خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۲۷

**آیت الله العظمی نوری همدانی: هیچ گناهی به بزرگی ربا در اسلام نیست** رهبر معظم انقلاب در مراسم عزاداری اربعین حسینی با حضور هیأت‌های دانشجویی: اربعین امسال از همه‌ دوران تاریخ باشکوه‌تر و معظّم‌تر انجام گرفت این حرکت با هیچ سیاست و تدبیر بشری قابل تحقق نیست** بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با عضویت رسمی ایران برگزار شد** رئیس‌جمهور: تصمیم نهایی درتوافق هسته‌ای با واشنگتن است** دبیر کل حزب الله لبنان: موشک‌هایمان میدان گازی «کاریش» را نشانه رفته است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با عضویت رسمی ایران برگزار شد
در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی کشور ازبکستان برگزار شد، عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان اعلام شد. سید ابراهیم رئیسی در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای در سمرقند تصریح کرد:‌ منطقه ما طی چند دهه گذشته طعم تلخ مداخله خارجی را چشیده که حاصل آن چیزی جز ایجاد تروریسم و اشاعه ناامنی نبوده و نتیجه آن نیز شرایطی است که در افغانستان با آن مواجه هستیم. آمریکا نه‌تنها از شکست خود در افغانستان درس نگرفته، بلکه سیاست اجرای ناامنی و سیاست مداخله‌جویانه را به سمت دیگر مناطق آسیایی تسری می‌دهد. وی با اشاره به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان گام مهمی در عرصه سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است و مطمئنا با حضور فعال و موثر جمهوری اسلامی ایران در فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای، این عضویت به عنوان یک تحول مهم در تاریخ این سازمان ثبت خواهد شد.

 همشهری
 دیدار برای توسعه همگرایی منطقه‌ای
سیدابراهیم رئیسی در مدت حضور در ازبکستان با ۱۰تن از سران کشورهای عضو شانگهای به‌صورت دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کرد؛ دیدارهایی که طی آن، مسائل دوجانبه و ارتباطات اقتصادی و تجاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.رئیس‌جمهور پس‌ از بازگشت به کشور در این باره گفت که «در این دیدارها اراده جدی جمهوری‌اسلامی در توسعه روابط همسایگی برای طرفین محرز و تصمیم‌های خوبی نیز باهدف گسترش همکاری‌ها اتخاذ شد. سران کشورهای چین، پاکستان، هند و دیگر کشورها به شکل رسمی از بنده برای سفر دعوت به‌عمل آوردند که این سفرها در زمان مناسب برای پیگیری توافقات صورت گرفته در این دیدارها انجام می‌شود.»
دراین میان اما دیدار دوجانبه رئیس‌جمهور با سران کشورهای چین و روسیه در کانون توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت.

 کیهان
 اربعین امسال از همه‌ دوران تاریخ باشکوه‌تر و معظّم‌تر انجام گرفت
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم عزاداری اربعین حسینی: اربعین، پرچم سربلند حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام) است. [مراسم] اربعین امسال از همه سال، از همه‌ِ سال‌ها، از همه‌ دوران تاریخ، باشکوه‌تر و معظّم‌تر انجام گرفت. حقّاً و انصافاً باید گفت حادثه‌ اربعین، این پیاده‌روی، این حضور همگانی مردم مسلمان، یک پدیده‌ معجزه‌گون و معجزه‌آسا است. این یک چیز طبیعی نیست. با هیچ ترتیبی، با هیچ تدبیری، با هیچ دستی، با هیچ سیاستی امکان نداشت و امکان ندارد یک چنین حادثه‌ای پیش بیاید؛ این فقط دست خدا است.
من به شما جوان‌های عزیز توصیه می‌کنم قدر هیئت‌هایتان را بدانید. من همیشه به جوان‌ها می‌گویم قدر جوانی‌تان را بدانید؛ این امروز هم هست. قدر جوانی را بدانید، امّا قدر این هیئت‌ها را بدانید. این هیئت‌ها گنجینه است؛ حقیقتاً گنجینه‌ معتبر و باارزشی است. هیئت حسینی به معنای یاد و تبیین است. هم یاد است، هم تبیین است. یعنی هیئت باید این جور باشد: هم یاد را زنده کند، هم پایگاه و مرکز تبیین باشد. این برای امروز ما لازم است. شما می‌دانید؛ رهزنانی هستند که نمی‌پسندند امثال حرکتِ شما جوان‌ها را؛ رهزنانی هستند که نمی‌پسندند حادثه‌ای مثل حادثه‌ اربعینِ بین نجف و کربلا را؛ نمی‌پسندند این حضور پُرشور و شورانگیز مردم را؛ [لذا] مشغول تلاشند، مشغول کارند.
به نظر من، این دو جمله‌ حیاتی و اساسی و جاودانی قرآن که «وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر»، برای ما همیشه دستورالعمل است و امروز بیش از همیشه. تواصی به حق یادتان نرود؛ تواصی به صبر یادتان نرود. صبر یعنی پایداری، یعنی ایستادگی، یعنی خسته نشدن، یعنی خود را در بن‌بست ندیدن؛ این معنای صبر است. راه حق را بروید، دیگران را هم به راه حق بکشانید.
کوشش کنید؛ بچّه‌های مؤمن، مسلمان، علاقه‌مند، هیئتی و به معنای واقعی کلمه قرآنی و اسلامی سعی کنند در محیط دانشگاه، در محیط‌های گوناگون تأثیر بگذارند، محیط را به همان رنگی که خودشان به آن معتقد هستند- به راه خدا- منوّر کنند و ملوّن کنند. و این تواصی بر شما لازم است، برای ما لازم است. امروز، هم به حق تواصی کنید، هم به صبر. نگذارید محیط، محیط خسته‌ای بشود، محیط ازکارافتاده‌ای بشود.

 ایران
 نیویورک تایمز خود را بی‌حیثیت کرد
روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» با استناد به آنچه گزارش‌های منابع آگاه خود در داخل ایران معرفی کرده بود اعلام کرد رهبر انقلاب در بستر بیماری است و در حال حاضر از سوی تیمی از پزشکان مورد اعتماد خود تحت مراقبت قرار دارد. در این گزارش که جمعه ۲۵ شهریور منتشر شد اعلام شده بود ۴ منبع مطلع این روزنامه که از حال و وضعیت رهبر انقلاب آگاهند، این موضوع را عنوان کرده‌اند. این گزارش نیویورک تایمز زمانی منتشر شد که چند روز قبل برخی از ورزشکاران مطرح کشوری از دیدار خود با رهبر انقلاب خبر داده بودند اما این روزنامه پخش نشدن تصاویری از این دیدار را بهانه‌ای برای رد کردن صحت این خبر دانست. سایر رسانه‌های ضدایرانی نیز این خبر نیویورک تایمز را بشدت پوشش دادند. العربیه مدعی شد: حذف خبر دیدار عمومی رهبر ایران از رسانه‌ها همزمان با لغو برنامه دیدار سالانه او با اعضای مجلس خبرگان، گمانه‌ها درباره سلامت و حیات او را افزایش داده است. بی‌بی‌سی فارسی هم با انتشار پستی در اینستاگرام خود نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای در بستر بیماری است.» ایندیپندنت فارسی هم در مطلبی تأکید کرد: «عمل جراحی رهبر حکومت ایران در مرکز درمانی اختصاصی مستقر در اقامتگاه او در تهران انجام شد!»اما تنها چند ساعت از فضاسازی رسانه‌ای نیویورک تایمز نگذشته بود که تصاویر رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان و شرکت در مراسم اربعین به همراه سخنرانی ایشان منتشر شد و بی‌حیثیتی دیگری را برای رسانه‌های خارجی رقم زد.
 حواشی فوت مهسا امینی از تهران تا سقز
صبح دیروز پیکر مهسا امینی با حضور خانواده و شماری از مردم سقز در آرامستان آیچی این شهر خاکسپاری شد. پس از انجام مراسم بخشی از مردم از محل خاکسپاری متفرق شدند اما شماری از آنها در محل باقی ماندند و اقدام به سردادن شعارهایی برای رسیدگی و بررسی دقیق ابعاد ماجرا کردند. همچنین در بین جمعیت افرادی بودند که شعارهای اعتراضی سردادند. این افراد سپس به سمت فرمانداری سقز حرکت و در مقابل ساختمان فرمانداری تجمع و شروع به شعاردادن کردند. افراد حاضر در این تجمع پس از حضور نیروهای انتظامی و شلیک گاز اشک‌آور متفرق شدند. همچنین در زمان اعلام خبر فوت مهسا امینی برخی افراد مقابل بیمارستان کسری تهران تجمع کردند که پس از دقایقی متفرق شدند.

 جمهوری اسلامی
 مبارزه با مواد مخدر مسئولیتی مشترک است
کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در تشریح دیدار خود با «غادا والی»، مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، گفت: در این دیدار بر ضرورت توسعه و گسترش همکاری‌های بین‌المللی به‌ویژه در حوزه مبارزه با مواد مخدر تاکید شد، چون این یک مسئولیت مشترک است و فقط وظیفه کشوری مثل ایران نیست.غریب آبادی در ادامه گفت: برنامه پنج ساله جدید همکاری ما با سازمان ملل الان آماده امضا شده که یک بخش مهم آن در حوزه مبارزه با جرم، فساد و همچنین عدالت کیفری است.وی گفت: از خانم والی دعوت کردیم که برای امضای سند همکاری پنج ساله و همچنین پیگیری حوزه‌های دیگر، به ایران سفر کند.

 وطن امروز
 رأی اعتماد به السودانی بعد از اربعین
چارچوب هماهنگی شیعیان عراق مجددا بر نامزدی محمد شیاع السودانی برای پست نخست‌وزیری عراق تاکید کرد. عارف الحمامی، نماینده چارچوب هماهنگی شیعیان عراق گفت: موضوع تشکیل دولت جدید با ریاست محمد شیاع السودانی یک موضوع قطعی است و تمام گروه‌های سیاسی عراق درباره آن اتفاق نظر دارند و این مساله لغو نخواهد شد. وی گفت: بعد از پایان مراسم زیارت اربعین موضوع تشکیل دولت جدید قطعی خواهد شد، بویژه اینکه محمد شیاع السودانی نامزد چارچوب هماهنگی شیعیان برای پست نخست‌وزیری از سوی بیشتر فراکسیون‌های پارلمان حمایت می‌شود. در زمان کنونی طرحی برای تغییر محمد شیاع السودانی وجود ندارد.

 جوان
 سفر تنش‌زای پلوسی به ارمنستان
پولیتیکو به نقل از منابع آگاه گزارش کرد، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و جکی اسپیر، نماینده دموکرات از کالیفرنیا، طی روزهای آتی برای نشان دادن حمایت از نخست وزیر نیکول پاشینیان، به ارمنستان سفر خواهند کرد. پلوسی در حال حاضر در آلمان به سر می‌برد و پس از آن به ایروان خواهد رفت. دفتر اسپیر در مورد این گزارش اظهارنظری نکرده است، در حالی که درو هامیل، معاون رئیس دفتر پلوسی، به نشریه پولیتیکو گفت که آنها به دلیل پروتکلهای امنیتی، سفر بین المللی را از قبل تأیید یا رد نمی‌کنند.

 آفتاب یزد
 ایران یک گام دیگر به چین و روسیه نزدیک می‌شود
شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی آورده است: ایران قرار است روابط خود را با شرق رسمی کند و یک قدم به پیوستن به محور چین و روسیه نزدیک‌تر شود. سی‌ان‌ان در ادامه آورده است: این یک نقطه‌عطف برای ایران است که پس از پانزده سال توانست عضویت دائم در این سازمان آسیایی را که چین و ‌روسیه از اعضای اصلی آن به شمار می‌آیند به دست آورد. این شبکه امریکایی افزود: پیوستن به سازمان همکاری شانگهای که در تهران به‌عنوان «ورود موفقیت‌آمیز به مرحله جدیدی از همکاری اقتصادی» مورد استقبال قرار گرفته است در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تاکنون به نتیجه نرسیده و جنگ روسیه علیه اوکراین، جهان را در حالت قطبی خاص قرار داده که از زمان جنگ سرد بی‌سابقه است. تریتا پارسی، قائم‌مقام مؤسسه کوئینسی در این باره به سی‌ان‌ان گفت: ایران توانسته شکست انزوای خود را آغاز کند. اکنون با چند قطبی شدن جهان، غرب در حال از دست دادن یک کارت کلیدی خود است که مدت‌ها از آن برای اعمال فشار بر ایران استفاده می‌کرد؛ یعنی نقش ایالات‌متحده به‌عنوان دروازه‌بان ورود به اقتصاد جهانی.

 رسالت
 گاز بیشتر می‌خواهید تحریم‌های نورداستریم‌۲ را بردارید
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه وجود هرگونه ارتباط میان کشورش با بحران انرژی اروپا را رد کرد و گفت:چنانچه اتحادیه اروپا خواستار گاز بیشتری است باید تحریم‌های مربوط به خط لوله گاز نورد استریم ۲ را رفع کند. پوتین که بعد از نشست سازمان همکاری شانگهای صحبت می کرد تأکید کرد که مسکو به تعهدات خود در قراردادهای انرژی پایبند خواهد بود.پوتین گفت: «مخلص کلام اینکه اگر شما نیاز دارید و اگر برایتان دشوار است تحریم‌های اعمال‌شده علیه نورداستریم ۲ را که معادل ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز در سال خواهد بود بردارید. فقط دکمه را فشار دهید و همه چیز مرتب می‌شود.»

 مردم سالاری
 فرصت سفر اربعین پایان یافت
وزیر کشور گفت: فرصت خروج از مرزها با گذرنامه تمدید شده یا گذر نامه موقت مرزی از صبح اربعین به پایان رسیده است. اما بازگشت زواری که با این شرایط در عراق حضور دارند، بلامانع است.احمد وحیدی اظهار کرد: بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر عازم عراق شده اند که از این تعداد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هم به کشور بازگشته اند. وزیر کشور خاطرنشان کرد: ما برای تسهیل بازگشت زوار عزیز خودروهایی را به داخل عراق اعزام کردیم تا بخشی از حمل و نقل را به عهده بگیرند. همچنین بلافاصله افرادی را که قصد استفاده از راه آهن داشتند پس از عبور از مرز به ایستگاه‌های راه آهن منتقل کردیم و افرادی که با خودروی شخصی آمدند به سمت ماشین شخصی اشان هدایت کردیم.

 آرمان
 از توافق با ایران دست نکشیدیم
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه صدای آمریکا در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کنونی مذاکرات احیای برجام و زمان حصول توافق گفت که نمی‌تواند در این زمینه پیش‌بینی کند یا به گمانه‌زنی در این خصوص بپردازد. وی افزود: اما می‌توانم یک چیز را بگویم؛ رئیس‌جمهور بایدن بسیار واضح گفته است که ما اجازه نخواهیم داد ایران به توانایی سلاح‌های هسته‌ای دست یابد، زیرا می‌دانیم که حل هیچ مشکلی در خاورمیانه با ایران مجهز به سلاح هسته‌ای آسان‌تر نمی‌شود. کربی تصریح کرد: رئیس‌جمهور همچنین گفته است که بهترین راه برای دستیابی به این نتیجه از طریق یک فرآیند دیپلماتیک است و به همین دلیل ۱۶ ماه است که در مذاکرات (احیای برجام) حضور داریم و برای اجرای مجدد این توافق و بازگرداندن تمام طرف‌ها به آن تلاش می‌کنیم.

 قدس
 موشک‌هایمان «کاریش» را نشانه رفته است
دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی به مناسبت اربعین امام حسین به موضوع میدان گازی «کاریش» و دست‌اندازی رژیم صهیونیستی به آب‌های سرزمینی لبنان پرداخت و گفت: مقاومت تنها راه بازیابی حقوق است و این هدف با التماس بدست نمی‌آید. «صهیونیست‌ها گفتند استخراج از کاریش را از ماه سپتامبر آغاز خواهند کرد، اما آن را به عقب انداختند. اجازه استخراج نفت و گاز از میدان کاریش را تا پیش از اینکه لبنان به خواسته‌های بر حق خود برسد، نمی‌دهیم». رهبر مقاومت لبنان سپس تأکید کرد: «آغاز استخراج گاز از میدان کاریش خط قرمز ماست. تهدیدات دشمن هیچ تأثیری بر ما ندارد، چشممان بر کاریش است و موشک‌هایمان به سمت میدان کاریش نشانه رفته است». او افزود: «من فکر می‌کنم اسرائیلی‌ها، آمریکایی‌ها و دیگران اطلاعات کافی در مورد جدیت مقاومت دارند و با این موضوع شوخی نمی‌کنند اما اگر درگیری به ما تحمیل شود، آماده آن هستیم».
 باید به بزرگ‌ترین قدرت نظامی اروپا تبدیل شویم
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در دیدار با اعضای ارتش آلمان گفت: «آلمان باید به برترین و بزرگ‌ترین نیروی نظامی اروپا تبدیل شود». وی با بیان اینکه تحلیل رهبران پیشین این کشور مبنی بر اینکه آلمان در کنار همسایگان در امنیت قراردارد و نیازی به تقویت نیروی نظامی ندارد، کاملاً اشتباه بوده، از تقویت نقش اروپا در ناتو سخن گفت و افزود: «ما اروپایی‌ها باید قاطعانه مسئولیت بیشتری در صحن ناتو داشته باشیم».

 خراسان
 تحقیر صهیونیست ها در شیلی
رئیس جمهور شیلی که از منتقدان سرسخت رژیم صهیونیستی محسوب می شود در دقیقه ۹۰ از پذیرش استوارنامه سفیرجدید این رژیم به دلیل کشتار کودکان فلسطینی خودداری کرد. صهیونیست ها در واکنشی خشمگینانه ، رد کردن نماینده اسرائیل توسط رئیس جمهور شیلی را نقض فاحش پروتکل دیپلماتیک خواندند و آن را تهدید برای روابط دو جانبه دانستند.«گابریل بوریک » پس از اقدام ددمنشانه ارتش اسرائیل که یک نوجوان فلسطینی ۱۷ ساله را در جریان درگیری‌ها در کرانه باختری به قتل رساند، دیدار با«گیل آرتزیلی » را رد کرد.او قرار بود استوارنامه خود را به صورت رسمی به بوریک تقدیم کند،اما دولت شیلی به او اطلاع داد که این مراسم به دلیل «کشتن کودکان در غزه» توسط اسرائیلی‌ها، لغو شده است. این در حالی بود که آرتزیلی برای حضور دراین مراسم به اقامتگاه رئیس جمهور شیلی رفته بود.هر چند این امتناع به معنای قطع روابط با اسرائیل نیست و مقامات شیلی تصمیم گرفته اند پذیرش سفیر رژیم صهیونیستی را تا چند ماه دیگر به تعویق بیندازند اما به مثابه اعتراضی جدی و بسیار مهم به اقدامات جنایتکارانه اسرائیل و نیز روند فزاینده تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای آمریکای لاتین به شمار می رود.

 اعتماد
 وندی شرمن: برجام در بن‌بست قرار دارد
وندی شرمن، معاون وزیر خارجه امریکا می‌گوید مذاکرات احیای برجام به «بن‌بست» ‌خورده است. شرمن در جلسه‌ای به میزبانی واشنگتن‌پست مدعی شد ماه گذشته اتحادیه اروپا به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات وین پیشنهادی درخصوص احیای توافق ارایه کرد. او گفت پاسخ ایران به این پیشنهاد «برای ما غیرقابل قبول» بود. شرمن گفت: «ما در بن‌بست هستیم از این لحاظ که ایران در آخرین دور مذاکرات پاسخ بسیار سرسختانه‌ای به ما داد که برای ما قابل قبول نبود. ما پیام خود درباره اینکه فکر می‌کنیم چه چیزهایی ضروری هستند و مولفه‌های اصلی در اینجا چه هستند را برای ایران فرستادیم.»

 ابتکار
 هرگونه تغییر در مرزهای بین‌المللی و ژئوپلتیک غیرقابل قبول است
«سید ابراهیم رئیسی» و «رجب طیب ادوغان» روسای جمهوری ایران و ترکیه در حاشیه بیست و دومین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، دیدار و گفت‌وگو کردند. آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه ما با قیم‌مآبی مخالف هستیم، اظهار داشت: مبنای سیاست ما در منطقه آن است که سرنوشت کشورها توسط خود آنها رقم بخورد و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آنها محترم شمرده شود.رئیس جمهوری با ذکر مثال‌هایی از حمایت ایران از دوستان و همسایگان در دوران بحران، تصریح کرد که ایران یار همسایگان خویش است.آیت‌الله رئیسی با اشاره به تحولات قفقاز، ضمن تبیین سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استقبال از آزادی خاک قره‌باغ و آمادگی برای بازسازی آن، هرگونه تغییر در مرزهای بین‌المللی و تاریخی و ژئوپلتیک منطقه را غیرقابل قبول خواند.

 اطلاعات
 در حوزه های گوناگون مدیریتی باید تحول ایجادشود
حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: بدون یک نگاه تحول‌آفرین و با حفظ شرایط موجود، در نظام های بودجه ریزی، مالیاتی و اداری کشور و در حوزه بهره وری منابع انسانی، سرمایه فناوری، مدیریت و کل عوامل تولید، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد . امام جمعه موقت تهران به ابلاغ سیاست‌های برنامه هفتم توسعه از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: تحلیل سیاست‌های کلی نظام و نقش این اسناد کلیدی و مهم بالادستی در هموار کردن بستر سرعت پرشتاب کشور برای برون رفت از تنگناها و تحقق شاخص‌های پیشرفت و توسعه ،نیازمند به زمان و فرصت است.
 تصمیم نهایی درتوافق هسته ای با واشنگتن است
رئیس جمهوری در گفتگو با شبکه قطری الجزیره درباره روند مذاکرات هسته ای گفت که اکنون آمریکا باید برای رسیدن به توافق هسته ای تصمیم نهایی را بگیرد. وی افزود: برداشتن تحریم های ایران باید همراه با تضمین باشد و برای پیشرفت در موضوع مذاکرات مساله تضمین ها باید حل شود.رئیسی تاکید کرد که مذاکرات مستقیم با آمریکا درباره توافق هسته ای بی فایده است. ‌منافع مردم ایران در مذاکرات مستقیم با آمریکا نیست.رئیس جمهوری در ادامه این سئوال را مطرح کرد که اگر واشنگتن تمایل به رسیدن به توافق را دارد، چرا حین مذاکرات هسته ای تحریم های جدیدی علیه ایرانی ها وضع می کند؟وی با بیان اینکه دولت آمریکا باید اقداماتی در راه اعتمادسازی با ایران اتخاذ کند خاطرنشان کرد: غربی ها قبل از اینکه از ایران درخواست کنند که فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند باید این درخواست را از رژیم صهیونیستی بکنند که سلاح کشتار جمعی در اختیار دارد.

اخبار خبرگزار ها و سایت های خبری
هیچ گناهی به بزرگی ربا در اسلام نیست
رسا/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار با محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور اظهار داشت: همانگونه که در جنگ تحمیلی در مقابل دشمن ایستادگی کردید و مشکلات حل شد، امروز نیز باید در جنگ اقتصادی با برنامه ریزی مشکلات را حل کرده و به دولت در این مسیر کمک کنید.این مرجع تقلید در ادامه خواستار نظارت دقیق و مستمر بر بازار شد و خاطرنشان کرد: باید با برنامه ای دقیق نرخ کالاها کنترل شود و با نظارت مستمر و تلاش شما، مردم شاهد ارزانی و بهبود وضعیت معیشتی باشند.وی همچنین با اشاره به طرح اخیر بانکداری اخذ دیرکرد و ربا در بانک ها را یکی از آسیب های اقتصادی دانست و تصریح کرد: گرفتن دیر کرد، ربا و حرام است. در اسلام هیچ گناهی به اندازه ربا بزرگ شمرده نشده است و مسئولان امر برای اصلاح ساختار بانک ها پیگیر این موضوع باشند.چون تا به امروز به نظرات توجه نشده است.

بانک‌ها باید امانت دار مردم باشند
رسا/ آیت الله العظمی سبحانی در دیدار با محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: اگر مشکلات بخش تولید حل شود وضعیت معیشت و تورم در کشور به سامان می رسد. وی بر ضرورت توجه به تحول در نظام اداری کشور تاکید کرد و افزود: باید نیروهای متعهد و متخصص در بدنه ادارات، وزارتخانه ها و همچنین تمام دستگاه های حکومتی به کار گرفته شوند که دغدغه اصلی آنان حل مشکلات مردم و افزایش اعتماد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد. استاد حوزه علمیه قم درادامه لزوم اصلاح هرچه سریعتر نظام بانکی کشور و تحقق بانکداری اسلامی را خاطرنشان کرد و گفت: نظام بانکی برای مردم مشکلاتی به وجود آورده است که باید پس از اصلاح نظام سود و بهره در ساختار بانکی کشور بانکداران به عنوان امانتداران مردم باشند.

افزایش هراس تل‌آویو از حزب الله
تسنیم/ نیر دفوری تحلیل گر شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در حاشیه تهدیدهای جدید اسرائیل در رابطه با متصل کردن میدان گازی کاریش به خط لوله گاز اسرائیل و تهدید به واکنش ویرانگر اسرائیل به هر نوع اقدام حزب الله، گفت: گرچه اسرائیل قصد دارد میدان گازی کاریش را به خط لوله گاز مرتبط کرده و آزمایش‌های اولیه این انتقال را به انجام برساند، اما مهم‌‌ترین دغدغه حال حاضر مراکز تصمیم گیری اسرائیل آن است که نمی‌دانند حزب الله و (سید) حسن نصر الله دست به چه اقدامی خواهد زد، همین مسئله باعث شد تا تل‌آویو از طریق میانجی آمریکایی پیام هشداری را به بیروت ارسال و به دولت لبنان و حزب الله اعلام کند هر نوع اقدامی با واکنش شدید و ویرانگر مواجه خواهد شد.
افزایش قدرت ایران در برابر تحریم‌ها با پیوستن به سازمان شانگهای
تسنیم/ شورای روابط خارجی اروپا با تحلیل نتایج عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اذعان کرد ایران به واسطه همکاری نزدیکتر با روسیه و چین می تواند در برابر تحریم ها و فشارهای غرب مصونیت یابد.شورای روابط خارجی اروپا با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای نوشت: نشست سمرقند لحظه ای طلایی برای ایران بود. ایران یک دهه به عضو کامل این سازمان تبدیل شد. این گزارش در ادامه با اشاره به تحولات جهان در سالهای اخیر و رویکرد چین و روسیه به ایران می افزاید اما اکنون که شاهد تنش های ژئوپلتیک بین غرب و شرق هستیم فضای سیاسی، مساعد حال ایران شده است. چین و روسیه که با انزوا و تحریم های فزاینده از سوی غرب روبرو شده اند در پی تشکیل گروه بزرگی از کشورها برای تشکیل جهانی چند قطبی هستند که آمریکا در آن قدرت کمتری داشته باشد.

گزارش‌ها از حمله راکتی به پایگاه آمریکا در سوریه
فارس/ منابع محلی بامداد یکشنبه از حمله راکتی به پایگاه نظامیان اشغالگر آمریکا در استان «الحسکه» واقع در سوریه خبر دادند.کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز» در خبری فوری گزارش داد که پایگاه «الشدادی» متعلق به اشغالگران آمریکایی در نوار مرزی عراق-سوریه هدف حملات راکتی گسترده قرار گرفته است.جزئیات بیشتری از این خبر هنوز منتشر نشده است.از سوی دیگر، خبرگزاری لبنان گزارش داد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در حال پرواز بر فراز «الهرمل» بوده و همزمان صدای انفجار از سمت سوریه شنیده می‌شود.

تروریست‌ها در تدارک اقدام تحریک‌آمیز در سوریه
فارس / بعد از انتشار اخباری مبنی بر ارسال تسلیحات نظامی گسترده توسط آمریکا به داخل خاک سوریه، اکنون از احتمال اقدام تحریک‌آمیز تروریست‌ها در این کشور خبر می‌رسد.سرلشکر «اولگ یگوروف» معاون مرکز آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد گروه‌های تروریستی حاضر در منطقه «التنف» که تحت اشغال نظامیان آمریکایی است، برای صحنه‌سازی اقدامات تحریک‌آمیز علیه دولت سوریه آماده می‌شوند.وی با بیان اینکه گزارش‌هایی از آموزش خرابکاران توسط نظامیان آمریکایی در منطقه تحت اشغال آنها به دست روسیه رسیده، توضیح داد: «شبه‌نظامیان گروه مسلح غیرقانونی مغاویر الثوره که در منطقه التنف زیر نظر آمریکا فعالیت می‌کنند، در حال تدارک اقدام تحریک‌آمیز علیه ارتش سوریه هستند.» رسانه‌های سوری چهارشنبه قبل گزارش دادند پهپادهای ناشناس، مقر عناصر تروریستی «مغاویر الثوره» در داخل پایگاه آمریکایی «التنف» را که از مهم‌ترین مراکز حضور نظامیان اشغالگر آمریکایی در سوریه به شمار می‌رود، هدف قرار دادند.

سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی بر فراز نابلس
باشگاه خبرنگاران/ نیرو‌های مقاومت فلسطین پس از شناسایی یک پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی بر فراز اردوگاه البلاطه در شرق شهر نابلس، به آن تیراندازی کرده و آن را سرنگون کردند.منابع خبری رژیم صهیونیستی نیز سرنگونی یک فروند پهپاد ارتش این رژیم را تایید کردند.طی روز‌های اخیر چند فروند از پهپاد‌های رژیم صهیونیستی در نقاط مختلف اراضی اشغالی نیز سرنگون شدند.

توافق ترکیه با روسیه بر سر ساخت نیروگاه هسته‌ای
باشگاه خبرنگاران/ رئیس جمهور ترکیه گفت: ما با روسیه بر سر حل اختلاف‌ها در زمینه ساخت نیروگاه هسته‌ای آق قویو در جنوب ترکیه توافق کردیم.رجب طیب اردوغان همچنین گفت: رئیس جمهور آذربایجان به من پایان عملیات نظامی در مرز‌ها با ارمنستان را ابلاغ کرد.او همچنین در خصوص عضویت کامل ترکیه در سازمان شانگهای گفت: ما گام‌هایی را برای پیشرفت در این زمینه برخواهیم داشت. گفتنی است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود ابراز امیدواری کرد نیروگاه هسته‌ای آق قویو در سال ۲۰۲۳ راه اندازی شود.

واشنگتن و لندن نمی خواهند جنگ اوکراین پایان یابد
باشگاه خبرنگاران / یکی از مسئولان سابق وزارت خارجه آمریکا از تلاش واشنگتن و لندن برای فرسایشی کردن جنگ اوکراین خبر داد و گفت: واشنگتن و لندن نمی خواهند بحران اوکراین پایان یابد.کریستین ویتون در مصاحبه با شبکه « فاکس بیزینس» گفت : آمریکا و انگلیس نمی خواهند اوکراین با روسیه درباره پایان جنگ به توافق برسند چون این فرصت خوبی برای فرسایش ( قدرت و توانایی ) روسیه است.این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا افزود : معتقدم وضعیت و شرایط فعلی ، متاسفانه برای یک دوره طولانی مدت تداوم خواهد داشت. اوکراین می تواند توافقی را امضا و خونریزی را متوقف کند اما فکر می کنم ابتدا آمریکا و سپس انگلیس نمی خواهند جنگ و بحران اوکراین به پایان برسد .

سازمان شانگهای به دنبال حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای
مهر/ وزیر خارجه کشورمان سازمان همکاری شانگهای را یک نمونه موفق از همکاری‌های منطقه‌ای دانست. امیرعبداللهیان در یادداشتی در روزنامه «خلق» نوشته است: این سازمان متشکل از کشورهای همفکر است که به دنبال حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای بدون دخالت نیروهای فرا منطقه ای است. وی افزود: ایران از گفتگو، مذاکره و برقراری روابط دیپلماسی با همه کشورها استقبال می‌کند، مخالف یکجانبه گرایی بوده و بر اصول اساسی قوانین بین‌الملل مانند احترام متقابل به حاکمیت و تمامیت ارضی پایبند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *