خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۳۱

**رئیس جمهور در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل: دشمنان کوتاه نیامدند ملت ما بود که آنها را از میدان بیرون کرد** رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس: پیروزی و صیانت از کشور با مقاومت حاصل میشود نه تسلیم** وزیر امور خارجه: جمهوری اسلامی ایران جهت رسیدن به توافق خوب و پایدار آمادگی دارد** بعد از اقامه نماز جمعه مردم قم و تهران در محکومیت اقدامات هنجارشکنانه اخیر در کشور راهپیمایی می‌کنند** روزنامه لبنانی «الانباء»: پایداری ایران بر حقوق هسته‌ای باعث عقب‌نشینی آژانس شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 قانون رتبه‌بندی معلمان برای اجرا مشکل بودجه ندارد
نوری، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند علت اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی معلمان به مباحث بودجه‌ای و کمبود منابع برمی‌گردد، تصریح کرد: نه منابع ۳۸ «همت» است و بین مشمولان در طول ۱۸ ماه توزیع می‌شود و این شروع رتبه‌بندی معلمان است و برای سال آینده تقویمی یعنی سال ۱۴۰۲ به صورت استحقاقی به هر فرد در هر رتبه پرداخت می‌شود.
 وضعیت تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری
خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری بیان کرد: از نحوه انتشار خبر مربوط به تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری تعجب کردم، چون مسأله حساب‌ها متعلق به قانون بودجه ۱۴۰۰ بود و موضوعی خاتمه یافته بود و در ۱۴۰۱ هیچ حکمی ناظر براین‌که سقف گردش چقدر باشد مصوبه نداشتیم. بنای دولت این است که در حوزه تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری که از نکات انضباط بخش و تسهیل‌کننده است بر خوداظهاری و اعتماد به خود فعالان اقتصادی متکی باشد.
 گزارش گروه حقیقت‌یاب مجلس درباره مهسا امینی
رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس توضیحاتی درباره اقدامات این کمیته گروه حقیقت‌یاب و همچنین درگذشت مهسا امینی ارائه و اعلام کرد: کمیته حقیقت‌یاب مجلس بلافاصله تشکیل و در دو محور درحال بررسی دقیق علت فوت مرحومه امینی است. دلیل یا دلایل فوت از منظر علم پزشکی به صورت کاملا مستند و زمینه‌های بروز چنین اتفاقات تلخی که باعث آسیب به امنیت روانی جامعه و اعتبار نظام شده است و اصلاح روش‌های غلط گذشته. وی همچنین افزود: به عنوان عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس عرض می‌کنم، طبق گزارش رسمی پزشکی قانونی (دو مرحله بررسی، لحظه ورود به بیمارستان و کالبدشکافی بعد از فوت) و مشاهدات عینی خودم و تحقیقات همه‌جانبه از مطلعان و بررسی تک‌تک شبهات مطرح شده، هیچ‌گونه ضرب‌و شتم و برخورد فیزیکی با ایشان صورت نپذیرفته است. پس از درگذشت مهسا امینی، رئیس مجلس به کمیسیون شوراها ماموریت پیگیری حادثه را داد که در همین راستا کمیته‌ای حقیقت‌یاب در مجلس تشکیل شد تا ابعاد این حادثه را بررسی و گزارش دقیق آن را به صحن مجلس ارائه کند.

 همشهری 
 واکنش مجلس به حوادث اخیر
نمایندگان مجلس در نشست‌علنی دیروز (چهارشنبه)، طی تذکرات شفاهی نسبت به حوادث اخیر واکنش نشان داده و گروهک‌ها را صحنه گردان آشوب‎ها دانستند. حاجی‌دلیگانی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس دراین باره اظهارکرد: دشمن زمانی که معجزه الهی راهپیمایی عظیم ۲۱میلیونی اربعین حسینی را دید و جشن غدیر را در سراسر ایران، به‌ویژه تهران با جمعیت یک میلیون نفر در خیابان ولیعصر را دید، توطئه را آغاز کرد و مردم ایران می‌دانند پشت‌صحنه همه این اتفاق‌ها و فتنه‌ها، دولت خبیث و جنایتکار انگلستان و کسانی که ۱۷هزار شهید از ایران گرفتند، قرار دارد. محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان و راور در مجلس نیز با اشاره به حوادث اخیر کشور گفت: قلب همه ما جریحه‌دار شده‌است. بدخواهان این انقلاب می‌خواهند از این فضای گل‌آلودی که ایجاد شده برای ضربه زدن به نظام مقدس اسلامی استفاده کنند.
 تجمع دانشجویان دانشگاه‌های تهران در محکومیت اغتشاش‌های اخیر
ظهر دیروز به‌دنبال درگذشت مهسا امینی و پس‌از اغتشاش‌های اخیر، تعدادی از دانشجویان انقلابی در دانشگاه‌های تهران، تربیت‌مدرس، امیرکبیر، الزهرا و برخی دیگر از دانشگاه‌ها تجمع‌هایی برگزار کردند. دانشجویان تجمع‌کننده با سردادن شعارهایی اغتشاش‌های اخیر را محکوم کردند. تجمع‌کنندگان در دانشگاه تربیت‌مدرس نیز با سردادن شعارهایی مانند «حرف ما یک کلام، بازی نخور والسلام/ کردستان تسلیت» از دانشجویان خواستند وارد بازی‌های ضدانقلاب نشوند.

 کیهان 
 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس:
– پیروزی و صیانت از کشور با مقاومت حاصل میشود نه تسلیم
– اقتدار نیروهای مسلح موجب محبوبیت آنها نزد مردم و ایجاد احساس امنیت برای کشور شد
– در همان اوایل جنگ افرادی معتقد به تسلیم بودند و غیرمستقیم این موضوع را مطرح میکردند اما امام محکم ایستاد و در نهایت برای ملت ایران نیز ثابت شد که پیروزی و پیشرفت و صیانت کشور با مقاومت حاصل میشود.
– به لطف الهی امروز کشــور از لحاظ دفاعی به مرحله بازدارندگی رسیده است و از لحاظ تهدید خارجی نگرانی وجود ندارد و دشمنان نیز این موضوع را به خوبی می دانند.
– باید به گونه ای عمل کرد که معرفت و آگاهی به «حقایق دفاع مقدس» بــه عنوان برهه ای درخشان و تأثیرگذار، به طور مستمر افزایش یابد و نســل کنونی از واقعیات و حقایق آن دوران آگاه شود که تلاش در این زمینه توقعی جدی از پیشکسوتان دفاع مقدس و متولیان اینگونه مسائل است.
– انقلاب ملت ایران، صرفا شکســت یک نظام وابســته و فاسد و یک ضربه مقطعی به آمریکا و استکبار نبود بلکه تهدید امپراطوری نظام سلطه بود و مستکبران غرب و شرق با درک عمق این تهدید، جنگ را با تشویق و تحریک صدام بر ملت ایران تحمیل کردند. حادثه پایان جنگ یعنی حمله و پیشروی صدام بعــد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از جانب ایران و بعد از آن، حمله مرصاد، نشــان داد که اگر در مقطع آزادی خرمشهر، دفاع پایان می یافت صدام حتما مجددا پیشروی میکرد به خصوص اینکه بخش هــای زیادی از ایران عزیز، در آن مقطع هنوز در اشغال متجاوزان بود.
 پایداری ایران بر حقوق هسته‌ای باعث عقب‌نشینی آژانس شد
روزنامه لبنانی «الانباء» در گزارشی تاکید کرد که پایداری جمهوری اسلامی ایران بر روی احقاق حقش درخصوص مسایل صلح‌آمیز هسته‌ای باعث عقب‌نشینی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در این پرونده شد. روزنامه الانباء لبنان دیروز چهارشنبه در گزارش خود نوشت: منابع پیگیر پرونده مذاکرات وین تاکید می‌کنند که این امر (عقب‌نشینی آژانس) به خاطر پایداری ایران در برابر کارزار حملات تبلیغاتی غربی‌ها مبنی بر کنار رفتن گزینه مذاکره و صحبت‌های غرب از جایگزین‌هایی غیر از مذاکره از یک سو و نیاز ضروری اروپایی‌ها به منابع گازی و نفتی در سایه بحران انرژی پیش از آمدن زمستان سرد و تبعات اجتماعی و اقتصادی و به‌دنبال آن پیامدهای سیاسی در داخل اتحادیه اروپا صورت گرفت. این روزنامه خاطرنشان کرد: این تصمیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امید برای احیای برجام را باز گرداند.

 ایران 
 دشمنان کوتاه نیامدند، ملت ما بود که آنها را از میدان بیرون کرد
رئیس جمهور در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل:
قهرمان جنگ علیه تروریسم و نابودکننده‌ داعش کسی نبود جز سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی؛کسی که در راه آزادی ملت‌های منطقه به شهادت رسید.
رئیس جمهور سابق امریکا سند جنایت ترور سردار سلیمانی را به اسم خود زد، رسیدگی عادلانه قضایی به جنایتی که خود به آن اعتراف کرده خدمت به انسانیت است.
ما در مذاکرات جدی که داشته‌ایم، نشان داده‌ایم اگر منافع ملت ایران تضمین شود، اراده‌ای قوی برای حل عادلانه این موضوع داریم.
رژیم صهیونیستی که بیش از ۷۰سال آپارتاید، تجاوزگری و کشتار زنان و کودکان منطقه را در کارنامه سیاه خود دارد، بزرگ‌ترین زندان روی زمین را در غزه برپا کرده است.
تحریم، مجازات عدالتخواهی و استقلال ملت ایران است. تحریم، سلاح کشتار جمعی است و همراهی یا سکوت در مقابل آن نیز کمک و رضایت دادن به ظلم است.
منطق مذاکراتی ایران بر مبنای تحلیل عادلانه از تحولات فقط یک جمله است: «پایبندی به تعهدات».
به اذعان رسمی دولت امریکا، سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست مفتضحانه خورده است.
سیاست همسایگی، سیاستی امنیت‌ساز و ثبات آفرین است. ما در دورانِ سختی همسایگان، اثبات کرده‌ایم که یار همسایگان خود هستیم.
درحالی که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تنها ۲ درصد برنامه‌های هسته‌ای جهان را شامل می‌شود، ۳۵ درصد بازرسی‌ها از تأسیسات ماست.
نقش بی‌نظیر ایران در نابودی داعش، که فقط یک مورد از جنایاتش این بود که زنان کُرد و ایزدی و مسیحی را به بردگی می‌گرفت، کفایت می‌کند که نشان دهد ما در جایگاه مدعی هستیم.
این دشمنان ما نبودند که کوتاه آمدند، بلکه این ملت ما بود که هر دشمنی را از میدان بیرون کرد. ملت ایران با حضور مؤثر و مشارکت فراگیر در نظم سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی، توانست ضمن پایبندی به ارزش‌ها و الهام‌بخشی به ملت‌ها، مرحله اول انقلاب اسلامی را با قدرت و موفقیت طی کند و اینک در گام دوم، «سیاست همسایگی» و «تعمیق چندجانبه‌گرایی اقتصادی» را در اولویت دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده است.
 حمایت جو بایدن از آشوبگران
بایدن، رئیس‌جمهور امریکا دیروز در سخنرانی خود در هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بدون اشاره به نقض عهد این کشور مدعی شد: «امریکا آماده بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک است. اگر ایران به تعهداتش عمل کند. »
وی همچنین اضافه کرد: «امریکا با صراحت گفته است: ما به ایران اجازه نخواهیم داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. من همچنان معتقدم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به این هدف است. » رئیس‌جمهور امریکا همچنین در اظهاراتی مداخله‌جویانه به حمایت از آشوب‌ها در ایران پرداخت و اغتشاشگران را «شهروندان شجاع» نامید. وی مدعی شد: «امروز ما در کنار شهروندان شجاع و زنان شجاع ایران هستیم که همین الان در حال تظاهرات برای رسیدن به حقوق اساسی‌شان هستند.» این درحالی است که اعتراضات خشن در برخی از شهرها منجر به خسارات فراوان به مردم، اموال عمومی و زندگی مردم شده و زمینه را برای ناامنی و فعالیت تجزیه طلبان فراهم آورده است. در پی این آشوب‌ها تاکنون پلیس و مردم خسارات فراوانی از جانب اغتشاشگران متحمل شده‌اند.

 وطن امروز 
 دشمنان، دشمنی خود با مردم شریف ایران را کنار نگذاشته‌اند
آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان گفت: دشمنان ایران اسلامی دشمنی خود با این مردم شریف را کنار نگذاشته‌اند، بلکه نوع دشمنی تغییر کرده و امروز عرصه‌های فرهنگ و اقتصاد، میدان مبارزه جهان استکباری با ایران اسلامی است و مسؤولان و مردم باید با اتکا به قدرت لایزال الهی با ایثار و اخلاص در این نبرد هم دشمن را شکست دهند.
 مطالبه تضمین با توجه به سابقه آمریکا کاملاً منطقی است
آیت الله رئیسی در دیدار «گای پارملین» رئیس‌جمهور سوییس که در محل اقامت رئیس‌جمهور انجام شد، روابط ایران و سوییس را روابطی دوستانه و خوب خواند و گفت: افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی بویژه تسهیل روابط پولی و بانکی ۲ کشور ضرورت دارد. رئیس‌جمهور مشکل توافق هسته‌ای را تصمیم نگرفتن آمریکایی‌ها دانست و افزود: این آمریکا بود که از برجام خارج شد نه ایران و با وجود عمل کردن ایران به تعهدات خود، طرف‌های غربی از انجام تعهدات‌شان سر باز زدند. وی با تأکید بر اینکه ما میز مذاکره را ترک نکرده و برای یک توافق خوب و عادلانه آماده‌ایم، گفت: با توجه به سابقه آمریکا، مطالبه جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین پایداری توافق، مطالبه‌ای کاملا منطقی است.

 رسالت
 دیدارهای مشکوک رئیس سازمان اطلاعات ترکیه باشخصیت‌های عراقی
«ابراهیم القریشی» عضو حزب «التجمع الوطنی» در مصاحبه‌ای خواستار ورود دستگاه امنیتی عراق به موضوع دیدارهای «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه با برخی شخصیت‌های عراقی شد. او به وبگاه خبری المعلومه عراق گفت که دیدارهای «مکرر و علنی» هاکان فیدان با سیاسیون عراقی مشکوک و سؤال‌برانگیز است و باید پرسید که در این دیدارها چه مسائلی بحث می‌شود و این‌که آیا سازمان اطلاعات عراق از محتوای این نشست‌ها اطلاع دارد یا خیر. «ابراهیم القریشی» افزود: «باید از این دیدارهای جنجالی تحقیق صورت گرفته و محتوای آن‌ها به اطلاع عموم برسد. در هر کشوری در جهان هر مقام سیاسی که بخواهد با مقامات امنیتی کشور دیگری دیدار کند، مورد سؤال واقع می‌شود، چراکه این موضوع به امنیت ملی مربوط می‌شود و این‌گونه دیدارها باید با موافقت مستقیم دولت باشد. »این فعال سیاسی عراقی سپس گفت که نفوذ امنیتی ترکیه در میان فضای سیاسی عراق، با حملات نظامی این کشور در مناطق مرزی همراه است و این مسئله سؤالات زیادی را پیش می‌کشد.

 مردم سالاری 
 نامه دفتر رهبری به شمخانی جعلی است
به‌دنبال فوت مرحومه «مهسا امینی» و شکل‌گیری برخی اعتراضات در شهرهای مختلف کشور، جریان‌های معاند تلاش می‌کنند که با سوءاستفاده از احساسات و اندوه مردم و ایجاد تحریک اجتماعی، اعتراضات را به سمت اغتشاش هدایت کنند. در این خصوص سه شنبه شب تصویر نامه‌ای با امضای رئیس دفتر رهبر انقلاب خطاب به «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی با مضمون تشدید برخورد با معترضین از طریق کانال‌های بدون شناسنامه در فضای مجازی منتشر شده که تماماً مجعول و ساختگی است. این نامه که از نقطه نظر شکل و محتوا کاملاً ناشیانه تهیه شده با هدف متشنج کردن هر چه بیشتر فضای جامعه و تحریک افکار عمومی انتشار یافته است. انجام اقداماتی از این دست از سوی گروه‌های معاند مسبوق به سابقه بوده و هدف آن ایجاد ناامنی در افکار عمومی و پشتیبانی از برنامه تشنج آفرینی در سطح شهرها است.
 پاسخ آمریکا به درخواست ایلان ماسک برای مجوز ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به ایران
وزارت خزانه‌داری آمریکا در پی اظهارات ایلان ماسک، مالک شرکت اسپس ایکس مبنی بر این که به دنبال کسب معافیت از تحریم‌های ایران خواهد بود تا بتواند خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به مردم ایران ارائه دهد، اعلام کرد که امکان صادر کردن برخی تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران وجود دارد و شرکت اسپیس ایکس مجوزی برای ارائه خدمات پهن باند اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران نیاز نخواهد داشت. یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری در بیانیه‌ای در این باره گفت: دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری(اوفک) از قبل مجوزی دارد که صادرات برخی سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و خدمات مربوط به ارتباطات اینترنتی به ایران را مجاز می‌سازد. در این بیانیه آمده است: برای هرگونه صادراتی که مشمول مجوزهای فعلی نمی‌شود، اوفک از درخواست‌ها برای مجوزهای به خصوص جهت مجاز ساختن فعالیت‌ها در راستای آزادی اینترنت در ایران استقبال می‌کند. ایلان ماسک، اخیرا در پاسخ به سوال یکی از کاربران توییتر مبنی بر این که آیا امکان ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به مردم ایران وجود دارد یا نه، در صفحه توییتر نوشت که در پی اخذ معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تا بتواند خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به مردم ایران ارائه کند. اسپیس‌ایکس نزدیک به ۲۰۰۰ ماهواره را در شبکه‌ای به نام استارلینک به مدار زمین پرتاب کرده است. سیستم اینترنتی شرکت اسپیس‌ایکس به کابل‌های فیبر نوری نیازی ندارد و هدف از این برنامه آن است تا دسترسی بخش زیادی از مردم جهان به اینترنت را فراهم کند.

 آرمان ملی 
 ملت توهین به مقدسات را تحمل نخواهد کرد
فراکسیون روحانیت مجلس در بیانیه‌ای با بیان این‌که فوت مهسا امینی موجب ناراحتی همه شده است اعلام کرد که در حاشیه این اتفاق مواردی پیش آمده که حاکی از برنامه‌ریزی و توطئه دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی است. ما نمایندگان شدیدا این موضوع را محکوم کرده و اعلام می‌کنیم ملت ایران هرگز توهین به مقدسات را تحمل نمی‌کند. دراین بیانیه آمده است: «در آستانه هفته دفاع مقدس بار دیگر به این حقیقت پافشاری می‌کنیم که اقتدار نظام اسلامی با حرکت‌های مذبوحانه گروه‌های معاند خارج‌نشین و منافقین داخلی متزلزل نخواهد شد.»

 قدس 
 بزرگ‌ترین رژه دریایی در بندرعباس
سخنگوی سپاه از برگزاری رژه بزرگ دریایی با شرکت هزارو۴۴۴ شناور مردمی و یگان های نیروهای مسلح، همزمان با صبح امروز و به مناسبت حماسه ۳۱‌شهریور در مجاورت سواحل بندرعباس خبر داد. رمضان‌شریف افزود: پیشقراول یگان‌های شناوری در رژه دریایی، ناو رزمی موشک انداز شهید سلیمانی است که چندی پیش به یگان رزم نیروی دریایی سپاه الحاق شد.

 اعتماد 
 واکنش چین به اقدامات تحریک آمیز امریکا و کانادا در تنگه تایوان
«شی یی» (Shi Yi) از فرماندهان ارشد ارتش چین روز چهارشنبه در واکنش به عبور کشتی‌‌های جنگی امریکا و کانادا از تنگه تایوان تاکید کرد: فرماندهی جناح شرقی ارتش آزادیبخش چین همواره در آماده‌باش کامل است تا با هرگونه تهدید و اقدام تحریک‌‌آمیز قاطعانه مقابله کرده و از حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین حراست کند. پکن در این بیانیه اعلام کرد که کشتی جنگی امریکایی «هیگینز» و کشتی کانادایی «ونکوور» در اقدامی تحریک‌‌آمیز از تنگه تایوان عبور کرده‌‌اند. وب‌‌سایت شبکه «سی‌ان‌ان» پیش‌تر گزارش داد که پس از اظهارات اخیر جو بایدن رییس‌جمهور امریکا درباره تایوان، روز سه‌شنبه کشتی‌‌های جنگی امریکا و کانادا از تنگه تایوان عبور کردند. «مارک لنفورد»، سخنگوی نیروی دریایی امریکا در بیانیه‌‌ای مدعی شد ناوشکن موشک‌اندازِ «یواس‌اس هیگینز» همراه با ناوچه «اچ‌‌ام سی‌‌اس ونکور» کانادا «عبور معمول خود از تنگه تایوان» را انجام دادند.
 احیای برجام برای ثبات منطقه مفید است
شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ تصریح کرد: قطر به احیای توافق هسته‌ای به عنوان یک عامل کمک‌کننده به ثبات منطقه اعتقاد راسخ دارد. وی در پاسخ به این سوال خبرنگار بلومبرگ که شما با همتای ایرانی خود و رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران دیدار کردید، از ایران چه شنیدید و آیا توافقی وجود خواهد داشت»، تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید در دو هفته اخیر ما اظهارات غیرخوشبینانه‌ای درباره دستیابی به یک توافق شنیدیم. ما با همه طرف‌ها صحبت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که هرچه در توان داریم برای ایفای یک نقش سازنده در این مذاکرات انجام دهیم. وزیر خارجه قطر افزود: از همه طرف‌هایی که در چند روز گذشته با آنها تماس داشتیم، نیت مثبتی شنیدیم و می‌خواهند وارد یک توافق شوند. به یک توافق نرسیده‌اند و معتقدم که آنها وقتی با یکدیگر می‌نشینند و یک بستر مشترک برای این زمینه‌های مورد اختلاف بین خودشان می‌یابند، قادر خواهند بود که به یک توافق دست یابند. قطر به اهمیت بازیابی توافق هسته‌ای اعتقاد راسخ دارد، زیرا نگرانی همه طرف‌ها را رفع می‌کند. معتقدیم که توافق به ثبات منطقه کمک خواهد کرد.

 ابتکار 
 جنگ تحمیلی علیه ایران قابل پیشگیری نبود
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: جنگ تحمیلی قابل پیش بینی بود اما قابل پیشگیری نبود. سرلشکر یحیی رحیم صفوی ادامه داد: صدام کافر از سال ۵۸ به فکر تجاوز به ایران بود و در این مسیر از حمایت و موافقت دولتهای آمریکا، شوروی سابق و برخی از کشورهای عربی منطقه اطمینان داشت؛ در همین راستا صدام در این هشت سال، حدود ۵٧ درصد از درآمد ملی خود را در این هشت سال وارد جنگ کرد. سرلشکر صفوی، با تحلیل اهداف حداکثری و حداقلی رژیم بعث صدام در حمله به ایران خاطرنشان ساخت: حداقل هدف صدام و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه ای اش لغو قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، تضعیف منابع انسانی و اقتصادی و مدیریتی جمهوری اسلامی و اشغال کامل خوزستان و هدف حداکثری آنها سرنگونی نظام نوپای سیاسی ایران بود. سرلشکر صفوی با بیان اینکه صدام به هیچ یک از اهداف حداقلی و حداکثری خود نرسید گفت: واقعیت آن است که صدام و حامیان در جنگ تحمیلی علیه ملت ایران شکست خوردند و بعدها حکومتش توسط ظالم بزرگ‌تری مثل آمریکایی‌ها ساقط شد در حالی که جمهوری اسلامی ایران به قدرت اول منطقه غرب آسیا تبدیل شده است.

 شهروند
 پول سوخت صادراتی به لبنان را دریافت می‌کنیم
اوجی در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست بابیان این که پول سوخت صادراتی به لبنان را دریافت می‌کنیم اظهار داشت: «ما سال گذشته هم به این کشور صادرات داشتیم و هرچه صادر کردیم، پول آن را دریافت کرده‌ایم. » وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه ایران‌پلاست یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های صنعت پلاستیک در خاورمیانه است، افزود: «۴۶۰ شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه شرکت کردند و در زمینه تولید مواد اولیه و پتروشیمی و ادوات و تجهیزات صنعت پتروشیمی فعالند. عمدتا شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع تکمیلی حضور دارند. » وزیر نفت با بیان اینکه پتروشیمی یک صنعت ارزآور و ارزش‌آفرین است، گفت: «سال گذشته بابت صادرات محصولات پتروشیمی ۱۲. ۵ میلیارد دلار به سامانه نیما تزریق کردیم که به منابع ارزی کشور کمک کرد.»

 

 

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

نوآوری های مکتب قم به خوبی منعکس نشده است
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی در جلسه هیئت تحریریه دو فصلنامه “فقه و اجتهاد” که در سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) در قم برگزار شد، با تشکر از اعضای هیئت تحریریه این دو فصلنامه گفت: مکتب قم امروزه چقدر حرف های نو و مهمی دارد که لازم است به خوبی منعکس شود، بنده معتقدم که نوآوری های مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در فقه اصلا گفته نشده است و دو فصلنامه” فقه و اجتهاد” فرصت خوبی می دهد که این آرا و افکار به خوبی منتشر شود. عضو جامعه مدرسین درادامه افزود: واقعا ما در این مجله به دنبال این هستیم که نوآوری های بزرگان حوزه در آن منعکس شود، باید به دنبال این باشیم که در دروس خارج حوزه تحقیقات و نوآوری ها جمع آوری شود و در این مجله نشر داده شود. وی با اشاره به نوآوری های خوبی که در حوزه های نجف و قم وجود دارد ابراز داشت: باید به دنبال این باشیم که در حوزه علمیه قم یا نجف اگر حرف تازه ای زده می شود در این مجله منعکس شود که بحمدالله در این مدت این کار به خوبی انجام شده است.

 

مردم قم و تهران در محکومیت اقدامات هنجارشکنانه اخیر در کشور راهپیمایی می‌کنند
رسا/ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم باصدور اطلاعیه ای اعلام کرد: در پی حرکات هنجارشکنانه اخیر و اهانت معدودی از عناصر خود فروخته به ساحت مقدس قرآن کریم به آتش کشیدن مساجد و هتک حرمت نسبت به حجاب بانوان میهن اسلامی مردم قم در محکومیت این حرکات مذبوحانه روز جمعه یکم مهرماه بعد از اقامه نماز جمعه از میدان جانبازان به سمت میدان روح الله بیت امام راحل راهپیمائی خواهند کرد.شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم در این اطلاعیه آورده است: از عموم مردم بصیر و انقلابی قم دعوت بعمل می آید با شرکت در این راهپیمایی و حضور پر شور، مقتدرانه و دشمن شکن خود بار دیگر بصیرت مثال زدنی و غرورآفرین خویش را به رخ بدخواهان انقلاب اسلامی و میهن عزیزمان بکشانند.همچنین راهپیمایی مردم تهران نیز در محکومیت حرکات هنجارشکنانه اخیر روز جمعه یکم مهرماه بعد از اقامه نماز جمعه در شهر تهران برگزار خواهد شد.این مراسم از دانشگاه تهران به سوی میدان انقلاب برگزار و در تمامی شهرستان‌های استان تهران نیز صورت می ‌گیرد.

 

هشدار صریح سرلشکر باقری نسبت به هرگونه ناامنی و تغییرات مرزی پیرامون ایران
باشگاه خبرنگاران/ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی پیامی نسبت به هرگونه ناامنی و تغییرات مرزی که در بردارندۀ تهدید منافع ایران باشد هشدار داد. در متن پیام سرلشکر باقری تاکید شده است: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان حافظان تمامیت ارضی کشور، با احترام کامل به حسن همجواری با همسایگان و رعایت مقررات بین‌المللی مبتنی بر منافع مشترک، اعلام می‌دارند که هرگونه ناامنی و تغییرات مرزی که در بردارنده‌ی تهدید منافع جمهوری اسلامی ایران باشد را برنمی‌تابند.»

 

درخواست گروسی برای دسترسی به تاسیسات هسته‌ای ایران
باشگاه خبرنگاران/ مدیرکل آژانس انرژی اتمی که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل حضور دارد در سخنانی تکراری، ادعا‌های گذشته خود را تکرارکرد و گفت: انتظار داریم ایران به صورت کامل به تعهداتش درباره بازرسی از تاسیسات هسته‌ای این کشور پایبند باشد. گروسی ضمن مطرح کردن آماده بودن آژانس برای تعامل مجدد با ایران، ادعا کرد: ما دسترسی‌های محدودی از تاسیسات هسته‌ای ایران داریم و انتظار داریم ایران به تعهداتش درباره بازرسی کامل از تاسیسات هسته‌ای این کشور پایبند باشد. وی افزود: ایران در حال حاضر به تمام بند‌های مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند نیست و به برخی از مفاد آن متعهد است. وی گفت: می‌توان اختلافات با ایران را به زودی حل کرد و امیدوارم مذاکره در دو سطح سیاسی و فنی ازسر گرفته شود.

 

واشنگتن: به فشار بر ایران ادامه خواهیم داد
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه لفاظی‌ها ضد ایران و انحراف افکار عمومی از کوتاهی و سنگ اندازی آمریکایی‌ها در قبال احیای مذاکرات لغو تحریم‌ها و همچنین فریب جهانیان با ارائه سخنانی به ظاهر حق به جانب، اما در عمل نقض عهد و نادیده گرفتن تعهدات، ادعا کرد: آمریکا به فشار بر ایران و اقدامات این کشور در منطقه ادامه خواهد داد. پرایس در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی الجزیره قطر درباره تحولات مربوط به برنامه و مذاکرات هسته‌ای ایران، ضمن بی توجهی به سنگ اندازی های آمریکا و غرب در قبال احیای مذاکرات لغو تحریم ها، ادعا کرد: ما همچنان معتقدیم که بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران ممکن است؛ اما پاسخ اخیر ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام سازنده نبود و اجازه تکمیل مسیر توافق را به ما نمی‌دهد و گامی در مسیر اشتباه است.

 

ایران تلاش دارد تا لبنان را خریداری کند
باشگاه خبرنگاران/ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سخنانی مدعی شد ایران در تلاش برای خرید لبنان از طریق ارسال سوخت و اصلاح شبکه برق این کشور است. بنی گانتس در حاشیه سفر به جولان اشغالی گفت: ایران از طریق حزب الله تلاش دارد تا [برای لبنان]سوخت فراهم کرده و سیستم برق این کشور را اصلاح کند و نیروگاه برایشان بسازد. وی همچنین مدعی شد: تکیه لبنان بر ایران در زمینه انرژی در نهایت به برپایی پایگاه‌های ایرانی در سرزمین‌های لبنان و بی ثباتی در منطقه می‌انجامد. او همچنین به شهروندان لبنانی هشدار داد که آن‌ها در نهایت بهای این امر را خواهند پرداخت.

 

اظهار نظر اولیه پزشکی قانونی درباره پرونده مهسا امینی
باشگاه خبرنگاران/ مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، اظهار نظر اولیه این سازمان در خصوص پرونده مهسا امینی را تشریح کرد. دکتر فروزش افزود: با توجه به اینکه هرگونه اظهار نظر در سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص پرونده‌های ارجاعی به این سازمان نیاز به مستندات دقیق و مستدل دارد، در این مورد خاص تا این لحظه مستندات پزشکی که بتوان به آن استناد کرد صرفاً یک پرونده بستری در بیمارستان آن هم در سال ۱۳۸۶ و در سن ۸ سالگی متوفی است که این پرونده مربوط به جراحی مغز در یکی از بیمارستان‌های تهران بر روی وی است. مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در مورد شبهات مطرح شده در مورد پرونده مهسا امینی گفت: با توجه به اینکه در فضای مجازی نسبت به اطلاع رسانی نادرست و غیر علمی در خصوص خروج خون از گوش ها، شکستگی قاعده جمجمه و صدمه به احشای داخلی بدن متوفی اقدام کرده بودند، باید اعلام کنیم که در معاینه ظاهری و کالبد گشایی هیچ گونه آثاری از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت و آثار کبودی در اطراف چشم‌ها و شکستگی در قاعده جمجمه، مشاهده نشده است. دکتر فروزش بیان کرد: در کالبد گشایی تنه و شکم نیز هیچ گونه آثاری از خونریزی، له شدگی و یا پاره شدگی در احشای داخلی بدن مشاهده نشده است.

 

آماده استفاده از سلاح‌ اتمی علیه غربی ها از جمله انگلیس هستیم
مهر/ به دنبال اعلام بسیج گسترده نیروها از سوی روسیه، مشاور سابق «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با تهدید انگلیس به سلاح اتمی، اعلام کرد: شهرهای شما هدف قرار می‌گیرد. «سرگئی مارکوف» در این باره گفت: ولادیمیر پوتین گفت که آماده استفاده از سلاح‌های اتمی علیه کشورهای غربی، از جمله انگلیس است. وی با مقصر دانستن «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، «بوریس جانسون» نخست وزیر سابق انگلیس و «لیز تراس» نخست وزیر کنونی این کشور، اضافه کرد: روسیه نمی‌خواهد همه مردم دنیا کشته شوند، اما آنچه روسیه می‌خواهد حل این جنگ با کشورهای غربی است که علیه مسکو در خاک اوکراین در جریان دارد و کشورهای غربی در واقع آن را اشغال کرده اند.

 

هیچ‌گونه انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد
ایرنا/ رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: براساس گزارش‌های مکرر آژانس اتمی هیچ‌گونه انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد بنابراین با غوغاسالاری نمی‌توانند اهداف خود را پیش ببرند. اسلامی همچنین افزود: کسانی که به دنبال منزوی کردن ایران هستند، نمی توانند دستاوردهای هسته ای ایران را تحمل کنند. وی ادامه داد: نباید ناامید بود بلکه باید کار و تلاش را سرلوحه قرار داد و باید ایثارگرانه گام‌های محکم را برای پیشرفت کشور برداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *