خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۱۹

**وزیر جهاد کشاورزی: ایران از سال آینده به خودکفایی پایدار در تولیدگندم می‌رسد** آیت الله حسینی بوشهری: حل مشکلات و معضلات مربوط به بانک و بانکداری از مهم‌ترین دغدغه‌های انقلاب اسلامی و خواسته‌ی مراجع عظام تقلید است** آیت الله خاتمی: نفرت ما از آمریکا هرگز کم نمی‌شود** آیت الله مقتدایی: بانوان طلبه خدمات فراوانی به اسلام و انقلاب کرده اند** آیت الله غروی: یکی از راه های اصلی برای زنده نگه داشتن نهضت حسینی زیارت اربعین است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 هیچ متجاوزی جرأت تهاجم به ایران را ندارد
غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء ضمن بازدید از نمایشگاه تجهیزات دفاعی نیروی زمینی ارتش در اصفهان گفت: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیرویی مقتدر، مجهز، منظم، منسجم، آماده‌ و قوی‌تر شده و قادر است هر متجاوزی را سرکوب کند. وی با بیان این‌که دشمن برای ارزیابی قدرت رزمی ما به قد و قامت نیروی زمینی ارتش‌مان نگاه می‌کند، تصریح کرد: در حقیقت این نیروی زمینی است که با ارتقای توان آمادگی رزمی خود، قدرت بازدارندگی برای کشور ایجاد می‌کند و اگر ما از نیروی زمینی قدرتمندی برخوردار باشیم هیچ متجاوزی جرأت تهاجم به تمامیت ارضی ایران عزیز را نخواهد داشت.

 همشهری 
 اعتراض به افزایش قیمت سوخت در اندونزی
اعضای اتحادیه‌های کارگری، کشاورزان، ماهیگیران، معلمان موقت و کارگران خانگی در مقابل ساختمان پارلمان در جاکارتا و دفاتر فرمانداری استان تجمع کرده و به افزایش نزدیک به ۵۰ درصدی قیمت سوخت و بنزین اعتراض کردند. معترضان علاوه بر کاهش قیمت بنزین، افزایش حداقل دستمزد در سال آینده را خواستار هستند. اتحادیه‌های کارگری هشدار داده‌اند که تظاهرات چند هزار نفری در جاکارتا و ۲۵ استان این کشور تنها آغاز راه بوده و تا ماه بعدی (دسامبر) درصورت‌ عدم‌تسلیم دولت ادامه خواهد داشت. آنان هشدار داده‌اند درصورتی که درخواست‌هایشان برآورده نشود به اعتصاب‌های سراسری دست خواهند زد. مردم اندونزی در یک دهه‌گذشته برای نخستین بار شاهد افزایش قیمت بنزین در این کشور بوده‌اند.

 کیهان 
 حتی مخالفان هم نمی‌توانند خدمات جهادی دولت را انکار کنند
آیت‌الله کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم، اظهار داشت: بحمدالله پرچم در دولت سیزدهم در دست یکی از فرزندان حضرت زهراسلام الله علیها قرار گرفته که عاشق خدمت است و تشنه قدرت نیست. هم‌اکنون حتی مخالفان دولت نمی‌توانند انکار کنند که این دولت جهادی و در میدان است و بحمدالله کسی حاشیه‌ای از آن سراغ ندارد. امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر مردم با انصاف ما می‌بینند که رئیس‌جمهور در تمام حوادث مانند سیل‌ها، خود شخصاً در میدان حاضر شده و صرفاً پیام صادر نکرده و در کنار او وزیران دولت نیز همواره حضور میدانی داشتند که این نکته برای مردم ایجاد دلگرمی و امید می‌کند. آیت‌الله صدیقی با بیان اینکه دولت سیزدهم رقابت منفی با قوای دیگر کشور ندارد و جزیره‌ای عمل نمی‌کند، گفت: در حال حاضر قوای کشور خود را مجموعا خادم مردم می‌دانند. جلسات مشترک قوا نیز برای تظاهر نیست و واقعا می‌خواهند مشکلات را شناسایی کرده و برای رفع آنها تصمیمات مشترک بگیرند
بیانیه ضدایرانی شورای همکاری خلیج فارس
همزمان با تشــدید فعالیت های لابی صهیونیســم و لفاظی های اخیر مقامات رژیم صهیونیســتی علیه ایران، شــورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه ای به اتهام پراکنی علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت. شــورای همکاری خلیج فارس در نشستی در ریاض با صدور بیانیه ای که از سوی رژیم صهیونیستی مشق شده است، ضمن تکرار ادعای امارات درباره جزایر ســه گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، از ایران خواست که برای حل این مسئله با ابوظبی وارد مذاکره مستقیم شود یا دو طرف به دیوان عالی بین المللی رجوع کنند. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همگی از اســناد بلامنــازع و متعددی که حاکمیت قطعی ایران بر جزایر ســه گانه را نشان می دهد، باخبرند. بیانیه ضدایرانی آنها در واقع متنی عبری با خط عربی اســت که حاکی از شکل گیری موج جدیدی از فشارها از سوی مثلث عبری، عربی و غربی علیه ایران است.
۶ میلیارد پوند هزینه دفن ملکه در اوج بحران اقتصادی انگلیس
ملکه الیزابت در سن ۹۶ سالگی مرد، در حالی که ثروتمندترین ملکه جهان بود و حالا هزینه ۶ میلیاردی مراسم خاکسپاری او، آن‌هم در زمانی که تورم در انگلیس زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داده، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. خبرنگار الجزیره در توئیتی نوشته که مراسم خاکسپاری الیزابت دوم و انتقال قدرت به «چارلز سوم»، پسر ملکه، دست کم ۶ میلیارد پوند برای انگلیسی‌ها هزینه خواهد داشت. وی این را هم گفته که: «در حالی که انگلیس از بحران اقتصادی رنج می‌برد اما رسانه‌های انگلیسی و حتی جهانی هیچ انتقادی از هزینه‌های این مراسم قرون وسطایی انجام نمی‌دهند.»

 ایران 
 عراقی‌ها امکان ارائه خدمات در مرز را ندارند
وزیر کشور از مردم درخواست کرد برای عبور به عتبات به مرزها مراجعه نکنند، چرا که مسئولان عراقی امکان انتقال و سرویس‌دهی با این حجم از زائر را در مرزها ندارند. احمد وحیدی با اشاره به اینکه مرزها شب گذشته بسته شده است، گفت: «با توجه به اینکه شب ۱۸ شهریور حجم بسیار زیادی از مردم به مرز آمده بودند و دوستان عراقی ظرفیت لازم برای عبور آنها از مرز را ندارند به همین دلیل پشت گیت‌ها معطل ماندند و اذیت شدند. به همین دلیل مرزها تا زمانی که عراقی‌ها بتوانند سرعت لازم برای سرویس دهی به زائران و انتقال آنها با اتوبوس را داشته باشند بسته شده است.» وزیر کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر هوا بسیار گرم است، گفت: «صلاح نیست تجمعات زیادی در مرزها داشته باشیم و نگران سلامت مردم هستیم به همین دلیل افرادی که از مبدأ هنوز حرکت نکرده‌اند راه نیفتند چون ازدحام زیاد است.» وحیدی گفت: «اگر توانستیم به طور مناسبی افراد را از مرز عبور دهیم و عراقی‌ها نیز توانستند به سرعت آنها را آن سوی مرز با اتوبوس عبور دهند در این صورت مجدداً مرزها را باز و به مردم اعلام می‌کنیم که مرز باز شده است.»
پاسخ قاطع روس‌ها به ادعای خرید پهپاد از ایران
واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره ادعای امریکا و انگلیس مبنی بر اینکه روسیه از ایران پهپاد خریداری کرده است تا در جنگ اوکراین از آنها استفاده کند، گفت: «من مایلم از آنها بخواهم که یا مدرکی‌ در این زمینه ارائه کنند یا تصدیق کنند که اطلاعات ناموثق منتشر می‌کنند. » بیش از دو ماه پیش و پس از برگزاری اجلاس سران آستانه به میزبانی تهران «جان کربی» هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی امریکا در امور ارتباطات راهبردی در یک نشست خبری اذعان کرد هیچ نشانه‌ای در این‌باره وجود ندارد که ایران به روسیه پهپاد فروخته باشد ولی این بدان معنا نیست که روسیه علاقه‌ای به انجام این معامله نداشته باشد. کربی گفت: «ایران توان داخلی تولید پهپاد را دارد و ما به چشم خود دیده‌ایم که این پهپادها چطور علیه نیروهای ما و تأسیسات ما در سوریه و عراق استفاده شده‌اند. به همین دلیل چنین قراردادی را از نزدیک دنبال کرده و آن را جدی می‌گیریم.»
بازگشت صدری‌ها به پارلمان ممنوع است
صالح محمد العراقی، سخنگوی مقتدی صدر، رهبر جریان صدر گفت که بازگشت فراکسیون صدر به پارلمان عراق مطلقاً و تحت هر بهانه‌ای ممنوع است. به گزارش میدل ایست نیوز، سخنگوی صدر تصریح کرد که در بازگشت فراکسیون صدر به پارلمان احتمال هرچند ضعیفی در ایجاد توافق با چهارچوب هماهنگی دارد و این توافق در نزد ما ممنوع است که در این صورت بازگشت فراکسیون صدر بار دیگر منجر به بن‌بست سیاسی می‌شود. وی بیان کرد ، برخی می‌گویند بازگشت فراکسیون صدر برای انحلال پارلمان و نه توافق با چهارچوب هماهنگی است که در این خصوص باید بگویم اگر فراکسیون صدر بازگردد، راه حل برای همپیمانان کرد و اهل سنت ما نیز راضی کننده باشد که گمان نمی‌کنم این‌گونه شود و اگر شود دلیلی برای بازگشت ما وجود ندارد بلکه به مجرد خروج آنها، پارلمان مشروعیت خود را از دست می‌دهد و به طور مستقیم منحل می‌شود.

 جمهوری‌اسلامی 
 نامه پزشکان جوان به رئیس جمهور
جمعی از داوطلبان دستیاری تخصصی پزشکی به رئیس ‌جمهور برای تسهیل ورود به بازار و یا ادامه تحصیل نامه نوشتند که در بخشی از آن آمده است: اخبار و شواهد نشان از این دارند که سیاست‌‌گذاران وزارت بهداشت و ذی‌نفعان کلان بخش خصوصی تمایلی به پیشرفت کشور و جوانان این سرزمین ندارند. در بخشی از نامه پزشکان جوان آمده است: جناب آقای رئیس جمهور، در این سال‌ها ظرفیت آزمون دستیاری تخصص پزشکی کاهش یافته و همچنین کسب پروانه طبابت برای پزشکان جوان با موانع زیادی روبرو است. حال شما قضاوت کنید در شرایطی که نه امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و نه امکان ورود به بازار کار فراهم است آیا راهی به‌ جز مهاجرت برای پزشکان جوان باقی خواهد ماند؟ جالب ‌توجه آن است که در این میان برخی از پزشکانی که همواره دارای منافع در نظام سلامت بوده‌اند، دائماً آمار مهاجرت پزشکان را منتشر می‌کنند تا کسی نداند خودشان بزرگ‌ترین عامل این اتفاق هستند. داوطلبان آزمون دستیاری دوره ۴۹ در این نامه از رئیس‌ جمهور خواستند در قبال تحولات اخیر، به شعار دولت صادق‌الوعد که پیش‌تر مطرح کرده بود عمل کند.

 وطن امروز 
 آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد
وزارت ‌خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه ۴ شرکت و یک شخص ایرانی اعمال کرده است. «خدمات هواپیمایی سفیران» یکی از شرکت‌هایی است که ذیل قانون اجرایی آمریکا -که برخی تبادلات با روسیه را ممنوع می‌کند- تحت تحریم قرار گرفته است. همچنین شرکت‌های «پرآور پارس»، «طراحی و ساخت موتورهای هوایی (داما)» و «بهارستان کیش» در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.
آمریکا وزارت اطلاعات و وزیر اطلاعات ایران را تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده سیداسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری، «وزارت اطلاعات و امنیت ایران» و وزیر اطلاعات این کشور را به دلیل انجام فعالیت‌های سایبری علیه ایالات متحده و متحدانش در فهرست تحریم قرار داده است». خزانه‌داری آمریکا تصریح کرده است: «در جولای ۲۰۲۲ تهدیدهای سایبری که ارزیابی می‌شود تحت حمایت حکومت ایران و وزارت اطلاعات و امنیت بوده، باعث ایجاد اختلال در سامانه‌های کامپیوتری دولت آلبانی شد و دولت را وادار کرد خدمات آنلاین دولتی برای شهروندانش را متوقف کند». خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه یادآوری کرده وزارت اطلاعات ایران پیش از این به بهانه‌های دیگری نظیر آنچه «حمایت از گروه‌های تروریستی» یا «نقض حقوق بشر» خوانده شده تحریم‌ شده بود. با این حال، با این اقدام برچسب تحریمی «فعالیت‌های مخرب سایبری» به بهانه‌های تحریمی وزارت اطلاعات اضافه شده است.

 جوان 
 خواسته‌های آژانس از ایران زیاده‌خواهانه است
درحالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی است که ایران باید درباره برخی فعالیت‌های خود در سه مکان و میزان اورانیوم غنی شده خود شفاف‌سازی کرده و ابهامات را از بین ببرد، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به این ادعا با بیان اینکه خواسته‌های آژانس از ایران زیاده‌خواهانه است، گفت که لازمه برقراری مجدد نظام راستی‌آزمایی اجرای تعهدات طرف‌های برجام است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: «مطالب گزارش فصلی اخیر مدیرکل آژانس تکرار موارد بی‌اساس قبلی با اهداف سیاسی است و هیچ نکته جدیدی جز بازی با عبارات برای اهداف خاص ندارد. »کمالوندی تأکید کرد: «بدیهی است همانند گزارش‌های قبلی سفیر و نماینده دائم کشورمان در جلسه هفته آینده شورای حکام پاسخ‌های حقوقی و مستدل ایران به گزارش اخیر مدیرکل را ارائه خواهد کرد.»

 خراسان
 ورود خودروهای وارداتی به بازار ایران از آذرماه
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر تمام شرایط واردات خودرو به خوبی انجام شود این خودرو ها در آذر وارد بازار کشور می شود. امید قالیباف گفت: بر اساس آیین نامه واردات، شرکت های مشمول واردات خودرو باید تقاضای خود را تا ۱۹ شهریور به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه دهند. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس تقاضاهای ارائه شده از سوی شرکت‌های متقاضی، توسط وزارت صمت تا آخر شهریور بررسی و در ابتدای مهر نیز مشخص می شود که کدام شرکت ها واجد شرایط واردات خودرو هستند.

 رسالت
 ایران در رسیدن به توافق خوب قوی و پایدار جدی است
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و «وانگ ایی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت و گو و تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه کشورمان و وانگ ایی با توجه به گفت‌وگوهای اخیر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در پکن، آخرین وضعیت اجرای برنامه جامع همکاری‌های راهبردی را مورد بررسی قرار دادند. امیرعبداللهیان افزود: ما در رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار همچنان جدی هستیم. اما آمریکا باید از کاربرد ادبیات مبهم در متن فاصله بگیرد تا توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.
امارات در حال مذاکره با ترکیه برای خرید پهپادهای جدید
وبگاه«میدل ایست آی» به نقل از منابع آگاه خبر داد که امارات قصد خرید ۱۲۰ پهپاد «بیرقدار» از ترکیه را دارد. این وبگاه به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که مذاکره میان طرف ترکیه‌ای و شرکت‌های دولتی آژانس خرید تسلیحات امارات جریان دارد. یکی از این منابع در این باره گفت: «این ۱۲۰ پهپاد در کنار مجموعه‌ای از مهمات، مرکز فرماندهی و کنترل و آموزش هستند. این معامله شاید به دو میلیارد دلار برسد.» مدت زمانی است که روابط ترکیه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به‌ویژه امارات عربی متحده به حالت عادی بازگشته است. روابط ترکیه و امارات به دلیل مسائلی چون حمایت ترکیه از قطر، پرونده لیبی، سوریه و یمن، اتهامات جاسوسی دوجانبه و امضای توافق سازش امارات با رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته شاهد تنش‌های روزافزون بود؛ اما پس از دیدار سران دو کشور روابط ابوظبی و آنکارا به حالت عادی بازگشت.

 مردم سالاری
 ارسال محموله‌های دارویی و غذایی زائران اربعین به فرودگاه ایلام از سوی ارتش
امیر سرتیپ مهدی هادیان جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: با توجه به‌ ازدحام جمعیت زائران اربعین در مرز مهران و نیاز بیشتر به اقلام زیستی و بهداشتی در راستای حفظ سلامت و ارائه خدمات بیشتر به این عزیزان، ده ها تُن محموله‌های زیستی، بهداشتی، درمانی و غذایی توسط یک فروند هواپیمای ۷۰۷ و یک فروند هواپیمای سی۱۳۰، از پایگاه شهید لشگری به فرودگاه ایلام ارسال شد.

 آرمان ملی 
 تماس تلفنی رئیس‌جمهور با وزیر کشور
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با احمد وحیدی وزیر کشور در مرز مهران که روز گذشته به کشور عراق سفر کرده بود، ضمن دریافت گزارشی از گفت‌وگوها و توافقات وزیر کشور با مقامات عراقی در جهت سهولت و تسهیل سفر زائران، آخرین وضعیت و شرایط حمل و نقل زوار اربعین به‌ویژه شرایط عبور و مرور در مرزهای زمینی را پیگیری کرد. آیت‌ا. . . رئیسی در همین راستا، با صدور دستوراتی خطاب به مسئولان دولتی، بر خدمات رسانی بهتر و رفع مشکلات موجود در مسیر زائران عتبات تاکید کرد.
«متکی» رئیس خانه احزاب ایران شد
امیرمیثم نیکفر، عضو خانه احزاب ایران گفت: در جلسه عصر پنجشنبه شورای مرکزی خانه احزاب، منوچهر متکی از فراکسیون اصولگرایان با ۱۲ رأی در رقابت با عبدالحسین روح الامینی با ۹ رأی به عنوان رئیس خانه احزاب ایران در سال اول دوره هفتم انتخاب شد. ۲۱ تیر ۱۴۰۰ حسین کمالی از فراکسیون اصلاح‌طلب به عنوان رئیس خانه احزاب ایران در سال سوم انتخاب شده بود.

 قدس 
 جزایر سه‌گانه جزء لاینفک و ابدی ایران
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با رد اتهامات بی اساس وارده در بیانیه پایانی نشست ۱۵۳ وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس، جزایر سه گانه ایرانی را جزء لاینفک و ابدی خاک کشور دانست. کنعانی نقش سیاست‌های مخرب و فتنه انگیزانه آمریکا و رژیم‌صهیونیستی و اشتباه محاسباتی بعضی از کشورهای منطقه در باز کردن پای بیگانگان به منطقه را مهم‌ترین عامل بی ثباتی دانست و افزود: جای تأسف است که برخی از کشورهای عضو شورا به جای مسئولیت پذیری، بر فرافکنی و بیان حرف‌های تکراری اصرار می‌ورزند. وی تأکید کرد: همکاری منطقه‌ای بدون حضور بیگانگان، بهترین روش برای تأمین ثبات در منطقه است. کنعانی از بازگشت سفرای دولت‌های کویت و امارات به تهران استقبال‌کرد و با تأکید بر ضرورت اقدام برخی اصلاح رفتارهای متناقض برخی کشورهای منطقه اظهار کرد: ایران بر اساس سیاست اصولی خود از ابتکارهای همسایگان استقبال می‌کند.

 اعتماد 
 پاسخ ایران ما را عقب برد
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در سفر به بروکسل گفت، توافق با ایران باید موجب پیشبرد منافع امنیت ملی کشورش شود. بلینکن در نشست خبری با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم با ایران گفت: «در طول هفته‌های گذشته برخی شکاف‌ها را پر کردیم. ایران از برخی درخواست‌های خارج و غیرمرتبط با خود برجام کوتاه آمد، با این حال اما قرار نیست توافقی حاصل کنیم که الزامات حداقلی ما را برآورده نکند.»
بلینکن درباره پاسخ ایران به پیشنهادات اخیر بروکسل برای حصول توافق گفت: «واشنگتن فقط در صورتی وارد توافق می‌شود که موجب پیشبرد امنیت ملی ما شود اما آنچه شاهد بوده‌ایم به‌نظر می‌رسد که ما را به عقب ببرد و نه رو به جلو.»
اطلاعات جدید درباره ایران به امریکا دادیم
دفتر یاییر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده رییس موساد در سفرش به واشنگتن با مقام‌های اطلاعاتی و مشاور امنیت ملی امریکا دیدار و درباره ایران گفت‌وگو کرد. در بیانیه دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آمده، دیدارهای «دیوید بارنیا»، رییس موساد با مقام‌های امریکایی از جمله روسای «سیا»، «اف‌بی‌آی»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، وزیر دفاع امریکا و رییس ستاد مشترک این کشور خاتمه یافته است.
در این بیانیه آمده است: «در جریان این دیدارها، رییس موساد مطالب اطلاعاتی حساس جدیدی ارایه کرده و تاکید کرد که اسراییل در شرایطی که ایران دنیا را فریب می‌دهد بیکار نخواهد ماند.» در بیانیه دفتر لاپید آمده، مقام‌های امریکایی گفته‌اند که واشنگتن به امنیت اسراییل متعهد است. در این بیانیه آمده است: «امریکایی‌ها تاکید کردند که به ایران اجازه نخواهند داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

 ابتکار 
 تفاهم‌نامه‌ای درباره عضویت ایران در شانگهای امضا می‌شود
دبیرکل سازمان همکاری شانگهای از امضای تفاهم‌نامه‌ای توسط کشورهای عضو این سازمان درباره عضویت ایران در سازمان شانگهای خبر داد. ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفت، رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در نشستی در سمرقند، تفاهمنامه‌ای بر سر ورود جمهوری اسلامی ایران به این سازمان امضا خواهند کرد.
مینگ در این باره تشریح کرد: ما انتظار داریم که رهبران [کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای] تفاهم‌نامه‌ای درباره تعهدات ایران برای ملحق شدن به این سازمان امضا کنند که پس از آن، ایران تعهدات مربوطه را طبق روندهای معمول انجام می‌دهد و عضویتش در این سازمان را تکمیل می‌کند. نشست سازمان همکاری شانگهای قرار است ۱۵ تا ۱۶ سپتامبر برگزار شود. طبق گفته دبیرکل سازمان همکاری شانگهای،‌ بلاروس نیز اخیرا درخواست عضویت در این سازمان را داشته است.

 اطلاعات
 ایران از سال آینده به خودکفایی پایدار در تولیدگندم می‌رسد
سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:فاز اول رصدخانه تا پایان سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی می‌شود و تا پایان دولت آمار سطح زیر کشت در همه محصولات را خواهیم داشت و حتی تولید در حوزه دامپروری و باغی را رصد خواهیم کرد. وی با اشاره به مصرف سالانه ۹ میلیون تن گندم، از برنامه ریزی برای رسیدن به خودکفایی پایدار در این محصول طی سال آینده خبر داد و اظهار داشت: با توجه به تاکیدات رئیس‌ جمهوری و جمع بندی که با وزارت نیرو خواهیم داشت و همچنین در چارچوب مشوق های درنظر گرفته شده، آب‌بهای کشاورزانی که الگوی کشت ابلاغی را رعایت کنند، بخشوده می شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
حل مشکلات و معضلات مربوط به بانک و بانکداری از مهم‌ترین دغدغه‌های انقلاب اسلامی و خواسته‌ی مراجع عظام تقلید است
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیداربا اعضای شورای راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه حل مشکلات و معضلات مربوط به بانک و بانکداری را از مهم‌ترین دغدغه‌های انقلاب اسلامی عنوان کرد و ابراز داشت: مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم) از وضعیت موجود بانک‌ها راضی نیستند و متأسفانه مسائل مهمی همچون ربا، خلق پول و بنگاه‌داری در بانک‌ها به چشم می‌خورد. این خواسته‌ی مراجع تقلید(دامت برکاتهم) باید تا زمان به نتیجه رسیدن، با قدرت پیگیری شود. اعضای این شورا نیز دغدغه‌ها، انتقادات و پیشنهادات خود در رابطه با موضوعات مختلف اقتصادی از جمله مسائل مربوط به ربا را با دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه مطرح نمودند.

نفرت ما از آمریکا هرگز کم نمی‌شود
فارس/ آیت الله خاتمی در چهل و یکمین سالگرد شهادت آیت الله سید اسدالله مدنی تکلیف‌ مداری را از ویژگی های این شهید دانست و تاکید کرد: یأس در وجود تکلیف‌مداران نیست، تکلیف‌مداران پشیمان نمی‌شوند ، تکلیف‌مداران هرگز ذلیل نمی‌شوند و همواره عزیز می‌مانند. عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات کشور درسالهای اخیر ورویکرد دولت گذشته وحال ابراز کرد: دشمنان به دروغ می‌گویند که علاقه مردم به انقلاب کم شده است دشمنان دروغ می‌گویند خط امام۵ کم رنگ شده است. وی با اشاره به اینکه چه مذاکرات به نتیجه برسد یا نرسد، ذره‌ای از نفرت ما از آمریکا کاسته نخواهد شد، بیان کرد: اتاق جنگ یمن در آمریکا است و خودشان گفتند که داعش و تکفیری‌ها را ایجاد کردند، اما همه می‌دانند امروز ما آمریکا را ناکام گذاشتیم و خط امام خمینی۵ در کشور ما باقی است.

بانوان طلبه خدمات فراوانی به اسلام و انقلاب کرده اند
رسا/ آیت الله مقتدایی در مراسم معارفه مدیر جدید حوزه های علمیه خواهران گفت: از ابتدای تأسیس مدارس علمیه خواهران و ورود بانوان به عرصه علم آموزی دینی خدمات زیادی از جانب این خواهران به اسلام و انقلاب صورت گرفته است. عضو جامعه مدرسین افزود: حضور بانوان در فضای علمی در طول سال های پس از انقلاب ثمره های فراوانی داشته و در سطوح مختلف آموزشی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی قوی نوشته شده و نزدیک به ۵۰۰ مدرسه علمیه بانوان در کشور دائر است. عضو سابق شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: امیدواریم این نهاد پرقدرت تر از گذشته تلاش کند تا سبب پیشرفت شود و این خواهران تشویق شوند و در نتیجه خدمات بهتری داشته باشند؛ نهاد حوزه علمیه خواهران با پیشینه قوی تقدیم مدیر جدید یعنی حجت الاسلام والمسلمین فاضل شده و امیدوار هستیم با توجه به سابقه خوب مدیریتی وی، از این میراث به خوبی استفاده کنند.

یکی از راه های اصلی برای زنده نگه داشتن نهضت حسینی، زیارت اربعین است
حوزه/ آیت الله غروی، گفت: برای زنده نگه داشتن نهضت حسینی یکی از بزرگترین راهکارها، زیارت اربعین است و باید از این ظرفیت استفاده های هرچه بیشتر صورت گیرد. در نتیجه زیارت اربعین برکاتی نصیب مردم می شود که در هیچ عبادت دیگری وجود نداشته و ویژه این عمل معنوی است. عضو جامعه مدرسین با تأکید بر اینکه اصولاً عقاید انسان ها با عمل به آنها به تثبیت می رسد، ادامه داد: کسی که برای برگزاری هرچه بهتر مراسم اربعین و سایر مراسم های مانند آن تلاش می کند، عملاً بُعد عقیدتی خود را تقویت نموده است. استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مسائلی که در طول پیاده روی اربعین برای زائران امام حسین (علیه السلام) پیش می آید، گفت: شخصی که در این سفر معنوی شرکت می کند باید صبر بیشتری بورزد، سرمایه گذاری مالی کند، حلم داشته باشد، از استراحت خود بزند و این ها همه در راه ولایت امام و در راه خدا بوده و دارای اهمیت و آثار سازنده است.

حضورحشد شعبی برای انتقال امن هزاران زائر اربعین حسینی
تسنیم/ شمار زیادی از نیروهای حشد شعبی به‌منظور تأمین امنیت زائران اربعین حسینی و انتقال آنها به کربلای معلی، در استان دیالی مستقر هستند. «محمد التمیمی» از فرماندهان الحشد الشعبی اعلام کرد که حمایت‌های لجستیک حشد شعبی برای انتقال هزاران زائر اربعین حسینی از طریق گذرگاه‌های مرزهای شرقی استان دیالی ادامه دارد. وی اعلام کرد که ۷ تیپ الحشد الشعبی به‌مدت ۵ روز به‌شکل مستمر به مأموریت خود در انتقال زائران ادامه می‌دهند همچنین سازمان بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) اعلام کرد نیرو‌های تیپ ۴۶ در فرماندهی عملیات الجزیره توانستند توطئه تروریستی را برای هدف قرار دادن زائران اربعین امام حسین ۷در صحرای الرزازه استان الانبار خنثی کنند.

شایعه لغو دیدار رهبر انقلاب با اعضای مجلس خبرگان کذب است
تسنیم/ طی یکی دو روز گذشته برخی اکانت‌های مجازی شایعه‌ای منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب لغو شده است. بر همین مبنا برخی از این اکانتها، داستانهایی هم درباره چرایی و چگونگی شایعه‌ لغو ساختند و همین تصورات را در گام بعدی تحلیل و تفسیر هم کردند! با این حال واقعیت ساده ماجرا این است که اساساً از ابتدا برنامه‌ای برای دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب در شهریور ماه وجود نداشت که بخواهد لغو شود! همچنان‌که سید احمد خاتمی؛ سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز پیشتر اعلام کرده بود دیدار اعضای خبرگان با رهبر معظم انقلاب اسفند ماه انجام خواهد شد.

دیدار وزرای خارجه آمریکا و تروئیکای اروپایی درباره ایران و روسیه
فارس/«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا شامگاه جمعه با «کاترین کولونا» همتای فرانسوی، «آنالنا بائربوک» همتای آلمان و «جیمز کلِوِرلی» همتای انگلیسی دیدار و با تاکید بر اهمیت تداوم کمک نظامی به اوکراین، درباره آنچه که «چالش‌های ایران» خواندند، گفتگو کردند..وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای درباره این دیدار نوشت: «درباره اطلاعیه ما مبنی بر بیش از ۲.۸ میلیارد دلار کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین و همسایگانش صحبت شد. شرکت‌کنندگان، بر اهمیت ارائه کمک نظامی و انسانی بیشتر به اوکراین تاکید کردند».بر این اساس، بلینکن، بائربوک، کولونا و کلورلی همچنین درباره «چالش‌های ایران» و «تعهد آنها برای همکاری جهت رفع آن» صحبت کردند.

نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل در پی ادعای بی اساس دولت آلبانی
فارس/ سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحددر نیویورک در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان اتهامات اخیر دولت آلبانی علیه جمهوری اسلامی ایران را بی اساس خواند و تاکید کرد: کشورم به دروغ متهم به حمله سایبری شد. ایروانی در این نامه که رونوشت آن به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال شده، افزود: اینگونه ادعاهای ساختگی و کذب تنها با جعل و فرضیات طرح شده با اهداف سیاسی مطرح شده است. علاوه بر این، با توجه به ماهیت و ویژگی‌های فنی فضای سایبری، ایران نسبت به امکان طراحی و اجرای طیف وسیعی از سناریوهای حمله سایبری توسط شواهد جعلی و ساختگی برای انتساب این حملات به دولت‌ها هشدار می‌دهد.

حزب الله در جنگ احتمالی آینده وارد سرزمین اشغالی خواهد شد
ایرنا/ یک ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی با اشاره به آمادگی بالای حزب الله لبنان تصریح کرد که حزب الله در هرگونه جنگی در آینده با نیروی زیادی وارد سرزمین های اشغالی خواهد شد اما تل آویو آماده چنین جنگی نیست. “اسحاق بریک” افزود: ارتش اسرائیل آماده چنین جنگی نیست؛ در حالی که حزب الله هر لحظه و هر روز برای شلیک هزاران موشک و راکت به سمت جبهه داخلی اسرائیل آماده می شود. او ضمن اذعان به ضعف ارتش رژیم صهیونیستی، خطاب به هرتزی هالیوی رئیس ستاد کل ارتش این رژیم گفت که تل آویو نیازمند راه اندازی ارتشی قوی با سطح فنی و نظامی بالا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *