خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۲۹

**رئیس قوه قضائیه: نتیجه بررسی پرونده فوت مهسا امینی بدون ملاحظه اعلام می شود** رئیس‌جمهور: انتقام از عاملان ترور سردار سلیمانی قطعی است** رئیس سازمان انرژی اتمی: پیغام‌های آژانس، نشان دهنده قصد آن‌ها برای بستن پرونده ایران است** سخنگوی وزارت امور خارجه: احتمال گفت‌وگو درباره مذاکرات رفع‌تحریم‌ها در نیویورک وجود دارد** فرمانده انتظامی تهران بزرگ: حرف‌هایی که در فضای مجازی درباره علت مرگ «مهسا امینی» منتشر شده کذب محض است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 اجازه کوچک‌ترین اقدامی علیه استقلال کشور را نمی‌دهیم
فرمانده کل ارتش گفت: امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهدا و ایثارگران دوران دفاع مقدس، هر روز بالنده‌تر، قوی‌تر و مقتدرتر به پیش می‌رود. این نظام، پرچم استقلال کشورمان را در جهان برافراشته کرده و تاکنون اجازه کوچک‌ترین اقدامی را علیه استقلال کشور به دشمن نداده است. سرلشکر موسوی ادامه داد: با وجود تمام تهدیدات و اقدامات خصمانه و جنگ تحمیلی هشت ساله و تهدیدات پس از آن از سوی دشمنان انقلاب اسلامی، حتی یک وجب از خاک پاک این کشور به دشمنان واگذار نشد و همان‌طور که تمامیت ارضی این کشور تاکنون حفظ شده از این به بعد هم حفظ خواهد شد.

 همشهری
 شکایت ایران از آمریکا روی میز دادگاه لاهه
نخستین جلسه رسیدگی دیوان بین‌المللی دادگستری به پرونده توقیف برخی اموال ایران ازسوی آمریکا دیروز در محل دیوان در «کاخ صلح» (لاهه هلند) برگزار شد. در جلسه نخست، وکلای ایران به سرپرستی توکل حبیب‌زاده، رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری لایحه ایران را ارائه کردند و قرار است جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده روز پنجشنبه برگزار شود. پیش‌از این روزنامه «اینترنشنال بیزینس تایمز» اشاره کرده بود که آمریکا این دارایی‌های ایران را با مطرح کردن اتهام‌هایی مبنی بر دست داشتن جمهوری‌اسلامی در حملات تروریستی مسدود کرده و معتقد است این مبالغ باید به قربانیان این حملات ادعایی تعلق گیرد. ایران پیش از این در سال ۲۰۱۶ و پس‌از آن که دادگاه عالی آمریکا به مسدودسازی حدود ۲میلیارد دلار دارایی‌های ایران و تعلق گرفتن آن به بازماندگان حملات نسبت داده‌شده به ایران حکم داد، از واشنگتن به دادگاه سازمان ملل در لاهه شکایت کرد. تهران معتقد است مسدودسازی این پول‌ها، نقض پیمان مودت با آمریکاست که پیش از انقلاب اسلامی ایران منعقد شده بود. آمریکا در سال ۲۰۱۸ و پس‌از آن که دادگاه بین‌المللی لاهه در پرونده‌ای جداگانه به واشنگتن حکم داد کالاهای بشردوستانه را برای ایران از فهرست تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران خارج کند، اعلام کرد از این معاهده خارج می‌شود.

 کیهان
 انتقام از عاملان ترور سردار سلیمانی قطعی است
رئیس‌جمهور صبح دیروز پیش از عزیمت به نیویورک در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران گفت: «به برکت خون شهیدان و خون شهید سردار سلیمانی حضور من به‌عنوان صدای ملت ایران و ندای تمدنی بزرگ خواهد بود که ایستادگی و مقاومت را پیشه کرده و عزت‌مندانه در همه عرصه‌ها حضور داشته است. طبیعتاً افتخارات بزرگی که ملت ایران آفریده ما را سربلند کرده است و این قدرت به ما جسارت و قدرت می‌دهد تا بتوانیم تا جایی که می‌توانیم حرف‌های ملت ایران را بدون لکنت بیان و از حق ملت بزرگ ایران دفاع کنیم و از مظالم و مفاسدی که ملت بزرگ ایران و جهان را رنج می‌دهد بگوییم».
آیت الله رئیسی در آستانه سفر به نیویورک به منظور شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی CBS آمریکا داشت. وی درباره رویکرد دولت خود نسبت به مذاکرات به این رسانه آمریکائی گفت: ما بارها اعلام کردیم که در مذاکرات برای رسیدن به یک توافق خوب و عادلانه و پیگیری رفع تحریم‌ها جدی هستیم. رئیس‌جمهور کشورمان افزود: ما به دلیل رفتاری که از آمریکایی‌ها تاکنون دیده‌ایم نمی‌توانیم به آنها اعتماد کنیم و لذا اگر تضمین وجود نداشته باشد به آمریکایی‌ها اعتمادی نیست کمااینکه بارها پیمان‌ها را نقض کرده‌اند.
رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا تصریح کرد: ما تجربه مذاکرات با آمریکایی‌ها را در موضوعاتی چون « دفع ظلم صدامیان» و «رفع تحریم‌های هسته‌ای» داریم اما تاکنون از مذاکره با آمریکایی‌ها هیچ نفعی نصیب ملت ایران نشده است.
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین درباره احتمال دیدار با بایدن در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نیز تصریح کرد: برنامه‌ای برای ملاقات ندارم. فکر نمی‌کنم که چنین ملاقاتی پیش بیاید. من هیچ‌گونه برنامه‌ای برای ملاقات با ایشان ندارم و همچنان که در قبل هم اشاره کردم نه ملاقات و نه مذاکره را مفید فایده نمی‌بینم.
آیت الله رئیسی درباره انتقام از قاتلان سپهبد شهید سلیمانی هم گفت: آنچه که ما به عنوان جمهوری اسلامی آن را دنبال می‌کنیم و دنبال خواهیم کرد اجرای عدالت است. حتما باید اجرای عدالت را در مورد جنایتی که ترامپ و همدستانش نسبت به ترور یک انسان مجاهد و مبارز که نقش بزرگی در امنیت منطقه داشت دنبال کرد و ما مصمم به اجرای عدالت یعنی رسیدگی به ترور حاج قاسم سلیمانی هستیم.
 حرف‌هایی که در فضای مجازی درباره علت مرگ «مهسا امینی»منتشر شده کذب محض است
سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ:
هیچ قصوری در ماجرای «مهسا امینی» از سوی پلیس صورت نگرفته است.
۹۰ درصد موضوعات توسط گشت امنیت اخلاقی، فقط تذکر لسانی است، ۹ درصد داخل ون تذکر گرفته و یک درصد به مقر منتقل می‌شوند. همچنین بررسی‌های ما نشان می‌دهد افرادی که با گشت امنیت اخلاقی ارشاد می‌شوند بیش از ۸۱ درصد تخلف آنها تکرار نمی‌شود.
مرحومه مهسا امینی همراه سه خانم و دو آقا در پارک طالقانی در حال قدم زدن بوده که با گشت ما رو به می‌شوند. حجاب خانم‌های دیگر با تذکر قابل رفع بوده و تنها حجاب خانم امینی مناسب نبود.
پوشش و لباس خانم امینی با آنچه در تصویر کلاس آموزشی منتشر شده متفاوت بوده است.
در زمان انتقال خانم امینی هیچ مشاجره و مقاومتی نبوده است
هیچ قصوری از سوی پلیس صورت نگرفته حتی یک تلنگر کوچک؛ همه حرفهایی که در فضای مجازی درباره علت مرگ منتشر شده، کذب محض است.
مردم به شایعات توجه نکنند تا مرجع رسمی خبر را اعلام کند. نظر رسمی و علمی زمان می‌برد باید فرآیندها طی شود. باز هم تاکید می‌کنم که از سوی پلیس هیچ قصوری نبوده است.
بعد از افتادن خانم امینی بر روی زمین کمتر از یک دقیقه‌پرستار و بهیار پلیس مقیم مقر بالای سرش حضور می‌یابند. یک تیم اورژانس هم آنجا بوده که آنها هم برای کمک‌رسانی حاضر می‌شوند و تیم موتورآمبولانس را دعوت به همکاری می‌کنند. یک بار خانم امینی در محل پلیس احیا می‌شود و دو بار در بیمارستان ولی متاسفانه جان باخت.
 رشد ۵۸ درصدی خرید تضمینی گندم از کشاورزان
همزمان با افزایش ذخائر راهبردی کشور درباره محصولات استراتژیک، رئیس ‌بنیاد ملی گندمکاران تاکید کرد خرید تضمینی گندم از کشاورزان نسبت به گذشته حدود ۵۸ درصد رشد داشته است. ‌هاشمی با بیان اینکه تاکنون هفت میلیون و ۵۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است افزود: این رقم نسبت به میزان خرید سال گذشته حدود۵۸ درصد رشد دارد.
این افزایش خرید گندم از کشاورزان در حالی رخ داده که هم پارسال و امسال دولت سیزدهم نرخ خرید تضمینی گندم را به‌گونه‌ای تعیین کرده که مورد رضایت کشاورزان بوده است.

 ایران
 گزارشی از اعتراضات و اغتشاشات پراکنده و محدود در کردستان و تهران
عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب تروریستی وتجزیه‌طلب کومله در توئیتی خواستار آن شد که اعتصاب عمومی تهران و شهرهای بزرگ و کوچک ایران را در برگیرد.
شبکه اینترنشنال وابسته به عربستان سعودی آنتن زنده خود را در اختیار چندین نفر از اعضای کمیته مرکزی حزب تجزیه‌طلب کومله قرار داد و خواستار اغتشاش و ناامنی در سایر شهرها و استان‌های ایران شد.
در همین راستا روز گذشته در برخی از شهرهای کردنشین تجمعاتی برگزار شد . هرچند در برخی از تجمعات مردم به صورت مسالمت‌آمیز خواستار پیگیری ماجرای فوت مهسا امینی بودند اما با میدان داری برخی از افراد آموزش دیده این تجمعات به صحنه رودرویی با مأموران نیروی انتظامی کشیده شد به گونه ای که در شهر دیواندره برخی افراد به مقر و ماشین های نیروی انتظامی حمله و چندین نفر از نیروهای انتظامی را مجروح کردند. این افراد با شعارهایی سیاسی و تند که حاوی اهانت به مقدسات و نظام بود تلاش داشتند تا صحنه اعتراضات عمومی را به دست بگیرند. نکته جالب توجه انتشار سریع صحنه های درگیری آشوبگران با نیروهای انتظامی در شبکه های ضدانقلاب بود که این شبکه ها از مردم می خواستند سریع تر به محل تجمعات بروند.
درپی فراخوان ضدانقلاب و شبکه‌های ماهواره‌ای و پای کار آوردن همه توان جریان‌های معاند عصر دیروز تجمعی در محدوده خیابان حجاب و بلوار کشاورز تهران برگزار شد. هسته مرکزی این تجمع از ساعت ۵ بعدازظهر با حدود ۵۰ نفر در تقاطع خیابان وصال آغاز شد. این افراد بعضاً کشف حجاب کرده و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و مسئولان سر دادند.
آتش زدن سطل‌های زباله و سنگ‌پرانی به ماشین پلیس توسط تجمع‌کنندگان نیز در گزارش‌ها و تصاویر دیده شده است. با گذشت حدود یک ساعت از حضور این افراد، یگان ویژه با گشت موتوری وارد صحنه شد و با استفاده از گاز اشک‌آور افراد را متفرق کرد.
همچنین خبرها و تصاویری از تجمعاتی کوتاه و پراکنده در مشهد و رشت در فضای مجازی پخش شد.
همچنین در پی درگذشت مهسا امینی برخی افراد، ظهر دیروز اقدام به برگزاری تجمعاتی در محوطه برخی دانشگاه‌های تهران کردند. در برخی از این تجمع‌ها عده‌ای با سر دادن شعارهای رادیکال سیاسی سعی در متشنج کردن فضای دانشگاه داشتند.
تجمع دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه هنر تهران با حضور حدود ۱۰۰ نفر برگزار شد. تجمع‌کنندگان در این دانشگاه‌ها شعارهایی هنجارشکنانه سردادند.
در دانشگاه شهید بهشتی نیز حدود ۳۰۰ نفر تجمع کرده بودند. تجمع‌کنندگان در این دانشگاه نیز با سردادن شعارهایی فضای دانشگاه را ملتهب کردند. تعدادی از افراد دانشگاه تربیت مدرس در محوطه این دانشگاه اقدام به برگزاری تجمع کردند. برخی افراد در دانشگاه امیرکبیر نیز ظهر دیروز در محوطه این دانشگاه تجمع کردند.

 وطن امروز
 احتمال گفت‌وگو درباره مذاکرات رفع‌تحریم‌ها در نیویورک وجود دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر مقامات کشورمان به نیویورک و احتمال نشست‌هایی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: من احتمال گفت‌وگو درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها را رد نمی‌کنم، ایران هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده است. کنعانی، گفت: سفر جناب آقای رئیس‌جمهور برای مشارکت در هفتادوهفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده است. حضور آقای باقری، گفت‌وگو‌کننده ارشد ایران، در ارتباط با همراهی هیات عالی‌رتبه ایران است و برنامه مشخصی برای مذاکره درباره رفع تحریم‌ها تعریف نشده است. اما این فرصت برای تبادل نظر درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد. من احتمال گفت‌وگو درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها را رد نمی‌کنم. ایران هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده است. در حاشیه این نشست گفت‌وگوهای جانبی با طرف‌های مذاکره‌کننده، یک احتمال است. برای ما روش سیاسی و استفاده از چارچوب‌های چندجانبه یک روش برای حل‌وفصل پرونده‌هاست. مجمع عمومی سازمان ملل یکی از این فرصت‌ها برای ایران است. وی درباره دیدارهای احتمالی مقامات ایران و آمریکا گفت: هیچ گفت‌وگوی دوجانبه با مقامات آمریکا در این سفر نخواهیم داشت. در حوزه مذاکرات هم به طور طبیعی ارتباطات در چارچوب قبلی از طریق اتحادیه اروپایی ادامه دارد و هرگونه تحولی هم در همین چارچوب رخ خواهد داد.
 روح‌الله دهقانی سرپرست معاونت علمی ریاست‌جمهوری شد
با حکم آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور، روح‌الله دهقانی به عنوان سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری منصوب شد. سورنا ستاری از سال ۱۳۹۲ مسؤولیت این معاونت را بر عهده‌ داشت که هفته‌ پیش از این سمت استعفا کرد.

 خراسان
 وزیر خارجه دولت ترامپ خواستار تشدید تحریم‌ها شد
«مایک پمپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا ضمن انتقاد شدید از مواضع دولت جو بایدن، خشم خود را درباره تداوم فروش نفت ایران به چین ابراز کرد. به رغم اذعان مقام‌های ارشد واشنگتن به شکست و ناکام ماندن کارزار «فشار حداکثری» علیه ایران، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ خواستار تشدید تحریم‌ها شده است.
 افزایش فروش نفت ایران با کمک صدور خدمات فنی و مهندسی
یک مقام آگاه در وزارت نفت می‌گوید، به کمک صدور خدمات فنی و مهندسی به ونزوئلا، ظرفیت یک پالایشگاه این کشور چندین برابر شده و از ۱۰-۱۵ هزار بشکه در روز به ۵۵-۹۰ هزار بشکه رسیده است. او که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش نداشت، می‌افزاید: «این پالایشگاه مشتری نفت ایران نیز هست. در دیگر پالایشگاه‌ها هم افزایش فروش نفت ایران با کمک صدور خدمات فنی و مهندسی دنبال می‌شود.

 رسالت
 نگرانی آمریکا از واکنش نظامی مسکو
ژنرال مارک میلی ،رئیس ستاد کل ارتش آمریکا خواستار آماده‌باش و احتیاط نظامیان آمریکایی مستقر در اروپا به خاطر تحولات اخیر در جنگ اوکراین شد. به گزارش نیوزویک، میلی در جریان بازدید از نظامیان آمریکایی در پایگاه این کشور در لهستان که باهدف کمک به اوکراین در جنگ با روسیه انجام‌شده است، گفت: واکنش روسیه به ناکامی‌های اخیر در اوکراین قابل پیش‌بینی نیست و از نیروهای آمریکایی خواست در این شرایط هوشیار باشند و آمادگی خود را حفظ کنند. وی در عین تأکید بر آمادگی و هوشیاری تأکید کرد که نظامیان آمریکایی مستقر در اروپا تحت خطر فزاینده قرار ندارند. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادامه مدعی شد: جنگ در حال حاضر برای روسیه خیلی خوب پیش نمی‌رود. بنابراین بر ما واجب است که آمادگی و هوشیاری بالای خود را حفظ کنیم. در هر جنگی شما با درجه بالای اطمینان نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. گفته می‌شود مارک میلی برای بازدید از سامانه‌های پدافندی مختلف آمریکا در لهستان از این پایگاه نظامی بازدید کرده است و از خبرنگاران خواسته‌شده است که به دلایل امنیتی اسم این پایگاه را در گزارش خود ذکر نکنند. سفر میلی به نزدیکی مرزهای اوکراین درحالی انجام‌شده است که تنش لفظی میان رهبران آمریکا و روسیه طی روزهای اخیر شدیدا افزایش‌یافته است.

 مردم سالاری
 چندین مسئله مذاکرات وین باید نهایی شود
دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به سوالی در مورد احتمال به بن بست رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: هنوز چندین مسئله ناهماهنگ وجود دارد که باید نهایی شوند. البته احیای توافق هسته ای به سود همه است.
این اظهارات پسکوف در حالی مطرح شده است که وندی شرمن مذاکره‌کننده سابق هسته ای آمریکا و معاون کنونی وزیر خارجه دولت بایدن به تازگی در نشستی با خبرنگار واشنگتن پست ادعا کرده بود: مذاکرات پس از پاسخ اخیر ایران به بن‌بست رسیده است. معاون بلینکن مدعی شد: پس از پاسخ بسیار سرسختانه و غیر قابل قبول ایران، مذاکرات در بن بست قرار گرفت.

 آرمان ملی
 ممنوعیت استفاده از عنوان «گام دوم انقلاب»
دبیر کمیسیون ماده۱۰ قانون فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی گفت: استفاده از عنوان «گام دوم انقلاب» یا عناوین مشابه در احزاب و تشکل‌های سیاسی ممنوع است. عبدالله مرادی با اشاره به برگزاری پنجمین جلسه کمیسیون ماده احزاب در سال جاری، اظهار کرد: دولت نسبت به احزاب و تشکل‌های سیاسی رویکرد تسهیل کنندگی دارد و تلاش دارد فعالیت احزاب، تشکل‌ها و نخبگان سیاسی در فرآیندهای قانونی خود به سهولت انجام شود.

 قدس
 پیغام‌های آژانس، نشان دهنده قصد آن‌ها برای بستن پرونده ایران است
رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت: پیغام‌هایی که از طرف آژانس آمده، نشان می‌دهد قصد بستن پرونده سه مکان ادعایی را دارند. محمداسلامی افزود: امیدواریم طرف‌های مقابل صادق باشند و بیش از این وقت خود را تلف نکرده و فکر نکنند با چنین موردی بتوانند فشار حداکثری اعمال کنند.
 وقوع سانحه برای هواپیمای «سوخو ۲۲» سپاه
روابط عمومی نیروی هوافضای‌سپاه صبح روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد : عصر‌روز ۲۷ شهریور یک فروند هواپیمای جنگی سوخو ۲۲ متعلق به نیروی رزمی هوافضای سپاه در حین اجرای مأموریت‌های جاری دچار نقص فنی شد و با مهارت خلبانان به مناطق غیر مسکونی هدایت شد. خوشبختانه خلبان با استفاده از سامانه صندلی پران (اجکت)در سلامت کامل فرود آمد.
 آمریکا در برابر هر راه حلی مانع‌تراشی می‌کند
هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله تأکید کرد آمریکا مانع حرکت لبنان به جلو می‌شود و در برابر هرگونه راه حل در این کشور مانع‌تراشی می‌کند. وی با بیان اینکه رویکرد تحریک مذهبی و فرقه‌ای که برخی گروه‌های لبنانی در پیش گرفته‌اند، همان رویکرد موردنظر برخی طرف‌های خارجی برای تجزیه لبنان است، افزود: هیچ انسان عاقلی وجود ندارد که فکر کند یک روزی مقاومت کنار گذاشته می‌شود، ما همیشه باید به تاریخ و هویت خود در این کشور و این منطقه افتخار کنیم.

 اعتماد
 نتیجه بررسی پرونده فوت مهسا امینی بدون ملاحظه اعلام می شود
رییس دستگاه با اشاره به اینکه قوه قضاییه موضوع جان‌باختن مرحومه امینی را با دقت و موشکافانه پیگیری خواهد کرد، گفت: این اطمینان را به خانواده مرحومه امینی می‌دهیم که موضوع جان‌باختن دخترشان با دقت و سرعت و پس از حصول نتایج آزمایشگاهی پیگیری می‌شود و نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات بدون هیچگونه ملاحظه‌ای اعلام می‌گردد. بر اساس نتیجه تحقیقات، هر آنچه بود، حسب قانون، اقدام خواهد شد.
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به دستور خود به رییس سازمان پزشکی قانونی در راستای بررسی موضوع جان‌باختن مرحومه (مهسا) امینی، اظهار کرد: در تماسی که با رییس سازمان پزشکی قانونی داشتم تاکید کردم که موضوع جان‌باختن مرحومه امینی را با دقت و وسواس بررسی کنند؛ در این راستا اقدامات اولیه در پزشکی قانونی صورت گرفته است؛ نمونه‌برداری‌های لازم انجام شده و به آزمایشگاه ارسال شده است؛ باید منتظر ماند تا از طریق بررسی‌های دقیق و تخصصی، نتیجه حاصل شود. رییس عدلیه به بررسی جنبه‌های فنی دیگر قضیه فوق‌الذکر نیز اشاره کرد و گفت: به مراجع قضایی دستور داده‌ام که بررسی‌های همه‌جانبه پیرامون موضوع جان‌باختن مرحومه امینی از مقطع و محلی که وی را هدایت کردند، انجام گیرد و دوربین‌های عمومی و خصوصی نیز به‌طور دقیق بررسی شوند.

 اطلاعات
 سید حسن نصرالله حرف و عملش یکی است
ژنرال ذخیره و فرمانده سابق واحد عملیات ارتش رژیم صهیونیستی، دبیرکل حزب الله لبنان را مهمترین تهدید برای دستگاههای امنیتی و نظامی این رژیم توصیف کرد و گفت: سید حسن نصرالله حرف و عملش یکی است. ژنرال «اسرائیل زیو» گفت: نصرالله به طور کلی مهمترین تهدید برای نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل از زمان فروپاشی ارتش های منظم در منطقه به شمار می رود، بنابراین زیر نظر داشتن و شخصیت و شیوه رفتاری وی همواره در دستور کار افسران عالی رتبه اسرائیل بوده است. وی افزود: پیش از هر چیزی باید همواره نصرالله را جدی گرفت زیرا وی به قول و سخن خود پایبند است.
 از تایوان درصورت حمله چین دفاع می‌کنیم
رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی. بی. اس» گفت ارتش آمریکا در صورتی که به تایوان حمله شود، از این جزیره دفاع خواهد کرد. «جو بایدن» در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای آمریکایی از جزیره تایوان در صورت حمله چین دفاع خواهند کرد، گفت: بله، اگر در واقع یک حمله بی‌سابقه وجود داشته باشد.

 شهروند
 قطار چین به ایران راه‌اندازی می‌شود
مدیرکل تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه‌وشهرسازی گفت: «تلاش داریم تا قطار مستقیم چین به ایران را راه‌اندازی کنیم که نشانه مثبتی در چارچوب حمایتی و تقویت‌کننده عضویت در سازمان شانگهای برای بخش ترانزیت و حمل‌ونقل است. » «امین ترفع» توضیح داد: «ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای در چارچوب حمل‌ونقلی مشابهی عضو هستند، مثلا با تعداد زیادی از اعضای این سازمان در کریدور شمال-جنوب عضو بوده و با تعدادی دیگر در چارچوب سازمان اکو و همین‌طور تراسیکا (کریدوری به سوی اروپا) عضویت و توافقنامه داریم. » ترفع بیان کرد: «عضویت در شانگهای می‌تواند علاوه‌بر همکاری‌ها در چارچوب‌های حمل‌ونقلی، زمینه‌های ایجاد چسبندگی اقتصادی و افزایش ظرفیت تجاری بین کشورها را فراهم کند؛ وقتی ظرفیت تجارت بین کشورها افزایش پیدا می‌کند که حمل‌ونقل و ترانزیت هم رشد کند. »

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری
بحران بزرگ اقتصادی در رژیم صهیونیستی
تسنیم/ روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارشی با استناد به گزارش یک سازمان مردم نهاد که در فلسطین اشغالی به مبارزه با فقر می‌پردازد، خبر داد، از میان هر پنج خانواده اسرائیلی (ساکن فلسطین اشغالی) یک خانواده از ناامنی غذایی رنج می‌برد. این گزارش که در آستانه اعیاد یهودی منتشر شده تاکید شده است، بیش از یک میلیون کودک (مهاجران صهیونیست به فلسطین اشغالی) به شکل دائم امکان دسترسی به غذا را ندارند و ساختار حاکم نیز تا کنون قادر به حل این مشکل نشده است. براساس این گزارش که توسط سازمانLatet تهیه شده است، امروز ۶۸۰ هزار و ۴۷۵ خانواده (مهاجر) صهیونیست از عدم امنیت غذایی رنج برده و در این میان ۳۱۲ هزار و ۸۲۵ خانواده شرایط حادتری را در این زمینه دارند. این در حالی است که روزنامه اقتصادی دمارکر در یادداشتی انتقادی اعلام کرد مسئله مقابله با هزینه‌های سرسام آور معیشت در اسرائیل به شعاری توخالی برای سیاستمداران اسرائیل تبدیل شده است.

اذعان وبسایت نظامی آمریکایی به قدرت تسلیحاتی ایران
باشگاه خبرنگاران/ پایگاه تحلیلی نظامی ۱۹۴۵ (ناینتین فورتی فایو) در گزارشی ضمن اذعان به قدرت نظامی ایران در جهان و معرفی انواع مختلف تسلیحات در زرادخانه‌های ایران نوشت: سلاح‌های قدرتمند این کشوربدون شک باید آمریکا و اسرائیل را نگران کند. این پایگاه در ادامه به معرفی برخی سلاح‌های پیشرفته ایران از جمله موشک بالستیک سجیل، زیردریایی ایرانی غدیر، ناوچه موشکی کلاس موج، موشک بالستیک خلیج فارس، که با نمونه‌های پیشرفته در سایر کشور‌ها برابری می‌کند پرداخت.

آمریکا ۳ هواپیمای ایرانی را تحریم کرد
تسنیم/ وزارت بازرگانی آمریکا سه فروند بوئینگ ۷۴۷ خطوط هوایی ایران را که خدمات باری به روسیه ارائه می‌دهند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. به نوشته رویترز، ادعا شده این هواپیماها کنترل‌های صادراتی اعمال‌ شده توسط آمریکا را که بخشی از تحریم‌های دولت بایدن علیه جنگ روسیه در اوکراین است، نقض کرده‌اند. هواپیماهای تحریم‌شده از شرکت‌های ماهان ایر، قشم فارس ایر و ایران ایر هستند که کار حمل و نقل کالا از جمله اقلام الکترونیکی را به روسیه انجام می‌دادند.

کشتی‌های حامل سوخت ایران آماده حرکت به لبنان
تسنیم/ رسانه‌های لبنانی به نقل از مسئولان سفارت کشورمان در بیروت گزارش دادند که کشتی‌های حامل سوخت ایران آماده هستند تا ظرف یک یا دو هفته آینده به سمت لبنان حرکت ‌کنند. سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت اعلام کرد که یک هیئت لبنانی در تهران در حال مذاکره با وزارتخانه‌های نیرو و نفت کشورمان است. شبکه المنار به نقل از یک منبع در سفارت ایران گزارش داد طبق توافقی که با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت لبنان و «ولید فیاض» وزیر انرژی این دولت انجام شده، در دیدار هیئت لبنانی در تهران با مسئولان ایرانی درباره کمک به لبنان در زمینه سوخت بحث شده است. کمک به لبنان در زمینه سوخت، اصلاح و تعمیر شبکه‌های برق و ساخت نیروگاه‌های تولید برق در این کشور سه موضوع محوری مورد بحث در نشست مذکور بوده است.

گفتگوها بیش از حد به وضعیت سیاسی داخلی آمریکا وابسته است
تسنیم/ مذاکره کننده ارشد روسیه در واکنش به صحبت‌های جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر بن‌بست در مذاکرات رفع تحریم‌ها در صفحه شخصی خود نوشت: «به نظر می‌رسد گرفتن انگشت اتهام (به سمت ایران) نشانه‌ای از بن بست بودن مذاکرات وین باشد. اگر چنین چیزی هم باشد، نتیجه تعدادی از عوامل مختلف است.» اولیانوف افزود: «تلاش برای انداختن همه تقصیرها به گردن ایران منصفانه نیست. گفتگوها بیش از حد به وضعیت سیاسی داخلی یکی از شرکت کننده (آمریکا) وابسته است. پیشتر بورل در مصاحبه با نشریه “پالتیکو”، مدعی شده بود که از نظر او احتمال هیچ پیشرفتی در رابطه با مذاکرات رفع تحریم‌ها نیست.

ایران خواستار حفظ ارمنستان واحد است
فارس/ رئیس حزب اپوزیسیون دولت ارمنستان گفت که ایران و روسیه از جمله کشورهایی هستند که خواستارحفظ موجودیت ارمنستان واحد هستند. «هرانت باغراتیان» در ادامه اظهار داشت که هرگونه تغییر در مرزها نیاز به همه پرسی دارد و پس از آن رئیس جمهور باید آن را امضا کند. وی در ادامه گفت که آمریکایی‌ها گفته‌اند که به باکو یاری نمی‌رسانند و تنها برای مین‌زدایی کمک خواهند کرد که البته صحیح نیست. این سیاستمدار ارمنستانی در واکنش به سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت، سفر پلوسی نشان داد که ناتو منتظر ما نخواهد ماند.

خشم آمریکایی‌ها از دعوت رئیس‌جمهور ایران به یک پژوهش تاریخی
فارس/ سخنان رئیس‌جمهور ایران که خواستار تحقیق درباره هولوکاست شده بود خشم مقام‌های آمریکایی را به همراه داشته است. آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سوال شبکه خبری سی.‌بی.‌اس مبنی بر اینکه آیا ایشان فکر می‌کند هولوکاست اتفاق افتاده است یا خیر گفته بود: «ببینید مسئله تاریخی یک مسئله‌ای است که تاریخدان‌ها و پژوهشگران باید درباره آن تحقیق کنند. یک نشانه‌هایی هم وجود دارد برای اینکه این اتفاق واقع شده. اگر چنین است، باید اجازه دهند درباره آن تحقیق شود.»
این اظهارات رئیس‌جمهور ایران که دعوت به تحقیق در خصوص یک واقعه تاریخی است واکنش خشمگین مقام‌های آمریکایی را به همراه داشته است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به این موضوع در توییتی نوشته است: «این بیانیه از سوی رئیس‌جمهور ایران زننده است و باید در سطح جهان محکوم شود.» «دبورا لیپستات»، نماینده ویژه دولت آمریکا برای مبارزه با یهودستیزی هم در توییتر نوشت: «اظهارات او نوعی انکار هولوکاست و نوعی یهودستیزی است.»
او همچنین دعوت رئیسی برای انجام تحقیقات در خصوص هولوکاست را «خطرناک و زننده» توصیف کرده است. در بسیاری از کشورهای غربی حتی تردید در تعداد کشته‌های یهودیان در جنگ دوم جهانی می‌تواند دردسرهای جدی داشته باشد. حتی مورخین غربی در محیط‌های آکادمیک هم باید مواظب آن باشند که با نگارش مطلبی در خصوص هولوکاست، برای خود سال‌ها دردسر نتراشند.

پیشنهاد بهتری برای ایران وجود ندارد!!
باشگاه خبرنگاران/ فرانسه بار دیگر مدعی شد پنجره احیای برجام در حال بسته شدن است. وزیر خارجه فرانسه در سخنانی مدعی شد که پیشنهاد بهتری برای ایران به منظور احیای برجام وجود ندارد و این بستگی به ایران دارد تا تصمیم گیری کند؛ چرا که به ادعای وی پنجره یافتن یک راه حل در این زمینه در حال بسته شدن است. کاترین کولونا همچنین در خصوص پافشاری تهران در زمینه مختومه شدن پرونده تحقیقات در خصوص کشف بقایای اورانیوم در سه سایت اعلام نشده نیز گفت: آمریکا و شرکای اروپایی این کشور مواضع یکسانی در زمینه حل و فصل چنین تحقیقاتی دارند.

رژیم صهیونیستی بعد از تهدیدات حزب الله استخراج گاز را متوقف کرد
مهر/ رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که رژیم صهیونیستی بعد از تهدیدات سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، استخراج گاز را به بهانه‌های فنی متوقف کرد. رسانه‌های عبری زبان افزودند: یائیر لاپید به دنبال امضای توافق با لبنان است، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی، تهدیدات دبیر کل حزب الله لبنان را جدی گرفته و استخراج گاز را متوقف کرده است «تسفی یحزکیلی» کارشناس مسائل عربی شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گفت: عدم استخراج گاز از میدان کاریش به دلایل فنی نیست، بلکه تهدید نصرالله بر اسرائیل تأثیر گذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *