خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۲۱

**رئیس جمهور تاکید کرد: تلاش مضاعف برای حل مشکلات و تسهیل بازگشت زائران** سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی در مورد مذاکرات رفع تحریم وارد فاز تخریب روند دیپلماتیک نشوید** آیت الله خاتمی : عزاداری صحیح، نفیس‌ترین سرمایه برای ترویج دین و ارزش‌هاست** تارنمای«یو اس تودی» : یک سوم خانواده‌های آمریکایی قادر به تأمین هزینه‌های اولیه زندگی نیستند** فرمانده نیروی دریایی ارتش : ارتش جمهوری اسلامی ایران امنیت را به منطقه هدیه کرده است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 اعزام زائران جدید اربعین طبق سهمیه‌ استان‌ها
وزیر کشور با بیان این‌که تردد در تمام مرزهای ششگانه به سهولت انجام می‌شود، اظهار کرد: ‌عبور و مرور در تمام مرزها برقرار است ولی عبور زائران جدید باید کاملا کنترل‌شده باشد.احمد وحیدی با بیان این‌که اعزام‌های جدید به‌تدریج و طبق سهمیه استان‌ها آغاز می‌شو‌د، افزود: اگر مجددا هجوم جمعیت به مرزها صورت بگیرد قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد چراکه ‌‌ظرفیت‌های عراق پاسخگو نیست ولی مردم مطمئن باشند با اطلاع‌رسانی ‌و طبق سهمیه اقدام خواهیم کرد.
 آغاز تحرکات انتخاباتی روحانی و جهانگیری
جریان اصلاحات و اعتدال در حال زمینه‌سازی برای ورود مجدد به عرصه سیاسی کشور با تمرکز بر انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی هستند.در این رابطه مطابق گزارشات دریافتی در روزهای اخیر حجم تحرکات سیاسی حسن روحانی افزایش قابل توجهی داشته است و وی به طور خاص در حال پایش فضای کشور و سنجش میزان اقبال عمومی به خود است تا در صورت بهبود شرایط و مثبت بودن ارزیابی‌ها بطور جدی‌تری وارد صحنه سیاسی کشور شده و نقش لیدری و رهبری برای طیف اصلاحات و… ایفا کند و خود را به عنوان آلترناتیو هاشمی رفسنجانی مطرح نماید.علاوه بر این رصد برنامه‌ها و نشست‌های اسحاق جهانگیری نیز گویای این گزاره است که وی نیز بطور میدانی اقداماتی را با هدف حضور در انتخابات مجلس آینده انجام داده و در این رابطه نشست‌هایی نیز با برخی چهره‌های سیاسی برای هماهنگی و مشورت و همچنین نشست هایی با برخی نیروهای اصلاح‌طلب برای تقویت اعتماد به نفس آنان برگزار کرده است.

 همشهری
 معرفی وزرای بازرگانی و صنعت بعد از طرح مجلس
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: پیش‌تر طرح تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح بود و سپس این موضوع را در دولت مطرح کردیم. ابتدا مخالفت‌هایی درباره بار مالی این تفکیک وجود داشت، اما در جلسات بعد ابعاد قضیه بررسی و با تشکیل این وزارت موافقت شد. او با بیان اینکه تا زمان نهایی‌شدن طرح وزارت بازرگانی وزیر معرفی نمی‌شود، گفت: منتظر تأیید طرح توسط کمیسیون اجتماعی مجلس و در مرحله بعدی توسط شورای نگهبان هستیم تا وزیر بازرگانی را معرفی کنیم.

 کیهان
 یک سوم خانواده های آمریکایی قادر به تأمین هزینه های اولیه زندگی نیستند
نتایج تحقیقات یک نهاد مطالعاتی آمریکایی نشان می‌دهد بیش از یک سوم خانواده‌های آمریکایی که تمام وقت در طول سال کار می‌کنند، به دلیل افزایش تورم درآمد کافی برای پوشش هزینه‌های اولیه زندگی خانواده خود را ندارند. بر اساس گزارش پژوهشگران دانشگاه «براندیس» که تارنمای«یو اس تودی» منتشر کرده، وضعیت خانواده‌های سیاهپوست و اسپانیایی‌تبار وخیم‌تر از بقیه است. در مقایسه با ۲۵ درصد از خانواده‌های سفید پوست و ۲۳ درصد از خانواده‌های آسیایی و اقیانوسیه تبار، نیمی از آنان قادر به تأمین هزینه‌های اولیه زندگی نیستند. بر اساس این گزارش، ۳۵ درصد خانواده‌های آمریکایی که تمام وقت کار می‌کنند، درآمد کافی برای تامین نیازهای اولیه زندگی مانند مسکن، غذا و مراقبت‌های پزشکی ندارند.همچنین خانواده‌های کم‌درآمدی که تمام وقت کار می‌کنند، سالانه به ۲۳ هزار و ۵۰۰ دلار اضافی یا ۱۱ دلار بیشتر در ساعت، برای پوشش هزینه‌های اولیه نیاز دارند. این رقم در مورد خانواده‌های سیاهپوست و اسپانیایی تبار، چیزی حدود ۲۶ هزار دلار در سال است.
 ارتش جمهوری اسلامی ایران امنیت را به منطقه هدیه کرده است
امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جمع دانشجویان بیستمین دوره جامعه‌پذیری نظامی مشترک دانشجویان نظامی ارتش در مرکز آموزش ۰۱ شهدای سرباز اظهار داشت: توانمندی و جایگاه بالای ارتش بدون ‌شک مرهون زحمات و تلاش‌های پیشینیان و خانواده‌هایی است که جوانان برومندی مثل شما را تربیت کرده و در خدمت ارتش اسلام قرار دارند تا همواره و در هر شرایطی جان خود را فدای مردم این مرز و بوم کنند.وی با اشاره به اقتدار ارتش تصریح کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران با وجود کارکنان غیور و سلحشور خود، امنیت را نه فقط به ایران بلکه به تمام کشورهای منطقه هدیه کرده است و این مهم منجر شده که دشمنان جرأت تعرض به خاک کشورمان را نداشته باشند.دریادار ایرانی با اشاره به استفاده دشمن از فضاهای مجازی علیه جوانان کشور عنوان کرد: امروز سلاح دشمن دیگر بمب‌افکن و هواپیما و… نیست، بلکه سلاح خطرناک‌تری در اختیار دارد که ما نسبت به آن باید بسیار هوشیارتر باشیم و این سلاح خطرناک فضای مجازی است.امیر دریادار ایرانی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی متاسفانه بستری فراهم شده که دامنه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان به محیط خانواده‌ها نیز وارد شده است؛ بنابراین ضروری است تا با مدیریت صحیح و هوشیاری در برابر توطئه‌های دشمنان، معاندان را در رسیدن به اهداف شوم خود ناکام بگذاریم.

 ایران
 تلاش مضاعف برای حل مشکلات و تسهیل بازگشت زائران
رئیس جمهور روز گذشته در جلسه هیأت دولت، با اشاره به حضور گسترده و پرشور مردم کشورمان در مراسم امسال اربعین حسینی، از دولت و ملت عراق بابت تلاش برای تأمین نیاز زائران اربعین، و همچنین از همه دستگاه‌های اجرایی، امدادی، بهداشتی و نظامی کشور و رسانه‌ها بویژه رسانه ملی، برای کمک به برگزاری هر چه بهتر این مراسم جهانی، قدردانی کرد. آیت الله رئیسی در عین حال، تلاش مضاعف برای حل مشکلات زائران و تسهیل بازگشت آنان را ضروری دانست.آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش افزایش بهره‌وری را لازمه رشد اقتصادی، رونق تولید و کارآمدی نظام اداری دانست و همه اعضای دولت را مکلف کرد نسبت به تحقق این مهم در دستگاه‌های خود برنامه‌ریزی و اقدام کنند. رئیس جمهور کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها را از وظایف اولویت‌دار دستگاه‌های دولتی دانست و بر تلاش این دستگاه‌ها برای تحقق درآمدها از طرق پیش‌بینی شده مثل فروش اموال مازاد، مولد سازی دارایی و عرضه سهام دولتی تأکید کرد.
 هرگز فکر نمی‌کردم قربانی سانسور رسانه‌های غربی شوم!
آلن گرش، مدیر روزنامه آنلاین اورینت‌۲۱ اینفو، نویسنده کتاب‌های بسیار درباره فلسطین و خاورمیانه با انتشار مقاله‌ای انتقادآمیز در میدل‌ایست‌آی، از سانسور رسانه‌ای گسترده در اروپا به نفع رژیم صهیونیستی پرده برداشت و مدعیان همیشگی آزادی بیان و شفافیت را زیر سؤال برد.آلن گرش نوشت: هرگز فکر نمی‌کردم که خود قربانی سانسور رسانه‌های غربی شوم؛ پس از انتقادم علیه اسرائیل، شبکه تی‌ان‌تی فرانسه و بی‌اف‌ام تی‌وی این سکانس را حذف و دومین مصاحبه‌ام را لغو کردند.این روزنامه‌نگار برجسته می‌افزاید: آنچه که در عملیات سانسور در فرانسه و به‌طور گسترده‌تر در اروپا عجیب است، اینکه به ندرت درباره خود صحبت می‌کنند و اغلب مدعی آزادی بیانند.

 جمهوری‌اسلامی
 وارد فاز تخریب روند دیپلماتیک نشوید
ناصر کنعانی در واکنش به بیانیه غیرسازنده و خلاف حسن نیت سه کشور اروپایی در مورد مذاکرات رفع تحریم، گفت: باعث تعجب و تاسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام میان طرف‌های مذاکره و هماهنگ‌کننده گفتگوها برای نهایی کردن مذاکرات جریان دارد، سه کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به دور از رویکرد نتیجه‌بخش در مذاکرات، اقدام به صدور چنین بیانیه‌ای می‌کنند.وی با اشاره به حسن نیت و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق رفع تحریم و با یادآوری این موضوع که پیشرفت مذاکرات در بسیاری از مقاطع از جمله مقطع اخیر، نتیجه ابتکارات و ایده‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است، به طرف‌های اروپایی درباره تاثیرپذیری از فضاسازی‌ طرف‌های ثالثی که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بوده و اکنون نیز با همه توان به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند، هشدار داد.کنعانی افزود: باعث تاسف است که سه کشور اروپایی با این بیانیه نسنجیده، گام در مسیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشته‌اند و بدیهی است در صورت تداوم چنین رویکردی، باید مسئولیت نتایج آن را نیز بپذیرند.وی با یادآوری انفعال طرف‌های اروپایی در ماههای اخیر و همچنین اقدام نابجا و سیاسی این کشورها در پایه‌گذاری قطعنامه در شورای حکام آژانس، گفت: به سه کشور اروپایی توصیه می‌شود به جای ورود به فاز تخریب روند دیپلماتیک، برای ارائه راه‌حل جهت پایان دادن به اختلاف نظرهای معدود باقی‌مانده نقش فعال‌تری ایفا کنند.
 برنامه هسته‌ای ایران، پیشرفته‌تر از سال ۲۰۱۵ میلادی است
دنیس راس، مشاور ویژه سابق وزیر خارجه آمریکا، در نشریه فارین پالیسی مدعی شد توافق تازه هسته‌ای، مانع دستیابی ایران به بمب هسته‌ای نخواهد شد. وی افزود: «برنامه هسته‌ای ایران، پیشرفته‌تر از سال ۲۰۱۵ میلادی است و تنها یک تهدید معتبر نظامی، مانع عبور ایران از نقطه گریز می‌شود.» این قبیل ادعاها معمولاً از ناحیه کسانی در غرب صورت می‌گیرد که می‌خواهند مانع بازگشت آمریکا به برجام شوند.

 وطن امروز
 نیروی دریایی در مسیر توسعه و ارتقاست
به مناسبت ۱۸ شهریور سالروز بازگشت مقتدرانه و افتخارآمیز ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش پس از ۱۳۳ روز ماموریت دریایی و حضور در ۳ اقیانوس بزرگ، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با تعدادی از طراحان، فرماندهان و دست‌اندرکاران اعزام این ناوگروه دیدار و گفت‌وگو کرد. امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی در این دیدار ماموریت ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش را که به همت دریادلان نیروی دریایی ارتش و با اتکا به خودباوری جوانان و متخصصان کشور با استفاده از ناوشکن ایرانی سهند انجام شد، در تاریخ ماندگار عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین دستاورد این ماموریت دریایی که موجب اهتزاز پرچم ایران اسلامی در اقیانوس‌های دوردست شد، خودباوری وخوداتکایی بود که با وجود تحریم‌های ظالمانه و در سخت‌ترین شرایط حاصل شد و این اقدام ارزشمند، عزت و غرور مردم عزیز ایران سرافراز اسلامی را بیش از پیش فراهم ساخت. وی گفت: امروز نیز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای تدابیر ارزشمند فرماندهی معظم کل قوا که بر افزایش آمادگی‌های حرفه‌ای، فنی و علمی تاکید فرموده‌ بودند، در مسیر توسعه و ارتقای توانمندی‌ و آمادگی‌های خود حرکت‌ می‌کند.

 جوان
 فرود هواپیمای حامل تسلیحات اسرائیل در باکو
بر اساس اطلاعات منتشر شده در شبکه های اجتماعی، روز یکشنبه یک هواپیمای باری آذربایجان حامل تسلیحات رژیم صهیونیستی از فلسطین اشغالی به باکو بازگشت. بر اساس این گزارش، این هواپیمای باری از نوع بوئینگ ۷۴۷ ،در چارچوب معاملات تسلیحاتی آذربایجان با صهیونیست ها بامداد یکشنبه از مبدأ تل‌آویو، وارد باکو شد و هواپیمای مذکور حامل سلاح و مهمات برای آذربایجان بود.

 آفتاب‌یزد
 تشکر لاپید از بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپا
یائیر‭ ‬لاپید‭ ‬نخست‭ ‬وزیر‭ ‬رژیم‭ ‬صهیونیستی‭ ‬در‭ ‬جلسه‭ ‬هفتگی‭ ‬کابینه‭ ‬از‭ ‬بیانیه‭ ‬روز‭ ‬گذشته‭ ‬انگلیس،‭ ‬فرانسه‭ ‬و‭ ‬آلمان‭ ‬در‭ ‬رابطه‭ ‬با‭ ‬احیای‭ ‬توافق‭ ‬هسته‌ای‭ ‬۲۰۱۵‭ ‬استقبال‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬گفت‭ ‬که‭ ‬تروئیکای‭ ‬اروپایی‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬بیانیه‭ ‬اعلام‭ ‬کردند،‭ ‬حصول‭ ‬توافق‭ ‬با‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬آینده‭ ‬نزدیک‭ ‬اتفاق‭ ‬نخواهد‭ ‬افتاد‭ ‬و‭ ‬تحقیقات‭ ‬آژانس‭ ‬اتمی‭ ‬درباره‭ ‬ایران‭ ‬بسته‭ ‬نخواهد‭ ‬شد‭. ‬‬لاپید‭ ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬از‭ ‬انگلیس،‭ ‬فرانسه‭ ‬و‭ ‬آلمان‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬صدور‭ ‬این‭ ‬بیانیه‭ ‬و‭ ‬اتخاذ‭ ‬موضعی‭ ‬قوی‭ ‬در‭ ‬رابطه‭ ‬با‭ ‬مذاکرات‭ ‬احیای‭ ‬برجام‭ ‬قدردانی‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬مدعی‭ ‬شد‭: ‬ما‭ ‬در‭ ‬ماه‌های‭ ‬اخیر،‭ ‬گفت‌وگوهای‭ ‬محتاطانه‭ ‬و‭ ‬فشرده‌ای‭ ‬با‭ ‬آن‌ها‭ ‬داشتیم‭ ‬و‭ ‬اطلاعاتی‭ ‬به‌روز‭ ‬درباره‭ ‬فعالیت‌های‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬سایت‌های‭ ‬هسته‌ای‌اش‭ ‬به‭ ‬آن‌ها‭ ‬ارائه‭ ‬کردیم‭. ‬وی‭ ‬افزود‭: ‬من‭ ‬عازم‭ ‬آلمان‭ ‬هستم‭ ‬تا‭ ‬با‭ ‬صدراعظم‭ ‬اولاف‭ ‬شولتز‭ ‬دیدار‭ ‬کنم‭ . ‬هدف‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬سفر‭ ‬هماهنگی‭ ‬مواضع‭ ‬درخصوص‭ ‬موضوع‭ ‬هسته‌ای‭ ‬و‭ ‬نهایی‭ ‬کردن‭ ‬جزئیات‭ ‬سند‭ ‬همکاری‭ ‬راهبردی، ‬اقتصادی‭ ‬و‭ ‬امنیتی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬امضا‭ ‬کنیم‭. ‬لاپید‭ ‬همچنین‭ ‬با‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬تلاش‌های‭ ‬رژیم‭ ‬صهیونیستی‭ ‬برای‭ ‬جلوگیری‭ ‬از‭ ‬حصول‭ ‬توافق‭ ‬احیای‭ ‬برجام‭ ‬ادعا‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬می‌رسد‭ ‬این‭ ‬تلاش‌ها‭ ‬موفقیت‌آمیز‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬

 خراسان
 غافلگیری روس ها از ضد حملات اوکراینی ها
در پی حملات گسترده نیروهای نظامی اوکراین، وزارت دفاع روسیه برای اولین بار اعلام کرد که نیروهای این کشور از شمال شرق اوکراین عقب نشینی می کنند و اوکراین از پیروزی نیروهای این کشور در جبهه‌های جنگ خبر داده است. ارتش اوکراین شهرهای مهم بالاکلیا و کوپیانسک را از کنترل سربازان روس خارج کرد.دویچه وله نوشت: عقب‌نشینی روسیه از شهر ایزیوم خارکیف نیز یکی دیگر از سخت‌ترین شکست‌های ارتش روسیه بعد از عقب‌نشینی سربازان روس از حومه کی‌یف به شمار می‌آید. ایزیوم به عنوان پایگاه اصلی تدارکاتی ارتش روسیه استفاده می‌شد و از دست دادن آن تحولی مهم در جنگ شش‌ماهه روسیه و اوکراین تلقی می‌شود. روسیه نیز برای اولین بارخروج نیروهای خود را از شهرهای بالاکلیا و ایزیوم تایید کرد. اما وزارت دفاع روسیه در این باره از «گروه‌بندی و آرایش» مجدد نیروهای خود صحبت کرده است. سرویس‌های اطلاعاتی ارتش انگلیس نیز اعلام کردند که ضد حمله اوکراینی‌ها احتمالاً روس‌ها را از نظر تاکتیکی غافلگیر کرده است.

 مردم سالاری
 اعتراض در اتریش و ایتالیا به وضعیت انرژی
همزمان با گسترش اعتراض‌های خیابانی به افزایش بهای انرژی در اروپا، معترضان در وین با در دست داشتن پرچم اتریش مخالفت خود با تحریم‌های ضد روسی را اعلام کردند و علیه مقام‌های دولتی این کشور از جمله کارل نهمر صدراعظم این کشور، ناتو و اتحادیه اروپا شعار دادند.در ایتالیا نیز مردم خشمگین ناپل که چندی پیش در اعتراض به افزایش بهای انرژی در این کشور، قبوض انرژی را در خیابان‌های شهر به آتش کشیده بودند، با ورود «لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه ایتالیا برای یک سخنرانی حزبی به ناپل او را خائن خوانده و به وی حمله کردند.

 رسالت
 مواضع مقاومت موجب بهبود شرایط لبنان در مذاکرات مرزبندی شد
رئیس‌جمهور لبنان با اشاره به اینکه موضع‌گیری‌های مقاومت موجب تقویت جایگاه این کشور در مذاکرات احتمالی مربوط به پرونده مناقشه مرزی با فلسطین اشغالی شده، تأکید کرد که حزب‌الله یکی از مؤلفه‌های اصلی لبنان است و ما به اتحاد خود با آن پایبندیم.«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد که در ساعت ۱۲ شب ۳۱ اکتبر کاخ ریاست جمهوری را ترک می‌کنم و یک دقیقه بیشتر در آنجا نخواهم ماند و امیدوارم دراین تاریخ کاخ بعبدا (کاخ ریاست جمهوری لبنان) را تحویل رئیس‌جمهور جدید بدهم و یک دولت رسمی نیز در کشور تشکیل شود.وی در گفت‌وگو با روزنامه الجمهوریه درباره عوامل تشکیل نشدن دولت لبنان تا مرحله فعلی اظهار داشت: من احساس می‌کنم که این مانع‌تراشی‌ها عمدی است تا «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت و کسانی که همراه او هستند از طریق همین دولت بر کشور مسلط شوند. اما دولت موقت صلاحیت بر عهده گرفتن اختیارات رئیس‌جمهور را ندارد و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند من تسلیم نخواهم شد و باکسانی که به دنبال مانع‌تراشی هستند مقابله می‌کنم. برخی به دنبال برهم زدن توازن در کشور هستند و می‌خواهند هجمه خود را علیه من کامل کنند.

 آرمان ملی
 بایدن برای رئیسی روادید صادر نکند
مایک پمپئو وزیر امورخارجه پیشین آمریکا که همواره مواضعی به‌شدت ضد ایرانی داشته است با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر ادعاهایی واهی علیه کشورمان مطرح کرد. پمپئو مدعی شد: ایران در حال تلاش برای کشتن آمریکایی‌ها در خاک آمریکاست و به تازگی نیز از حمله علیه یک مخالف ایرانی در نیویورک حمایت کرده است. وی ادامه داد: رئیس‌جمهور بایدن باید از صدور روادید برای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران برای سفر به نیویورک خودداری کند. رئیس‌جمهور ایران قرار است برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند.

 قدس
 برخورد پلیس با مجرمان در صحنه جرم
جانشین فرمانده کل انتظامی کشور روز گذشته اعلام کرد: پلیس با اختیارات قانونی خود در صحنه با جرایم خشن برخورد می‌کند. سردار رضایی افزود: از ۲۰ شهریور گشت‌های ویژه در تهران بزرگ و استان‌های مورد هدف کار خود را آغاز کرده‌اند. وی تصریح کرد: مجموعه انتظامی، صدای ملت و مدافع تمام دستاوردهای انقلاب است.

 اعتماد
 نامه به رییسی درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی
عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به هیات رییسه ارایه شده و در حال طی کردن مراحل قانونی طبق آیین‌نامه داخلی مجلس است و هنوز به کمیسیون عمران به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع نشده است.ایری بیان کرد: رییس کمیسیون عمران درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی نامه‌ای به آیت‌الله رییسی رییس‌جمهور نوشته که طبق گفت‌وگو‌ها و نامه‌نگاری‌های انجام شده می‌توان گفت که دولت نیز با تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی موافق است.

 ابتکار
 زائران قبل از پایان مراسم اربعین، به مرزها بازگردند
سفارت ایران در عراق در بیانیه‌ای خطاب به زائران ایرانی اربعین حسینی تاکید کرد: توصیه می‌شود در برنامه بازگشت خویش تسریع بعمل آورده و زمان اقامت در کربلا را کوتاه و حتی المقدور بیش از یک روز اقامت نداشته باشند.همچنین با در نظر داشت پیش بینی ازدحام هر چه بیشتر جمعیت زائران در روزهای منتهی به اربعین حسینی در روزهای ۲۵ و ۲۶ شهریور ماه (۱۹ و ۲۰ صفر)؛ زائران از هم اکنون تمهیدات لازم را برای بازگشت سریع و آسان به مرزهای کشورمان برای بازگشت به میهن عزیز در نظر بگیرند.همچنین در این بیانیه تاکید شده سرکنسولگری ایران در کربلای معلی به صورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته و هفت روز هفته برای رسیدگی و رفع مشکلات کنسولی در خدمت زائران عزیز است. توصیه می‌شود برای سهولت و جلوگیری از هر گونه ازدحام و احیانا گرمازدگی در ساعات شب به نمایندگی مذکور مراجعه کنند.
 از مقتدی صدر تبعیت نمی‌کنیم
حزب دموکرات عراق به درخواست اخیر رهبر جریان صدر برای انحلال پارلمان واکنش نشان داد. به گزارش المعلومه، «هیثم المیاحی»، عضو ارشد حزب دموکرات عراق ‌در واکنش به درخواست اخیر «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر، از حزب دموکرات و ائتلاف حاکمیت ‌برای انحلال پارلمان گفت: «حزب دموکرات تابع دستور هیچ کسی نیست، حتی اگر این فرد سید مقتدی صدر باشد.» وی افزود: «صدر تا الان چه تاثیری داشته است که از دیگران می‌خواهد از حضور در پارلمان انصراف دهند؟»وی همچنین گفت: «مقتدی صدر طبق معمول با استعفای خود همپیمانانش را غافلگیر کرد. او می‌بایست به همپیمانان خود اطلاع می‌داد که چه برنامه‌ای دارد.»

 اطلاعات
 استرالیا و چندین مستعمره‌ دیگر انگلیس خواستار استقلال شدند
«آدام بانت» سیاستمدار جمهوریخواه سرشناس استرالیایی و رهبر حزب «سبزها» در این کشور به دنبال مرگ الیزابت دوم گفت: ما یاد و خاطر خانواده او و همه کسانی که عاشقش بودند را گرامی می داریم اما زمان آن فرا رسیده که استرالیا باید به سمت جلو حرکت کند و لازم است تبدیل به یک جمهوری شویم.همزمان «گاستون براون» نخست وزیر آنتیگوآ و باربودا نیز اعلام کرد، به دنبال درگذشت ملکه الیزابت دوم، ظرف سه سال همه پرسی درخصوص تبدیل این کشور به یک جمهوری را برگزار خواهیم کرد. «اندرو هولنس» نخست وزیر جامائیکا هم اعلام کرد کشور بعدی خواهد بود که به یک جمهوری تبدیل می‌شود. وی گفت، زمان آن فرا رسیده که گام بعدی را در رسیدن به استقلال واقعی برداریم. گفتنی است پادشاه انگلیس رئیس کشور استرالیا و ۱۳ کشور دیگر محسوب شده و بر آنها نیز سلطنت می‌کند.
 دستورات دهگانه صدر به حامیانش
«مقتدا صدر» رهبر جریان صدر عراق با انتشار بیانیه ای، دستوراتی دهگانه به تمامی هواداران و حامیان خود در عراق داد و از آنها که حامی اصلاحات در این کشور هستند، خواست با دوری گزیدن از اختلافات، احترام و منزلت زوار خارجی مراسم اربعین، از جمله زائران ایرانی را حفظ کنند.از مهمترین خواسته‌های «مقتدا صدر» که از آنها به عنوان شروط لازم یاد کرده، تاکید بر احترام فراوان به تمامی زوار خارجی اربعین به ویژه زائران ایرانی است. صدر در این رابطه، هرگونه بی احترامی علیه زائران ایرانی به هر شکل و سیاقی را غیرقابل قبول خوانده و آن را «منفور»، «قبیحانه»، «ممنوع» و «حرام» شمرده است. «صدر» همچنین از هواداران خود خواست تا بدون به دست گرفتن تصاویر شهدا در مراسم اربعین حاضر شوند و در این رابطه افزوده است که همه آن‌ها(شهدا) که (رضوان خداوند شاملشان باشد) فانی در امام حسین هستند که سرور شهدای بهشت است.«مقتدا صدر» در پایان توصیه‌های دهگانه خود تاکید کرد: هر کسی که این توصیه‌ها را رعایت نکند، از ما نیست و مسئولیت وی برعهده خودش است.

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری
عزاداری صحیح، نفیس‌ترین سرمایه برای ترویج دین و ارزش هاست
حوزه/ آیت الله خاتمی در تشریح مفهوم آسیب شناسی عزاداری ها اظهار داشت:منظور از آسیب شناسی عزاداری این است که به گونه ای عمل کنیم تا دشمن از این سرمایه نفیس سوء استفاده نداشته باشد؛ یعنی به گونه‌ای عمل کنیم که عزاداری ها در راستای آرمان بلند سالار شهیدا ن(ع) باشد و این، هدف از آسیب شناسی است. عضو جامعه مدرسین افزود:می دانید که یک کالا هر میزان نفیس باشد، خطر سرقت آن نیز بیشتر است. حقیقت این است که عزاداری سالار شهیدان(ع) سرمایه ای نفیس برای حفظ دین است. آنچنانکه از مصاحبه های برخی از دشمنان انقلاب و اسلام برمی آید، آنها در پی این هستند که عزاداری را از مسیر اصیل آن منحرف کنند تا این سرمایه را بی خاصیت کنند. وی تصریح کرد:عزاداری صحیح، نفیس‌ترین سرمایه برای ترویج دین و ارزش هاست. کم نیستند افرادی که با عزاداری صحیح، راه خود را پیدا کردند و به اوج قله رستگاری رسیدند. امروزه هم جوانانی که در سایه این عزاداریها و در سایه این گریه ها راه درست را پیدا میکنند، کم نیستند. همه اینها در سایه همین واژه عزاداری صحیح قرار می گیرد. به عبارت دیگر عشق به اهل بیت(ع) یک سرمایه است.

استیصال رئیس شاباک در مقابل مقاومت
تسنیم/ پایگاه اطلاع رسانی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از رونین بار رئیس سرویس امنیت عمومی اسرائیل (شاباک) که در کنفرانس سالانه موسسه موسوم به سیاستگذاری مبارزه با تروریسم وابسته به دانشگاه رایشمن هرتزیلیا سخن می‌گفت خبر داد، با وجود آن که طی سال جاری میلادی بیش از ۲۰۰۰ فلسطینی در کرانه باختری دستگیر شده‌اند، اما آمار عملیات مسلحانه در مقایسه با سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) بیانگر افزایش قابل توجهی است و به تنهایی می‌تواند گویای دشواری‌های عملکرد نهادهای امنیتی باشد.بار تاکید کرد: ما شاهد افزایش حداقل ۳۰ درصدی در عملیات تیراندازی در مقایسه با سال گذشته هستیم، در حالی که تشکیلات خودگردان فلسطین اقدامات کافی برای مقابله با این عملیات انجام نمی‌دهند. بیش از ۱۳۰ مورد عملیات تیراندازی در سال جاری میلادی به انجام رسیده است، این در حالی است که در کل سال ۲۰۲۱ کلا ۹۸ مورد عملیات مسلحانه انجام گرفته بود و سال قبل تر آن (۲۰۲۰) این رقم تنها ۱۹ مورد بود.

هشدار سرویس اطلاعات مصر به رژیم صهیونیستی
تسنیم/ شبکه رادیو و تلویزیون سراسری رژیم صهیونیستی کان در گزارشی خبر داد، مصری‌ها به شدت از گسترش تنش در کرانه باختری و قدس در روزهای اخیر نگران بوده و به اسرائیل هشدار دادند احتمالا اوضاع از کنترل خارج خواهد شد.این رسانه عبری زبان خبر داد، قاهره به شدت از رفتار اسرائیل گله مند بوده و معتقد است که افزایش اقدامات (جنایات) ارتش اسرائیل در مناطق فلسطینی، تشکیلات خود گردان را در تنگنا قرار داده و موضع این ساختار را تضعیف می‌کند..براساس هشدار طرف مصری در صورتی که روند اوضاع در کرانه باختری به همین شکل پیش برود اسرائیل با انفجار اوضاع در این منطقه مواجه خواهد شد.

تعداد بی خانمان های ما بیشتر خواهد شد
مهر/ «فرانک والتر اشتاین مایر»، رئیس جمهور آلمان افزایش هزینه‌های زندگی و فشار بر خانواده‌های آسیب پذیر را مهمترین عامل افزایش تعداد بی خانمان‌ها در کشورش اعلام کرد و گفت: بیش از ۳۰۰ هزار آلمانی خانه ندارند و از این تعداد، ۴۵ هزار نفر نیز مجبورند تا در بدترین شرایط درخیابان‌ها بخوابند. رئیس جمهور آلمان همچنین گفت:بیش از ۳۰۰ هزار نفر رقم بسیار بزرگی است! و اجازه دهید واضح بگوییم که این تعداد ممکن است در ماه‌های آینده افزایش یابد. جنگ و بحران‌های فعلی نیز ممکن است تعداد بی خانمان‌ها در در پاییز و زمستان را افزایش دهد.اشتاین مایر گفت که مشکل بی خانمانی در زمان بحران فعلی حادتر از همیشه است.

تأکید بارزانی، الحلبوسی و الخنجر بر تشکیل دولتی با اختیارات کامل در عراق
ایسنا/ مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکراتیک کردستان عراق، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق و خمیس الخنجر، رئیس ائتلاف “السیاده”(حاکمیت) در نشستی درباره وضعیت سیاسی عراق و پیامدهای منفی آن بر کشور و لزوم برگزاری مذاکرات برای حل اختلافات بر اهمیت برگزاری انتخابات زودهنگام و تشکیل دولت با اختیارات کامل و دارای اطمینان و اعتماد و لزوم ادامه فعالیت پارلمان تأکید کردند.شرکت کنندگان دراین نشست آمادگی خود را برای کمک به نزدیک کردن دیدگاه‌های تمام طرف‌ها و اتخاذ هرگونه اقدامی که به نفع کشور و جامعه باشد و امنیت و منافع شهروندان را حفظ کند، اعلام کردند.ائتلاف حاکمیت و حزب دموکراتیک کردستان عراق بر ادامه ارتباط و هماهنگی و اتخاذ مواضع مشترک به نفع کشور تأکید کردند.

جزئیات سفر غیرعلنی رئیس سازمان اطلاعات ترکیه به بغداد
ایسنا/ منابع سیاسی آگاه اعلام کردند، هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه سه نشست در عراق برگزار کرد؛ نخست با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، دوم با فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد شعبی و سوم با خمیس خنجر، رهبر ائتلاف حاکمیت.منابع مذکور همچنین اعلام کردند، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه در جریان نشست‌های خود پرونده مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، پرونده مربوط به آب‌ها و همچنین امکان تجهیز کردن عراق به تجهیزات نظامی مختلف توسط آنکارا را مورد بررسی قرار داد.این منابع تاکید کردند، در این دیدارها درخصوص بحران سیاسی و ایفای نقش ترکیه در آرام سازی اوضاع و نزدیکی دیدگاه‌ها میان برخی گروه‌های سیاسی گفت‌وگو شد.

وخامت اوضاع ارتش رژیم صهیونیستی
ایرنا/ «نیر دووری» خبرنگار نظامی شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی به معضل اصلی پیش روی «هرتزی هالیوی» رئیس جدید ستاد کل ارتش این رژیم اشاره کرد و گفت که این معضل مربوط به پایه و اساس ارتش رژیم اشغالگر قدس است.در این گزارش آمده است: مهم‌ترین معضل؛ کاهش انگیزه خدمت در ارتش ذخیره و درهم شکستن شکل «اسطوره‌ای» ارتش و همچنین عدم توانایی و عدم آمادگی آن برای جنگ در چند جبهه است.برپایه این گزارش، این نتیجه گیری بر اساس داده‌هایی است که «امیر فدمنی» رئیس اداره برنامه‌ریزی و مدیریت نیروی انسانی ارتش رژیم صهیونیستی اخیراً به کمیته روابط خارجی و امنیت کِنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) ارائه کرده است.

آلمان از خطوط قرمز عبور کرده است
مهر/ «سرگئی نچایِف»، سفیر روسیه در برلین در گفت‌وگو با روزنامه روسی «ایزوستیا» اعلام کرد:آلمان از زمانی که اوکراین را با سلاح‌های مرگبار خود تجهیز کرده، از خطوط قرمز عبور کرده است. حقیقت این است که سلاح‌های ارسالی آلمان نه تنها علیه نظامیان روس استفاده می‌شوند، بلکه در کشتار مردم منطقه دونباس نیز نقش دارند و این خط قرمزی بود که مقامات آلمانی نباید از آن عبور می‌کردند.نچایف سرازیرشدن تسلیحات نظامی اروپا و آمریکا به اوکراین را «جاده بی‌انتهایی» توصیف کرد که تنها «موجب تداوم جنگ و افزایش کشتارها می‌شوند».سفیر روسیه همچنین گفت: فرآیند نزدیکی و آشتی پسا-جنگِ (جهانی دوم) بین مردم فدراسیون روسیه و جمهوری فدرال آلمان هم‌اکنون از بین رفته است و دلیلی ندارد که مسکو باور کند که گفتارها و ادبیات تهاجمی دولت آلمان نسبت به روسیه در آینده نزدیک تغییر کند.

شرق اوکراین در خاموشی کامل
فارس/ دفتر ریاست جمهوری اوکراین از قطع کامل برق در مناطق خارکیف، سومی، پولتاوا، دنیپر و پتروفسک و تا حدی در دونتسک خبر داده است. ریاست جمهوری اوکراین گفته در تلاش است تا برق را به شبکه زیرساخت های این منطقه به ویژه بخشهای حیاتی برساند. ولودیمیر زلنسکی در واکنش به این مساله ارتش روسیه را مسئول خاموشی کامل در شرق اوکراین خوانده است. وی مدعی شده، نیروهای روسیه به تاسیسات نظامی و زیرساخت های حیاتی حمله کردند و تاکید کرده محروم کردن شهروندان از برق پاسخی ناجوانمردانه به فرار نیروهای این کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *