خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۰۲

**رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت خواستار شد: رفع سریع کمبود برخی اقلام دارویی و برخورد با اهمال‌کاران** آیت الله حسینی بوشهری: خروجی فعالیت‌های فرهنگی باید مانع تاثیرگذاری رسانه های دشمن بر مردم شود** آیت الله اعرافی در دیدار مسئولان سازمان زندانها: با کار فرهنگی مؤثر تهدید در زندان را به یک فرصت تبدیل کنید** مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد: افزایش ۲ برابری تولید گاز به‌رغم تحریم‌ها** رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد: ۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نفت
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 اطلاعیه سازمان انرژی اتمی درباره نفوذ به سرور یکی از شرکت‌های تابعه
اداره‌کل دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: مطالب منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر نفوذ به سرور پست الکترونیک شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی با هدف جلب توجه عموم و فضاسازی‌های رسانه‌ای صورت گرفته است.
در این اطلاعیه آمده است: بر اساس گزارش دریافتی از واحد فناوری اطلاعات شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی، دسترسی غیرمجاز از مبداء یک کشور خارجی مشخص، به سامانه پست‌الکترونیک این شرکت، منجر به انتشار محتوای برخی از پست‌های الکترونیکی در فضای مجازی شد.
در پی این امر، واحد فناوری اطلاعات شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی براساس ترتیبات پیش‌بینی شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ضمن انجام اقدامات لازم و پیشگیرانه، موضوع را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد و گزارش اولیه خود را به مسئولان سازمان انرژی اتمی ارائه کرد.
این اطلاعیه می‌افزاید: محتوای موجود در ایمیل‌های کاربران، حاوی پیام‌های فنی و تبادلات معمول و جاری روزمره است. بدیهی است هدف از انجام این‌گونه تلاش‌های غیرقانونی که از روی استیصال انجام می‌شود، به منظور جلب توجه عموم، فضاسازی‌های رسانه‌ای و عملیات روانی بوده و فاقد هرگونه ارزش دیگری است.
برپایه این گزارش، یک گروه هکری مدعی انتشار داده‌های مربوط به شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران شده است.

 همشهری 
۸آبان؛ موعد استیضاح وزیر صمت
سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس از قطعی‌شدن زمان برگزاری جلسه استیضاح فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت خبرداد و گفت: با توجه به اعلام وصول تقاضای استیضاح وزیر صمت در جلسه ۲۷مهرماه، نشست علنی مجلس برای بررسی این موضوع روز یکشنبه هفته آینده، ۸ آبان تشکیل می‌شود. موسوی افزود: براساس ماده‌۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس، بعد از اعلام وصول تقاضای استیضاح، وزیر موظف است ظرف ۱۰روز برای ارائه توضیحات لازم در مجلس حاضر شود که این مهلت ۱۰روزه، ‌شنبه ۷ آبان تمام می‌شود، بر این اساس جلسه استیضاح ۸ آبان برگزار خواهد شد.
 مخالفت چین با تحریم‌های جدید علیه ایران
سخنگوی وزارت امورخارجه چین در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تأکید کرد که پکن با هرگونه تحریم غیرقانونی و یکجانبه بدون مبنا در قوانین بین‌المللی مخالف است. وانگ ونبین در نشست‌خبری اخیر خود در پاسخ به سؤالی درباره تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ۳ فرمانده ارشد نظامی و یک شرکت ساخت پهپاد در ایران گفت که پکن با اینگونه تحریم‌ها مخالف است. وی به این نکته هم تأکید کرد که چین در شرایط کنونی، همه طرف‌های ذی‌نفع را به آرامش و خویشتن‌داری دعوت می‌کند؛«ما همه تلاش‌های دیپلماتیکی را که برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین و تلاش‌ها برای همکاری درجهت کاهش تنش مفید است، تشویق و از آنها حمایت می‌کنیم.»

 کیهان 
 افزایش ۲ برابری تولید گاز به‌رغم تحریم‌ها
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از افزایش دوبرابری تولید گاز کشور در دوران تحریم خبر داد.
رضا نوشادی به تبیین پیشرفت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های صنعت گاز پرداخت و گفت: موفقیت‌های صنعتی کشور منحصر به زمینه‌های موشکی و پهپادی نیست و اکنون ۸۵ درصد تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز در داخل کشور ساخته می‌شود و به پشتوانه همین توانمندی، به‌تازگی قراردادی برای صادرات ۴۰ دستگاه توربین ساخت ایران به کشور روسیه امضا شده است.
وی از بهره‌گیری از سیستم کنترل تمام‌ایرانی در ایستگاه تقویت فشار گاز خورمورج برای نخستین‌ بار در کشور خبر داد و تصریح کرد: جوانان بااستعداد ایرانی پس از انتقال موفق فناوری ساخت توربین از کشورهای اروپای شرقی و غربی به تلاش مقدس خود برای استقلال صنعتی ادامه دادند و اکنون کشور به جایگاهی رسیده که توربین ملی از بازدهی بیشتری نسبت به انواع مشابه خارجی برخوردار است. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تأکید بر اینکه دستاوردهای درخشان صنعت گاز در دوره تحریم به‌دست آمده است، به مقایسه تاب‌آوری صنعت نفت ایران و ونزوئلا در برابر تحریم پرداخت و یادآور شد: با آغاز تحریم ونزوئلا، مقدار تولید نفت این کشور آمریکای لاتین، سقوط آزاد را تجربه کرد، به‌نحوی که ونزوئلا در مدت زمان کوتاهی از دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان به یک واردکننده تبدیل شد و این در حالی است که تولید گاز ایران در دوران تحریم به دو برابر افزایش یافته است.
 راهپیمایی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در اعتراض به بی‌حرمتی و قانون‌شکنی
جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف ظهر دیروز (یکشنبه اول آبان) با برگزاری تجمع و راهپیمایی در محوطه دانشگاه، هتاکی، حرمت‌شکنی‌ و بی‌قانونی‌ در فضای دانشگاه را محکوم کردند.
این تجمع بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، در مقابل دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف برگزار شد.
دانشجویان در این تجمع با سردادن شعارهایی همچون «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، «خامنه‌ای کوثر است؛ دشمن او ابتر است»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و… انزجار خود نسبت به اقدامات ساختارشکنانه اغتشاشگران را نشان دادند. تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی در محکومیت هتاکی‌‌ها در دانشگاه‌ها و همچنین پرچم‌هایی از کشورمان را با خود همراه داشتند.
همچنین لازم به ذکر است که کلاس‌های درس دانشگاه صنعتی شریف با حضور دوباره دانشجویان از سرگرفته شد، نو ورودی‌های این دانشگاه هم از شنبه آینده (هفتم آبان ماه) در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.
در این میان برخی دانشجویان آشوبگر نیز پس از دادن شعارهای رکیک و ساختارشکن شروع به خرد کردن شیشه‌های سلف و کندن پنجره‌های آن و پرت کردن به سمت دانشجویان داخل سلف کردند که منجر به زخمی شدن برخی دانشجویان و مسئولان حراست شد.

 ایران 
۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نفت
رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه‌ریزی در سازمان برنامه و بودجه با اشاره به رقم بسیار بالای نقدینگی در کشور، توضیح داد:‌ باید از این حجم نقدینگی برای سرمایه‌گذاری استفاده شود. به تازگی همکاری خوبی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت شکل گرفته و کنسرسیومی از بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و سایر شرکت‌های پیمانکاری تشکیل شده است که منجر به تفاهمنامه و قرارداد شده و قرار است ۲۷ میلیارد دلار در پروژه‌های نفت و گاز سرمایه‌گذاری شود و این رقم باید تا ۸۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. به گفته میرکاظمی، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز زودبازده بوده و سرمایه آن در کمتر از یک سال برمی‌گردد. به گزارش «ایران» این ۲۷ میلیارد دلار مربوط به پروژه‌های حوزه پالایش و نفت بوده است.
 رفع سریع کمبود برخی اقلام دارویی و برخورد با اهمال‌کاران
آیت‌الله رئیسی در جلسه روز گذشته هیأت دولت بر پیگیری اجرای مصوبات سفرهای استانی، به عنوان اولویت کاری دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد و افزود: در اجرای این مصوبات، اولویت‌هایی چون اهمیت و ضرورت اجرای طرح، میزان پیشرفت و نحوه تأمین منابع آن، در نظر گرفته شود تا نتایج سفرهای استانی برای مردم ملموس و عینی باشد.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گزارش‌های دریافتی از کمبود برخی اقلام دارویی، مسئولان مربوطه را مکلف کرد ضمن تأمین سریع اقلام دارویی مذکور و رفع نیاز مردم، دلیل قصور احتمالی را به طور دقیق پیگیری کنند. وی همچنین خواستار شد با هر فرد یا مجموعه‌ای که در این زمینه کوتاهی داشته اند، به شکل مناسب برخورد کنند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه با قدردانی از حضور برخی مسئولان دولتی در جمع مردم و دانشجویان، حضور سایر مسئولان در جمع‌های مردمی و دانشجویی را نیز اقدامی مؤثر در رفع ابهامات آنان دانست. وی همچنین بر ضرورت تلاش بیشتر دستگاه‌های اجرایی برای تکمیل هر چه سریع‌تر دولت هوشمند تأکید کرد.
 غرب به دنبال بحران سازی علیه کشورهای مستقل از جمله ایران است
فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، با اشاره به نتایج تلخ مداخلات خارجی در سوریه به بهانه حمایت از حقوق بشر گفت: غرب به دنبال بحران سازی علیه کشورهای مستقل از جمله ایران است. وی تأکید کرد: امریکا و غرب، ایرانی ویران و وابسته می‌خواهند و نه ایران آباد، پیشرفته و مستقل. همگان دیدند که امریکا و متحدین با سوریه و عراق و افغانستان چه کرده‌اند. وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفت و گوی تلفنی، بر تداوم مواضع اصولی و منطقی جمهوری اسلامی در قبال مسائل جهان اسلام به‌ویژه مسأله فلسطین و حمایت از جبهه مقاومت و دولت و ملت سوریه تأکید کرد. امیر عبداللهیان اظهارکرد: فشارهای سیاسی و تبلیغاتی خللی در عزم و اراده ملت و دولت ایران در پیمودن راه عزت و استقلال و پیشرفت و حمایت از ثبات و امنیت کشورهای منطقه و مخالفت با دخالت بیگانگان و تجاوزگری رژیم غاصب صهیونیستی ایجاد نخواهد کرد و ملت ایران با هوشیاری توطئه دشمنان را ناکام خواهد گذاشت.

 جمهوری‌اسلامی 
 سلمان رشدی مرتد یک چشمش را از دست داد
مدیر برنامه‌های سلمان رشدی مرتد درباره وضع جسمی او اخبار تازه‌ای داده است. به گفته او در نتیجه حمله دو ماه قبل یک جوان در یکی از ایالت‌های آمریکا به سلمان رشدی، او یک چشمش را از دست داد و قادر به استفاده از یک پای خود نیز نیست. سلمان رشدی، در سال ۱۳۶۷ با انتشار کتاب «آیات شیطانی» به قرآن کریم، پیامبر اکرم و ازدواج آن حضرت اهانت کرد و مرتد شناخته شد.
 ماکرون: آمریکا گاز را ۴ برابر گرانتر به اروپا می‌فروشد
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در نشست خبری پس از اجلاس سران اتحادیه اروپا در شهر «بروکسل» در بلژیک از آمریکا به دلیل اتخاذ معیارهای دوگانه در زمینه قیمت فروش گاز طبیعی انتقاد کرد.ماکرون گفت که آمریکا گاز خود را به اروپایی‌ها با قیمتی ۳ تا ۴ برابر بیشتر از قیمت گاز در بازار داخلی خود می‌فروشد.
ماکرون گفت: «گاز آمریکا در بازار داخلی سه تا چهار برابر ارزان‌تر از قیمتی است که آنها به اروپایی‌ها عرضه می‌کنند. اینها معیارهای دوگانه هستند.»به گفته وی، این مسئله باید به موضوعی مورد بحث مبدل شود.ماکرون اظهار داشت: «قصد دارم این موضوع را در سفر ماه دسامبر به ایالات متحده مطرح کنم.»
رئیس جمهور فرانسه درحالی این سخنان را بیان کرد که بحران انرژی در این کشور بالا گرفته و مردم در روزهای گذشته دست به اعتصاب و تظاهرات زدند.

 وطن امروز 
 دشمن می‌تواند از جهت‌گیری‌های هر کس در فضای مجازی استفاده کند
مخبر در مراسم روز آمار و برنامه‌ریزی، با بیان اینکه آمار و اطلاعات نقشی کلیدی و اساسی در حکمرانی و اداره کشورها دارد، اظهار کرد: امروز اداره هیچ کشوری بدون داشتن داده‌ها و اطلاعات دقیق امکان‌پذیر نیست و اگر برنامه‌ریزی‌ها مبتنی بر داده‌ها و آمار دقیق نباشد، اعتبارات در بخش‌هایی که اولویت ندارد هزینه خواهد شد که این مساله در نهایت منجر به هدررفت منابع و امکانات کشور می‌شود. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز پلتفرم‌ها و سامانه‌های دیجیتال زندگی شخصی افراد و همچنین نحوه اداره کشورها را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: امروز رفتار، تمایلات، ذائقه و جهت‌گیری‌های هر شخص در فضای مجازی و دنیای دیجیتال مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌گیرد و این اطلاعات می‌تواند از سوی دیگران چه دوست و چه دشمن مورد استفاده قرار گیرد.
 روی پرنده‌های شناسایی دشمن اختلال ایجاد کردیم
معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع ابعاد توانمندی‌های صنعت دفاعی در حوزه پدافند هوایی و تعامل آن با جنگ الکترونیک را تشریح کرد. نادری‌شریف افزود: دشمن روی تسخیر آسمان سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده و نقطه برتری خود را در آسمان جست‌وجو می‌کند. در راهبردهای دکترین دفاعی دشمن این هست که اگر بتواند آسمان را تسخیر کند، احتمال پیروزی بیشتر خواهد بود؛ دشمنان روی این مساله مانور می‌دهند به طوری که چندی پیش هم رژیم اشغالگر قدس ادعای بی‌اساس کرده که در آسمان ایران نفوذ کرده است. وی در ادامه افزود: ما توانستیم روی پرنده‌های شناسایی دشمن در فاصله ۴۰۰ کیلومتری اختلال ایجاد کنیم؛ دشمن هم می‌داند این دانش در صنعت دفاعی جمهوری اسلامی به دست آمده و نهادینه شده است. دشمن به توانمندی‌های ما آگاه است و می‌داند اگر خطایی مرتکب شود ۱۰ برابر آن ضربه خواهد خورد و هزینه پرداخت خواهد کرد.

 خراسان 
 طرح مجازات خواصی که به اقدام علیه نظام بپردازند
محبی نجم آبادی نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: نمایندگان طرحی را در مجلس کلید زده‌اند که در آن برای خواصی که به اقدام علیه نظام بپردازند یا به تحریک اغتشاشگران و آشوبگران مبادرت ورزند، مجازات در نظر گرفته شده است. وی افزود: در این طرح مجازات حبس درجه ۶ یعنی از هشت ماه تا دو سال برای خواصی که به اقدام علیه نظام بپردازند یا به تحریک اغتشاشگران مبادرت ورزند، در نظر گرفته شده است.

 رسالت 
 باید از درگیری مستقیم میان روسیه و ناتو جلوگیری شود
«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان روز شنبه گفت: باید مانع از آن شد که درگیری میان مسکو و اوکراین به درگیری مستقیم میان روسیه و ناتو تشدیدیابد.وی در ادامه سخنانش گفت:‌«فکر نمی‌کنم که این اتفاق بیفتد اما دستکم ما باید برای خطر هوشیار باشیم.در این شرایط خطرناک باید از هرگونه اقدامات غیرمحتاطانه جلوگیری کرد».
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو اعلام کرد که طی روزهای آینده، سامانه‌های پدافند هوایی در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت تا این کشور بتواند از خودش در برابر حملات پهپادی روسیه محافظت کند.اوکراین گفته حملاتی که روسیه با انبوه پهپاد علیه زیرساخت‌های این کشور انجام داده باعث تخریب یک سوم نیروگاه‌های تولید برق شده است. ینس استولتنبرگ که در یک کنفرانس امنیتی در برلین حضور داشت گفت: پاسخ حملات پهپادی اخیر از سوی روسیه به اوکراین این است که متحدان غربی سامانه‌های پدافند هوایی به اوکراین تحویل بدهند.

 آرمان ملی 
 آمریکا باید از منطقه بیرون برود
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در دیدار با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشین عراق ضمن تبریک انتخابات موفقیت آمیز به ملت بزرگ عراق گفت: این موفقیت با وحدت و همدلی همه مردم بزرگ عراق زمینه مناسب و جدیدی است تا این کشور نقش موثری را به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای منطقه، جهان اسلام و عرب ایفا نماید و امیدواریم شاهد موفقیت‌های روزافزون ملت و دولت عراق باشیم و جمهوری اسلامی ایران نیز در کنار مردم عراق خواهد بود. علی اکبر ولایتی ضمن ارائه تحلیل از مسائل و تحولات منطقه‌ای، به توطئه دشمنان به ویژه آمریکایی‌ها پرداخت و افزود: آمریکایی‌ها باید از منطقه بیرون بروند و مستمرا با هدف تضعیف و تجزیه کشورهای اسلامی و ایجاد تفرقه میان امت اسلامی در حال دشمنی و توطئه هستند.
 حتی یک تیر جنگی در تهران شلیک نشد
معاون سازمان بسیج درباره هدف‌گذاری امروزه دشمن توضیح داد: راهبرد دشمن در مهار جمهوری اسلامی و انشقاق ملی و قومی و مذهبی تغییری نکرده است، آنچه تغییر کرده روش‌های امروز دشمن است. سردار معروفی تاکیدکرد: من به عنوان کوچک‌ترین سرباز ولایت و مردم، اگر ببینم همان دختری که اشتباه کرده و روسری خود را برداشته کسی بخواهد به آن دختر تعرض کند من جانم را به‌خاطر آن دختر خواهم داد. معروفی افزود: ما مردممان را دوست داریم و افتخار می‌کنیم که یک اسلحه جنگی در بین مردم نبود، حتی یک تیر جنگی در تهران شلیک نشد. به گفته وی دشمن با برنامه‌ریزی می‌خواهد سرمایه بزرگ کشور ما را بگیرد و سرمایه بزرگ کشور ما، جوانان هستند.

 قدس 
 به رؤیاپردازی ادامه دهید
مشاور تیم مذاکره‌کننده کشورمان در پاسخ به استقبال «راب مالی» از تجمع برخی از ایرانیان خارج کشور تأکید کرد: تأمین مالی اغتشاشات همزمان با اعتراضات مردمی در غرب بی‌فایده است. مرندی ادامه داد: به رؤیاپردازی ادامه دهید اما ایران در حال رشد است. تأمین مالی اغتشاشات و تروریسم همزمان با اعتراضات مردمی در پایتخت‌های غربی بی‌فایده است. اینجا ایران ۱۹۵۳ نیست.
 راه‌اندازی قرارگاه عملیاتی عدلیه
حجت‌الاسلام مصدق معاون اول قوه قضائیه گفت: قرارگاه عملیاتی پیگیری فرامین ابلاغی رهبرمعظم انقلاب در قوه‌قضائیه تشکیل شد. رهبر معظم انقلاب‌اسلامی، تیرماه سال جاری به رهنمودهایی برای پیشبرد اهداف دادگستری پرداختند و بر اجرای سند تحول، مبارزه جدی با فساد، جلوگیری از صدور احکام ضعیف یا مخدوش، معطل نماندن هیچ‌یک از اختیارات و مأموریت‌های قانونی قوه ‏قضائیه، پیشگیری از وقوع جرم، تنظیم ارتباط عدلیه و ضابطان قضایی، مسئولیت قوه‏ در قبال امنیت روانی مردم و پیگیری پرونده‌های مهم در افکار عمومی تا حصول نتیجه تأکید کردند.

 ابتکار 
 دیدار نماینده ویژه رئیس‌جمهور با خانواده مهسا امینی
ماموستا عبدالسلام کریمی، مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی برابر وظایف محوله و در راستای تقویت اتحاد و انسجام ملی و خنثی‌ کردن توطئه‌های دشمنان امنیت، اواخر هفته گذشته با خانواده مرحومه مهسا امینی دیدار و ضمن دلجویی مجدد از آنها، بر ظرفیت بالای قانونی برای پیگیری مطالبات در مراجع ذی‌ربط تأکید کرد.در این دیدار که در منزل پدر مهسا امینی انجام شد، امجد امینی ضمن مطرح کردن خواسته‌های خود، برپیگیری و نظارت رئیس‌جمهور بر روند رسیدگی به حادثه درگذشت فرزندش تأکید کرد.
خانواده امینی همچنین از قصور احتمالی تیم پزشکی و تأخیر در رسیدگی به وضعیت درمانی مهسا شکایت داشته و خواستار پیگیری ویژه و شناسایی و معرفی مقصران احتمالی حادثه شدند.
در پایان این دیدار، مشاور رئیس‌جمهور ضمن ابراز همدردی عمیق خود از حادثه مذکور، بر پیگیری مطالبات خانواده امینی از مجاری ذی‌ربط تأکید کرد: مرحومه مهسا امینی همچون دختر خودم بوده و قطعا به‌صورت ویژه پیگیر این مسأله خواهم بود و تمامی دغدغه‌ها و مطالب خانواده امینی را شخصا به استحضار رئیس‌جمهور خواهم رساند. ماموستا کریمی پس از این دیدار، گزارشی کامل از جزئیات ملاقات و گفت‌وگوی خود را با خانواده امینی به رئیس‌جمهور ارائه کرد.
 دولت از هر روش مسالمت‌آمیزی برای انتقال اعتراض استقبال می‌کند
بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با یادآوری اینکه حدود یک ماه است که کشور درگیر حوادثی شده به سخنان رهبری مبنی براینکه نباید متوقف شویم، استناد کرد و افزود: اگر بخواهیم یک تحلیل راهبردی از حوادث اخیر داشته باشیم، باید ببینیم در ایام اخیر، سطح منطقه و جهان چه حوادثی رخ داد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه نظام قدرت جهانی که یک کشور قدرت برتر جهانی بود، در حال تغییر است، بر این نکته که طبیعتا کشورهایی که عملکرد خوبی در این ایام داشته باشند، جایگاه بهتری در جهان آینده خواهند داشت تاکید کرد و گفت: طی سال‌های اخیر سعی شد با سیاست همسایگی، جایگاهی در شان ایران در هندسه جدید جهانی محقق شود. کشور ما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سعی می‌کند که در نظم جدید جهانی به جایگاه والایی که در گذشته داشت، بازگردد.
وی با ارایه این تحلیل که دشمن در حوادث اخیر سعی داشت نگذارد کشور در این تغییر نظم جهانی که در حال رقم خوردن است، به جایگاهی که باید و شاید، برسد، ادامه داد:آنها متوجه شدند که تحریم‌ها جواب نمی‌دهد لذا سعی کردند مشغله‌ای را به واسطه مشکلاتی که درون کشور است، ایجاد کنند. سخنگوی دولت در ادامه بر شنیده شدن اعتراضات مردم تاکید و اظهار کرد: حوادث اخیر برنامه‌ریزی شده بود، دشمنان به دنبال یک بهانه‌ای بودند تا این عملیات را اجرا کنند.

 شهروند 
 امکان تماس از ۳ پیام‌رسان ایرانی با اپراتور‌های تلفن همراه فراهم می‌شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «تاکنون سه پیام‌رسان داخلی ضوابط و شرایط ارائه سرویس
call out را داشته‌اند و برقراری سرویس برای آنها را به اپراتورها ابلاغ کرده‌ایم.» او در پاسخ به این سوال که آیا محدودیتی برای ارائه سرویس call out (ارتباط از طریق پیام‌رسان با مشترکان اپراتورهای تلفن همراه) وجود دارد؟ گفت: «هر پلتفرمی که ضوابط لازم را داشته باشد، حتما امکان ارائه سرویس call out برای آن فراهم می‌شود.» زارع‌پور ادامه داد: «در حال حاضر سه پلتفرم داخلی ضوابط و شرایط ارائه این سرویس را داشته‌اند و برقراری سرویس را به اپراتورها ابلاغ کرده‌ایم.»او افزود: «مشکلاتی فنی در هماهنگی بین پیام‌رسان و اپراتور وجود داشت که ان‌شاءالله در این هفته رفع می‌شود. امیدواریم تا یک تا دو هفته آینده این امکان به شکل عمومی برای مردم فراهم شود.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

خروجی فعالیت‌های فرهنگی باید مانع تاثیرگذاری رسانه های دشمن بر مردم شود
حوزه/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین گفت: خروجی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه باید منجر به این شود که تمام تحریکات و رسانه‌های دشمنان نتواند نگاه منفی در فکر و اندیشه مردم ایجاد کند. آیت‌الله حسینی بوشهری در جمع مسئولان کنگره ملی شهدای استان قم، اظهار کرد: برنامه‌های انجام شده در کنگره ملی شهدای قم نشان‌دهنده تلاش و فعالیت بسیار ارزشمندی است که در پرتو نام و یاد شهدا با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری در استان قم صورت گرفته است. وی افزود: فعالیت‌های کنگره شهدا یک بسته‌ی جامع و کاملی است که می‌توان از آن کار فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و اجتماعی استخراج کرد.وی همچنین اضافه کرد: ما هرچه پیرامون انقلاب، تلاش‌های شهدا و ایثارگران و نهضت‌های انقلابیون و روحانیون تبیین کنیم، هنوز جای کار وجود دارد؛ چراکه انقلاب اسلامی ایران یک حرکت نو و بدون وابستگی به شرق و غرب بود که پیروز شد.

با کار فرهنگی مؤثر تهدید در زندان را به یک فرصت تبدیل کنید
حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: به واسطه فعالیت های فرهنگی و شیوه تعامل مطلوب می توان تهدید در زندان را به یک فرصت بزرگ و نیرو سازی در کشور تبدیل کرد. آیت الله اعرافی در دیدار مسئولان سازمان زندان‌های کشور، با تقدیر از خدمات عوامل زندان های کشور و با ابراز امیدواری بر اینکه در آینده به نقطه ای برسیم که کمترین زندانی را داشته باشیم گفت: باید در ارتقای فرهنگی کشور به قشری که مستعد خدمت هستند توجه شود.وی در ادامه گفت: در امر زندان‌بانی مطالعه تحقیق و پژوهش نیاز است و در این عرصه هرچه فعالیت‌ها مستند و متکی بر فکر باشد به خوبی محقق خواهد شد، لذا نیازمند است مطالعه درست و دقیق در انجام کارها صورت بپذیرد و کارها همراه با پشتوانه دقیق فکری و مطالعاتی مورد توجه قرار بگیرد.

برخورد دستگاه قضا با عوامل اصلی اغتشاشات عبرت‌آموز و مقتدرانه خواهد بود
تسنیم/ سخنگوی قوه قضاییه گفت: آنهایی که برای عده‌ای جوان محرک شده و آنها با رهنمودهای این محرکین به خیابان آمده و مردم را آزرده کردند، مطمئن باشند که برخورد قوه قضاییه و واحدهای قضایی با آنها برخوردی عبرت‌آموز، بازدارنده، مقتدرانه و بدون تعارف خواهد بود.مسعود ستایشی ادامه داد: اراده قوه قضاییه در خصوص اقداماتی که در مورد رسیدگی به پرونده مرتکبین جرایم در اغتشاشات اخیر صورت می‌گیرد بر این مهم استوار بوده که در بستر قانونی حرکت صورت بپذیرد و کلیه امور واجد قاعده حکمت قضایی باشد، ما معتقدیم که اقتضای این حکمت بر این است که اقدام دستگاه قضایی بدون فوت وقت با سرعت و بدون شتابزدگی و با کمال دقت به صورت کارشناسی انجام شود تا بتوانیم در محضر افکار عمومی و قانون رسیدگی عادلانه ای را متجلی کنیم انتظاری که آحاد جامعه از قوه قضاییه دارند، احقاق حق است، اگر حقی از کسی تضییع شد قوه قضاییه، ملجا و پناه و جایگاه رسیدگی به تظلم خواهی کسانی باشد که در مقام دادخواهی هستند.

بایدن نمی‌تواند قیمت بنزین را کاهش دهد
فارس/ شبکه خبری سی‌ان‌ان طی گزارشی نوشت: اقداماتی که بایدن برای کاهش قیمت بنزین انجام داده نتیجه چندانی نداشته است.شبکه خبری سی‌ان‌ان طی گزارشی نوشت: یک درمان قطعی برای قیمت بالای بنزین وجود دارد و متأسفانه، این درمان بسیار بدتر از خود مشکل بوده و آن رکود است.به نوشته این گزارش، هیچ چیزی بیشتر از رکود، تقاضا برای نفت را از بین نمی برد و قیمت ها را پایین نمی آورد. (رکود) باعث از بین رفتن شغل ها می شود و این به معنای این است که افراد کمتری به محل کار خود رفت و آمد می کنند؛ در عین حال، آنهایی هم که شغل خود را حفظ می کنند، خرج کردن خود را کاهش می دهند که به معنای سفرهای کمتر برای خرید یا صرف غذا در خارج از خانه و همچنین گذراندن تعطیلات کمتر است. تمامی اینها مصرف سوخت را کاهش می دهد.

بیش از ۲ میلیون خانوار انگلیسی عاجز از پرداخت قبوض برق
فارس/ روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت که بیش از دو میلیون خانوار انگلیسی از پرداخت قبض برق خانه‌های خود عاجز هستند این در حالی است که دولت انگلیس برنامه‌های حمایت از خانوارها را کاهش داده است.بر اساس گزارش سازمان‌های دولتی، تا پایان ماه جولای (مرداد) بیش از دو میلیون و سیصد هزار خانوار انگلیسی از پرداخت قبض‌های برق خود عاجز بوده و بیش از یک میلیون و هشتصد هزار خانوار از پرداخت قبض گاز خود ناتوان هستند این در حالی است که هزینه‌های برق و گاز خانوارهای انگلیسی طی سه ماه گذشته بیش از ۲۵ درصد افزایش داشته و این میزان از پایان سال ۲۰۲۰ تا کنون دو سوم افزایش داشته است.این در حالی است که «جرمی هانت» وزیر امور مالی انگلیس خبر داد که برنامه‌های دولت این کشور برای کاهش بار قبض‌های برق و گاز بر دوش شهروندان انگلیسی تاثیری نداشته است.

واشنگتن در محدوده خطر هست
فارس/ عضو ارشد دانشکده جنگ نیروی دریایی آمریکا ضمن اذعان به ضعیف‌ شدن توانایی ارتش این کشور برای انجام مأموریت در اقیانوس آرام، گفت: این در حالی است که واشنگتن و پکن در محدوده خطر هستند. «جیمز هولمز» سفیر سابق آمریکا در لتونی و رئیس کنونی بخش استراتژی دریانوردی در دانشکده جنگ نیروی دریایی آمریکا تحلیل کرد واشنگتن وارد محدوده خطر با پکن شده است.هولمز طی یادداشتی در وبگاه «۱۹فورتی‌فایو» نوشت که ارتش آمریکا برای انجام ماموریت‌های رزمی در غرب اقیانوس آرام ضعیف‌تر از حد لازم است و این منطقه به دلایلی برای این کشور خطرناک‌تر شده است. رقابت با پکن، واشنگتن را وارد منطقه خطر کرده است.

سران اروپا تعظیم کردن مقابل آمریکا را متوقف کنند
فارس/ نماینده جمهوری ایرلند در پارلمان اروپا از سران اتحادیه اروپا خواست از تعظیم کردن مقابل امپریالیسم آمریکا دست بردارند.«میک والاس» افزود: «به نفع صلح جهانی و مقابله موفقیت آمیز با چالش‌های ‌بحران آب و هوایی است که اتحادیه اروپا رابطه مثبت و قوی با چین داشته باشد. زمان آن رسیده که سران اتحادیه اروپا از تعظیم کردن مقابل امپریالیسم آمریکا دست بردارند». والاس در توییت دیگری نوشت، تمام آنچه ما می‌گوییم این است که به صلح فرصت بدهید. اکثر نمایندگان پارلمان اروپا به صلح پشت کرده‌اند. اما این جنگ طلبان در خدمت چه کسانی هستند؟ این جنگ ممکن است برای امپریالیسم آمریکا و ناتو خوب باشد، اما برای مردم اروپا یک فاجعه است-. ما باید جلوی این جنون را بگیریم.»وی همچنین ادعاهای مقام‌های اروپایی درباره آزادی بیان در قاره سبز را رد کرد.

آمار کرونا در ایران
تسنیم/ وزارت بهداشت آمار کرونا در شبانه‌روز گذشته را به‌شرح زیر اعلام کرد: از۳۰مهر تا ۱ آبان ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۵۲ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۹۷ نفر رسید.متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست داد و مجموع جان‌باختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۵۴۴ نفر رسید.خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون ۳۳۰ هزار و ۴۵۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

افزایش بیش از ۵۰۰ درصدی کسری بودجه آمریکا
باشگاه خبرنگاران/ بر اساس جدیدترین آمار وزارت خزانه داری آمریکا که منتشر شد، کسری بودجه ماهانه فدرال نسبت به سپتامبر سال گذشته، ۵۶۲ درصد افزایش یافته است کسری بودجه فدرال به طور خاص در آخرین ماه سال مالی ۲۰۲۲ افزایش یافت و دلیل آن برنامه بایدن برای بخشودگی وام‌های دانشجویی برای میلیون‌ها آمریکایی بود، اقدامی که بنا به پیش بینی «مدل بودجه پن وارتون» بیش از هزار میلیارد دلار برای مالیات دهندگان هزینه خواهد داشت این در حالی است که بایدن همچنان ادعا می‌کند که اقتصاد آمریکا بسیار قوی است. این در حالی است که تورم در این کشور در حال افزایش و نزدیک به رکود اقتصادی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *