خبر روز ۱۴۰۱/۰۷/۰۲

**رحلت پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) را تسلیت می گوییم** رهبر معظم انقلاب در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس: ایستادگی در برابر شیطان‌های قدرت و ستم در پایان به پیروزی و برافتادن ترس و اندوه می‌رسد** آیت الله حسینی بوشهری: دشمن با توطئه تفرقه به دنبال پیشبرد اهداف خود است** جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز پنج شنبه در محکومیت اغتشاشات و توهین به مقدسات بیانیه ای صادر کرد** آیت‌الله خاتمی: قوه قضائیه با سران اغتشاش قاطعانه برخورد کند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 ایستادگی در برابر شیطان‌های قدرت و ستم، در پایان به پیروزی و برافتادن ترس و اندوه می‌رسد
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌‌مناسبت آغاز هفته دفاع‌مقدس و روز «مهمانی لاله‌ها» تأکید کردند: پیام شهیدان به ما یادآور می‌شود که ایستادگی در برابر شیطان‌های قدرت و ستم، در پایان به پیروزی و برافتادن ترس و اندوه می‌رسد.
متن این پیام که همزمان با مراسم غبار‌روبی، عطرافشانی و گلباران مزار شهیدان در سراسر کشور با عنوان مهمانی لاله‌ها از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین شکری، نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران قرائت شد، به این شرح است:
بسم‌ا. . . الرحمن الرحیم
هفته‌ دفاع مقدس، نیکوترین و مناسب‌ترین زمان برای بزرگداشت یاد و نام شهیدان عزیز و شنیدن پیام آنان است. پیام شهیدان، بشارت به دل‌های آماده و گوش‌های شنوا است. این پیام گرامی به ما یادآور می‌شود که ایستادگی در برابر شیطان‌های قدرت و ستم، در پایان به پیروزی و برافتادن ترس و اندوه می‌رسد. این پیام، حیات‌بخش است، نیرو و امیدآفرین است و نیاز امروز و همیشه‌ ملت بزرگ ایران و همه‌ آزادگان جهان است. سلام خدا بر شهیدان عزیز.
 پرونده مهسا امینی در حال بررسی مراجع قانونی است
آیت الله رئیسی روز جمعه در نشستی با جمعی از مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی، ضمن پاسخ به سوالات آنان، دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد. رئیس جمهور در پاسخ به سؤال یکی از حاضران درباره حواشی ایجادشده پیرامون جان‌باختن یک خانم جوان در ایران، گفت: علت این حادثه در دست بررسی مراجع قانونی و تخصصی است و بنده ترجیح می‌دهم از طریق مراجع ذی‌صلاح رسیدگی‌کننده به پرونده درباره علت آن، اظهارنظر قطعی و نهایی انجام شود. رئیس‌جمهور با انتقاد از معیارهای عمیقا دوگانه غرب در موضوع حقوق بشر، خاطرنشان کرد: روزانه در کشورهای مختلف ازجمله در آمریکا و کشورهای اروپایی شاهد آن هستیم که در اثر برخورد پلیس، زنان و مردانی جان خود را از دست می‌دهند اما حساسیتی برای علت‌یابی و مقابله با این خشونت‌ها وجود ندارد. وی تاکید کرد: ما دنبال اجرای عدالت هستیم و اجازه نمی‌دهیم درباره این خانم و هیچ شهروندی حقی از کسی تضییع شود اما نباید مسائل حقوق بشری به‌صورت دوگانه پیگیری شود.

 همشهری
 زمان بررسی صلاحیت زاهدی‌وفا
مجلس ۱۲مهرماه صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بررسی می‌کند. نامه معرفی محمدمهدی زاهدی‌وفا روز ۲۹شهریورماه ازسوی هیأت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد و برخی نمایندگان پیش‌بینی کرده بودند که جلسه رسیدگی به صلاحیت و بررسی برنامه‌های زاهدی‌وفا روز ۱۰مهرماه (یکشنبه) برگزار خواهد شد، اما گفته می‌شود جلسه بررسی صلاحیت زاهدی‌وفا روز سه‌شنبه، ۱۲مهرماه برگزار خواهد شد.
 بیانیه‌ ستاد کل نیروهای مسلح درباره حوادث اخیر
ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای درباره ناآرامی‌های بعد از درگذشت مهسا امینی، ضمن تحسین خویشتنداری مأموران و حافظان امنیت مردم و کشور در برخورد با معترضان در روزهای نخستین ناآرامی‌ها، آورده‌است: «متأسفانه در حوادث چند روز گذشته بعضا مشاهده شد که این خویشتنداری‌ها آشوبگران و تروریست‌های اجاره‌ای را به این خیال باطل سوق داد که به‌زعم خود می‌توانند با چند حرکت ایذایی در حمله به حافظان نظم و آرامش مردم، اقتدار پلیس و امنیت کشور را به چالش بکشند و ضد‌انقلاب بیرون از مرزها در رسانه‌های خود، قهقهه مستانه سردهند؛ غافل از اینکه ملت موقع‌شناس ایران اسلامی با جدا کردن صف اعتراضات خود از این اغتشاشگران اجاره‌ای و مزدور، خیلی زود چهره ضد‌امنیتی آنها را افشا کردند. » ستادکل نیروهای مسلح دراین بیانیه تأکید کرده‌است که اجازه نخواهد داد امنیت و آرامش کنونی ملت که ثمره مجاهدت هزاران شهید و جانباز است، خدشه‌دار شود.

 کیهان
 قوه قضائیه با سران اغتشاش قاطعانه برخورد کند
آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار داشت: فوت یک هموطن مایه تأسف ما است و جای تسلیت به خانواده و آرزوی صبر برای آنان دارد؛ در این قضیه همه مقامات کشور ورود کرده‌اند و رؤسای سه قوه بر پیگیری دقیق این مسئله تأکید کردند.
امام جمعه موقت تهران به حماسه اربعین و نیز سفر آیت‌الله رئیسی به مقر سازمان ملل اشاره کرد و گفت: در این سفر دیدارهای دوجانبه‌ای صورت گرفت و حضور رئیس‌جمهور نشان داد ایران منزوی نیست و کشوری مهم است؛ چیزی که منزوی است شیطنت‌های آمریکا در منطقه است. عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برخی فعالان فضای مجازی که از اغتشاشات حمایت می‌کنند، بیان داشت: بدانند که با منافقین و سلطنت طلبان همکاری می‌کنند، به خود بیایید والا با لعن و نفرین این ملت رو‌به‌رو خواهید شد، برخورد با نیروی انتظامی که حافظ مردم است به هیچ وجه پسندیده نیست. آیت‌الله خاتمی با اشاره به حمایت ملی از نیروی انتظامی، گفت: حفظ نظام اسلامی خط قرمز مردم ما است و ما در حفظ نظام اسلامی با هیچ‌کس تعارف نداریم و تا آخرین نفر و نفس برای حفظ نظام اسلامی ایستاده‌ایم؛ صاحبان تریبون مراقب باشند تریبون آنها با تریبون ضدانقلاب یکی نشود و متأسفانه باید گفت در این حادثه هم کسانی که نان نظام را خوردند، هم صدا با اغتشاشگران شده‌اند؛ شما که به راحتی بیانیه می‌دهید، اغتشاشات را محکوم کنید و الا همسو هستید.
وی با تشکر از مردمی که در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کنند، تأکید کرد: مردم از مسئولین می‌خواهند کسانی که اموال مردم را به آتش می‌کشند و رحم نمی‌کنند با سلاح قانون سر جای خود بنشانید.
 با حضور ده‌ها میلیونی در سراسر کشور؛ مردم حجت را تمام کردند نوبت مجازات پادوهای آمریکاست
به دنبال چند شب اغتشاش در برخی نقاط کشور به بهانه فوت خانم مهسا امینی و آتش زدن قرآن، مسجد، بقعه متبرکه و پرچم جمهوری اسلامی ایران، تخریب آمبولانس‌ها، تخریب اموال عمومی و شهادت چند تن از مدافعان امنیت، مردم آگاه و پا در رکاب ایران اسلامی پس از نماز جمعه در سراسر کشور به میدان آمدند و تودهنی محکمی به فتنه‌گران و اغتشاشگران زدند. مردم انقلابی و نمازگزاران جمعه تهران نیز همزمان با مردم در سراسر کشور پس از اقامه نماز جمعه در محکومیت حرکات هنجارشکنانه اخیر تظاهرات کردند. این مراسم از دانشگاه تهران به سوی میدان انقلاب برگزارشد.
مردم تهران در این راهپیمایی با سر دادن شعارهایی همچون «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر انگلیس»، «مرگ بر ضدولایت فقیه»، «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد»، «توطئه و اغتشاش کار منافقین است»، «پیروی از رهبری باعث هر عزت است» و. . . انزجار خود را به اقدامات آشوبگرانه و توطئه‌آمیز دشمنان در کشور نشان دادند. مردم همچنین با سردادن شعارهایی همچون «نیروی انتظامی تشکر، تشکر»، «نیروی انتظامی حافظ امنیت است» و. . . از تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی برای برقراری امنیت قدردانی کردند. مردم تهران در این راهپیمایی تصاویری از رهبر معظم انقلاب، سردار سلیمانی و سایر شهدای کشورمان را به همراه داشتند. برخی از راهپیمایان همچنین پرچم کشورمان را با خود همراه داشتند. گفتنی است برخی از مردم تهران ظهر جمعه در ایستگاه مترو میدان انقلاب با سردادن شعار «مرگ بر سلبریتی خائن» انزجار خود را نسبت به رفتار برخی سلبریتی ها اعلام کردند. راهپیمایی گسترده مردم ایران در محکومیت فتنه‌گران و هتاکان به مقدسات دینی با صدور قطعنامه‌ای پایان یافت.

 ایران
 اعتراض را می‌شنویم، زیربار اغتشاش نمی‌رویم
آیت‌الله رئیسی عصر دیروز پس از شرکت و سخنرانی در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و برگزاری برخی برنامه‌های جانبی و دیدار با سران برخی کشور‌های حاضر در این مجمع، با استقبال محمد مخبر معاون اول، حجت‌الاسلام قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و تعدادی از اعضای کابینه وارد تهران شد. رئیس جمهور و هیأت همراه در بازگشت از سفر به نیویورک همچنین مورد استقبال جمع زیادی از مردم از جمله وکلا، دانشجویان و اقشار مختلف مردم قرار گرفت. رئیس جمهور ضمن تشکر، خطاب به استقبال کنندگان گفت که سعی کردم در جریان سخنرانی در سازمان ملل، صدای ملت ایران باشم. آیت الله رئیسی همچنین در واکنش به اغتشاشات اخیر نیز گفت: دشمنان می خواهند بر موجی سوار شوند و ایجاد بلوا و اغتشاش کنند. آنها فکر می کنند با این نوع حرکتها می توانند ملت ایران را متوقف کنند. رئیس جمهور با بیان اینکه اگر کسی سخن حقی داشته باشد، حرف او شنیده خواهد شد، تأکید کرد: در هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد امنیت مردم و کشور به مخاطره بیفتد.
 گاف بزرگ گروه هکری انانیموس
گروه هکری ناشناس معروف به «انانیموس» که همزمان با اغتشاشات اخیر تلاش داشته با هک کردن رسانه‌های دولتی به آشوبگران کمک کند در گافی عجیب، رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی را هک کرد. این گروه هکری که تلاش داشته رسانه‌های مرتبط با صدا‌وسیما را هک کند در اشتباهی جالب رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه مانند من‌وتو، بی‌بی‌سی، صدای امریکا، ایران اینترنشنال و. . . را هک کرد. گفته می‌شود این گروه پس از متوجه شدن به گاف داده شده از این رسانه‌ها عذرخواهی کرده است.

 جمهوری‌اسلامی
 دستورات رئیس قوه قضاییه پیرامون نحوه برخورد با عوامل اغتشاشات اخیر
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، طی تماس‌های جداگانه‌ای با دادستان کل کشور و مراجع قضایی، خطاب به آنها دستور داد در راستای حفظ امنیت و آرامش شهروندان و صیانت از زندگی عادی و روزمره آن‌ها در سراسر کشور و مقابله با عناصر اصلی اغتشاشگر و آشوب‌طلب حرفه‌ای، مخلان آرامش شهروندان و امنیت روانی مردم، افرادی که به اموال عمومی و دولتی خسارت وارد کرده‌اند و در برابر پلیس تمرد می‌کنند، مرتبطین با سرویس‌های جاسوسی خارج از کشور برخورد بازدارنده طبق قانون صورت گیرد و در تکمیل و رسیدگی به پرونده‌های قضایی آنها هم تسریع شود. رئیس قوه قضاییه کلیه دادستان‌ها و مسئولان قضایی ذیربط در نقاط مختلف کشور را مکلف و موظف کرد، در این راستا بدون هیچ‌گونه اغماض و کوتاهی و در چهارچوب موازین قانونی اقدام کنند. رئیس دستگاه قضا همچنین در این تماس‌ها با اشاره به شگرد دشمنان و عناصر وابسته به گروهک‌های معاند در برانگیختن هیجانات مردم به ویژه نوجوانان و جوانان و تحریک احساسات آنها با ترویج شایعات و اکاذیب‌، به مسئولان قضایی ذیربط در سراسر کشور دستور داد، در مورد برخورد قانونی با منابع ترویج دروغ و شایعه هم اهتمام صورت گیرد.

 وطن امروز
 احضار کاردار سوئد در تهران به وزارت خارجه
در پی تعرض روز گذشته تعدادی از عناصر معاند به سفارت جمهوری ایران در استکهلم، کاردار سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور، به وزارت خارجه احضار شد. در این ملاقات مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت سوئد در قبال این تهاجم وحشیانه و قصور پلیس این کشور در اتخاذ اقدامات تأمینی بموقع و کامل، وفق کنوانسیون وین، به کاردار سوئد ابلاغ شد.
کاردار سوئد ضمن اظهار تأسف بیان داشت مراتب را به دولت این کشور منتقل خواهد کرد. همچنین در پی تعرض مشابه به سفارت کشورمان در بروکسل توسط تعدادی از عناصر معاند، مراتب اعتراض شدید کشورمان به وزارت خارجه بلژیک توسط وزارت امور خارجه کشورمان در تهران و نیز سفارت کشورمان در بروکسل انجام شد و بر مسؤلیت دولت این کشور در حفاظت از اماکن دیپلماتیک وفق کنوانسیون وین تأکید گردید.

 جوان
 سلبریتی‌ها و اغتشاشگران علاوه بر مجازات باید خسارت هم بدهند
بررسی یکی از نهاد‌های امنیتی منجر به مشخص شدن هویت بیش از ۲۷۰۰ نفر از لیدر‌های میدانی و سرشبکه‌های آشوب در کل کشور شده است.
بر اساس خبر رسیده ، با تجمیع داده‌های موجود میدانی و فنی، به جز آشوبگرانی که در میانه اغتشاشات بازداشت شده‌اند، مشخصات کامل تعداد یادشده از عناصر هدایتگر اغتشاش و محل اقامت آن‌ها احصا گردیده و در اختیار مراجع ذی‌صلاح قضایی قرار گرفته تا با رعایت تشریفات لازم تحت پیگرد قرار گیرند. بر این اساس حکم جلب تعدادی از آن‌ها صادرشده و به تدریج در چنگال قانون گرفتار می‌گردند.
همچنین فهرستی از عناصر سیاسی رسانه‌ای و نیز به اصطلاح سلبریتی‌های دخیل در شایعه پراکنی و تحریک و تشویش افکار عمومی در رویداد‌های اخیر تهیه شده و در دستور پیگرد حقوقی و قضایی قرار گرفته است.
بر اساس شنیده‌ها قرار است با ارزیابی خسارات وارده مالی و جانی اغتشاشات اخیر، علاوه بر مجازات قانونی برهم‌زنندگان امنیت کشور، مدعی‌العموم تحریک‌کنندگان و تشویق‌کنندگان به اغتشاش و نیز عوامل میدانی اعم از لیدر‌ها و دنباله رو‌ها را به پرداخت خسارات وارده به اموال عمومی و خصوصی وادار سازد.

 مردم سالاری
 تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه آنچه که «پلیس امنیت ملی و برخی مقامات امنیتی تهران» خواند را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. به گزارش رویترز، این وزارتخانه اسماعیل خطیب، سالار آبنوش، قاسم رضایی، منوچهر امان‌اللهی و کیومرث حیدری را هدف تحریم‌های خود قرار داده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا پیشتر و روز جمعه ۱۸ شهریورماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. وزیر خارجه آمریکا در توییتی تایید کرد که وزارت‌ خزانه‌داری ایالات متحده یک نهاد و هفت مقام امنیتی ایرانی را در لیست تحریم‌‎های خود قرار داده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: ما پلیس امنیت اخلاقی (گشت ارشاد) – نهادی که مسئول دستگیری مهسا امینی است – به همراه هفت مقام امنیتی ایرانی دیگر را در لیست تحریم‌ها قرار دادیم.

 آرمان ملی
 انهدام تیم تروریستی
فرمانده مرزبانی استان آذربایجان شرقی گفت: با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی مرزبانان هنگ مرزی خداآفرین اعضای یک تیم تروریستی شناسایی و دستگیر شدند. سردارمحمد احمدی در تشریح جزئیات این خبر، اظهار داشت: ۲ نفر از اعضای تیم تروریستی که قصد عملیات خرابکارانه در داخل کشور را داشتند به‌همراه مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات جنگی در نوار مرزی خداآفرین دستگیر شدند.

 قدس
 تهدید دوباره ایران توسط آمریکایی‌ها
در حالی که مقامات کشورمان همواره تأکید دارند سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ما جایی ندارد، هماهنگ‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی آمریکا اظهار کرد به ایران اجازه‌دسترسی به سلاح هسته‌ای را نخواهند داد! جان‌کربی، در گفت‌وگویی با خبرنگاران با تأکید بر اینکه دولت بایدن هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای نمی‌دهد، عنوان کرد به باور رئیس جمهوری ایالات متحده حل مشکلات خاورمیانه با هسته‌ای شدن ایران آسان‌تر نمی‌شود و «دیپلماسی» هنوز بهترین راه جلوگیری از آن است. کربی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: همان‌طور که جو بایدن پیشتر گفته تمام گزینه‌ها روی میز هستند.
 محکومیت اغتشاشات اخیر از سوی سپاه و ارتش
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با قدردانی از هوشمندی، آگاهی و بصیرت ملت شریف ایران در همراه نشدن با توطئه سازمان یافته دشمن علیه ارکان امنیت‌آفرین کشور در روز‌های اخیر، مجاهدت‌های ایثارگرانه و فداکارانه فرماندهی انتظامی کشور را ضامن اقتدار و امنیت نظام و میهن اسلامی دانست.
در بخشی از این بیانیه آمده است: تاریخ انقلاب اسلامی مملو از خباثت‌ها و کینه توزی‌های دشمنان قسم خورده خارجی و فریب خوردگان داخلی است که برای ضربه زدن به نظام و میهن اسلامی و دستیابی به اهداف و مقاصد شوم و شیطانی خود از هر فرصت و بهانه‌ای استفاده کرده‌اند. ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن محکومیت شدید اقدامات اغتشاشگران در بیانیه‌ای یادآور شد: استقلال، اقتدار و امنیت ایران اسلامی به برکت خون ده‌ها هزار شهید گرانقدر و در پرتو مجاهدت فرزندان غیور ملت ایران در نیروهای مسلح بدست آمده و ملت بزرگ ایران و جان‌برکفان نیروهای مسلح هرگز به دشمنان اجازه نخواهند داد از موقعیت به‌وجود آمده سوء‌استفاده نمایند و خدشه‌ای به آرمان‌های حضرت امام و شهدای گلگون‌کفن و ملت آگاه و بصیر ایران اسلامی وارد سازند.

 اعتماد
 هشدار اردن به انگلیس
«أیمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در کنفرانس خبری مشترک با «آن لینده» همتای سوئدی و «فیلیپ لازارینی» کمیسر ارشد آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در نیویورک، به اقدام احتمالی انگلیس درباره قدس واکنش نشان داد. الصفدی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اعلامیه دفتر «لیز تراس» نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی گفت: «هنوز تصمیم رسمی در این خصوص صادر نشده است، قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین است و ما درباره هر گونه اقدامی از این قبیل هشدار می‌دهیم». به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، وزیر خارجه اردن همچنین گفت: «انتقال سفارت انگلیس در صورت اعلام رسمی – البته هنور رخ نداده است- به منزله یک اقدام منفی خواهد بود که راه‌حل دو دولتی اسراییلی و فلسطینی را به خطر می‌اندازد».
 در نزدیک‌کردن دیدگاه ایران و عربستان موفق بودیم
«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق طی بیانیه‌ای به تشریح محورهای سخنرانی‌اش در نشست عمومی سازمان ملل پرداخت و گفت که از واقعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اقلیمی و دیگر چالش‌های بزرگ عراق سخن خواهد گفت. طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت عراق «واع»، الکاظمی گفته است که در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل تاکید خواهد کرد که عراق موفق شده دیدگاه‌های ایران و عربستان و چند کشور دیگر را به هم نزدیک کند؛ امری که باعث شد تا این کشورها روابط خود را با یکدیگر احیا کنند. نخست‌وزیر عراق ضمن اشاره به اینکه همه رهبران جهان در اهمیت نقش عراق در تحکیم ثبات در منطقه اتفاق نظر دارند، افزود: من از نیروهای سیاسی می‌خواهم که مسوولیت تاریخی خود را در قبال عراق بر عهده بگیرند و از فرصت گفت‌وگوی ملی استفاده کنند؛ ما برای ساختن کشورمان فرصت داریم. وی درباره وضعیت منطقه تاکید کرد: «ثبات منطقه پیامدهای مثبتی بر وضعیت عراق دارد. ما به هر روندی که به ثبات منطقه کمک کند، کمک خواهیم کرد».

 اطلاعات
 آمریکا به غارت نفت و منابع ملی سوریه پایان دهد
سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به غارت۶۶ هزار بشکه نفت سوریه توسط آمریکایی‌ها و مزدورانشان، گفت که واشنگتن باید از غارت منابع ملی سوریه دست بردارد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: میزان تولید روزانه نفت خام در سوریه، در نیمه نخست سال ۲۰۲۲حدود ۸۰هزار و ۳۰۰بشکه در روز بوده که آمریکایی‌ها و مزدورانشان ۶۶هزار بشکه از این مقدار را غارت کرده‌اند.
وی با بیان اینکه نظامیان آمریکایی ۸۲درصد از تولید نفت سوریه را غارت کرده‌اند، گفت که از آغاز ماه آگوست حدود ۸۰۰تانکر نفت پس از سرقت، به پایگاه‌های آمریکا در خارج از سوریه انتقال یافته است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به اینکه سوری‌ها با وجود این مقدار سرقت، مجبور هستند ساعت‌ها در صف‌های طولانی پمپ بنزین بایستند، تصریح کرد که سوریه مانند افغانستان، لیبی و عراق یکی دیگر از قربانیان نظام مبتنی بر قواعد آمریکاست. وی با تأکید بر اینکه همین سرقت نفت، ملت سوریه را از حقوق و زندگی محروم کرده است، از آمریکا خواست به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد.

 شهروند
 خواب‌های آشفته فتنه‌گران علیه دین و انقلاب هرگز تعبیر نخواهد شد
وزیر اطلاعات در پیامی به مناسبت هفته دفاع مقدس تاکید کرد: «سربازان گمنام امام زمان در پایگاه عظیم مبارزه و جهاد در وزارت اطلاعات و جامعه‌ بزرگ اطلاعاتی کشور ضمن ادای تعظیم، احترام و گرامی‌داشت حماسه‌ها و خاطرات لحظات ناب جهاد و مبارزه علیه استکبار جهانی در ایام دفاع مقدس، به تمامی اقشار ملت بزرگ و ولایتمدار ایران و به‌ویژه پیشکسوتان جهاد و شهادت در دفاع مقدس و مقاومت اسلامی، قویا اطمینان می‌دهند که با هوشمندی و هوشیاری همه‌جانبه، مترصد نقشه و بازی‌سازی‌های ابلهانه‌ دشمنان خبیث و خنثی‌سازی و مهار توطئه‌های شوم آنان خواهند بود و اجمالا به فتنه‌گران داخلی و خارجی هشدار می‌دهند که هرگز خواب‌های آشفته و شوم آنان علیه ارزش‌های دینی و دستاوردهای سترگ انقلاب اسلامی تعبیر نخواهد شد. »

اخبارخبرگزاری ها و سایت های خبری
پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی به همایش ملی سیره سیاسی امام رضا (ع)
حوزه/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی به همایش ملی سیره سیاسی امام رضا علیه السلام با اشاره به اینکه سیاست بخشی از شئون امامت است و این مساله در ایام ولایت عهدی امام هشتم علیه السلام به خوبی دیده می شود گفت: امروزه با اوضاعی که در جهان به چشم می خورد مفهوم سیاست تا حدود زیادی با مفاهیمی همچون فریبکاری بی صداقتی، ظلم به مظلومان و انباشتن قدرت و ثروت در دست زورگویان قرین شده است و این چیزی جز نتیجه کار سیاستمداران نالایق که از ارزش های اخلاقی و دینی فاصله گرفته و در خدمت منافع ستمگران در آمده اند نیست، در حالی که سیاست نوع دیگری نیز دارد که همراه با رعایت ارزش های اخلاقی، معارف الهی و توصیه اولیای ربانی است. این سیاست در واقع تدبیر زندگی مادی و معنوی مردم بر اساس آموزه های دینی و حکمتهای عقلانی است و از آلودگی های دنیوی و دسیسه های شیطانی به دور است ائمه معصومین (ع) داعیه داران چنین سیاستی بوده و بر رابطه میان دین و سیاست تاکید و آن را به پیروان خویش بلکه به همه سیاستمداران توصیه کرده اند. این مرجع تقلید درادامه افزود: امام رضا علیه السلام نیز در زمان کوتاهی که ولایتعهدی مامون عباسی را پذیرفتند، چنین سیاستی را دنبال می کردند. ایشان در ادامه افزودند: امام رضاعلیه السلام با پذیرش ولایتعهدی مامون از این جایگاه به عنوان رسانه ای در راستای نشر علوم اسلامی و تقویت پایه های عقیدتی دین و ایجاد فرصت مناظره با رهبران ادیان و مذاهب دیگر برای اثبات حقانیت دین مبین اسلام و تعمیق و گسترش تشیع در میان ایرانیان تلاش کردند.

بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت اغتشاشات و توهین به مقدسات
اختصاصی/ درپی اغتشاشات و توهین به مقدسات، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای که روز پنج شنبه صادر شد، ضمن محکوم کردن اینگونه اقدامات اعلام کرد: حادثه ای که چندی پیش اتفاق افتاد و در فضای جامعه ما، چالشی ناخواسته را رقم زد؛ گرچه با توجه و پیگیری ویژه مسئولین همراه شد؛ اما برخی جریانات فرصت طلبِ وابسته، سعی کردند با سوار شدن بر امواج احساسات مردمی با اغتشاشگری و برنامه هایی ضد دینی و ضد ملی، تجمعات را به سمت و سوی ساختار شکنی و اهداف براندازانه عوامل خارجی پیش ببرند. در ادامه این بیانیه آمده است: تخریب اموال عمومی و خصوصی، آتش زدن قرآن کریم، بقاع متبرکه، مساجد و پرچم کشورعزیزمان، تعرض به زنان محجبه و برخورد خشونت آمیز با حافظان و مدافعان غیور امنیت کشور به ویژه نیروی انتظامی، مطمئنا برخاسته از یک تجمع اعتراضی مطالبه گرایانه نیست و همراهی رسانه های بیگانه و تشویق و تأیید دولتمردان آمریکایی و صهیونیستی و هم چنین منافقین و گروهک های تجزیه طلب، از عمل این مغرضان، ابعاد مختلف آن را آشکارتر کرده است. دراین بیانیه تصریح شده است. تجربه بیش از چهار دهه ی انقلاب اسلامی نشان داده است که جامعه ما جامعه ای دین باور و دارای غیرت اسلامی است که این گونه حرکت های مذبوحانه، نظام اسلامی را از پیگیری مقتدرانه تحقق آرمانها و ارزش های دینی اش بازنخواهد داشت.

دشمن با توطئه تفرقه به دنبال پیشبرد اهداف خود است
فارس/ آیت‌الله حسینی بوشهری در مراسم رژه نیروهای مسلح استان قم به مناسبت هفته دفاع مقدس با بیان اینکه دشمن از الگوسازی‌های ایران اسلامی عصبانی است، اظهار کرد: دشمنان می‌دانند این انقلاب فقط به ایران محدود نمی‌شود و قابل گسترش در جهان است و از این ویژگی انقلاب هراس دارد و اکنون هم بیگانگانی که از ایران بهره می‌بردند و دستشان قطع شده باعث لطمه به انقلاب ارزشی ما می‌شوند. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت:قدرت نظامی ایران روز به روز درحال افزایش است و دشمن با نگاه به وضعیت مطلوب دستاوردهای نظامی ایران با روش‌های غیرنظامی و توطئه‌ تفرقه به دنبال اهداف خود است. امام جمعه قم عنوان کرد: انقلاب اسلامی با تهدیدهای داخلی و خارجی روبرو است که نیروهای مسلح و رزمندگان اسلام در مقابل تهدیدهای خارجی هیچگاه کوتاه نیامده و با صلابت ایستادگی کرده و به پیروزی رسیده‌اند.

آماده‌سازی برای دور جدید مذاکرات تهران-ریاض
تسنیم/ وزیر خارجه عراق در نشست وزیران خارجه کشورهای عربی و آمریکا در نیویورک ضمن اعلام پایان دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان گفت که عراق در حال آماده‌سازی شرایط برای برگزاری دور جدید این مذاکرات است. فواد حسین اشاره کرد که مسئله برگزاری دور جدید این مذاکرات در سطحی غیر از وزیران خارجه در دست بررسی است. وزیر خارجه عراق همچنین گفت که کشورش برای گسترش روابط با آمریکا و ایران تلاش می‌کند. از سوی دیگر، فواد حسین، ترکیه را یک همسایه مهم برای کشورش توصیف کرد و گفت که بغداد و آنکارا باید به تفاهم برسند. وی افزود: ما به همراه ترکیه در حال بررسی گزینه رهایی از عملیات‌های مسلحانه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) هستیم.

واشنگتن برای مقابله با ایران نهاد جدید ایجاد می کند
فارس/ وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی که گمان می‌رود هدف آن تیز کردن تیغ تحریم‌ها بعد از احساس کاهش اثرگذاری این ابزار باشد، اقدام به تأسیس دفتری برای بررسی آنچه «آثار ناخواسته تحریم‌ها» خوانده شده کرده است. وبگاه شبکه خبری بلومبرگ نوشته وزارت خزانه‌داری آمریکا در یک آگهی که پیش از انتشار به رویت این رسانه رسیده خواستار جذب یک «اقتصاددان در امور تحریم‌ها» شده است. این اقتصاددان قرار است ریاست «بخش تحلیل‌های اقتصاد تحریم‌ها» را به عهده داشته باشد. پایگاه بلومبرگ نوشته این اقدام بخشی از تلاش دولت جو بایدن برای محدود کردن «تبعات ناخواسته» تحریم‌ها با توجه به افزایش استفاده از آنها و پیچیدگی فزاینده آنها است. به نظر می‌رسد واشنگتن قصد دارد سیر نزولی روند اثرگذاری تحریم‌ها را متوقف کند. «والی آدی‌یمو»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا هم در بیانیه‌ای به این موضوع اشاره کرده است. او گفت: «این مقر جدید برای تحلیل تحریم‌ها به ما اجازه خواهد داد برای اجرای برنامه‌های فعلی و آتی‌مان موثرتر باشیم.»

بورل: پیشنهادهای ما به ایران تا بازگشت به مذاکرات روی میز خواهند بود
فارس/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که پیشنهادهای ارائه‌شده از سوی این اتحادیه به ایران در مذاکرات رفع تحریم‌های وین تا زمان بازگشت به میز مذاکرات روی میز خواهند بود. دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید. برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

همکاری رژیم صهیونیستی با اوکراین برای مقابله با پهپادهای ایرانی
باشگاه خبرنگاران/ منابع رسانه‌ای اوکراین اعلام کردند یک شرکت اسرائیلی تصمیم گرفته است برای مقابله با پهپاد‌های ایرانی که گفته می‌شود روسیه در اختیار دارد، سامانه‌های ضدهوایی در اختیار اوکراین قرار دهد. منابع آگاه رسانه‌ای به نقل از صفحه وزارت دفاع اوکراین در توئیتر افزودند قرارداد فروش این سامانه‌ها از طریق یک میانجی لهستانی صورت می‌گیرد تا این که تصمیم تل آویو مبنی بر عدم ارسال سلاح استراتژیک به اوکراین دورزده شود. چند روزی است که رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده اند شرکت صنایع امنیتی و نظامی این رژیم چندین سامانه ضد پهپادی (آنتی – درون) به ارتش اوکراین فروخته است سامانه‌هایی که قادرند جلو فعالیت و عملکرد پهپاد‌های جنگی را بگیرند و در عملکرد آن اختلال ایجاد کنند. پیش تر اوکراین به دلیل آنچه فروش پهپادهای ایرانی به روسیه خوانده بود، اعتبارنامه سفیر ایران در کی یف را لغو کرده بود. با این حال، مقامات تهران بارها این ادعاها را تکذیب کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *