم اما مصرف بالاتر می‌رود. البته در حوزه مناطق نفت‌خیز جنوب و نفت مناطق مرکزی تمام کوشش این است که تولید گاز افزایش یابد.
وی تأکید کرد: طرحی که برای ازدیاد تولید نفت درمیدان مشترک نفتی آزادگان در حال انجام است، شتاب حداکثری گرفته و دراین راستا ۲۰ حلقه چاه جدید به مدار تولید آمده و تا یک ماه آینده ۱۰ حلقه چاه دیگر هم به مدار می‌آید.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه طرح توسعه یکپارچه میدان نفتی آزادگان ثبت شده و به‌زودی کار مطالعات آغاز می‌شود، گفت: به‌طورکلی ظرفیت تولید نفت ایران هم اکنون بالای ۸/۳ میلیون بشکه در روز است که تا پایان امسال به ۴ میلیون بشکه درروز می‌رسد.

اخبار خبرگزای ها و سایت های خبری
اولین نتایج انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا
مهر/ رسانه‌های آمریکا بامداد چهارشنبه از بسته شدن مراکز رأی گیری انتخابات میاندوره ای کنگره در برخی ایالت‌ها خبر دادند. طبق اولین نتایج انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا، جمهوریخواهان تا کنون توانسته‌اند ۱۰۷ کرسی را در مجلس نمایندگان به دست آورند. دموکرات‌ها نیز ۵۷ کرسی را در مجلس نمایندگان آمریکا به خود اختصاص دادند.
در مجلس سنا هم که ۳۵ کرسی تعیین تکلیف می‌شود، با احتساب کرسی‌هایی که دو حزب پیش از این در اختیار داشتند، در حال حاضر دموکرات‌ها و جمهوریخواهان هر کدام با کسب ۳۸ کرسی مساوی هستند. لازم به ذکر است که انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود، اما زمانی که با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، همزمان نباشد، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای مظلوم مدافع امنیت در قم
حوزه/ مراسم گرامیداشت شهدای مظلوم مدافع امنیت (روحانیت، نیروی انتظامی، سپاه، بسیج، شهدای مردمی و حرم شاهچراغ) با حضور خانواده‌های شهدای مدافع امنیت در حرم حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) برگزار می شود. این مراسم روز چهارشنبه، هجدهم آبان ماه ساعت ۱۸ در شبستان امام خمینی(قدس الله نفس الزکیه) حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، جامعه الزهرا(سلام الله علیها)، مرکز خدمات حوزه های علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، مجمع نمایندگان طلاب، تیپ ۸۳ امام جعفر صادق(ع)، بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه و بسیج طلاب حوزه برگزار خواهد شد.

با کوچک‌ترین خطای‌ راهبردی نابودشان می‌کنیم
تسنیم/ سخنگوی نیروهای مسلح در واکنش ‌به بلوف‌زنی مسئولان آمریکایی، انگلیسی و رژیم جعلی صهیونیستی گفت: اینها خودشان می‌دانند که اگر خطایی راهبردی از آنها سر بزند چه بلایی سر آنها توسط جمهوری اسلامی ایران می‌آید.سردار شکارچی با اشاره به توانمندی بالای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: توانمندی نیروهای مسلح سبب خنثی شدن بسیاری از توطئه‌های دشمن شده است. وی با بیان اینکه “اقتدار و صلابت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اراده تجاوز دشمن به ما را سلب کرده است” تصریح کرد: وقتی اراده تجاوز دشمن سلب می‌شود به‌معنای افزایش قدرت و اقتدار دفاعی است.

تشدید تنش در صحنه سیاسی آمریکا
تسنیم/ جو بایدن همزمان با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره اعلام کرد: نباید اجازه دهیم جمهوری‌خواهان آمریکا را به عقب برگردانند. رئیس جمهور آمریکا در توئیتی نوشت: ما فرصت داریم کشورمان را به‌شیوه بهتر برای همه بازسازی کنیم، در حالی که جمهوری‌خواهان می‌خواهند ما را به عقب برگردانند.
بایدن با انتقاد از جمهوری‌خواهان گفت که اولویت آنها در کنگره لغو قانون کاهش تورم است که منجر به افزایش هزینه‌های روزانه آمریکایی‌ها خواهد شد.وی افزود: ما هرج‌ومرج بزرگی را پس از دولت سابق به‌ارث بردیم و توانستیم اقتصاد را از پایین به بالا بازسازی کنیم.بایدن اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ نامزد جمهوری‌خواه در سلامت انتخابات تشکیک می‌کنند و به شکست اعتراف نمی‌کنند.

شنیده شدن صدای انفجار در مرز بین عراق و سوریه
فارس/ برخی منابع از شنیده شدن صدای انفجار در نزدیکی مرز میان عراق وسوریه خبر داده‌اند. گزارش‌های اولیه از شنیده شدن صدای دست‌کم ۴ انفجار در نزدیکی القائم و پرواز هواپیما و بالگرد در نقطه مرزی عراق و سوریه حکایت دارند.گفته می‌شود یک پهپاد این منطقه را هدف حمله قرار داده است و برخی از مواضع گروه‌های مقاومت هدف قرار گرفته است. منابع رسمی هنوز این گزارش‌ها راتأیید نکرده‌اند. صابرین‌نیوز گفته این حملات توسط آمریکا انجام شده است.
منابع خبری مدعی شده‌اند در این حمله کامیون‌های حامل سوخت ایران به لبنان هدف قرار گرفته‌اند. دولت بایدن در سال‌های گذشته تا کنون دو بار دستور اقدام نظامی علیه گروه‌های مقاومت در منطقه غرب آسیا را صادر کرده است. او اسفندماه سال ۱۳۹۹ بدون مشورت با کنگره دستور یک عملیات نظامی در شرق سوریه علیه گروه‌های مقاومت را صادر کرده بود که با انتقادهای قانونگذاران آمریکایی مواجه شد.

دو عضو گروهک تروریستی جیش الظلم اعدام شدند
فارس/ دادگستری سیستان و بلوچستان اعلام کرد: حکم اعدام دو نفر از اعضای گروهک تروریستی جیش الظلم به اتهام اقدامات تروریستی، ایجاد ناامنی، تیر اندازی به سمت نیروهای انتظامی و به شهادت رساندن ۴ نفر از پرسنل مرزبانی استان سیستان و بلوچستان به مرحله اجرا درآمد.
روز گذشته ۲ نفر از اعضای گروهک تروریستی جیش الظلم به نام های راشد بلوچ فرزند افضل و اسحاق آسکانی فرزند دلاور به جرم انجام اقدامات تروریستی، ایجاد ناامنی و تیراندازی به نیروهای انتظامی که به شهادت ۴ نفر از نیروهای مرزبانی و مجروح شدن تعدادی دیگر از پرسنل فراجا منجر شده بود اعدام شدند. بر اساس مستندات پرونده این دو فرد در سال ۹۵ طی چند عملیات تروریستی در منطقه مرزی جبروک و ریدیک استان سیستان و بلوچستان، ۴ نفر از نیروهای مرزبانی فراجا را به شهادت رسانده و تعدادی را مجروح کرده بودند و در سال ۹۶ در حالی که در مناطق مرزی شرق کشور در حال جاسوسی و جمع آوری اطلاعات یگان های نظامی و انتظامی بودند دستگیر می شوند.

دهن کجی آفریقای جنوبی به غرب با برگزاری رزمایش با روسیه و چین
فارس/ آفریقای جنوبی در اقدامی خلاف میل غرب اعلام کرده که دومین رزمایش دریایی سه جانبه خود را با روسیه و چین برگزار خواهد داد.وبگاه «بیزینس تایمز» روز سه شنبه نوشت: اگرچه تصمیم آفریقای جنوبی غافلگیر کننده نیست، اما این اعلام ضربه دیگری به ایالات متحده وارد می کند.
بر اساس این گزارش، جزئیات دومین تمرین دریایی مشترک برنامه ریزی شده توسط نیروهای روسیه، چین و آفریقای جنوبی در ماه دسامبر در دسترس خواهد بود. با این حال، گزارش شده که این رزمایش قرار است در ماه فوریه در استان «کوازولوناتال» در آفریقای جنوبی برگزار شود.اولین رزمایش دریایی توسط سه کشور در نوامبر ۲۰۱۹ در نزدیکی شهر «کیپ تاون» در آفریقای جنوبی برگزار شد.

واکنش ایران به اظهارات خصمانه «الهام علی‌اف»
تسنیم/ سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور آذربایجان در خصوص حمایت جمهوری اسلامی ایران از ارمنستان اظهار داشت: سیاست اصولی ما بر پایه حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان استوار است و تقویت روابط با هر یک از همسایگان به‌منزله روابط علیه همسایه دیگر نیست.
ناصر کنعانی با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مناقشه طولانی دو همسایه شمالی در منطقه قره‌باغ خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ تمامیت ارضی و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات بین جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان، با رعایت حق و در چارچوب حقوق بین‌الملل تأکید کرده و ازاین‌رو اشغال سرزمین‌های آذربایجان را محکوم و از آزادسازی آن در بالاترین سطوح حمایت کرده است.
وی رزمایش اخیر در مرزهای ارمنستان و آذربایجان را اقدامی معمول و برنامه‌ریزی‌شده دانست که از مجاری رسمی نیز قبل از برگزاری به اطلاع همسایگان ذی‌ربط رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *