خبر روز ۱۴۰۱/۰۷/۲۵

**رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: حضور تروریست‌ها پشت مرزها برای ما قابل تحمل نیست و با آنها مقابله می‌کنیم** رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت: آمریکایی‌ها از هر حرکت نوآورانه ملت ایران خشمگین و از مشکلات و ناامنی‌ها خوشحالند** آیت الله حسینی بوشهری: دشمن با سوء استفاده از فضای مجازی نسل جوان ما را مورد هجوم قرار داد** آیت الله کعبی: مردم پای انقلاب ایستاده‌اند** خنثی‌سازی تحریم‌ها بیخ گوش آمریکا: پالایش روزانه 100 هزار بشکه نفت ایران در ونزوئلا
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 بازداشت یک تبعه آلمانی در اغتشاشات اردبیل
به ‌دنبال فضاسازی و ادعای دروغ کشته‌شدن یک دانش‌آموز در اردبیل، دیروز تجمعاتی همراه اغتشاش و خرابکاری در چند نقطه اردبیل توسط آشوبگران انجام شد. یک تبعه آلمانی که به عنوان توریست به ایران آمده بود به‌دلیل ارتباطات مشکوک با تعدادی از لیدر‌های اغتشاشگران اردبیل دستگیر شد.

 همشهری
 گزارش نهایی مجلس درباره مهسا امینی
گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درباره فوت مهسا امینی منتشر شد و براساس آن، هیچ‌گونه برخورد فیزیکی در مواجهه، انتقال و استقرار وی در محل پلیس امنیت ‌عمومی صورت نگرفته ‌است. این گزارش که نتیجه بررسی‌های کمیته حقیقت‌یاب بوده و به‌همراه جزئیات چگونگی بروز این اتفاق تلخ، دیروز در صحن علنی مجلس قرائت شد، ضمن تأکید بر اینکه هیچ‌گونه ضرب و جرحی با متوفی انجام نشده‌ است، خواستار پیگرد قضایی افرادی شد که قبل از روشن‌شدن ماجرا با اظهارات «عجولانه» و «خلاف واقع»، احساسات مردم را جریحه‌دار کردند و زمینه سوءاستفاده دشمن و اغتشاشگران را فراهم آوردند.
گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در بخش جمع‌بندی تأکید می‌کند که «فوت نامبرده براثر برخورد فیزیکی، ضرب و شتم یا اصابت هرگونه ضربه به وی نبوده ‌است.» این گزارش همچنین صراحتا اعلام کرده که در این اتفاق، هیچ‌گونه قصور و تقصیری متوجه اورژانس کشور یا بیمارستان کسری نیست، اما «میزان و کیفیت اثربخشی اقدام‌های درمانی» در حدفاصل زمین افتادن خانم امینی تا زمان حضور پرسنل اورژانس که ۱۰دقیقه به‌طول انجامیده، قابل تامل است و همچنین ازدحام مقابل در خروجی پلیس امنیت عمومی که باعث تأخیر بیش از ۶دقیقه‌ای در عزیمت آمبولانس شده نیز در روند درمانی نامبرده بی‌اثر نبوده ‌است.
 آمریکا و عادت ماهی‌گرفتن از آب‌های گل‌آلود
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان به اظهارات مداخله‌جویانه تازه رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد. کنعانی در صفحه اینستاگرامش در این باره نوشت: «از آغاز تحولات اخیر در ایران، شنبه جو بایدن برای چندمین بار، طی اظهاراتی مداخله‌جویانه، از اغتشاشات در ایران حمایت کرد». وی ادامه داد: «چون بایدن نه مشاوران امینی دارد و نه حافظه خوبی، به وی یادآور می‌شوم که ایران قوی‌تر و استوارتر از آن بود که با تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات پوچ شما تسلیم شود. اکنون نیز سربلندتر از آن است که با مداخلات و اظهار شگفتی‌های سیاستمداری خسته از سال‌ها اقدام بی‌نتیجه علیه ایران، اراده‌اش متزلزل شود».
کنعانی ادامه‌ داد: «نه اظهارات بایدن و نه مداخله‌جویی‌های آمریکا هرگز ما را متعجب نمی‌کند، زیرا مداخله، تجاوز و کشتار، ماهیت حقیقی نظام آمریکاست، اما، ما مردمان تاریخیم و در عمق تاریخ ریشه دوانده‌ایم. از کودتای آگوست ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی) تا به امروز، به‌خوبی سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکا در ذهن‌هایمان ثبت شده‌است و البته تاریخ و نقطه نقطه دنیا شهادت می‌دهد که زخم جنایت و خشونت آمریکا بر تن دنیاست».
سخنگوی وزارت امورخارجه اضافه‌کرد: «عادت شما ماهی‌گرفتن از آب‌های گل‌آلود است، اما یادتان باشد، اینجا ایران است؛ سرزمین مردان و زنان سرفراز. در خانه خویش، باهم گفت‌وگو می‌کنیم، باهم کار می‌کنیم، باهم برای ترمیم زخم‌های کوچک و بزرگ ایران خواهیم کوشید، باهم برای استقلال ایران خواهیم ایستاد و صدالبته شکست دیگری بر انبوه شکست‌هایتان افزوده خواهد شد».

 کیهان 
 حضور تروریست ها پشت مرزها برای ما قابل تحمل نیست و با آنها مقابله می‌کنیم
سرلشکر باقری در مورد وضعیت گروه‌های تروریستی در شمال‌غرب کشور، گفت: این یک موضوع قدیمی است؛ این گروه‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی با کمک آمریکا و سایر دشمنان در اقلیم شمال عراق لانه کردند اما در چند سال اخیر با حمایت آمریکا، مقرهای آنان تبدیل به یک مجموعه‌ای علیه امنیت ملی ما شد.
وی افزود: ما چند نمونه داشتیم که اسرائیل از داخل اینها نفراتی را انتخاب می‌کردند و بعد آموزش می‌دادند و بعد آنها داخل کشور ما می‌آمدند و ترور‌ و کارهای ضدامنیتی انجام می‌دادند و از اینها به‌عنوان تروریست اجاره‌ای استفاده می‌کردند.سرلشکر باقری ادامه داد: طی این سال‌ها مدام به اقلیم کردستان عراق تذکر دادیم و گفتیم این رسم همسایگی نیست که ما این همه به ملت عراق خدمت کنیم و بعد شما به اینها اجازه ایجاد مقر نظامی و رسانه می‌دهید؛ بارها به ما قول دادند که جلوی اقدامات گروهک‌های تروریستی را بگیرند اما عمل نکردند، بنابراین تصمیم بر این شد تا با اینها مقابله کنیم و این براساس منشور ملل متحد و دفاع از خود است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: ما به مقامات اقلیم گفتیم دو راه وجود دارد، یا اینها باید تبدیل به یک گروه غیرنظامی شده و خلع سلاح شوند، با اینکه اقلیم کردستان باید گروهک‌های تروریستی را از این منطقه اخراج کند، اینکه ۳ هزار نفر نیروی مسلح پشت دیوار مرز ما مرکز ساخت بمب داشته باشند به هیچ عنوان برای ما قابل تحمل نیست و ما با آنها مقابله می‌کنیم، لذا این عملیات ادامه خواهد داشت، هرقدر هم که طول بکشد ما این عملیات و بزرگ‌تر از این را ادامه می‌دهیم.
 خنثی‌سازی تحریم‌ها بیخ گوش آمریکا / پالایش روزانه ۱۰۰هزار بشکه نفت ایران در ونزوئلا
خنثی‌‌سازی تحریم‌های نفتی ایران آن هم در همسایگی آمریکا، با پالایش روزانه ۱۰۰هزار بشکه نفت کشورمان در ونزوئلا کلید خورد.
در همین رابطه وزیر نفت کشورمان دیروز در همایشی از راه‌اندازی نخستین پالایشگاه فراسرزمینی به نام ال‌پالیتو در ونزوئلا و پالایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های ایران در این پالایشگاه خبر داد. اوجی در همایش «در مسیر تحول سوخت‌رسانی، فناوری در خدمت تجربه» گفت: این آرزوی دیرینه و ۴۳ ساله‌ای بود که به همت همکاران من در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و پیگیری آقای سالاری، مدیرعامل این شرکت در بخش فراسرزمینی تحقق یافت، نقطه آغاز این اقدام در ونزوئلا بود و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در دیگر نقاط نیز ادامه خواهد یافت.
 آمریکایی‌ها از هر حرکت نوآورانه ملت ایران خشمگین و از مشکلات و ناامنی‌ها خوشحالند
رئیس‌جمهور در واکنش به شیطنت اخیر آمریکا اظهار داشت: اظهارنظرهای رئیس‌جمهور آمریکا در حمایت از آشوب، ترور و ناامنی در ایران بار دیگر دروغ‌بودن ادعای حمایت از حقوق انسان و امنیت و صلح را اثبات و عنوان شیطان بزرگ را معنا کرد.
آیت‌الله رئیسی در جلسه هیئت دولت با اشاره به حمایت‌ آمریکا از ایجاد اغتشاش و ناامنی در ایران، گفت: اظهارنظرهای رئیس‌جمهور آمریکا که به خود اجازه می‌دهد به آشوب، ترور و تخریب در کشوری دیگر دامن بزند، یادآور سخن جاودان بنیانگذار جمهوری اسلامی است که آمریکا را شیطان بزرگ، خواند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در ریشه‌یابی بیشتر خرابکاری‌ها، ترورها و اغتشاشات منطقه می‌توان نقش و شیطنت آمریکا را یافت، تصریح کرد: ۷۰ سال حمایت از جنایت رژیم صهیونیستی در فلسطین و همچنین دو دهه تجاوز و جنگ‌افروزی خود آمریکایی‌ها در افغانستان مصادیقی از اقدامات شیطان بزرگ است.
رئیسی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از هر حرکت خوب، نوآورانه و خلاقانه ملت ایران احساس خشم و از کاستی‌ها یا مشکلات و همچنین از ناامنی‌ها، احساس شعف و خوشحالی دارند، تصریح کرد: ملت بصیر ایران دشمن و ترفندهایش را به خوبی می‌شناسد و این‌بار هم او را در رسیدن به هدفش ناکام می‌گذارد و راه رشد و پیشرفت را با قوت و عزت ادامه می‌دهد.
 توضیحات قوه قضائیه درخصوص درگیری و آتش‌سوزی در زندان اوین
مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد در پی درگیری شنبه شب بین برخی از زندانیان بند ویژه سرقت و محکومیت‌های مالی زندان اوین و آتش سوزی پیش آمده در کارگاه خیاطی این زندان، که منجر به ورود سریع و به موقع نیروهای انتظامی و امدادی شد تعداد قابل توجهی از زندانیان نجات پیدا کرده و از صحنه آتش سوزی به نقطه امن منتقل گردیدند و متاسفانه چهار زندانی نیز فوت شده و تعدادی مجروح شدند.بر اساس این گزارش، طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، چهار نفر از زندانیان بر اثر استنشاق دود ناشی از آتش سوزی‌ها درگذشتند و ۶۱ زندانی نیز مجروح شده‌اند.
این گزارش می‌افزاید: اکثر زندانی‌های مجروح شده به صورت سرپایی مداوا شدند و تنها ۱۰ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری هستند که حال چهار نفر وخیم گزارش شده است.
گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه خاطرنشان می‌کند، در جریان درگیری و آتش سوزی زندان اوین تعدادی از زندانیان جرایم خشن و خطرناک، قصد فرار از زندان را داشتند که با توجه به تمهیدات حفاظتی اتخاذ شده موفق به فرار نشدند.

 ایران
 عدم اقدام متقابل، نقطه ضعف روحانی بود
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دولت روحانی که در مذاکرات منتهی به برجام نقش فعالی داشته از ضعف‌های دولت سابق در حوزه سیاست خارجی دولت سخن گفت. وی به انتقاد از سیاست دولت وقت در دوران خروج امریکا از برجام پرداخت و البته از مصوبه مجلس دفاع کرد. وی با بیان اینکه «قانون مجلس، سازمان را از مظلومیت بیرون آورد»، گفت: «اگر قانون مجلس نبود ما نمی‌توانستیم فلز اورانیوم تولید و ۶۰ درصد را پیاده‌سازی کنیم.»
وی با اشاره به مخالفت حسن روحانی و محمدجواد ظریف با این مصوبه گفت: «دوستان از نظر سیاسی و حقوقی مخالف قانون بودند و می‌گفتند این قانون برای ما یک چالش بین‌المللی، سیاسی و حقوقی است و این یک بحث جداگانه است. لذا اگر دوستان مخالفتی داشتند و جناب آقای دکتر روحانی و دکترظریف مخالفتی داشتند از منظر حقوقی و سیاسی بود و نه از نظر فنی.»
 بازداشت عامل شهادت ‌غلامرضا بامدی در سنندج‌
حجت‌الاسلام علی جعفرنژاد مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه بیت‌المقدس کردستان روز یکشنبه ‌در مراسم هفتمین روز شهادت شهید غلامرضا بامدی در سنندج اظهار داشت: عامل شهادت شهید پاسدار غلامرضا بامدی عضو حزب کومله است که در چند روز گذشته قصد خروج از کشور را داشت و در تور نیروهای امنیتی و اطلاعاتی افتاد و دستگیر شد. شهید «بامدی» اهل شهرستان اندیمشک بود که شامگاه شنبه ۱۶ مهر در جریان اغتشاشات در سنندج به شهادت رسید.
 میانداری آلمان در حمایت از آشوب
آنالنا بربوک، وزیرخارجه آلمان که بارها از اغتشاشگران حمایت کرده و از تحریم ایران به این بهانه گفته است در توئیتی به آتش‌سوزی اوین واکنش نشان داد و دولت ایران را مسئول حفظ جان زندانیان خواند. او در توئیتی نوشت: «دولت ایران در قبال جان تمام کسانی که در آنجا زندانی هستند از جمله بسیاری از زندانیان سیاسی و تظاهرکنندگان مسئول است.»
گفتنی است حادثه آتش‌سوزی در زندان اوین و تلاش برخی اراذل و اوباش در بعضی از بندهای این زندان جدیدترین دستاویز برای دشمنان ایران برای سناریونویسی ضدایرانی شده است.

 وطن امروز 
 دشمنان در سوریه‌سازی ایران ناتوانند
مشاور فرمانده کل نیروهای مسلح در امور ارتش با بیان اینکه اگر جنگ نمی‌خواهیم و می‌خواهیم امنیت کشورمان حفظ شود، باید آماده باشیم و قدرتمند شویم، گفت: آیا دشمنان نمی‌خواستند ما را همچون سوریه، لیبی، یمن، عراق و افغانستان درگیر جنگ کنند؟ اکنون هم می‌خواهند اما چرا اینگونه نشده است؟ چون آماده و هوشیار بوده و هستیم. آنها در تحمیل جنگ محاسبه می‌کنند و اگر به نفع‌شان نباشد، جنگی را آغاز نمی‌کنند.
 بررسی حادثه آتش‌سوزی زندان اوین در کمیسیون‌های تخصصی مجلس
عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح مباحث مطرح شده در جلسه روز گذشته این کمیسیون با اشاره به اتفاقات زندان اوین، اظهار داشت: در این جلسه به اتفاقات زندان اوین پرداخته شد و نماینده کمیسیون که در جلسه شورای امنیت شرکت کرده بود گزارشی از مباحث جلسه، ارائه کرد و البته این موضوع جزئیاتی دارد که نیازمند بررسی دقیق‌تر است. وی خاطرنشان کرد: مقرر شد در آینده هیأتی برای بازدید از زندان اوین از سوی کمیسیون تعیین و اعزام شود. عمویی ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی در ادامه جلسه طرح تشکیل حفاظت اطلاعات قوه ‌قضائیه را مورد بررسی قرار داد و در بررسی ماده یک این طرح و پس از آنکه بند الف آن در جلسه گذشته به تصویب رسید بندهای «ب» و «پ» را مورد بررسی قرار داد و پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان بندهای پیشنهادی به تصویب رسید. وی افزود: بر اساس این بندها سازمان حفاظت اطلاعات قوه ‌قضائیه وظیفه پیشگیری و مقابله با برنامه‌های تطمیع، فشار و فریب علیه مقامات و کارکنان این قوه را برعهده خواهد داشت و همین‌طور موضوع مقابله با توطئه‌ها و فعالیت‌های خرابکاری در این قوه با هماهنگی وزارت اطلاعات توسط حفاظت اطلاعات قوه ‌قضائیه صورت خواهد گرفت.

 جوان 
 انقلاب اسلامی از هر تهدید یک فرصت ساخت
سردار سرلشکر سلامی گفت: در دوران کلینتون با تئوری مهار دوگانه درصدد ایجاد محدودیت برای کشور ما برآمدند و پس از آن تهاجم فرهنگی، تحریم اقتصادی، ترور و خرابکاری و انتشار پدیده تکفیر و داعش را آغاز کردند، اما انقلاب اسلامی از هر تهدید یک فرصت ساخت، زیرا انقلاب ما بدون یک دشمن قدرتمند پیشرفت نمی‌کرد. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش سراسری جهاد تبیین و آگاه‌سازی ویژه افسران سپاه پیشرفت کشور و پایه ریزان تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه رجعت به ایران برای امریکایی‌ها نقطه مرجعیت جهانی است،افزود: معلمان در قلب نبرد پیچیده دشمن ایستاده و نقش تعیین‌کننده دارند.

 خراسان 
 کشته شدن یک دختر دانش آموز در اردبیل دروغ است
حجت الاسلام والمسلمین عاملی امام جمعه اردبیل گفت: در یک کشته‌سازی دروغین و شایعات منتشر شده کذب، بی‌پایه و اساس از دیروز رسانه‌های غرب سعی می‌کنند تا کشته شدن یک دختر اردبیلی را به عنوان حرکت تحریک‌آمیز علم کنند در حالی که چنین حادثه‌ای در اردبیل رخ نداده و وقوع آن از پایه و بن و اساس دروغ محض است. وی همچنین با اشاره به برگزاری مراسم سرود سلام فرمانده و حواشی آن گفت: مسئولان مدرسه نباید دانش‌آموزان را بدون اجازه والدین به مراسم می‌بردند. من با مسئولان اجرایی و مدیر‌ان ارشد صحبت کردم و گفتم نهایت دقت را در این امور داشته باشند و گفتم هیچ‌کس نباید دستگیر شود، به هیچ‌کس نباید دست بزنند و هیچ‌کس نباید احضار شود. گفتم بچه‌ها هیچ تقصیری ندارند و اگر خانواده‌ای اعتراض کرده، برای دلسوزی بوده است که آن هم ایراد ندارد.
 بُرد «باور ۳۷۳» به ۳۰۰ کیلومتر رسید
امیر سرتیپ صباحی‌فر فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در اظهارات اخیر خود اعلام کرد: «هر چه تهدیدات جلوتر برود، ما جلوتر از آن تهدیدات می‌رویم. اکنون تست‌های اولیه سامانه موشکی باور ۳۷۳ را در برد ۳۰۰ کیلومتر انجام می‌دهیم… روزی تصور هدف قرار دادن یک پرنده متخاصم در ۳۰۰ کیلومتری محال بود، اما امروز در حال تحقق است‌. دشمنان را در پایگاه‌های‌شان رصد می‌کنیم. برد رادارهای ما هزاران کیلومتر است.» وی همچنین خاطر نشان کرد: «دشمنان اگر می‌توانستند بارها به ما حمله کرده بودند. نیروهای مسلح به بالاترین توان خودشان رسیده‌اند و بازدارندگی ایجاد شده است.»

 مردم سالاری 
 بازداشت ۲ اسرائیلی به جرم جاسوسی توسط شاباک
دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به «شاباک» اعلام کرد: ۲ اسرائیلی به خاطر همکاری با «یک سازمان» در غزه از طریق تحویل پول و سلاح و جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی درباره ارتش اسرائیل بازداشت شدند.این رسانه به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرد.
 دیدار سفیر ایران با رئیس‌جمهوری جدید عراق
محمد کاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با عبداللطیف رشید، رئیس جمهور جدید عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. بر اساس این گزارش، عبداللطیف رشید اخیرا بعد از دو دور رای گیری در پارلمان عراق به عنوان رئیس جمهوری عراق انتخاب شد.عبداللطیف رشید، ۷۴ ساله وزیر منابع آب عراق در دولت نوری المالکی قبلاً سخنگوی حزب اتحادیه میهنی کردستان در لندن و فارغ‌التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه منچستر است. رشید، باجناق جلال طالبانی، رئیس‌جمهور پیشین عراق و از رهبران حزب اتحادیه میهنی هم هست.

 آرمان ملی 
 لزوم تجدیدنظر در برخی استانداردها متناسب با تحولات سریع جهانی
معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت از مواضع قانونی سازمان ملی استاندارد برای ایمنی و سلامت مردم به‌طور کامل پشتیبانی می‌کند، تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد با انجام وظایف درست، کامل و دقیق می‌تواند تحولی شگرف در زمینه تولید، خدمات و سلامت در کشور ایجاد کند. مخبر در همایش هفته استاندارد گفت: خلأ‌ها و مشکلات در استانداردسازی شاخص‌ها، به بروز مسائلی در کشور منجر می‌شود و به همین دلیل باید تیمی برای بررسی دقیق این شاخص‌ها در سازمان ملی استاندارد تشکیل شود. وی با اشاره به اینکه باید برخی استانداردها در کشور متناسب با تحولات سریع جهانی تجدید نظر شود، گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از زندگی مردم به تولیدات دیجیتالی و شرکت‌های دانش بنیان مرتبط است باید نیازهای مردم در بخش‌های خودرویی، لوازم خانگی و سایر نیازهای روزمره متناسب با تولیدات دانش بنیانی استاندارد شود.

 قدس
 بهره‌مندی ۲۰۰ مرکز درمانی کشور از ۵۰ رادیوداروی سازمان انرژی اتمی
سخنگوی دولت گفت: کشور به سمت بومی‌سازی رآکتورها حرکت می‌کند و به این سمت می‌رود که بتواند عضو باشگاه تولیدکنندگان رآکتورهای تحقیقاتی در سطح جهان باشد. بهادری جهرمی افزود: امروز ۲۰۰ مرکز درمانی در کشوراز ۵۰ رادیوداروی مختلف که همه محصولات سازمان انرژی اتمی هستند، برای درمان در حوزه‌های مختلف بهره‌برداری می‌کنند و دولت در این مسیر بسیار مصمم است و این مسیر با سرعت هر چه شتابان‌تری پیش خواهد رفت.

۴ نماینده، زیر ذره‌بین
سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شکایت فرمانده نیروی انتظامی از چهار نماینده به هیئت نظارت رسیده، گفت این موضوع در جلسه بعدی هیئت نظارت مورد بررسی قرار می‌گیرد. غضنفرآبادی اظهار کرد: آقای اشتری فرمانده نیروی انتظامی شکایتی از چهار نماینده مجلس کرده که در جلسات بعدی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی اظهار کرد: سردار اشتری شکایت خود را اعلام کرده و ما باید موضوع را بررسی و نتیجه را پس از بررسی اعلام می‌کنیم.
 مربع جنایتکار
«میک والاس» نماینده پارلمان اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا از آمریکا دستور می‌گیرد، باراک اوباما، بیل کلینتون و جورج بوش پدر و پسر، چهار رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده را «جنایتکار جنگی» خواند. نماینده جمهوری ایرلند در پارلمان اروپا در پیام توییتری خود به‌شدت «تعظیم» اتحادیه اروپا در برابر دستورات امپراتوری ایالات متحده را محکوم کرد. والاس پیش از این بارها از تحریم‌های غربی علیه دیگر کشورهای جهان از روسیه گرفته تا ایران، سوریه و ونزوئلا انتقاد کرده بود.

 ابتکار
 افزایش حقوق ها از اول مهر اعمال می شود
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش این کمیسیون درباره لایحه افزایش حقوق‌ها گفت: طبق مصوبه کمیسیون آموزش یک میلیون تومان به حقوق شاغلان و ۹۰۰ هزار تومان برای بازنشستگان اضافه می‌شود همچنین کمک هزینه معیشتی برای جانبازان و رزمندگان معسر پیش‌بینی شده است. مفتح با بیان این‌که این لایحه اصلاحیه‌ای به بودجه سال ۱۴۰۱ است، گفت: پیش‌بینی این است که بعد از تصویب این لایحه اجرای آن از اول مهرماه در نظر گرفته شود و این موضوع برای بودجه سال بعد هم استمرار داشته باشد.

 شهروند 
 داروهای ایران به روسیه صادر می‌شود
رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید بازار داروی روسیه ارزشی ۲۰ میلیارد دلاری دارد و ایران برای ورود به این بازار برنامه‌ریزی کرده است. علی‌رضا پیمان‌پاک گفت: «رویکرد دولت این است که برای کالاهایی که بازار مناسبی دارند و تولیدکنندگان ما نیز توان رقابت با کالاهای خارجی در آن بازار را دارا هستند، برنامه‌ریزی ویژه انجام دهیم که شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی یکی از آنهاست.» او با اشاره به برنامه‌ریزی برای حضور در این بازار افزود: «کار از چند ماه پیش آغاز شده و اکنون توافقات خوبی در خصوص صادرات داروهای ضد سرطان انجام شده است.» او گفت: «در این زمینه، حل مشکلات تبادلات مالی، افتتاح حساب کارگزاری میان بانک‌های ایرانی و روسی، تامین مالی برای اعتبار خرید، صدور ضمانت و بیمه‌نامه‌ها و بحث رجیستری سریع دارو و تجهیزات پزشکی در روسیه در حال پیگیری و انجام است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

دشمن با سوء استفاده از فضای مجازی نسل جوان ما را مورد هجوم قرار داد
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تبعات منفی دوری دانش‌آموزان و دانشجویان از فضای آموزشی در چند سال اخیر، ابراز داشت: در فاصله‌ای که دانش‌آموزان و دانشجویان ما چند سال رنگ مدرسه و دانشگاه را ندیده‌اند و در فضای مجازی به تحصیل پرداختند و علاوه بر لطمه به علم آموزی، دشمن نیز از این خلأ سوء استفاده کرد و روح، فکر و اندیشه نسل جوان ما را مورد هجوم قرار داد و متأسفانه تا اندازه‌ای نیز موفق بوده است. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین خطاب به مدیران و رؤسای دانشگاه‌های کشور گفت: اداره دانشگاه و به طور کلی امر آموزش، کار سخت و دشواری است؛ اما امیدواریم در کمترین زمان ممکن بتوانید انحرافاتی که در دوره فراگیری ویروس کرونا به وجود آمده است را اصلاح نمایید؛ البته توجه داشته باشید که راه دست یابی به هدایت، آرام کردن دل‌ها به منظور زدودن زنگارهاست تا در نهایت هدایت اتفاق بیافتد و رحمت الهی شامل حال گردد.وی همچنین مسئله اسلامی سازی علوم انسانی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: بشر در علم پیشرفت بسیاری کرده است؛ اما برخی از این علوم با نگرش و جهان بینی ما متفاوت است و لذا لازم است با یک نگاه بنیادی به این مسئله بنگریم.

مردم پای انقلاب ایستاده‌اند
رسا/ آیت الله کعبی در جمع مربیان حلقه های صالحین سوسنگرد با اشاره به اینکه مربیگری یعنی تلاش برای ساخت انسان افزود: ارتباط گیری، جهت دهی، هدایت، مشورت، خدمت و مساعدت و نظارت از جمله وظایف یک مربی موفق در راستای ساخت انسان برپایه ایمان و عمل صالح است.عضو جامعه مدرسین در ادامه سخنان خود با اشاره به آشوب های اخیر در کشور تاکید کرد: همانگونه که رهبری فرمودند آشوب های اخیر نشان استیصال آمریکا و صهیونیسم است و دشمن با تمام وجود مانند دیوانه ها عمل می کند و دیوانه وار دست به عملیات انتحاری زده و ضدیت خود را با اسلام و ایران اعلام می کند. وی همچنین تصریح کرد: آنچه در فضای مجازی و شبکه های معاند نشان می دهند واقعیت ندارد و مردم ایران با همه وجود پای انقلاب ایستاده اند و دشمن در این فتنه هم شکست خواهد خورد.

رئیس جمهور از وزارت آموزش و پرورش بازدید کرد
ایرنا/ رئیس جمهور در ادامه فرآیند نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی، صبح روز دوشنبه به محل وزارت آموزش و پرورش رفت تا در جمع وزیر و مدیران این وزارت‌خانه ضمن استماع گزارش عملکرد یکساله این مجموعه، رهنمودهایی برای ارتقای کیفی و کمی عملکرد این دستگاه اجرایی ارائه کند. آیت الله رئیسی، پیش تر و در ۱۱ مهرماه امسال از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بازدید کرده بود.

بورل: اروپا یک باغ و مابقی جهان یک جنگل است
صداوسیما/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی جنجالی که واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است، اروپا را یک باغ و مابقی جهان را یک جنگل توصیف کرد. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اروپا یک باغ است. ما یک باغ ساخته ایم و فدریکا، شما به خوبی می‌دانید که سایر نقاط جهان دقیقا یک باغ نیست. سایر نقاط جهان – بیشتر جهان – یک جنگل است و جنگل می‌تواند به باغ حمله کند و باغبان‌ها باید از آن (باغ) مراقبت کنند. جنگل ظرفیت رشد قوی دارد و دیوار‌ها هرگز به اندازه کافی بلند نخواهد بود تا از باغ محافظت کند. باغبان‌ها باید به جنگل بروند.

بازدید دبیر ستاد حقوق بشر از زندان اوین
صداوسیما/ دبیر ستاد حقوق بشر در بازدید از زندان اوین گفت: درگیری و آتش سوزی صرفاً میان زندانیان بند مخصوص سرقت و جرائم خشن و در کارگاه خیاطی همین بند روی داده و به بند‌های دیگر سرایت نکرده است. غریب‌آبادی پس از بازدید اعلام کرد: آرامش در زندان اوین برقرار و بلافاصله امکان تماس تلفنی تمامی زندانیان، شامل زندانیان بند سرقت، با خانواده هایشان فراهم شده و مصدومین این درگیری نیز رسیدگی‌های لازم پزشکی را دریافت کردند.دبیر ستاد حقوق بشر همچنین تاکید کرد: سلامتی، ایمنی و امنیت زندانیان در درجه بالای اهمیت برای سازمان زندان‌ها قرار دارد.غریب‌آبادی خاطر نشان کرد: مقامات زندان اطمینان خاطر داده‌اند که هیچ یک از حقوق زندانیان متوقف نمی‌شود.

اظهارات ملک سلمان درباره ایران و جهان
باشگاه خبرنگاران/ پادشاه سعودی در اظهاراتی درباره مسائل مختلف جهانی صحبت کرد وگفت: کشور‌های غربی و به طور خاص آمریکا، در پی بالا رفتن قیمت انرژی، در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند تولید نفت در باقی کشور‌ها را افزایش دهند. با این حال اوپک پلاس هفته گذشته اعلام کرد تولید روزانه نفت خود را از ماه نوامبر به میزان ۲ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد.ملک سلمان همچنین با حمایت از تلاش‌های بین‌المللی با هدف یافتن راه حل سیاسی برای بحران اوکراین، افزود: «ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تلاش‌های خود را برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و تضمین عاری بودن خاورمیانه از این سلاح‌ها تشدید کند.» پادشاه سعودی در ادامه ادعا‌های مقامات عربستانی درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفت: «ما از ایران می‌خواهیم که فوراً به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد.»

افزایش نرخ تورم در آمریکا
باشگاه خبرنگاران/ آمار‌ها نشان می‌دهند نرخ تورم در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ در آمریکا نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن به میزان ۸.۲ درصد افزایش یافته است. بهای سوخت نیز نسبت به سال گذشته ۱۸.۲ درصد افزایش یافته است.به نقل از سی ان ان، بهای مواد غذایی هم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۲ درصد افزایش داشته است. در این میان هزینه مسکن هم به میزان ۶.۶ درصد افزایش داشته است.بهای مسکن هم افزایش یافته است و به بالاترین حد خود در بیست سال اخیر رسیده است. بهای مسکن به طور متوسط ۶.۹۲ درصد افزایش داشته است.بهای مسکن در آمریکا نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است. در این حال بانک مرکزی آمریکا تلاش می‌کند با افزایش نرخ بهره بانکی با افزایش تورم مقابله کند. برخی از آمریکایی‌ها هم کمک هزینه زندگی دریافت می‌کنند.

داستان ادامه دار تیراندازی های خونین در آمریکا
باشگاه خبرنگاران/ منابع محلی اعلام کردند بر اثر تیراندازی نزدیک دانشگاه “جیمز مدیسون” در ایالت ویرجینیا در آمریکا هشت نفر زخمی شدند.همه زخمی‌ها که از ۱۸ تا ۲۷ سال سن دارند.آمریکا با موجی از اعتراضات به بی‌عدالتی و تبعیض‌نژادی و همچنین خشونت و حملات مسلحانه روبرو است.سالانه هزاران نفر بر اثر تیراندازی در مناطق مختلف آمریکا کشته و یا زخمی می‌شوند. بر اساس گزارش‌های رسمی، حدود ۲۷۰ تا ۳۰۰ میلیون قبضه سلاح گرم در آمریکا وجود دارد؛ یعنی تقریباً به ازای هر نفر یک اسلحه در این کشور یافت می‌شود.

۴ نفر دیگر از مجروحان حادثه حریق زندان اوین درگذشتند
باشگاه خبرنگاران/ با احتساب فوت این ۴ نفر که متاسفانه به دلیل شدت وخامت حالشان در بیمارستان از دنیا رفتند، مجموع فوتی های حادثه درگیری زندانیان با یکدیگر و آتش سوزی شنبه شب گذشته در زندان اوین به ۸ نفر رسید. بر اساس این گزارش، تمامی ۸ فرد فوت شده از زندانیان بند جرایم مربوط به سرقت بوده اند.گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه در ادامه تاکید میکند، ۶ نفر از مجروحین این حادثه همچنان در بیمارستان و تحت درمان و رسیدگی های پزشکی هستند و حال عمومی آنها مساعد و رو به بهبود است.

ادامه رفتار غیرانسانی پلیس ترکیه
تسنیم/ پلیس ترکیه در ادامه بدرفتاری با پناهجویان افغانستان، تعدادی از این افراد را بدون هیچ لباسی از این کشور اخراج کرده است.مقام‌های یونان اعلام کردند که پلیس ترکیه با برهنه کردن ۹۲ پناهجو از جمله شهروندان افغانستان، آنها را مجبور به عبور از مرز کرده است. «نوتیس میتاراکیس» وزیر امور مهاجرت یونان با انتشار تصاویر برهنه از پناهجویان در توئیترش نوشت: «رفتار ترکیه با ۹۲ پناهجویی که ما در مرز نجات دادیم، مایه شرمساری تمدن است.» وی افزود: انتظار دارد که ترکیه این حادثه را بررسی و در نهایت از مرزهای خود با اتحادیه اروپا محافظت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *