خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۲۴

**اربعین سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) را تسلیت می‌گوییم** در سفر رئیس‌جمهور به ازبکستان صورت گرفت؛ تهران و تاشکند 17 سند همکاری امضا کردند** تأکید آیت‌الله حسینی بوشهری بر تبیین آرمان‌های انقلاب و آموزه‌های اصیل الهی** جلسه شورای حکام آژانس درباره ایران بدون قطعنامه پایان یافت** وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن : اجازه غارت نفت و گاز یمن را نخواهیم داد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 شرکت‌های سایبری اسرائیل به آلبانی می‌روند
پس از ادعاهای اخیر مقامات آلبانی در‌خصوص هک سیستم‌های این کشور توسط ایران، صهیونیست‌ها برای امضای قرارداد در این حوزه به آلبانی رفتند. مشخص نیست دقیقا صهیونیست‌ها چه خدماتی می‌خواهند به آلبانی ارائه دهند اما می‌توان ارزیابی کرد که شرکت‌های اسرائیلی فعال در زمینه سایبری ، وارد آلبانی شده و در این کشور نیز مستقر شوند. پیشتر این شرکت‌های سایبری، همچون سایبرزن اسرائیل‌، با مجوز سران برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، در این کشور‌ها حضور پیدا کرده و شروع به فعالیت در حوزه امنیت سایبری کرده‌اند. صهیونیست‌ها مدعی‌اند که در زمینه توانایی‌های سایبری در دنیا پیش گام هستند، درحالی که در چند ماه اخیر مورد حملات سایبری قابل‌توجه قرار گرفته و اطلاعات افراد مهمی در اسرائیل، همچون داوید بارنئاع، رئیس سازمان موساد اسرائیل، توسط گروه‌های هکری، منتشر شده است.

 همشهری
 هشدار ایران درباره سازوکار گزارشگری حقوق‌بشر
کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق‌بشر جمهوری‌اسلامی در نشست شورای حقوق‌بشر سازمان ملل با بیان اینکه حمایت و ارتقای حقوق‌بشر و کرامت انسانی در ایران یک اصل اساسی است، گفت: سازوکارهای حقوق‌بشری سازمان ملل، ازجمله شورای حقوق‌بشر، باید مطابق با اصولی مانند عدم‌گزینش‌گری، واقعیت‌گرایی و بی‌طرفی عمل کنند. آنها باید از سیاست‌زدگی یا اعمال استانداردهای دوگانه خودداری کنند. آنها باید از هر اقدامی که فراتر از ماموریت‌شان باشد یا اعتماد کشورهای عضو را از بین ببرد و باعث ایجاد تقابل و دوقطبی شدن بیشتر در گفتمان‌های حقوق‌بشر شود، اجتناب کنند. وی افزود: از گزارشگران کشوری و موضوعی انتظار می‌رود به وظایف خود عمل و از متمایل‌شدن به یک طرف یا اقدام علیه هر کشوری خودداری کنند. گزارشگرانی که تصمیم می‌گیرند از ماموریت خود برای پیشبرد برنامه سیاسی برخی از کشورها سوءاستفاده کنند، باید کنار گذاشته شوند. غریب‌آبادی گفت: گزارشگران ویژه کشوری که از سوی چند کشور یا گروهی از کشورها در راستای مواضع سیاسی خصمانه آنها علیه کشورهای درحال توسعه به شورا تحمیل می‌شود، صرفا به تقابل، تضاد و حاشیه‌سازی‌‌‌ کمک می‌کنند.

 کیهان
 جلسه شورای حکام آژانس درباره ایران بدون قطعنامه پایان یافت
«میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در شهر وین اعلام کرد، جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران بدون صدور قطعنامه پایان یافت.او در پیامی توئیتری نوشت: «بحث بر سر راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در دور فعلی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان یافت.»این دیپلمات روس افزود: «هیچ قطعنامه یا تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشد. فقط تبادل دیدگاه صورت گرفت.»
 ادامه درگیری‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شمار تلفات به ۱۵۵ نفر رسید
وزارتخانه‌های دفاع ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه در بیانیه‌های جداگانه یکدیگر را به انجام حملات مجدد توپخانه‌ای به مواضع خود متهم کردند؛ این یعنی درگیری که شامگاه دوشنبه آغاز شده همچنان ادامه دارد، درگیریی که تا کنون ۱۵۵ کشته بر جای گذاشته است. آن‌چه تاکنون اعلام شده نشان می‌دهد این درگیری تلفات نسبتاً سنگینی در دو طرف داشته است. «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان، اعلام کرد که ۱۰۵ سرباز ارمنستانی در جریان درگیری‌ها کشته شدند. جمهوری آذربایجان، شامگاه سه‌شنبه، خبر داد که در درگیری اخیر این کشور با ارمنستان، ۵۰ نفر از نظامیان این کشور کشته شده‌اند. خبر دیگر آن‌که در میان این تنش، یکی از منابع امنیتی تاجیکستان روز چهارشنبه اعلام کرد، در جریان حمله خمپاره‌ای از سوی قرقیزستان یک گارد مرزی کشته و ۲ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. تیراندازی امروز بین نگهبانان در حال گشت‌زنی در مرز قرقیزستان و تاجیکستان رخ داد. سرویس مرزی قرقیزستان گفت که نگهبانان تاجیکستانی پس از درخواست برای ترک مواضع خود در امتداد مرز اقدام به تیراندازی کردند و نگهبانان قرقیزستانی نیز به این تیراندازی پاسخ دادند.

 ایران
 طرح اروپا برای رهایی از زمستان سخت و جیب‌ خالی
اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در جریان کنفرانس خبری انرژی در دفتر بروکسل گفت: «در برهه‌های فعلی، کسب درآمدهای نجومی و حتی سودجویی از فضای جنگ به بهانه حمایت از مصرف کنندگان درست نیست. در این زمان سودها باید به اشتراک گذاشته شده و به افرادی برسد که نیاز بیشتری دارند. بنابراین در این شرایط باید کنترل بهای انرژی به بحث گذاشته شده تا بتوان به میانگین منطقی برای آن رسید.»در پیش نویس طرح کمیسیون، درآمدهای اضافی از نیروگاه‌های برق بدون سوخت‌های گازی حذف خواهد شد تا با افزایش نقدینگی عمومی، دولت‌ها بتوانند از مشاغل و شهروندان اروپایی در پرداخت قبوض‌شان حمایت کنند. به عبارت دیگر نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و تأسیسات هسته‌ای با بودجه حداکثری ۱۸۰ یورویی در هر مگاوات ساعت از تولید برق درآمد خواهند داشت و عایدی اضافی توسط دولت‌ها در راستای حمایت از کاربران استفاده خواهد شد. این شرایط درآمد ژنراتورها را به نصف خواهد رساند اما در عین حال پیش‌بینی می‌شود می‌تواند بحران زمستان اروپا آن هم در نبود گاز روسیه را تا حد زیادی مهار کند.این در شرایطی است که بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با پیش نویس این طرح موافقت نکرده‌اند اما همچنان امیدواری‌ها به توافق در نشست ۳۰ سپتامبر وزرای انرژی این اتحادیه بسیار بالا است.

 جمهوری اسلامی
 تهران و تاشکند ۱۷ سندهمکاری امضا کردند
مراسم امضای اسناد همکاری و یادداشت‌ تفاهم بین تهران و تاشکند در حضور روسای جمهور و بین وزرای دو کشور ایران و ازبکستان برگزار شد و دو کشور ۱۷ سند همکاری در زمینه‌های انرژی، صنعت، کشاورزی، ورزشی و فرهنگی امضا کردند.این سند همکاری‌ها در زمینه‌های توسعه حمل و نقل ترانزیتی، مبادلات فرهنگی، گمرک، مبادلات تجاری و اقتصادی، بهداشت و دیگر زمینه‌هاست که بین وزیران ایران و ازبکستان و در حضور روسای جمهور به امضای طرفین رسید.پس از تبادل اسناد همکاری تهران و تاشکند که به امضای وزرای دولت دو کشور رسید، روسای جمهور ایران و ازبکستان نیز بیانیه مشترک همکاری دو کشور را امضا کردند.رئیس جمهور در اولین بخش از برنامه‌های سفر به ازبکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور،با بیان اینکه با اراده موجود در مسئولین دو کشور، حجم تبادلات تجاری طرفین می‌تواند در گام اول از ۵۰۰ میلیون دلار فعلی ۳ تا ۴ برابر افزایش یابد، گفت: جمهوری اسلامی در بخش‌های بازرگانی و همکاری‌های فنی-مهندسی نیز ظرفیت‌های خوبی برای گسترش همکاری با ازبکستان دارد.حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه روابط ایران با ازبکستان صرفا یک روابط همسایگی و منطقه‌ای نیست، افزود: روابط دو کشور، روابطی عمیق، فرهنگی، تمدنی و قلبی است، لذا ما پیشرفت‌های ازبکستان را پیشرفت خودمان می‌دانیم و برای توسعه روابط بین دو کشور مانعی نمی‌بینیم.

 وطن امروز
 ترامپ: نگرانم ایران من را بزند
روزنامه «گاردین» گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «طبق مطالب یک کتاب، ترامپ از ترور شدن توسط ایران به خاطر انتقام‌جویی برای کشته شدن ژنرال قاسم سلیمانی می‌ترسد». گاردین خبر داد که این موضوع را ۲ نویسنده آمریکایی در کتابی که قرار است هفته آینده در آمریکا راهی بازار شود، مطرح کردند. «پیتر بیکر» و «سوزان گلیزر» نویسندگان کتاب «عامل تفرقه؛ ترامپ در کاخ سفید ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱» از واهمه رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره انتقام‌جویی ایران از او و حرف‌های خصوصی وی به دوستان نزدیکش در این باره خبر دادند. آنها نوشتند: «ترامپ در یک میهمانی میگساری به چند تن از دوستانش در فلوریدا گفت می‌ترسد ایران قصد ترور او را داشته باشد، بنابراین او مجبور شد به واشنگتن برگردد، جایی که امن‌تر باشد».
 مرز ایران و ارمنستان باید بدون تغییر حفظ شود
وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه آذربایجان ضمن ابراز نگرانی شدید از شروع دور تازه درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بر آمادگی کشورمان برای کمک به حل‌و‌فصل موضوع به صورت مسالمت‌آمیز و از طرق سیاسی تأکید کرد. امیرعبداللهیان اظهار داشت: ما همواره بر حفظ تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان تأکید داریم و مرز ایران و ارمنستان را نیز یک راه ارتباطی تاریخی می‌دانیم که باید بدون تغییر حفظ شود. رئیس دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه منطقه تحمل جنگ جدیدی را ندارد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران طرفین این مناقشه را به خویشتنداری فرا می‌خواند. جیحون بایراموف نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، دیدگاه‌های ایران و جمهوری آذربایجان درباره آینده منطقه را نزدیک به هم خواند و با قدردانی از تلاش ایران برای کمک به حل مناقشه با ارمنستان، گزارشی از درگیری‌های اخیر ارائه داد. وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با بیان اینکه کشورش به دنبال ارتقای روابط با همسایگان خود است و با اشاره به نگرانی‌های ایران درباره مسائل مرزی تصریح کرد: جمهوری آذربایجان چشمداشتی به خاک هیچ کشوری ندارد.

 جوان
 استعفای زاهدی‌وفا تکذیب شد
احمد امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر عودت نامه معرفی زاهدی‌وفا به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار، رفاه اجتماعی و استعفای زاهدی وفا را تکذیب کرد و گفت: ۲۹شهریور ماه معرفی‌نامه زاهدی وفا به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد و مجلس بعد از یک هفته کاری جلسه رای اعتماد را برگزار می‌کند.نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زاهدی وفا در طول مدت سرپرستی‌اش در وزارت تعاون کمتر با مجلس ارتباط برقرار کرد تا اخلاق‌مداری خود را نشان دهد و رئیس‌جمهور را در معذورات اخلاقی برای معرفی‌اش به عنوان وزیر پیشنهادی قرار ندهد.عضو هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از معرفی به مجلس تعامل و ارتباط خود را با نمایندگان آغاز کرده و در مجامع برخی استان‌ها حضور یافته است. وی با تاکید بر اینکه اقبال خوبی در بین نمایندگان مجلس برای رای اعتماد به زاهدی وفا وجود دارد، گفت: زاهدی وفا در طول سرپرستی‌اش بر وزارت تعاون این وزارتخانه را به دور از حاشیه‌های سیاسی و با مدیریت علمی، منطقی و عقلانی اداره کرد.وی درخصوص برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر دوتابعیتی بودن فرزندان زاهدی وفا گفت: این موضوع را مورد بررسی قرار دادم همسر و فرزندان وزیر پیشنهادی، تابعیت هیچ کشور را ندارند. طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی کمیسیون‌های تخصصی باید ابعاد مختلف سوابق علمی و اجرایی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مورد بررسی قرار دهند از جمله این ابعاد می‌تواند استعلام از دستگاه‌های امنیتی باشد.

 آفتاب یزد
 محدودیت‌های مراسم تدفین ملکه شامل حال بایدن نمی‌شود
روزنامه‭ ‬پولیتیکو‭ ‬گزارش‭ ‬داد‭ ‬که‭ ‬انگلیس‭ ‬از‭ ‬رهبران‭ ‬خارجی‭ ‬خواسته‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬جای‭ ‬جت‌های‭ ‬شخصی‭ ‬خود‭ ‬با‭ ‬پروازهای‭ ‬تجاری‭ ‬در‭ ‬مراسم‭ ‬تدفین‭ ‬ملکه‭ ‬حاضر‭ ‬شوند‭.
لندن‭ ‬همچنین‭ ‬به‭ ‬دلایل‭ ‬امنیتی‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬محدودیت‌های‭ ‬جاده‌ای،‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬رهبران‭ ‬خواسته‭ ‬بود‭ ‬تا‭ ‬از‭ ‬آوردن‭ ‬خودروهای‭ ‬شخصی‭ ‬خودداری‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬حضور‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مراسم‭ ‬از‭ ‬اتوبوس‌هایی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬منظور‭ ‬تعبیه‭ ‬شده،‭ ‬استفاده‭ ‬کنند. اما‭ ‬روزنامه‭ ‬تایمز‭ ‬لندن‭ ‬گزارش‭ ‬داد‭ ‬که‭ ‬جو‭ ‬بایدن،‭ ‬رئیس‌جمهوری‭ ‬آمریکا‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬قاعده‭ ‬مستثنا‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬می‌تواند‭ ‬خودروی‭ ‬شخصی‭ ‬زرهی‌اش‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬خود‭ ‬به‭ ‬لندن‭ ‬ببرد‭. ‬منابع‭ ‬دولتی‭ ‬انگلیس‭ ‬به‭ ‬روزنامه‭ ‬تایمز‭ ‬گفتند‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬دلایل‭ ‬امنیتی،‭ ‬جو‭ ‬بایدن‭ ‬اجازه‭ ‬خواهد‭ ‬داشت‭ ‬تا‭ ‬با‭ ‬ماشین‭ ‬زرهی‭ ‬خود‭ ‬در‭ ‬مراسم‭ ‬حاضر‭ ‬شود‭.‬

 رسالت
 نگرانی آمریکایی‌ها از فروپاشی کامل اقتصادی
به نوشته نشریه «نیوز ویک»، طبق نظرسنجی مؤسسه «یوگاو»، ۳۱ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند دستکم تاحدی این احتمال وجود دارد که کشورشان تا یک دهه آینده مورد حمله قرار خواهد گرفت. ۱۲ درصد نیز معتقدند احتمال حمله کشوری دیگر به آمریکا بسیار محتمل است.علاوه بر این، نیمی از آمریکا معتقدند تا حدی این احتمال وجود دارد که آمریکا وضعیت ابرقدرتی خود را از دست بدهد و ۲۰ درصد نیز معتقدند به احتمال زیاد کشورشان ابرقدرتی را از دست خواهد داد.۲۷ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی این احساس را دارند که «فروپاشی کامل اقتصادی» در آمریکا تا حدی محتمل است و ۲۰ درصد دیگر این احساس را دارند که این اتفاق بسیار محتمل است.از سوی دیگر، از هر چهار آمریکایی، یک نفر معتقد است که احتمال جنگ داخلی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها وجود دارد. همچنین ۳۷ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که به‌طور کلی وقوع جنگ داخلی در کشورشان تا حدی محتمل است.

 مردم سالاری
 ادعای آمریکا درباره مداخله کرملین در انتخابات کشورهای دیگر
به گزارش تارنمای شبکه جهانی تی آرتی، یک ارزیابی اطلاعاتی آمریکا ادعا می‌کند که روسیه در تلاش برای نفوذ در کشورهای دیگر، از سال ۲۰۱۴ به طور مخفیانه دستکم ۳۰۰ میلیون دلار برای احزاب سیاسی خارجی و نامزدهای بیش از ۲۲ کشور ارسال کرده است. یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: بر اساس اطلاعات آمریکا «این ارقام حداقلی است و روسیه احتمالاً در مواردی که کشف نشده وجوهی اضافی را به صورت مخفیانه انتقال داده است». این مقام که خواست نامش بیان نشود به خبرنگاران گفت: «ما فکر می‌کنیم این فقط نوک کوه یخ است.» بر اساس این گزارش ادعایی، در یکی از این موارد، سفیر روسیه در یک کشور آسیایی ناشناس میلیون‌ها دلار به یک نامزد ریاست جمهوری کمک کرده است. این اطلاعات از طبقه بندی خارج شده، جزئیاتی در مورد کشورهای خاص ارائه نکرده است.

 آرمان
 ‌برای حل بحران عراق همه باید کوتاه بیایند
«سید عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی در دیدار با «البروس کوتراشف» سفیر روسیه در بغداد، از همگان خواست که برای پایان دادن به بحرانی که در حال تأثیرگذاری بر وضعیت معیشتی ملت عراق است، به مسئولیت خود عمل کنند. حکیم همچنین بر ضرورت طراحی معادله‌ای سیاسی که در آن همگان حضور داشته باشند و مطالبات ملت عراق را از طریق تشکیل دولت ملی، خدمت محور و توانمند در ارائه خدمات و ایجاد فرصت‌های شغلی تحقق بخشد، تأکید کرد. رئیس جریان حکمت ملی عراق در بخش دیگری از این دیدار بیان کرد: بحران سیاسی در عراق قابل حل است به شرطی که اراده لازم برای حل مشکلات وجود داشته باشد و همگان با احترام نهادن به منافع ملی عراق از سقف مطالبات خود کوتاه بیایند.

 قدس
 به دنبال تسهیل تجارت خارجی هستیم
رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم با اشاره به موضوع پیوستن ایران به پیمان شانگهای از رو به رشد بودن آمار تجارت خارجی کشورمان خبر داد و گفت: هر چه ما در مجامع بین‌المللی و پیمان‌های منطقه‌ای وارد شویم، تجارت خارجی ما را تسهیل خواهد کرد. امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی واحدهای تولیدی تخصیص داده شد.
 ائتلاف معارضان سوریه خروج از ترکیه را رد کرد
پس از آنکه منابع خبری روسی گزارش دادند آنکارا دستور خروج معارضان سوری از خاک خود را صادر کرده، ائتلاف معارضان سوریه در ترکیه به این خبر واکنش نشان داد. بنا بر گزارش روزنامه «رأی الیوم»، «سالم المسلط» با رد گزارش اسپوتنیک در این باره گفت: «این خبر صحت ندارد و هیچ مقام ترکیه‌ای چنین چیزی نگفته است. در روزهای اخیر اخبار زیادی درباره ائتلاف دست به دست شد؛ اما این گزارش‌ها نادرست است».

 خراسان
 راه اندازی آزمایشی سامانه خرید با رمزریال
علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، شب گذشته در برنامه ای تلویزیونی درباره اقدامات بانک مرکزی در زمینه حکمرانی ریال اظهار کرد: طی سال های گذشته در زمینه حکمرانی ریال فعالیت های زیادی انجام شده که قانون جدید چک یکی از این اقدامات است. با اجرای مصوبه مجلس در زمینه چک، اعتبار به دسته چک ها بازگشت که این مسئله می تواند برای حمایت از تولید بسیار مفید باشد.رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ایجاد سامانه رمزارزها در بانک مرکزی ادامه داد: اکنون منتظر دریافت اطلاعات از سوی وزارت صمت هستیم. افرادی که دارای مجوز استخراج رمزارزها هستند، می توانند با ثبت سفارش اقدام به واردات کالا کنند.صالح آبادی افزود: افراد دارای مجوز باید رمزارز استخراج شده را در سامانه ای که اعلام خواهد شد، عرضه کنند و پس از آن می توانند، اقدام به ثبت سفارش کنند و واردات خود را انجام دهند.وی با بیان این که اکنون مرحله پیش از آزمایش رمزریال در حال اجراست، تاکید کرد: یک میلیارد تومان رمزریال توسط دو بانک ملی و ملت در اختیار تعدادی از افراد قرار گرفته است.رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: دو فروشگاه نیز با ایجاد سامانه های مخصوص، اکنون امکان خرید کالا را فراهم کرده اند و در آینده نزدیک مرحله آزمایشی رمزریال اجرایی خواهد شد.

 اعتماد
 برگزاری مراسم اربعین حسینی در حضور رهبر معظم انقلاب
مراسم عزاداری هیات‌های دانشجویی به مناسبت اربعین حسینی با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار خواهد شد. همزمان با اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین  و یاران باوفای ایشان، مراسم عزاداری جمعی از هیات‌های دانشجویی سراسر کشور، صبح شنبه ۲۶ شهریور در حسینیه‌ امام خمینی در حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. در این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود عالی سخنرانی خواهد کرد و آقای میثم مطیعی به ذکر مصیبت اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌پردازد.
 رییسی به نیویورک می‌رود
رییس ‌دفتر رییس‌جمهور از سفر ابراهیم رییسی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد.غلامحسین اسماعیلی گفت: آقای رییس‌جمهور قصد سفر به نیویورک را دارند و در زمان مشخص اطلاع‌رسانی خواهد شد. او در ادامه درباره سفر رییسی به ازبکستان گفت: سفر آقای رییس‌جمهور به ازبکستان یک سفر چند وجهی است که ابتدا دیدار دوجانبه با مقامات ازبکستان و بر اساس قواعد سفر‌های دیپلماتیک، ملاقات‌های دو رییس‌جمهور و وزرای محترم هیات همراه انجام خواهد شد.

 ابتکار
 شرط رسیدن به نقطه مطلوب توافق
حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه عمان باتاکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به روند گفت‌وگو و تبادل پیام برای رفع تحریم‌ها و با اشاره به تلاش همه طرفها طی چند ماه گذشته، رمز رسیدن به نقطه مطلوب توافق در شرایط حاضر را تمرکز ایالات متحده بر واقع بینی و نشان دادن داشتن اراده لازم دانست.وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نشست جاری آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین افزود: صدور بیانیه غیرسازنده در نشست وین هیچ ثمری ندارد.امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو بار دیگر اراده و حسن نیت لازم از سوی کشورمان برای رسیدن به گام نهایی توافق خوب، قوی و پایدار را مورد تاکید قرار داد.بدر البوسعیدی وزیرخارجه عمان نیز در این گفتگوی تلفنی با تاکید بر اهمیت رسیدن به توافق و بازگشت همه طرفها به تعهدات، ضمن قدردانی از نقش سازنده تهران در روندمذاکرات، بر ضرورت تلاش جهت نتیجه گیری مثبت از ماهها مذاکره، تاکید کرد.

 اطلاعات
 دلایل قوه قضائیه برای صدور اسناد مالکیت اراضی ملی
قوه قضائیه درپی اعلام صدور اسناد برای جزایر سه گانه در اطلاعیه‌ای توضیحاتی درباره صدور اسناد مالکیت برای اراضی ملی ارائه کرد.به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه ،هدف از صدور سند کاداستری برای اراضی ملی، اعمال حاکمیت بهتر برای حفاظت از محیط زیست، جلوگیری از هرگونه دریا خواری، کوه خواری و سوءاستفاده از طریق تصرف غیرقانونی و دست اندازی به اراضی ملی، منابع طبیعی و انفال است وبا اهتمامی که دستگاه قضایی در زمینه تثبیت اراضی ملی و کاداستر داشته، مقابله با پدیده زمین‌خواری و به طور کلی شفافیت و تمشیت امور در حوزه اراضی، پیشرفت چشمگیری داشته است. «مدیریت زمین»، «مقابله با زمین‌خواری»، «جلوگیری از فرار مالیاتی و پولشویی»، «جلوگیری از تغییر کاربری‌ها» و «پیشگیری از تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی» از جمله مزایای عمده اجرای کامل طرح جامع کاداسترهستند.بنا به تصریح متخصصان امر، چنانچه دو طرح «الزام به تنظیم سند رسمی» و «کاداستر» در راستای تثبیت اراضی، به طور کامل و صددرصدی در کشور عملیاتی شود، بیش از ٢۵ درصد از دعاوی حقوقی و کیفری در دستگاه قضایی، کاهش پیدا می‌کند .

 شهروند
 رکورد سفرهای زائران اربعین شکسته شد
سخنگوی دولت با اشاره به حضور میلیونی هموطنان در آیین زیارت اربعین گفت: «تا امروز رکورد سفرهای زائران ایرانی به مراسم اربعین شکسته شده است.»علی بهادری جهرمی ادامه داد: «حدود ۱.۵ میلیون نفر از زائران تاکنون به کشور بازگشته‌اند که امیدواریم با مشارکت مردم، خیرین و موکب‌داران، این مراسم پرفیض باشکوه‌تر برگزار شود.»او درباره مصوبات دو نشست اخیر هیات دولت در هفته جاری گفت: «یکی از مصوبات دولت در جلسه گذشته، لایحه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بوده که شامل یک متن و ۴۹ سند است و این لایحه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد تا گام‌های عضویت ایران برداشته شود.»

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری
ضرورت تبیین آرمان‌های انقلاب و آموزه‌های اصیل الهی
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری امروز پنجشنبه در دیدار محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور، گفت : در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی در خصوص پیوند و تبیین بین آرمان‌های انقلاب با آموزه‌های اصیل الهی کم‌کاری شده و لازم است تا نسبت به تبیین و روشنگری در این خصوص توجه بیشتری شود.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم افزود: انقلاب اسلامی به خاطر توجه به مردم ستمدیده در محدوده فرا سرزمینی مورد خشم دشمن قرارگرفته و تحریم‌های فلج‌کننده‌ای علیه آن وضع‌شده که این مساله مشکلاتی در بعد اقتصادی به مردم تحمیل کرده‌است.وی افزود: دشمن با تمام وجود و ظرفیت خود جنگ ترکیبی علیه انقلاب به راه انداخته و در این شرایط باید سازوکار مناسب این هجمه را در خود ایجاد کنیم.

امضاکنندگان بیانیه اروپا علیه ایران در شورای حکام کمتر از بیانیه ماه ژوئن هستند
شفقنا/ چهار کشور شامل کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان که سه ماه پیش قطعنامه ژوئن را تهیه کرده بودند، اکنون بیانیه مشترکی صادر کردند و در آن ضمن اعلام حمایت از قطعنامه قبلی در ماه ژوئن، از کشورهای دیگر می‌خواستند تا از این بیانیه در راستای تائید دوباره قطعنامه قبلی علیه ایران حمایت کنند.رویترز اعلام کرد که دو سوم اعضای شورای حکام آژانس از بیانیه اروپا بر علیه فعالیت های هسته‌ای ایران حمایت کرده اند، با این حال مشخص است که این تعداد کمتر از امضاکنندگان بیانیه ماه ژوئن است. در این گزارش عنوان شده است که دو سوم اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای، بیانیه غیرالزام آور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان را مورد تأیید قرار دادند. در بیانیه مشترک ارائه شده از سوی آلمان به هیئت مدیره آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم که فوراً برای انجام تعهدات قانونی خود اقدام کند و بدون تأخیر، پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعامل بیشتر برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد».

اعلام آمادگی ونزوئلا برای عرضه نفت به بازار جهانی
ایرنا / «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا در دیدار با «هیثم الغیص» دبیرکل اوپک گفت: ونزوئلا آماده ایفای نقش خود و تامین نفت و گاز مورد نیاز اقتصاد جهان با هماهنگی اوپک‌پلاس به بازار جهان است.مادورو در این دیدار اطمینان داد که ونزوئلا «به طور اساسی، صنعت نفت خود را از فساد یک مافیا که به طور قابل توجهی، ساختار اخلاقی و عملکرد آن را ویران کرده بود، بازیابی کرده است». رئیس‌جمهوری ونزوئلا با اشاره به «وضعیت ناشی از درگیری نظامی اوکراین» که جهان با آن مواجه است، تاکید کرد: «تحریم‌های غیر منطقی و غیر قابل توجیه علیه روسیه، جهان را در ماه‌های اخیر به جنون کشانده است».وی افزود: اروپا در تمام ابعاد اقتصادی و انرژی، محکوم به ضرر است.

مبالغه غرب درباره مسائل پادمانی ایران، صدای چین را درآورد
فارس/ «وانگ چانگ» قائم مقام دفتر نمایندگی دائم چین در دفتر سازمان ملل در وین، آمریکا را عامل اولیه و آغازین بحران ایجاد شده بر سر توافق هسته‌ای برجام خواند و با انتقاد از مواضع آمریکا و متحدانش در قبال مسائل پادمانی ایران گفت: «توجه به این نکته حائز اهمیت است که مسائل پادمانی باقیمانده ایران به فعالیت‌های هسته‌ای احتمالی که ده‌ها سال پیش رخ داده است، اشاره دارد…نه فوریت و نه خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد. علاوه بر این، موضوع ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران قبلا در سال ۲۰۱۵ (توافق برجام) به پایان رسیده بود».نماینده چین در نشست شورای حکام از طرف‌های مذاکره خواست تا در مورد مسائل پادمانی برنامه هسته‌ای ایران اغراق نکنند و آن را به مانع بزرگی برای اجرای مجدد توافق هسته‌ای ایران در آینده تبدیل نکنند.

سند یادداشت ترتیبات الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای امضا شد
ایرنا/ در جریان دیدار دبیرکل سازمان همکاری شانگهای با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، شب گذشته سند یادداشت تعهدات یا ترتیبات الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای به امضا رسید. دبیرکل سازمان همکاری شانگهای پس از امضا سند یادداشت تعهدات اظهار داشت: امروز برای جمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری شانگهای روز مهم و تعیین کننده ای است و از این بابت به دوستان و همکاران ایرانی و همینطور همکاران خودم در سازمان، عضویت ایران را تبریک می گویم. دبیر کل سازمان همکاری شانگهای افزود: موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه به عنوان یک کشور قدرتمند و دارای ثبات و امنیت برای سازمان حائز اهمیت می باشد. وی افزود: ورود ایران به جمع کشورهای عضو باعث تقویت و ارتقای این سازمان خواهد شد.

بازگشت امنیت و ثبات به سوریه در گرو توقف مداخلات غرب است
مهر/ «بسام صباغ» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد که بازگشت ثبات و امنیت به این کشور در گرو توقف مداخلات غرب، توقف سیاست‌های خصمانه و حمایت از تروریسم، پایان دادن به محاصره اقتصادی غیر قانونی و بیرون راندن نیروهای خارجی اشغالگر از اراضی سوریه است.صباغ از شورای امنیت و سازمان ملل متحد خواست تا به مسئولیت های خود بر اساس منشور سازمان ملل عمل و حملات رژیم صهیونیستی و جنایت های جنگی این رژیم را در سوریه محکوم کنند.وی اظهار داشت: آمریکا با اشغال مناطقی در شمال شرق سوریه و جنوب آن و حمایت از شبه نظامیان و گروه های تروریستی همچنان یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه را نقض می کند.

کشورهای خاورمیانه بزرگترین وارد کننده تسلیحات آمریکایی
باشگاه خبرنگاران/ به موجب گزارش مرکز پژوهش‌های صلح استکهلم، که تنها بخش‌هایی از آن در توئیتر منتشر شده است، در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی صادرات سلاح از آمریکا در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ میلادی ۱۴ درصد رشد داشته است.در سطح جهانی نیز در پنج سال گذشته صادرات سلاح آمریکایی, ۳۹ درصد مجموع صادرات تسلیحات در جهان را تشکیل داد در شرایطی که این رقم در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ میلادی ۳۲ درصد بود.با آنکه تعداد کشور‌هایی که در این سال‌ها از آمریکا سلاح وارد کرده اند ۱۰۳ کشوردر مناطق مختلف جهان است، اما حدود ۴۳ درصد مجموع صادرات تسلیحاتی این کشور به کشور‌های خاورمیانه بود.در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی آمریکا، روسیه، فرانسه، چین و آلمان بزرگ‌ترین صادر کنندگان سلاح و در مقابل مصر، عربستان، هند، استرالیا و چین بزرگ‌ترین وارد کنندگان سلاح در جهان بودند.

اجازه غارت نفت و گاز یمن را نخواهیم داد
تسنیم/ «محمد ناصر العاطفی» وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در سخنانی به ائتلاف متجاوز سعودی هشدار داد و تاکید کرد: تداوم ناسازگاری و گستاخی ائتلاف متجاوزان آمریکایی، عربستانی و اماراتی باوجود مرحله سوم آتش‌بس، بیش از هر زمان دیگری نیت پنهان این کشورهای متجاوز علیه ملت یمن، وحدت این کشور و جاه طلبی‌های استعمارگران غربی به منابع و ثروت یمن و موقعیت استراتژیک این کشور را نشان می‌دهد.وی در ادامه افزود: ما از برنامه‌های نیروهای اشغالگر و رقابت آنها برای کنترل تاسیسات نفت و گاز در استان‌های شرقی کشورمان کاملاً آگاه هستیم و اطلاعات کاملی از ابعاد غارت‌های سازمان‌یافته نفت یمن داریم».العاطفی اعلام کرد: روند غارت ثروت یمن از سوی متجاوزان بدون پاسخ نخواهد ماند و ما از مناطبع طبیعی یمن و ثروت ملتمان محافظت می‌کنیم و هر زمانی که رهبر انصارالله مشخص کند، ما پاسخ دشمنان را خواهیم داد.

توافق ایروان و باکو برای توقف درگیری‌های دو روزه
فارس/ منابع محلی بامداد پنجشنبه از حصول توافقی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای توقف درگیری‌های اخیر خبر دادند.به نوشته وبگاه ریانووستی، «آرمن گرِگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان در گفتگویی تلویزیونی گفت: با مشارکت جامعه بین‌المللی، امکان دستیابی به توافق در مورد آتش‌بس حاصل شد.پیش از این، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که اعضای شورای امنیت از جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌خواهند هرچه سریعتر به درگیری‌ها پایان داده و آتش‌بس برقرار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *