خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۰۳

**رئیس قوه قضائیه: کیفرخواست بسیاری از عناصر آشوبگر به دادگاه ارسال شد** رئیس جمهور در دیدار دبیرکل اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند: همکاری مؤثر با سازمان‌های منطقه‌ای اولویت سیاست خارجی ایران است** آیت الله رجبی: پشتیبانی علمی از نظام اسلامی و تقویت همیاری با حوزه علمیه از مهمترین رسالت های موسسه امام خمینی (ره) است** پاسخ سرلشکر باقری به تحریم‌های اروپا: اموالم را مصادره کنید و ذغال سنگ بخرید!** امیرعبداللهیان: آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 نخست‌وزیر آلبانی دست به دامان صهیونیست‌ها شد
پس از ادعای آلبانی مبنی بر حملات سایبری شدید به این کشور از سوی ایران، نخست‌وزیر آلبانی به‌منظور تقویت امنیت سایبری کشور خود، ضمن سفر به اسرائیل با کارشناسان و مقامات حوزه سایبری اسرائیل دیدار کرد. منابع صهیونیستی در رابطه با سفر نخست‌وزیر آلبانی گزارش داده‌اند که ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی برای یک سفر دیپلماتیک به اسرائیل، پس از حملات سایبری شدید ایران علیه کشورش که به قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور در ماه گذشته منجر شدبه اسرائیل خواهد آمد. هدف از این سفر تا آنجا که به آلبانی مربوط می‌شود، دریافت کمک از اسرائیل برای تقویت دفاع سایبری است. هیأت آلبانیایی که او را همراهی می‌کنند، شامل وزرا و معاونان دولت وی، روسای امنیت سایبری و سایر مقامات ارشد هستند که قرار است با شرکت‌های پیشروی اسرائیلی در زمینه سایبری و امنیت اطلاعات و حتی رئیس سیستم ملی سایبری، گابی پورتنوی ملاقات کنند. قرار است نخست‌وزیر آلبانی با بنیامین نتانیاهو، رهبر مخالفان دولت فعلی نیز دیدار کند.
 نقش پررنگ سفارتخانه‌های خارجی در فتنه اخیر
سفارتخانه‌های کشور‌های اروپایی همگی در فتنه اخیر به‌شدت فعال بودند و تلاش داشتند در هدایت و شدت آشوب‌ها و فشار بر جمهوری اسلامی ایران نقش جدی داشته باشند. در این میان سفارتخانه‌های آلمان، انگلیس و فرانسه دخیل بوده و بیشترین تلاش را داشته‌اند و نقش لیدری و هماهنگی و پشتیبانی با سفارت آلمان داشته اند. در این خصوص گفته شده است که علاوه بر جلسات هماهنگی که میان سفرا در محل مشخص برگزار و تصمیماتی که جهت تداوم آشوب و حمایت از اغتشاشگران گرفته شده بود، در مواردی بلافاصله پس از بازداشت یک فرد، مقامات سفارتخانه‌ها با تهدید تحریم و… تماس گرفته و خواستار آزادی می‌شدند. وزرای خارجه کشور‌های آلمان، فرانسه و کانادا در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران با سوءاستفاده از کلیدواژه آزادی زنان نسبت به مسائل اخیر در ایران واکنش نشان داده‌اند که با پاسخ محکم و مقتدرانه وی مواجه شده‌اند.

 همشهری 
 جزئیات دستگیری ۱۰نفر به اتهام همکاری با موساد
۱۰نفر از عوامل مرتبط با رژیم صهیونیستی که عمده اقدامات این افراد شناسایی نیروهای اطلاعاتی فعال در حوزه مبارزه با رژیم‌صهیونیستی در استان آذربایجان‌غربی بوده ‌است، با رصد اطلاعاتی دستگیر شدند. این افراد در قبال ماموریت‌های انجام‌شده مبالغی را از عوامل رژیم صهیونیستی و افسران موساد در چند نوبت دریافت کرده بودند. دستگیرشدگان با افسران موساد ارتباط مستقیم داشته‌اند و اقدام‌های اعضای این گروه در استان‌های آذربایجان‌غربی، تهران و هرمزگان انجام می‌شده ‌است. اعضای این گروه در چندین فقره اقدام به آتش زدن خودروها و منازل برخی افراد مرتبط با نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران کرده و با تهیه تصویر و ارسال برای افسران موساد، وجه نقد دریافت کرده بودند. آنها حتی در مواردی اقدام به حذف فیزیکی و ترور نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری‌ اسلامی کرده بودند که خوشبختانه ناموفق بوده‌ است. براساس کیفرخواست صادر شده، اتهام ۴نفر از این افراد افساد فی الارض است.

 کیهان 
 همکاری مؤثر با سازمان‌های منطقه‌ای اولویت سیاست خارجی ایران است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف مشارکت مناسبی در اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند داشته است، عنوان کرد: همکاری‌های موثر با سازمان‌های منطقه‌ای اولویت سیاست خارجی ماست. آیت‌الله رئیسی در دیدار «سلمان الفاریسی» دبیرکل اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند،‌ با اشاره به ظرفیت قابل توجه کشورهای عضو این اتحادیه بر برنامه‌ریزی برای همگرایی بیشتر اعضای اتحادیه برای افزایش بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها تأکید کرد. رئیس‌جمهور با اشاره به جمعیت قابل توجه این حوزه جغرافیایی و ظرفیت‌های موجود در این منطقه، تقویت ارتباطات و تعاملات کشورهای حاشیه اقیانوس هند را مهم دانست و تاکید کرد: همکاری‌های موثر با سازمان‌های منطقه‌ای اولویت سیاست خارجی ماست و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد توانمندی‌های قابل‌توجه خود را با کشورهای عضو اتحادیه به اشتراک بگذارد.
 اگر آمریکایی‌ها روی تحولات داخلی ایران شرط‌بندی کرده‌اند اشتباه می‌کنند
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اگر آمریکایی‌ها روی تحولات داخلی ایران شرط‌بندی کرده‌اند، اشتباه می‌کنند، گفت: آمریکایی‌ها نمی‌توانند ایران را با تهییج، ارعاب و تحریک وادار به امتیازات یکجانبه کنند. کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره حمایت آمریکا از ائتلاف براندازان و اغتشاشگران و اظهارات مقامات این کشور که گفته‌اند مذاکرات رفع تحریم‌ها از دستورکار خارج شده است، گفت: رفتار آمریکایی‌ها بسیار ریاکارانه است و هم ریاکاری می‌کنند و هم رسما دروغ می‌گویند. آمریکایی‌ها بارها و بارها از کانال‌های مختلف پیام می‌دهند و از آمادگی خود برای بازگشت به توافق سخن می‌گویند. مذاکرات در این زمینه انجام شده و صورت مسئله روشن است و پاسخ ایران در این خصوص واضح است. دیدگاه‌ها و مطالبات جمهوری اسلامی ایران کاملا قانونی، روشن و منطقی است.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اینکه آمریکا می‌گویند امکان بازگشت به توافق وجود ندارد و یا مذاکرات متوقف شده و یا برنامه‌ای ندارند، پس چرا از طریق واسطه‌ها پیغام می‌دهند و چرا برای آمادگی خود به منظور از سرگیری توافق از طریق واسطه‌ها تأکید می‌کنند. مشخص است آمریکایی‌ها هم می‌خواهند به توافق برگردند و هم هزینه‌های توافق را پرداخت نکنند.
کنعانی با بیان اینکه « اگر آمریکایی‌ها روی تحولات داخلی ایران شرط‌بندی کرده‌اند اشتباه می‌کنند» گفت: آمریکا الان یک سوی اغتشاش و حمایت از اغتشاشگران در ایران هستند. تحریم‌هایی که اعمال می‌کنند تکرار اشتباهات غلط آمریکایی‌هاست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید راجع به این دوگانگی به افکار عمومی پاسخ دهند. اگر توافق نمی‌خواهند و فکر می‌کنند توافق میسر نیست پیام‌هایشان برای چیست. اگر به توافق علاقه‌مندند برگردند و زمینه‌های بازگشت به توافق کاملا روشن است و می‌توانند در چارچوب توافق شده و ابعادی که در روند وین مورد توافق قرار گرفته به توافق برگردند.
وی همچنین گفت: درخصوص تحریم‌های اتحادیه اروپا هم که متاسفانه به رغم هشدارهایی که ایران در سطوح مختلف به مقامات اتحادیه اروپا داد و اقدام غیرسازنده کردند، به طور قطع طی روزهای آینده اقدام متقابل و متناسب انجام خواهیم داد.
 ضرورت اتحاد اعضای اوآنا برای پایان تک‌قطبی رسانه‌ای در جهان
هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) دیروز (دوشنبه) طی مراسمی با حضور ۴۳ رسانه‌‌ بین‌المللی از ۳۵ کشور در تهران با سخنان اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور مدیران رسانه‌های مختلف آغاز به‌کار کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمهوری اسلامی ایران را پشتیبان رسانه‌های مردمی، حق‌طلب و آزاد‌اندیش دانست و تاکید کرد: امیدواریم اجلاس تهران سرآغاز دوران جدیدی از فعالیت‌های این مجمع و ایفای نقش فعال‌تر آن در تحولات رسانه‌ای امروز و آینده جهان باشد. اسماعیلی با ابراز خرسندی از حضور مدیران خبرگزاری‌های عضو اوآنا در این نشست با بیان اینکه جهان توسط رسانه‌ها ساخته، روایت و در اذهان عمومی بازنمایی می‌شود، افزود: در ادوار گذشته از رسانه به عنوان ابزار قدرت یاد می‌شد اما امروز رسانه دیگر ابزار قدرت نیست بلکه عین قدرت است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران رسانه را قدرتی برای بیان حقیقت و گسترش رفاه، برابری و آزادی برای همه مردم جهان می‌داند و مفتخر است که همواره پشتیبان رسانه‌های مردمی، حقیقت‌طلب و آزاداندیش بوده و گسترش دانش رسانه‌ای در میان عموم مردم را از جمله سیاست‌های راهبردی خود قرار دهد.
وی با ابراز امیدواری از اینکه مجمع اوآنا بتواند توانمندی ملت‌ها برای مقابله با جریان‌‌‌سازی یکسویه خبری را افزایش دهد، گفت: بسیار امیدوارم نشست تهران فرصتی برای گسترش و تبادل تجربیات حرفه‌ای و رسانه‌ای میان کشورها و ملت‌های عضو باشد. اسماعیلی تصریح کرد: امیدوارم کشورهای عضو این مجمع که بیش از نیمی از قدرت اقتصادی جهان را در اختیار دارند، بتوانند قدرت رسانه‌های خود را نیز به همین میزان افزایش داده و به جهان تک‌قطبی رسانه‌ای پایان دهد.

 ایران 
 مسیر گفت‌و‌گو را با قدرت ادامه خواهیم داد
چندی پیش اعلام شده بود که روز دوشنبه بهادری جهرمی به دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی می‌رود تا در یک نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با عنوان «بی‌واسطه با دولت» به سؤالات دانشجویان پاسخ دهد. اما شواهد نشان می‌دهد برخی که شکل‌گیری فضای گفت‌و‌گو و رفع شبهات و التهاب را نمی‌پسندند، از این اعلام استفاده کردند تا برای برهم زدن نظم این جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی کنند. عده معدود و محدودی که صرفاً صدای بلندی داشتند، همه تلاش خود را به‌کار بستند تا صدای مخالف آنان به گوش دیگر دانشجویان نرسد. اما به رغم ضایع کردن حق دیگر دانشجویان حاضر در این جلسه، این نشست، هرچند کوتاه، اما بدون درگیری پایان یافت.
بهادری جهرمی در این نشست پرسش و پاسخ، نخست از وضعیت فعلی کشور و چشم‌انداز رو به پیشرفت آن گفت، اما عده‌ای محدود از حاضران که در گوشه‌ای از سالن تجمع کرده بودند، به جای طرح منطقی سؤالات و شنیدن پاسخ‌های مستدل، شعاردادن و جنجال و هتاکی را انتخاب کردند. سخنگوی دولت در سخنان خود با اشاره به اینکه دشمن نتوانسته این ملت را در صعود به قله‌های پیشرفت متوقف کند، موتور پیشران کشور در موفقیت‌ها را جوانان نخبه ایرانی دانست و تأکید کرد «دشمن امروز به‌دنبال این است فضای ذهنی نخبگان را آنقدر نسبت به آینده تاریک کند که فرصت تولید علم و پیشرفت نداشته باشد.»
وی در پاسخ به سؤال یکی از حضار درباره بازداشت بودن یکی از دانشجویان گفت: نخبه‌های ما همین‌هایی هستند که اینجا نشسته و ایستاده‌اند، اگر خدای نکرده نخبه‌ای هم در زندان است باید دنبال حل مشکل او باشیم.
بهادری جهرمی در پاسخ به برخی رفتارها و شعارهای ساختارشکنانه، با اشاره به اینکه ما باهم حرف می‌زنیم، ولو هرکس متناسب با توان خودش، این‌طور گفت: «یکی از ویژگی‌های دیکتاتور که همه ما دوستش نداریم، این است که به کسی اجازه شنیدن صدای مخالف خود را نمی‌دهد. پس اجازه دهیم هرکسی با هر سلیقه‌ای صحبت خود را مطرح بکند، ما هم صحبت خود را مطرح بکنیم.» درنهایت، علی بهادری جهرمی به خاطر حفظ حرمت اکثریت دانشجویان و متوقف کردن فحاشی، ناچار شد جلسه را ترک بکند.
سخنگوی دولت علت پایان دادن به این نشست را این‌طور بیان کرد: این جلسه را زودتر تمام کردیم، چون هم در دانشگاه خودم کلاس دارم و هم اینکه بین خود دوستان (دانشجویان) مسأله‌ای ایجاد نشود. اما در هر صورت، این مسیر (گفت‌و‌گو) را با قدرت ادامه خواهیم داد.

 وطن امروز 
 صفحات منتسب به سپاه در شبکه‌های اجتماعی جعلی است
روابط عمومی کل سپاه با رد انتساب برخی کانال‌ها به این نهاد اعلام کرد: همانگونه که در گذشته هم تاکید شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هیچ‌گونه کانال رسمی در شبکه‌های اجتماعی ندارد. در پی نشر برخی مطالب در کانال‌هایی در فضای مجازی که با نام و عنوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال فعالیت هستند، پیگیری‌های صورت گرفته حاکی از آن است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هیچ‌گونه کانال یا صفحه رسمی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ندارد. پیش از این نیز روابط عمومی کل سپاه بارها با رد هرگونه انتساب این کانال‌ها به این نهاد اعلام کرده بود همان‌گونه که در گذشته هم بیان شده است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هیچ‌گونه کانال رسمی در شبکه‌های اجتماعی ندارد و صفحات منتسب به این نهاد در شبکه‌های اجتماعی جعلی است.
 امنیت آسمان ایران خط قرمز پدافند هوایی است
امیر سرتیپ دوم عباس عظیمی، فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب با اشاره به اینکه امنیت پهنه آسمان ایران اسلامی به واسطه مجاهدت‌های شبانه‌روزی کارکنان پدافند هوایی حاصل شده است، افزود: حفظ تمامیت ارضی فضای میهن اسلامی از خطوط قرمز پدافند هوایی است و هر گونه تجاوز به حریم هوایی کشور با پاسخ سریع و قاطع پدافند هوایی روبه‌رو خواهد شد. فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب تصریح کرد: دستاوردها و پیشرفت‌های چشمگیر عرصه دفاع هوایی قدرت بازدارندگی را برای کشور ایجاد کرده، لازم است این الگو به عنوان یک نمونه موفق توسعه و پیشرفت به همه سطوح کشور تسری پیدا کند.

 خراسان 
 ‌سایت جامع هسته‌ای در استان فارس راه‌اندازی می‌شود
در ادامه روند پیشبرد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، آن چنان که رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داده قرار است با توجه به ظرفیت‌های استان فارس، ‌سایت جامع هسته‌ای در این استان راه‌اندازی ‌شود. اسلامی گفته: طرح توسعه گاما و پلاسما یکی از طرح‌هایی است که به آن توجه شده و در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و کشاورزی قابل استفاده است. یکی از محورهای مورد توجه، توسعه پرتوها در کشور است و با توجه به خواست اداره اوقاف بخش مهمی از این طرح در استان فارس اجرایی خواهد شد.
 هیچ دانش آموزی در هنرستان دخترانه صدر تهران فوت نکرده است
وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه ای آورد: امروز (دیروز) به دلیل داشتن موبایل توسط برخی دانش آموزان و تاکید مدیر مدرسه برای بازرسی، درگیری میان تعدادی از دانش آموزان و والدین با مدیر هنرستان دخترانه صدر تهران اتفاق افتاد.هیچ دانش آموزی در این ماجرا فوت نکرده است و انعکاس خبر فوت دانش آموز در ادامه سناریوی کشته سازی رسانه‌های معاند است‌.تعدادی از دانش آموزان دچار افت فشار شدند که با حضور نیروهای اورژانس در محل به وضعیت آ‌ن‌ها رسیدگی شد.

 مردم سالاری
 سفر ایرانی‌ها به سوریه به‌زودی ازسر گرفته می‌شود
رئیس سازمان حج وزیارت پس از رایزنی و مذاکره با مقامات سوریه، خبر داد اعزام زائران ایرانی به سوریه به‌زودی از سرگرفته می‌شود. حسینی که برای برقراری دوباره اعزام زائران ایرانی به سوریه، در رأس هیأتی به این کشور سفر کرده است، گفت: برای راه‌اندازی دوباره سفر زائران ایرانی به سوریه، تفاهم‌نامه‌ای آماده شده که باید به امضاء طرفین برسد.
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی دقیق برای اعزام زائران ایرانی به سوریه، افزود: اعزام زائران کشورمان در روزهای آینده انجام می‌شود و این هفته نخستین پرواز از مشهد به سوریه عازم خواهد شد. حسینی در این سفر در دیداری که با محمد الرحمون ـ وزیر کشور سوریه ـ موضوع امنیت، کرامت و سلامت زائران را پیگیری کرد و در این‌باره گفت: درخواست ما از وزارت کشور سوریه این است که زمینه و مقدمات لازم در حوزه تأمین امنیت را برای اعزام زائران ایرانی فراهم کنند تا زائران در امنیت و صحت کامل به این سفر معنوی مشرف شوند.
محمد الرحمون ـ وزیر کشور سوریه ـ نیز در این دیدار اظهار کرد: پس از پایان جنگ به سرعت دنبال ایجاد امنیت بوده و هستیم. در حال حاضر نیز امنیت برای استقبال از زائران ایرانی فراهم است.

 آرمان ملی 
 کیفرخواست ۳۱۵ متهم ناآرامی‌های اخیر در تهران
دادستان عمومی و انقلاب تهران در جلسه شورای عالی قضائی از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست برای ۳۱۵ نفر از متهمان آشوب‌های اخیر در تهران به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» و ارسال آن‌ها به دادگاه خبر داد. علی صالحی در این رابطه گفت: قرار مجرمیت و کیفرخواست برای ۴ نفر از اغتشاشگران نیز به اتهام «محاربه» از طریق کشیدن سلاح به منظور ایجاد رعب و وحشت در جامعه و بین مردم، مجروح کردن ماموران حافظ نظم و امنیت، تخریب و تحریق اموال عمومی و دولتی به قصد بر هم زدن امنیت کشور و مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صادر شد.
 کشف ۲۰ هزار فشنگ
رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه از کشف سلاح و مهمات در یکی از استان‌های جنوبی کشور خبر داد. حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی در جلسه شورای عالی قضائی گفت: در کشف محموله‌های سلاح و مهمات در یکی از شهرستان‌‌های جنوبی کشور ۲۰ هزار فِشنگ کلت و کلاشنیکف، ۳۳۳ قبضه سلاح کلاشنیکف و سایر سلاح‌های جنگی بود به دست آمد.

 قدس 
 زمستان سختی درپیش است اموال مرا مصادره کنید، ذغال سنگ بخرید
سرلشکرباقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا، در صفحه شخصی خود در روبیکا نوشت: اتحادیه اروپا چهار روز پیش، نام این‌جانب را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است!از امروز به آن‌ها وکالت می‌دهم در اجرای تحریمی که تدارک دیده‌اند، مجازند همه اموال و دارایی‌های سرلشکر محمد حسین باقری در بانک‌های سراسر جهان را شناسایی و مصادره و صرف خرید ذغال سنگ برای شهروندان اروپایی کنند/ زمستان سختی در پیش است!
 شاید همین فردا بمیرم
جوبایدن رئیس جمهور آمریکا که گاف‌های رفتاری و گفتاری وی مدت‌ها به سوژه محافل خبری بدل شده، با اقرار به منطقی بودن نگرانی‌ها درباره وضعیت جسمانی وی، گفت: به سرنوشت احترام زیادی گذاشته و ممکن است «همین فردا به بیماری دچار شده یا بمیرم». اما در حال حاضر، روبه‌راه هستم و مشکلی ندارم. وی درباره تصمیم نهایی خود برای نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا گفت: هنوز تصمیم رسمی نگرفته‌ام اما تمایلم این است که نامزد شوم و برای این تصمیم هنوز وقت دارم.

 اعتماد 
 گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و عمان
در تماس تلفنی امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان آخرین تحولات مذاکره برای لغو تحریم‌ها، مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف روابط سیاسی و اقتصادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت عملیاتی ساختن کامل تصمیمات و توافقات مقامات عالیه دو کشور در بخش‌های مختلف روابط تاکید کرد. امیرعبداللهیان همچنین با تاکید بر جدیت جمهوری اسلامی ایران از زمان ورود به مذاکرات لغو تحریم‌ها برای حصول به توافقی خوب، قوی و پایدار از تلاش‌های عمان در این مسیر قدردانی کرد. بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی نقش ایران در منطقه را مهم خواند و بر توسعه همکاری‌ها در سطح منطقه تاکید کرد. بدر البوسعیدی افزود: تداوم تلاش‌ها برای رسیدن به توافق را مهم و ثمربخش می‌دانیم.

 ابتکار 
 تغییر زمان جلسه استیضاح فاطمی‌امین
سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس از تغییر زمان برگزاری جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد. موسوی در این باره گفت: با هماهنگی دولت، زمان برگزاری جلسه استیضاح فاطمی‌امین، از روز یکشنبه ۸آبان‌ماه به جلسه علنی روز سه‌شنبه، ۱۰آبان‌ماه موکول شده ‌است. تقاضای استیضاح وزیر صمت درنشست علنی ۲۷مهرماه مجلس اعلام وصول شد. براساس ماده‌۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس، بعد از اعلام وصول تقاضای استیضاح، وزیر موظف است ظرف ۱۰روز برای ارائه توضیحات لازم در مجلس حاضر شود که این مهلت ۱۰روزه، ‌شنبه ۷آبان تمام می‌شود.

 اطلاعات 
 کیفرخواست بسیاری از عناصر آشوبگر به دادگاه ارسال شد
رئیس دستگاه قضا دیروز در نشست شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به توطئه‌های طراحی شده از جانب دشمنان برای ضربه زدن به امنیت کشور در اتفاقات اخیر، اظهار داشت: مردم بصیر و هوشیار و ولایتمدار ایران به سرعت به پشت‌پرده اتفاقات و قضایای اخیر پی بردند و متوجه شدند که برخی مسائل مطرح شده صرفاً بهانه است و هدف دشمن و عوامل او مقوله و موضوع دیگری است؛ لذا به هیچ وجه با دشمن همراهی نکردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اقدامات جاهلانه‌ای که دشمنان و عوامل آنها در اغتشاشات اخیر انجام دادند، گفت: در قضایای اخیر تلاش شد افراد و عناصر کم گناه و نادم و پشیمان با لحاظ ترتیبات قانونی، زودتر آزاد شوند. همچنین همکاران قضائی با التزام به موارد قانونی، تلاش کردند در حدود کمتر از یک‌ ماه کیفرخواست بسیاری از عناصر اغتشاشات را صادر و به دادگاه ارسال کنند. این پرونده‌ها در دادگاه تعیین وقت شده است و رسیدگی به برخی از آنها هم شروع شده است. دراین هفته هم در محاکم تهران وبرخی استان‌ها رسیدگی به پرونده برخی دیگر از عناصر اغتشاشات اخیر آغاز می‌شود.رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: محاکمه کسانی که در قضایای اخیر مرتکب جنایت شدند و با عناصر ضدانقلاب در داخل و خارج و بیگانگان مرتبط بودند، با دقت و طبق قانون انجام خواهد گرفت و این افراد وفق قانون مجازات خواهند شد و مجازات آنها بازدارنده خواهد بود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

پشتیبانی علمی از نظام اسلامی و تقویت همیاری با حوزه علمیه از مهمترین رسالت های موسسه امام خمینی است
حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بر اهمیت ارتباط این موسسه و مرکز مدیریت حوزه های علمیه تأکید کرد و یادآور شد: ناظر به حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی، پشتیبانی علمی از نظام اسلامی و تقویت همیاری با حوزه های علمیه از مهمترین رسالت های موسسه امام خمینی است. آیت الله رجبی، شامگاه دیروز در مراسم عقد تفاهم نامه همکاری حوزه های علمیه و موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با مرکز مدیریت حوزه های علمیه که با حضور آیت الله اعرافی و جمعی از اساتید و مدیران مراکز حوزوی برگزار شد، گزارشی از فعالیت ها، رویکردهای و ظرفیت های موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ارائه کرد.عضو جامعه مدرسین در ادامه گزارشی از رشته ها، سرفصل ها و اسناد بالادستی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت: تقید به لباس روحانیت و التزام به قوانین و مقررات آموزشی حوزه های علمیه از جمله تأکیدات این موسسه به طلاب و دانش پژوهان خود است.

امیرعبداللهیان: آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم
باشگاه خبرنگاران/ وزیر خارجه گفت: در تماس با بورل گفتم آماده‌ام تیمی از کارشناسان نظامی ایران و اوکراین ادعای استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین را بررسی کند.حسین امیرعبداللهیان در دیدار با مدیران عضو اتحادیه اوآنا گفت: ما هیچ سلاح و پهپادی به روسیه برای بکارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.وی ادامه داد: همکاری‌های روسیه و ایران به دور از جنگ اوکراین، ادامه پیدا خواهد کرد.وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: ما با روسیه دارای همکاری‌های متنوع از جمله در حوزه دفاعی هستیم؛ در گذشته تسلیحاتی را از روسیه گرفته‌ایم و در اختیار روسیه قرار داده‌ایم اما در جریان جنگ اوکراین خیر.

عصبانیت اپوزیسیون از رابرت مالی
تسنیم/ توئیت مداخله‌جویانه نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، درباره تجمعات ایرانیان در خارج کشور، به مذاق اپوزیسیون و شبکه‌های معاند فارسی‌زبان خوش نیامد و آنها خواستار موضع‌گیری شدیدتر و دخالت بیشتر آمریکا درامور ایران شدند.شبکه اینترنشنال در همین راستا به‌سراغ چندین کارشناس رفت تا ضمن موضع‌گیری علیه این توئیت رابرت مالی، خواستار برکناری وی و حتی مداخله بیشتر آمریکا در اغتشاشات شوند؛ صحبت‌های کارشناسان این برنامه به‌نحوی است که گویا قبح وابستگی به دولت‌های خارجی برای آنها ریخته است و ابایی ندارند که حمایت آمریکا را به نام دفاع از مردم ایران پشت‌سر خود داشته باشند و حتی رابرت مالی را به نژادپرستی متهم کردند! رابرت مالی در توئیتی درباره تجمعات ایرانیان خارج کشور در دفاع از اغتشاشات، نوشته بود: “راهپیمایان حمایت خود را از مردم ایران نشان می‌دهند، مردمی که با تظاهرات مسالمت‌آمیز از دولت خواستار احترام به کرامتشان و رعایت حقوق بشر هستند

اقدامات خصمانه دشمن بی پاسخ نمی‌ماند
باشگاه خبرنگاران/ جانشین وزیر دفاع ضمن حضور در منزل شهید سلمان امیراحمدی، تاکید کرد که اقدامات خصمانه دشمن بی‌پاسخ نخواهد ماند‌. سردار فرحی در این دیدار ضمن تسلیت و تبریک به خانواده شهید «سلمان امیراحمدی» گفت: شهدای مدافع امنیت با زمان شناسی، بصیرت و قرارگیری در مسیر حق، نقش مهم و به مراتب پیچیده‌تری در برابر فتنه انگیزی‌ها و دفاع از ارزش‌ها ایفا می‌کنند و قطعاً اجر و ثواب این عزیزان نزد خداوند متعال مأجور خواهد ماند.

رزمایش هوایی در امارات با حضور ۱۰ کشور بیگانه
باشگاه خبرنگاران/ در رزمایش هوایی مشترک در امارات که از اواخر هفته آغاز می‌شود کشور‌هایی مانند آمریکا، عربستان و عمان نیز شرکت خواهند داشت.عربستان اعلام کرد که نیرو‌های هوایی ارتش این کشور در رزمایش نظامی اواخر هفته جاری در امارات شرکت خواهد کرد. این رزمایش با حضور نیرو‌های مسلح ۱۰ کشور از جمله عمان برگزار می‌شود.این رزمایش با هدف تمرین بر سر عملیات جنگ هوایی در ائتلاف نیرو‌های بین المللی و استفاده از مفهوم همکاری مشترک در محیط جنگی مشابه جنگ حقیقی برگزار می‌شود و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.

گانتس: فشار نتانیاهو برای خروج ترامپ از توافق هسته‌ای به زیان اسرائیل تمام شد
تسنیم/ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهارات جدیدی نتانیاهو را متهم کرد با فشار خود به ترامپ و وادار کردن او برای خروج از توافق هسته‌ای ضربه مهلکی به امنیت اسرائیل وارد کرد.شبکه المیادین در گزارشی در این رابطه به نقل از رسانه‌های صهیونیست خبر داد، وزیر جنگ اسرائیل بر این باور است بنیامین نتانیاهو با فشار خود بر آمریکا جهت خروج از توافق هسته‌ای زیان‌های جبران ناپذیری را به امنیت اسرائیل وارد کرده است.
و این اظهارات در کنفرانس رهبران که روزنامه معاریو با همکاری پایگاه اطلاع رسانی واللاه برگزار می‌کند، ایراد کرده و محور اصلی سخنانش را هم به تحولات سال‌های اخیر در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران اختصاص داده بود.

ساختار نوین جهانی علیه اسرائیل در حال شکل‌گیری است
تسنیم/ یک رسانه صهیونیستی اعتراف کرد؛ سمت و سوی ساختار جدید جهانی به طرفی می‌رود که منافع اسرائیل در آن قرار ندارد.روزنامه عبری زبان یسرائیل هیوم در مقاله‌ای در این زمینه اعتراف کرد، با نگاهی به تحولات جدید شکل گرفته در جهان، شاهد آن هستیم، آن چه که رخ می‌دهد، تغییراتی در نظم جهانی است که اصلا در راستای منافع اسرائیل قرار ندارد.
.ژنرال احتیاط تامیر هایمن مدیر مرکز پژوهش‌های امنیت ملی رژیم صهیونیستی در مقاله خود که دراین رسانه طرفدار نتانیاهو منتشر شده با اشاره به تحولات جنگ اوکراین و انتشار راهبرد امنیت ملی آمریکا از این دو محور به عنوان برخی از تحول‌های کانونی یاد کرد که می‌توانند به چالشی برای امنیت اسرائیل تبدیل شده و باید به سرعت برای تعامل با آن آماده شد.

مسکو: اوکراین با انگلیس برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ارتباط داشته است
فارس/ وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد اوکراین تماس‌هایی را با انگلیس درباره موضوع دستیابی به فناوری تسلیحات هسته‌ای داشته است.وزارت دفاع روسیه اضافه کرد: «کار بر روی ساخت بمب رادیواکتیوی توسط اوکراین در مراحل پایانی خود قرار دارد».وزارت دفاع روسیه هشدار داده است که انفجار یک بمب رادیواکتیوی می‌تواند به آلودگی رادیواکتیوی محوطه‌ای به ابعاد چند هزار کیلومتر مربع منجر شود».
وزارت دفاع روسیه تاکید کرد که نیروهای خود را برای شرایط انفجار بمب رادیواکتیوی آماده کرده است.طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، اوکراین قابلیت فنی و علمی ساخت بمب رادیو اکتیوی را داشته و انگیزه استفاده از آن را نیز دارد. «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز روز یکشنبه به همتایان انگلیسی، فرانسوی و ترکیه‌ای خود نگرانی‌های مسکو در مورد استفاده احتمالی اوکراین از بمب رادیو اکتیو را بیان کرد.

ایران اینترنشنال بالاخره تحریم شد
فارس/ در پی فضاسازی‌های مخرب رسانه سعودی موسوم به ایران اینترنشنال مستقر در لندن در اغتشاشات اخیر در ایران و تهییج و تحریک اغتشاشگران، این رسانه در فهرست تحریم‌های وزارت امور خارجه ایران قرار گرفت. در پی اغتشاشات اخیر و نقش مخرب رسانه سعودی ایران اینترنشنال در تهییج و تحریک اغتشاشگران، چندی پیش جمعی از کاربران فارس من با تشکیل کمپینی خواستار قرار گرفتن این رسانه مستقر در لندن در فهرست تحریم‌ها شده بودند.
کاربران فارس من در این کمپین عنوان کردند: رسانه سعودی ایران اینترنشنال به دلیل همکاری با رژیم صهیونیستی، حمایت از گروهک تروریستی منافقین و گروهک‌های کومله و پژاک و… و همچنین دعوت به اغتشاش و حمایت از ترور نیروهای امنیتی و انتظامی باید به عنوان رسانه حامی تروریست شناخته شود و در لیست تحریم و پیگیری قضایی و امنیتی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *