خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۲۳

**آیت الله حسینی بوشهری: امروز ما در یک میدان جنگ ترکیبی با دشمن قرار داریم** کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: ادعاهای «گروسی» تکرار موارد بی‌اساس قبلی با اهداف سیاسی است** آیت الله خاتمی: طلاب برای پاسخ گویی به شبهات تخصص لازم کسب کنند** آیت الله حسینی خراسانی: اربعین فراتر از یک کشور ملت و مذهب است** رئیس ‌واحد ایران در ارتش رژیم صهیونیستی: ایران یک قدرت منطقه‌ای و تهدید اصلی علیه اسرائیل است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 دیگر به متحدان غربی اعتمادی نداریم
رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین در مصاحبه‌ای تلویزیونی بیان کرد مقامات اوکراینی برای برقراری صلح در کشور، آماده امضای یک سند چندجانبه با تضمین‌های امنیتی ویژه هستند.وی در ادامه توضیح داد: «ما چیزهای زیادی یاد گرفته‌ایم، از جمله این‌که به تلاش‌های مختلف برای کمک به ما به منظور دستیابی به صلح در اوکراین اعتماد نکنیم. متأسفانه، در سال۲۰۱۴ چنین اقداماتی توسط متحدان ما انجام شد، اما ابزارها و توافق‌هایی که قبلا وجود داشت، مفید نبود. وزیر دفاع اوکراین، نمونه واضح این اقدامات را، تفاهم‌نامه بوداپست دانست که کی‌یف را از رتبه سوم دارنده قدرت اتمی نظامی در جهان پایین کشید و برای امنیت این کشور زیانبار بود.رزنیکوف با بیان این‌که اکنون کی‌یف دیگر به هیچ مذاکره و پروتکل‌های غیررسمی اعتماد ندارد، تصریح کرد: فقط به شرطی که معماری جدید امنیتی جهان با تضمین‌های آشکار برای اوکراین، از طرف شرکای مورد اعتماد ما ایجاد شود.

 همشهری
 سند مالکیت جزایر سه‌گانه به‌نام دولت صادر شد
سخنگوی دستگاه قضا در نشست با خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت پرونده مهدی تاج در فدراسیون فوتبال، پرونده اکبر طبری، همچنین حاجی زندانی شده در عربستان و نیز پرونده ترور شهید خدایی پرداخت. مهدی ستایشی همچنین در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه آیا به‌منظور تحکیم حق حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه در خلیج ‌فارس اقداماتی صورت گرفته است، گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدامات قاطعی در جهت تثبیت مالکیت رسمی جزایر صورت داده است؛ بنابراین در راستای صیانت از منافع ملی، اقدام زیربنایی و مهمی صورت گرفته و اسناد مالکیت ۳جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی صادر شده است. وی افزود: سند مالکیت این سه جزیره به نام دولت جمهوری اسلامی صادر و مالکیت مطابق قانون تثبیت شده است. ستایشی بیان کرد: همچنین سند مالکیت جزیره ابوموسی استان هرمزگان به مساحت ۱۲میلیون‌ و۷۲۲هزار و۶۸۳ مترمربع نیز به نام دولت صادر شد؛ بنابراین با صورت گرفتن این اقدام مؤثر و قاطعانه به مالکیت این ۳جزیره اذعان داریم. سخنگوی قوه قضاییه گفت: تحقق فرایند حدنگاری در جزایر ایرانی خلیج‌فارس و دریای عمان با هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌های مسئول به‌عنوان یکی از اولویت‌های سازمان ثبت و قوه قضاییه است.

 کیهان
 از ۸۰ ملیت به زیارت امام حسین آمده‌اند
«عقیل الفتلاوی»، معاون استاندار کربلاء معلی، روز سه‌شنبه با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰ میلیون نفر برای شرکت در مراسم اربعین حسینی‌ وارد این استان شوند، اظهار داشته که زائران اربعین از بیش از ۸۰ کشور جهان به کربلاء معلی سفر کرده‌اند و بیشتر زائران خارجی دارای ملیت‌های ایرانی، افغانستانی، عربی از جمله لبنانی، بحرینی و عربستانی و نیز ملیت‎های کشورهای دیگر از جمله ملیت‌های اروپایی هستند.
 وحشت مقام نظامی رژیم صهیونیستی از موشک‌های نقطه‌زن ایران
رئیس ‌واحد ایران در ارتش رژیم صهیونیستی که نام کامل او در رسانه‌های عبری فاش نمی‌شود و تنها با حرف «د» به او اشاره می‌شود، در اظهاراتی درباره قدرت نظامی ایران هشدار داد. رئیس‌واحد ایران گفت: ایران یک قدرت منطقه‌ای است که در مجاورت ما قد علم کرده است و تهدید اصلی علیه اسرائیل به شمار می‌آید. این کشور مفهوم امنیت اسرائیل را تا سالیان متمادی به چالش می‌کشد.وی ادامه داد: این مسئله مستلزم آمادگی مناسب ما، بهره‌برداری از منابع و توجه [به این خطر] است. چنان‌که این موضوع را جدی نگیریم، ممکن است بیدار شویم و شاهد تحولاتی باشیم که در آن زمان مناسب برای آن آماده نشدیم. این فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی ادامه داد: در سال ۲۰۰۰، احتمال آسیب‌رساندن به ما از جانب ایران وجود نداشت. در سال ۲۰۱۰ این کشور از چندصد موشک غیرنقطه‌زن برخوردار شد. اما شما امروز به زرادخانه آنها بنگرید، تعداد موشک‌های نقطه‌زن آنها و اینکه چگونه آنها دشمنان ما را مسلح می‌کنند، می‌بینید. این ایران کاملا فرق کرده است.
 ادعاهای «گروسی» تکرار موارد بی‌اساس قبلی با اهداف سیاسی است
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به برخی گفته‌های مدیرکل آژانس و درخواست پاسخ جمهوری اسلامی ایران به سؤالات آژانس اظهار کرد: بیان وجود خلأ نظارتی و اینکه این خلأ هر روز بزرگ‌تر می‌شود، مبنای حقوقی ندارد زیرا آنچه امروز انجام نمی‌شود مربوط به توافق ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران است که در قالب سند برجام تعریف‌شده و همچنین برقراری مجدد آن مطابق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، مستلزم رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات طرفین متعاهد است.سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره موضوع سه مکان ادعایی آژانس تصریح کرد: ایران درخصوص سه مکان ادعایی آژانس؛ کمال همکاری را داشته است، اطلاعات و پاسخ به سؤالات آژانس را ارسال کرده و جلسات گفت‌وگو برای رفع ابهام نیز برگزار کرده است.کمالوندی تأکید کرد: آژانس نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، قضاوت و براساس آنها اعلام‌ نظر کند. این نوع قضاوت برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است.وی خاطرنشان کرد: از آنجائی که آژانس تمام مواد هسته‌ای اظهارشده ایران را مورد حسابرسی قرار داده است و هیچ اختلاف حسابداری مواد مطرح نیست؛ صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهارنشده تلقی کرد. این نوع نتیجه‌گیری برخلاف رویه و استانداردهای شناخته‌شده آژانس حتی با موارد مشابه در کشورهای مختلف است.سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: متأسفانه این بیانات ریشه در اهداف و مقاصد مغرضانه سیاسی دارد که رژیم صهیونیستی آن را هدایت می‌کند. توصیه ما به آژانس و طرف‌های مذاکراتی، دوری جستن از این‌گونه برخوردهاست که تاکنون هم این شیوه هیچ نتیجه‌ای را عاید آنها نکرده است.

 ایران
 منطقه تحمل جنگ دیگری را ندارد
روز گذشته ساعاتی پس از آغاز درگیری‌های جدید در منطقه قفقاز میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، آیت‌الله رئیسی در پاسخ به تماس تلفنی «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، ضمن ابراز نگرانی از تداوم تنش در منطقه، تأکید کرد که منطقه تحمل جنگ دیگری را ندارد.یکی دیگر از موضوعات مورد تأکید رئیس جمهور در این تماس تلفنی، اشاره به مرزهای تاریخی ایران و ارمنستان بود؛ مرزهایی که بستر رفاه، همگرایی و امنیت دو کشور محسوب می‌شود. آیت‌الله رئیسی در این باره نه تنها تأکید کرد که تهران مصمم به ادامه همکاری در همه زمینه‌ها به نفع رفاه و ثبات منطقه است، بلکه از امضاکنندگان بیانیه سه جانبه آتش‌بس خواست به مفاد آن پایبند بوده و از هرگونه اقدامی در جهت ایجاد تنش در منطقه دوری کنند.رئیس شورای ‌عالی امنیت ملی همچنین با اشاره به نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه، حضور آن را ضد امنیت و تهدیدی برای کل منطقه ازجمله میزبانانشان معرفی کرد.نخست وزیر ارمنستان نیز در این تماس تلفنی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تحولات در منطقه قفقاز گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در رفع تنش‌ها و بحران‌های منطقه نقشی سازنده و تأثیرگذار داشته است.«نیکول پاشینیان» همچنین با ابراز خرسندی از روابط رو به گسترش تهران و ایروان، تأکید کرد: ارمنستان به دنبال تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌ها است.
 رئیس‌جمهور با سران چین، هند و روسیه دیدار خواهد کرد
معاون سیاسی دفتر رئیس‌‌جمهور از امضای ۱۷ سند همکاری با ازبکستان و ۱۰ ملاقات رئیس‌‌جمهور با مقامات کشورهای مختلف از جمله چین، روسیه و هند در سفر سه‌روزه آیت‌الله رئیسی به سمرقند خبر داد. وی با بیان اینکه نخستین سفر خارجی رئیس‌ دولت سیزدهم سال گذشته به منظور حضور در اجلاس شانگهای انجام شد، افزود: این سفر آغازی برای دیدار با کشورهای حوزه آسیای مرکزی بود و در این یک‌سال توانستیم عضویت خود را در سازمان همکاری‌های شانگهای مورد تصویب قرار دهیم و فرایند عضویت به‌خوبی پیش می‌رود. معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در ادامه گفت که در این دوره اجلاسیه شانگهای هم یادداشت تعهداتی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان امضا می‌شود.

 جمهوری اسلامی
 شرایط در کرانه باختری خطرناک است
به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، تام نایدز، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی با تاکید بر اینکه شرایط در کرانه باختری نمی‌تواند بیشتر از این ادامه پیدا کند، از تل‌آویو خواست این شرایط را تغییر دهد.سفیر آمریکا در اراضی اشغالی در ادامه گفت: تنش‌های رو به افزایش در کرانه باختری همانند تهدیدهای ایران، خطری بزرگ برای اسرائیل هستند.این دیپلمات آمریکایی افزود: برای ما این مساله اهمیت دارد که از اتفاقی که ممکن است با وخامت شرایط تشکیلات خودگردان فلسطین به ویژه در کرانه باختری رخ دهد، غافل نشویم، این شرایط نمی‌تواند بیشتر از این ادامه یابد و من میخواهم شرایط در میدان تغییر کند تا به این ترتیب ایجاد صلح ممکن شود.

 وطن امروز
 تل‌آویو از آلبانی بابت قطع روابط با ایران تشکر و قدردانی کرد
شبکه «آی ۲۴» دیروز به نقل از وبگاه «والا نیوز» گزارش داد معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در کنفرانس «دیپلماسی زنان» که اخیرا در مقر وزارت خارجه آلمان برگزار شد، با وزیر خارجه آلبانی درباره قطع روابط با ایران گفت‌وگو کرده است. طبق این گزارش، نماینده رژیم صهیونیستی در این نشست از آلبانی بابت قطع روابط دیپلماتیک با ایران تشکر کرده است. والانیوز همچنین اضافه کرد تل‌آویو به تیرانا پیشنهاد کرده است می‌تواند به آلبانی در برابر حملات سایبری ایران کمک کند. دولت آلبانی روز چهارشنبه ۱۶ شهریور ایران را به حمله سایبری به زیرساخت‌های خود متهم کرد. تیرانا با اعلام قطع روابط سیاسی با ایران، به دیپلمات‌های ایرانی مهلت داد ظرف ۲۴ ساعت خاک این کشور را ترک کنند. وزارت امور خارجه ایران این اقدام دولت آلبانی را محکوم کرد.

 جوان
 سورنا ستاری استعفا کرد
شنیده ها حاکی از آن است که سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از سمت خود استعفا کرده است.زمزمه‌های برکناری و استعفای ستاری پیش از این و با روی کار آمدن دولت سیزدهم نیز مطرح شده بود و همزمان با آن بسیاری از فعالان دانش بنیان درخواست داشتند این جایگاه مهم علمی و فناوری با تمدید حکم ستاری یا صدور حکم فرد جایگزین آن از سوی رئیس جمهور تعیین تکلیف شود.اکنون پس از گذشت ۱۵ ماه از فعالیت دولت سیزدهم، مجدداً زمزمه استعفای معاون علمی و فناوری مطرح شده و پیگیری ها حاکی از آن است که وی به تازگی استعفای خود را به رئیس جمهور تقدیم کرده اما تا این لحظه تأیید یا عدم تأیید استعفای وی بصورت رسمی مطرح نشده است.سورنا ستاری دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی مکانیک را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و از سال ۱۳۸۷ عضو هیئت علمی و هم اکنون دانشیار این دانشگاه است.

 مردم سالاری
 حمایت سازمان ملل از احیای توافق هسته‌ای
استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اخیرا با مقامات ایران یا دیگر طرفین مذاکرات وین برای ازسرگیری دیپلماسی جهت حفظ توافق هسته‌ای رایزنی کرده است یا نه، گفت: نه، هر کسی نقش خودش را دارد. سازمان ملل از اعضای برجام نیست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از مباحثات هسته‌ای دخیل است. آقای گروسی به نیابت از این سازمان، می‌توان گفت به نیابت از سازمان ملل، عمیقا درگیر این مذاکرات است. او به این مذاکرات ادامه می‌دهد و از سوی طرفین مختلف مذاکرات توضیحات و اطلاعات لازم را دریافت می‌کند.او در ادامه گفت: فکر می‌کنم آنچه برای او مهم است، این است که تمامی طرفین برجام تا حدی انعطاف نشان دهند که برای مصالحه بر سر آخرین مسائل باقی‌مانده و بازگشت به اجرای کامل برنامه[برجام] و قطعنامه ۲۲۳۱ ، بدون تاخیر بیشتر لازم خواهد بود.سخنگوی سازمان ملل همچنین گفت: دبیرکل همواره از حامیان جدی برجام بوده است و تا همین امروز هم این طور بوده است.

 آرمان
 اعلام بسته شدن مرزها تصمیمی شجاعانه بود
رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه اعلام بسته شدن مرزها تصمیمی شجاعانه بود، گفت: امنیت و سلامت زائران حسینی خط قرمز ستاد مرکزی اربعین حسینی است. سید مجید میراحمدی به تشریح آخرین اقدامات انجام شده در تسهیل تردد زائران اربعین حسینی پرداخت و افزود: دو مولفه بسیار تاثیرگذار در اربعین امسال، موضوع گرمای هوا و تراکم جمعیت بود و در نشست ستاد مرکزی اربعین حسینی هم همواره توجه داشتیم که در این خصوص تقویت زیرساخت‌های اربعین در دستور کار قرار گرفت.وی ادامه داد: یکی از اقدامات بسیار مهم دولت سیزدهم هزینه کرد هشت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای آماده کردن زیرساخت‌ها بود که با این اقدامات، جاده ایلام به مهران چهار بانده شد و توسعه زیرساخت‌ها در سایر بخش‌ها هم به سرعت در دست اقدام قرار گرفت.

 فرهیختگان
 اطلاعات نتانیاهو و لاپید به دست هکرها افتاد
وبسایت صهیونیستی «واللا» اعلام کرد گروه هکری war_dark پایگاه خبری شبکه تلویزیونی «کان» رژیم‌صهیونیستی را هک کرده و آن را از دسترس خارج کرده است. این وبسایت در ادامه اعلام کرد که این تیم هکری موفق به هک یک پایگاه داده حاوی حدود ۹. ۵ میلیون پرونده ازجمله داده‌های مربوط به یائیر لاپید و بنیامین نتانیاهو شده است. محافل امنیتی، سایبری و رسانه‌ای رژیم‌صهیونیستی به تازگی درباره حملات سایبری به زیرساخت‌های این رژیم ابراز نگرانی کرده‌اند که به عقیده کارشناسان، علت این امر را باید در سطح و گستردگی حملات و ناتوانی این رژیم در مقابله با آن جست‌وجو کرد.

 قدس
 همچنان به توافق نزدیک هستیم
مشاور رسانه‌ای تیم‌مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین، روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأکید کرد باوجود فشارهای وارد شده به دولت‌آمریکا همچنان به توافق نزدیک هستیم. مرندی تأکید کرد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا باید تصمیماتی برای حل مسائل موجود بر سر راه رسیدن به توافق هسته‌ای اتخاذ کند و نگران نشست شورای حکام نیستیم.
 دستگیری یک معترض دیگر در مراسم تدفین ملکه انگلیس
هنگام برگزاری مراسم حمل تابوت ملکه انگلیس در خیابان «رویال مایل» در شهر ادینبورگ یک معترض شروع به فریاد زدن علیه چهره‌های سلطنتی تشییع‌کننده تابوت حامل جنازه ملکه انگلیس در مسیر کاخ «هالیرودهاوس» به سمت کلیسای «سنت جایلز» در شهر ادینبورگ کرد.سخنگوی پلیس اسکاتلند درباره این اتفاق تنها گفت: «مردی ۲۲ ساله به دلیل نقض آرامش در خیابان رویال دستگیر شد».

 خراسان
 قدردانی رئیس‌جمهور از مردم و دولت عراق و دست اندرکاران برگزاری مراسم اربعین
در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد عطف به سیاست‌های ابلاغی تدوین برنامه هفتم توسعه، کمیسیونی برای بررسی سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب تشکیل شود. رئیس جمهور در این جلسه با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مناسک عظیم اربعین، آمیختن شئون مختلف زندگی مردم با دین و ارزش‌های دینی، ایستادگی، مقاومت، دشمن شناسی و دشمن ستیزی را از جمله این ظرفیت‌ها دانست که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند از آن‌ها بهره بگیرد.رئیس جمهور شکوه مراسم اربعین را در جهان بی‌نظیر دانست و یک بار دیگر از مردم و دولت عراق و همه دست اندرکاران برگزاری این مناسک عظیم قدردانی کرد.
 نگرانی بایدن از انتخابات میان دوره‌ای کنگره
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی برای کمیته ملی حزب دموکرات گفت اگر دموکرات‌ها کنترل کنگره را در انتخابات میان دوره‌ای ماه نوامبر از دست بدهند دو سال واقعاً سخت خواهند داشت و او مجبور خواهد شد زمان زیادی را صرف وتوی طرح‌ها کند. بایدن گفت: «ما نیاز داریم برای آن که این رقابت را به طور کامل پیروز شویم کنترل مجلس نمایندگان و سنا را به دست آوریم. اگر مجلس نمایندگان یا سنا را واگذار کنیم دو سال واقعاً سخت در انتظار خواهد بود.»

 اعتماد
 وزیر دفاع ترکیه، یونان را به مذاکره دعوت کرد
«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه درمصاحبه‌ای تلویزیونی خطاب به یونان گفت: «ما می‌گوییم از تاریخ درس بگیرید. ماجراجویی‌های جدیدی را شروع نکنید. ممکن است برخی در گوش شما چیزی بگویند. شما از تاریخ دیده‌اید که فایده‌ای ندارد. همان مسائل را تکرار نکنید. عاقلانه با این موضوعات برخورد کنید.» به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این باره توضیح داد: «برخی سیاستمداران یونانی که تنش‌ها را برای حساب‌های بانکی خود و سیاست داخلی تشدید می‌کنند، رفاه و آینده مردم [یونان] را به خاطر منافع خود به خطر می‌اندازند.» وزیر دفاع ترکیه با تاکید بر لزوم مذاکره بین دو طرف اظهار داشت: «بهترین راه این است که مذاکرات را هر چه سریع‌تر آغاز کنیم تا مشکلات‌مان را از راه‌ها و روش‌های مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو حل کنیم.»

 ابتکار
 بانک‌های کشور تبدیل به بنگاه مالی شده اند
محمدباقر قالیباف دیروز در جمع مدیران عامل بانک‌های خصوصی کشوربا اشاره به مشکلات نظام بانکداری کشور گفت: همانطور که حاضرین هم اشاره کردند به دلایل مختلف نارضایتی عمومی وجود داشته و هر کسی از ظن خود درخصوص بانک‌ها مطالبی را مطرح می کند، اما وقتی با دقت به این موضوعات نگاه می‌کنیم، می بینیم دلایلی نیز وجود دارد که چنین صحبت‌ها و گلایه‌هایی مطرح می شود. وی با بیان اینکه بانک‌ها از مجموعه نقدینگی که در اختیار دارند، عملاً ۵۰ الی ۶۰ درصد آن را به بهانه‌های مختلف نگه داشته و باقی آن را در چرخه فعالیت قرار می دهند، اظهار کرد: این درحالی است که مبالغی که در اختیار بانک‌هاست، سرمایه های مردم بوده و باید در چرخه اقتصاد قرار گیرد.وی با اشاره به استاندارد نبودن فرایندهای نظام بانکی کشور گفت: این آسیب باعث می‌شود که اگر بانک های ما بخواهند با سرمایه حداقلی با برخی بانک‌های بین‌المللی مراوده داشته باشند، امکان تبادل وجود دارد، اما اگر بخواهند وارد قرارداد بانکی وسیع با آورده مثلا ۲ یا ۱۰ میلیارد دلار شوند و قرار باشد بانک های بین المللی وضعیت بانک های ما را مورد ارزیابی قرار دهند، متوجه می شویم که بانک‌های ما نسبتی با این ارقام نداشته و استانداردهای بانکی در این سطح نیست. رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: این بدان معناست که بانک‌های ما به معنای واقعی بانک نبوده و تبدیل به بنگاه مالی شده اند، لذا ممکن است از تمام فرصت‌هایی که برای کشور ایجاد می شود نتوانیم استفاده کنیم.

 اطلاعات
 سفیر امارات پس از ۷ سال به تهران برگشت
“سیف محمد عبید الزعابی”، سفیر امارات در ایران به تهران بازگشته و بعد از ۷ سال باردیگر فعالیت خود را در نمایندگی این کشور به صورت رسمی آغاز کرده است.وزارت خارجه امارات ۳۰ مردادماه امسال در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در چارچوب تمایل رهبری امارات برای تحکیم روابط با ایران و در اجرای تصمیم قبلی خود مبنی بر ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک به درجه سفیر و در زمینه تماس تلفنی ۲۶ ژوییه ۲۰۲۲ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین المللی و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، طی روزهای آینده سفیر امارات به تهران باز می‌گردد.در پی قطع روابط ایران و عربستان در سال ۱۳۹۴، امارات متحده عربی هم به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران طی سال‌های اخیر به تبعیت از ریاض، سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با تهران کاهش داد و این روابط از سطح سفیر به کاردار تنزل پیدا کرد.

 شهروند
 انتقاد امیرعبداللهیان از سند ۲۰۳۰ در دیدار نماینده یونسکو
امیرعبداللهیان در دیدار مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران گفت: قرار بود سند ۲۰۳۰ در حوزه آموزش؛ سبب همبستگی جهانی باشد، اما با نادیده گرفتن هویت و واقعیت‌های فرهنگی کشور‌ها؛ آنها را در این حوزه دچار مشکل کرده است.حسین امیرعبداللهیان در دیدار خانم گلدا الخوری که در آغاز ماموریتش به عنوان مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو انجام شد، تصریح کرد: به همین علت جمهوری اسلامی ایران طبق قوانین داخلی و فرهنگی‌اش به این سند نگاه می‌کند.

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری
امروز ما در یک میدان جنگ ترکیبی با دشمن قرار داریم
اختصاصی/آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با اعضای مجمع هماهنگی جبهه نیروهای انقلابی اظهار داشت:امروزه جنگ دشمن برای به زانو در آوردن ملت و فروپاشی نظام اسلامی یک جنگ مدرن، پیچیده و فرهنگی است که به آن جنگ نرم می‌گویند. وی با یادآوری جنگ ترکیبی و ادراکی دشمن گفت: دشمن با جنگ رسانه ای و ترکیبی تلاش می کند مزیت های دینی و اخلاقی ملت ایران را از بین ببرد و امروز ما در یک میدان جنگ ترکیبی با دشمن قرار داریم.رئیس شورایعالی جامعه مدرسین گفت: برای موفق شدن در میدان جنگ نرم، باید به سلاح ایمان، اخلاص، بصیرت، ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری مجهز شویم که در این صورت تمامی حربه‌های دشمنان خنثی می‌شود.وی در پایان به اهداف دشمن اشاره کرد و گفت: دشمن سه هدف را دنبال می کند. اولا فرهنگ جامعه را بگیرد، سپس فرهنگ خودش را جایگزین کند و زمانی که این دو امر محقق شد، تسلیم در مقابل دشمن اتفاق می افتد.

طلاب برای پاسخ گویی به شبهات تخصص لازم کسب کنن
حوزه/ آیت الله خاتمی در مراسم اختتامیه اولین کارگاه آموزشی مدیریت شبهه شناسی و گفتمان سازی گفت:پاسخگویی به سوالات در هر حوزه‌ای نیازمند تخصص در آن رشته است. ما متخصص پاسخ گویی به تمام سوالات و شبهات تخصصی نبوده و هرکدام از ما ممکن است تنها در یک یا چند علم دارای تخصص باشیم.وی با تأکید بر کمبود دانش و بی سوادی به عنوان ریشه شبهات اظهار داشت: باید به پاسخ گویی شبهات بویژه شبهات دینی و اعتقادی اهتمام جدی داشته باشیم و با ارتقای دانش جامعه به مقابله با آن ها بپردازیم.عضو جامعه مدرسین گفت: باید در پاسخ گویی به شبهات جواب را به صورت مختصر و مفید بیان کرد و از بیان مطالب اضافی خودداری کرد؛ زیرا همین توضیحات اضافی ممکن است شبهات جدیدی را برای فرد پرسشگر ایجاد کند.

اربعین فراتر از یک کشور، ملت و مذهب است
تقریب/ آیت الله حسینی خراسانی اظهار داشت: اربعین نماد شکوه و مظهر عزت اسلام و مسلمین و نجات بشریت می باشد؛ در سال های متمادی بعد از اولین اربعین تا کنون و در صدسال قبل حسب اسناد و مدارکی که در اختیار است این میزان از جمعیت در کربلا انبوه و فراوان بوده است که شرق و غرب و جنوب و شمال عراق را به یکدیگر متصل می کرده است.عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: اربعین فراتر از یک کشور، ملت ،مذهب ،دین و آئین است؛ قرار است بر محوریت وجود مقدس امام حسین(علیه السلام) و در فرصتی مانند اربعین به یک تقریب و وحدت و یکپارچگی جهانی و بین المللی از همه نژادها و ملیت‌ها و گویش ها و سرزمین ها برسیم که امیدواریم این اتفاق بیافتد و این خود یک ثروت و سرمایه و ذخیره وعقبه و زمینه ای برای ظهور دولت عدالت گستر امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ولی دم سیدالشهدا است.

برای دستیابی به توافق هسته‌ای دیر نیست
باشگاه خبرنگاران/ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: زمان برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران دیر نیست. همچنان وقت برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد و ما به تلاش‌های دیپلماتیک مان برای احیای برجام ادامه می‌دهیم.او همچنین در ادامه اظهارات خود مدعی شد: نبود اراده برای بازگشت به توافق هسته‌ای از سوی ایران، تلاش‌ها برای احیای آن را به تعویق انداخته است.

تا پایان سال جاری خاک ترکیه را ترک کنید”
ایسنا/ برخی منابع ویژه اسپوتنیک اعلام کردند، دستگاه اطلاعات ترکیه به اعضای ائتلاف مخالفان سوری تاکید کرده باید تا پیش از پایان سال جاری میلادی خاک ترکیه را ترک کنند.منابع یاد شده در ادامه فاش کردند: دولت رجب طیب اردوغان تصمیم گرفت طبق یک جدول زمانی که نهایت مهلت آن پایان سال جاری میلادی است تمامی دفاتر ائتلاف مخالفان سوری در ترکیه را تعطیل کرده و پشتیبانی مالی از اعضای این ائتلاف را متوقف کند.منابع مذکور تاکید کردند: به آن دسته از اعضای ائتلاف که تابعیت ترکیه و یا اقامت دائم دارند، اجازه داده خواهد شد در ترکیه بمانند اما نمی‌توانند هیچ گونه فعالیت سیاسی یا رسانه‌ای داشته باشند.

قطعنامه خردادماه شورای حکام نسنجیده بود
صدا و سیما/ میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای که شامگاه دیروز سه شنبه در خصوص ایران ایراد کرد، قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خرداد ماه گذشته (ماه ژوئن) را نسنجیده خواند و گفت که این اقدام روند مذاکرات وین و راستی‌آزمایی برجام را پیچیده کرده است.میخائیل اولیانوف در مبحث مربوط به بررسی گزارش مدیرکل آژانس درباره راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اظهار داشت: ما به وضوح یاد داریم که به همکاران غربی خود در مورد عواقب اقدامات عجولانه آن‌ها هشدار دادیم و خواستیم که از این طرح صرف نظر کنند.وی افزود: تصمیم ایران برای حذف دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی آژانس، واکنش مستقیم به قطعنامه بود.

جنگ اوکراین طولانی مدت خواهد بود
مهر/ «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به تحولات در جبهه جنگ اوکراین واکنش نشان داد و در این ارتباط اعلام کرد که اوکراین با عقب راندن نیروهای روسی پیشرفت قابل توجهی داشته است، اما نمی‌توان گفت که آیا جنگ در نقطه عطفی قرار دارد یا خیر.او در پاسخ به این سوال که آیا اوکراین به نقطه عطفی در جنگ رسیده است یا خیر، گفت: این سوال غیرقابل پاسخ است. گفتنش سخت است. واضح است که اوکراینی‌ها پیشرفت قابل توجهی داشته اند. اما من فکر می‌کنم که این جنگ طولانی مدت خواهد بود.

دادگاه آرژانتین مجوز خروج ۱۱ خدمه و ۱ ایرانی هواپیمای ونزوئلایی را صادر کرد
ایرنا / با گذشت بیش از ۳ ماه از توقیف غیرقانونی هواپیمای باری ونزوئلایی در آرژانتین و ممانعت از خروج خدمه ونزوئلایی و ایرانی این هواپیما، دادگاه استیناف فدرال لا پلاتا حکم ممنوعیت خروج ۱۲ نفر از ۱۹ خدمه ونزوئلایی و ایرانی را لغو کرد. به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، دادگاه فدرال آرژانتین نه تنها حکم قبلی «فدریکو ویِنا» قاضی فدرال مبنی بر مجوز خروج از این کشور در تاریخ دوم اوت (۱۱ مرداد) را تایید کرد بلکه به این قاضی مسئول پرونده، ۱۰ روز مهلت داد تا وضعیت هفت خدمه دیگر را تعیین تکلیف کند. بر اساس حکم دادگاه، به فدریکو ویِنا دستور داده شده است تا «تمام مراحل رسیدگی، تعیین وضعیت روند پرونده و محدودیت‌های اعمال شده بر افراد و اموال» را تسریع کرده و به پایان برساند.

فیسبوک و توئیتر برای فعالیت باید مجوز بگیرند
فارس/«لیندزی گراهام» عضو ارشد کمیته بودجه‌بندی مجلس سنای آمریکا گفت عملکرد شرکت‌های مالک و طراح شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک و توئیتر باید قانونمند و طبق مقررات شده و حتی لازم است برای فعالیت‌های خود مجوز بگیرند. گراهام توضیح داد که به همراه «الیزابت وارن» سناتور دموکرات و «جاش هاولی» سناتور جمهوری‌خواه، در حال کار بر روی طرحی است تا مسئله تنظیم مقررات شبکه‌های اجتماعی و اخذ مجوز توسط آنها را عملی کند. او همچنین درباره اینکه کمیسیون فدرال تجارت ابزارهای کمی برای تنظیم مقررات و پاسخگو کردن شبکه‌های اجتماعی در اختیار دارد، ابراز نگرانی کرد.

رابرت مالی درباره برجام به کنگره گزارش می‌دهد
باشگاه خبرنگاران/تارنمای فارن‌بریفینگ در گزارشی اعلام کرد «رابرت مالی» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران قصد دارد کنگره آمریکا را در جریان آخرین اطلاعات مذاکرات برجام قرار دهد.پیش از این برخی منابع تایید نشده ادعا کرده بودند که رابرت مالی از مقام خود در مذاکرات برجام کنار گذاشته شده است.در همین راستا «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بخشی از سخنان خود به خبرنگاران گفت: «رابرت مالی فرستاده ویژه ما در امور ایران است. او همچنان مسئولیت تیم و تلاش‌های ما در این باره را بر عهده دارد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *